Naam | Alphen-Chaam |
---|---|
Code | 1723 |
Provincie | Noord-Brabant |
Inwonertal | 10083 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Hogere financiële bijdrage aan ABG algemeen (juridisch, ICT, P&O). | 30.0 | 1255000.0 | 376500.0 |
Bodemsanering | Asbestverwijdering in gebouwen leidt tot extra kosten (gaat om gebouw de Heuvel). | 90.0 | 400000.0 | 360000.0 |
Sociaal domein | Openeind regeling jeugdzorg | 50.0 | 600000.0 | 300000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Politieke risico's college (juridisch, toezeggingen). -Vanuit de politiek worden extra eisen aan het project gesteld zonder dat daar de bijbehorende financiële middelen voor beschikbaar worden gesteld. -Besluit wordt door verkeerd orgaan genomen -Besluiten of toezeggingen door bestuur en/of portefeuillehouder voor geldelijke bijdragen buiten bestaande regelingen om leidt tot precedentwerking | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Kapitaalgoederen | (Bovenmatige) kosten onderhoud voor o.a. bestratingen, asfalt, gladheidbestrijding, kabels en leidingen, riool) | 15.0 | 500000.0 | 75000.0 |
Bodemsanering | Het opruimen van illegaal gedumpt (drugs) afval in het buitengebied leidt tot extra kosten | 60.0 | 100000.0 | 60000.0 |
GR / Verbonden partijen | Instelling is niet in staat de aan haar verstrekte lening terug te betalen. Dit betreft een algemeen risico voor uitstaande geldleningen aan instellingen. Momenteel zijn er twee instellingen die een lening bij de gemeente hebben afgesloten; -Cultureel centrum Den Heuvel in Alphen -Dorpshuis De Leeuwerik in Galder | 30.0 | 150000.0 | 45000.0 |
Personeel | Wachtgeldperiode: Een aftredende wethouder of burgemeester heeft, ongeacht de reden van aftreden, aanspraak op een ontslaguitkering ten laste van de gemeente. | 20.0 | 200000.0 | 40000.0 |
Kapitaalgoederen | Bovenmatige ontwikkeling kosten onderhoud gebouwen. | 50.0 | 80000.0 | 40000.0 |
Grondexploitatie | Raming bouwleges: opbrengsten lager dan begroot | 50.0 | 75000.0 | 37500.0 |
Nr. | Risicogebeurtenis | Kans | Risicobedrag | Kans * gevolg |
---|---|---|---|---|
1 | Hogere financiële bijdrage aan ABG algemeen (juridisch, ICT, P&O). | 30% | € 1.255.000 | € 376.500 |
2 | Asbestverwijdering in gebouwen leidt tot extra kosten (gaat om gebouw de Heuvel). | 90% | € 400.000 | € 360.000 |
3 | Openeind regeling jeugdzorg | 50% | € 600.000 | € 300.000 |
4 | Politieke risico's college (juridisch, toezeggingen). | 10% | € 1.000.000 | € 100.000 |
5 | (Bovenmatige) kosten onderhoud voor o.a. bestratingen, asfalt, gladheidbestrijding, kabels en leidingen, riool) | 15% | € 500.000 | € 75.000 |
6 | Het opruimen van illegaal gedumpt (drugs) afval in het buitengebied leidt tot extra kosten | 60% | € 100.000 | € 60.000 |
7 | Instelling is niet in staat de aan haar verstrekte lening terug te betalen. Dit betreft een algemeen risico voor uitstaande geldleningen aan instellingen. | 30% | € 150.000 | € 45.000 |
8 | Wachtgeldperiode: Een aftredende wethouder of burgemeester heeft, ongeacht de reden van aftreden, aanspraak op een ontslaguitkering ten laste van de gemeente. | 20% | € 200.000 | € 40.000 |
9 | Bovenmatige ontwikkeling kosten onderhoud gebouwen. | 50% | € 80.000 | € 40.000 |
10 | Raming bouwleges: opbrengsten lager dan begroot | 50% | € 75.000 | € 37.500 |
Nr. | Risicogebeurtenis | Kans | Risicobedrag | Kans * gevolg |
---|---|---|---|---|
1 | Hogere financiële bijdrage aan ABG algemeen (juridisch, ICT, P&O). | 30% | € 1.255.000 | € 376.500 |
2 | Asbestverwijdering in gebouwen leidt tot extra kosten (gaat om gebouw de Heuvel). | 90% | € 400.000 | € 360.000 |
3 | Openeind regeling jeugdzorg | 50% | € 600.000 | € 300.000 |
4 | Politieke risico's college (juridisch, toezeggingen). | 10% | € 1.000.000 | € 100.000 |
5 | (Bovenmatige) kosten onderhoud voor o.a. bestratingen, asfalt, gladheidbestrijding, kabels en leidingen, riool) | 15% | € 500.000 | € 75.000 |
6 | Het opruimen van illegaal gedumpt (drugs) afval in het buitengebied leidt tot extra kosten | 60% | € 100.000 | € 60.000 |
7 | Instelling is niet in staat de aan haar verstrekte lening terug te betalen. Dit betreft een algemeen risico voor uitstaande geldleningen aan instellingen. | 30% | € 150.000 | € 45.000 |
8 | Wachtgeldperiode: Een aftredende wethouder of burgemeester heeft, ongeacht de reden van aftreden, aanspraak op een ontslaguitkering ten laste van de gemeente. | 20% | € 200.000 | € 40.000 |
9 | Bovenmatige ontwikkeling kosten onderhoud gebouwen. | 50% | € 80.000 | € 40.000 |
10 | Raming bouwleges: opbrengsten lager dan begroot | 50% | € 75.000 | € 37.500 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Jeugdzorg, specifieke gezinssituatie | 75.0 | 1000000.0 | 750000.0 |
Overig | Asbestverwijdering in gebouwen leidt tot extra kosten (gaat om gebouw de Heuvel) | 90.0 | 400000.0 | 360000.0 |
Overig | Bovenmatige kosten onderhoud bestrating, asfalt, gladheidsbestrijding, kabels, leidingen en riolering | 40.0 | 500000.0 | 200000.0 |
Sociaal domein | Meer gebruik maken van voorzieningen jeugdzorg dan begroot | 70.0 | 225000.0 | 157500.0 |
Gemeentefonds | Lagere algemene uitkering gemeentefonds door wijzigingen maatstaven en/of bezuinigingen van het rijk | 50.0 | 150000.0 | 75000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Onjuist uitgevoerde bestuurlijke processen leiden tot juridische claims en/of extra kosten | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Overig | Hogere financiële bijdrage aan ABG | 30.0 | 184500.0 | 55350.0 |
Overig | Hogere bijdrage aan Omgevingsdienst door extra kosten en/of andere normsystematiek voor bepalen aantal controles | 40.0 | 125000.0 | 50000.0 |
Calamiteiten, rampen | Bestrijden rampen leidt tot extra kosten | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
GR / Verbonden partijen | Instelling is niet in staat de aan haar verstrekte geldlening terug te betalen | 30.0 | 1500000.0 | 450000.0 |
Nr. | Risicogebeurtenis | Kans | Risicobedrag | Kans * gevolg |
1 | Jeugdzorg, specifieke gezinssituatie | 75% | € 1.000.000 | € 750.000 |
2 | Asbestverwijdering in gebouwen leidt tot extra kosten (gaat om gebouw de Heuvel) | 90% | € 400.000 | € 360.000 |
3 | Bovenmatige kosten onderhoud bestrating, asfalt, gladheidsbestrijding, kabels, leidingen en riolering | 40% | € 500.000 | € 200.000 |
4 | Meer gebruik maken van voorzieningen jeugdzorg dan begroot | 70% | € 225.000 | € 157.500 |
5 | Lagere algemene uitkering gemeentefonds door wijzigingen maatstaven en/of bezuinigingen van het rijk | 50% | € 150.000 | € 75.000 |
6 | Onjuist uitgevoerde bestuurlijke processen leiden tot juridische claims en/of extra kosten | 10% | € 1.000.000 | € 100.000 |
7 | Hogere financiële bijdrage aan ABG | 30% | € 184.500 | € 55.350 |
8 | Hogere bijdrage aan Omgevingsdienst door extra kosten en/of andere normsystematiek voor bepalen aantal controles | 40% | € 125.000 | € 50.000 |
9 | Bestrijden rampen leidt tot extra kosten | 10% | € 500.000 | € 50.000 |
10 | Instelling is niet in staat de aan haar verstrekte geldlening terug te betalen | 30% | € 150.000 | € 45.000 |
Ratio weerstandsvermogen | Waardering |
---|---|
> 2,0 | Uitstekend |
1,4 < x ≤ 2,0 | Ruim voldoende |
1,0 < x ≤ 1,4 | Voldoende |
0,8 < x ≤ 1,0 | Matig |
0,6 < x ≤ 0,8 | Onvoldoende |
≤ 0,6 | Ruim onvoldoende |
Kengetallen | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Netto schuldquote | 53% | 51% | 69% | 86% | 90% | 83% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 60% | 58% | 76% | 93% | 97% | 90% |
Solvabiliteitsratio | 29% | 24% | 24% | 24% | 24% | 24% |
Structurele exploitatieruimte | -5% | 7% | 8% | 8% | 8% | 8% |
Grondexploitatie | 9% | 9% | 9% | 10% | 10% | 9% |
Belastingcapaciteit | 128% | 127% | 128% | 129% | 130% | 131% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Uitgaven jeugdzorg. | 90.0 | 225000.0 | 202500.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Niet juist uitgevoerde processen leiden tot juridische claims en/of extra kosten. | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Overig | Bovenmatige kosten onderhoud bestrating, asfalt, gladheidsbestrijding, kabels, leidingen en riolering. | 20.0 | 500000.0 | 100000.0 |
Personeel | Een aftrende wethouder of burgemeester heeft recht op een wachtgelduitkering. | 20.0 | 400000.0 | 80000.0 |
Gemeentefonds | Lagere algemene uitkering gemeentefonds door wijziging van verdelingsmaatstaven en/of bezuinigingen van het rijk. | 50.0 | 150000.0 | 75000.0 |
Calamiteiten, rampen | Er doet zich een ramp voor in onze gemeente. | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
GR / Verbonden partijen | Instelling is niet in staat de aan haar verstrekte lening terug te betalen. | 30.0 | 150000.0 | 45000.0 |
Personeel | Verzamelrisico personeel en organisatie; juridische (ontslag)procedures, vergrijzing personeel, grote uitstroom personeel en aanpassingen door ARBO-wetgeving leiden tot extra uitgaven. | 10.0 | 400000.0 | 40000.0 |
Grondexploitatie | Lagere opbrengsten bouwloges | 50.0 | 75000.0 | 37500.0 |
ICT algemeen | Onvoorziene extra kosten ICT. | 30.0 | 125000.0 | 37500.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | n r. | Risicogebeurtenis | Kans | Gevolg | Kans * gevolg |
1 | 1 | Uitgaven jeugdzorg. | 90% | € 225.000 | € 202.500 |
2 | 2 | Niet juist uitgevoerde processen leiden tot juridische claims en/of extra kosten. | 10% | € 1.000.000 | € 100.000 |
3 | 3 | Bovenmatige kosten onderhoud bestrating, asfalt, gladheidsbestrijding, kabels, leidingen en riolering. | 20% | € 500.000 | € 100.000 |
4 | 4 | Een aftredende wethouder of burgemeester heeft recht op een wachtgelduitkering. | 20% | € 400.000 | € 80.000 |
5 | 5 | Lagere algemene uitkering gemeentefonds door wijziging van verdelingsmaatstaven en/of bezuinigingen van het rijk. | 50% | € 150.000 | € 75.000 |
6 | 6 | Er doet zich een ramp voor in onze gemeente. | 10% | € 500.000 | € 50.000 |
7 | 7 | Instelling is niet in staat de aan haar verstrekte lening terug te betalen. | 30% | € 150.000 | € 45.000 |
8 | 8 | Verzamelrisico personeel en organisatie; juridische (ontslag)procedures, vergrijzing personeel, grote uitstroom personeel en aanpassingen door ARBO-wetgeving leiden tot extra uitgaven. | 10% | € 400.000 | € 40.000 |
9 | 9 | Lagere opbrengsten bouwleges. | 50% | € 75.000 | € 37.500 |
10 | 10 | Onvoorziene extra kosten ICT. | 30% | € 125.000 | € 37.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | nr. Omschrijving 2019 2020 2021 2022 2023 | ||||||
1 | |||||||
2 | stand per 01 januari 2.133.429 1.751.798 1.791.898 1.929.998 2.019.598 | ||||||
3 | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | resultaat boekjaren 2018 - 2022 (in volgend boekjaar) resultaat Den Brabander, terpen resultaat De Ligt II, fase 2 + 3 resultaat Bollemeer resultaat De Ligt IV resultaat Dorpshart Galder resultaat Gemeentewerf VpB last WOZ taxaties archeologische verwachtingen- en beleidskaart aanpassen verordeningen en beleidsregels Regionale bijdrage begeleid wonen Projectleider digitaal stelsel omgevingswet Cultuuromslag veranderingen omgevingswet Projectmanager invoering omgevingswet Opstellen omgevingsvisie wijzigingen 1e turap 2019 / perspectiefnota 2020 - 2023: viering 75 jaar bevrijding Alphen-Chaam parkeren 't Zand implementatie spcialistische jeugdhulp in eigen beheer verkeersvisie onderzoek verkeersoverlast N639 ophogen budget locatie-onderzoek huisv. onderwijs Chaam erfgoedbeleid instellen dorpsteam vroegsignalering schulden projecten duurzaamheid incidentele kosten vrijkomende agrarische bebouwing schonen en actualiseren archiefbestanden bijdrage organisatie-ontwikkeling ABG incidenteel | -690.000 293.800 82.100 248.300 600 -20.000 -17.000 -30.000 -5.000 -20.000 -4.000 -16.000 -25.000 -15.000 -14.931 -22.500 -90.000 -10.000 -9.000 -18.000 | -123.500 6.400 167.800 26.200 - 25.000 - 204.100 15.400 -28.000 -17.000 -4.000 -16.000 -25.000 -15.000 -15.000 -35.000 -15.000 -23.000 -10.000 -29.300 -49.000 | 14.000 102.400 155.000 -34.000 -4.000 -16.000 -25.000 -29.300 -25.000 | -57.000 209.900 -34.000 -29.300 | -238.000 275.400 -29.300 |
4 | stand per 31 december 1.751.798 1.791.898 1.929.998 2.019.598 2.027.698 | ||||||
5 | benodigde weerstandscapaciteit 1) 1.200.000 1.200.000 1.200.000 1.200.000 1.200.000 | ||||||
6 | weerstandsvermogen (ratio) 1,5 1,5 1,6 1,7 1,7 | ||||||
7 | |||||||
8 | kwalificatie weerstandsvermogen ruim ruim ruim ruim ruim voldoende voldoende voldoende voldoende voldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Waarderingscijfer | Minst risicovol | Neutraal | Meest risicovol |
1 | netto schuldquote | < 90% | 90%-130% | > 130% |
2 | netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | < 90% | 90%-130% | > 130% |
3 | solvabiliteitsrisico | > 50% | 20%-50% | < 20% |
4 | structurele exploitatieruimte | > 0% | 0% | < 0% |
5 | grondexploitatie | < 20% | 20%-35% | > 35% |
6 | belastingcapaciteit | < 95% | 95%-105% | > 105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | 2018 (werkelijk) | 2019 (begroot) | 2020 (begroot) | 2021 (begroot) | 2022 (begroot) | 2023 (begroot) |
1 | netto schuldquote | 61% | 58% | 70% | 104% | 99% | 92% |
2 | netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 67% | 65% | 76% | 111% | 105% | 98% |
3 | solvabiliteitsrisico | 28% | 28% | 28% | 28% | 28% | 28% |
4 | structurele exploitatieruimte | -3% | 1% | 1% | 0% | -1% | 0% |
5 | grondexploitatie | 7% | 8% | 8% | 8% | 8% | 8% |
6 | belastingcapaciteit | 127% | 127% | 126% | 125% | 124% | 122% |