Naam | Noord-Beveland |
---|---|
Code | 1695 |
Provincie | Zeeland |
Inwonertal | 7314 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Kapitaalgoederen | Wegen | 70.0 | 7000.0 | 4900.0 |
Aanbesteding | Aanbesteding B&O | 30.0 | 12000.0 | 3600.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheidstelling vermogensschade | 70.0 | 7000.0 | 4900.0 |
Informatieveiligheid | Administratieve organisatie (waaronder interne controle) | 30.0 | 1500.0 | 450.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering gemeentefonds | 90.0 | 270000.0 | 243000.0 |
Personeel | Arbo-wetgeving | 5.0 | 3000.0 | 150.0 |
Informatieveiligheid | Archief (historisch archief) | 5.0 | 500.0 | 25.0 |
ICT algemeen | Automatisering | 70.0 | 52500.0 | 36750.0 |
Informatieveiligheid | Beveiligingsbeleid | 50.0 | 5000.0 | 2500.0 |
Kapitaalgoederen | Bluswatervoorziening | 90.0 | 90000.0 | 81000.0 |
Bodemsanering | Bodemsanering | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Overig | Disfunctioneren | 10.0 | 5000.0 | 500.0 |
GR / Verbonden partijen | Dubieuze debiteuren | 50.0 | 25000.0 | 12500.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Dwangsom bij niet tijdige beslissing | 90.0 | 9000.0 | 8100.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Eigen risico verzekeringen | 50.0 | 2500.0 | 1250.0 |
Energietransitie | Energie | 30.0 | 7500.0 | 2250.0 |
Belasting | Fiscaliteit | 50.0 | 395000.0 | 197500.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantstelling leningen derden | 30.0 | 1663060.0 | 498918.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke Regelingen | 70.0 | 115000.0 | 80500.0 |
Kapitaalgoederen | Gladheidbestrijding wegen | 90.0 | 450.0 | 405.0 |
Kapitaalgoederen | Huisvesting brandweer | 90.0 | 27000.0 | 24300.0 |
Informatieveiligheid | Informatievoorziening | 70.0 | 17500.0 | 12250.0 |
Onderwijs | Inkomsten Korczakschool | 90.0 | 18000.0 | 16200.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Juridische kosten | 90.0 | 90000.0 | 81000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Kwijtscheldingsbeleid | 90.0 | 22500.0 | 20250.0 |
Informatieveiligheid | Meldplicht Datalekken | 30.0 | 246000.0 | 73800.0 |
Kapitaalgoederen | Milieu | 10.0 | 1000.0 | 100.0 |
Kapitaalgoederen | Onderhoud gebouwen | 30.0 | 7500.0 | 2250.0 |
Kapitaalgoederen | Openbaar groen | 90.0 | 4500.0 | 4050.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 30.0 | 7500.0 | 2250.0 |
Informatieveiligheid | Privacy | 5.0 | 500.0 | 25.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Procesrisico bij besluitvorming | 90.0 | 900.0 | 810.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Rechtmatigheid | 90.0 | 27000.0 | 24300.0 |
Dividend/Rente | Rente | 70.0 | 70000.0 | 49000.0 |
Kapitaalgoederen | Riolering | 40.0 | 7000.0 | 2800.0 |
GR / Verbonden partijen | Samenwerking Zeeuwse Gemeenten | 20.0 | 30000.0 | 6000.0 |
Kapitaalgoederen | Speeltuinen | 70.0 | 2100.0 | 1470.0 |
Kapitaalgoederen | Sportvelden | 70.0 | 3500.0 | 2450.0 |
Belasting | Toeristenbelasting | 90.0 | 225000.0 | 202500.0 |
Sociaal domein | Uitkeringen | 90.0 | 72000.0 | 64800.0 |
Kapitaalgoederen | Uitvoering civieltechnische werken | 70.0 | 10500.0 | 7350.0 |
Calamiteiten, rampen | Uitvoering crisisplan | 70.0 | 52500.0 | 36750.0 |
Overig | Valkreek | 30.0 | 14700.0 | 4410.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vandalisme en inbraak schoolgebouwen en gemeentelijke welzijnsaccommodaties | 70.0 | 8750.0 | 6125.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vandalisme overig | 90.0 | 9000.0 | 8100.0 |
Aanbesteding | Vastgesteld aanbestedingsbeleid | 30.0 | 30000.0 | 9000.0 |
Overig | Verkiezingen | 30.0 | 3000.0 | 900.0 |
Personeel | Verlofstuwmeren | 90.0 | 90000.0 | 81000.0 |
Belasting | VPB | 50.0 | 108000.0 | 54000.0 |
Personeel | Wachtgeld ambtenaren | 10.0 | 6000.0 | 600.0 |
Personeel | Ziekteverzuim | 90.0 | 90000.0 | 81000.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | K ans op een gebeurtenis | Klasse | Percentag e |
1 | Gemiddeld een keer per jaar Gemiddeld een keer per 2 jaar Gemiddeld een keer per 3 jaar Gemiddeld een keer per 4 jaar Gemiddeld een keer per 5 jaar Gemiddeld minder dan een keer per 5 jaar | 5 4 3 2 1 0,5 | 90% 70% 50% 30% 10% 5% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Klasse | Geldgevolg |
1 | 1 2 3 4 5 | x < € 50.000 € 50.000 < x < € 100.000 € 100.000 < x < € 150.000 € 150.000 < x < € 200.000 x > € 200.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 | ||
2 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kans Gevolg | Incidenteel | Structureel | ||
1 | Wegen | 4,0 | 1 | € 7.000 | € - |
2 | Aanbesting B&O | 2,0 | 1 | € 12.000 | € - |
3 | Aansprakelijkheidstelling vermogensschade | 4,0 | 1 | € 7.000 | € - |
4 | Administratieve organisatie (waaronder interne controle) | 2,0 | 1 | € 1.500 | € - |
5 | Algemene uitkering gemeente fonds | 5,0 | 5 | € - | € 270.000 |
6 | Arbo-wetgeving | 0,5 | 2 | € - | € 3.000 |
7 | Archief (historisch archief) | 0,5 | 1 | € 500 | € - |
8 | Automatisering | 4,0 | 2 | € - | € 52.500 |
9 | Beveiligingsbeleid | 3,0 | 1 | € 5.000 | € - |
10 | Bluswatervoorziening | 5,0 | 3 | € - | € 90.000 |
11 | Bodemsanering | 3,0 | 5 | € 100.000 | € - |
12 | Disfunctioneren | 1,0 | 2 | € 5.000 | € - |
13 | Dubieuze debiteuren | 3,0 | 2 | € 25.000 | € - |
14 | Dwangsom bij niet tijdige beslissing | 5,0 | 1 | € - | € 9.000 |
15 | Eigen risico verzekeringen | 3,0 | 1 | € 2.500 | € - |
16 | Energie | 2,0 | 1 | € 7.500 | € - |
17 | Fiscaliteit | 3,0 | 5 | € 395.000 | € - |
18 | Garantstelling leningen derden | 2,0 | 5 | € 1.663.060 | € - |
19 | Gemeenschappelijke Regelingen | 4,0 | 1 | € 1.000 | € 105.000 |
20 | Gladheidbestrijding wegen | 5,0 | 1 | € - | € 450 |
21 | Huisvesting brandweer | 5,0 | 1 | € - | € 27.000 |
22 | Informatievoorziening | 4,0 | 1 | € - | € 17.500 |
23 | Inkomsten Korczakschool | 5,0 | 1 | € - | € 18.000 |
24 | Juridisch kosten | 5,0 | 3 | € - | € 90.000 |
25 | Kwijtscheldingsbeleid | 5,0 | 1 | € - | € 22.500 |
26 | Meldplicht Datalekken | 2,0 | 5 | € 246.000 | € - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Milieu | 1,0 | 1 | € 1.000 | € - |
1 | Onderhoud gebouwen | 2,0 | 1 | € 7.500 | € - |
2 | Openbaar groen | 5,0 | 1 | € - | € 4.500 |
3 | Planschade | 3,0 | 1 | € 7.500 | € - |
4 | Privacy | 0,5 | 1 | € 500 | € - |
5 | Procesrisico bij besluitvorming | 5,0 | 1 | € 900 | € - |
6 | Rechtmatigheid | 5,0 | 1 | € - | € 27.000 |
7 | Rente | 4,0 | 3 | € 70.000 | € - |
8 | Riolering | 4,0 | 1 | € 7.000 | € - |
9 | Samenwerking Zeeuwse Gemeenten | 2,0 | 3 | € 30.000 | € - |
10 | Speeltuinen | 4,0 | 1 | € 2.100 | € - |
11 | Sportvelden | 4,0 | 1 | € 3.500 | € - |
12 | Toeristenbelasting | 5,0 | 5 | € - | € 225.000 |
13 | Uitkeringen | 5,0 | 2 | € - | € 72.000 |
14 | Uitvoering civieltechnische werken | 4,0 | 1 | € 10.500 | € - |
15 | Uitvoering crisisplan | 4,0 | 2 | € - | € 52.500 |
16 | Valkreek | 2,0 | 1 | € 14.700 | € - |
17 | Vandalisme en inbraak schoolgebouwen en gemeentelijke welzijnsaccommodaties | 4,0 | 1 | € 8.750 | € - |
18 | Vandalisme overig | 5,0 | 1 | € - | € 9.000 |
19 | Vastgesteld aanbestedingsbeleid | 2,0 | 3 | € 30.000 | € - |
20 | Verkiezingen | 2,0 | 1 | € 3.000 | € - |
21 | Verlofstuwmeren | 5,0 | 3 | € - | € 90.000 |
22 | VPB | 3,0 | 5 | € - | € 108.000 |
23 | Wachtgeld ambtenaren | 1,0 | 2 | € 6.000 | € - |
24 | Ziekteverzuim | 5,0 | 3 | € 90.000 | € - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Bedrag | 5 | x > € 200.000 | 2 | 3 | 2 | |||
1 | 4 | € 150.000 < x < € 200.000 | 1 | ||||||
2 | 3 | € 100.000 < x < € 150.000 | 2 | 1 | 4 | ||||
3 | 2 € 50.000 < x < € 100.000 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | ||||
4 | 1 | x < € 50.000 | 3 | 1 | 6 | 3 | 11 | 9 | |
5 | 0,5 1 2 3 4 5 Kans |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Omschrijving | Begroting 2018 |
1 | Vrije aanwendbaar deel algemene reserve | € 5.326.892 |
2 | Beschikbare weerstandscapaciteit | € 5.326.892 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Omschrijving | Begroting 2018 |
1 | Beschikbare weerstandscapaciteit Minus benodigde weerstandscapaciteit o.b.v. 80% zekerheid - Incidenteel - Structureel | € 5.326.892 € 2.216.808 € 2.585.900 |
2 | Totaal | € 524.184 |
3 | - Ratio Begroting 2018 | 1,1 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | W aarderingscijfer | Ratio weerstandsvermogen | Betekenis |
1 | A | 2,0 < x | Uitstekend |
2 | B | 1,4 < x < 2,0 | Ruim voldoende |
3 | C | 1,0 < x < 1,4 | Voldoende |
4 | D | 0,8 < x < 1,0 | Matig |
5 | E | 0,6 < x < 0,8 | Onvoldoende |
6 | F | x < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | a. zonder correctie doorgeleende gelden <90% 1. Netto schuldquote b. met correctie doorgeleende gelden <90% | 90-130% 90-130% | >130% >130% | |
2 | ||||
3 | 2. Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% |
4 | 3. Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% |
5 | 4. Structurele exploitatieruimte | Begroting >0% | Begroting = 0% Begroting <0% | |
6 | 5. Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | B egroting jaar 2018 | ||||||
1 | Verloop van de kengetallen | ||||||
2 | Kengetallen: | JR 2016 (T-1) % | Begr. 2017 (T-1) % | Begr. 2018 (T=0)% | Mrj. Begr. 2019 (T+1)% | Mrj. Begr. 2020 (T+2)% | Mrj. Begr. 2021 (T+3)% |
3 | netto schuldquote | 35,42 | 51,40 | 56,18 | 54,72 | 57,63 | 59,02 |
4 | netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 33,27 | 49,11 | 54,31 | 52,92 | 56,63 | 56,99 |
5 | solvabiliteitsratio | 57,67 | 42,55 | 45,49 | 46,25 | 46,18 | 47,34 |
6 | structurele exploitatieruimte | 9,32 | -0,23 | -0,51 | -0,21 | -0,21 | -0,10 |
7 | grondexploitatie | 24,06 | 17,23 | 19,38 | 18,66 | 19,53 | 21,06 |
8 | belastingcapaciteit | 96,79 | 94,88 | 93,50 | 93,50 | 93,50 | 93,50 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Garantstelling leningen derden | 30.0 | 5539486.66666667 | 1661846.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering gemeente fonds | 90.0 | 300000.0 | 270000.0 |
GR / Verbonden partijen | VPB | 50.0 | None | None |
Belasting | Toeristenbelasting | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Personeel | Verlofstuwmeren | 50.0 | 180000.0 | 90000.0 |
Overig | Bodemsanering | 90.0 | 111111.111111111 | 100000.0 |
Dividend/Rente | Rente | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regeling veiligheidsregio | 30.0 | 175000.0 | 52500.0 |
Sociaal domein | Uitkeringen | 30.0 | 240000.0 | 72000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Juridisch kosten | 50.0 | 180000.0 | 90000.0 |
Calamiteiten, rampen | Uitvoering crisisplan | 70.0 | 75000.0 | 52500.0 |
ICT algemeen | Automatisering | 70.0 | 75000.0 | 52500.0 |
Personeel | Ziekteverzuim | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
Onderwijs | Inkomsten Korczakschool | 90.0 | 11000.0 | 9900.0 |
GR / Verbonden partijen | Samenwerking Zeeuwse Gemeenten | 30.0 | 100000.0 | 30000.0 |
Aanbesteding | Vastgesteld aanbestedingsbeleid | 30.0 | 100000.0 | 30000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Rechtmatigheid | 90.0 | 30000.0 | 27000.0 |
Overig | Dubieuze debiteuren | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Belasting | Kwijtscheldingsbeleid | 90.0 | 25000.0 | 22500.0 |
ICT algemeen | Informatievoorziening | 70.0 | 25000.0 | 17500.0 |
Overig | Planschade | 50.0 | 15000.0 | 7500.0 |
Aanbesteding | Aanbesting B&O | 30.0 | 40000.0 | 12000.0 |
Overig | Uitvoering civieltechnische werken | 70.0 | 15000.0 | 10500.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Dwangsom bij niet tijdige beslissing | 90.0 | 10000.0 | 9000.0 |
Kapitaalgoederen | Vandalisme en inbraak schoolgebouwen en gemeentelijke welzijnsaccommodaties | 70.0 | 12500.0 | 8750.0 |
Overig | Valkreek | 30.0 | 14200.0 | 4260.0 |
Kapitaalgoederen | Onderhoud gebouwen | 30.0 | 25000.0 | 7500.0 |
Kapitaalgoederen | Wegen | 70.0 | 10000.0 | 7000.0 |
Kapitaalgoederen | Riolering | 70.0 | 10000.0 | 7000.0 |
Personeel | Wachtgeld ambtenaren | 10.0 | 60000.0 | 6000.0 |
Overig | Disfunctioneren | 10.0 | 50000.0 | 5000.0 |
Overig | Milieu | 10.0 | 10000.0 | 1000.0 |
Overig | Beveiligingsbeleid | 50.0 | 10000.0 | 5000.0 |
Overig | Verkiezingen | 30.0 | 10000.0 | 3000.0 |
Overig | Vandalisme overig | 90.0 | 10000.0 | 9000.0 |
Overig | Sportvelden | 70.0 | 5000.0 | 3500.0 |
Personeel | Arbo-wetgeving | 5.0 | 60000.0 | 3000.0 |
Overig | Eigen risico verzekeringen | 50.0 | 5000.0 | 2500.0 |
Overig | Speeltuinen | 70.0 | 3000.0 | 2100.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheidstelling vermogensschade | 70.0 | 10000.0 | 7000.0 |
Overig | Openbaar groen | 90.0 | 5000.0 | 4500.0 |
Overig | Administratieve organisatie (waaronder interne controle) | 30.0 | 5000.0 | 1500.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke Regeling De Betho | 5.0 | 20000.0 | 1000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Procesrisico bij besluitvorming | 90.0 | 1000.0 | 900.0 |
GR / Verbonden partijen | Archief (historisch archief) | 5.0 | 10000.0 | 500.0 |
Informatieveiligheid | Privacy | 5.0 | 10000.0 | 500.0 |
Overig | Gladheidbestrijding wegen | 90.0 | 500.0 | 450.0 |
Informatieveiligheid | Meldplicht Datalekken | 30.0 | 820000.0 | 246000.0 |
Belasting | Fiscaliteit | 50.0 | 790000.0 | 395000.0 |
Overig | Energie | 30.0 | 25000.0 | 7500.0 |
Overig | Bluswatervoorziening | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regeling RUD | 70.0 | 25000.0 | 17500.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regeling GGD | 70.0 | 25000.0 | 17500.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regeling de Bevelanden | 70.0 | 150000.0 | 105000.0 |
GR / Verbonden partijen | Kapitaallasten brandweer | 90.0 | 18000.0 | 16200.0 |
Overig | Huisvesting brandweer | 90.0 | 30000.0 | 27000.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waarderingscijfer | Ratio weerstandsvermogen | Betekenis |
1 | A | 2,0 < x | Uitstekend |
2 | B | 1,4 < x < 2,0 | Ruim voldoende |
3 | C | 1,0 < x < 1,4 | Voldoende |
4 | D | 0,8 < x < 1,0 | Matig |
5 | E | 0,6 < x < 0,8 | Onvoldoende |
6 | F | x < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | a. zonder correctie 1. Netto schuldquote b. met correctie | doorgeleende gelden <90% doorgeleende gelden <90% | 90-130% 90-130% | >130% >130% |
2 | ||||
3 | 2. Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% |
4 | 3. Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% |
5 | 4. Structurele exploitatieruimte | Begroting >0% | Begroting = 0% | Begroting <0% |
6 | 5. Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Kans op een gebeurtenis | Klasse | Percentage |
1 | Gemiddeld een keer per jaar Gemiddeld een keer per 2 jaar Gemiddeld een keer per 3 jaar Gemiddeld een keer per 4 jaar Gemiddeld een keer per 5 jaar Gemiddeld minder dan een keer per 5 jaar | 5 4 3 2 1 0,5 | 90% 70% 50% 30% 10% 5% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Klasse | Geldgevolg |
1 | 1 2 3 4 5 | x < € 50.000 € 50.000 < x < € 100.000 € 100.000 < x < € 150.000 € 150.000 < x < € 200.000 x > € 200.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 | ||
2 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Onderwerp | Kans | Gevolg | Incidenteel | Structureel |
1 | Garantstelling leningen derden | 2,0 | 5 | € 1.661.846 | € - |
2 | Algemene uitkering gemeente fonds | 5,0 | 5 | € - | € 270.000 |
3 | VPB | 3,0 | 1 | € - | € - |
4 | Toeristenbelasting | 5,0 | 5 | € - | € 225.000 |
5 | Verlofstuwmeren | 5,0 | 3 | € - | € 90.000 |
6 | Bodemsanering | 3,0 | 5 | € 100.000 | € - |
7 | Rente | 4,0 | 3 | € 70.000 | € - |
8 | Gemeenschappelijke regeling veiligheidsregio | 4,0 | 2 | € - | € 52.500 |
9 | Uitkeringen | 5,0 | 2 | € - | € 72.000 |
10 | Juridisch kosten | 5,0 | 3 | € - | € 90.000 |
11 | Uitvoering crisisplan | 4,0 | 2 | € - | € 52.500 |
12 | Automatisering | 4,0 | 2 | € - | € 52.500 |
13 | Ziekteverzuim | 5,0 | 3 | € 90.000 | € - |
14 | Inkomsten Korczakschool | 5,0 | 1 | € - | € 9.900 |
15 | Samenwerking Zeeuwse Gemeenten | 2,0 | 3 | € 30.000 | € - |
16 | Vastgesteld aanbestedingsbeleid | 2,0 | 3 | € 30.000 | € - |
17 | Rechtmatigheid | 5,0 | 1 | € - | € 27.000 |
18 | Dubieuze debiteuren | 3,0 | 2 | € 25.000 | € - |
19 | Kwijtscheldingsbeleid | 5,0 | 1 | € - | € 22.500 |
20 | Informatievoorziening | 4,0 | 1 | € - | € 17.500 |
21 | Planschade | 3,0 | 1 | € 7.500 | € - |
22 | Aanbesting B&O | 2,0 | 1 | € 12.000 | € - |
23 | Uitvoering civieltechnische werken | 4,0 | 1 | € 10.500 | € - |
24 | Dwangsom bij niet tijdige beslissing | 5,0 | 1 | € - | € 9.000 |
25 | Vandalisme en inbraak schoolgebouwen en gemeentelijke welzijnsaccommodaties | 4,0 | 1 | € 8.750 | € - |
26 | Valkreek | 2,0 | 1 | € 4.260 | € - |
27 | Onderhoud gebouwen | 2,0 | 1 | € 7.500 | € - |
28 | Wegen | 4,0 | 1 | € 7.000 | € - |
29 | Riolering | 4,0 | 1 | € 7.000 | € - |
30 | Wachtgeld ambtenaren | 1,0 | 2 | € 6.000 | € - |
31 | Disfunctioneren | 1,0 | 2 | € 5.000 | € - |
32 | Milieu | 1,0 | 1 | € 1.000 | € - |
33 | Beveiligingsbeleid | 3,0 | 1 | € 5.000 | € - |
34 | Verkiezingen | 2,0 | 1 | € 3.000 | € - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Onderwerp | Kans | Gevolg | Incidenteel | Structureel |
1 | Vandalisme overig | 5,0 | 1 | € - | € 9.000 |
2 | Openbaar groen | 5,0 | 1 | € - | € 4.500 |
3 | Sportvelden | 4,0 | 1 | € 3.500 | € - |
4 | Arbo-wetgeving | 0,5 | 2 | € - | € 3.000 |
5 | Eigen risico verzekeringen | 3,0 | 1 | € 2.500 | € - |
6 | Speeltuinen | 4,0 | 1 | € 2.100 | € - |
7 | Aansprakelijkheidstelling vermogensschade | 4,0 | 1 | € 7.000 | € - |
8 | Administratieve organisatie (waaronder interne controle) | 2,0 | 1 | € 1.500 | € - |
9 | Gemeenschappelijke Regeling De Betho | 0,5 | 1 | € 1.000 | € - |
10 | Procesrisico bij besluitvorming | 5,0 | 1 | € 900 | € - |
11 | Archief (historisch archief) | 0,5 | 1 | € 500 | € - |
12 | Privacy | 0,5 | 1 | € 500 | € - |
13 | Gladheidbestrijding wegen | 5,0 | 1 | € - | € 450 |
14 | Meldplicht Datalekken | 2,0 | 5 | € 246.000 | € - |
15 | Fiscaliteit | 3,0 | 5 | € 395.000 | € - |
16 | Energie | 2,0 | 1 | € 7.500 | € - |
17 | Bluswatervoorziening | 5,0 | 3 | € - | € 90.000 |
18 | Gemeenschappelijke regeling RUD | 4,0 | 1 | € - | € 17.500 |
19 | Gemeenschappelijke regeling GGD | 4,0 | 1 | € - | € 17.500 |
20 | Gemeenschappelijke regeling de Bevelanden | 4,0 | 4 | € - | € 105.000 |
21 | Kapitaallasten brandweer | 5,0 | 1 | € - | € 16.200 |
22 | Huisvesting brandweer | 5,0 | 1 | € - | € 27.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Bedrag | 5 | x > € 200.000 | 2 | 2 | 2 | |||
1 | 4 | € 150.000 < x < € 200.000 | 1 | ||||||
2 | 3 | € 100.000 < x < € 150.000 | 2 | 1 | 4 | ||||
3 | 2 € 50.000 < x < € 100.000 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | ||||
4 | 1 | x < € 50.000 | 3 | 1 | 6 | 4 | 10 | 10 | |
5 | 0,5 1 2 3 4 5 Kans |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Omschrijving | Begroting 2019 |
1 | Vrije aanwendbaar deel algemene reserve | € 5.381.713 |
2 | Beschikbare weerstandscapaciteit | € 5.381.713 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Omschrijving | Begroting 2019 |
1 | Beschikbare weerstandscapaciteit Minus benodigde weerstandscapaciteit o.b.v. 80% zekerheid - Incidenteel - Structureel | € 5.381.713 € 2.207.485 € 2.561.100 |
2 | Totaal | € 613.128 |
3 | - Ratio Begroting 2019 | 1,1 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Begroting jaar 2019 | ||||||
1 | Verloop van de kengetallen | ||||||
2 | Kengetallen: | JR 2017 (T-1) % | Begr. 2018 (T-1) % | Begr. 2019 (T=0)% | Mrj. Begr. 2020 (T+1)% | Mrj. Begr. 2021 (T+2)% | Mrj. Begr. 2022 (T+3)% |
3 | netto schuldquote | 43,72 | 54,31 | 53,51 | 56,49 | 53,20 | 49,84 |
4 | netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 43,72 | 54,31 | 53,51 | 56,49 | 53,20 | 49,84 |
5 | solvabiliteitsratio | 51,15 | 45,49 | 43,63 | 42,37 | 41,60 | 41,86 |
6 | structurele exploitatieruimte | 3,01 | -1,34 | -0,26 | -0,06 | -0,04 | 0,66 |
7 | grondexploitatie | 18,95 | 19,38 | 15,00 | 11,69 | 8,20 | 5,29 |
8 | belastingcapaciteit | 93,91 | 93,50 | 93,76 | 93,76 | 93,76 | 93,76 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Algemene uitkering gemeentefonds | 90.0 | 450000.0 | 405000.0 |
GR / Verbonden partijen | Hogere bijdragen GR's | 90.0 | 270000.0 | 243000.0 |
Belasting | Fiscaliteit | 70.0 | 553000.0 | 387100.0 |
GR / Verbonden partijen | Overheveling taken Rijk naar gemeente | 70.0 | 175000.0 | 122500.0 |
Sociaal domein | Tekorten door open eind regelingen (P-wet, etc) | 70.0 | 175000.0 | 122500.0 |
Bodemsanering | Bodemsanering | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Juridische kosten | 50.0 | 90000.0 | 45000.0 |
Personeel | Ziekteverzuim | 90.0 | 90000.0 | 81000.0 |
Overig | Bluswatervoorziening | 70.0 | 70000.0 | 49000.0 |
Informatieveiligheid | Meldplicht datalekken | 70.0 | 246000.0 | 172200.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | K ans op een gebeurtenis | Klasse | Percentage |
1 | Gemiddeld een keer per jaar Gemiddeld een keer per 2 jaar Gemiddeld een keer per 3 jaar Gemiddeld een keer per 4 jaar Gemiddeld een keer per 5 jaar Gemiddeld minder dan een keer per 5 jaar | 5 4 3 2 1 0,5 | 90% 70% 50% 30% 10% 5% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Klasse | Geldgevolg |
1 | 1 2 3 4 5 | x < € 50.000 € 50.000 < x < € 100.000 € 100.000 < x < € 150.000 € 150.000 < x < € 200.000 x > € 200.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 | ||
2 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel beoordeling weerstandsvermogen | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio weerstandsvermogen | Betekenis |
2 | A | 2,0 < x | Uitstekend |
3 | B | 1,4 < x < 2,0 | Ruim voldoende |
4 | C | 1,0 < x < 1,4 | Voldoende |
5 | D | 0,8 < x < 1,0 | Matig |
6 | E | 0,6 < x < 0,8 | Onvoldoende |
7 | F | x < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | |
---|---|
0 | Top 10 hoogste risico's Risico Kans Gevolg Risico Incidenteel Invloed structureel Invloed 0,00% 26,45% 1. Algemene uitkering gemeente fonds 5,0 5 25 € € 450.000,00 Door het grillige verloop van het beleid van het Rijk met betrekking tot de uitkering uit het gemeentefonds en de herverdeling van het gemeentefonds w aarmee in 2020 een aanvang w ordt gemaakt blijft de uitkering moeilijk in te schatten. Risico verminderen door: Monitoring van ontw ikkeling binnen het Gemeentefonds om snel te kunnen bijsturen. De gemeente heeft nauw elijks invloed op de hoogte van de Algemene Uitkering, omdat deze w ordt berekend middels demografische gegevens w aar de gemeente geen invloed op heeft. 0,00% 15,87% 2.Hogere bijdragen GR's 5,0 5 25 € € 270.000,00 De VRZ, de Bevelanden, Betho, RUD en GGD zijn ondergebracht in een gemeenschappelijke regeling. De kosten van de uitvoering w orden middels een verdeelsleutel onder de deelnemers verdeeld. Als de sleutel van de uitvoeringskosten w ijzigt dan heeft dit invloed op de huidige uitvoeringsbudgetten. Risico verminderen door: Reserveren middelen. Middels planning- en controlcyclus budgetten monitoren. Elke gemeente die deelneemt in het bestuur kan middels ziensw ijze van de raad invloed uitoefenen. Echter afhankelijk van de besturen van de GR's w elke uiteindelijk over de budgetten besluiten nemen. 43,21% 0,00% 3.Fiscaliteit 4,0 5 20 € 553.000,00 € Door nieuw e jurisprudentie met betrekking tot BTW bestaat de kans dat fiscale voordelen bij investeringen mogelijk w ijzigen. Risico verminderen door: Door specialistische fiscale kennis in te kopen w ordt het risico verminderd. 0,00% 10,29% 4.Overheveling taken Rijk naar gemeente 4,0 5 20 € € 175.000,00 Met regelmaat w orden taken door het Rijk overgeheveld naar lagere overheden w aarbij het risico aanw ezig is dat de daarbij behorende vergoedingen vanuit het Rijk niet voldoende zijn om de kosten te dekken. Risico verminderen door: Tijdig signaleren dat deze problematiek ontstaat en rapporteren aan het college met bijbehorende voorstellen hoe deze extra kosten gedekt kunen w orden. 0,00% 10,29% 5. Tekorten door openeind regelingen (P-wet, etc) 4,0 5 20 € € 175.000,00 Er is herstel zichtbaar. Daarnaast ondervinden w e inmiddels w el effect op de instroom door het feit dat inw oners de maximale WW periode hebben bereikt en nu aangew ezen zijn op bijstand (P-w et). Dit resulteert in een toename van het uitkeringsbestand P-w et terw ijl de uitstroom WW toch w at achterblijft bij de economische verw achting. Los daarvan dient rekening te w orden gehouden met een korting op het budget P-w et/inkomensdeel. Dit betekent voor de gemeente een financieel risico! Risico verminderen door: Tijdig signaleren dat deze problematiek ontstaat en rapporteren aan het college met bijbehorende voorstellen hoe deze extra kosten gedekt kunen w orden. 7,81% 0,00% 6.Bodemsanering 3,0 5 15 € 100.000,00 € De gemeente is het eerste aanspreekpunt bij bodemverontreiniging binnen de kernen. Hierbij kunnen zich urgente situaties voordoen, die de gemeente noodzaken tot sanering of beheersmaatregelen. Risico verminderen door: Door jaarlijks een bedrag te reserveren 0,00% 5,29% 7.Juridische kosten 3,0 5 15 € € 90.000,00 Door het inhuren van experts voor juridische aangelegenheden zijn de kosten voor de gemeente hoog. Dit w egens toenemende juridisering van de maatschappij. Risico verminderen door: Juridische kw aliteitszorg, scholing en training. Afw eging maken om personeel op te leiden of nieuw personeel aannemen of eventueel uitbesteden. 7,03% 0,00% 8. Ziekteverzuim 5,0 3 15 € 90.000,00 € Ziekteverzuim van w erknemers kan tot hogere personeelskosten voor de gemeente leiden als deze de ingecalculeerde kosten overstijgen. Risico verminderen door: Arbobeleid is aanw ezig. Periodiek voorlichting hierover geven, ter preventie. 0,00% 4,11% 9. Bluswatervoorziening 4,0 3 12 € € 70.000,00 De gemeente is verantw oordelijk voor de blusw atervoorziening, er is een concept plan gereed met diverse alternatieven met verschillende financiele gevolgen. Risico verminderen door: De financiele gevolgen zijn afhankelijk van w elk alternatief w ordt besloten, hiervoor structureel dekking zoeken 19,22% 0,00% 10. Meldplicht datalekken 4,0 3 12 € 246.000,00 € Bij overtreding van de meldplicht datalekken uit de Wbp kan de Autoriteit Persoonsgegevens een bestuurlijke boete opleggen. Deze bestuurlijke boete bedraagt ten hoogste het bedrag van de zesde categorie van artikel 23, vierde lid, van het Wetboek van Strafrecht. Dat is per 1 januari 2016 maximaal 820.000 euro. Indien de overtreding niet opzettelijk is gepleegd en er geen sprake is van ernstig verw ijtbare nalatigheid, dan zal de Autoriteit Persoonsgegevens eerst een bindende aanw ijzing opleggen voorafgaand aan eventuele oplegging van een bestuurlijke boete. Bij het opleggen van een bestuurlijke boete houdt de Autoriteit Persoonsgegevens rekening met alle omstandigheden van het geval. Een omstandigheid van het geval kan bestaan uit het feit dat de gegevens w aarover het gaat niet door derden zijn ingezien. Risico verminderen door: Beveiligingsmaatregelingen invoeren en medew erkers bew ust laten w orden van risico's van het niet nakomen van de meldplicht datalekken. 22,72% 27,69% Overige risico's € 290.776,00 € 471.100,00 Deze risico's hebben een lager risico en hebben een lagere impact omdat het om een verspreiding gaat van diverse kleinere risico's. |
1 | 100,00% 100,00% € 1.279.776 € 1.701.100 80% 80% € 1.023.821 € 1.360.880 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Bedrag | 5 | x > € 200.000 | 1 | 1 | 2 | |||
1 | 4 | € 150.000 < x < € 200.000 | 2 | ||||||
2 | 3 | € 100.000 < x < € 150.000 | 1 | 1 | |||||
3 | 2 | € 50.000 < x < € 100.000 | 1 | 3 | 2 | 3 | |||
4 | 1 | x < € 50.000 | 4 | 5 | 7 | 5 | 7 | 7 | |
5 | 0,5 1 2 3 4 5 Kans |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | O mschrijving | Begroting 2020 |
1 | Vrije aanwendbaar deel algemene reserve ultimo begrotingsjaar | € 5.782.347 |
2 | Beschikbare weerstandscapaciteit ultimo begrotingsjaar | € 5.782.347 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | O mschrijving | Begroting 2020 |
1 | Beschikbare weerstandscapaciteit Minus benodigde weerstandscapaciteit o.b.v. 80% zekerheid - Incidenteel - Structureel | € 5.782.347 € 1.023.821 € 3.402.200 |
2 | Totaal | € 1.356.326 |
3 | - Ratio Begroting 2020 | 1,3 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel beoordeling weerstandsvermogen | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio weerstandsvermogen | Betekenis |
2 | A | 2,0 < x | Uitstekend |
3 | B | 1,4 < x < 2,0 | Ruim voldoende |
4 | C | 1,0 < x < 1,4 | Voldoende |
5 | D | 0,8 < x < 1,0 | Matig |
6 | E | 0,6 < x < 0,8 | Onvoldoende |
7 | F | x < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Categorie A (minst risicovol) | Categorie B (neutraal) | Categorie C (meest risicovol) |
1 | 1 a. zonder correctie doorgeleende gelden Netto schuldquote . b. met correctie doorgeleende gelden | < 90% < 90% | 90-130% 90-130% | > 130% > 130% |
2 | ||||
3 | 2 Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
4 | 3 Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
5 | 4 Structurele exploitatieruimte begroting | > 0% | 0% | < 0% |
6 | 5 Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | B egroting jaar 2020 | ||||||
1 | Verloop van de kengetallen | ||||||
2 | Kengetallen: | JR 2018 (T-1) % | Begr. 2019 (T-1) % | Begr. 2020 (T=0)% | Mrj. Begr. 2021 (T+1)% | Mrj. Begr. 2022 (T+2)% | Mrj. Begr. 2023 (T+3)% |
3 | Netto schuldquote | 51,77 | 53,51 | 58,17 | 73,58 | 85,97 | 79,59 |
4 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 47,39 | 53,51 | 53,59 | 68,91 | 80,97 | 74,65 |
5 | Solvabiliteitsratio | 48,39 | 43,63 | 40,80 | 36,40 | 34,30 | 35,30 |
6 | Structurele exploitatieruimte | 0,85 | -0,26 | 0,77 | -0,17 | -0,88 | -0,65 |
7 | Grondexploitatie | 21,12 | 15,00 | 11,80 | 14,02 | 12,43 | 7,50 |
8 | Belastingcapaciteit | 93,50 | 93,76 | 95,41 | 95,41 | 95,41 | 95,41 |