Naam | Losser |
---|---|
Code | 168 |
Provincie | Overijssel |
Inwonertal | 22547 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Overig | Overige onvoorziene risico's | None | None | None |
Overig | Schommelingen in de conjunctuur | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Garantstellingen | None | None | None |
BUIG | Het participatiebudget is ontoereikend | None | None | None |
Sociaal domein | Wet werk en bijstand: rijksbijdrage is ontoereikend om bijstandsuitkeringen van te betalen | None | None | None |
Personeel | Invoering ODT | None | None | None |
Belasting | Verbouwing Twents Carmel College | None | None | None |
Sociaal domein | Budget Jeugd | None | None | None |
Sociaal domein | Budget Bijzondere Bijstand | None | None | None |
Sociaal domein | Voorzieningen algemeen (woningaanpassing, rolstoelen, vervoer en huishoudelijke hulp). | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit ultimo 2017 | |
1 | Componenten: | |
2 | Algemene risicoreserve | € 6.327.000 |
3 | Reserve afboeking grond | € 750.000 |
4 | Stille reserves, gebouwen en gronden | € 2.240.285 |
5 | ||
6 | Prognose stand eind jaar 2017 | € 9.317.285 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | De 10 grootste risico’s begroting 2018: | |||
1 | Nr. | Onderwerp | Risico | Invloed |
2 | 1. Overige onvoorziene risico's | Te denken valt aan calamiteiten binnen de gemeente, extreem weer, bedrijfsongeval, overig onvoorziene zaken die leiden tot financiële nadelen. | 23,88% | |
3 | 2. Schommelingen in de | conjunctuur | Als gevolg van schommelingen in de conjunctuur kunnen zowel aan de kosten als de opbrengsten kant onvoorziene nadelige incidentele effecten optreden. | 16,78% |
4 | 3. Garantstellingen | Door de leningverstrekker wordt er een beroep gedaan op de garantstellingen. | 11,16% | |
5 | 4. Het participatiebudget is | ontoereikend | Het subsidieresultaat (participatiewet) is negatief (loonkosten zijn hoger dan de rijksubsidie). | 7,96% |
6 | 5. Wet werk en bijstand: | rijksbijdrage is ontoereikend om bijstandsuitkeringen van te betalen | Het gemeentelijk aandeel overstijgt het maximaal (wettelijk vastgelegde) aandeel van 10%. Ontwikkeling aantal bijstandsgerechtigden is lastig te beïnvloeden en is met name afhankelijk van de economische ontwikkelingen. | 7,16% |
7 | 6. | Invoering ODT | Door de invoering van de Odt loopt de gemeente het risico boventallig personeel te krijgen in verband met vernieuwde kwaliteitseisen. | 4,77% |
8 | 7. Verbouwing Twents Carmel College Het risico bestaat dat de belastingdienst niet akkoord | gaat met de aftrek van de BTW voor het schoolmodel wat leidt tot een eenmalig financieel nadeel. | 3,98% | |
9 | 8. Budget Jeugd | Door open eind financiering en daardoor een onvolledig beeld van de uitgaven is het budget Jeugd mogelijk niet toereikend en moeilijk beheersbaar. | 3,32% | |
10 | 9. Budget Bijzondere Bijstand | Door open eind financiering en een wisselend aantal aanvragen is het budget Bijzonder Bijstand mogelijk niet toereikend en moeilijk beheersbaar. | 3,19% | |
11 | 10. | Voorzieningen algemeen (woningaanpassing, rolstoelen, vervoer en huishoudelijke hulp). | Financieel tekort door open eind financiering. Aantal aanvragen en gebruik van voorzieningen neemt nog steeds toe. | 2,40% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Verwachte ontwikkeling weerstandscapaciteit ultimo 2017 tot en met 2021 | |||||
1 | Component | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
2 | Aanwezig weerstandsvermogen | € 9.317.000 | € 8.624.285 | € 8.755.285 € 8.969.285 € 9.521.285 | ||
3 | Benodigd weerstandsvermogen | € 3.949.432 | € 3.949.432 | € 3.949.432 | € 3.949.432 € 3.949.432 | |
4 | Prognose ratio weerstandsvermogen | 2,4 | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,4 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Financiële kengetallen | rek. 2016 Begroting | 2017 | Begroting 2018 | Raming 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | |
1 | 1A Netto schuldquote | 49,4% | 60,6% | 42,3 % | 56,3 % | 54,4 % | 54,0 % | |
2 | 1B Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 39,3% | 48,4% | 35,3 % | 49,7 % | 47,3 % | 47,1 % | |
3 | 2 | Solvabiliteitsratio | 29,3% | 23,4% | 30,4 % | 28,8 % | 29,3 % | 29,9 % |
4 | 3 | Grondexploitatie | 9,9% | 5,2% | -2,3 % | -0,7 % | -8,9 % | -9,8 % |
5 | 4 | Structurele exploitatieruimte | 9,0% | 1,1% | 1,4 % | -0,6 % | -0,2 % | -0,8 % |
6 | 5 | Belastingcapaciteit | 101% | 107% | 104% | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Overig | Overige onvoorziene risico's | None | None | None |
Overig | Schommelingen in de conjunctuur | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Garantstellingen | None | None | None |
Sociaal domein | Wet werk en bijstand | None | None | None |
Belasting | Verbouwing Twents Carmel College | None | None | None |
Sociaal domein | Budget Jeugd | None | None | None |
Sociaal domein | Voorzieningen algemeen (woningaanpassing, rolstoelen, vervoer en huishoudelijke hulp) | None | None | None |
Personeel | Invoering ODT | None | None | None |
Gemeentefonds | Algemene uitkering gemeentefonds | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Derden stellen gemeente aansprakelijk | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit ultimo 2018 | |
1 | Componenten: | |
2 | Algemene risicoreserve | € 9.253.000 |
3 | Reserves risico's grond | € 1.250.000 |
4 | Stille reserves, gebouwen en gronden | |
5 | ||
6 | Prognose stand eind jaar 2018 | € 10.503.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nummer: | Onderwerp | Risico | Invloed |
1 | 1 | Overige onvoorziene risico's | Overige onvoorziene risico's, calamiteiten binnen gemeente, politiek/bestuur zit soms nog erg dicht op de uitvoering, extreem weer, bedrijfsongeval, overig onvoorzien. | 27.01% |
2 | 2 | Schommelingen in de conjunctuur | Als gevolg van schommelingen in de conjunctuur kunnen zowel aan de | 16.87% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nummer: | Onderwerp | Risico | Invloed |
1 | kosten als de opbrengsten kant onvoorziene nadelige incidentele effecten optreden | |||
2 | 3 | Garantstellingen | Er wordt door de leningverstrekker een beroep gedaan op de garantstellingen welke de gemeente Losser heeft afgegeven voor leningen die door partners zijn aangegaan. (Betreft: Bibliotheek Losser, St. Martinihoeve, Soc. Cult. Werk Losser, Muziekschool, Boggelridders en Daansers, KVV Losser, EHBO Losser, Woningstichting Domijn) | 11.59% |
3 | 4 | Wet werk en bijstand | Rijksbijdrage is ontoereikend om bijstandsuitkeringen van te betalen. Het gemeentelijk aandeel overstijgt het maximaal (wettelijk vastgelegde) aandeel van 10%, Ontwikkeling aantal bijstandsgerechtigden (in/uitstroom) is last te beïnvloeden (vooral afhankelijk van economische ontwikkelingen). Afgelopen 2 tot 3 jaar is aantal bijstandsuitkeringen alleen maar gestegen. Extra bijdrage van rijk (Incidenteel Aanvullende Uitkering) wordt mogelijk slechts gedeeltelijk toegekend, omdat heel veel gemeenten daar een beroep op doen en er een maximum budget beschikbaar is. | 8.11% |
4 | 5 | Verbouwing Twents Carmel College | Bij de verbouwing van het Twents Carmel College gaat de belastingdienst niet akkoord met de aftrek van de BTW voor het schoolmodel | 6.64% |
5 | 6 | Budget Jeugd | Door open eindfinanciering en een onvolledig beeld van de uitgaven is het budget Jeugd mogelijk niet toereikend en moeilijk beheersbaar. | 6.08% |
6 | 7 | Voorzieningen algemeen (woningaanpassing, rolstoelen, vervoer en huishoudelijke hulp) | Financieel tekort door open eind financiering. Aantal aanvragen en gebruik van voorzieningen neemt nog steeds toe. | 3.76% |
7 | 8 | Invoering ODT | Door de invoering van de RUD loopt de gemeente het risico boventallig | 3.16% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nummer: | Onderwerp | Risico | Invloed |
1 | personeel te krijgen in verband met vernieuwde kwaliteitseisen. | |||
2 | 9 | Algemene uitkering gemeentefonds | Algemene Uitkering gemeentefonds wordt lager | 2.98% |
3 | 10 | Derden stellen gemeente aansprakelijk | Derden stellen gemeente aansprakelijk | 2.70% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Verwachte ontwikkeling weerstandscapaciteit ultimo 2018 tot en met 2022 | |||||
1 | Component | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
2 | Aanwezig weerstandsvermogen | € 10.503 € 9.670 | € 9.511 € 10.016 € 10.712 | |||
3 | Benodigd weerstandsvermogen | € 3.692 € 3.692 | € 3.692 | € 3.692 | € 3.692 | |
4 | Prognose ratio weerstandsvermogen | 2,8 | 2,6 | 2,6 | 2,7 | 2,9 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Begroting 2019 | rek 2017 | beg 2018 | raming 2019 | raming 2020 | raming 2021 | raming 2022 |
1 | |||||||
2 | netto schuldquote | 45,4% | 47,0% | 41,9% | 47,6% | 46,9% | 46,4% |
3 | netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 36,1% | 38,0% | 33,6% | 38,8% | 38,3% | 37,9% |
4 | solvabiliteitsratio | 34,9% | 32,6% | 30,9% | 29,5% | 28,6% | 29,7% |
5 | structurele exploitatieruimte | 1,0% | 1,4% | 0,4% | 0,5% | 0,5% | 0,5% |
6 | grondexploitatie | 9,6% | 6,8% | 1,9% | 2,3% | 1,5% | 0,5% |
7 | belastingcapaciteit | 107,2% | 104,0% | 110,6% | nnb | nnb | nnb |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Overig | Schommelingen in de conjunctuur | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Garantstellingen | None | None | None |
Overig | Overige onvoorziene risico's | None | None | None |
Gemeentefonds | Algemene uitkering gemeentefonds | None | None | None |
Belasting | Aftrek BTW Twents Carmel College | None | None | None |
Sociaal domein | Budget Jeugd | None | None | None |
Sociaal domein | Budget WMO | None | None | None |
Omgevingswet | Invoering Omgevingswet | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Derden stellen gemeente aansprakelijk | None | None | None |
Sociaal domein | Wet werk en bijstand | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit ultimo 2019 | |
1 | Componenten: | |
2 | Algemene risicoreserve | 9.783.000 |
3 | Reserves risico's grond | 1.165.000 |
4 | Stille reserves, gebouwen en gronden | |
5 | ||
6 | Prognose stand eind jaar 2019 | 10.947.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nummer | Onderwerp | Risico | Invloed |
1 | 1 | Schommelingen in de conjunctuur | Als gevolg van schommelingen in de conjunctuur kunnen zowel aan de kosten- als de opbrengsten kant onvoorziene nadelige incidentele | 18,84% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | effecten optreden. | |||
1 | 2 | Garantstellingen | Er wordt door de leningverstrekker een beroep gedaan op de garantstellingen welke de gemeente Losser heeft afgegeven voor leningen die door partners zijn aangegaan. (Betreft: Bibliotheek Losser, St. Martinihoeve, Soc. Cult. Werk Losser, Muziekschool, Böggelrieders en Daansers, KVV Losser, EHBO Losser, Woningstichting Domijn). | 11,94% |
2 | 3 | Overige onvoorziene risico's | Overige onvoorziene risico's, calamiteiten binnen gemeente, politiek/bestuur zit soms nog erg dicht op de uitvoering, extreem weer, bedrijfsongeval, overig onvoorzien. | 11,81% |
3 | 4 | Algemene uitkering gemeentefonds | Algemene Uitkering gemeentefonds wordt lager. | 8,85% |
4 | 5 | Aftrek BTW Twents Carmel College | Met betrekking tot de verbouwing van het Twents Carmel College gaat de belastingdienst niet akkoord met de aftrek van de BTW voor het schoolmodel. | 8,67% |
5 | 6 | Budget Jeugd | Door open eindfinanciering en een onvolledig beeld van de uitgaven is het budget Jeugd mogelijk niet toereikend en moeilijk beheersbaar. | 7,88% |
6 | 7 | Budget Wmo | Door open eindfinanciering en een onvolledig beeld van de uitgaven is het budget Wmo mogelijk niet toereikend en moeilijk beheersbaar. | 4,95% |
7 | 8 | Invoering Omgevingswet | De huidige invoeringsdatum van de nieuwe Omgevingswet is 2021. We hebben inmiddels een implementatieplan opgesteld en voor de komende jaren de verwachte kosten geraamd. Het geraamde bedrag van € 985.000 is in de reserve Omgevingswet beschikbaar. Gelet op de looptijd van het traject kent de implementatie veel onzekerheden, waaronder wijzigingen in de wetgeving. Ook wordt op dit moment hard gewerkt aan de benodigde software. De kosten hiervan zijn ongewis, en hoewel deels geraamd vormen al deze onzekerheden een risico. | 3,91% |
8 | 9 | Derden stellen gemeente aansprakelijk | Derden stellen gemeente aansprakelijk. | 3,53% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Verwachte ontwikkeling weerstandscapaciteit ultimo 2019 tot en met 2023 | |||||
1 | Component | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
2 | Aanwezig weerstandsvermogen | 10.947 11.123 11.355 11.042 10.961 | ||||
3 | Benodigd weerstandsvermogen | 3.420 | 3.420 | 3.420 | 3.420 | 3.420 |
4 | Prognose ratio weerstandsvermogen | 3,2 | 3,3 | 3,3 | 3,2 | 3,2 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Begroting 2020 | rekening 2018 | begroting 2019 | raming 2020 | raming 2021 | raming 2022 | raming 2023 |
1 | netto schuldquote | 45,5% | 41,1% | 51,3% | 51,7% | 48,7% | 45,9% |
2 | netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 37,7% | 33,8% | 43,0% | 43,3% | 40,4% | 37,8% |
3 | solvabiliteitsratio | 31,7% | 37,8% | 33,1% | 33,2% | 33,2% | 32,6% |
4 | structurele exploitatieruimte | 5,6% | 0,4% | 1,4% | 0,7% | -0,3% | 0,1% |
5 | grondexploitatie | 9,1% | 10,4% | 12,3% | 11,0% | 7,0% | -3,1% |
6 | belastingcapaciteit | 107,6% | 108,2% | 112,5% |