Naam | Emmen |
---|---|
Code | 114 |
Provincie | Drenthe |
Inwonertal | 107192 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | REP-regionaal bijdrage van het Rijk à € 10 miljoen kan niet, of niet volledig worden verkregen, of niet (volledig) worden ingezet ter dekking van de ontwikkeling van de locatie Hoofdstraat (inclusief de aan DPE te betalen schadeloosstelling van € 65,5 miljoen). | 30.0 | 10000000.0 | 3000000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitaties - niet realiseren grote incidentele verkopen bedrijventerrein Toelichting: Een onderzoek van Bureau Louter, Bedrijventerreinanalyse Zuid-Drenthe, uit maart 2016 geeft aan dat de gemeente een aanbod heeft van 74 hectare bedrijventerrein en dat vraag en aanbod hiermee in evenwicht is. Met daarnaast een mogelijke incidentele grote uitgifte van 20 à 30 hectare. Per 1 januari 2017 had de gemeente ca. 99 hectare in aanbod. Voor grote incidentele verkopen is nog ca. 25 ha in programmering. Indien de bestemming grootschalige bedrijventerrein op het Rundedal niet gerealiseerd wordt van ca. 21 ha grote incidentele verkopen, geeft dit een verlies van ca. € 12,6 miljoen. Het tekort op het niet verkopen van de overige 4 ha zal een verlies van ca. € 1,84 miljoen opleveren. In totaal een risico van € 14,4 miljoen. | 30.0 | 14400000.0 | 4320000.0 |
Grondexploitatie | Onjuistheid en/of onvolledigheid van ramingen en calculaties ontwikkeling locatie Hoofdstraat. | 30.0 | 6000000.0 | 1800000.0 |
Aanbesteding | Het inkoopmodel Jeugd 2017 heeft een negatief financieel effect. Het verwachte financieel tekort op jeugd loopt daardoor verder op. | 50.0 | 2500000.0 | 1250000.0 |
GR / Verbonden partijen | Stadionbedrijf Emmen BV Met Stadionbedrijf Emmen BV is een sterke financiële betrokkenheid aangegaan, te weten: lening 1 € 2.247.000 in de vorm van een 25 jarige annuïteitenlening tegen een rente van 2,75% en lening 2 € 1.040.000 in de vorm van een 25 jarige annuïteitenlening tegen een rente van 3%. Als zich continuïteitsproblemen bij het Stadionbedrijf voordoen moeten de verstrekte geldleningen worden afgeboekt; dit omdat de overeengekomen rente en / of de aflossingen niet door het Stadionbedrijf betaald kunnen worden. | 50.0 | 2275000.0 | 1137500.0 |
GR / Verbonden partijen | Als zich continuïteitsproblemen bij Wildlands voordoen moeten de verstrekte geldleningen en de gemeentelijke inbreng worden afgeboekt; dit omdat de overeengekomen rente (3,25%) en/of aflossingen verstrekte geldleningen aan DPE (€ 12,5 miljoen, 3,5 mln, € 6 mln en € 20 miljoen) en een financiële inbreng van € 10 mln. (te zijner tijd) niet door DPE Next betaald kunnen worden. Ook kan de borgstelling voor de lening van de Rabobank ad € 7,5 miljoen worden aangesproken. Of DPE vraagt in de toekomst, om een extra gemeentelijke bijdrage/financiering in verband met investeringsoverschrijdingen en exploitatietekorten in de parkexploitatie DPE Next of in de exploitatie van het Theater. | 10.0 | 44000000.0 | 4400000.0 |
Sociaal domein | Jeugdhulp - inkoopmodel 2017 | 50.0 | 2500000.0 | 1250000.0 |
Sociaal domein | Jeugdhulp - Eindafrekening 2016 | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | Jeugdhulp - de toegang | 30.0 | 500000.0 | 150000.0 |
Sociaal domein | Wmo - aanbesteding publiek vervoer | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | Wmo - gebiedsbudgetten begeleiding schoonmaakondersteuning | 30.0 | 500000.0 | 150000.0 |
Sociaal domein | Reïntegratiebudget (leerwerkbedrijf) | 30.0 | 1250000.0 | 375000.0 |
BUIG | BUIG - budget (inkomensdeel) | 30.0 | 1250000.0 | 375000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr | Risico | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed | t.o.v. jaar- rek. 2016 |
1 | 1 | REP-regionaal bijdrage van het Rijk à € 10 miljoen kan niet, of niet volledig worden verkregen, of niet (volledig) worden ingezet ter dekking van de ontwikkeling van de locatie Hoofdstraat (inclusief de aan DPE te betalen schadeloosstelling van € 65,5 miljoen). | Actief - Aanstellen adviseur subsidies die de subsidievoorwaarden bewaakt en contacten met de subsidiegever onderhoudt; - Decentraliseren REP-middelen; - Heldere en vastgelegde afspraken omtrent de adressering van de REP-regionaal bijdrage maken met provincie Drenthe en laten vastleggen in een subsidiebeschikking. - In kaart brengen van de subsidievoorwaarden in relatie tot uit subsidie te dekken investeringen. In voorbereiding - Verantwoording opstellen om verantwoording af te leggen aan provincie en Rijk. | 30% | max.€ 10.000.000 | 24,82% | |
2 | 2 | Grondexploitaties - niet realiseren grote incidentele verkopen bedrijventerrein Toelichting: Een onderzoek van Bureau Louter, Bedrijventerreinanalyse Zuid-Drenthe, uit maart 2016 geeft aan dat de gemeente een aanbod heeft van 74 hectare bedrijventerrein en dat vraag en aanbod hiermee in evenwicht is. Met daarnaast een mogelijke incidentele grote uitgifte van 20 à 30 hectare. Per 1 januari 2017 had de gemeente ca. 99 hectare in aanbod. Voor grote incidentele verkopen is nog ca. 25 ha in programmering. Indien de bestemming grootschalige bedrijventerrein op het Rundedal niet gerealiseerd wordt van ca. 21 ha grote incidentele verkopen, geeft dit een verlies van ca. € 12,6 miljoen. Het tekort op het niet verkopen van de overige 4 ha zal een verlies van ca. € 1,84 miljoen opleveren. In totaal een risico van € 14,4 miljoen. | Actief - Versterken van de acquisitie; - Verbeteren vestigingsklimaat; - Implementatie aanbevelingen commissie Vollebregt/ Alberda; - In 2015 en 2016 is de programmering voor grootschalige bedrijventerreinen voor het Rundedal neerwaarts bijgesteld en financieel afgewaardeerd. Hiervoor is een voorziening getroffen van € 4,3 miljoen. - Overleg met provincie en waarschijnlijk omliggende gemeenten noodzakelijk over planvoorraad (mbt Rundedal); - Werkgroep is gestart om bestemming te wijzigen en of de grondexploitatie vast te stellen (mbt Rundedal). | 30% | max.€ 14.400.000 | 17,73% | |
3 | 3 Onjuistheid en/of onvolledigheid van ramingen en calculaties ontwikkeling locatie Hoofdstraat. | Actief - Continue hercalculatie en verfijning van calculaties; - Raadplegen/inzetten van deskundigen op het betreffende vakgebied voor de calculaties op elk van de deelprojecten. In voorbereiding - Second opinion op belangrijke ramingen en calculaties laten uitvoeren; - Concretisering en invulling en uitwerking van plan locatie Hoofdstraat. | 30% | max.€ 6.000.000 | 7,39% | ||
4 | 4 | Het inkoopmodel Jeugd 2017 heeft een negatief financieel effect. Het verwachte financieel tekort op jeugd loopt daardoor verder op. | Actief - Monitoren van de facturering voor Jeugd via het IJW. Per kwartaal zal een rapportage gemaakt warden van de prognose op het eindresultaat. De tussentijdse prognoses kunnen aanleiding zijn voor het aanpassen van beleid. - Aanbieders mogen trajectprijzen niet vooraf declareren. - Continu met de aanbieders in gesprek over de te hanteren bouwstenen en met de toegang in gesprek over de te hanteren toekenningscriteria. | 50% | max. € 2.500.000 | 5,46% | |
5 | 5 | Stadionbedrijf Emmen BV Met Stadionbedrijf Emmen BV is een sterke financiële betrokkenheid aangegaan, te weten: lening 1 € 2.247.000 in de vorm van een 25 jarige annuïteiten lening tegen een rente van 2,75% en lening 2 € 1.040.000 in de vorm van een 25 jarige annuïteitenlening tegen een rente van 3%. Als zich continuïteitsproblemen bij het Stadionbedrijf voordoen moeten de verstrekte geldleningen worden afgeboekt; dit omdat de overeengekomen rente en / of de aflossingen niet door het Stadionbedrijf betaald kunnen worden. | Geïmplementeerd - Door de betrokken partijen dient een duidelijke en relevante bijdrage te worden geleverd in de financiële opzet. In dit kader is o.a. door private partijen een lening ad € 1,5 miljoen verstrekt; - Lening 2 is met zekerheidsstelling (recht van 1e hypotheek oost en zuid-tribune); - Monitoring op basis van begroting en jaarrekening; - Er is een voorziening ad € 1.125.000 gevormd (50% van lening 1: zonder zekerheidsstelling). | 50% max.€ | 2.275.000 | 4,68% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | nr | Risico | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed | t.o.v. begr. 2017 |
1 | 6* | Als zich continuïteitsproblemen bij Wildlands voordoen moeten de verstrekte geldleningen en de gemeentelijke inbreng worden afgeboekt; dit omdat de overeengekomen rente (3,25%) en/of aflossingen verstrekte geldleningen aan DPE (€ 12,5 miljoen, 3,5 mln, € 6 mln en € 20 miljoen) en een financiële inbreng van € 10 mln. (te zijner tijd) niet door DPE Next betaald kunnen worden. Ook kan de borgstelling voor de lening van de Rabobank ad € 7,5 miljoen worden aangesproken. Of DPE vraagt in de toekomst, om een extra gemeentelijke bijdrage/financiering in verband met investeringsoverschrijdingen en exploitatietekorten in de parkexploitatie DPE Next of in de exploitatie van het Theater. | Actief - Er zijn zekerheden gesteld op onroerend goed op de locatie Noordbargeres; - Er vindt adequate monitoring en auditing plaats van DPE op de realisatie van DPE Next. | 10% | max.€ 44.000.000 | 11,89% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Kans | Financieel gevolg | Invloed | t.o.v. jaarrek. 2016 |
1 | Jeugdhulp - inkoopmodel 2017 | 50% max. € 2.500.000 | 43,29% | ||
2 | Jeugdhulp - Eindafrekening 2016 | 50% max. € 500.000 | 10,80% | N | |
3 | Jeugdhulp - de toegang | 30% max. € 500.000 | 5,20% | ||
4 | Wmo - aanbesteding publiek vervoer | 50% max. € 500.000 | 10,63% | N | |
5 | Wmo - gebiedsbudgetten begeleiding schoonmaakondersteuning | 30% max. € 500.000 | 5,77% | ||
6 | Reïntegratiebudget (leerwerkbedrijf) | 30% max. € 1.250.000 | 12,17% | ||
7 | BUIG - budget (inkomensdeel) | 30% max. € 1.250.000 | 12,13% |
0 | |
---|---|
0 | Percentage Begr. Jaarrek. Begr. ‘17 ‘16 ‘18 |
1 | 75% 21,5 16,2 16,4 |
2 | 80% 17,6 23,8 17,5 |
3 | 85% 26,8 19,2 19,3 |
4 | 90% 30,9 22,4 22,3 |
5 | 95% 36,6 28,3 28,0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||||||
1 | |||||||||||
2 | |||||||||||
3 | |||||||||||
4 | |||||||||||
5 | |||||||||||
6 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | W eerstand Jaarrekening Begroting 2018 Peildatum 2016 begroting 2017 | |||
1 | Algemene reserves | 15.965.899 | 16.846.851 | 22.645.927 |
2 | Reserve Sociaal Domein | 10.923.196 | 11.489.154 | 6.882.907 |
3 | Onvoorzien | 334.792 | 334.792 | 334.792 |
4 | Vrije ruimte in de bestemmingsreserves | 3.974.458 | 3.711.984 | 7.587.303 |
5 | Rekening-/ begrotingresultaat | nvt | 8.917.000 | 50.000 |
6 | Totale weerstandscapaciteit € 31.198.345 € 41.299.781 € 37.500.929 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Categorie Ratio Betekenis | ||
1 | A | X > 1,5 | Uitstekend |
2 | B | 1,2 < X < 1,5 | Ruim voldoende |
3 | C | 1 < X < 1,2 | Voldoende |
4 | D | 0,8 < X < 1 | Matig |
5 | E | 0,8 < X < 0,5 | Onvoldoende |
6 | F | X < 0,5 | Slecht |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Rekening BegrotingBegroting Kengetallen: 2016 2017 2018 | |||
1 | 1a. netto schuldquote | 100,5% | 127,9% | 115,9% |
2 | 1b. netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 86,5% | 113,3% | 101,8% |
3 | 2a. solvabiliteitsratio | 11,4% | 8,4% | 7,1% |
4 | 2b. ratio weerstandsvermogen | 2,28 | 1,31 | 1,94 |
5 | structurele exploitatieruimte | 0,6% | 1,0% | 1,3% |
6 | grondexploitatie | 6,7% | 7,2% | 6,7% |
7 | belastingcapaciteit | 106,3% | 104,5% | 103,5% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Rekening BegrotingBegroting Kengetallen: 2016 2017 2018 | |||
1 | Norm netto schuldquote: 90-130% | voldoet | voldoet | voldoet |
2 | Norm solvabiliteit: gemiddeld voldoende | voldoet | voldoet | voldoet |
3 | Norm grondexploitatie: geen norm | nvt | nvt | nvt |
4 | Norm structurele exploitatieruimte: >0% | voldoet | voldoet | voldoet |
5 | Norm belastingcapaciteit: 95-105% | voldoet niet | voldoet | voldoet |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Continuïteitsproblemen bij Wildlands | 30.0 | 44000000.0 | 13200000.0 |
Overig | REP-regionaal bijdrage | 30.0 | 10000000.0 | 3000000.0 |
GR / Verbonden partijen | Lening Stadionbedrijf Emmen BV | 50.0 | 2275000.0 | 1137500.0 |
Sociaal domein | Jeugdhulp - de toegang (aanzuigende werking) | 50.0 | 1250000.0 | 625000.0 |
Sociaal domein | Jeugdhulp - de toegang (zwaardere zorg agv niet de laagdrempelige organisatie zijn zoals bedoeld is). | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | Jeugdhulp - de toegang (meerjarige doorwerking van het verwachte tekort over 2018) | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
Sociaal domein | Jeugdhulp - neerwaartse bijstelling bijdrage jeugd/ voogdij 18+ met ingang van 2019. | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
Sociaal domein | Jeugdhulp - stagnatie transformatie agv suboptimale dienstverlening | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | Jeugdhulp - inkoopmodel 2017 | 30.0 | 500000.0 | 150000.0 |
Sociaal domein | Wmo - Eigen bijdrage in de vorm van een abonnementstarief heeft een aanzuigende werking | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | Wmo - eenmalige tegemoetkoming hoofdaanbieders schoonmaakondersteuning | 30.0 | 500000.0 | 150000.0 |
Sociaal domein | Wmo - De leverancier van hulpmiddelen is niet in staat om de kwalitatieve dienstverlening in te richten. | 30.0 | 125000.0 | 37500.0 |
Sociaal domein | Wmo - gebiedsbudgetten begeleiding schoonmaakondersteuning | 10.0 | 125000.0 | 12500.0 |
BUIG | BUIG - budget | 30.0 | 1250000.0 | 375000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Rekening Begroting-Begroting Kengetallen: 2017 2018 2019 | |||
1 | Norm netto schuldquote: 90-130% | voldoet | voldoet | voldoet |
2 | Norm solvabiliteit: gemiddeld voldoende | voldoet | voldoet | Voldoet niet |
3 | Norm grondexploitatie: geen norm | nvt | nvt | nvt |
4 | Norm structurele exploitatieruimte: >0% | voldoet | voldoet | Voldoet niet |
5 | Norm belastingcapaciteit: 95-105% | voldoet | voldoet | voldoet |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr | Risico | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed | t.o.v. jaarre-kening 2017 |
1 | 1* | Als zich continuïteitsproblemen bij Wildlands voordoen moeten de verstrekte geldleningen en de gemeentelijke inbreng worden afgeboekt; dit omdat de overeengekomen rente (3,25%) en/of aflossingen verstrekte geldleningen aan DPE (€ 12,5 miljoen, 3,5 mln, € 5,7 mln en € 20 miljoen) en een financiële inbreng van € 10 mln. (te zijner tijd) niet door DPE Next betaald kunnen worden. Ook kan de borgstelling voor de lening van de Rabobank ad € 7,5 miljoen worden aangesproken.Of DPE vraagt in de toekomst, om een extra gemeentelijke bijdrage/financiering in verband met investeringsoverschrijdingen en exploitatietekorten in de parkexploitatie DPE Next of in de exploitatie van het Theater. | Actief - Er zijn zekerheden gesteld op onroerend goed op de locatie Noordbargeres;- Er vindt adequate monitoring en auditing plaats van DPE op de realisatie van DPE Next. | 30% | max.€ 44.000.000 | 37,34% | |
2 | 2 | REP-regionaal bijdrage van het Rijk à € 10 miljoen kan niet, of niet volledig worden verkregen, of niet (volledig) worden ingezet ter dekking van de ontwikkeling van de locatie Hoofdstraat (inclusief de aan DPE te betalen schadeloosstelling van € 65,5 miljoen). | Actief - Aanstellen adviseur subsidies die de subsidievoorwaarden bewaakt en contacten met de subsidiegever onderhoudt; - Decentraliseren REP-middelen;- Heldere en vastgelegde afspraken omtrent de adressering van de REP-regionaal bijdrage maken met provincie Drenthe en laten vastleggen in een subsidiebeschikking.- In kaart brengen van de subsidievoorwaarden in relatie tot uit subsidie te dekken investeringen.In voorbereiding- Verantwoording opstellen om verantwoording af te leggen aan provincie en Rijk. | 30% | max.€ 10.000.000 | 25,70% | |
3 | 3 | Stadionbedrijf Emmen BV Met Stadionbedrijf Emmen BV is een sterke financiële betrokkenheid aangegaan, te weten: lening 1 € 2.247.000 in de vorm van een 25 jarige annuïteiten lening tegen een rente van 2,75% en lening 2 € 1.040.000 in de vorm van een 25 jarige annuïteitenlening tegen een rente van 3%. Als zich continuïteitsproblemen bij het Stadionbedrijf voordoen moeten de verstrekte geldleningen worden afgeboekt; dit omdat de overeengekomen rente en / of de aflossingen niet door het Stadionbedrijf betaald kunnen worden. | Geïmplementeerd - Door de betrokken partijen dient een duidelijke en relevante bijdrage te worden geleverd in de financiële opzet. In dit kader is o.a. door private partijen een lening ad € 1,5 miljoen verstrekt;- Lening 2 is met zekerheidsstelling (recht van 1e hypotheek oost en zuid-tribune);- Monitoring op basis van begroting en jaarrekening;- Er is een voorziening ad € 1.125.000 gevormd (50% van lening 1: zonder zekerheidsstelling). | 50% | max.€ 2.275.000 | 4,81% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Kans | Financieel gevolg | Invloed | t.o.v. jaarreke-ning 2017 |
1 | Jeugdhulp - de toegang (aanzuigende werking) | 50% max. € 1.250.000 | 20,95% | ||
2 | Jeugdhulp - de toegang (zwaardere zorg agv niet de laagdrempelige organisatie zijn zoals bedoeld is). | 50% max. € 500.000 | 11,91% | N | |
3 | Jeugdhulp - de toegang (meerjarige doorwerking van het verwachte tekort over 2018) | 70% max. € 500.000 | 8,35% | N | |
4 | Jeugdhulp - neerwaartse bijstelling bijdrage jeugd/ voogdij 18+ met ingang van 2019. | 70% max. € 500.000 | 12,47% | N | |
5 | Jeugdhulp - stagnatie transformatie agv suboptimale dienstverlening | 50% max. € 500.000 | 8,93% | N | |
6 | Jeugdhulp - inkoopmodel 2017 | 30% max. € 500.000 | 8,93% | ||
7 | Wmo - Eigen bijdrage in de vorm van een abonnementstarief heeft een aanzuigende werking | 50% max. € 500.000 | 5,35% | N | |
8 | Wmo - eenmalige tegemoetkoming hoofdaanbieders schoonmaakondersteuning | 30% max. € 500.000 | 8,42% | ||
9 | Wmo - De leverancier van hulpmiddelen is niet in staat om de kwalitatieve dienstverlening in te richten. | 30% max. € 125.000 | 1,61% | N | |
10 | Wmo - gebiedsbudgetten begeleiding schoonmaakondersteuning | 10% max. € 125.000 | 0,30% | ||
11 | BUIG - budget | 30% max. € 1.250.000 | 13,38% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Percentage Begr. Jaarrek. Begr. ‘18 ‘17 ‘19 | |||
1 | 75% | 16,4 | 14,8 | 15,5 |
2 | 80% | 17,6 | 16,0 | 17,2 |
3 | 85% | 19,3 | 17,3 | 20,8 |
4 | 90% | 22,3 | 19,1 | 26,6 |
5 | 95% | 28,0 | 23,3 | 34,2 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||||||
1 | |||||||||||
2 | |||||||||||
3 | |||||||||||
4 | |||||||||||
5 | |||||||||||
6 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Weerstand Jaarrekening Begroting 2019 Peildatum 2017 Stand ultimo begroting 2017 2019 | |||
1 | Algemene reserves | 15.965.899 | 22.259.601 | 15.336.206 |
2 | Reserve Sociaal Domein | 10.923.196 | 4.385.041 | -1.006.869 |
3 | Onvoorzien | 334.792 | 334.792 | 334.792 |
4 | Vrije ruimte in de bestemmingsreserves | 3.974.458 | 9.124.680 | 11.838.513 |
5 | Rekening-/ begrotingsresultaat | nvt | -4.303.000 | 66.000 |
6 | Totale weerstandscapaciteit € 31.198.345 € 31.801.114 € 26.568.642 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Categorie Ratio Betekenis | ||
1 | A | X > 1,5 | Uitstekend |
2 | B | 1,2 < X < 1,5 | Ruim voldoende |
3 | C | 1 < X < 1,2 | Voldoende |
4 | D | 0,8 < X < 1 | Matig |
5 | E | 0,8 < X < 0,5 | Onvoldoende |
6 | F | X < 0,5 | Slecht |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Rekening Begroting-Begroting Kengetallen: 2017 2018 2019 | |||
1 | 1a. netto schuldquote | 115,9% | 121,8% | 111,3% |
2 | 1b. netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 102,0% | 107,8% | 98,2% |
3 | 2a. solvabiliteitsratio | 8,8% | 6,1% | 5,3% |
4 | 2b. ratio weerstandsvermogen | 1,84 | 1,94 | 1,00 |
5 | structurele exploitatieruimte | 0,5% | 1,3% | -0,2% |
6 | grondexploitatie | 8,4% | 8,8% | 8,2% |
7 | belastingcapaciteit | 104,3% | 104,5% | 103,2% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
BUIG | Niet realiseren reservemutatie BUIG | 50.0 | 3495000.0 | 1747500.0 |
Gemeentefonds | Fluctuatie Algemene uitkering | 50.0 | 2400000.0 | 1200000.0 |
GR / Verbonden partijen | Stadionbedrijf Emmen BV | 50.0 | 2275000.0 | 1137500.0 |
Sociaal domein | Niet realiseren taakstelling Jeugdhulp | 50.0 | 1290000.0 | 645000.0 |
BUIG | BUIG | None | 3500000.0 | None |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 50.0 | 2400000.0 | 1200000.0 |
Sociaal domein | Jeugdhulp | None | 2300000.0 | None |
GR / Verbonden partijen | Wildlands | 10.0 | 44000000.0 | 4400000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risicogebeurtenis | Maatregelen | Netto Kans | Netto Financieel Maximum | Invloed (%) | t.o.v. jaarrekening 2018 |
1 | R764 Niet realiseren reservemutatie BUIG- Door open eind financiering (rijk) en tegenvallende resultaten neemt het tekort op BUIG budget (uitkeringen) toe. | Actief - Reëel begroten (reserve en rekening houden met kortingen op het rijksbudget) - In nieuw scenario wordt gewerkt met een basis prestatie en een drietal keuzes om hogere beïnvloedbare uitstroom te realiseren - Landelijke ontwikkelingen mbt BUIG budget volgen en daar waar kan aansluiten bij lobby groepen. - Blijven inzetten (investeren) op maximaal resultaat beperken instroom en bevorderen uitstroom - Menso N.V. en INK formuleren ambitieuze maar wel een realistisch toekomst scenario beinvloedbare uitstroom. - continu monitoren resultaten - Indien sprake van vangnetuitkeringen, tijdig, procedureel juist, een aanvraag indienen. | 50% | € 3.495.000 | 11,87% | ||
2 | R941 Fluctuatie Algemene uitkering - De fluctuaties in overheidsuitgaven werken door in de algemene uitkering waardoor er mogelijk minder wordt uitgekeerd dan verwacht. | 50% | € 2.400.000 | 8,24% | N | ||
3 | R685 | Stadionbedrijf Emmen BV - Er is een sterke financiële en bestuurlijke betrokkenheid aangegaan. In mei 2004 heeft de raad besloten in te stemmen met de door het college gekozen oplossingsrichting voor de voormalige Betaald Voetbalorganisatie Emmen. De splitsing van Betaald Voetbalorganisatie Emmen BV en stadionbedrijf Emmen BV is onderdeel van dit besluit. Tevens is besloten de volgende leningen te verstrekken aan Stadionbedrijf Emmen BV: Lening 1 € 2.247.000 in de vorm van een 25 jarige annuïteiten lening tegen een rente van 2,75% Lening 2 € 1.040.000 in de vorm van een 25 jarige annuïteitenlening tegen een rente van 3%. | - Door de betrokken partijen dient een duidelijke en relevante bijdrage te worden geleverdin de financiële opzet. In dit kader is o.a. door private partijen een lening ad € 1,5 mln verstrekt. - Er is een voorziening ad € 1.125.000 gevormd (50% van lening 1: zonderzekerheidsstelling) - Lening 2 is met zekerheidsstelling (recht van 1e hypotheek oost en zuid tribune) - Monitoring op begroting jaarrekening en periodieke rapportages | 50% | € 2.275.000 | 7,75% | |
4 | R940 Niet realiseren taakstelling jeugdhulp - Door de onvoorspelbaarheid en extra aanvragen die deels buiten onze invloed liggen, zullen de taakstellingen Jeugdhulp niet worden gerealiseerd. | 50% | € 1.290.000 | 5,73% | N |
0 | |
---|---|
0 | Percentage Begr. Jaarrek. Begr. ‘19 ‘18 ‘20 |
1 | 75% 15,5 13,9 8,3 |
2 | 80% 17,2 14,7 9,0 |
3 | 85% 20,8 15,4 10,0 |
4 | 90% 26,6 16,2 13,0 |
5 | 95% 34,2 17,2 16,1 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||||||
1 | |||||||||||
2 | |||||||||||
3 | |||||||||||
4 | |||||||||||
5 | |||||||||||
6 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | W eerstand Jaarrekening Begroting 2020 Peildatum 2018 Stand ultimo begroting 2019 2020 | |||
1 | Algemene reserves | 15.336.000 | 15.618.000 | -4.089.000 |
2 | Reserve Sociaal Domein | -1.007.000 | 266.000 | 0 |
3 | Onvoorzien | 335.000 | 335.000 | 335.000 |
4 | Vrije ruimte in de bestemmingsreserves (incl. BUIG) | 11.839.000 | 8.684.000 | 6.859.000 |
5 | Rekening-/ begrotingsresultaat | 66.000 | -17.054.000 | -3.998.000 |
6 | Totale weerstandscapaciteit € 26.569.000 € 7.849.000 € -893.000 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Categorie Ratio Betekenis | ||
1 | A | X > 1,5 | Uitstekend |
2 | B | 1,2 < X < 1,5 | Ruim voldoende |
3 | C | 1 < X < 1,2 | Voldoende |
4 | D | 0,8 < X < 1 | Matig |
5 | E | 0,8 < X < 0,5 | Onvoldoende |
6 | F | X < 0,5 | Slecht |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Rekening BegrotingBegroting Kengetallen: 2018 2019 2020 | |||
1 | 1a. netto schuldquote | 124,9% | 130,9% | 133,5% |
2 | 1b. netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 111,1% | 118,2% | 121,0% |
3 | 2a. solvabiliteitsratio | 4,2% | 2,1% | 2,1% |
4 | 2b. ratio weerstandsvermogen | 0,34 | 1,00 | -0,05 |
5 | structurele exploitatieruimte | -3,3% | -0,2% | 0,4% |
6 | grondexploitatie | 8,0% | 7,6% | 7,6% |
7 | belastingcapaciteit | 103,4% | 104,4% | 104,8% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Rekening Begroting BegrotingKengetallen: 2018 2019 2020 | |||
1 | Norm netto schuldquote: 90-130% | voldoet | voldoet | Voldoet niet |
2 | Norm solvabiliteit: gemiddeld voldoende | Voldoet niet | Voldoet niet | Voldoet niet |
3 | Norm grondexploitatie: geen norm | Nvt | nvt | nvt |
4 | Norm structurele exploitatieruimte: >0% | Voldoet niet | Voldoet niet | voldoet |
5 | Norm belastingcapaciteit: 95-105% | voldoet | voldoet | Voldoet |