Naam | Maasgouw |
---|---|
Code | 1641 |
Provincie | Limburg |
Inwonertal | 23697 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Informatieveiligheid | Privacywetgeving | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
GR / Verbonden partijen | OML borgstelling financiering | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Grondexploitatie | Afbouw planvoorraad (o.b.v. structuurvisie Wonen, Zorg en Woonomgeving Midden-Limburg) | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Sociaal domein | WMO | 70.0 | 62500.0 | 43750.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Rioolheffing bezwaarschrift | 30.0 | 300000.0 | 90000.0 |
GR / Verbonden partijen | Edelchemie kosten handhaving | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
GR / Verbonden partijen | Milieuservice Zuid kosten handhaving | 10.0 | 750000.0 | 75000.0 |
GR / Verbonden partijen | Obligatieportefeuille | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Aanbesteding | Aanbesteding softwarepakketten | 10.0 | 300000.0 | 30000.0 |
Sociaal domein | Uitvoeringskosten sociaal domein, bedrijfsvoering en vergunningverlening en handhaving | 90.0 | 750000.0 | 675000.0 |
Personeel | CAO ontwikkeling | 90.0 | 750000.0 | 675000.0 |
Personeel | Indexering prijsstijging | 70.0 | 300000.0 | 210000.0 |
GR / Verbonden partijen | Kostenverdeelsystematiek SC MER | 70.0 | 300000.0 | 210000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Sociaal domein | Open eindregelingen sociaal domein | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Personeel | Kosten personeel a.g.v. organisatie-ontwikkeling | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Overig | Taakstelling realisatie burgerplein | 30.0 | 62500.0 | 18750.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Onderdelen incidentele Weerstandscapaciteit | Omschrijving | € |
1 | Algemene reserve Vrij aanwendbare deel | Dit zijn vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken. Per augustus 2018 bedraagt de algemene reserve (na aftrek van lopende verplichtingen) € 3.843.314. | € 3.843.300 |
2 | Bestemmingsreserves Vrij aanwendbare deel | Dit zijn reserves waaraan de gemeenteraad een bepaalde bestemming heeft gegeven en waarvan de bestemming nog kan wijzigen. Dit heeft dan wel gevolgen voor het budget en de financiering. Concreet betreft het in hoofdzaak de reserve Essent. Deze reserve (na aftrek lopende verplichtingen) bedraagt € 15.519.022. | € 15.556.900 |
3 | Totaal incidentele weerstandscapaciteit | € 19.400.200 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Onderdelen structurele Weerstandscapaciteit | Omschrijving | € |
1 | Begrotingsruimte | Dit is de ruimte die ombuigingen op de korte (en lange) termijn mogelijk maakt (jaarschijf 2019 meerjarenbegroting 2019-2022). | € 1.002.000 |
2 | Onvoorziene uitgaven | Deze post creëren we om middelen te hebben om nieuwe beleidsinitiatieven (incidenteel of structureel) te bekostigen of om onvoorzienbare, onontkoombare, onuitstelbare tegenvallers op te vangen. Voor incidentele uitgaven is € 25.000 beschikbaar en voor structurele lasten (vanaf 2020) jaarlijks € 100.000 | € 100.000 |
3 | Onbenutte belastingcapaciteit | Dit zijn inkomsten die nog niet gemaximeerd of kostendekkend zijn. De tarieven voor de afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn al kostendekkend. Dit betreft alleen de onroerende zaakbelastingen. In de huidige meerjarenramingen is al verwerkt dat de ozb-opbrengst woningen eigenaar jaarlijks met 2,5% wordt verhoogd. O.b.v. het gehanteerde beleidskader in de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen hanteren we voor berekening van de onbenutte belastingcapaciteit een verdere ozb-belastingverhoging van 16%. De ozb-opbrengst is geraamd op € 3.850.000.16% additionele ozb-meeropbrengst bedraagt € 616.000 | € 616.000 |
4 | Totaal structurele weerstandscapaciteit | € 1.718.000 |
0 | |
---|---|
0 | Risicocategorieën |
1 | Budgettaire risico’s; dit zijn risico’s die o.a. voortvloeien uit het eigen beleid, uit het beleid van 1. een hogere overheid of uit samenwerking met andere instanties. Risico’s op eigendommen; dit zijn bijvoorbeeld risico’s als ontvreemding, schade door brand, 2. storm en water, maar ook risico’s die voortvloeien uit niet bijgestelde onderhouds- en beheerplannen. Risico’s die samenhangen met de bedrijfsvoering; hiermee bedoelen we de informatie-3. voorziening, de administratieve organisatie en de interne controle. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving | Kans-klasse | Risico-klasse | Risico-score | Kans x Fin. impact | Toelichting |
1 | Privacywetgeving | 2 | 5 | 10 | 1.500.000 | Risicoscore bedraagt weliswaar 5, maar gezien potentiële financiële impact wordt dit risico toegelicht. In mei 2018 is nieuwe privacy-wetgeving (AVG) vastgesteld ter bescherming van persoonsgegevens. De AVG is niet ‘strenger’ dan de huidige Wbp, maar er is wel een aanscherping in accountability (aantoonbaar in control zijn) en handhaving. Verder is de AVG meer uitgesproken en concreet gericht op verbetering van rechtspositie van ‘betrokkenen’. Het max. op te leggen boetebedrag bedraagt € 20 mln. De hoogte van een eventuele boete hangt samen met de mate van verwijtbaar-heid en daarmee de getroffen beheersmaatregelen. De Autoriteit Persoonsgegevens hanteert een risico-gerichte aanpak bij controles, waarbij de AP extra oog heeft voor mogelijke |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | inbreuken op de bescherming van persoonsgegevens waarbij grote groepen mensen kunnen worden geraakt. Lokale overheden beschikken over een grote hoeveelheid, vaak gevoelige, persoonsgegevens. Burgers zijn veelal verplicht om hun persoonsgegevens af te geven. Daarbij kijkt de AP met name ook naar die domeinen waarover ze eerder nadrukkelijk geadviseerd heeft zoals het sociaal domein. De AP besteedt extra aandacht aan niet-gemelde datalekken en datalekken die (mede) zijn veroorzaakt door tekortkomingen in de beveiliging. De gemeente heeft de basis beheersprocessen in het kader van de AVG nog onvoldoende op orde. Daarmee is de gemeente - zeker in het licht van de bijzondere aandacht die de AP heeft voor lokale overheden - extra kwetsbaar bij eventuele toezichts- en handhavings-acties van de AP. De AP past daarbij uiteenlopende toezichts- en handhavingsinstrumenten toe. Uitgangspunt is een max. boete van € 5 mln met risicoklasse 2 (klein; 30% kans). | |||||
1 | OML borgstelling financiering | 2 | 5 | 10 | 300.000 | Aanvankelijk bedroeg de borgstelling OML € 625.915. In de raadsvergadering van 15-12-2016 is besloten de borgstelling a.g.v. herfinanciering uit te breiden tot € 1.008.378. OML heeft vooralsnog voldoende buffer om eventuele tegenvallers op te vangen. De risicoklasse wordt ingeschat op 2 (klein; 30% kans). |
2 | Afbouw planvoorraad (o.b.v. structuurvisie Wonen, Zorg en Woonomgeving Midden-Limburg) | 3 | 3 | 9 | PM | Bouwclaimhouders is de mogelijkheid geboden om voor 2018 te starten met de bouw/gronduitgifte. Daarna zullen de claims (waar mogelijk) weg bestemd worden. Dit proces loopt momenteel (september 2018). Er bestaat nog geen inzicht op mogelijke claims in relatie tot de overeenkomsten met ontwikkelaars. Vooralsnog risicoscore < 10 |
3 | WMO | 4 | 2 | 8 | € 35.000 | Nieuwe loonschalen hulp bij het huishouden, kunnen mogelijk leiden tot hogere tarieven. Het max. risico wordt ingeschat op € 50.000 met een kans van 70%. |
4 | Rioolheffing bezwaarschrift | 2 | 3 | 6 | € 138.000 | Bezwaarschrift Woningcorporatie tegen kostendekkendheid rioolheffing 2014 – 2018. Max. risico € 460.000. Risicoklasse wordt ingeschat op 2 (klein; 30% kans). |
5 | Edelchemie kosten handhaving | 1 | 5 | 5 | € 100.000 Het max. risico bedraagt € 1 mln indien de Provincie handhavingskosten alsnog doorbelast aan Maasgouw. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Gezien bestuurlijk akkoord wordt kans zeer klein (10%) geacht. Zie jaarrekening 2017 p. 15 voor uitvoerige toelichting. | |||||
1 | Milieu Service Zuid Kosten handhaving | 1 | 4 | 4 | 76.000 | Het te vorderen bedrag bij de Provincie bedraagt € 757.472. Gezien bestuurlijk akkoord wordt kans zeer klein (10%) geacht dat inning niet plaatsvindt. Zie jaarrekening 2017 p. 16 voor uitvoerige toelichting. |
2 | Obligatieportefeuille | 1 | 5 | 5 | 100.000 Waarde obligatieportefeuille eind 2017 € 21 mln. Er bestaat een zeer kleine kans (10%) dat hoofdsom belegde obligaties niet wordt terugontvangen. ASR Vermogensbeheer monitort de ontwikkelingen. Max. risico wordt ingeschat op € 1 mln. | |
3 | Aanbesteding softwarepakketten | 1 | 3 | 3 | PM | Bestaande contracten met diverse softwareleveranciers worden vanwege complexe inrichting van ict-infrastructuur verlengd omdat het niet mogelijk is om e.e.a. als vervangbaar systeem te zien. Aanbesteding van deze dienstverlening is uit oogpunt van doelmatigheid en doeltreffendheid niet direct te realiseren omdat continuïteit van geautomatiseerde gegevensverwerking gewaarborgd moet blijven. |
4 | TOTAAL risico’s incidenteel | 2.249.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving | Kans-klasse | Risico-klasse | Risico-score | Kans x Fin. impact | Toelichting |
1 | Uitvoeringskosten sociaal domein, bedrijfsvoering en vergunningverlening en handhaving | 5 | 4 | 20 | 375.000 | Bij overheveling van uitvoeringstaken op het gebied van sociaal domein, omgevingsdienst en bedrijfsvoering naar SC MER zijn o.b.v. het onderliggende bedrijfsplannen bezuinigingstaakstellingen ingeboekt. Uit voortschrijdend inzicht blijkt dat ontwikkel- en overgangsperiode langer duren en hoger implementatiebudget benodigd is. Momenteel wordt bekeken in hoeverre werkprocessen efficiënter en effectiever kunnen worden ingericht en hoeveel middelen extra benodigd zijn. De kans wordt zeer groot (99%) geacht dat het Maasgouwse aandeel in de meerkosten op grofweg € 250.000-500.000 structureel |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | uitkomt. De onderzoeksresultaten moeten het exacte bedrag uitwijzen. Na afronding van het onderzoek zal dit resulteren in een begrotingswijziging die voor zienswijze zal worden voorgelegd. | |||||
1 | CAO ontwikkeling | 5 | 4 | 20 | 250.000 | De huidige CAO gemeenteambtenaren loopt eind 2018 af. De onderhandelingen om te komen tot een nieuwe CAO zijn opgestart, maar de uitkomst is nog onbekend. In de begroting hanteren we als uitgangspunt om de feitelijke CAO te vertalen in de Prorap indien deze is overeengekomen. Dit uitgangspunt geldt ook voor de begroting van SC MER. Een loonsverhoging van 2% resulteert in structurele meerkosten van € 250.000. De kans dat op deze meerkosten wordt zeer groot geacht (99%) |
2 | Indexering prijsstijging | 4 | 3 | 12 | 70.000 | Meerjarenraming wordt opgesteld o.b.v. constante prijzen aan lasten- en batenkant. Bij hogere contractprijzen dient financiële vertaling plaats te vinden. Het max risico bedraagt €100.000 met grote kans (70%). |
3 | Kostenverdeelsystematiek SC MER | 4 | 3 | 12 | 70.000 | Afspraak is gefaseerde toegroei van verdeelsleutel historische kosten naar output/werkprocessen. Gewijzigde verdeelsystematiek kan voor Maasgouw ongunstig uitpakken. Het max risico bedraagt €100.000 met grote kans (70%). |
4 | Algemene uitkering | 3 | 3 | 9 | 100.000 | De algemene uitkering uit Gemeentefonds is de grootste inkomstenbron. De hoogte is gekoppeld aan de rijksuitgaven (‘samen trap op, trap af’). Gezien huidige hoogconjunctuur en collectieve extra declaratie BTW-compensatiefonds kan neerwaartse bijstelling plaatsvinden. De Septembercirculaire zal de meest actuele inzichten bieden. Max risico € 200.000; kans 50%. |
5 | Open eindregelingen sociaal domein | 3 | 3 | 9 | 100.000 | Max. risico € 200.000; kans 50%; risicoscore < 10 |
6 | Kosten personeel a.g.v. organisatie-ontwikkeling | 3 | 3 | 9 | 100.000 | Max. risico € 200.000; kans 50%; risicoscore < 10 |
7 | Taakstelling realisatie burgerplein | 2 | 2 | 4 | 24.000 | Taakstelling bedraagt € 80.000; risico 30%; risicoscore < 10 |
8 | TOTAAL risico’s structureel | 1.089.000 |
0 | |
---|---|
0 | Ratio Kwalificatie Weerstandsvermogen |
1 | A ≥ 2,0 Uitstekend |
2 | B ≥ 1,4 en < 2,0 Ruim voldoende |
3 | C ≥ 1,0 en < 1,4 Voldoende |
4 | D ≥ 0.8 en < 1,0 Matig |
5 | E ≥ 0.5 en < 0.8 Onvoldoende |
6 | F < 0.5 Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | |||
1 | |||
2 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Projecten | Project A2-ontsluiting Clauscentrale | 50.0 | 2000000.0 | 1000000.0 |
Informatieveiligheid | Privacywetgeving | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
GR / Verbonden partijen | OML borgstelling financiëring | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Kapitaalgoederen | Rioolheffing bezwaarschrift | 30.0 | 460000.0 | 138000.0 |
GR / Verbonden partijen | Edelchemie kosten handhaving | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Overig | Milieu Service Zuid Kosten handhaving | 10.0 | 760000.0 | 76000.0 |
Dividend/Rente | Obligatieportefeuille | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
Omgevingswet | Programma aanpak stikstof (PAS) | None | None | None |
Aanbesteding | Aanbesteding softwarepakketten | None | None | None |
Overig | Uitvoeringskosten bedrijfsvoering | 70.0 | 200000.0 | 140000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Sociaal domein | Open eindregelingen sociaal domein | 50.0 | 200000.0 | 100000.0 |
Personeel | Kosten personeel als gevolg van organisatieontwikkeling | 50.0 | 240000.0 | 120000.0 |
Sociaal domein | Taakstelling realisatie burgerplein | 30.0 | 80000.0 | 24000.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Onderdelen incidentele Weerstandscapaciteit | Omschrijving | € |
1 | Algemene reserve Vrij aanwendbare deel | Dit zijn vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken. Algemene reserve per 1-1-2020 vóór inzet middelen benodigd voor nieuw beleid zoals opgenomen in financiële foto 2020. | € 4.265.500 |
2 | Bestemmingsreserves Vrij aanwendbare deel | Dit zijn reserves waaraan de gemeenteraad een bepaalde bestemming heeft gegeven en waarvan de bestemming nog kan wijzigen. Dit heeft dan wel gevolgen voor het budget en de financiering. Concreet betreft het saldo in hoofdzaak de reserve Essent met een bedrag van € 16.655.200 per 1-1-2020. | € 16.947.600 |
3 | T otaal incidentele weerstandscapaciteit | € 21.213.100 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | O nderdelen structurele Weerstandscapaciteit | Omschrijving | € |
1 | Begrotingsruimte | Dit is de ruimte die ombuigingen op de korte (en lange) termijn mogelijk maakt (jaarschijf 2022 meerjarenbegroting 2020-2023). In 2020 is het begrotingssaldo nihil, maar dit heeft een incidenteel karakter, waarbij in principe dus ook incidentele inkomsten kunnen worden ingezet ter dekking. | € 442.000 |
2 | Onvoorziene uitgaven | Deze post creëren we om middelen te hebben om nieuwe beleidsinitiatieven (incidenteel of structureel) te bekostigen of om onvoorzienbare, onontkoombare, onuitstelbare tegenvallers op te vangen. Voor incidentele uitgaven is € 25.000 beschikbaar. | € 25.000 |
3 | Onbenutte belastingcapaciteit | Dit zijn inkomsten die nog niet gemaximeerd of kostendekkend zijn. De tarieven voor de afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn al kostendekkend. Dit betreft alleen de onroerende zaakbelastingen. In de huidige meerjarenramingen is al verwerkt dat de ozb-opbrengst woningen eigenaar jaarlijks met 2,5% wordt verhoogd. O.b.v. het gehanteerde beleidskader in de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen hanteren we voor berekening van de onbenutte belastingcapaciteit een verdere ozb-belastingverhoging van 16%. De ozb-opbrengst 2020 is geraamd op € 3.989.000. | € 638.000 |
4 | T otaal structurele weerstandscapaciteit | € 1.105.000 |
0 | |
---|---|
0 | Risicocategorieën |
1 | 1. Budgettaire risico’s; dit zijn risico’s die o.a. voortvloeien uit het eigen beleid, uit het beleid van een hogere overheid of uit samenwerking met andere instanties. 2. Risico’s op eigendommen; dit zijn bijvoorbeeld risico’s als ontvreemding, schade door brand, storm en water, maar ook risico’s die voortvloeien uit niet bijgestelde onderhouds- en beheerplannen. 3. Risico’s die samenhangen met de bedrijfsvoering; hiermee bedoelen we de informatie-voorziening, de administratieve organisatie en de interne controle. 4. Overige risico’s; dit zijn risico’s als imago, politiek, strategie, veiligheid, aansprakelijkheidsstelling, milieu en arbo. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving | Kansklasse | Risicoklasse | Risicoscore | Kans x Fin. impact | Toelichting |
1 | Project A2ontsluiting Clauscentrale | 3 | 5 | 15 | € 1.000.000 | In december 2015 hebben gemeente, RWE en provincie een overeenkomst getekend voor de aanleg van een alternatieve ontsluitingsweg voor de Clauscentrale. Daadwerkelijke aanleg start wanneer RWE overgaat tot bouw van de “Claus D”, het bestemmingsplan is aangepast en gronden zijn verworven. Partijen hebben t.a.v. kostenverdeling in 2015 de afspraak gemaakt : RWE max. € 2 mln en provincie en gemeente max. € 3 mln. De overeenkomst heeft een looptijd tot 1 januari 2025. De berekeningen voor het project zijn samengesteld in 2013. De uitkomst van deze berekeningen is de afgelopen 4 jaar niet geïndexeerd. Gezien de prijsstijging in de markt is het risico aanwezig dat het oorspronkelijke bedrag van €8 mln max uiteindelijk niet voldoende kan zijn. Max. risico aanvullend € 2 mln. Kans 50% |
2 | Privacywetgeving | 2 | 5 | 10 | € 300.000 | In mei 2018 is nieuwe privacywetgeving (AVG) vastgesteld ter bescherming van persoonsgegevens. De AVG leidt tot aanscherping in accountability (aantoonbaar in control zijn) en handhaving. Het max. op te leggen boetebedrag bedraagt € 20 mln. De hoogte van een eventuele boete hangt samen met de mate van verwijtbaarheid en daarmee de getroffen beheersmaatregelen. De Autoriteit Persoonsgegevens hanteert een risico-gerichte aanpak bij controles, waarbij de AP extra oog heeft voor mogelijke inbreuken op de bescherming van persoonsgegevens waarbij grote groepen mensen kunnen worden geraakt. Lokale overheden beschikken over een grote hoeveelheid, vaak gevoelige, persoonsgegevens. De AP besteedt extra aandacht aan niet-gemelde datalekken en datalekken die (mede) zijn veroorzaakt door tekortkomingen in de beveiliging. Maasgouw heeft inmiddels een aantal beheersmaatregelen getroffen, maar heeft momenteel de basis |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | beheersprocessen in het kader van de AVG nog onvoldoende aantoonbaar op orde. Daarmee is de gemeente kwetsbaar bij eventuele toezichts- en handhavingsacties van de AP. De AP past daarbij uiteenlopende toezichts- en handhavingsinstrumenten toe. Gezien het feit dat er inmiddels beheersmaatregelen worden getroffen, is het uitgangspunt een max. boete van € 1 mln met risicoklasse 2 (klein; 30% kans). | |||||
1 | OML borgstelling financiering | 2 | 5 | 10 | € 300.000 | Aanvankelijk bedroeg de borgstelling OML € 625.915. In de raadsvergadering van 15-12-2016 is besloten de borgstelling a.g.v. herfinanciering uit te breiden tot € 1.008.378. OML heeft vooralsnog voldoende buffer om eventuele tegenvallers op te vangen. De risicoklasse wordt ingeschat op 2 (klein; 30% kans). |
2 | Rioolheffing bezwaarschrift | 2 | 3 | 6 | € 138.000 | Bezwaarschrift Woningcorporatie tegen kostendekkendheid rioolheffing 2014 – 2018. Max. risico € 460.000. Risicoklasse wordt ingeschat op 2 (klein; 30% kans). |
3 | Edelchemie kosten handhaving | 1 | 5 | 5 | € 100.000 | Het max. risico bedraagt € 1 mln indien de Provincie handhavingskosten alsnog doorbelast aan Maasgouw. Gezien bestuurlijk akkoord wordt kans zeer klein (10%) geacht. Zie jaarrekening 2017 p. 15 voor uitvoerige toelichting. |
4 | Milieu Service Zuid Kosten handhaving | 1 | 4 | 4 | € 76.000 | Het te vorderen bedrag bij de Provincie bedraagt € 757.472. Gezien bestuurlijk akkoord wordt kans zeer klein (10%) geacht dat inning niet plaatsvindt. Zie jaarrekening 2017 p. 16 voor uitvoerige toelichting. |
5 | Obligatieportefeuille | 1 | 5 | 5 | € 50.000 Waarde obligatieportefeuille eind 2019 € 12 mln. Er bestaat een zeer kleine kans (10%) dat hoofdsom belegde obligaties niet wordt terugontvangen. ASR Vermogensbeheer monitort de ontwikkelingen. Max. risico wordt ingeschat op € 0,5 mln. | |
6 | Programma aanpak stikstof (PAS) | 2 | 3 | 6 | PM | De recente uitspraak van de RvS inzake PAS kan leiden tot een vertraging in de ruimtelijke fysieke projecten, met als gevolg extra rentelasten door vertraagde gronduitgifte en mogelijk extra advieskosten. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | paragraaf grondbeleid (5.7.4). Kans en risico zijn niet kwantificeerbaar. | |||||
1 | Aanbesteding softwarepakketten | 1 | 3 | 3 | PM | Bestaande contracten met diverse softwareleveranciers worden vanwege complexe inrichting van ictinfrastructuur verlengd omdat het niet mogelijk is om e.e.a. als vervangbaar systeem te zien. Aanbesteding van deze dienstverlening is uit oogpunt van doelmatigheid en doeltreffendheid niet direct te realiseren omdat continuïteit van geautomatiseerde gegevensverwerking gewaarborgd moet blijven. |
2 | TOTAAL risico’s incidenteel | € 1.964.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving | Kansklasse | Risicoklasse | Risicoscore | Kans x Fin. impact | Toelichting |
1 | Uitvoeringskosten bedrijfsvoering | 4 | 3 | 12 | € 140.000 | Bij overheveling van uitvoeringstaken op het gebied van sociaal domein, omgevingsdienst en bedrijfsvoering naar SC MER zijn o.b.v. de onderliggende bedrijfsplannen bezuinigingstaakstellingen ingeboekt. Uit voortschrijdend inzicht blijkt dat ontwikkel- en overgangsperiode langer duren en hoger implementatiebudget benodigd is. Momenteel wordt m.n. bij bedrijfsvoering bekeken in hoeverre werkprocessen efficiënter en effectiever kunnen worden ingericht. De kans wordt groot (70%) geacht dat het Maasgouwse aandeel in structurele meerkosten op grofweg € 200.000 structureel uitkomt. Dit zal resulteren in een begrotingswijziging die voor zienswijze zal worden voorgelegd. |
2 | Algemene uitkering | 3 | 3 | 9 | € 150.000 | De algemene uitkering uit Gemeentefonds is de grootste inkomstenbron. De hoogte is gekoppeld aan de rijksuitgaven (‘samen trap op, trap af’). Gezien huidige hoogconjunctuur en collectieve extra declaratie BTWcompensatiefonds kan neerwaartse bijstelling plaatsvinden. De Septembercirculaire zal de meest actuele inzichten bieden. Max risico € 300.000; kans 50%. |
3 | Open eindregelingen | 3 | 3 | 9 | € 100.000 | Max. risico € 200.000; kans 50%; risicoscore < 10 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | sociaal domein | |||||
1 | Kosten personeel a.g.v. organisatieontwikkeling | 3 | 3 | 9 | € 120.000 | Max. risico € 240.000; kans 50%; risicoscore < 10 |
2 | Taakstelling realisatie burgerplein | 2 | 2 | 4 | € 24.000 | Taakstelling bedraagt € 80.000; risico 30%; risicoscore < 10 |
3 | TOTAAL risico’s structureel | € 534.000 |
0 | |
---|---|
0 | Ratio Kwalificatie Weerstandsvermogen |
1 | A ≥ 2,0 Uitstekend |
2 | B ≥ 1,4 en < 2,0 Ruim voldoende |
3 | C ≥ 1,0 en < 1,4 Voldoende |
4 | D ≥ 0.8 en < 1,0 Matig |
5 | E ≥ 0.5 en < 0.8 Onvoldoende |
6 | F < 0.5 Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | |||||
1 | |||||
2 | |||||
3 | |||||
4 | |||||
5 | |||||
6 | |||||
7 | |||||
8 | |||||
9 |