Naam | Bernheze |
---|---|
Code | 1721 |
Provincie | Noord-Brabant |
Inwonertal | 30550 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Personeel | Pensioen wethouders | 80.0 | 200000.0 | 160000.0 |
Personeel | Wachtgelden voormalige wethouders | 80.0 | 450000.0 | 360000.0 |
Grondexploitatie | Strategische grondaankopen | None | None | None |
Grondexploitatie | Exploitatie bedrijventerrein Heesch-West | 80.0 | 1000000.0 | 800000.0 |
Sociaal domein | Begeleid werken | 50.0 | 188000.0 | 94000.0 |
ICT algemeen | ICT-samenwerking Bernheze - Landerd - Oss - Uden (BLOU) | None | None | None |
Belasting | Mogelijke aansluiting belastingen BelastingSamenwerking Oost-Brabant (BSOB) | None | None | None |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Belasting | Vennootschapsbelasting | 20.0 | 100000.0 | 20000.0 |
GR / Verbonden partijen | Veiligheidsregio | 80.0 | 120000.0 | 96000.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Belasting | BTW en sport | 80.0 | 60000.0 | 48000.0 |
Sociaal domein | Bijstandsuitkeringen | 80.0 | 250000.0 | 200000.0 |
Sociaal domein | Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) | None | None | None |
Sociaal domein | Minimabeleid | 80.0 | 68000.0 | 54400.0 |
Sociaal domein | Participatiewet – onderdeel klassieke Wsw | 50.0 | 435000.0 | 217500.0 |
Sociaal domein | Huishoudelijke hulp, woon- en vervoersvoorzieningen | 50.0 | 192000.0 | 96000.0 |
Sociaal domein | Wmo 2015 | 50.0 | 352000.0 | 176000.0 |
Sociaal domein | Transitie jeugdzorg | 50.0 | 462000.0 | 231000.0 |
GR / Verbonden partijen | Regionale Ambulancevoorziening (RAV) | 20.0 | 15000.0 | 3000.0 |
Kapitaalgoederen | Vlagheide | 80.0 | 68000.0 | 54400.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 20.0 | 150000.0 | 30000.0 |
Omgevingswet | Nieuwe omgevingswet | 80.0 | 450000.0 | 360000.0 |
Bodemsanering | Renovatie woonwagencentrum Bruijstenhof | 50.0 | 400000.0 | 200000.0 |
GR / Verbonden partijen | Startersleningen | 20.0 | 110000.0 | 22000.0 |
Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie | None | None | 5165000.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Omvang | ||
1 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | |
2 | Reserve nog nader te bestemmen | 4.047.043 | 2.762.137 |
3 | Weerstandsreserve | 15.185.851 | 15.185.851 |
4 | Bestemmingsreserves | 13.948.801 | 11.775.177 |
5 | Totaal | 33.181.695 | 29.723.165 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Weerstandsvermogen is het vermogen van de gemeente om haar taken voort te zetten ondanks financiële tegenvallers. Dit betekent dat de gemeente middelen beschikbaar moet hebben of in de loop der tijd beschikbaar kan maken om eventuele risico’s als die zich voordoen op te vangen. Voordat dit weerstandsvermogen bepaald kan worden zal zij eerst de weerstandscapaciteit en de risico’s moeten inventariseren. Het weerstandsvermogen wordt weergegeven in een ratio dat weergeeft in hoeverre de gemeente in staat is de risico’s op te vangen. Weerstandscapaciteit Weerstandscapaciteit wordt bepaald door de vrij beschikbare middelen die we in kunnen zetten voor eventuele dekking bij het voordoen van risico’s. De volgende middelen komen hiervoor in aanmerking: - reserves - post onvoorzien - onbenutte belastingcapaciteit Reserves Overzicht per balansdatum: | ||||
1 | Omvang | ||||
2 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | |||
3 | Reserve nog nader te bestemmen | 4.047.043 | 2.762.137 | ||
4 | Weerstandsreserve | 15.185.851 | 15.185.851 | ||
5 | Bestemmingsreserves | 13.948.801 | 11.775.177 | ||
6 | Totaal | 33.181.695 | 29.723.165 | ||
7 | De raad stelde de Nota reserves en voorzieningen in haar vergadering van 3 november 2016 vast. Het beleid ten aanzien van de reserves is ten gevolge daarvan: - De reserve nog nader te bestemmen is voortaan volledig vrij besteedbaar; de inkomensfunctie vervalt. Het saldo is inzetbaar voor incidentele uitgaven. - Samenvoeging van de reserves minimum risicoreserve en bedrijfsrisico bouwgrondexploitatie tot een nieuwe reserve: de weerstandsreserve. Het saldo van deze reserve zetten we af tegen de geïnventariseerde risico’s. - De bestemmingsreserves blijven ingesteld met een bepaalde bestemming, namelijk: egalisatie van tarieven, dekking van lasten gedurende een bepaalde periode, dekking van specifieke bestedingen en dekking aan specifieke investeringen. Post onvoorzien De omvang van de post onvoorzien is € 94.472,- en kan incidenteel worden ingezet als weerstandscapaciteit. Gedurende het uitvoeringsjaar 2018 kan dit budget worden ingezet voor concrete bestedingsvoorstellen. Onbenutte belastingcapaciteit Onbenutte belastingcapaciteit kan in principe gehaald worden uit de opbrengsten OZB. Het kabinet heeft het voorbehoud gemaakt dat de opbrengststijging voor OZB landelijk beperkt moet blijven. Daartoe is een macronorm ingesteld die de maximale landelijke opbrengststijging voor een bepaald jaar aangeeft. Dit betekent dat alle gemeenten in Nederland gezamenlijk niet meer dan de 65 | P a g i n a |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Jaar | Macronorm | Tariefstijging gemeente Bernheze | Onbenutte belastingcapaciteit |
1 | 2013 | 2,76 % | 6,00 % | € 0 |
2 | 2014 | 2,45 % | 5,00 % | € 0 |
3 | 2015 | 3,00 % | 3,00 % | € 0 |
4 | 2016 | 2,70 % | 3,00 % | € 0 |
5 | 2017 | 1,97% | 1,97% | € 0 |
6 | 2018 | 3,10% | 2,00% | € 72.475 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit: | |
1 | Weerstandsreserve | 15.185.851 |
2 | Post onvoorzien | 94.472 |
3 | Onbenutte belastingcapaciteit OZB | 362.337 |
4 | Totaal | 15.642.660 |
0 | |
---|---|
0 | Soort Toelichting Percentage |
1 | Risicofactor 1 Hoog 80% |
2 | Risicofactor 2 Gemiddeld 50% |
3 | Risicofactor 3 Laag 20% |
4 | |
5 | Tijdfactor 1 binnen 1 jaar 100% |
6 | Tijdfactor 2 binnen 2 jaar 50% |
7 | Tijdfactor 3 binnen 5 jaar 20% |
8 | Tijdfactor 4 langer dan 5 jaar 10% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio | Betekenis |
1 | > 2 | Uitstekend |
2 | 1,4 tot 2,0 | Ruim voldoende |
3 | 1,0 tot 1,4 | Voldoende |
4 | 0,8 tot 1,0 | Matig |
5 | 0,6 tot 0,8 | Onvoldoende |
6 | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | GEMIDDELD (hoog 3) ICT samenwerking (BLOU) Veiligheidsregio Leerlingenvervoer Minimabeleid Huishoudelijke hulp, woon- en vervoersvoorziening Wmo 2015 Transitie jeugdzorg | HOOG (4) Heesch-West Pensioen wethouders Wachtgeld voormalige wethouders Wet werk en bijstand Participatiewet Bouwgrondexploitatie |
1 | LAAG 1 Strategische aankopen RAV Planschade Starterslening | GEMIDDELD (laag 2) Begeleid werken Algemene Uitkering Vennootschapsbelasting BTW en sport Bijstandsbesluit zelfstandigen Afvalverwerking Vlagheide Omgevingswet Renovatie Bruistenhof |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote (bedragen x € 1 miljoen, standen per 31 december) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
1 | Vaste schulden | 48,0 | 46,4 | 44,8 | 43,1 | 41,5 | 39,9 |
2 | Netto vlottende schuld | 5,9 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
3 | Overlopende passiva | 2,4 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
4 | Financiële activa excl. verstrekte leningen en kapitaalverstrekking | -0,5 | -0,4 | -0,2 | -0,1 | 0,0 | 0,0 |
5 | Uitzettingen < 1 jaar | -12,4 | -3,0 | -2,8 | -2,1 | -2,5 | -4,0 |
6 | Liquide middelen | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote (bedragen x € 1 miljoen, standen per 31 december) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
1 | Overlopende activa | -2,9 | -2,0 | -2,0 | -2,0 | -2,0 | -2,0 |
2 | Saldo | 40,0 | 48,5 | 47,3 | 46,4 | 44,5 | 41,4 |
3 | Totale baten excl. mutaties reserves | 65,3 | 71,2 | 73,4 | 73,9 | 74,5 | 75,2 |
4 | Saldo structurele baten en lasten | 61,3% | 68,2% | 64,4% | 62,8% | 59,7% | 55,1% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen (bedragen x € 1 miljoen, standen per 31 december) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
1 | Vaste schulden | 48,0 | 46,4 | 44,8 | 43,1 | 41,5 | 39,9 |
2 | Netto vlottende schuld | 5,9 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
3 | Overlopende passiva | 2,4 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
4 | Financiële activa incl. verstrekte leningen en kapitaalverstrekking | -5,8 | -5,8 | -5,5 | -5,2 | -4,9 | -4,7 |
5 | Uitzettingen < 1 jaar | -12,4 | -3,0 | -2,8 | -2,1 | -2,5 | -4,0 |
6 | Liquide middelen | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 |
7 | Overlopende activa | -2,9 | -2,0 | -2,0 | -2,0 | -2,0 | -2,0 |
8 | Saldo | 34,7 | 43,1 | 42,0 | 41,3 | 39,6 | 36,7 |
9 | Totale baten excl. mutaties reserves | 65,3 | 71,2 | 73,4 | 73,9 | 74,5 | 75,2 |
10 | Saldo structurele baten en lasten | 53,1% | 60,6% | 57,2% | 55,9% | 53,2% | 48,8% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Saldo structurele baten en lasten (bedragen x € 1 miljoen) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
1 | Totale structurele lasten excl. mutaties reserves | 78,4 | 66,7 | 73,1 | 74,7 | 74,5 | 74,9 |
2 | Totale structurele baten excl. mutaties reserves | 76,3 | 66,7 | 73,1 | 74,8 | 74,9 | 75,3 |
3 | Totale structurele stortingen in reserves | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
4 | Totale structurele onttrekkingen uit reserves | 1,3 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 0,9 | 0,9 |
5 | Saldo | -1,8 | 0,1 | -0,1 | 0,1 | 0,3 | 0,3 |
6 | Totale baten excl. onttrekkingen reserves | 65,3 | 66,9 | 73,4 | 73,9 | 74,5 | 75,2 |
7 | Saldo structurele baten en lasten | -2,8% | 0,2% | -0,1% | 0,1% | 0,4% | 0,4% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Belastingcapaciteit meerpersoonshuishouden (bedragen in euro's) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
1 | A. OZB eigenaar woning | 345 | 349 | 356 | 364 | 371 | 379 |
2 | B. Rioolheffing | 159 | 161 | 164 | 166 | 169 | 173 |
3 | C. Afvalstoffenheffing | 191 | 190 | 166 | 168 | 171 | 174 |
4 | D. Eventuele heffingskorting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | E. Totale woonlasten (A+B+C-D) | 695 | 700 | 686 | 698 | 711 | 726 |
6 | F. Landelijk gemiddelde woonlasten | 723 | 723 | 723 | 723 | 723 | 723 |
7 | Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde (x 100%) | 96,1% | 96,9% | 94,9% | 96,5% | 98,3% | 100,4% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Financiële kengetallen | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
1 | Netto schuldquote | 61,3% | 68,2% | 64,4% | 62,8% | 59,7% | 55,1% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 53,1% | 60,6% | 57,2% | 55,9% | 53,2% | 48,8% |
3 | Solvabiliteitsratio | 34,9% | 32,6% | 30,4% | 30,2% | 31,0% | 32,0% |
4 | Structurele exploitatieruimte | -2,8% | 0,2% | -0,1% | 0,1% | 0,4% | 0,4% |
5 | Grondexploitatie | 14,2% | 19,6% | 9,8% | 9,7% | 9,7% | 9,6% |
6 | Belastingcapaciteit | 96,1% | 96,9% | 94,9% | 96,5% | 98,3% | 100,4% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Heesch-West | 10.0 | 780000.0 | 78000.0 |
Belasting | Vennootschapsbelasting | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Belasting | BTW en sport | 80.0 | 200000.0 | 160000.0 |
GR / Verbonden partijen | Attero | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 10.0 | 150000.0 | 15000.0 |
Omgevingswet | Nieuwe omgevingswet | 40.0 | 250000.0 | 100000.0 |
Grondexploitatie | Renovatie Bruistenhof | 10.0 | 400000.0 | 40000.0 |
Sociaal domein | Startersleningen | 2.0 | 60000.0 | 1200.0 |
Grondexploitatie | Bouwgrondenexploitatie | 100.0 | 4320000.0 | 4320000.0 |
Sociaal domein | Begeleid werken | 10.0 | 145000.0 | 14500.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 25.0 | 700000.0 | 175000.0 |
GR / Verbonden partijen | Veiligheidsregio | 40.0 | 150000.0 | 60000.0 |
Sociaal domein | Bijstandsuitkeringen | None | None | None |
Sociaal domein | Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 | None | None | None |
Sociaal domein | Minimabeleid | 80.0 | 76000.0 | 60800.0 |
Sociaal domein | Participatiewet | None | None | None |
Sociaal domein | WMO (HH/Wvg) | None | None | None |
Sociaal domein | WMO 2015 | 25.0 | 382000.0 | 95500.0 |
Sociaal domein | Regiotaxi | 80.0 | 99000.0 | 79200.0 |
Sociaal domein | Transitie jeugdzorg | None | None | None |
Overig | Regionale ambulancevoorziening (RAV) | 4.0 | 15000.0 | 600.0 |
GR / Verbonden partijen | ODBN | 8.0 | 125000.0 | 10000.0 |
Omgevingswet | Nieuwe omgevingswet | 40.0 | 200000.0 | 80000.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Soort | Toelichting | Percentage |
1 | Tijdfactor 1 | binnen 1 jaar | 100% |
2 | Tijdfactor 2 | binnen 2 jaar | 50% |
3 | Tijdfactor 3 | binnen 5 jaar | 20% |
4 | Tijdfactor 4 | langer dan 5 jaar | 10% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Risicobeschrijving | Risicovolume | Gewogen risico |
1 | Heesch-West | 780.000 | 78.000 |
2 | Vennootschapsbelasting | 100.000 | 10.000 |
3 | BTW en sport | 200.000 | 160.000 |
4 | Attero | PM | |
5 | Planschade | 150.000 | 15.000 |
6 | Nieuwe omgevingswet | 250.000 | 100.000 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Risicobeschrijving | Risicovolume | Gewogen risico |
1 | Renovatie Bruistenhof | 400.000 | 40.000 |
2 | Startersleningen | 60.000 | 1.200 |
3 | Bouwgrondexploitatie | 4.320.000 | 4.320.000 |
4 | Totaal incidentele risico’s | 6.260.000 | 4.724.200 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Omvang | ||
1 | 01-01-2019 | 31-12-2019 | |
2 | Reserve nog nader te bestemmen | 11.933.152 | 9.140.806 |
3 | Weerstandsreserve | 15.086.610 | 15.086.610 |
4 | Bestemmingsreserves | 14.544.644 | 11.243.275 |
5 | Totaal | 41.564.406 | 35.470.691 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Jaar | Macronorm | Tariefstijging gemeente Bernheze | Onbenutte Belastingcapaciteit |
1 | 2013 | 2,76 % | 6,00 % | € 0 |
2 | 2014 | 2,45 % | 5,00 % | € 0 |
3 | 2015 | 3,00 % | 3,00 % | € 0 |
4 | 2016 | 2,70 % | 3,00 % | € 0 |
5 | 2017 | 1,97% | 1,97% | € 0 |
6 | 2018 | 3,10% | 2,00% | € 0 |
7 | 2019 | 4,00% | 2,40% | € 109.955 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit: | |
1 | Weerstandsreserve | 15.086.610 |
2 | Post onvoorzien | 94.472 |
3 | Onbenutte belastingcapaciteit OZB | 549.755 |
4 | Totaal | 15.730.837 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Risicobeschrijving | Risicovolume | Gewogen risico |
1 | Begeleid werken | 145.000 | 14.500 |
2 | Algemene uitkering | 700.000 | 175.000 |
3 | Veiligheidsregio | 150.000 | 60.000 |
4 | Leerlingenvervoer | 51.000 | 25.500 |
5 | Bijstandsuitkeringen | PM | |
6 | Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 | PM | |
7 | Minimabeleid | 76.000 | 60.800 |
8 | Participatiewet | PM | |
9 | WMO (HH/Wvg) | PM | |
10 | WMO 2015 | 382.000 | 95.500 |
11 | Regiotaxi | 99.000 | 79.200 |
12 | Transitie jeugdzorg | PM | |
13 | Regionale ambulancevoorziening (RAV) | 15.000 | 600 |
14 | ODBN | 125.000 | 100.00 |
15 | Nieuwe omgevingswet | 200.000 | 80.000 |
16 | Totaal structurele risico’s | 1.943.000 | 691.100 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio | Betekenis |
1 | > 2 | Uitstekend |
2 | 1,4 tot 2,0 | Ruim voldoende |
3 | 1,0 tot 1,4 | Voldoende |
4 | 0,8 tot 1,0 | Matig |
5 | 0,6 tot 0,8 | Onvoldoende |
6 | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | GEMIDDELD (hoog 3) Veiligheidsregio BTW en sport Minimabeleid ODBN | HOOG (4) Heesch-West Bouwgrondexploitatie |
1 | LAAG 1 Begeleid werken Aansluiting BSOB Planschade | GEMIDDELD (laag 2) Algemene Uitkering Vennootschapsbelasting Leerlingenvervoer Regiotaxi RAV Afvalverwerking Vlagheide Attero Omgevingswet Renovatie Bruijstenhof Startersleningen |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote (bedragen x € 1 miljoen, standen per 31 december) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
1 | Vaste schulden | 46,4 | 49,7 | 48,1 | 46,5 | 44,8 | 43,2 |
2 | Netto vlottende schuld | 7,1 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
3 | Overlopende passiva | 3,5 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
4 | Financiële activa excl. verstrekte leningen en kapitaalverstrek-king | -0,4 | -0,2 | -0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
5 | Uitzettingen < 1 jaar | -17,9 | -14,5 | -17,9 | -15,6 | -15,2 | -15,4 |
6 | Liquide middelen | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 |
7 | Overlopende activa | -3,1 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 |
8 | Saldo | 35,1 | 40,5 | 35,6 | 36,4 | 35,1 | 33,3 |
9 | Totale baten excl. mutaties reserves | 70,3 | 77,3 | 75,9 | 77,4 | 78,8 | 80,1 |
10 | Saldo structurele baten en lasten | 49,9% | 52,5% | 46,9% | 47,0% | 44,5% | 41,6% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen (bedragen x € 1 miljoen, standen per 31 december) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
1 | Vaste schulden | 46,4 | 49,7 | 48,1 | 46,5 | 44,8 | 43,2 |
2 | Netto vlottende schuld | 7,1 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
3 | Overlopende passiva | 3,5 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
4 | Financiële activa incl. verstrekte leningen en kapitaalverstrek-king | -5,2 | -5,2 | -4,9 | -4,5 | -4,4 | -4,2 |
5 | Uitzettingen < 1 jaar | -17,9 | -14,5 | -17,9 | -15,6 | -15,2 | -15,4 |
6 | Liquide middelen | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 |
7 | Overlopende activa | -3,1 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 |
8 | Saldo | 30,3 | 35,5 | 30,8 | 31,9 | 30,7 | 29,1 |
9 | Totale baten excl. mutaties reserves | 70,3 | 77,3 | 75,9 | 77,4 | 78,8 | 80,1 |
10 | Saldo structurele baten en lasten | 43,1% | 46,0% | 40,6% | 41,2% | 39,0% | 36,3% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Saldo structurele baten en lasten (bedragen x € 1 miljoen) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
1 | Totale structurele lasten excl. mutaties reserves | 70,4 | 73,1 | 74,3 | 77,7 | 79,0 | 80,2 |
2 | Totale structurele baten excl. mutaties reserves | 72,0 | 73,1 | 74,4 | 77,8 | 79,1 | 80,4 |
3 | Totale structurele stortingen in reserves | 0,9 | 1,0 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
4 | Totale structurele onttrekkingen uit reserves | 0,9 | 0,9 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
5 | Saldo | 1,6 | -0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,2 |
6 | Totale baten excl. onttrekkingen reserves | 70,3 | 73,4 | 75,9 | 77,4 | 78,8 | 80,0 |
7 | Saldo structurele baten en lasten | 2,3% | -0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,3% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Belastingcapaciteit meerpersoonshuishouden (bedragen in euro's) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
1 | A. OZB eigenaar woning | 349 | 355 | 363 | 372 | 379 | 386 |
2 | B. Rioolheffing | 161 | 162 | 168 | 172 | 175 | 178 |
3 | C. Afvalstoffenheffing | 173 | 166 | 180 | 184 | 187 | 191 |
4 | D. Eventuele heffingskorting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | E. Totale woonlasten (A+B+C-D) | 715 | 683 | 711 | 728 | 741 | 755 |
6 | F. Landelijk gemiddelde woonlasten | 721 | 721 | 721 | 721 | 721 | 721 |
7 | Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde (x 100%) | 99,2% | 94,7% | 98,6% | 101,0% | 102,8% | 104,7% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Financiële kengetallen | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
1 | Netto schuldquote | 49,9% | 52,5% | 46,9% | 47,0% | 44,5% | 41,6% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 43,1% | 46,0% | 40,6% | 41,2% | 39,0% | 36,3% |
3 | Solvabiliteitsratio | 38,0% | 35,8% | 31,7% | 31,4% | 31,2% | 31,2% |
4 | Structurele exploitatieruimte | 2,3% | -0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,3% |
5 | Grondexploitatie | 15,0% | 14,4% | 4,2% | 4,1% | 4,1% | 4,0% |
6 | Belastingcapaciteit | 99,2% | 94,7% | 98,6% | 101,0% | 102,8% | 104,7% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Heesch-West | 25.0 | 828000.0 | 207000.0 |
Belasting | Vennootschapsbelasting | 25.0 | 550000.0 | 137500.0 |
Grondexploitatie | Vlagheide | 80.0 | 500000.0 | 400000.0 |
Omgevingswet | Nieuwe omgevingswet | 40.0 | 500000.0 | 200000.0 |
Kapitaalgoederen | Renovatie Bruijstenhof | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
GR / Verbonden partijen | Startersleningen | 2.0 | 60000.0 | 1200.0 |
Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie | 100.0 | 3922029.0 | 3922029.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | 50.0 | 51000.0 | 25500.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio | Betekenis |
1 | > 2 | Uitstekend |
2 | 1,4 tot 2,0 | Ruim voldoende |
3 | 1,0 tot 1,4 | Voldoende |
4 | 0,8 tot 1,0 | Matig |
5 | 0,6 tot 0,8 | Onvoldoende |
6 | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Stand per 1-1 | Structurele weerstandscapaciteit | ||
1 | Onbenutte belastingcapaciteit | 2.004.047 | 2.004.047 | |
2 | Post onvoorzien (structureel) | 0 | 0 | |
3 | Structurele begrotingsruimte | 107.633 | 107.633 | |
4 | Totaal | 2.111.680 |
0 | |
---|---|
0 | Soort Toelichting Percentage |
1 | Risicofactor 1 Hoog 80% |
2 | Risicofactor 2 Gemiddeld 50% |
3 | Risicofactor 3 Laag 20% |
4 | |
5 | Tijdfactor 1 binnen 1 jaar 100% |
6 | Tijdfactor 2 binnen 2 jaar 50% |
7 | Tijdfactor 3 binnen 5 jaar 20% |
8 | Tijdfactor 4 langer dan 5 jaar 10% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Risicobeschrijving | Risicovolume | Gewogen risico |
1 | Heesch-West | 828.000 | 207.000 |
2 | Vennootschapsbelasting | 550.000 | 137.500 |
3 | Vlagheide | 500.000 | 400.000 |
4 | Nieuwe omgevingswet | 500.000 | 200.000 |
5 | Renovatie Bruijstenhof | 500.000 | 50.000 |
6 | Startersleningen | 60.000 | 1.200 |
7 | Bouwgrondexploitatie | 3.922.029 | 3.922.029 |
8 | Totaal incidentele risico’s | 6.860.029 | 4.917.729 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Risicobeschrijving | Risicovolume | Gewogen risico |
1 | Algemene uitkering | 733.000 | 183.250 |
2 | Leerlingenvervoer | 52.000 | 26.000 |
3 | Bijstandsuitkeringen | 100.000 | 80.000 |
4 | Minimabeleid | 100.000 | 80.000 |
5 | Participatiewet | 311.000 | 31.100 |
6 | WMO (HH/Wvg) | 203.000 | 50.750 |
7 | WMO 2015 | 134.000 | 33.500 |
8 | Jeugdzorg | 396.000 | 99.000 |
9 | Regionale ambulancevoorziening (RAV) | 15.000 | 600 |
10 | Nieuwe omgevingswet | 200.000 | 80.000 |
11 | Totaal structurele risico’s | 2.348.000 | 674.600 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Stand per 1-1 | Incidentele weerstandscapaciteit | ||
1 | Algemene reserve | |||
2 | Algemene weerstandsreserve | 10.218.502 | 10.218.502 | |
3 | Reserve Nog nader te bestemmen | 18.772.759 | 0 | |
4 | Post onvoorzien (incidenteel) | 94.472 | 94.472 | |
5 | Stille reserves | 0 | 0 | |
6 | Incidentele begrotingsruimte | 2.022 | 2.022 | |
7 | Totaal | 10.314.996 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Weerstandsvermogen is het vermogen van de gemeente om haar taken voort te zetten ondanks financiële tegenvallers. Dit betekent dat de gemeente middelen beschikbaar moet hebben of in de loop der tijd beschikbaar moet kunnen maken om eventuele risico’s, als die zich voordoen, op te vangen. Voordat dit weerstandsvermogen bepaald kan worden zullen wij eerst de weerstandscapaciteit en de risico’s inventariseren en actualiseren. Het weerstandsvermogen wordt weergegeven in een ratio dat weergeeft in hoeverre de gemeente in staat is de risico’s op te vangen. Weerstandscapaciteit Weerstandscapaciteit wordt bepaald door de vrij beschikbare middelen die we in kunnen zetten voor eventuele dekking bij het voordoen van risico’s. Wij maken daarbij onderscheid tussen een incidentele en een structurele component. Bij het beoordelen van de begroting hanteert de toezichthouder (provincie) voor de algemene reserves het bedrag zoals geraamd per 1 januari van het begrotingsjaar. Incidentele weerstandscapaciteit bestaat uit: - Algemene reserves Naast de reserve nog nader te bestemmen hebben wij ook een algemene weerstandsreo serve. Het is de algemene weerstandsreserve die wij volledig inzetten ten behoeve van de weerstandscapaciteit. De reserve nog nader te bestemmen zien wij als volledig vrij beschikbaar om in te zetten voor andere doeleinden waar de raad over wil beslissen. - Post onvoorzien (incidenteel) De post onvoorzien kan incidenteel worden ingezet als weerstandscapaciteit. Gedurende o het uitvoeringsjaar 2020 kan dit budget ook worden ingezet voor concrete bestedingsvoorstellen. - Stille reserves Niet aanwezig o - Incidentele begrotingsruimte De incidentele begrotingsruimte is € 2.022,-. o | |||||
1 | Stand per 1-1 | Incidentele weerstandscapaciteit | ||||
2 | Algemene reserve | |||||
3 | Algemene weerstandsreserve | 10.218.502 | 10.218.502 | |||
4 | Reserve Nog nader te bestemmen | 18.772.759 | 0 | |||
5 | Post onvoorzien (incidenteel) | 94.472 | 94.472 | |||
6 | Stille reserves | 0 | 0 | |||
7 | Incidentele begrotingsruimte | 2.022 | 2.022 | |||
8 | Totaal | 10.314.996 | ||||
9 | Structurele weerstandscapaciteit bestaat uit: - Onbenutte belastingcapaciteit De macronorm komt te vervallen per 1-1-2020. Het Rijk heeft met de Vereniging van Neo derlandse Gemeenten (VNG) afgesproken dat vanaf 2020 een benchmark woonlasten wordt ingevoerd om jaarlijks de ontwikkeling van de lokale lasten inzichtelijker te maken. Met de invoering van de benchmark wordt afgestapt van de afspraak dat de ontwikkeling van de lokale lasten jaarlijks wordt gemonitord met de macronorm onroerende zaakbelasting (ozb, de macronorm). De provincie geeft daarnaast aan dat de onbenutte belastingcapaciteit als volgt bepaald o moet worden: “De nog onbenutte OZB gelijk aan de belastingheffing die nog kan plaatsvinden tot het niveau dat een gemeente moet heffen om voor toelating artikel 12 aanvraag in aanmerking te komen (onder curatelestelling rijk)”. Deze richtlijn volgen we. 87 | P a g i n a |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Weerstands- capaciteit | Ratio | Aanpassing capaciteit | Aanpassing Ratio | |
1 | Incidenteel | 4.917.729 | 10.314.996 | 210% | 5.717.581 | 116% |
2 | Structureel | 674.600 | 2.111.680 | 313% | 2.111.680 | 313% |
3 | Totaal | 5.592.329 | 12.426.676 | 222% | 7.829.261 | 140% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | GEMIDDELD (hoog 3) Minimabeleid | HOOG (4) Heesch – West Bijstandsuitkeringen Participatiewet WMO (HH en hulpmiddelen) WMO 2015 Jeugdzorg Bouwgrondexploitatie |
1 | LAAG (1) Begeleid werken ICT in eigen beheer | GEMIDDELD (laag 2) Algemene Uitkering Vennootschapsbelasting Leerlingenvervoer RAV Vlagheide Nieuwe omgevingswet Renovatie Bruistenhof Startersleningen |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote (bedragen x € 1 miljoen, standen per 31 december) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Vaste schulden | 49,7 | 48,1 | 46,5 | 44,9 | 43,2 | 41,6 |
2 | Netto vlottende schuld | 5,2 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
3 | Overlopende passiva | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3,2 |
4 | Financiële activa excl. verstrekte leningen en kapitaalverstrekking | -0,2 | -0,1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Uitzettingen < 1 jaar | -20,3 | -14,4 | -12,3 | -10,9 | -9,9 | -9,8 |
6 | Liquide middelen | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 |
7 | Overlopende activa | -4,2 | -4.5 | -4.5 | -4.5 | -4.5 | -4.5 |
8 | Saldo | 32,9 | 36,8 | 37,4 | 37,2 | 36,5 | 35,0 |
9 | Totale baten excl. mutaties reserves | 79,4 | 75,3 | 74,4 | 75,4 | 75,9 | 77,3 |
10 | Saldo structurele baten en lasten | 41,4% | 48,9% | 50,2% | 49,3% | 48,1% | 45,3% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen (bedragen x € 1 miljoen, standen per 31 december) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Vaste schulden | 49,7 | 48,1 | 46,5 | 44,9 | 43,2 | 41,6 |
2 | Netto vlottende schuld | 5,2 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
3 | Overlopende passiva | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3,2 |
4 | Financiële activa incl. verstrekte leningen en kapitaalverstrekking | -5,2 | -3,4 | -3,1 | -3,0 | -2,9 | -2,7 |
5 | Uitzettingen < 1 jaar | -20,3 | -14,4 | -12,3 | -10,9 | -9,9 | -9,8 |
6 | Liquide middelen | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 |
7 | Overlopende activa | -4,2 | -4.5 | -4.5 | -4.5 | -4.5 | -4.5 |
8 | Saldo | 27,9 | 33,5 | 34,3 | 34,2 | 33,6 | 32,3 |
9 | Totale baten excl. mutaties reserves | 79,4 | 75,3 | 74,4 | 75,4 | 75,9 | 77,3 |
10 | Saldo structurele baten en lasten | 35,2% | 44,5% | 46,0% | 45,4% | 44,4% | 41,9% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Saldo structurele baten en lasten (bedragen x € 1 miljoen) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Totale structurele lasten excl. mutaties reserves | 87,3 | 77,2 | 74,4 | 75,5 | 76,4 | 77,5 |
2 | Totale structurele baten excl. mutaties reserves | 91,5 | 76,9 | 74,5 | 75,5 | 76,4 | 77,8 |
3 | Totale structurele stortingen in reserves | 0,9 | 0,2 | 0,4 | 0,5 | 0,7 | 0,7 |
4 | Totale structurele onttrekkingen uit reserves | 0,8 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,1 |
5 | Saldo | 4,1 | -0,3 | -0,1 | -0,3 | -0,5 | -0,3 |
6 | Totale baten excl. onttrekkingen reserves | 79,4 | 75,4 | 74,4 | 75,4 | 75,9 | 77,3 |
7 | Saldo structurele baten en lasten | 5,2% | -0,4% | -0,1% | -0,4% | -0,7% | -0,4% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Belastingcapaciteit meerpersoonshuishouden (bedragen in euro's) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | D. Eventuele heffingskorting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | E. Totale woonlasten (A+B+C-D) | 683 | 707 | 752 | 765 | 779 | 793 |
3 | F. Landelijk gemiddelde woonlasten | 721 | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 |
4 | Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde (x 100%) | 94,7% | 95,5% | 101,6% | 103,4% | 105,3% | 107,2% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Financiële kengetallen | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Netto schuldquote | 41,4% | 48,9% | 50,2% | 49,3% | 48,1% | 45,3% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 35,2% | 44,5% | 46,0% | 45,4% | 44,4% | 41,9% |
3 | Solvabiliteitsratio | 39,3% | 34,9% | 35,0% | 34,4% | 34,3% | 34,4% |
4 | Grondexploitatie | 17,1% | 13,7% | 12,6% | 8,2% | 4,7% | 0,5% |
5 | Structurele exploitatieruimte | 5,2% | -0,4% | -0,1% | -0,4% | -0,7% | -0,4% |
6 | Belastingcapaciteit | 94,7% | 95,5% | 101,6% | 103,4% | 105,3% | 107,2% |