Naam | Midden-Drenthe |
---|---|
Code | 1731 |
Provincie | Drenthe |
Inwonertal | 33172 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Gronden voor toekomstige plannen die onder de overgangsregeling tot 1/1/2020 vallen en nog niet in exploitatie zijn genomen. | 50.0 | 3801363.0 | 1900681.5 |
Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie BIE plannen | 20.0 | 2467250.0 | 493450.0 |
Gemeentefonds | Gemeentefonds | 50.0 | 1478950.0 | 739475.0 |
Sociaal domein | Het sociaal domein | 50.0 | 730236.0 | 365118.0 |
Sociaal domein | Eigen risico Inkomensdeel | 40.0 | 709300.0 | 283720.0 |
Aanbesteding | Staatssteun & Europese aanbesteding | 15.0 | 1000000.0 | 150000.0 |
Belasting | Legesopbrengsten omgevingsvergunningen | 20.0 | 6726500.0 | 1345300.0 |
Belasting | Begraafrechten | 15.0 | 437000.0 | 65550.0 |
Informatieveiligheid | Digitale dienstverlening | 15.0 | 500000.0 | 75000.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantiestellingen | 15.0 | 625000.0 | 93750.0 |
Personeel | Salarissen | 50.0 | 158000.0 | 79000.0 |
GR / Verbonden partijen | Alescon | 20.0 | 350000.0 | 70000.0 |
Personeel | Loonkostensubsidie | 20.0 | 80000.0 | 16000.0 |
Kapitaalgoederen | Verhuur gemeentelijke gebouwen | 15.0 | 150000.0 | 22500.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Kansscore | Omschrijving | Toelichting |
1 | 1 | Minder dan of 1 keer per 10 jaar | Zeer onwaarschijnlijk |
2 | 2 | 1 keer per 5-10 jaar | Onwaarschijnlijk |
3 | 3 | 1 keer per 2-5 jaar | Waarschijnlijk |
4 | 4 | 1 keer per 1-2 jaar | Mogelijk |
5 | 5 | 1 keer per jaar | Vrijwel zeker |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Klasse | Financieel gevolg | Imagobeeld | Referentiebeeld |
1 | A | < € 75.000 | Zeer klein | Geen bedreiging voor de doelstellingen |
2 | B | Tussen € 75.000 en € 250.000 | Klein | Minimale bedreiging voor de doelstellingen |
3 | C | Tussen € 250.000 en € 1.000.000 | Midden | Bedreiging voor de doelstellingen |
4 | D | Tussen € 1.000.000 en € 1.500.000 | Groot | Ernstige bedreiging voor de doelstellingen |
5 | E | > € 1.500.000 | Zeer groot | Zeer ernstige bedreiging voor de doelstellingen |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio weerstandsvermogen | Waardering |
1 | > 2 | Uitstekend |
2 | 1,5 - 2,0 | Ruim voldoende |
3 | 1,0 - 1,5 | Voldoende |
4 | 0,8 - 1,0 | Matig |
5 | 0,6 - 0,8 | Onvoldoende |
6 | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | W eerstandscapaciteit (x € 1.000) | Rekening 2016 | Begroting 2017 Begroting 2018 | |
1 | Exploitatie (structurele weerstandscapaciteit) Onbenutte belastingcapaciteit Onvoorziene uitgaven Bestedingsruimte Vermogen (incidentele weerstandscapaciteit) Incidentele bestedingsruimte Algemene A-reserve Weerstandsvermogen bouwgrondexploitatie Bestemmingsreserves Stille reserves | 2.146 0 0 0 3.017 805 6.565 pm | 2.231 2.284 25 25 0 0 0 0 3.017 3.017 750 805 8.344 8.899 pm pm | |
2 | Totaal | 12.533 | 14.367 15.030 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Omschrijving reserve | Wel in weerstandsvermogen | Niet in weerstandsvermogen |
1 | Algemeen Weerstandsvermogen Weerstandsvermogen bouwgrondexploitatie Egalisatie tarief afvalstoffenheffing Openbare ruimte Woon- en leefomgeving Openbare verlichting Dienstverleningsprogramma Jeugdgezondheidszorg BDU CJG Best.res. Gezondheidszorg vm Beilen Conjunctuurreserve (C-reserve) Waterplan Alg. reserve Breedband Dekking kapitaallasten Lokaal onderwijsbeleid Onderhoud gebouwen Reserve riolering Vervangingsinvesteringen Personeel/organisatiestructuur | 3.017 805 - - - - - 394 - 8.455 - - - - - - - 50 | - - 154 459 2.662 0 184 - 46 - 95 2.822 8.686 99 369 148 1.160 |
2 | Totaal overige bestemmingsreserves | 12.721 | 16.884 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Taakveld | Onderwerp | Omschrijving risico | Risicoscore | Risicokans in % | Bedrag | Risicobedrag | I of S Reactie | Beheersmaatregel | |
1 | Grondexploitatie | Gronden voor toekomstige plannen die onder de overgangsregeling tot 1/1/2020 vallen en nog niet in exploitatie zijn genomen. | Boekwaarde van deze gronden verlagen tot de agrarische marktwaarde. Maximaal risico is € 3,8 miljoen. | 3e | 50% | € 3.801.363 € 1.900.682 | I | beheersen | Activiteiten ontplooien om de betreffende plannen voor 2020 in exploitatie te hebben genomen. | |
2 | Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie BIE plannen (bedrag is 25% van de boekwaarde 31/12/2016) | De begrote lasten worden niet meer afgedekt door de begrote baten. | 2c | 20% | € 2.467.250 € 493.450 | I | beheersen | Op grond van de jaarlijkse dynamische kostprijsberekening is er een meerjarig inzicht in het verwachte eindresultaat. Toekomstige negatieve resultaten worden direct genomen. Pas investeren als er reële verkopen worden verwacht. Verkoop stimulerende maatregelen nemen. | |
3 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | Gemeentefonds (bedrag is 5% van het begrote bedrag) | Door aanpassingen in de accressen en maatregelen van het Rijk. | 3c | 50% | € 1.478.950 € 739.475 | I | accepteren | Indien van toepassing kortingen doorrekenen aan de budgetten van de vakafdelingen. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Taakveld | Onderwerp | Omschrijving risico | Risicoscore | Risicokans in % | Bedrag | Risicobedrag | I of S Reactie | Beheersmaatregel | |
1 | Diversen | Het sociaal domein (bedrag is 5% van het begrote bedrag) | De lagere budgetten vanuit het rijk zijn budgetneutraal in de begroting opgenomen. Het risico bestaat dat dit niet door middel van de transformatie op te vangen is. | 3c | 50% | € 730.236 | € 365.118 | S | verminderen / accepteren | Het beleid overeenkomstig aanpassen. |
2 | Inkomensregelingen Eigen risico Inkomensdeel Uitkeringslasten tot | 110% van het door het rijk toegekende inkomensdeel komen voor risico van de gemeente. De geraamde rijksbijdrage bedraagt afgerond € 7.093.000. 10% hiervan is € 709.300. | 3c | 40% | € 709.300 | € 283.720 | S | verminderen / accepteren | In de werkprocessen is veel aandacht voor het voorkomen van fraude. In het kader van de re-integratie worden zoveel mogelijk bijstandsgerechtigden naar werk begeleid. Een plotselinge stijging van het aantal bijstandsgerechtigden kan echter niet altijd worden opgevangen. | |
3 | Overhead | Staatssteun & Europese aanbesteding | Onvoldoende kennis over de complexe regelgeving op dit gebied waardoor ten onrechte Staatssteun wordt verschaft of onjuist wordt aanbesteed. | 1b | 15% | € 1.000.000 € 150.000 | S | verminderen Processen zijn zo ingericht dat | in principe advisering plaatsvindt door Juridische zaken (Staatssteun) en / of de inkoper (gecoördineerde inkoopfunctie). |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Taakveld | Onderwerp | Omschrijving risico | Risicoscore | Risicokans in % | Bedrag | Risicobedrag | I of S Reactie | Beheersmaatregel | |
1 | Ruimtelijke ordening | Legesopbrengsten omgevingsvergunningen | Dat de begrote legesopbrengsten niet worden gerealiseerd. Zeer conjunctuurgevoelig. | 3b | 20% | € 672.500 | € 134.500 | I | verminderen Flexibel inspelen op de | lastenkant als de baten/werkzaamheden achterblijven. |
2 | Begraafplaatsen en crematoria | Begraafrechten | Dat de begrote legesopbrengsten niet worden gerealiseerd | 4a | 15% | € 437.000 | € 65.550 | I | verminderen Activeren dat gekozen wordt | voor begraven in plaats van cremeren en/of de lasten verlagen. |
3 | Overhead | Digitale dienstverlening (bedrag is een ingeschat bedrag) | Welke schade een inbraak kan veroorzaken is nauwelijks te geven. Hangt af van de informatie die er wordt afgehaald en wat ermee wordt gedaan. | 2b | 15% | € 500.000 | € 75.000 | I | voorkomen | Optimale beveiliging en jaarlijks via een audit toetsen. |
4 | Overhead | Garantiestellingen | De gemeente heeft nog 5 gewaarborgde geldleningen. Restant waarde is nog € 2,5 miljoen. Het risicobedrag stellen wij op 25% | 1b | 15% | € 625.000 | € 93.750 | I | accepteren | Wij kunnen hier niet zelf op sturen. Wij geven geen nieuwe garantstellingen meer af. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Taakveld | Onderwerp | Omschrijving risico | Risicoscore | Risicokans in % | Bedrag | Risicobedrag | I of S Reactie | Beheersmaatregel | |
1 | Overhead | Salarissen | Het rijk compenseert niet alle ontwikkelingen op het gebied van premies en Cao. Wij gaan uit van een afwijking van 1%. | 5b | 50% | € 158.000 | € 79.000 | I | accepteren | Ontwikkelingen moeten worden doorgevoerd. |
2 | Arbeidsparticipatie Alescon | De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort van Alescon gaat omhoog indien Alescon er niet in slaagt te bezuinigen. | 3b | 20% | € 350.000 | € 70.000 | S | beheersen | De deelnemende gemeenten hebben een bezuinigingsopdracht neergelegd bij Alescon. Deze wordt in samenwerking met de deelnemende gemeenten uitgewerkt. | |
3 | Arbeidsparticipatie | Loonkostensubsidie | Open einderegeling | 5a | 20% | € 80.000 | € 16.000 | S | accepteren | Afhankelijk van de uitkomst van de jaarlijkse keuring moet uit eigen middelen worden bijgedragen. |
4 | Wonen en bouwen Verhuur gemeentelijke | gebouwen | Dat de gebouwen op strategische gronden niet meer worden verhuurd. | 4a | 15% | € 150.000 | € 22.500 | I | beheersen | |
5 | ||||||||||
6 | € 4.488.745 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | 0 | 2 | 3 | 0 | 1 |
3 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
4 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x €1.000) | Begrotin g 2017 | Begrotin g 2018 | Begrotin Begrotin Begrotin g g g 2019 2020 2021 | |||
1 | a Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | 44.38 6 | 48.92 4 | 43.22 38.58 33.54 4 3 7 | |||
2 | b Netto vlottende schuld(cf. art. 49 BBV) | 5.00 0 | 5.00 0 | 5.00 0 | 5.00 0 | 5.00 0 | |
3 | c Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | 10 0 | 10 0 | 10 0 | 10 0 | 10 0 | |
4 | d Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f BBV) | 2.42 2 | 2.42 2 | 2.33 7 | 2.26 4 | 1.70 7 | |
5 | e Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | 2.00 0 | 2.00 0 | 2.00 0 | 2.00 0 | 2.00 0 | |
6 | f Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) | 58 0 | 58 0 | 58 0 | 58 0 | 58 0 | |
7 | g Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | - | - | - | - - | ||
8 | h | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (excl. mutaties reserves) | 80.826 | 77.36 2 | 77.00 0 | 77.00 0 | 77.00 0 |
9 | Netto schuldquote (a+b+c-d-e-f-g)/h * 100%) | 55% | 63% | 56% | 50% | 45% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x 1.000) | Begrotin g 2017 | Begrotin g 2018 | Begrotin g 2019 | Begrotin g 2020 | Begrotin g 2021 | |
1 | a Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) b Netto vlottende schuld (cf. art. 49 BBV) c Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) d e Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) f Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) g Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | Financiële activa (cf. art. 36 lid b, c, d, e en f BBV) | 44.38 6 5.00 0 10 0 4.1 90 2.00 0 58 0 | 48.92 4 5.00 0 10 0 6.9 71 2.00 0 58 0 - | 43.22 4 5.00 0 10 0 6.1 79 2.00 0 58 0 - | 38.58 3 5.00 0 10 0 5.8 65 2.00 0 58 0 - | 33.54 7 5.00 0 10 0 5.5 46 2.00 0 58 0 - - |
2 | h (a + b + c - d - e - f - g) / h * 100%) | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (excl. mutaties reserves Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 80.82 6 53% | 77.36 2 57% | 77.00 0 51% | 77.00 0 46% | 77.00 0 40% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x € 1.000) Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting 2017 2018 2019 2020 2021 | ||||||
1 | a Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) 25.562 30.858 31.564 31.872 32.625 | ||||||
2 | b Balanstotaal 85.443 95.067 91.018 87.592 84.233 | ||||||
3 | Solvabiliteit (a / b) * 100% 30% 32% 35% 36% 39% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x € 1.000) | 2017 | Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1 | a | Niet in exploitatie genomen / strategische gronden (cf. art. 38 lid a punt 1 BBV) | 10.047 8.195 8.195 8.195 8.195 | ||||
2 | b | Bouwgrond in exploitatie (cf. art. 38 lid b BBV) | 8.248 10.26 10.263 10.263 10.263 | ||||
3 | c Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (excl. mutaties reserves) | 80.826 77.362 77.000 77.000 77.000 | |||||
4 | Grondexploitatie (a + b) / c * 100% | 23% | 24% | 24% | 24% | 24% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x 1.000) | 2017 | Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1 | a Totale structurele lasten b Totale structurele baten c Totale structurele toevoegingen aan de | reserves | 80.490 76.121 76.121 76.121 76.121 80.826 77.362 77.362 77.362 77.362 2.271 1.724 681 687 694 | ||||
2 | d Totale structurele onttrekkingen aan de | reserves | 1.943 1.338 638 581 409 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x 1.000) | Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting | |||||
1 | e Totale baten | 82.768 79.086 82.228 81.493 80.603 | |||||
2 | Structurele exploitatieruimte { (b - a) + (d - c) } / e * 100% | 0,41% | 1,57% | 1,51% | 1,52% | 1,54% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x 1.000) | 2017 | Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1 | a | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZwaarde | 228,00 231,00 235,00 239,00 243,00 | ||||
2 | b c | Rioolheffing voor een gezin Afvalstoffenheffing voor een gezin | 238,50 238,50 238,50 238,50 238,50 205,00 205,00 215,00 220,00 225,00 | ||||
3 | d | Eventuele heffingskorting | - | - | - | - | - |
4 | e | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (a + b + c - d) | 671,50 674,50 688,50 697,50 706,50 | ||||
5 | f | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | 723,00 733,85 744,85 756,03 767,37 | ||||
6 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar t-1 ( e / f ) * 100% | 92,88% | 91,91% | 92,43% | 92,26% | 92,07% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Grondexploitatie. Gronden met hogere marktwaarde die onder de overgangsregeling tot 1/1/2020 vallen en nog niet in exploitatie zijn genomen. | 75.0 | 3516692.0 | 2637519.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie Bouwgrondexploitatie BIE plannen (bedrag is 25% van de boekwaarde 31/12/2017) | 15.0 | 2587750.0 | 388163.0 |
Gemeentefonds | Gemeentefonds. Gemeentefonds (bedrag is 5% van het begrote bedrag 2018) | 40.0 | 1556800.0 | 622720.0 |
Belasting | Gemeentefonds. Wijziging systematiek BTW compensatiefonds (BCF) (bedrag is 80% van de berekende ruimte onder het plafond BCF, stand meicirculaire 2018) | 60.0 | 660565.0 | 396339.0 |
Sociaal domein | Sociaal domein. Het sociaal domein (bedrag is 5% van het begrote bedrag 2018) | 40.0 | 740000.0 | 296000.0 |
Sociaal domein | Sociaal domein. Abonnementstarief Wmo | 60.0 | 300000.0 | 180000.0 |
BUIG | Participatiewet. Eigen risico Inkomensdeel | 40.0 | 550125.0 | 220050.0 |
Aanbesteding | Overhead Staatssteun & Europese aanbesteding | 15.0 | 500000.0 | 75000.0 |
Belasting | Ruimtelijke ordening. Legesopbrengsten omgevingsvergunningen | 20.0 | 686000.0 | 137200.0 |
Belasting | Begraafplaatsen. Opbrengst begraafrechten | 15.0 | 440000.0 | 66000.0 |
ICT algemeen | Overhead. Digitale dienstverlening (bedrag is een ingeschat bedrag) | 15.0 | 500000.0 | 75000.0 |
GR / Verbonden partijen | Overhead. Garantiestellingen | 15.0 | 550000.0 | 82500.0 |
Personeel | Overhead. Salarissen | 50.0 | 166000.0 | 83000.0 |
Overig | Economische ontwikkeling. Kettingbeding Westeinde 52A. | 15.0 | 450000.0 | 67500.0 |
Sociaal domein | Arbeidsparticipatie. Loonkostensubsidie | 20.0 | 80000.0 | 16000.0 |
Overig | Wonen en bouwen. Verhuur gemeentelijke gebouwen | 15.0 | 150000.0 | 22500.0 |
Onderwijs | Onderwijshuisvesting. Klimaatbeheersing schoolgebouw de Grift. | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Samenkracht en burgerparticipatie. Jade | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Economische ontwikkeling Breedband Coöperatie Sterk Midden-Drenthe. | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio weerstandsvermogen | Waardering |
1 | > 2 | Uitstekend |
2 | 1,5 - 2,0 | Ruim voldoende |
3 | 1,0 - 1,5 | Voldoende |
4 | 0,8 - 1,0 | Matig |
5 | 0,6 - 0,8 | Onvoldoende |
6 | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit (x 1.000) | Rekening 2017 Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
1 | Exploitatie (structurele weerstandscapaciteit) Onbenutte belastingcapaciteit Onvoorziene uitgaven Bestedingsruimte Begrotingssaldo Vermogen (incidentele weerstandscapaciteit) Incidentele bestedingsruimte Algemene A-reserve Weerstandsvermogen bouwgrondexploitatie Bestemmingsreserves Stille reserves | 2.146 2.284 0 25 0 0 0 0 0 3.017 3.017 805 805 6.565 8.899 pm pm | 2.057 25 257 p.m. 0 3.017 1.907 397 pm | |
2 | Totaal | 12.533 15.030 | 7.660 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Omschrijving reserve | Wel in weerstandsvermogen | Niet in weerstandsvermogen |
1 | Algemeen Weerstandsvermogen Weerstandsvermogen bouwgrondexploitatie | 3.017 1.907 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Conjunctuurreserve (C-reserve) Egalisatie tarief afvalstoffenheffing Openbare ruimte Woon- en leefomgeving Openbare verlichting Dienstverleningsprogramma Jeugdgezondheidszorg BDU CJG Gezondheidszorg vm Beilen Waterplan Alg. reserve Breedband Reserve dekking kapitaallasten Lokaal onderwijsbeleid Onderhoud gebouwen Reserve riolering Vervangingsinvesteringen Personeel/organisatiestructuur | - - - - - 347 - - - - - - - - 50 | 7.720 273 986 920 82 92 48 95 2.925 10.608 99 240 351 1.179 |
1 | Totaal bestemmingsreserves | 5.321 | 25.619 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Kansscore | Omschrijving | Toelichting |
1 | 1 | Minder dan of 1 keer per 10 jaar | Zeer onwaarschijnlijk |
2 | 2 | 1 keer per 5-10 jaar | Onwaarschijnlijk |
3 | 3 | 1 keer per 2-5 jaar | Waarschijnlijk |
4 | 4 | 1 keer per 1-2 jaar | Mogelijk |
5 | 5 | 1 keer per jaar | Vrijwel zeker |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Klasse | Financieel gevolg | Imagobeeld | Referentiebeeld |
1 | A | < € 75.000 | Zeer klein | Geen bedreiging voor de doelstellingen |
2 | B | Tussen € 75.000 en € 250.000 | Klein | Minimale bedreiging voor de doelstellingen |
3 | C | Tussen € 250.000 en € 1.000.000 | Midden | Bedreiging voor de doelstellingen |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | D | Tussen € 1.000.000 en € 1.500.000 | Groot | Ernstige bedreiging voor de doelstellingen |
1 | E | > € 1.500.000 | Zeer groot | Zeer ernstige bedreiging voor de doelstellingen |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Onderwerp | Omschrijving van het risico | Risico-score | Risico-kans in % | Bedrag | Risico-bedrag | I of S | Reactie | Beheersmaatregel |
1 | Grondexploitatie | Boekwaarde van deze | 4e | 75% | 3.516.692 | 2.637.519 | I beheersen | Activiteiten ontplooien om de | |
2 | Gronden met hogere marktwaarde die onder de overgangsregeling tot 1/1/2020 vallen en nog niet in exploitatie zijn genomen. | gronden verlagen tot de agrarische marktwaarde. | betreffende plannen voor 2020 in exploitatie te hebben genomen. | ||||||
3 | Grondexploitatie | De begrote lasten | 1c | 15% | 2.587.750 | 388.163 | I beheersen | Toekomstige negatieve | |
4 | Bouwgrondexploitatie BIE plannen (bedrag is 25% van de boekwaarde 31/12/2017) | worden niet meer afgedekt door de begrote baten. | resultaten worden direct via een voorziening genomen. Pas investeren als er reële verkopen worden verwacht. Verkoop stimulerende maatregelen nemen. | ||||||
5 | Gemeentefonds | Door aanpassingen in | 3c | 40% | 1.556.800 | 622.720 | I accepteren | Indien van toepassing | |
6 | Gemeentefonds (bedrag is 5% van het begrote bedrag 2018) | de accressen en maatregelen van het Rijk. | kortingen doorrekenen aan de budgetten van de vakafdelingen. | ||||||
7 | Gemeentefonds | De ruimte onder het | 5c | 60% | 660.565 | 396.339 S beheersen | De berekende ruimte onder | ||
8 | Wijziging systematiek BTW-compensatiefonds (BCF) (bedrag is 80% van de berekende ruimte | plafond BCF wordt pas na de september-circulaire berekend en uitbetaald. | het plafond van het BTW-compensatiefonds wordt deels (80%) opgenomen als nog te ontvangen. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | onder het plafond BCF, stand meicirculaire 2018) | ||||||||
1 | Sociaal domein | De lagere budgetten | 3c | 40% | 740.000 | 296.000 S verminderen | Het beleid overeenkomstig | ||
2 | Het sociaal domein (bedrag is 5% van het begrote bedrag 2018) | vanuit het rijk zijn budgetneutraal in de begroting opgenomen. Het risico bestaat dat dit niet door middel van de transformatie op te vangen is. | / accepteren | aanpassen. Het aanwenden van de opgebouwde reserve. | |||||
3 | Sociaal domein | Het rijk wil een vaste | 5c | 60% | 300.000 | 180.000 S accepteren | Op dit moment staat de | ||
4 | Abonnementstarief Wmo | bijdrage Wmo van € 17,50 invoeren. Dit komt in de plaats van de inkomensafhankelijke bijdrage. Voor Midden-Drenthe leidt dit tot lagere inkomsten. | regeling ter discussie. Gemeenten en de VNG zijn tegen de maatregel. Het is (ook) onduidelijk of gemeenten voor de maatregel worden gecompenseerd (landelijk gaat het om 100 miljoen). |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Participatiewet | Uitkeringslasten tot | 3c | 40% | 550.125 | 220.050 S verminderen | In de werkprocessen is veel | ||
1 | Eigen risico Inkomensdeel | 107,5% van het door het rijk toegekende inkomensdeel komen voor risico van de gemeente. De geraamde rijksbijdrage bedraagt afgerond € 7.335.000. 7,5% hiervan is € 550.125 | / accepteren | aandacht voor het voorkomen van fraude. In het kader van de re-integratie worden zoveel mogelijk bijstandsgerechtigden naar werk begeleid. Een plotselinge stijging van het aantal bijstandsgerechtigden kan echter niet altijd worden opgevangen. | |||||
2 | Overhead Staatssteun & Europese aanbesteding | Onvoldoende kennis over de complexe regelgeving op dit gebied waardoor ten onrechte Staatssteun wordt verschaft of onjuist wordt aanbesteed. | 1b | 15% | 500.000 | 75.000 S Verminderen Processen zijn zo ingericht dat in principe | advisering plaatsvindt door Juridische zaken (Staatssteun) en / of de inkoper (gecoördineerde inkoopfunctie). | ||
3 | Ruimtelijke ordening | Dat de begrote | 3b | 20% | 686.000 | 137.200 | I verminderen Flexibel inspelen op de lastenkant als de | ||
4 | Legesopbrengsten omgevingsvergunningen | legesopbrengsten niet worden gerealiseerd. Zeer conjunctuurgevoelig. | baten/werkzaamheden achterblijven. | ||||||
5 | Begraafplaatsen | Dat de begrote | 4a | 15% | 440.000 | 66.000 | I verminderen Informeren over mogelijkheden | ||
6 | Opbrengst begraafrechten | legesopbrengsten niet worden gerealiseerd. | gemeentelijke begraafplaatsen, lasten verlagen |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Overhead Digitale dienstverlening (bedrag is een ingeschat bedrag) | Welke schade een inbraak kan veroorzaken is nauwelijks te geven. Hangt af van de informatie die er wordt afgehaald en wat ermee wordt gedaan. | 2b | 15% | 500.000 | 75.000 | I voorkomen | Optimale beveiliging en jaarlijks via een audit toetsen. | |
1 | Overhead Garantiestellingen | De gemeente heeft nog 5 gewaarborgde geldleningen. Restant waarde is nog € 2,2 miljoen. Het risicobedrag stellen wij op 25% | 1b | 15% | 550.000 | 82.500 | I Accepteren Wij kunnen hier niet zelf op sturen. Wij | geven geen nieuwe garantstellingen meer af. | |
2 | Overhead Salarissen | Het rijk compenseert niet alle ontwikkelingen op het gebied van premies en Cao. Wij gaan uit van een afwijking van 1%. | 5b | 50% | 166.000 | 83.000 | I Accepteren | Ontwikkelingen moeten worden doorgevoerd. | |
3 | Economische | Op dit pand rust een | 1C | 15% | 450.000 | 67.500 | I beheersen | De planning is om op dit gebied te | |
4 | ontwikkeling | kettingbeding om niet | bestemmen als parkeerplaats en niet | ||||||
5 | Kettingbeding Westeinde 52A. | bepaalde bedrijven te vestigen | voor de supermarkt. Bij de planontwikking hiermee rekening houden. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Arbeidsparticipatie | Open einderegeling | 5a | 20% | 80.000 | 16.000 S Accepteren | Afhankelijk van de jaarlijkse uitkomst | ||
1 | Loonkostensubsidie | keuring moet uit eigen middelen worden bijgedragen. | |||||||
2 | Wonen en bouwen | Dat de gebouwen op | 4a | 15% | 150.000 | 22.500 | I Beheersen | ||
3 | Verhuur gemeentelijke gebouwen | strategische gronden niet meer worden verhuurd. | |||||||
4 | Onderwijshuisvesting | Dat de gemeente de | I beheersen | Juridisch control en het aanpassen van | |||||
5 | Klimaatbeheersing schoolgebouw de Grift. | juridische procedure verliest en zelf aansprakelijk blijft | de werkprocessen. Voor de extra investering heeft de raad al een aanvullend krediet beschikbaar gesteld waarmee het financiële risico is afgedekt. | ||||||
6 | Samenkracht en | Dit betreft de | I beheersen | Nadruk op juridisch control. Er is bij de | |||||
7 | burgerparticipatie | financiële afwikkeling | jaarrekening 2017 al een voorziening van | ||||||
8 | Jade | met JADE die tot juridische procedures kan leiden bij faillissement. | € 1 miljoen gevormd waarmee het financiële risico is afgedekt. | ||||||
9 | Economische | Er is lening verstrekt | I beheersen | Nadruk op juridisch control. Het | |||||
10 | ontwikkeling | van € 2,75 miljoen | beschikbaar gesteld bedrag is als een | ||||||
11 | Breedband Coöperatie Sterk Midden-Drenthe. | reserve geparkeerd. Het financiële risico is afgedekt. | |||||||
12 | 5.365.491 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 1 | 2 | 0 | 0 |
1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 |
2 | 0 | 1 | 3 | 0 | 0 |
3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
4 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x 1.000) | Begroting | Begroting Begroting Begroting Begroting | ||||
1 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
2 | a | Vaste schulden (cf. art 46 BBV) | 38.687 | 53.561 | 48.494 | 45.650 | 41.740 |
3 | b | Netto vlottende schuld(cf art 49 BBV) | 5.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
4 | c | Overlopende passiva (cf art 49 BBV) | 100 | 600 | 600 | 600 | 600 |
5 | d | Financiële activa (cf art 36 lid d, e en f BBV) | 2.422 | 2.422 | 2.337 | 2.264 | 1.707 |
6 | e | Uitzettingen < 1 jaar (cf art. 39 BBV) | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
7 | f | Liquide middelen (cf art 40 BBV) | 580 | 580 | 580 | 580 | 580 |
8 | g | Overlopende activa (cf art 40a BBV) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | h | Totale baten (cf art 17 lid c BBV (dus excl mutaties reserves) | 81.284 | 80.982 | 81.000 | 81.000 | 81.000 |
10 | |||||||
11 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H * 100%) | 48% | 92% | 85% | 82% | 78% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
1 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
2 | a | Vaste schulden (cf. art 46 BBV) | 38.687 | 53.561 | 48.494 | 45.650 | 41.740 |
3 | b | Netto vlottende schuld(cf art 49 BBV) | 5.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
4 | c | Overlopende passiva (cf art 49 BBV) | 100 | 600 | 600 | 600 | 600 |
5 | d | Financiële activa (cf art 36 lid d, e en f BBV) | 6.971 | 7.289 | 6.191 | 5.876 | 5.557 |
6 | e | Uitzettingen < 1 jaar (cf art. 39 BBV) | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
7 | f | Liquide middelen (cf art 40 BBV) | 580 | 580 | 580 | 580 | 580 |
8 | g | Overlopende activa (cf art 40a BBV) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | h | Totale baten (cf art 17 lid c BBV (dus excl mutaties reserves) | 81.284 | 80.982 | 81.000 | 81.000 | 81.000 |
10 | |||||||
11 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H * 100%) | 42% | 86% | 81% | 78% | 73% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
1 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
2 | a | Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) | 30.366 | 30.940 | 29.924 | 29.924 | 29.924 |
3 | b | Balanstotaal | 113.233 | 108.646 | 104.681 | 100.771 | 97.962 |
4 | |||||||
5 | Solvabiliteit (A/B) * 100% | 27% | 28% | 29% | 30% | 31% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x € 1.000) | 2018 | Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
1 | a | Niet in exploitatie genomen / strategische gronden (cf. art. 38 lid a punt 1 BBV) | 7.962 7.962 | 7.962 | 7.962 7.962 | ||
2 | b | Bouwgrond in exploitatie (cf. art. 38 lid b BBV) | 11.041 11.041 11.041 11.041 11.041 | ||||
3 | c Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (excl. mutaties reserves) | 80.826 79.622 79.000 79.000 79.000 | |||||
4 | Grondexploitatie (a + b) / c * 100% | 24% | 24% | 24% | 24% | 24% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
1 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
2 | a | Totale structurele lasten | 76.121 | 82.246 | 82.000 | 82.000 | 82.000 |
3 | b | Totale structurele baten | 77.362 | 82.250 | 82.000 | 82.000 | 82.000 |
4 | c | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | 1.724 | 1.781 | 1.781 | 1.781 | 1.781 |
5 | d | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | 1.338 | 1.268 | 1.268 | 1.268 | 1.268 |
6 | e | Totale baten | 79.086 | 82.250 | 82.000 | 82.000 | 82.000 |
7 | |||||||
8 | Structurele exploitatieruimte (B-A) + (D-C))/e* 100% | 1,08% | -0,62% | -0,63% | -0,63% | -0,63% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
1 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
2 | a | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 231,00 | 236,00 | 241,00 | 246,00 | 251,00 |
3 | b | Rioolheffing voor een gezin | 238,50 | 238,50 | 238,50 | 238,50 | 238,50 |
4 | c | Afvalstoffenheffing voor een gezin | 205,00 | 230,25 | 233,25 | 237,25 | 241,25 |
5 | d | Eventuele heffingskorting | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
6 | e | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (a + b + c - d) | 674,50 | 704,75 | 712,75 | 721,75 | 730,75 |
7 | f | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | 723,00 | 721,00 | 726,05 | 731,13 | 736,25 |
8 | |||||||
9 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar t-1 ( e / f ) * 100% | 93,29% | 97,75% | 98,17% | 98,72% | 99,25% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Sociaal domein | 40.0 | 670000.0 | 268000.0 |
Sociaal domein | Sociaal domein: Abonnementstarief Wmo | 10.0 | 300000.0 | 30000.0 |
BUIG | Participatiewet: Eigen risico Inkomensdeel | 20.0 | 550838.0 | 110167.6 |
Personeel | Arbeidsparticipatie: Loonkostensubsidie | 20.0 | 80000.0 | 16000.0 |
GR / Verbonden partijen | Overhead: Garantstellingen | 15.0 | 780000.0 | 117000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie: Gronden met hogere marktwaarde die onder de overgangsregeling tot 1/1/2020 vallen en nog niet in exploitatie zijn genomen. | 90.0 | 1500000.0 | 1350000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie Bouwgrondexploitatie BIE plannen (bedrag is 25% van de boekwaarde 31/12/2018) | 15.0 | 2669750.0 | 400462.5 |
Gemeentefonds | Gemeentefonds Gemeentefonds (bedrag is 5% van het begrote bedrag 2018) | 40.0 | 1611650.0 | 644660.0 |
Overig | Milieu Zonneleningen. | 15.0 | 576451.0 | 86467.65 |
Aanbesteding | Overhead Staatssteun & Europese aanbesteding | 15.0 | 500000.0 | 75000.0 |
Belasting | Ruimtelijke ordening Legesopbrengsten omgevingsvergunningen | 20.0 | 700000.0 | 140000.0 |
Belasting | Begraafplaatsen Opbrengst begraafrechten | 15.0 | 400000.0 | 60000.0 |
ICT algemeen | Overhead Digitale dienstverlening (bedrag is een ingeschat bedrag) | 15.0 | 500000.0 | 75000.0 |
Grondexploitatie | Economische ontwikkeling Kettingbeding Westeinde 52A | 15.0 | 450000.0 | 67500.0 |
Grondexploitatie | Wonen en bouwen Verhuur gemeentelijke gebouwen | 15.0 | 150000.0 | 22500.0 |
Omgevingswet | Omgevingswet Financiële gevolgen van de invoering | None | None | None |
Onderwijs | Onderwijshuisvesting Klimaatbeheersing schoolgebouw de Grift. | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Re-integratie Bijdrage GR Stark | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Economische ontwikkeling Breedband Coöperatie Sterk Midden-Drenthe. | None | None | None |
Omgevingswet | PAS (Programma Aanpak Stikstof) ontwikkelingen. | None | None | None |
beschikbare weerstandscapaciteit | ||
---|---|---|
Weerstandsvermogen of ratio weerstandscapaciteit | = | -------------------------------------------------- |
benodigde weerstandscapaciteit |
Ratio weerstandsvermogen | Waardering |
---|---|
> 2 | Uitstekend |
1,5 - 2,0 | Ruim voldoende |
1,0 - 1,5 | Voldoende |
0,8 - 1,0 | Matig |
0,6 - 0,8 | Onvoldoende |
< 0,6 | Ruim onvoldoende |
beschikbare weerstandscapaciteit | ||
---|---|---|
Weerstandsvermogen of ratio weerstandscapaciteit | = | -------------------------------------------------- |
benodigde weerstandscapaciteit |
Ratio weerstandsvermogen | Waardering |
---|---|
> 2 | Uitstekend |
1,5 - 2,0 | Ruim voldoende |
1,0 - 1,5 | Voldoende |
0,8 - 1,0 | Matig |
0,6 - 0,8 | Onvoldoende |
< 0,6 | Ruim onvoldoende |