Naam | Teylingen |
---|---|
Code | 1525 |
Provincie | Zuid-Holland |
Inwonertal | 36584 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Grondexploitatie (vertraging projecten) | 17.5 | 1000000.0 | 175000.0 |
Bodemsanering | Bodemverontreinigingen | 17.5 | 300000.0 | 52500.0 |
GR / Verbonden partijen | Bijdrage investeringsfonds Holland Rijnland (opbrengst verkoop gem. eigendommen) | 37.5 | 1500000.0 | 562500.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 17.5 | 500000.0 | 87500.0 |
GR / Verbonden partijen | Omgevingsdienst West-Holland | 17.5 | 50000.0 | 8750.0 |
Sociaal domein | De beoogde inzet vanuit het sociaal netwerk blijkt in de praktijk beperkt mogelijk | 37.5 | 50000.0 | 18750.0 |
Sociaal domein | De vraag naar (kosten van) zorg/ondersteuning overstijgt het budget | 37.5 | 200000.0 | 75000.0 |
Sociaal domein | Beoogde integraliteit van hulpverlening komt niet tot stand | 62.5 | 25000.0 | 15625.0 |
Sociaal domein | Loonkosten van zittende Wsw-ers drukken onevenredig zwaar op het totale P-budget | 37.5 | 75000.0 | 28125.0 |
Sociaal domein | Wet werk en bijstand (Wwb) | 37.5 | 104000.0 | 39000.0 |
Belasting | Verandering BTW regime sportaccommodaties | 62.5 | None | None |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | 37.5 | 30000.0 | 11250.0 |
Belasting | Afschaffen precariobelasting | 62.5 | 2600000.0 | 1625000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 62.5 | None | None |
GR / Verbonden partijen | Gewaarborgde geldleningen natuurlijke en rechtspersonen | 17.5 | 350000.0 | 61250.0 |
GR / Verbonden partijen | Gewaarborgde geldleningen Waarborgfonds Sociale Woningbouw | 17.5 | None | None |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen | 37.5 | 500000.0 | 187500.0 |
Projecten | project subsidies van provincie of rijk | 17.5 | 500000.0 | 87500.0 |
Dividend/Rente | Renteontwikkeling | 37.5 | None | None |
Calamiteiten, rampen | Rampen / crisisbestrijding | 17.5 | 500000.0 | 87500.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vandalisme | 17.5 | 65000.0 | 11375.0 |
ICT algemeen | Automatisering / ICT | 37.5 | 820000.0 | 307500.0 |
Belasting | Vennootschapsbelasting | 17.5 | 677864.0 | 118626.2 |
Belasting | Belasting inkomsten niet-woningen | 62.5 | 90000.0 | 56250.0 |
Aanbesteding | Aanbestedingen | 17.5 | 50000.0 | 8750.0 |
Dividend/Rente | Rente baten Hybride lening | 17.5 | None | None |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Prioriteiten | Doelstelling | Activiteiten 2018 |
1 | Zicht op risico’s | Belangrijkste risico’s zijn geïnventariseerd | In een gesprek met de afdeling worden de risico's geïnventariseerd en interne beheersingsmaatregelen getroffen. |
2 | Er bestaat zicht op de overige risico’s | De afdelingshoofden bewaken de aandacht voor risico’s. In de planning- en control documenten vindt terugkoppeling plaats. | |
3 | De continuïteit op het zicht op risico’s is gewaarborgd. | Bij het beschrijven van processen is risicobeheersing opgenomen. | |
4 | Risicobewustzijn | Leidinggevenden en medewerkers zijn risicobewust. | In de beleidsnotities wordt zo nodig ingegaan op de risico’s. Risicobewust zijn wordt meegenomen in het management development traject. |
5 | Risicomanagement is onderdeel van de bedrijfsvoering. | In de procesbeschrijvingen is risicobeheersing opgenomen. | |
6 | Voldoende weerstandscapaciteit | We hebben inzicht in de weerstandscapaciteit. | We hebben de beschikbare weerstandsmiddelen geïnventariseerd. |
7 | We beschikken over voldoende weerstandscapaciteit. | We hebben een globale inschatting gemaakt. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Incidentele weerstandscapaciteit (in € 1.000) stand per 1 januari: | 2018.000 | 2019.000 | 2020.000 | 2021.000 |
1 | Algemene reserve | 65.404 | 63.499 | 62.648 | 62.036 |
2 | Stille reserves | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
3 | Totaal incidentele weerstandscapaciteit | 66.404 | 64.499 | 63.648 | 63.036 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Structurele weerstandscapaciteit (in € 1.000) stand per 1 januari: | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
1 | Onbenutte belastingcapaciteit: | ||||
2 | Onroerende zaakbelastingen | 1.583 | 1.583 | 1.583 | 1.583 |
3 | Hondenbelasting en Toeristenbelasting | 200 | 200 | 200 | 200 |
4 | Onvoorzien | 25 | 25 | 25 | 25 |
5 | Totaal structurele weerstandscapaciteit | 1.808 | 1.808 | 1.808 | 1.808 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Kans | Bedrag |
1 | 1. | Grondexploitatie (vertraging projecten) | >10% <25% | 1.000.000 |
2 | 2. | Bodemverontreinigingen | >10% <25% | 300.000 |
3 | 3. | Bijdrage investeringsfonds Holland Rijnland (opbrengst verkoop gem. eigendommen) | >25% <50% | 1.500.000 |
4 | 4. | Planschade | >10% <25% | 500.000 |
5 | 5. | Omgevingsdienst West-Holland | >10% <25% | 50.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Kans | Bedrag |
1 | 1. | De beoogde inzet vanuit het sociaal netwerk blijkt in de praktijk beperkt mogelijk (WMO, Jeugd) | >25% <50% | 50.000 |
2 | 2. | De vraag naar (kosten van) zorg/ondersteuning overstijgt het budget (WMO, Jeugd) | >25% <50% | 200.000 |
3 | 3. | Beoogde integraliteit van hulpverlening komt niet tot stand (WMO, Jeugd) | >50% <75% | 25.000 |
4 | 4. | Loonkosten van zittende Wsw-ers drukken onevenredig zwaar op het totale P-budget (Participatie) | > 25% <50% | 75.000 |
5 | 5. | Wet werk en bijstand (Wwb) | >25% <50% | 104.000 |
6 | 6. | Verandering BTW regime sportaccommodaties | >50% <75% | PM |
7 | 7. | Leerlingenvervoer | >25% < 50% | 30.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Kans | Bedrag |
1 | 1. | Beheerplannen openbare ruimte | >25% <50% | 100.000 |
2 | 2. | Groot onderhoud Herenweg | >25% <50% | 1.000.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Kans | Bedrag |
1 | 1. | Samenwerking vergunningen | >60% | € 80.000,- |
2 | 2. | Omgevingswet | 50% | € 70.000,- |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Kans | Bedrag |
1 | 1. | Afschaffen precariobelasting | >50% <75% | 2.600.000 |
2 | 2. | Algemene uitkering | >50% <75% | pm |
3 | 3. | Gewaarborgde geldleningen natuurlijke en rechtspersonen | >10% <25% | 350.000 (5 procent) |
4 | 4. | Gewaarborgde geldleningen Waarborgfonds Sociale Woningbouw | >10% <25% | pm |
5 | 5. | Verbonden partijen | >25% <50% | 500.000 |
6 | 6. | project subsidies van provincie of rijk | >10% <25% | 500.000 (schatting) |
7 | 7. | Renteontwikkeling | >25% <50% | pm |
8 | 8. | Rampen / crisisbestrijding | >10% <25% | 500.000 (schatting) |
9 | 9. | Vandalisme | >10% <25% | 65.000 |
10 | 10. | Automatisering / ICT | >25% <50% | 820.000 |
11 | 11. | Vennootschapsbelasting | >10% <25% | 677.864 |
12 | 12. | Belasting inkomsten niet-woningen | >50% < 75% | 90.000 |
13 | 13. | Aanbestedingen | >10% < 25% | 50.000 |
14 | 14. | Rente baten Hybride lening | >10% < 25% | pm |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen Bij begroting ultimo jaar | Rek. 2016 | Beg. 2017 | Beg. 2018 | Beg. 2019 | Beg. 2020 | Beg. 2021 |
1 | Netto schuldquote | 17,0% | 48,4% | 32,7% | 27,7% | 33,9% | 7,4% |
2 | Netto schuldpositie gecorrigeerd voor verstrekte leningen | -30,2% | 5,6% | -19,0% | 21,0% | -17,6% | -7,7% |
3 | Solvabiliteit | 66,6% | 60,9% | 64,9% | 64,4% | 66,4% | 71,4% |
4 | Grondexploitatie | 3,4% | 1,5% | 0,9% | -0,5% | -2,0% | -0,8% |
5 | Structurele exploitatieruimte | 3,3% | 1,0% | 3,6% | 4,1% | 4,9% | 4,6% |
6 | Woonlasten Teylingen t.o.v. landelijk gemiddelde jaar ervoor | 94,2% | 93,6% | 91,7% | 92,1% | 92,5% | 92,9% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | De beoogde inzet vanuit het sociaal netwerk blijkt in de praktijk beperkt mogelijk (WMO, Jeugd) | 37.5 | 50000.0 | 18750.0 |
Sociaal domein | De vraag naar (kosten van) zorg/ondersteuning overstijgt het budget (WMO, Jeugd) | 12.5 | 200000.0 | 25000.0 |
Sociaal domein | Beoogde integraliteit van hulpverlening komt niet tot stand (WMO, Jeugd) | 62.5 | 25000.0 | 15625.0 |
BUIG | Loonkosten van zittende Wsw-ers drukken onevenredig zwaar op het totale P-budget (Participatie) | 37.5 | 75000.0 | 28125.0 |
Sociaal domein | Wet werk en bijstand (Wwb) | 12.5 | 104000.0 | 13000.0 |
Belasting | Verandering BTW regime sportaccommodaties | 37.5 | None | None |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | 37.5 | 30000.0 | 11250.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie (vertraging projecten) | 12.5 | 2000000.0 | 250000.0 |
Bodemsanering | Bodemverontreinigingen | 17.5 | 300000.0 | 52500.0 |
GR / Verbonden partijen | Bijdrage investeringsfonds Holland Rijnland (opbrengst verkoop gem. eigendommen) | 37.5 | 1500000.0 | 562500.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 17.5 | 500000.0 | 87500.0 |
GR / Verbonden partijen | Omgevingsdienst West-Holland | 37.5 | 50000.0 | 18750.0 |
Kapitaalgoederen | Beheerplannen openbare ruimte | 37.5 | 100000.0 | 37500.0 |
Kapitaalgoederen | Groot onderhoud Herenweg Warmond | 37.5 | 1500000.0 | 562500.0 |
Omgevingswet | Klimaatverandering, uitval bomen en water op straat | 17.5 | 80000.0 | 14000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Foute beoordeling stilleggen bouw door B&W toezicht of handhaving | 17.5 | 20000.0 | 3500.0 |
Bodemsanering | Asbest in de ondergrond of in openbare gebouwen | 37.5 | 40000.0 | 15000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 37.5 | 400000.0 | 150000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gewaarborgde geldleningen natuurlijke en rechtspersonen | 17.5 | 350000.0 | 61250.0 |
GR / Verbonden partijen | Gewaarborgde geldleningen Waarborgfonds Sociale Woningbouw | 17.5 | None | None |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen | 37.5 | 750000.0 | 281250.0 |
Projecten | Projectsubsidies van provincie of rijk | 17.5 | 500000.0 | 87500.0 |
Calamiteiten, rampen | Rampen / crisisbestrijding | 17.5 | 500000.0 | 87500.0 |
Belasting | Belasting inkomsten niet-woningen | 62.5 | 90000.0 | 56250.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vandalisme | 17.5 | 65000.0 | 11375.0 |
ICT algemeen | Automatisering / ICT | 7.5 | 820000.0 | 61500.0 |
Aanbesteding | Aanbestedingen | 17.5 | None | None |
GR / Verbonden partijen | Hybride geldlening BNG (€ 25 mln.) | 62.5 | 900000.0 | 562500.0 |
Belasting | Bouwleges | 37.5 | 150000.0 | 56250.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Prioriteiten | Doelstelling | Activiteiten 2017 |
1 | Zicht op risico’s | Belangrijkste risico’s zijn geïnventariseerd | In een gesprek met de ambtelijke organisatie van HLT zijn de risico's geïnventariseerd en interne beheersingsmaatregelen getroffen. |
2 | Er bestaat zicht op de overige risico’s | De domeinmanagers bewaken de aandacht voor risico’s. In de planning- en control documenten vindt terugkoppeling plaats. | |
3 | De continuïteit op het zicht op risico’s is gewaarborgd. | Bij het beschrijven van processen is risicobeheersing opgenomen. | |
4 | Risicobewustzijn | Leidinggevenden en medewerkers zijn risicobewust. | In de beleidsnotities wordt zo nodig ingegaan op de risico’s. Risicobewust zijn wordt meegenomen in het management development traject van teamcoördinatoren. |
5 | Risicomanagement is onderdeel van de bedrijfsvoering. | In de procesbeschrijvingen is risicobeheersing opgenomen. | |
6 | Voldoende weerstands-capaciteit | We hebben inzicht in de weerstandscapaciteit. | We hebben de beschikbare weerstandsmiddelen geïnventariseerd. |
7 | We beschikken over voldoende weerstandscapaciteit. | We hebben een globale inschatting gemaakt. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Incidentele weerstandscapaciteit (in € 1.000) stand per 1januari: 2019 2020 2021 2022 | ||||
1 | Algemene reserve | 60.713 | 58.955 | 57.940 | 57.068 |
2 | Stille reserves | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
3 | Totaal incidentele weerstandscapaciteit | 61.713 | 59.955 | 58.940 | 58.068 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Structurele weerstandscapaciteit (in € 1.000) stand per 1 januari: | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
1 | Onbenutte belastingcapaciteit: | ||||
2 | Onroerende zaakbelastingen | 6.092 | 6.092 | 6.092 | 6.092 |
3 | Hondenbelasting en Toeristenbelasting | 200 | 200 | 200 | 200 |
4 | Onvoorzien | 25 | 25 | 25 | 25 |
5 | Totaal structurele weerstandscapaciteit | 6.317 | 6.317 | 6.317 | 6.317 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Kans | Bedrag |
1 | 1 | De beoogde inzet vanuit het sociaal netwerk blijkt in de praktijk beperkt mogelijk (WMO, Jeugd) | >25% <50% | € 50.000 |
2 | 2 | De vraag naar (kosten van) zorg/ondersteuning overstijgt het budget (WMO, Jeugd) | <25% | € 200.000 |
3 | 3 | Beoogde integraliteit van hulpverlening komt niet tot stand (WMO, Jeugd) | >50% <75% | € 25.000 |
4 | 4 | Loonkosten van zittende Wsw-ers drukken onevenredig zwaar op het totale P-budget (Participatie) | >25% <50% | € 75.000 |
5 | 5 | Wet werk en bijstand (Wwb) | <25% | € 104.000 |
6 | 6 | Verandering BTW regime sportaccommodaties | >25% <50% | PM |
7 | 7 | Leerlingenvervoer | >25% <50% | € 30.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Kans | Bedrag |
1 | 1. | Grondexploitatie (vertraging projecten) | <25% | 2.000.000 |
2 | 2. | Bodemverontreinigingen | >10% <25% | 300.000 |
3 | 3. | Bijdrage investeringsfonds Holland Rijnland (opbrengst verkoop gem. eigendommen) | >25% <50% | 1.500.000 |
4 | 4. | Planschade | >10% <25% | 500.000 |
5 | 5. | Omgevingsdienst West-Holland | >25% <50% | 50.000 |
6 | 6. | Beheerplannen openbare ruimte | >25% <50% | € 100.000 |
7 | 7. | Groot onderhoud Herenweg Warmond | >25% <50% | € 1.500.000 |
8 | 8. | Klimaatverandering, uitval bomen en water op straat | >10% <25% | € 80.000 |
9 | 9. | Foute beoordeling stilleggen bouw door B&W toezicht of handhaving | >10% <25% | € 20.000 |
10 | 10. | Asbest in de ondergrond of in openbare gebouwen | >25% <50% | € 40.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Kans | Bedrag |
1 | 1 | Algemene uitkering | >25% <50% | € 400.000 |
2 | 2 | Gewaarborgde geldleningen natuurlijke en rechtspersonen | >10% <25% | € 350.000 (5%) |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | 3 | Gewaarborgde geldleningen Waarborgfonds Sociale Woningbouw | >10% <25% | PM |
1 | 4 | Verbonden partijen | >25% <50% | € 750.000 |
2 | 5 | Projectsubsidies van provincie of rijk | >10% <25% | € 500.000 |
3 | 6 | Rampen / crisisbestrijding | >10% <25% | € 500.000 inschatting |
4 | 7 | Belasting inkomsten niet-woningen | >50% <75% | € 90.000 |
5 | 8 | Vandalisme | >10% <25% | € 65.000 |
6 | 9 | Automatisering / ICT | >5% <10% | max. € 820.000 |
7 | 10 | Aanbestedingen | >10% <25% | PM |
8 | 11 | Hybride geldlening BNG (€ 25 mln.) | >50% <75% | max. € 900.000 |
9 | 12 | Bouwleges | >25% <50% | 150.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
1 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
2 | Netto schuldquote | 15,6% | 33,8% | 45,9% | 65,6% | 35,4% | 32,5% |
3 | Netto schuldpositie gecorrigeerd voor verstrekte leningen | -26,9% | -16,4% | -2,1% | 14,9% | 21,5% | 18,9% |
4 | Solvabiliteit | 67,2% | 63,3% | 60,0% | 54,9% | 63,1% | 63,4% |
5 | Grondexploitatie | 1,4% | 0,5% | -0,6% | -2,0% | -1,5% | -1,1% |
6 | Structurele exploitatieruimte | 2,1% | 0,8% | 4,2% | 1,2% | 0,7% | 0,6% |
7 | Woonlasten Teylingen t.o.v. landelijk gemiddelde jaar ervoor | 89,3% | 86,4% | 87,8% | 88,8% | 89,8% | 92,2% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Financiering | None | None | 93000.0 |
Overig | Overkoepelend risico | None | None | 62000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen | None | None | 919000.0 |
Kapitaalgoederen | Leefomgeving | None | None | 362000.0 |
Sociaal domein | Vitaliteit | None | None | 756000.0 |
Overig | Bedrijvigheid | None | None | None |
Overig | Bestuur en ondersteuning | None | None | None |
Overig | Duurzaam denken en doen | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Per 01-01-2020 | |
1 | Strategisch netto risico (nieuw + oud beleid) -Zie uitsplitsing hieronder | 2.192 |
2 | % risico i.r.t. programmabudgetten | <5% Programma Energiek en Sociaal Teylingen 10% |
3 | Netto risico Financiering | 93 |
4 | Netto risico Overkoepelend risico | 62 |
5 | Netto risico Verbonden Partijen | 919 |
6 | Netto risico Leefomgeving | 362 |
7 | Netto risico Vitaliteit | 756 |
8 | Netto risico Bedrijvigheid | 0 |
9 | Netto risico Bestuur en ondersteuning | 0 |
10 | Netto risico Duurzaam denken en doen | 0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Per 1/1/2020 | 2020.000 | 2021.000 | 2022.000 | 2023.00 |
1 | Algemene reserve | 60.447 | 56.783 | 55.782 | 54.96 |
2 | Stille reserve | 0.000 | 0.000 | 0.000 | 0.00 |
3 | Totaal | 60.447 | 56.783 | 55.782 | 54.96 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Per 1/1/2020 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Onbenutte capaciteit: | ||||
2 | OZB | 6.701 | 6.701 | 6.701 | 6.701 |
3 | Toeristenbelasting | 100 | 100 | 100 | 100 |
4 | Onvoorzien | 25 | 25 | 25 | 25 |
5 | Afboeken/Bijboeken | ||||
6 | Totaal | 6.826 | 6.826 | 6.826 | 6.826 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Per 1/1/2020 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Netto schuldquote | 38,4% | 31,6% | 36,9% | 35,8% |
2 | - Gecorrigeerd voor verstrekte leningen | 1,7% | 20,6% | 24,9% | 24,2% |
3 | Solvabiliteit | 60,8% | 64,9% | 64,1% | 64,1% |
4 | Grondexploitatie | -0,9% | -0,2% | 0,0% | 0,0% |
5 | Struc. exploitatieruimte | 0,9% | 1,0% | -0,6% | -0,1% |
6 | Woonlasten - t.o.v. landelijk gemiddelde 2019 | 92% | 93% | 94% | 95% |
7 | Ratio weerstandsvermogen | 27.3 | Wij maken gebruiken van de waarderingstabel opgesteld door het Nederlands Adviesbureau voor risicomanagement. De minimale ratio is 1,4 < x < 2. Hoe hoger de ratio, hoe beter de gemeente in staat is om risico’s op te kunnen vangen. |