Naam | Cranendonck |
---|---|
Code | 1706 |
Provincie | Noord-Brabant |
Inwonertal | 20336 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Door externe omstandigheden stagneert de verkoop van (gemeentelijke) gronden e.d. | None | 885000.0 | None |
Sociaal domein | De vraag voor specialistische jeugdzorg is groter dan het beschikbare budget. | None | 500000.0 | None |
BUIG | Ontvangen BUIG middelen zijn niet toereikend om uitkeringen te betalen | None | 279000.0 | None |
Personeel | De competenties van het personeel blijven achter en we kunnen onvoldoende gekwalificeerd personeel werven, terwijl de omgeving blijft veranderen. | None | 270000.0 | None |
Gemeentefonds | Plannen of bezuinigingen van hogere overheden leiden tot extra verplichte, maar niet begrote kosten voor de gemeente. | None | 225000.0 | None |
Overig | Bezuiniging-operaties De raad besluit om bezuinigingen door te voeren, bijvoorbeeld door het hanteren van een nullijn op het P-budget. | None | 200000.0 | None |
Bodemsanering | Na bodemonderzoek blijkt er bodemverontreiniging aanwezig te zijn, waardoor de gemeente verplicht is tot sanering. | None | 175000.0 | None |
Sociaal domein | Het budget voor hulp bij het huishouden (WMO) is voor hbh niet toereikend. | None | 165000.0 | None |
GR / Verbonden partijen | De gemeente heeft diverse garantstellingen afgegeven. Gemeente staat o.a. garant voor de gelden die de coöperatie Cranendonck NET u.a. inlegt bij de aanleg van glasvezel op de bedrijventerreinen binnen de gemeente. | None | 150000.0 | None |
Gemeentefonds | De begroting is niet toereikend, waardoor de gemeente bij moet betalen en meer moet betalen aan de gemeenschappelijke regeling dan begroot | None | 150000.0 | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit * € 1.000,-- | 1-1-2018 |
1 | Algemene Reserve | € 12.389 |
2 | Algemene Reserve Grondexploitatie (ARG) | € 763 |
3 | Onvoorziene uitgaven | € 10 |
4 | Stille Reserves | pm |
5 | Totaal incidentele weerstandscapaciteit | €13.162 |
6 | Eigenaar woning | € 527 |
7 | Eigenaar niet-woning | 0 |
8 | Gebruiker niet-woning | 0 |
9 | Totaal structurele weerstandscapaciteit * | € 527 |
10 | *Globaal op basis van ruimte 2015 | |
11 | Totaal weerstandsvermogen | €13.689 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans x impact / financiële gevolgen | |
1 | 1 | Door externe omstandigheden stagneert de verkoop van (gemeentelijke) gronden e.d. | Er ontstaan tekorten op de grondexploitatie. | Voor een verdere onderbouwing verwijzen we naar de paragraaf grondbeleid. | € 885.000 |
2 | 2 | De vraag voor specialistische jeugdzorg is groter dan het beschikbare budget. | Overschrijding van het beschikbare budget. | 'Risico wordt verminderd doordat er compensabele overschotten zijn binnen het sociaal domein. | € 500.000 |
3 | 3 | Ontvangen BUIG middelen zijn niet toereikend om uitkeringen te betalen | Taakstelling wordt niet gehaald en BUIG middelen zijn ontoereikend | aansluiting Werk.com; arbeidsmakelaar, onthaalteam, inzet van werkgeverspremie, maatwerktrajecten | € 279.000 |
4 | 4 | De competenties van het personeel blijven achter en we kunnen onvoldoende gekwalificeerd personeel werven, terwijl de omgeving blijft veranderen. | Het verandervermogen van de eigen organisatie is niet voldoende, wat leidt tot tijdsverlies en overvraging van personeel. Het gevolg is dat men fouten maakt en personeel uitvalt. | Met de nieuwe visie op de organisatie en het implementatieplan wordt er gewerkt om dit risico te verkleinen / op te vangen. Ook is de afgelopen jaren al ingezet op verbetering van de competenties van het personeel. | € 270.000 |
5 | 5 | Plannen of bezuinigingen van hogere overheden leiden tot extra verplichte, maar niet begrote kosten voor de gemeente. | Door extra verplichte uitgaven of minder inkomsten door verlaging van uitkeringen of subsidies, wordt het budget dat de gemeente zelf kan beïnvloeden en inzetten lager. | € 225.000 | |
6 | 6 | Bezuiniging-operaties De raad besluit om bezuinigingen door te voeren, bijvoorbeeld door het hanteren van een nullijn op het P-budget. | Door bezuinigingen kan de dienstverlening voor de externe en interne klant onder druk komen te staan. Als met bezuinigingen niet ook een efficiencyslag gemaakt wordt, zal de kwaliteit van de dienstverlening verlagen. De controle op en de dienstverlening aan interne klanten komt onder druk te staan en doorlooptijden zullen mogelijk oplopen. | € 200.000 | |
7 | 7 | Na bodemonderzoek blijkt er bodemverontreiniging aanwezig te zijn, waardoor de gemeente verplicht is tot sanering. | Hiervoor zijn onvoldoende financiële middelen beschikbaar | € 175.000 | |
8 | 8 | Het budget voor hulp bij het huishouden (WMO) is voor hbh niet toereikend. | De druk op het budget hbh wordt groter, omdat de HHT vervalt. Er kan een nadelig effect ontstaan op de budgetten HBH. | Er komt een nieuwe verordening en protocol waardoor het toewijzen van het aantal uren per cliënt kan wijzigen. | € 165.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans x impact / financiële gevolgen | |
1 | 9 | De gemeente heeft diverse garantstellingen afgegeven. Gemeente staat o.a. garant voor de gelden die de coöperatie Cranendonck NET u.a. inlegt bij de aanleg van glasvezel op de bedrijventerreinen binnen de gemeente. | Wanneer de coöperatie haar verplichtingen richting de financiële adviseur niet kan voldoen, dient de gemeente deze verplichting over te nemen. | Het risico dat de gemeente ook daadwerkelijk dient bij te springen bij het voldoen van verplichtingen is beperkt. Reden hiertoe is de aanwezigheid van kapitaal vanuit de BOM en de duidelijke binding tussen aanleg en de aansluiting van bedrijven op het glasvezelnet. Op het moment dat uitgaven worden gedaan volgt gelinkt hieraan ook inkomsten. | € 150.000 |
2 | 10 | De begroting is niet toereikend, waardoor de gemeente bij moet betalen en meer moet betalen aan de gemeenschappelijke regeling dan begroot | Het gevolg is dat de gemeente meer uitgaven krijgt. | € 150.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte geldleningen | art BBV | Rek. | Begr. | Begr. |
1 | Per 1 januari van het jaar: A Vaste schulden B Netto vlottende schuld C Overlopende passiva D Financiële activa E Uitzettingen < 1 jaar F Liquide middelen G Overlopende activa Totaal A t/m G H Totale baten | 2016 | 2017 | 2018 | |
2 | 46 | 17.674 | 17.652 | 22.465 | |
3 | 48 | 10.462 | 9.000 | 7.200 | |
4 | 49 | 745 | 500 | 805 | |
5 | 36 | -673 | -8.000 | -607 | |
6 | 39 | -5.583 | -7.500 | -11.500 | |
7 | 40 | -143 | 0 | -216 | |
8 | 40a | -961 | -1.300 | -325 | |
9 | 21.521 | 10.352 | 17.822 | ||
10 | 17 | 47.871 | 46.200 | 43.178 | |
11 | Netto schuldquote ongecorrigeerd ed. (A+B+C-E-F-G)/H x 100% | 46,4 | 39,7 | 42,7 | |
12 | Netto schuldquote gecorrigeerd ed. (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 45,0 | 22,5 | 41,3 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Solvabiliteitsratio | art BBV | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 |
1 | A Eigen vermogen | 43 | 23.040 | 21.743 | 19.796 |
2 | B Balanstotaal | 55.052 | 53.111 | 57.614 | |
3 | Solvabiliteitsratio | 41,9 | 40,9 | 34,4 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Grondexploitatie | art BBV | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 |
1 | A Bouwgronden (niet) in exploitatie | 4.620 | 7.398 | 3.201 | |
2 | B Totale baten | 17 | 47.871 | 46.200 | 43.178 |
3 | Grondexploitaties A/B * 100% | 9,7 | 16,0 | 7,4 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Structurele exploitatieruimte | Begroting 2017 | Begroting 2018 | |
1 | Jaar: Totale structurele lasten Totale structurele baten Totale structurele toevoegingen aan de reserves Totale structurele onttrekkingen aan de reserves Totale baten | |||
2 | A | 44.959 | 42.071 | |
3 | B | 45.917 | 42.237 | |
4 | C | 1.188 | 0 | |
5 | D | 1.654 | 173 | |
6 | E | 46.201 | 43.178 | |
7 | Structurele exploitatieruimte (B-A)+(D-C)/(E) x 100% | 3,08% | 0,8% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Woonlasten meerpersoonshuishouden | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 |
1 | A OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 303 | 306 | 306* |
2 | B Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 189 | 202 | 202* |
3 | C Afvalstoffenheffing voor een gezin | 209 | 187 | 187* |
4 | D Eventuele heffingskorting voor een gezin | 0 | 0 | 0 |
5 | E Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 701 | 695 | 695 |
6 | F Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 (Coello) | 802 | 793 | 723 |
7 | G Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde (E/F) * 100% | 87 | 88 | 96 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Door externe omstandigheden stagneert de verkoop van (gemeentelijke) gronden e.d. | None | 885000.0 | None |
Sociaal domein | De noodzaak tot indiceren van specialistische jeugdzorg is groter dan het beschikbare budget | None | 500000.0 | None |
Personeel | De competenties van het personeel blijven achter en we kunnen onvoldoende gekwalificeerd personeel werven, terwijl de omgeving blijft veranderen. | None | 270000.0 | None |
Gemeentefonds | Plannen of bezuinigingen van hogere overheden leiden tot extra verplichte, maar niet begrote kosten voor de gemeente. | None | 225000.0 | None |
Gemeentefonds | Bezuiniging-operaties De raad besluit om bezuinigingen door te voeren, bijvoorbeeld door het hanteren van een nullijn op het P-budget. | None | 200000.0 | None |
Bodemsanering | Na bodemonderzoek blijkt er bodemverontreiniging aanwezig te zijn, waardoor de gemeente verplicht is tot sanering. | None | 175000.0 | None |
GR / Verbonden partijen | De gemeente heeft diverse garantstellingen afgegeven. Gemeente staat o.a. garant voor de gelden die de coöperatie Cranendonck NET u.a. inlegt bij de aanleg van glasvezel op de bedrijventerreinen binnen de gemeente. | None | 150000.0 | None |
GR / Verbonden partijen | De begroting is niet toereikend, waardoor de gemeente bij moet betalen en meer moet betalen aan de gemeenschappelijke regeling dan begroot | None | 150000.0 | None |
Overig | Ontbreken risicoreserve GRSA2 | None | 142000.0 | None |
Belasting | Er zijn een aantal mogelijke gevolgen: schade als gevolg van onjuist registeren in het kader van de WKPB, foutieve inschrijving in de BRP, foutieve belastingaanslag, mislopen legesinkomsten bij vergunningverlening, onjuiste overdracht bij grondtransacties, etc. | None | 130000.0 | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit * € 1.000,-- | 1-1-2019 |
1 | Algemene Reserve** | € 11.522 |
2 | Algemene Reserve Grondexploitatie (ARG) | € 924 |
3 | Onvoorziene uitgaven | € 10 |
4 | Stille Reserves | pm |
5 | Totaal incidentele weerstandscapaciteit | €12.456 |
6 | Eigenaar woning | € 381 |
7 | Eigenaar niet-woning | 0 |
8 | Gebruiker niet-woning | 0 |
9 | Totaal structurele weerstandscapaciteit * | € 381 |
10 | *Globaal op basis van ruimte 2015 | |
11 | Totaal weerstandsvermogen | €12.837 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans x impact / financiële gevolgen | |
1 | 1 | Door externe omstandigheden stagneert de verkoop van (gemeentelijke) gronden e.d. | Er ontstaan tekorten op de grondexploitatie. | Voor een verdere onderbouwing verwijzen we naar de paragraaf grondbeleid. | € 885.000 |
2 | 2 | De noodzaak tot indiceren van specialistische jeugdzorg is groter dan het beschikbare budget | Overschrijding van het beschikbare budget | De indicaties worden getoetst voordat ze worden afgegeven door de consulent. Daarnaast worden de budgetplafonds maandelijks gemonitord, zodat dreigende overschrijding tijdig gesignaleerd wordt en bijsturing mogelijk is. | € 500.000 |
3 | 3 | De competenties van het personeel blijven achter en we kunnen onvoldoende gekwalificeerd personeel werven, terwijl de omgeving blijft veranderen. | Het verandervermogen van de eigen organisatie is niet voldoende, wat leidt tot tijdsverlies en overvraging van personeel. Het gevolg is dat men fouten maakt en personeel uitvalt. | Met de nieuwe visie op de organisatie en het implementatieplan wordt er gewerkt om dit risico te verkleinen / op te vangen. Ook is de afgelopen jaren al ingezet op verbetering van de competenties van het personeel. | € 270.000 |
4 | 4 | Plannen of bezuinigingen van hogere overheden leiden tot extra verplichte, maar niet begrote kosten voor de gemeente. | Door extra verplichte uitgaven of minder inkomsten door verlaging van uitkeringen of subsidies, wordt het budget dat de gemeente zelf kan beïnvloeden en inzetten lager. | € 225.000 | |
5 | 5 | Bezuiniging-operaties De raad besluit om bezuinigingen door te voeren, bijvoorbeeld door het hanteren van een nullijn op het P-budget. | Door bezuinigingen kan de dienstverlening voor de externe en interne klant onder druk komen te staan. Als met bezuinigingen niet ook een efficiencyslag gemaakt wordt, zal de kwaliteit van de dienstverlening verlagen. De controle op en de dienstverlening aan interne klanten komt onder druk te staan en doorlooptijden zullen mogelijk oplopen. | € 200.000 | |
6 | 6 | Na bodemonderzoek blijkt er bodemverontreiniging aanwezig te zijn, waardoor de gemeente verplicht is tot sanering. | Hiervoor zijn onvoldoende financiële middelen beschikbaar | € 175.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans x impact / financiële gevolgen | |
1 | 7 | De gemeente heeft diverse garantstellingen afgegeven. Gemeente staat o.a. garant voor de gelden die de coöperatie Cranendonck NET u.a. inlegt bij de aanleg van glasvezel op de bedrijventerreinen binnen de gemeente. | Wanneer de coöperatie haar verplichtingen richting de financiële adviseur niet kan voldoen, dient de gemeente deze verplichting over te nemen. | Het risico dat de gemeente ook daadwerkelijk dient bij te springen bij het voldoen van verplichtingen is beperkt. Reden hiertoe is de aanwezigheid van kapitaal vanuit de BOM en de duidelijke binding tussen aanleg en de aansluiting van bedrijven op het glasvezelnet. Op het moment dat uitgaven worden gedaan volgt gelinkt hieraan ook inkomsten. | € 150.000 |
2 | 8 | De begroting is niet toereikend, waardoor de gemeente bij moet betalen en meer moet betalen aan de gemeenschappelijke regeling dan begroot | Het gevolg is dat de gemeente meer uitgaven krijgt. | € 150.000 | |
3 | 9 | Ontbreken risicoreserve GRSA2 | GRSA2 is onvoldoende in staat om onverwachte financiële tegenvallers op te kunnen vangen | € 142.000 | |
4 | 10 | Er zijn een aantal mogelijke gevolgen: schade als gevolg van onjuist registeren in het kader van de WKPB, foutieve inschrijving in de BRP, foutieve belastingaanslag, mislopen legesinkomsten bij vergunningverlening, onjuiste overdracht bij grondtransacties, etc. | De gemeente Cranendonck, burgers en andere (overheids)-instanties maken gebruik van onjuiste (basis)gegevens voor topografie, kadaster, adressen, gebouwen, bestemmingsplannen, bodem, personen en rechtspersonen. De gebruiker van de informatie is zich hier niet van bewust. | € 130.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte geldleningen | art BBV | Rek. | Begr. | Begr. |
1 | Per 1 januari van het jaar: A Vaste schulden B Netto vlottende schuld C Overlopende passiva D Financiële activa E Uitzettingen < 1 jaar F Liquide middelen G Overlopende activa Totaal A t/m G H Totale baten | 2017 | 2018 | 2019 | |
2 | 46 | 22.478 | 22.465 | 28.293 | |
3 | 48 | 10.636 | 7.200 | 2.404 | |
4 | 49 | 848 | 805 | 856 | |
5 | 36 | -607 | -607 | -541 | |
6 | 39 | -7.017 | -11.500 | -11.133 | |
7 | 40 | -310 | -216 | -576 | |
8 | 40a | -716 | -325 | -292 | |
9 | 25.312 | 17.822 | 19.011 | ||
10 | 17 | 47.360 | 43.178 | 45.313 | |
11 | Netto schuldquote ongecorrigeerd ed. (A+B+C-E-F-G)/H x 100% | 54,7 | 42,7 | 43,1 | |
12 | Netto schuldquote gecorrigeerd ed. (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 53,5 | 41,3 | 41,9 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Solvabiliteitsratio | art BBV | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 |
1 | A Eigen vermogen | 43 | 21.203 | 19.796 | 18.037 |
2 | B Balanstotaal | 57.965 | 57.614 | 60.067 | |
3 | Solvabiliteitsratio | 36,6 | 34,4 | 29,7 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Grondexploitatie | art BBV | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 |
1 | A Bouwgronden (niet) in exploitatie | 4.010 | 3.201 | -286 | |
2 | B Totale baten | 17 | 47.360 | 43.178 | 45.313 |
3 | Grondexploitaties A/B * 100% | 8,5 | 7,4 | -0,6 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Structurele exploitatieruimte | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
1 | Jaar: Totale structurele lasten Totale structurele baten Totale structurele toevoegingen aan de reserves Totale structurele onttrekkingen aan de reserves Totale baten | |||
2 | A | 42.071 | 46.813 | |
3 | B | 42.237 | 44.743 | |
4 | C | 0 | 0 | |
5 | D | 173 | 161 | |
6 | E | 43.178 | 45.313 | |
7 | Structurele exploitatieruimte (B-A)+(D-C)/(E) x 100% 0,8% | -4,2% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Woonlasten meerpersoonshuishouden | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 |
1 | A OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 311 | 306 | 306* |
2 | B Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 202 | 202 | 202* |
3 | C Afvalstoffenheffing voor een gezin | 275 | 187 | 187* |
4 | D Eventuele heffingskorting voor een gezin | 0 | 0 | 0 |
5 | E Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 788 | 695 | 695 |
6 | F Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 (Coelo) | 723 | 723 | 723 |
7 | G Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde (E/F) * 100% | 109 | 96 | 96 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Door externe omstandigheden stagneert de verkoop van (gemeentelijke) gronden e.d. Verder is vanwege de stikstofproblematiek het bestemmingsplan DIC vernietigd. | None | 1067500.0 | None |
Sociaal domein | De noodzaak tot indiceren van specialistische jeugdzorg is groter dan het beschikbare budget | None | 500000.0 | None |
Gemeentefonds | Plannen of bezuinigingen van hogere overheden leiden tot extra kosten voor de gemeente | None | 450000.0 | None |
Personeel | De competenties van het personeel blijven achter en we kunnen onvoldoende gekwalificeerd personeel werven, terwijl de omgeving blijft veranderen. | None | 270000.0 | None |
Gemeentefonds | Ontbreken risicoreserve GRSA2 | None | 240000.0 | None |
GR / Verbonden partijen | Bezuiniging-operaties De raad besluit om bezuinigingen door te voeren, bijvoorbeeld door het hanteren van een nullijn op het P-budget. | None | 200000.0 | None |
Bodemsanering | Na het bodemonderzoek blijkt er bodemverontreiniging aanwezig te zijn, waardoor de gemeente verplicht is tot sanering. | None | 175000.0 | None |
Gemeentefonds | De gemeente heeft diverse garantstellingen afgegeven. Gemeente staat o.a. garant voor de gelden die de coöperatie Cranendonck NET u.a. inlegt bij de aanleg van glasvezel op de bedrijventerreinen binnen de gemeente. | None | 150000.0 | None |
Gemeentefonds | De begroting is niet toereikend, waardoor de gemeente bij moet betalen en meer moet betalen aan de gemeenschappelijke regeling dan begroot. | None | 150000.0 | None |
Informatieveiligheid | Er zijn een aantal mogelijke gevolgen: schade als gevolg van onjuist registeren in het kader van de WKPB, foutieve inschrijving in de BRP, foutieve belastingaanslag, mislopen legesinkomsten bij vergunningsverlening, onjuiste overdracht bij grondtransacties, etc. | None | 130000.0 | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit * € 1.000,-- | 1-1-2020 |
1 | Algemene Reserve** | 8.542 |
2 | Algemene Reserve Grondexploitatie (ARG) | 585 |
3 | Onvoorziene uitgaven | 10 |
4 | Stille Reserves | pm |
5 | Totaal incidentele weerstandscapaciteit | 9.137 |
6 | Eigenaar woning | 1.362 |
7 | Eigenaar niet-woning | 0 |
8 | Gebruiker niet-woning | 0 |
9 | Totaal structurele weerstandscapaciteit * | 1.362 |
10 | *Globaal op basis van ruimte 2020 | |
11 | Totaal weerstandsvermogen | 10.499 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans x impact / financiële gevolgen | |
1 | 1 | Door externe omstandigheden stagneert de verkoop van (gemeentelijke) gronden e.d. Verder is vanwege de stikstofproblematiek het bestemmingsplan DIC vernietigd. | Er ontstaan tekorten op de grondexploitatie. | Voor een verdere onderbouwing verwijzen we naar de paragraaf grondbeleid. | € 1.067.500 |
2 | 2 | De noodzaak tot indiceren van specialistische jeugdzorg is groter dan het beschikbare budget | Overschrijding van het beschikbare budget | De indicaties worden getoetst voordat ze worden afgegeven door de consulent. Daarnaast worden de budgetplafonds maandelijks gemonitord, zodat dreigende overschrijding tijdig gesignaleerd wordt en bijsturing mogelijk is. | € 500.000 |
3 | 3 | Plannen of bezuinigingen van hogere overheden leiden tot extra verplichte, maar niet begrote kosten voor de gemeente | Door extra verplichte uitgaven (o.a. omgevingswet, duurzaamheid) of minder inkomsten door verlaging van uitkeringen of subsidies, wordt het budget dat de gemeente zelf kan beïnvloeden en inzetten lager. | € 450.000 | |
4 | 4 | De competenties van het personeel blijven achter en we kunnen onvoldoende gekwalificeerd personeel werven, terwijl de omgeving blijft veranderen. | Het verandervermogen van de eigen organisatie is niet voldoende, wat leidt tot tijdsverlies en overvraging van personeel. Het gevolg is dat men fouten maakt en personeel uitvalt. | Met de nieuwe visie op de organisatie en het implementatieplan wordt er gewerkt om dit risico te verkleinen / op te vangen. Ook is de afgelopen jaren al ingezet op verbetering van de competenties van het personeel. | € 270.000 |
5 | 5 | Ontbreken risicoreserve GRSA2 | GRSA2 is onvoldoende in staat om onverwachte financiële tegenvallers op te kunnen vangen | Bijsturen via afvaardiging in bestuur GRSA2 | € 240.000 |
6 | 6 | Bezuiniging-operaties De raad besluit om bezuinigingen door te voeren, bijvoorbeeld door het hanteren van een nullijn op het P-budget. | Door bezuinigingen kan de dienstverlening voor de externe en interne klant onder druk komen te staan. Als met bezuinigingen niet ook een efficiencyslag gemaakt wordt, zal de kwaliteit van de dienstverlening verlagen. De controle op en de dienstverlening aan interne klanten komt onder druk te staan en doorlooptijden zullen mogelijk oplopen. | € 200.000 | |
7 | 7 | Na bodemonderzoek blijkt er bodemverontreiniging aanwezig te zijn, waardoor de gemeente verplicht is tot sanering. | Hiervoor zijn onvoldoende financiële middelen beschikbaar | € 175.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans x impact / financiële gevolgen | |
1 | 8 | De gemeente heeft diverse garantstellingen afgegeven. Gemeente staat o.a. garant voor de gelden die de coöperatie Cranendonck NET u.a. inlegt bij de aanleg van glasvezel op de bedrijventerreinen binnen de gemeente. | Wanneer de coöperatie haar verplichtingen richting de financiële adviseur niet kan voldoen, dient de gemeente deze verplichting over te nemen. | Het risico dat de gemeente ook daadwerkelijk dient bij te springen bij het voldoen van verplichtingen is beperkt. Reden hiertoe is de aanwezigheid van kapitaal vanuit de BOM en de duidelijke binding tussen aanleg en de aansluiting van bedrijven op het glasvezelnet. Op het moment dat uitgaven worden gedaan volgt gelinkt hieraan ook inkomsten. | € 150.000 |
2 | 9 | De begroting is niet toereikend, waardoor de gemeente bij moet betalen en meer moet betalen aan de gemeenschappelijke regeling dan begroot | Het gevolg is dat de gemeente meer uitgaven krijgt. | € 150.000 | |
3 | 10 | Er zijn een aantal mogelijke gevolgen: schade als gevolg van onjuist registeren in het kader van de WKPB, foutieve inschrijving in de BRP, foutieve belastingaanslag, mislopen legesinkomsten bij vergunningverlening, onjuiste overdracht bij grondtransacties, etc. | De gemeente Cranendonck, burgers en andere (overheids)instanties maken gebruik van onjuiste (basis)gegevens voor topografie, kadaster, adressen, gebouwen, bestemmingsplannen, bodem, personen en rechtspersonen. De gebruiker van de informatie is zich hier niet van bewust. | € 130.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte geldleningen | art BBV | Rek. | Begr. | Begr. |
1 | Per 1 januari van het jaar: A Vaste schulden B Netto vlottende schuld C Overlopende passiva D Financiële activa E Uitzettingen < 1 jaar F Liquide middelen G Overlopende activa Totaal A t/m G H Totale baten | 2018 | 2019 | 2020 | |
2 | 46 | 28.294 | 28.293 | 32.426 | |
3 | 48 | 9.159 | 2.404 | 1.570 | |
4 | 49 | 797 | 856 | 918 | |
5 | 36 | -727 | -541 | -474 | |
6 | 39 | -8.079 | -11.133 | -7.296 | |
7 | 40 | -1036 | -576 | -631 | |
8 | 40a | -2457 | -292 | -727 | |
9 | 25.951 | 19.011 | 25.786 | ||
10 | 17 | 52.267 | 43.178 | 46.943 | |
11 | Netto schuldquote ongecorrigeerd ed. (A+B+C-E-F-G)/H x 100% | 51,0 | 46,0 | 56,9 | |
12 | Netto schuldquote gecorrigeerd ed. (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 49,7 | 44,0 | 54,9 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Solvabiliteitsratio | art BBV | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
1 | A Eigen vermogen | 43 | 18.941 | 16.297 | 15.086 |
2 | B Balanstotaal | 61.507 | 60.067 | 63.906 | |
3 | Solvabiliteitsratio | 30,8 | 27,13 | 23,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Grondexploitatie | art BBV | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
1 | A Bouwgronden (niet) in exploitatie | 243 | -286 | 88 | |
2 | B Totale baten | 17 | 52.286 | 45.603 | 46.943 |
3 | Grondexploitaties A/B * 100% | 0,5 | -0,6 | 0,19 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Structurele exploitatieruimte | Begroting 2019 | Begroting 2020 | |
1 | Jaar: Totale structurele lasten Totale structurele baten Totale structurele toevoegingen aan de reserves Totale structurele onttrekkingen aan de reserves Totale baten | |||
2 | A | 46.813 | 47.784 | |
3 | B | 44.743 | 46.658 | |
4 | C | 0 | ||
5 | D | 161 | 168 | |
6 | E | 45.603 | 46.943 | |
7 | Structurele exploitatieruimte (B-A)+(D-C)/(E) x 100% -4,20% | -2,04% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Woonlasten meerpersoonshuishouden | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
1 | A OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 317 | 328 | 328* |
2 | B Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 195 | 195 | 198 |
3 | C Afvalstoffenheffing voor een gezin | 218 | 235 | 235* |
4 | D Eventuele heffingskorting voor een gezin | 0 | 0 | 0 |
5 | E Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 761 | 758 | 761 |
6 | F Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 (Coelo) | 766 | 723 | 740 |
7 | G Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde (E/F) * 100% | 99 | 105 | 102 |