Naam | Oost Gelre |
---|---|
Code | 1586 |
Provincie | Gelderland |
Inwonertal | 29672 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie | None | None | None |
Grondexploitatie | Regionaal bedrijventerrein De Laarberg | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Gemeentelijk vastgoed | None | None | None |
Onderwijs | Onderwijshuisvesting | None | None | None |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | None | None | None |
Sociaal domein | Wmo | None | None | None |
Sociaal domein | Jeugdwet | None | None | None |
Sociaal domein | Participatiewet | None | None | None |
Sociaal domein | Minimabeleid | None | None | None |
Aanbesteding | Inkoop- en contractmanagement | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vergunningverlening, handhaving en toezicht | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Gesubsidieerde instellingen | None | None | None |
Sociaal domein | Discontinuïteit zorg aan inwoners | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | SDOA | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | VNOG | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Garantstellingen en gewaarborgde geldleningen | None | None | None |
Belasting | Bouwleges | None | None | None |
Overig | Taakstellende bezuinigingen | None | None | None |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds | None | None | None |
BUIG | Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten (BUIG) | None | None | None |
Dividend/Rente | Financiering en renterisico | None | None | None |
Personeel | Werving en ontslag van personeel | None | None | None |
Personeel | Beschikbaarheid gekwalificeerd personeel | None | None | None |
Informatieveiligheid | Informatiebeveiliging | None | None | None |
Belasting | Fiscale regels | None | None | None |
Omgevingswet | Omgevingswet | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | S tructurele weerstandscapaciteit | |
1 | Onbenutte belastingcapaciteit voor gemeentelijke belastingen | 2.191.454 |
2 | OZB verhoging boven inflatie | -26.500 |
3 | Rentebaten algemene reserve (vrij besteedbaar) | 82.494 |
4 | ||
5 | Totaal | 2.247.448 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | W eerstandscapaciteit | ||
1 | Risico categorie | Gemiddelde schadelast in € | Maximale schadelast in € (betrouwbaarheid 90%) |
2 | Impact structureel | 862.500 | 833.333 |
3 | Impact incidenteel | 522.500 | 1.330.000 |
4 | |||
5 | Impact totaal | 1.385.000 | 2.163.333 * |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | W eerstandsratio = Ratio weerstandsvermogen | ||
1 | Weerstandsratio | Ratio | Waardering |
2 | Structureel weerstandsvermogen | 2,6 | Uitstekend |
3 | Incidenteel weerstandsvermogen | 12,4 | Uitstekend |
4 | |||
5 | Totaal weerstandsvermogen | 6,3 | Uitstekend |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | I ncidentele weerstandscapaciteit | |
1 | Begrotingsresultaat | 65.780 |
2 | Algemene reserve (vrij besteedbaar) | 5.499.576 |
3 | Onvoorziene incidentele uitgaven | 174.711 |
4 | Reserve monumenten | 256.586 |
5 | Stille reserve | 500.000 |
6 | ||
7 | Totaal | 6.496.653 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Projecten en Investeringen | |
1 | Bouwgrondexploitatie | Bij de grondexploitaties gaat het om prognoses van opbrengsten en kosten. De feitelijke kosten en opbrengsten kunnen bij realisatie afwijken van wat gepland is. Maatregel: Dekking van eventuele verliezen door aanwending van de reserve bouwgrondexploitatie. Jaarlijkse herziening en beoordeling van de Grex om tijdig te kunnen bijsturen. |
2 | Regionaal bedrijventerrein De Laarberg | Bij de exploitatie van bedrijventerreinen gaat het om prognoses van opbrengsten en kosten. De feitelijke kosten en opbrengsten kunnen bij realisatie afwijken van wat gepland is. Maatregel: Jaarlijkse herziening en beoordeling van de Grex om tijdig te kunnen bijsturen. |
3 | Gemeentelijk vastgoed | Mogelijke afwaardering van boekwaarde gemeentelijk vastgoed. Maatregel: Herbestemming van gemeentelijk onroerend goed. |
4 | Onderwijshuisvesting | Verzoek om bijdrage in de bekostiging van nieuwbouw en/of renovatie van schoolgebouwen. Maatregel: Opstellen van een (meerjaren) onderwijshuisvestingsplan (nieuwbouw en vervangende nieuwbouw). |
5 | Open einde regelingen | |
6 | Leerlingenvervoer | Overschrijding budget door groter beroep op deze voorziening. Maatregel: Sturen op schoolkeuze (school in woonplaats). |
7 | Wmo | Structureel onvoldoende budget om de taken op grond van de Wmo te kunnen bekostigen. Maatregel: Contract- en leveranciersmanagement (CLM) - w.o. monitoring. |
8 | Jeugdwet | Structureel onvoldoende budget om de taken op grond van de Jeugdwet te kunnen bekostigen Maatregel: Contract- en leveranciersmanagement (CLM) - w.o. monitoring. Risico- en kostenverevening op tekorten binnen samenwerkingsverband acht Achterhoekse gemeenten. |
9 | Participatiewet | Structureel onvoldoende budget om de taken op grond van de Participatiewet te kunnen bekostigen. |
10 | Minimabeleid | Overschrijding budget minimabeleid. |
11 | Aansprakelijkheid | |
12 | Inkoop- en contractmanagement | Risico op schadeclaims en / of mislopen aanbestedingsvoordelen. |
13 | Vergunningverlening, handhaving en toezicht | Aansprakelijkheid van gemeente voor schade tijdens een evenement als gevolg van toezicht falen. Aansprakelijkheid van gemeente voor schade na afgifte van een bouwvergunning. |
14 | Ketenbeheer | |
15 | Gesubsidieerde instellingen | Misbruik en / of oneigenlijk gebruik van subsidies, niet voldoen aan prestatieafspraken. Maatregel: Periodiek contact tussen beleidsmedewerker en gesubsidieerde instelling. |
16 | Discontinuïteit zorg aan inwoners | Risico dat zorgaanbieders zich terugtrekken uit de markt of failliet gaan en de zorg duurder moet worden ingekocht. Maatregel: Periodiek contact tussen CLM en zorgaanbieder. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Verbonden partijen en deelnemingen | |
1 | SDOA | De inkomsten uit detachering van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is lager dan geraamd. Maatregel: Focus op governance, actief managen van risico's, monitoren ontwikkelingen. |
2 | BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) | Dividend is lager dan verwacht. |
3 | VNOG | Financieel tekort kan niet worden opgevangen binnen eigen begroting of weerstandsvermogen. Maatregel: Focus op governance, actief managen van risico's, monitoren ontwikkelingen. |
4 | Garantstellingen en gewaarborgde geldleningen | Risico dat door de gemeente verstrekte geldleningen niet (volledig) worden terugbetaald en / of aangesproken wordt op afgegeven garantstellingen. Maatregel: Leningen en garanties worden enkel verstrekt aan door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen met uitzodering van de achtervang overeenkomst met WSW (Waarborgfonds Sociale Woningbouw) |
5 | Middelenmanagement | |
6 | Bouwleges | Risico op lagere inkomsten uit bouwleges dan geraamd. |
7 | Taakstellende bezuinigingen | Niet realiseren taakstellende bezuinigingen. Maatregel: Bewaking voorgang realisatie via reguliere tussentijdse rapportages. |
8 | Algemene Uitkering uit het Gemeenfonds | Risico is dat de inkomsten uit het Gemeentefonds afwijken van wat in de begroting geraamd is door: Ontwikkelingen in het accres (ontwikkeling van de netto gecorrigeerde rijksuitgaven); ontwikkelingen in de verdeelmaatstaven (bijvoorbeeld aantal inwoners/woonruimten); effecten van taakmutaties (bijvoorbeeld bij nieuwe taken voor gemeenten); effecten van onder- en overschrijdingen van het plafond van het BTW compensatiefonds; de mogelijkheid van een eenzijdige korting door een nieuw kabinet. Maatregel: Op de voet volgen van ontwikkelingen en tijdig vertalen van de circulaires naar de begroting. |
9 | Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten (BUIG) | Bij een tekort op de bekostiging van de 3D's kan aanspraak worden gedaan op de vangnetregeling. Een eventueel tekort wordt aangevuld onder aftrek van een eigen risico. |
10 | Financiering en rente risico | De rente op geld- en kapitaalmarkt in Europa zullen in 2018 naar verwachting op een laag niveau blijven. De ECB zal de rente op de geldmarkt rond het nulpunt houden, de depositorente negatief houden en op de kapitaalmarkt zal de rente op een laag niveau blijven door de opkoopacties van obligaties door de ECB die tot eind 2017 zullen doorgaan. Na beëindiging van de opkoopacties zal de kapitaalmarktrente waarschijnlijk gaan stijgen. Maatregel: Door een spreiding in de looptijden van de leningenportefeuille aan te brengen beheersen we het renterisico op de vaste schuld. Door onze langlopende financiering te realiseren binnen de kaders van de renterisiconorm wordt het renterisico van de langlopende schuld op verantwoorde wijze beheerst. |
11 | Bedrijfsvoering | |
12 | Werving en ontslag van Toename wachtgeld- en / of pensioenverplichtingen door (politieke) personeel. ontwikkelingen. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Beschikbaarheid gekwalificeerd personeel | Verschil tussen aanwezige en gewenste competenties (ontwikkeling ambtenaar 3.0). Maatregel: Wet zetten het instrument strategische personeelsplanning in. We brengen in beeld welke formatie nu en in de toekomst nodig is. Daarnaast stellen we vast over welke competenties onze medewerkers moeten beschikken. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Cybersecurity en privacy | |
1 | Informatiebeveiliging | Gemeenten zijn voor steeds meer beleidsterreinen verantwoordelijk en maken daarbij gebruik van de mogelijkheden van informatieuitwisseling. Bij de uitwisseling van informatie kunnen beveiligings- en privacy risico’s voordoen die een groot impact kunnen hebben (financieel en imago). Maatregel: Hanteren van de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG) als richtlijn, organisatie brede audit. Mogelijkheden tot het verzekeren van schade a.g.v. security incidenten worden onderzocht. |
2 | Wet- en regelgeving | |
3 | Fiscale regels | Niet voldoen aan fiscale bepalingen met naheffing en boetes tot gevolg. Maatregel: Permanente educatie medewerkers financiën en periodieke scholing van budgethouders. Overleg met Belastingdienst en indien noodzakelijk inschakelen van een fiscalist. |
4 | Omgevingswet | Risico op tijdig realiseren van Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Organisatie is niet (tijdig) aangepast / ingericht op komst Omgevingswet. Maatregel: Opstellen programmaplan voor invoering Omgevingswet. |
0 | |
---|---|
0 | |
1 | |
2 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | K engetallen | Jaarrekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | Netto schuldquote | 66% | 81% | 81% | < 90% | 90130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 54% | 67% | 68% | <90% | 90130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | 46% | 42% | 37% | >50% | 20-50% | <20% |
4 | Grondexploitatie (waarde van de grond t.o.v. geraamde baten) | 12% | 14% | 11% | <20% | 20-35% | >35% |
5 | Structurele exploitatieruimte Begroting | -0,30% | -0,32% | 0,05% | Begr. en MJR >0% | Begr. of MJR >0% | Begr. en MJR <0% |
6 | Gemeentelijke belastingcapaciteit | 65% | 74% | 75% | <95% | 95105% | >105% |
7 | Weerstandsvermogen | 552% | 364% | 460% | >100% | 80100% | <80% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | engetallen | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | Netto schuldquote | 88% | 95% | 90% | < 90% | 90130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 76% | 83% | 79% | <90% | 90130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | 35% | 34% | 34% | >50% | 20-50% | <20% |
4 | Grondexploitatie (waarde van de grond t.o.v. geraamde baten) | 11% | 11% | 11% | <20% | 20-35% | >35% |
5 | Structurele exploitatieruimte MJR | 0,13% | -0,03% | 0,03% | Begr. en MJR >0% | Begr. of MJR >0% | Begr. en MJR <0% |
6 | Gemeentelijke belastingcapaciteit | 75% | 76% | 77% | <95% | 95105% | >105% |
7 | Weerstandsvermogen | 409% | 363% | 347% | >100% | 80100% | <80% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | SDOA | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | VNOG | None | None | None |
Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie | None | None | None |
Grondexploitatie | Regionaal bedrijventerrein De Laarberg | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Gemeentelijk vastgoed | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Onderwijshuisvesting | None | None | None |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | None | None | None |
Sociaal domein | Wmo | None | None | None |
Sociaal domein | Jeugdwet | None | None | None |
BUIG | Participatiewet | None | None | None |
Sociaal domein | Minimabeleid | None | None | None |
Aanbesteding | Inkoop- en contractmanagement | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vergunningverlening, handhaving en toezicht | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Gesubsidieerde instellingen | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Discontinuïteit zorg aan inwoners | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Garantstellingen en gewaarborgde geldleningen | None | None | None |
Belasting | Bouwleges | None | None | None |
Overig | Taakstellende bezuinigingen | None | None | None |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds | None | None | None |
BUIG | Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten (BUIG) | None | None | None |
Dividend/Rente | Financiering en renterisico | None | None | None |
Personeel | Beschikbaarheid gekwalificeerd personeel | None | None | None |
Informatieveiligheid | Informatiebeveiliging | None | None | None |
Belasting | Fiscale regels | None | None | None |
Omgevingswet | Omgevingswet | None | None | None |
Personeel | Werving en ontslag van personeel | None | None | None |
0 | |
---|---|
0 | Risico categorie Gemiddelde schadelast in € |
1 | Impact structureel 1.560.000 |
2 | Impact incidenteel 940.000 |
3 | |
4 | Impact totaal 2.500.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit | |
1 | Begrotingsresultaat | 52.697 |
2 | Algemene reserve (vrij besteedbaar) | 5.190.883 |
3 | Onvoorziene incidentele uitgaven | 119.433 |
4 | Reserve monumenten | 139.603 |
5 | Stille reserve | 500.000 |
6 | Rentebaten algemene reserve (vrij besteedbaar) | 51.909 |
7 | Totaal | 6.054.525 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Projecten en Investeringen | |
1 | Bouwgrondexploitatie | Bij de grondexploitaties gaat het om prognoses van opbrengsten en kosten. De feitelijke kosten en opbrengsten kunnen bij realisatie afwijken van wat gepland is. Maatregel: Dekking van eventuele verliezen door aanwending van de reserve bouwgrondexploitatie. Jaarlijkse herziening en beoordeling van de Grex om tijdig te kunnen bijsturen. |
2 | Regionaal bedrijventerrein De Laarberg | Bij de exploitatie van bedrijventerreinen gaat het om prognoses van opbrengsten en kosten. De feitelijke kosten en opbrengsten kunnen bij realisatie afwijken van wat gepland is. Maatregel: Jaarlijkse herziening en beoordeling van de Grex om tijdig te kunnen bijsturen. |
3 | Gemeentelijk vastgoed | Mogelijke afwaardering van boekwaarde gemeentelijk vastgoed. Maatregel: Herbestemming van gemeentelijk onroerend goed. |
4 | Onderwijshuisvesting | Verzoek om bijdrage in de bekostiging van nieuwbouw en/of renovatie van schoolgebouwen. Maatregel: Opstellen van een (meerjaren) onderwijshuisvestingsplan (nieuwbouw en vervangende nieuwbouw). |
5 | Open einde regelingen | |
6 | Leerlingenvervoer | Overschrijding budget door groter beroep op deze voorziening. Maatregel: Sturen op schoolkeuze (school in woonplaats). |
7 | Wmo | Structureel onvoldoende budget om de taken op grond van de Wmo te kunnen bekostigen. Maatregel: Contract- en leveranciersmanagement (CLM) - w.o. monitoring. |
8 | Jeugdwet | Structureel onvoldoende budget om de taken op grond van de Jeugdwet te kunnen bekostigen Maatregel: Contract- en leveranciersmanagement (CLM) - w.o. monitoring. Risico- en kostenverevening op tekorten binnen samenwerkingsverband acht Achterhoekse gemeenten. |
9 | Participatiewet | Structureel onvoldoende budget om de taken op grond van de Participatiewet te kunnen bekostigen. |
10 | Minimabeleid | Overschrijding budget minimabeleid. |
11 | Aansprakelijkheid | |
12 | Inkoop- en contractmanagement | Risico op schadeclaims en / of mislopen aanbestedingsvoordelen. |
13 | Vergunningverlening, handhaving en toezicht | Aansprakelijkheid van gemeente voor schade tijdens een evenement als gevolg van toezicht falen. Aansprakelijkheid van gemeente voor schade na afgifte van een bouwvergunning. |
14 | Ketenbeheer | |
15 | Gesubsidieerde instellingen | Misbruik en / of oneigenlijk gebruik van subsidies, niet voldoen aan prestatieafspraken. Maatregel: Periodiek contact tussen beleidsmedewerker en gesubsidieerde instelling. |
16 | Discontinuïteit zorg aan inwoners | Risico dat zorgaanbieders zich terugtrekken uit de markt of failliet gaan en de zorg duurder moet worden ingekocht. Maatregel: Periodiek contact tussen CLM en zorgaanbieder. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Verbonden partijen en deelnemingen | |
1 | SDOA | De inkomsten uit detachering van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is lager dan geraamd. Maatregel: Focus op governance, actief managen van risico's, monitoren ontwikkelingen. |
2 | BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) | Dividend is lager dan verwacht. |
3 | VNOG | Financieel tekort kan niet worden opgevangen binnen eigen begroting of weerstandsvermogen. Maatregel: Focus op governance, actief managen van risico's, monitoren ontwikkelingen. |
4 | Garantstellingen en gewaarborgde geldleningen | Risico dat door de gemeente verstrekte geldleningen niet (volledig) worden terugbetaald en / of aangesproken wordt op afgegeven garantstellingen. Maatregel: Leningen en garanties worden enkel verstrekt aan door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen met uitzodering van de achtervang overeenkomst met WSW (Waarborgfonds Sociale Woningbouw) |
5 | Middelenmanagement | |
6 | Bouwleges | Risico op lagere inkomsten uit bouwleges dan geraamd. |
7 | Taakstellende bezuinigingen | Niet realiseren taakstellende bezuinigingen. Maatregel: Bewaking voorgang realisatie via reguliere tussentijdse rapportages. |
8 | Algemene Uitkering uit het Gemeenfonds | Risico is dat de inkomsten uit het Gemeentefonds afwijken van wat in de begroting geraamd is door: Ontwikkelingen in het accres (ontwikkeling van de netto gecorrigeerde rijksuitgaven); ontwikkelingen in de verdeelmaatstaven (bijvoorbeeld aantal inwoners/woonruimten); effecten van taakmutaties (bijvoorbeeld bij nieuwe taken voor gemeenten); effecten van onder- en overschrijdingen van het plafond van het BTW compensatiefonds; de mogelijkheid van een eenzijdige korting door een nieuw kabinet. Maatregel: Op de voet volgen van ontwikkelingen en tijdig vertalen van de circulaires naar de begroting. |
9 | Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten (BUIG) | Bij een tekort op de bekostiging van de 3D's kan aanspraak worden gedaan op de vangnetregeling. Een eventueel tekort wordt aangevuld onder aftrek van een eigen risico. |
10 | Financiering en rente risico | De rente op geld- en kapitaalmarkt in Europa zullen in 2018 naar verwachting op een laag niveau blijven. De ECB zal de rente op de geldmarkt rond het nulpunt houden, de depositorente negatief houden en op de kapitaalmarkt zal de rente op een laag niveau blijven door de opkoopacties van obligaties door de ECB die tot eind 2017 zullen doorgaan. Na beëindiging van de opkoopacties zal de kapitaalmarktrente waarschijnlijk gaan stijgen. Maatregel: Door een spreiding in de looptijden van de leningenportefeuille aan te brengen beheersen we het renterisico op de vaste schuld. Door onze langlopende financiering te realiseren binnen de kaders van de renterisiconorm wordt het renterisico van de langlopende schuld op verantwoorde wijze beheerst. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Bedrijfsvoering | |
1 | Beschikbaarheid gekwalificeerd personeel | Verschil tussen aanwezige en gewenste competenties (ontwikkeling ambtenaar 3.0). Maatregel: Wet zetten het instrument strategische personeelsplanning in. We brengen in beeld welke formatie nu en in de toekomst nodig is. Daarnaast stellen we vast over welke competenties onze medewerkers moeten beschikken. |
2 | Cybersecurity en privacy | |
3 | Informatiebeveiliging | Gemeenten zijn voor steeds meer beleidsterreinen verantwoordelijk en maken daarbij gebruik van de mogelijkheden van informatie-uitwisseling. Bij de uitwisseling van informatie kunnen beveiligings- en privacy risico’s voordoen die een groot impact kunnen hebben (financieel en imago). Maatregel: Hanteren van de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG) als richtlijn, organisatie brede audit. Mogelijkheden tot het verzekeren van schade a.g.v. security incidenten worden onderzocht. |
4 | Wet- en regelgeving | |
5 | Fiscale regels | Niet voldoen aan fiscale bepalingen met naheffing en boetes tot gevolg. Maatregel: Permanente educatie medewerkers financiën en periodieke scholing van budgethouders. Overleg met Belastingdienst en indien noodzakelijk inschakelen van een fiscalist. |
6 | Omgevingswet | De geraamde bedragen zijn een voorzichtige inschatting van de extra lasten. Het is nog te vroeg om met behulp van het dialoogmodel financiële impact WVNG/Deloitte een betrouwbare raming te maken. Een aansluitend risico is het niet tijdig aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Organisatie is niet (tijdig) aangepast / ingericht op komst Omgevingswet. Maatregel: Bijdrage blijven leveren aan het VNG/Deloitte dialoogmodel financiële impact en het uitvoeren van een risicoanalyse aan de hand van dit model. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | Jaarrekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Cate-gorie A | Cate-gorie B | Cate-gorie C |
1 | Netto schuldquote | 71% | 81% | 83% | < 90% | 90-130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 59% | 68% | 71% | <90% | 90-130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | 43% | 37% | 36% | >50% | 20-50% | <20% |
4 | Grondexploitatie (waarde van de grond t.o.v. geraamde baten) | 9% | 11% | 8% | <20% | 20-35% | >35% |
5 | Structurele exploitatieruimte Begroting | -6,33% | 0,05% | 0,07% | Begr. en MJR >0% | Begr. of MJR >0% | Begr. en MJR <0% |
6 | Gemeentelijke belastingcapaciteit | 66% | 74% | 71% | <95% | 95-105% | >105% |
7 | Weerstandsvermogen | 456% | 364% | 240% | >100% | 80-100% | <80% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Cate-gorie A | Cate-gorie B | Cate-gorie C |
1 | Netto schuldquote | 100% | 96% | 92% | < 90% | 90-130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 88% | 85% | 81% | <90% | 90-130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | 32% | 32% | 32% | >50% | 20-50% | <20% |
4 | Grondexploitatie (waarde van de grond t.o.v. geraamde baten) | 5% | 5% | 5% | <20% | 20-35% | >35% |
5 | Structurele exploitatieruimte MJR | 0,07% | 0,18% | 0,52% | Begr. en MJR >0% | Begr. of MJR >0% | Begr. en MJR <0% |
6 | Gemeentelijke belastingcapaciteit | 74% | 75% | 75% | <95% | 95-105% | >105% |
7 | Weerstandsvermogen | 203% | 190% | 154% | >100% | 80-100% | <80% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie | None | None | None |
Grondexploitatie | Regionaal bedrijventerrein De Laarberg | None | None | None |
Grondexploitatie | Gemeentelijk vastgoed | None | None | None |
Onderwijs | Onderwijshuisvesting | None | None | None |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | None | None | None |
Sociaal domein | WMO | None | None | None |
Sociaal domein | Jeugdwet | None | None | None |
BUIG | Participatiewet | None | None | None |
Sociaal domein | Minimabeleid | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Inkoop- en contractmanagement | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vergunningverlening, handhaving en toezicht | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Gesubsidieerde instellingen | None | None | None |
Sociaal domein | Discontinuïteit zorg aan inwoners | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | SDOA | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | VNOG | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Garantstellingen en gewaarborgde leningen | None | None | None |
Belasting | Bouwleges | None | None | None |
Overig | Taakstellende bezuinigingen | None | None | None |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds | None | None | None |
BUIG | Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten (BUIG) | None | None | None |
Dividend/Rente | Financiering en rente risico | None | None | None |
Personeel | Werving en ontslag van personeel | None | None | None |
Personeel | Beschikbaarheid gekwalificeerd personeel | None | None | None |
Informatieveiligheid | Informatiebeveiliging | None | None | None |
Belasting | Fiscale regels | None | None | None |
Omgevingswet | Omgevingswet | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit | |
1 | Begrotingsresultaat | 319.858 |
2 | Algemene reserve (vrij besteedbaar) | 5.469.601 |
3 | Onvoorziene incidentele uitgaven structureel | 107.560 |
4 | Reserve monumenten | 72.911 |
5 | Stille reserve | 500.000 |
6 | Rentebaten algemene reserve (vrij besteedbaar) | 54.696 |
7 | Totaal | 6.524.626 |
0 | |
---|---|
0 | Risico categorie Gemiddelde schadelast in € |
1 | Impact structureel 1.560.000 |
2 | Impact incidenteel 940.000 |
3 | |
4 | Impact totaal 2.500.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Projecten en Investeringen | |
1 | Bouwgrondexploitatie | Bij de grondexploitaties gaat het om prognoses van opbrengsten en kosten. De feitelijke kosten en opbrengsten kunnen bij realisatie afwijken van wat gepland is. Maatregel: Dekking van eventuele verliezen door aanwending van de reserve bouwgrondexploitatie. Jaarlijkse herziening en beoordeling van de Grex om tijdig te kunnen bijsturen. |
2 | Regionaal bedrijventerrein De Laarberg | Bij de exploitatie van bedrijventerreinen gaat het om prognoses van opbrengsten en kosten. De feitelijke kosten en opbrengsten kunnen bij realisatie afwijken van wat gepland is. Maatregel: Jaarlijkse herziening en beoordeling van de Grex om tijdig te kunnen bijsturen. |
3 | Gemeentelijk vastgoed | Mogelijke afwaardering van boekwaarde gemeentelijk vastgoed. Maatregel: Herbestemming van gemeentelijk onroerend goed. |
4 | Onderwijshuisvesting | Verzoek om bijdrage in de bekostiging van nieuwbouw en/of renovatie van schoolgebouwen. Maatregel: Opstellen van een (meerjaren) onderwijshuisvestingsplan (nieuwbouw en vervangende nieuwbouw). |
5 | Open einde regelingen | |
6 | Leerlingenvervoer Overschrijding budget door groter beroep op deze voorziening. Maatregel: Sturen op schoolkeuze (school in woonplaats). |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Wmo | Structureel onvoldoende budget om de taken op grond van de Wmo te kunnen bekostigen. Maatregel: Contract- en leveranciersmanagement (CLM) - w.o. monitoring. |
1 | Jeugdwet | Structureel onvoldoende budget om de taken op grond van de Jeugdwet te kunnen bekostigen Maatregel: Contract- en leveranciersmanagement (CLM) - w.o. monitoring. |
2 | Participatiewet | Structureel onvoldoende budget om de taken op grond van de Participatiewet te kunnen bekostigen. Maatregel: - Nog meer sturen op uitstroom; - Uitvoeringskosten SDOA omlaag brengen; - Verbeterende monitoring. |
3 | Minimabeleid | Overschrijding budget minimabeleid. Maatregel: N.v.t. |
4 | Aansprakelijkheid | |
5 | Inkoop- en contractmanagement | Risico op schadeclaims en / of mislopen aanbestedingsvoordelen. Maatregel: Inrichten van een contractmanagementsysteem |
6 | Vergunningverlening, handhaving en toezicht | Aansprakelijkheid van gemeente voor schade tijdens een evenement als gevolg van toezicht falen. Aansprakelijkheid van gemeente voor schade na afgifte van een bouwvergunning. Maatregel: Risicoaansprakelijkheidsverzekering. |
7 | Ketenbeheer | |
8 | Gesubsidieerde instellingen | Misbruik en / of oneigenlijk gebruik van subsidies, niet voldoen aan prestatieafspraken. Maatregel: Periodiek contact tussen beleidsmedewerker en gesubsidieerde instelling. |
9 | Discontinuïteit zorg aan inwoners | Risico dat zorgaanbieders zich terugtrekken uit de markt of failliet gaan en de zorg duurder moet worden ingekocht. Maatregel: Periodiek contact tussen CLM en zorgaanbieder. |
10 | Verbonden partijen en deelnemingen | |
11 | SDOA | De inkomsten uit detachering van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is lager dan geraamd. Maatregel: Focus op governance, actief managen van risico's, monitoren ontwikkelingen. |
12 | BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) | Dividend is lager dan verwacht. Maatregel: N.v.t. |
13 | VNOG | Financieel tekort kan niet worden opgevangen binnen eigen begroting of weerstandsvermogen. Maatregel: Focus op governance, actief managen van risico's, monitoren ontwikkelingen. |
14 | Garantstellingen en gewaarborgde geldleningen | Risico dat door de gemeente verstrekte geldleningen niet (volledig) worden terugbetaald en / of aangesproken wordt op afgegeven garantstellingen. Maatregel: Leningen en garanties worden enkel verstrekt aan door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen met uitzondering van de achtervang overeenkomst met WSW (Waarborgfonds Sociale Woningbouw) |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Middelenmanagement | |
1 | Bouwleges | Risico op lagere inkomsten uit bouwleges dan geraamd. Maatregel: N.v.t. |
2 | Taakstellende bezuinigingen | Niet-realiseren van taakstellende bezuinigingen. Maatregel: Bewaking voorgang realisatie via reguliere tussentijdse rapportages. |
3 | Algemene Uitkering uit het Gemeenfonds | Risico is dat de inkomsten uit het Gemeentefonds afwijken van wat in de begroting geraamd is door: Ontwikkelingen in het accres (ontwikkeling van de netto gecorrigeerde rijksuitgaven); ontwikkelingen in de verdeelmaatstaven (bijvoorbeeld aantal inwoners/woonruimten); effecten van taakmutaties (bijvoorbeeld bij nieuwe taken voor gemeenten); effecten van onder- en overschrijdingen van het plafond van het BTW compensatiefonds; de mogelijkheid van een eenzijdige korting door een nieuw kabinet. Maatregel: Op de voet volgen van ontwikkelingen en tijdig vertalen van de circulaires naar de begroting. |
4 | Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten (BUIG) | Bij een tekort op de bekostiging van de 3D's kan aanspraak worden gedaan op de vangnetregeling. Een eventueel tekort wordt aangevuld onder aftrek van een eigen risico. |
5 | Financiering en rente risico | De rente op geld- en kapitaalmarkt in Europa zullen in 2019 naar verwachting op een laag niveau blijven. De ECB zal de rente op de geldmarkt rond het nulpunt houden, de depositorente negatief houden en op de kapitaalmarkt zal de rente op een laag niveau blijven door de opkoopacties van obligaties door de ECB die tot eind 2018 zullen doorgaan. Na beëindiging van de opkoopacties zal de kapitaalmarktrente waarschijnlijk gaan stijgen. Maatregel: Door een spreiding in de looptijden van de leningenportefeuille aan te brengen beheersen we het renterisico op de vaste schuld. Door onze langlopende financiering te realiseren binnen de kaders van de renterisiconorm wordt het renterisico van de langlopende schuld op verantwoorde wijze beheerst. |
6 | Bedrijfsvoering | |
7 | Werving en ontslag van personeel. | Toename wachtgeld- en / of pensioenverplichtingen door (politieke) ontwikkelingen. Maatregel: N.v.t. |
8 | Beschikbaarheid gekwalificeerd personeel | Verschil tussen aanwezige en gewenste competenties (ontwikkeling ambtenaar 3.0). Maatregel: We zetten het instrument strategische personeelsplanning in. We brengen in beeld welke formatie nu en in de toekomst nodig is. Daarnaast stellen we vast over welke competenties onze medewerkers moeten beschikken. |
9 | Cybersecurity en privacy | |
10 | Informatiebeveiliging | Gemeenten zijn voor steeds meer beleidsterreinen verantwoordelijk en maken daarbij gebruik van de mogelijkheden van informatieuitwisseling. Bij de uitwisseling van informatie zich kunnen beveiligings- en privacyrisico’s voordoen die een grote impact kunnen hebben (financieel en imago). Maatregel: Hanteren van de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG) als richtlijn, organisatie-brede audit. Mogelijkheden tot het verzekeren van schade a.g.v. security-incidenten worden onderzocht. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Wet- en regelgeving | |
1 | Fiscale regels | Niet-voldoen aan fiscale bepalingen met naheffing en boetes tot gevolg. Maatregel: Permanente educatie medewerkers financiën en periodieke scholing van budgethouders. Overleg met de Belastingdienst en indien noodzakelijk inschakelen van een fiscalist. |
2 | Omgevingswet | Risico op tijdig realiseren van Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Organisatie is niet (tijdig) aangepast / ingericht op komst Omgevingswet. Maatregel: Opstellen van een programmaplan voor de invoering van de Omgevingswet. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | Jaarrekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | Netto schuldquote | 70% | 83% | 89% | < 90% | 90130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 58% | 71% | 77% | <90% | 90130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | 42% | 36% | 33% | >50% | 20-50% | <20% |
4 | Grondexploitatie (waarde van de grond t.o.v. geraamde baten) | 8% | 8% | 4% | <20% | 20-35% | >35% |
5 | Structurele exploitatieruimte Begroting | -3,96% | 0,07% | 0,29% | Begr. en MJR >0% | Begr. of MJR >0% | Begr. en MJR <0% |
6 | Gemeentelijke belastingcapaciteit | 68% | 71% | 77% | <95% | 95105% | >105% |
7 | Weerstandsvermogen | 364% | 240% | 242% | >100% | 80100% | <80% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | Netto schuldquote | 98% | 94% | 88% | < 90% | 90130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 87% | 84% | 78% | <90% | 90130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | 31% | 31% | 32% | >50% | 20-50% | <20% |
4 | Grondexploitatie (waarde van de grond t.o.v. geraamde baten) | 2% | 2% | 2% | <20% | 20-35% | >35% |
5 | Structurele exploitatieruimte MJR | 0,14% | 0,48% | 1,47% | Begr. en MJR >0% | Begr. of MJR >0% | Begr. en MJR <0% |
6 | Gemeentelijke belastingcapaciteit | 78% | 80% | 80% | <95% | 95105% | >105% |
7 | Weerstandsvermogen | 202% | 137% | 134% | >100% | 80100% | <80% |