Naam | Vianen |
---|---|
Code | 1005 |
Provincie | Utrecht |
Inwonertal | 20423 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | WWB | 25.0 | 150000.0 | 37500.0 |
Sociaal domein | WMO | 25.0 | 150000.0 | 37500.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg | 25.0 | 400000.0 | 100000.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | 25.0 | 200000.0 | 50000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 25.0 | 500000.0 | 125000.0 |
Dividend/Rente | Renterisico (baten en lasten) | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Kapitaalgoederen | 25.0 | 250000.0 | 62500.0 |
Personeel | Wachtgeldverplichtingen bestuurders | 25.0 | 200000.0 | 50000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 25.0 | 300000.0 | 75000.0 |
Personeel | Personeel | 25.0 | 250000.0 | 62500.0 |
Calamiteiten, rampen | Ramp c.q. groot incident | 50.0 | 200000.0 | 100000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Rechtspositionele consequenties | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Schade | 50.0 | 150000.0 | 75000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie | 100.0 | 1700000.0 | 1700000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Juridische procedures | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Frauderisico | 0.0 | 250000.0 | 0.0 |
Informatieveiligheid | Informatieveiligheid | 50.0 | 150000.0 | 75000.0 |
Omgevingswet | Omgevingswet | 50.0 | 200000.0 | 100000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Rechtszaak Niemans beton | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Kans | Score |
1 | Gering (minder als 1 x per 4 jaar) | 1 |
2 | Gemiddeld (ongeveer 1 x per 4 jaar) | 3 |
3 | Hoog (minimaal 1 x per jaar) | 5 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Impact | Score |
1 | Gering (< 0,1% omzet = < € 45.000 | 1 |
2 | Beperkt (> 0,1% omzet < 0,5 % omzet = tussen € 45.000 en € 225.000) | 2 |
3 | Groot (> 0,5 % omzet = > € 225.000) | 3 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ranking | Gevolg |
1 | Scores >= 10 | Hoog risico. Als het een financieel risico betreft dient weerstandsvermogen aanwezig te zijn. |
2 | 5 < Scores < 10 | Beperkt risico. Als het een structureel financieel risico betreft wordt deze voor 25% meegeteld voor het aanhouden van een weerstandsvermogen (spreiding over 4 jaar). Een incidenteel risico wordt voor 50% meegenomen. |
3 | Scores < 5 | Gering risico. Voor zover het financiële gevolgen betreft worden die geacht binnen de reguliere bedrijfsvoering gedragen te kunnen worden. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Algemene reserve Bestemmingsreserves** Egalisatievoorzieningen Voorzieningen voor verplichtingen en verliezen | Begroting 2018* |
1 | 10.000.000 39.856.799 421.982 4.484.476 | |
2 | ||
3 | Totaal reserves en voorzieningen | 54.763.257 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Structureel | |
1 | Onbenutte belastingcapaciteit Onvoorzien (gemiddeld obv meerjarenbegroting) subtotaal structureel | 0 23.000 |
2 | 23.000 | |
3 | Incidenteel | |
4 | Weerstandscapaciteit Totale weerstandscapaciteit | 26.493.377 26.516.377 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico Onderwerp Risico/oorzaak Beheersmaatregel K I Bedrag score % Bedrag | ||||||||
1 | |||||||||
2 | Open einde regelingen | ||||||||
3 | WWB | Meer aanvragen zonder compensatie via Buigbudget | Geen, conjunctuurgevoelig | 3 | 2 | 150.000 | 6 | 25% | 37.500 |
4 | WMO | Meer aanvragen, zonder compensatie via de algemene uitkering | Geen, wel optie om beleid aan te passen | 3 | 2 | 150.000 | 6 | 25% | 37.500 |
5 | Jeugdzorg | Meer aanvragen, zonder compensatie via de algemene uitkering | Geen, wel optie om beleid (gedeeltelijk) aan te passen | 3 | 3 | 400.000 | 9 | 25% | 100.000 |
6 | Leerlingenvervoer | Meer aanvragen | Geen | 3 | 3 | 200.000 | 9 | 25% | 50.000 |
7 | |||||||||
8 | Overige risico's met structureel effect | ||||||||
9 | Algemene uitkering | Samen trap af | Geen | 3 | 3 | 500.000 | 9 | 25% | 125.000 |
10 | Renterisico (baten en lasten) | Schommelingen op de geld- en kapitaalmarkt | Hanteren van renterisiconorm | 1 | 1 | 0 | 1 | 0% | 0 |
11 | Kapitaalgoederen | Onvoorzien en onverwacht onderhoud aan gebouwen of wegen | Actuele beheerplannen en periodiek inspectie | 3 | 3 | 250.000 | 9 | 25% | 62.500 |
12 | Wachtgeldverplichtinge n bestuurders | Bij mutaties in het college kunnen wachtgeldverplichtingen ontstaan | Verzekeren dan wel opvangen binnen weerstandsvermogen | 3 | 2 | 200.000 | 6 | 25% | 50.000 |
13 | Gemeenschappelijke regelingen | Het algemeen bestuur kan besluiten nemen met financiele consequenties waaraan de gemeente vanwege de constructie gehouden is | Feitelijk niet aanwezig | 3 | 3 | 300.000 | 9 | 25% | 75.000 |
14 | Personeel | Lastig vervulbare vacatures waardoor externe inhuur noodzakelijk is | Aantrekkelijke werkgever blijven | 3 | 3 | 250.000 | 9 | 25% | 62.500 |
15 | subtotaal structureel 600.000 | ||||||||
16 | |||||||||
17 | Risico's met incidenteel effect | ||||||||
18 | |||||||||
19 | Ramp c.q. groot incident Gemeente wordt door bijvoorbeeld het | Rijk niet volledig gecompenseerd voor de kosten die gemaakt zijn | Feitelijk niet aanwezig | 3 | 3 | 200.000 | 9 | 50% | 100.000 |
20 | Rechtspositionele consequenties | Binnen elk bedrijf kunnen situaties aan de orde zijn waarbij er kosten optreden voor besluiten met rechtspositionele consequnties. De gemeente is hiervoor eigen risicodrager | Voorziening voor treffen dan wel opvangen binnen weerstandsvermogen | 3 | 3 | 250.000 | 9 | 50% | 125.000 |
21 | Schade | Schade door eigendommen van de gemeente (bijvoorbeeld bomen) | In principe geldt hiervoor de aansprakelijkheidsverzekering van de gemeente, echter bestaat de kans op een ongedekte schade door bijvoorbeeld het ontbreken van actuele inspectie | 2 | 2 | 150.000 | 4 | 50% | 75.000 |
22 | Planschade | Niet binnen exploitatieovereenkomsten af te dekken planschaden | Feitelijk niet aanwezig | 3 | 2 | 100.000 | 6 | 50% | 50.000 |
23 | Grondexploitatie | Voor een integraal overzicht wordt het risicoprofiel uit de MPG voor 100% meegeteld. De huidige prognose laat voor alle complexen een positief resultaat zien. De huidige boekwaarde bedraagt € 17 miljoen, hiervan is 10% als risicobedrag opgenomen | De Meerjarenprognose Grondbeleid wordt jarlijks geactualiseerd, op basis hiervan worden direct verliesvoorzieningen gevorm wanneer daaroe aanleiding is | 1.700.000 | 0 | 100% | 1.700.000 | ||
24 | Juridische procedures | Aansprakelijkheidstelling die niet gedekt is onder de voorwaarden van de verzekering | Correcte besluitvorming, maar kan lastig zijn bij belangentegenstellingen | 3 | 2 | 50.000 | 6 | 50% | 25.000 |
25 | Frauderisico | Er kan zowel intern als extern bijvoorbeeld gefraudeerd met facturen | Fraudeisicoanalyse, functiescheiding, budgethoudersregeling, 4-ogen-principe. Ondanks deze maatregelen kan fraude nooit voor 100% worden uitgesloten | 1 | 3 | 250.000 | 3 | 0% | 0 |
26 | Informatieveiligheid | Naast imagoschade kan de gemeente ook een schadeclaim worden opgelegd bij een datalek | Zoveel mogelijk bewust zijn kweken bij medewerkers, daarnaast worden in 2018 speciale functionarissen aangesteld om toe te zien op de omgang met gegevens | 3 | 2 | 150.000 | 6 | 50% | 75.000 |
27 | Omgevingswet | Zowel de invoering van de omgevingswet (onvoldoende compensatie) als het achterblijven van aanvragen omgevingsvergunning kan leiden tot een financieel nadeel | Feitelijk niet of nauwelijks op te sturen | 3 | 2 | 200.000 | 6 | 50% | 100.000 |
28 | Rechtszaak Niemans beton | Tussen Niemans en de gemeente Vianen is in hoger beroep een schadestaatprocedure aanhangig bij het Gerechtshof in Den Haag. | Dit is een procedure die nog niet is afgerond. | - | - | P.M. | P.M. | P.M. | P.M. |
29 | subtotaal incidenteel 2.250.000 | ||||||||
30 | |||||||||
31 | totaal 2.850.000 | ||||||||
32 |
0 | |
---|---|
0 | Weerstandsvermogen Beschikbaar Benodigd |
1 | Structureel A 23.000 B 600.000 Incidenteel C 26.493.377 D 2.250.000 Totaal E 26.516.377 F 2.850.000 Structureel (A/B) 0,04 Incidenteel (C/D) 11,77 Totaal (E/F) 9,30 |
2 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio | Waardering |
1 | > 2,0 1,5 - 2,0 1,0 - 1,5 0,8 - 1,0 0,6 - 0,8 < 0,6 | uitstekend ruim voldoende voldoende matig onvoldoende ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Financiële kengetallen | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 |
1 | Netto schuldquote Netto schuldquote voor alle verstrekte leningen Solvabiliteitsratio Kengetal grondexploitatie Structurele exploitatieruimte Belastingcapaciteit | 90% 69% 47% 34% -5,7% 102% | 102% 102% 37% 24% 0,2% 102% | 123% 123% 33% 25% 0,8% 104% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote Netto schuldquote voor alle verstrekte leningen Solvabiliteitsratio Kengetal grondexploitatie Structurele exploitatieruimte Belastingcapaciteit | Categorie A Voldoende | Categorie B Matig | Categorie C Onvoldoende |
1 | < 90% < 90% > 30% < 20% Begr en Mrj >0% < 95% | 90%-130% 90%-130% 20%-30% 20%-35% Begr of Mrj >0% 95%-105% | >130% >130% < 20% >35% Begr en Mrj <0% >105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal (bedragen x € 1.000) Rekening Begroting 2016 2017 | Begroting 2018 | |||
1 | 1A Netto Schuldquote | ||||
2 | A B C D E F G H | Vaste schulden (cf art 46 BBV) Netto vlottende schuld (cf art 48 BBV) Overlopende passiva (cf art.49 BBV) Financiële activa (cf. art 36 lid d, e en f) Uitzettingen < 1 jaar Liquide middelen (cf.art 40 BBV) Overlopende activa (cf art. 40a BBV) Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV excl mut.reserves) | 40.000 9.500 3.200 0 3.600 332 5.400 48.300 | 38.100 20.900 3.100 9.900 2.900 0 4.100 44.500 | 38.300 34.000 3.200 9.900 3.700 300 5.500 45.680 |
3 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 89,8% | 101,6% | 122,8% | |
4 | 1B Netto Schuldquote (incl. verstrekte leningen) | ||||
5 | A B C D E F G H | Vaste schulden (cf art 46 BBV) Netto vlottende schuld (cf art 48 BBV) Overlopende passiva (cf art.49 BBV) Financiële activa (cf. art 36 lid b, c, d, e en f) Uitzettingen < 1 jaar Liquide middelen (cf.art 40 BBV) Overlopende activa (cf art. 40a BBV) Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV excl mut.reserves) | 40.000 9.500 3.200 9.900 3.600 332 5.400 48.300 | 38.100 20.900 3.100 9.900 2.900 0 4.100 44.500 | 38.300 34.000 3.200 9.900 3.700 300 5.500 45.680 |
6 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 69,3% | 101,6% | 122,8% | |
7 | 2. Solvabiliteitsratio | ||||
8 | A Eigen vermogen (cf art 42 BBV) 50.800 38.400 B Balanstotaal 107.000 103.100 | 40.781 122.250 | |||
9 | Solvabiliteit (A/B) x 100% 47,5% 37,2% | 33,4% | |||
10 | 3 Kengetal grondexploitatie | ||||
11 | A B C | Niet in exploitatie genomen bouwgronden (cf art 38 lid a punt 1 BBV) Bouwgronden in exploitatie Totale baten cf art 17 lid c BBV (excl mut.reserves) | 0 16.600 48.300 | 0 10.700 44.500 | 0 11.300 45.680 |
12 | Grondexploitatie (A+B)/C x 100% | 34,4% | 24,0% | 24,7% | |
13 | 4 Structurele exploitatieruimte | ||||
14 | A B C D E | Structurele lasten Structurele baten Totale structurele toevoegingen aan reserves Totale structurele onttrekkingen aan reserves Totaal baten | 44.900 42.300 435 303 48.300 | 44.400 44.500 200 200 44.500 | 45.156 45.360 172 320 45.680 |
15 | Structurele exploitatieruimte (((B-A)+(D-C))/E x 100% | -5,7% | 0,2% | 0,8% | |
16 | 5 Belastingcapaciteit, woonlast meerpersoonshuishouden* | ||||
17 | A B C D E F | OZB lasten voor een gezin bij gemiddelde WOZ-waarde Rioolheffing voor een gezin Afvalstoffenheffing voor een gezin Eventuele heffingskorting Totaal woonlasten voor een gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) Woonlasten landelijk gemiddelde voor gezin | 232 256 250 0 738 723 | 232 256 250 0 738 723 | 234 258 257 0 749 723 |
18 | Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde jaar ervoor (E/F) x 100% | 102,1% | 102,1% | 103,6% |