Naam | Arnhem |
---|---|
Code | 202 |
Provincie | Gelderland |
Inwonertal | 157223 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | De Connectie | 70.0 | 3700000.0 | 2590000.0 |
Gemeentefonds | Gemeentefonds | 70.0 | 1000000.0 | 700000.0 |
BUIG | BUIG | 70.0 | 1000000.0 | 700000.0 |
Grondexploitatie | Gronddepot Oude Veerweg | 70.0 | 600000.0 | 420000.0 |
GR / Verbonden partijen | Taakstelling verzelfstandigingen | 50.0 | 5000000.0 | 2500000.0 |
GR / Verbonden partijen | Scalabor | 50.0 | 3500000.0 | 1750000.0 |
Grondexploitatie | Locatie K7' Arnhem Centraal | 50.0 | 1480000.0 | 740000.0 |
Sociaal domein | Verdeelmodel beschermd wonen | 50.0 | 2000000.0 | 1000000.0 |
Grondexploitatie | Niet vergoede indexering | 90.0 | 320000.0 | 288000.0 |
Sociaal domein | Beschermingsbewind | 90.0 | 400000.0 | 360000.0 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Labeling vrije ruimte accres | 30.0 | 5000000.0 | 1500000.0 |
Grondexploitatie | Locatie K7' Arnhem Centraal | 50.0 | 1480000.0 | 740000.0 |
Grondexploitatie | Kosten bouwtaken ODRA | 90.0 | 630000.0 | 567000.0 |
Omgevingswet | Digitaal stelsel omgevingswet (DSO) | 50.0 | 900000.0 | 450000.0 |
Grondexploitatie | Gronddepot Oude Veerweg | 70.0 | 600000.0 | 420000.0 |
GR / Verbonden partijen | Scalabor | 50.0 | 3500000.0 | 1750000.0 |
BUIG | BUIG (eigen risico) | 90.0 | 1300000.0 | 1170000.0 |
BUIG | BUIG (rechtmatige verstrekkingen) | 70.0 | 1000000.0 | 700000.0 |
Overig | Bedrijfsvoering | 50.0 | 5000000.0 | 2500000.0 |
GR / Verbonden partijen | De Connectie | 70.0 | 3300000.0 | 2310000.0 |
Overig | Overhead-dekking | 70.0 | 2000000.0 | 1400000.0 |
Personeel | Reorganisatie wachtgeld | 30.0 | 6000000.0 | 1800000.0 |
GR / Verbonden partijen | Leningen aan gelieerde instellingen | 10.0 | 11000000.0 | 1100000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatieprojecten | None | None | 4436000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatieprojecten in voorbereiding | None | None | 1570000.0 |
Projecten | Grote projecten niet zijnde grondexploitatie | None | None | 685000.0 |
Sociaal domein | Versnelde uitputting BR Noodfonds | 70.0 | 8000000.0 | 5600000.0 |
Sociaal domein | Beschermingsbewind | 90.0 | 400000.0 | 360000.0 |
Overig | Taakstelling Rijnstad | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | MJPB 2019-2022 |
---|---|
90% | |
Bedragen x € 1.000 | |
Benodigde weerstandscapaciteit | 28.048 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | 45.082 |
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | 17.034 |
Verschil (> factor 1,4) | 5.815 |
Weerstandsfactor | 1,61 |
Risicogebeurtenis | Kans | Geld | Geld (Max) | Risico score | Invloed (%) | Gewijzigd t.o.v. JV 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Externe risico's | ||||||
Labeling vrije ruimte accres | ||||||
Als nadere uitwerking van het Regeerakkoord is op 14 februari het Interbestuurlijk Programma (IBP) verschenen. Daarin zijn doelen en resultaten opgenomen die het Rijk in samenwerking met lokale overheden wil realiseren. Het risico bestaat dat de vrije ruimte (het accres gemeentefonds) van gemeenten hier grotendeels voor wordt moet worden ingezet. Dit kan leiden tot knelpunten als de gemeente dit accres ook voor andere doeleinden wil inzetten. | ||||||
2 | 5 | € 5.000.000 | 10 | 4,8% | Ongewijzigd | |
Risico's fysieke pijler | ||||||
Locatie K7' Arnhem Centraal | ||||||
Het ontwikkelen van deze locatie is zeer complex en omgeven met risico’s rond verwerving van benodigde gronden, omvang uitgeefbaar terrein, parkeervoorzieningen en afzet van gronden met kantoorbestemming. Het risico bestaat dat de kantoorontwikkeling op deze locatie niet wordt gerealiseerd. | ||||||
3 | 5 | € 1.480.000 | 15 | 3,2% | Ongewijzigd | |
Kosten bouwtaken ODRA | ||||||
De kosten voor vergunningverlening zijn in de jaarrekening 2017 hoger uitgevallen dan begroot. Oorzaak is een hoger aantal vergunningaanvragen voor met name kleinere bouwvergunningen en bijbehorend bouwtoezicht. Het risico bestaat dat ook in 2018 en verder de begrote kosten onvoldoende zijn om het toegenomen volume aan aanvragen op te vangen. | ||||||
5 | 4 | € 630.000 | 20 | 2,7% | Gewijzigd (+) | |
Digitaal stelsel omgevingswet (DSO) | ||||||
Het Rijk en de VNG hebben afgesproken dat gemeenten bijdragen aan de structurele uitvoeringskosten van het digitaal stelsel omgevingwet (DSO) Over de hoogte van de kosten en de wijze van verrekening moet nog nadere besluitvorming plaatsvinden, maximum zal geschat tussen de € 40 miljoen structureel (geschat aandeel Arnhem € 0,9 mln) en € 18 miljoen structureel (geschat aandeel Arnhem € 0,4 mln) liggen. | ||||||
3 | 4 | € 900.000 | 12 | 2,1% | Ongewijzigd | |
Gronddepot Oude Veerweg | ||||||
Mogelijk kan de gemeente Arnhem niet voldoen aan een resterende afnameplicht van 80.000 m3 grond uit het gronddepot aan de Oude Veerweg. Gemeente is met de grondbank de verplichting aangegaan 100.000 m3 grond af te nemen voor project Westervoortsedijk Dijktrace. Uiteindelijk is 20.000 m3 binnen het project toegepast. De bestemming van gronddepot vervalt eind 2018 en bebouwing zal plaatsvinden. Afhankelijk van het kunnen vinden van geschikte toepassingsmogelijkheden voor de grond zal er sprake zijn van kosten van afvoer. | ||||||
4 | 4 | € 600.000 | 16 | 1,4% | Ongewijzigd | |
Risico's pijler enonomie en werk | ||||||
Scalabor | ||||||
Afwaarderingsrisico | ||||||
3 | 5 | € 3.500.000 | 15 | 5,6% | Ongewijzigd | |
BUIG (eigen risico) | ||||||
De BUIG kent een vangnetregeling welke ervoor zorgt dat het maximale eigen risico op de BUIG voor de gemeente wordt beperkt tot maximaal 10% van het BUIG budget. Over de eerste 7,5% (5% in 2018) is sprake van 100% eigen risico, tussen de 7,5% en 12,5% is sprake van 50% eigen risico. Het maximaal eigen risico is berekend op basis van de raming van het BUIG budget 2019 minus het tekort dat in 2019 wordt voorzien en in de meerjarenbegroting is opgenomen. Nb. Het financieel eigen risico neemt toe indien sprake is van een verhoging van het BUIG budget. Hieraan is geen bedrag gekoppeld. | ||||||
5 | 5 | € 1.300.000 | 25 | 3,8% | Gewijzigd (+) | |
Buig (rechtmatige verstrekkingen) | ||||||
Bij de vaststelling van het vangnet moet rekening gehouden worden met de niet-rechtmatige verstrekkingen die in mindering moeten worden gebracht. Het gevolg hiervan is dat de niet-rechtmatige verstrekkingen voor het eigen risico van de gemeente komen. Met de niet-rechtmatige verstrekkingen is geen rekening gehouden in de meerjarenbegroting. In 2015 en 2016 is een foutpercentage van 0% vastgesteld door de accountant. Momenteel wordt gestuurd op een foutmarge van maximaal 1%. In verband met de ontwikkeling naar maatwerk voor Arnhemmers waarbij "doen wat nodig is", meer centraal komt te staan blijft dit risico actueel. | ||||||
4 | 4 | € 1.000.000 | 16 | 2,2% | Ongewijzigd | |
Overige gemeentelijke risico's | ||||||
Bedrijfsvoering | ||||||
Voor het opvangen van resultaten in de Bedrijfsvoering is de BR Bedrijfsvoering ingericht. Met deze BR moeten resultaten op De Connectie, frictiekosten als gevolg van afbouw formatie overheadafdelingen en andere incidentele afwijkingen op personeel worden opgevangen. Het risico bestaat dat de BR op termijn niet voldoende is c.q. wordt gevoed vanuit te verwachten voordelen van De Connectie. | ||||||
3 | 5 | € 5.000.000 | 15 | 12,0% | Ongewijzigd | |
De Connectie | ||||||
De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt: | ||||||
4 | 5 | € 3.300.000 | 20 | 9,5% | Ongewijzigd | |
Overhead-dekking | ||||||
Minder overhead-dekking als gevolg van marktconforme tarieven voor verzelfstandigde onderdelen en derden. | ||||||
4 | 5 | € 2.000.000 | 20 | 4,5% | Ongewijzigd | |
Reorganisatie wachtgeld | ||||||
Het sociaal plan van de reorganisatie is afgelopen op 31 december 2016. Dit betekent voor een aantal medewerkers ontslag. Er is een voorziening gevormd voor het verwachte wachtgeld dat moet worden betaald, echter de opgebouwde rechten van deze medewerkers zijn hoger, dekking zou uit de BR BV kunnen plaatsvinden, dit is echter onzeker. Derhalve is voor het verschil een risico opgenomen. | ||||||
2 | 5 | € 6.000.000 | 10 | 3,4% | Gewijzigd (-) | |
Leningen aan gelieerde instellingen | ||||||
De gemeente Arnhem verstrekt leningen aan gelieerde instellingen ten behoeve van het realiseren van activiteiten die nauw grenzen aan het gemeentelijke beleid. | ||||||
1 | 5 | € 11.000.000 | 5 | 2,3% | Ongewijzigd | |
Risico's grondexploitatie | ||||||
Grondexploitatie | ||||||
bedragen x € 1.000,- | ||||||
Grondexploitatieprojecten | € 4.436 | |||||
Grondexploitatieprojecten in voorbereiding | € 1.570 | |||||
Totaal | € 6.006 | |||||
Grote projecten niet zijnde grondexploitatie | € 685 | |||||
totaal benodigde weerstandscapaciteit grondexploitatie | € 6.691 | |||||
Risico's sociale pijler | ||||||
Versnelde uitputting BR Noodfonds | ||||||
De BR Noodfonds is bedoeld om het zorgniveau met betrekking tot de Jeugd en Wmo te handhaven. Het primaire doel is daarmee het borgen van de zorg (continuiteit) van klanttrajecten. Sinds 2015 worden tekorten en overschotten binnen het sociaal domein ten gunste of ten laste van de BR Noodfonds gebracht. De kostenontwikkeling in het sociaal domein staat onder druk mede door de afhankelijkheid van externe ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld de ambulantisering binnen de Wet Langdurige Zorg en de Zorgverzekeringswet en de zorgtoewijzingen door gecertificeerde derden ( o.a. huisartsen en rechtbanken). Er is er sprake van een groeiende zorgvraag en de transformatieopgave staat nog aan het begin. Genoemde ontwikkelingen leiden tot een versnelde uitputting van de BR Noodfonds, waarbij mogelijk de BR Noodfonds ultimo 2019 uitgeput zal zijn. Op basis van Turap2-2018 wordt een structureel tekort van € 6 mln per jaar (ten opzichte van de gemeentelijke begroting sociaal domein verwacht). | ||||||
4 | 5 | € 8.000.000 | 20 | 29,3% | Gewijzigd (+) | |
Beschermingsbewind | ||||||
In de MJPB 2018-2021 zijn de aannames van de businesscase Beschermingsbewind/BooM herijkt op basis van ervaring die is opgedaan, het aanbestedingstraject BooM en de Arnhemse trend (afnemende toename) van aantal inwoners in beschermingsbewind. Bijzondere bijstand voor beschermingsbewind is een openeinderegeling. Het risico blijft bestaan dat de aantallen inwoners in beschermingsbewind voor wie bijzondere bijstand wordt verstrekt, hoger zijn dan verwacht. Voor het maximaal risico is met 10% van het budget Beschermingsbewind/BooM gerekend. | ||||||
5 | 3 | € 400.000 | 15 | 0,8% | Ongewijzigd | |
Taakstelling Rijnstad | ||||||
In de begroting is een taakstelling opgenomen van € 0,5 miljoen op de efficiency/bedrijfsvoering Rijnstad. Rijnstad heeft deze taakstelling op de efficiency/bedrijfsvoering voor ca. de helft structureel kunnen invullen. Vanuit Rijnstad komt het signaal dat de verdere invulling van deze specifieke taakstelling niet mogelijk lijkt, daarmee wordt ook de realisatie van de taakstelling onzeker. | ||||||
5 | 3 | € 250.000 | 15 | 0,7% | Nieuw |
Benodigde weerstandscapaciteit | Jaarverslag 2017 | MJPB 2019-2022 |
---|---|---|
90% | 90% | |
Gemeentebrede risico's | 16.172 | 21.356 |
Grondexploitatie projecten | 4.436 | 4.436 |
Grondexploitatieprojecten in voorbereiding | 1.570 | 1.570 |
Risico's grondexploitatie | 6.007 | 6.007 |
Grote projecten niet zijnde grondexploitatie | 685 | 685 |
Benodigde weerstandscapaciteit | 22.864 | 28.048 |
Beschikbare Weerstandscapaciteit | JV 2017 | MJPB 2019-2022 |
---|---|---|
Algemene reserve per 1-1-2018 | 43.695 | 58.240 |
Begrote toevoegingen Algemene reserve in 2018 | 8.762 | 4.381 |
Begrote onttrekkingen Algemene reserve in 2018 | -11.834 | -40.389 |
Algemene reserve per 31-12-18 | 40.623 | 22.232 |
Begroot resultaat 2018 (turap 2) | 17.617 | 20.401 |
Totaal verwachte besluitvorming | -14.699 | |
BR Voorstudies | 53 | 53 |
BR Strategische posities | 1.500 | 1.500 |
BR Grondexploitatie *) | 7.360 | 7.360 |
Toekomstige winstpotentie Grondbedrijf | 0 | 0 |
Weerstandscapaciteit Grondbedrijf per 31-12 | 8.913 | 8.913 |
Totaal begrote mutaties 2019 in de Algemene Reserve | -6.094 | -7.503 |
Strikt onvermijdbaar 2019 | 767 | 767 |
Onvoorzien 2019 | 272 | 272 |
Begroting | -5.055 | -6.464 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | 47.399 | 45.082 |
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | Jaarverslag 2017 | MJPB 2019-2022 |
---|---|---|
90% | 90% | |
Bedragen x € 1.000 | ||
Benodigde weerstandscapaciteit | ||
Gemeentebrede risico's | 16.172 | 21.356 |
Risico's grondexploitatie | 6.007 | 6.007 |
Grote projecten niet zijnde grondexploitatie | 685 | 685 |
Totaal | 22.864 | 28.048 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | ||
Algemene reserve | 58.240 | 22.232 |
Weerstandscapaciteit Grondbedrijf | 8.913 | 8.913 |
Begroting (begrote mutaties in de AR, post onvoorzien en strikt onvermijdbaar) | -5.055 | -6.464 |
Begroot resultaat 2018 | 20.401 | |
Verwachte besluitvorming | -14.699 | |
Totaal | 47.399 | 45.082 |
Benodigd versus beschikbaar ruimte irt aanzuivering | 24.535 | 17.034 |
Verschil (> factor 1,4) | 17.676 | 5.815 |
Weerstandsfactor | 2,07 | 1,61 |
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | MJPB 2019-2022 |
---|---|
90% | |
Bedragen x € 1.000 | |
Benodigde weerstandscapaciteit | 28.048 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | 45.082 |
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | 17.034 |
Verschil (> factor 1,4) | 5.815 |
Weerstandsfactor | 1,61 |
Risicogebeurtenis | Kans | Geld | Geld (Max) | Risico score | Invloed (%) | Gewijzigd t.o.v. JV 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Externe risico's | ||||||
Labeling vrije ruimte accres | ||||||
Als nadere uitwerking van het Regeerakkoord is op 14 februari het Interbestuurlijk Programma (IBP) verschenen. Daarin zijn doelen en resultaten opgenomen die het Rijk in samenwerking met lokale overheden wil realiseren. Het risico bestaat dat de vrije ruimte (het accres gemeentefonds) van gemeenten hier grotendeels voor wordt moet worden ingezet. Dit kan leiden tot knelpunten als de gemeente dit accres ook voor andere doeleinden wil inzetten. | ||||||
2 | 5 | € 5.000.000 | 10 | 4,8% | Ongewijzigd | |
Risico's fysieke pijler | ||||||
Locatie K7' Arnhem Centraal | ||||||
Het ontwikkelen van deze locatie is zeer complex en omgeven met risico’s rond verwerving van benodigde gronden, omvang uitgeefbaar terrein, parkeervoorzieningen en afzet van gronden met kantoorbestemming. Het risico bestaat dat de kantoorontwikkeling op deze locatie niet wordt gerealiseerd. | ||||||
3 | 5 | € 1.480.000 | 15 | 3,2% | Ongewijzigd | |
Kosten bouwtaken ODRA | ||||||
De kosten voor vergunningverlening zijn in de jaarrekening 2017 hoger uitgevallen dan begroot. Oorzaak is een hoger aantal vergunningaanvragen voor met name kleinere bouwvergunningen en bijbehorend bouwtoezicht. Het risico bestaat dat ook in 2018 en verder de begrote kosten onvoldoende zijn om het toegenomen volume aan aanvragen op te vangen. | ||||||
5 | 4 | € 630.000 | 20 | 2,7% | Gewijzigd (+) | |
Digitaal stelsel omgevingswet (DSO) | ||||||
Het Rijk en de VNG hebben afgesproken dat gemeenten bijdragen aan de structurele uitvoeringskosten van het digitaal stelsel omgevingwet (DSO) Over de hoogte van de kosten en de wijze van verrekening moet nog nadere besluitvorming plaatsvinden, maximum zal geschat tussen de € 40 miljoen structureel (geschat aandeel Arnhem € 0,9 mln) en € 18 miljoen structureel (geschat aandeel Arnhem € 0,4 mln) liggen. | ||||||
3 | 4 | € 900.000 | 12 | 2,1% | Ongewijzigd | |
Gronddepot Oude Veerweg | ||||||
Mogelijk kan de gemeente Arnhem niet voldoen aan een resterende afnameplicht van 80.000 m3 grond uit het gronddepot aan de Oude Veerweg. Gemeente is met de grondbank de verplichting aangegaan 100.000 m3 grond af te nemen voor project Westervoortsedijk Dijktrace. Uiteindelijk is 20.000 m3 binnen het project toegepast. De bestemming van gronddepot vervalt eind 2018 en bebouwing zal plaatsvinden. Afhankelijk van het kunnen vinden van geschikte toepassingsmogelijkheden voor de grond zal er sprake zijn van kosten van afvoer. | ||||||
4 | 4 | € 600.000 | 16 | 1,4% | Ongewijzigd | |
Risico's pijler enonomie en werk | ||||||
Scalabor | ||||||
Afwaarderingsrisico | ||||||
3 | 5 | € 3.500.000 | 15 | 5,6% | Ongewijzigd | |
BUIG (eigen risico) | ||||||
De BUIG kent een vangnetregeling welke ervoor zorgt dat het maximale eigen risico op de BUIG voor de gemeente wordt beperkt tot maximaal 10% van het BUIG budget. Over de eerste 7,5% (5% in 2018) is sprake van 100% eigen risico, tussen de 7,5% en 12,5% is sprake van 50% eigen risico. Het maximaal eigen risico is berekend op basis van de raming van het BUIG budget 2019 minus het tekort dat in 2019 wordt voorzien en in de meerjarenbegroting is opgenomen. Nb. Het financieel eigen risico neemt toe indien sprake is van een verhoging van het BUIG budget. Hieraan is geen bedrag gekoppeld. | ||||||
5 | 5 | € 1.300.000 | 25 | 3,8% | Gewijzigd (+) | |
Buig (rechtmatige verstrekkingen) | ||||||
Bij de vaststelling van het vangnet moet rekening gehouden worden met de niet-rechtmatige verstrekkingen die in mindering moeten worden gebracht. Het gevolg hiervan is dat de niet-rechtmatige verstrekkingen voor het eigen risico van de gemeente komen. Met de niet-rechtmatige verstrekkingen is geen rekening gehouden in de meerjarenbegroting. In 2015 en 2016 is een foutpercentage van 0% vastgesteld door de accountant. Momenteel wordt gestuurd op een foutmarge van maximaal 1%. In verband met de ontwikkeling naar maatwerk voor Arnhemmers waarbij "doen wat nodig is", meer centraal komt te staan blijft dit risico actueel. | ||||||
4 | 4 | € 1.000.000 | 16 | 2,2% | Ongewijzigd | |
Overige gemeentelijke risico's | ||||||
Bedrijfsvoering | ||||||
Voor het opvangen van resultaten in de Bedrijfsvoering is de BR Bedrijfsvoering ingericht. Met deze BR moeten resultaten op De Connectie, frictiekosten als gevolg van afbouw formatie overheadafdelingen en andere incidentele afwijkingen op personeel worden opgevangen. Het risico bestaat dat de BR op termijn niet voldoende is c.q. wordt gevoed vanuit te verwachten voordelen van De Connectie. | ||||||
3 | 5 | € 5.000.000 | 15 | 12,0% | Ongewijzigd | |
De Connectie | ||||||
De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt: | ||||||
4 | 5 | € 3.300.000 | 20 | 9,5% | Ongewijzigd | |
Overhead-dekking | ||||||
Minder overhead-dekking als gevolg van marktconforme tarieven voor verzelfstandigde onderdelen en derden. | ||||||
4 | 5 | € 2.000.000 | 20 | 4,5% | Ongewijzigd | |
Reorganisatie wachtgeld | ||||||
Het sociaal plan van de reorganisatie is afgelopen op 31 december 2016. Dit betekent voor een aantal medewerkers ontslag. Er is een voorziening gevormd voor het verwachte wachtgeld dat moet worden betaald, echter de opgebouwde rechten van deze medewerkers zijn hoger, dekking zou uit de BR BV kunnen plaatsvinden, dit is echter onzeker. Derhalve is voor het verschil een risico opgenomen. | ||||||
2 | 5 | € 6.000.000 | 10 | 3,4% | Gewijzigd (-) | |
Leningen aan gelieerde instellingen | ||||||
De gemeente Arnhem verstrekt leningen aan gelieerde instellingen ten behoeve van het realiseren van activiteiten die nauw grenzen aan het gemeentelijke beleid. | ||||||
1 | 5 | € 11.000.000 | 5 | 2,3% | Ongewijzigd | |
Risico's grondexploitatie | ||||||
Grondexploitatie | ||||||
bedragen x € 1.000,- | ||||||
Grondexploitatieprojecten | € 4.436 | |||||
Grondexploitatieprojecten in voorbereiding | € 1.570 | |||||
Totaal | € 6.006 | |||||
Grote projecten niet zijnde grondexploitatie | € 685 | |||||
totaal benodigde weerstandscapaciteit grondexploitatie | € 6.691 | |||||
Risico's sociale pijler | ||||||
Versnelde uitputting BR Noodfonds | ||||||
De BR Noodfonds is bedoeld om het zorgniveau met betrekking tot de Jeugd en Wmo te handhaven. Het primaire doel is daarmee het borgen van de zorg (continuiteit) van klanttrajecten. Sinds 2015 worden tekorten en overschotten binnen het sociaal domein ten gunste of ten laste van de BR Noodfonds gebracht. De kostenontwikkeling in het sociaal domein staat onder druk mede door de afhankelijkheid van externe ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld de ambulantisering binnen de Wet Langdurige Zorg en de Zorgverzekeringswet en de zorgtoewijzingen door gecertificeerde derden ( o.a. huisartsen en rechtbanken). Er is er sprake van een groeiende zorgvraag en de transformatieopgave staat nog aan het begin. Genoemde ontwikkelingen leiden tot een versnelde uitputting van de BR Noodfonds, waarbij mogelijk de BR Noodfonds ultimo 2019 uitgeput zal zijn. Op basis van Turap2-2018 wordt een structureel tekort van € 6 mln per jaar (ten opzichte van de gemeentelijke begroting sociaal domein verwacht). | ||||||
4 | 5 | € 8.000.000 | 20 | 29,3% | Gewijzigd (+) | |
Beschermingsbewind | ||||||
In de MJPB 2018-2021 zijn de aannames van de businesscase Beschermingsbewind/BooM herijkt op basis van ervaring die is opgedaan, het aanbestedingstraject BooM en de Arnhemse trend (afnemende toename) van aantal inwoners in beschermingsbewind. Bijzondere bijstand voor beschermingsbewind is een openeinderegeling. Het risico blijft bestaan dat de aantallen inwoners in beschermingsbewind voor wie bijzondere bijstand wordt verstrekt, hoger zijn dan verwacht. Voor het maximaal risico is met 10% van het budget Beschermingsbewind/BooM gerekend. | ||||||
5 | 3 | € 400.000 | 15 | 0,8% | Ongewijzigd | |
Taakstelling Rijnstad | ||||||
In de begroting is een taakstelling opgenomen van € 0,5 miljoen op de efficiency/bedrijfsvoering Rijnstad. Rijnstad heeft deze taakstelling op de efficiency/bedrijfsvoering voor ca. de helft structureel kunnen invullen. Vanuit Rijnstad komt het signaal dat de verdere invulling van deze specifieke taakstelling niet mogelijk lijkt, daarmee wordt ook de realisatie van de taakstelling onzeker. | ||||||
5 | 3 | € 250.000 | 15 | 0,7% | Nieuw |
Benodigde weerstandscapaciteit | Jaarverslag 2017 | MJPB 2019-2022 |
---|---|---|
90% | 90% | |
Gemeentebrede risico's | 16.172 | 21.356 |
Grondexploitatie projecten | 4.436 | 4.436 |
Grondexploitatieprojecten in voorbereiding | 1.570 | 1.570 |
Risico's grondexploitatie | 6.007 | 6.007 |
Grote projecten niet zijnde grondexploitatie | 685 | 685 |
Benodigde weerstandscapaciteit | 22.864 | 28.048 |
Beschikbare Weerstandscapaciteit | JV 2017 | MJPB 2019-2022 |
---|---|---|
Algemene reserve per 1-1-2018 | 43.695 | 58.240 |
Begrote toevoegingen Algemene reserve in 2018 | 8.762 | 4.381 |
Begrote onttrekkingen Algemene reserve in 2018 | -11.834 | -40.389 |
Algemene reserve per 31-12-18 | 40.623 | 22.232 |
Begroot resultaat 2018 (turap 2) | 17.617 | 20.401 |
Totaal verwachte besluitvorming | -14.699 | |
BR Voorstudies | 53 | 53 |
BR Strategische posities | 1.500 | 1.500 |
BR Grondexploitatie *) | 7.360 | 7.360 |
Toekomstige winstpotentie Grondbedrijf | 0 | 0 |
Weerstandscapaciteit Grondbedrijf per 31-12 | 8.913 | 8.913 |
Totaal begrote mutaties 2019 in de Algemene Reserve | -6.094 | -7.503 |
Strikt onvermijdbaar 2019 | 767 | 767 |
Onvoorzien 2019 | 272 | 272 |
Begroting | -5.055 | -6.464 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | 47.399 | 45.082 |
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | Jaarverslag 2017 | MJPB 2019-2022 |
---|---|---|
90% | 90% | |
Bedragen x € 1.000 | ||
Benodigde weerstandscapaciteit | ||
Gemeentebrede risico's | 16.172 | 21.356 |
Risico's grondexploitatie | 6.007 | 6.007 |
Grote projecten niet zijnde grondexploitatie | 685 | 685 |
Totaal | 22.864 | 28.048 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | ||
Algemene reserve | 58.240 | 22.232 |
Weerstandscapaciteit Grondbedrijf | 8.913 | 8.913 |
Begroting (begrote mutaties in de AR, post onvoorzien en strikt onvermijdbaar) | -5.055 | -6.464 |
Begroot resultaat 2018 | 20.401 | |
Verwachte besluitvorming | -14.699 | |
Totaal | 47.399 | 45.082 |
Benodigd versus beschikbaar ruimte irt aanzuivering | 24.535 | 17.034 |
Verschil (> factor 1,4) | 17.676 | 5.815 |
Weerstandsfactor | 2,07 | 1,61 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Verdeelmodel Beschermd Wonen / Maatschappelijke Opvang / Begeleiding / Jeugd | 50.0 | 5000000.0 | 2500000.0 |
Grondexploitatie | Conflicterende functies Nieuwe Haven | 90.0 | 2500000.0 | 2250000.0 |
Grondexploitatie | Gronddepot Oude Veerweg | 70.0 | 600000.0 | 420000.0 |
Overig | Kapitaalvernietiging groot onderhoud wegen | 90.0 | 280000.0 | 252000.0 |
Overig | Organisatieontwikkeling Werk & Inkomen | 50.0 | 7500000.0 | 3750000.0 |
GR / Verbonden partijen | Scalabor Afwaarderingsrisico | 50.0 | 3500000.0 | 1750000.0 |
BUIG | BUIG Ontwikkeling uitkeringslasten | 70.0 | 2300000.0 | 1610000.0 |
Overig | Dekking Organisatieontwikkeling W&I | 90.0 | 900000.0 | 810000.0 |
BUIG | BUIG Budgetbijstelling door het Rijk | 90.0 | 1000000.0 | 900000.0 |
Overig | Bedrijfsvoering | 50.0 | 5000000.0 | 2500000.0 |
GR / Verbonden partijen | De Connectie | 70.0 | 2500000.0 | 1750000.0 |
Overig | Overhead-dekking | 70.0 | 2000000.0 | 1400000.0 |
Sociaal domein | Sociaal domein - Maatregelen | 30.0 | 7500000.0 | 2250000.0 |
Sociaal domein | Volumegroei zorgdomein 2019 | 90.0 | 1600000.0 | 1440000.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg en kosten WRV | 30.0 | 3100000.0 | 930000.0 |
Sociaal domein | Woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet | 50.0 | 1700000.0 | 850000.0 |
Overig | Beschermingsbewind | 90.0 | 370000.0 | 333000.0 |