| Naam | Ermelo |
|---|---|
| Code | 233 |
| Provincie | Gelderland |
| Inwonertal | 26793 |
2018
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
|---|---|---|---|---|
| Sociaal domein | Transitie Jeugd - De door het Rijk beschikbaar gestelde financiële middelen voor de uitvoering van de jeugdzorg zijn onvoldoende om de te maken kosten te dekken. | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
| Sociaal domein | Te weinig statushouders gehuisvest ten opzichte van de taakstelling. | 90.0 | 410000.0 | 369000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Een instelling kan haar betalingsverplichting tot rente en aflossing voor een door de gemeente Ermelo volledig gewaarborgde geldlening niet nakomen. | 10.0 | 927000.0 | 92700.0 |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | De gemeente wordt aangesproken als schadegemeente om een renteloze lening aan het WEW te verstrekken | 10.0 | 1350000.0 | 135000.0 |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | De rechter honoreert het beroep van de Streekmuziekschool op de garantstelling n.a.v. het in 2013 uitgesproken faillissement. | 10.0 | 844000.0 | 84400.0 |
| Sociaal domein | Participatiewet: De terugloop van de populatie van het aantal WSW'ers met oude rechten houdt geen gelijke tred met de korting op het rijksbudget. | 30.0 | 260000.0 | 78000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Bij een van de regionale samenwerkingsverbanden treedt een of meerdere van de door het samenwerkingsverband geraamde risico's op | 30.0 | 300000.0 | 90000.0 |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Liander maakt met succes bezwaar tegen de aanslag precariobelasting betreffende het elektriciteitsnetwerk in Ermelo. | 10.0 | 950000.0 | 95000.0 |
| Grondexploitatie | De anterieure overeenkomsten tot realisatie van een bedrijventerrein in het gebied tussen Eendenparkweg en Harderwijkerweg worden ontbonden. | 50.0 | 120000.0 | 60000.0 |
| Personeel | Voortijdige functiebeëindiging van een wethouder (óf wachtgelder). | 10.0 | 600000.0 | 60000.0 |
2019
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
|---|---|---|---|---|
| GR / Verbonden partijen | Mogelijke saneringskosten de Zanderij op basis van minimale variant | 90.0 | 1000000.0 | 900000.0 |
| Informatieveiligheid | Niet voldoen aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming | 10.0 | 3600000.0 | 360000.0 |
| Sociaal domein | Als gevolg van de invoering van het abonnementstarief in de WMO | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
| Sociaal domein | Participatiewet: De terugloop van de populatie van het aantal WSW'ers met oude rechten houdt geen gelijke tred met de korting op het rijksbudget. | 30.0 | 440000.0 | 132000.0 |
| Sociaal domein | De huidige taakstellingen voor het sociaal domein worden niet of slechts gedeeltelijk gerealiseerd | 10.0 | 1128000.0 | 112800.0 |
| Grondexploitatie | De anterieure overeenkomsten tot realisatie van een bedrijventerrein in het gebied tussen Eendenparkweg en Harderwijkerweg worden ontbonden. | 90.0 | 120000.0 | 108000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Een instelling kan haar betalingsverplichting tot rente en aflossing voor een door de gemeente Ermelo volledig gewaarborgde geldlening niet nakomen | 10.0 | 875000.0 | 87500.0 |
| GR / Verbonden partijen | De rechter honoreert het beroep van de Streekmuziekschool op de garantstelling n.a.v. het in 2013 uitgesproken faillissement. | 10.0 | 844000.0 | 84400.0 |
| Gemeentefonds | Diverse ontwikkelingen binnen de algemene uitkering (herverdelingen, taakmutaties, accres gemeentefonds e.d.) pakken negatief uit voor de gemeente. Hieronder worden ook gevat de eventuele afwijkingen door WOZ-hertaxaties en de mogelijke continuering van de opschalingskorting van het Rijk na 2021. | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
| Dividend/Rente | De gemeente wordt aangesproken als schadegemeente om een renteloze lening aan het WEW te verstrekken. | 10.0 | 1125000.0 | 112500.0 |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | KJaarstukkenBegrotingBegrotingBegrotingBegrotingBegrotingengetallen201720182019202020212022 | ||||||||||
| 1 | Netto schuldquote | -38% | 0,5% | 39,8% | A | 61% | A | 71% A | 74% A | ||
| 2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alleverstrekte leningen | -38% | 0,5% | 39,8% | A | 61% | A | 61% A | 74% A | ||
| 3 | Solvabiliteitsratio | 66% | 64% | 51% | A | 44% | A | 40% A | 39% A | ||
| 4 | Grondexploitatie | 0% | 2% | -1% | A | -2% | A | -1% A | -1% A | ||
| 5 | Structurele exploitatieruimte | 0% | 4% | 4% | A | 3% | A | 3% A | 2% A | ||
| 6 | Belastingcapaciteit | 93% | 93% | 93% | A | 93% | A | 93% A | 93% A |
| 0 | 1 | 2 | |
|---|---|---|---|
| 0 | |||
| 1 | |||
| 2 | |||
| 3 |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | RisicoFinancieelRisicoGevolgenKansInvloednummergevolg | |||||
| 1 | R222 | Mogelijke saneringskosten de Zanderijop basis van minimale variant | Geld - Er ontstaat een nadeel in debegroting. | 90% | max.€1.000.000 | 33.11% |
| 2 | R209 | Niet voldoen aan de bepalingen van deAlgemene VerordeningGegevensbescherming | Geld - Een boete van de AutoriteitPersoonsgegevens (max. € 20 mio of4% van omzettotaal). | 10% | max.€3.600.000 | 13.23% |
| 3 | R210 | Als gevolg van de invoering van hetabonnementstarief in de WMO | Geld - De uitgaven door gemeentenaan Wmo-voorzieningen zullenhierdoor toenemen en de inkomstenuit de eigen bijdragen afnemen. | 50% | max.€300.000 | 5.52% |
| 4 | R183 | Participatiewet: De terugloop van depopulatie van het aantal WSW'ers metoude rechten houdt geen gelijke tredmet de korting op het rijksbudget. | Geld - met als gevolg dat er zich eennadeel voordoet in de begroting | 30% | max.€440.000 | 4.89% |
| 5 | R221 | De huidige taakstellingen voor hetsociaal domein wordt niet of slechtsgedeeltelijk gerealiseerd | Geld - De inkomstenstelposten worden niet gehaald wat leidt tot eentekort op de begroting | 10% | max.€1.128.000 | 4.11% |
| 6 | R203 | De anterieure overeenkomsten totrealisatie van een bedrijventerrein inhet gebied tussen Eendenparkweg enHarderwijkerweg worden ontbonden. | Geld - De eerder doorinitiatiefnemers betaalde anterieurebijdragen dienen door de gemeentete worden terugbetaald. | 90% | max.€120.000 | 3.96% |
| 7 | R139 | Een instelling kan haarbetalingsverplichting tot rente enaflossing voor een door de gemeenteErmelo volledig gewaarborgdegeldlening niet nakomen | Geld - Een beroep vangeldverstrekkers op de gemeenteErmelo om de betalingsverplichtingvan een instelling over te nemen tergrootte van het bedrag waar degemeente garant voor staat. | 10% | max.€875.000 | 3.29% |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | R163 | De rechter honoreert het beroep vande Streekmuziekschool op degarantstelling n.a.v. het in 2013uitgesproken faillissement. | Geld - De gemeente moet bijdragenin de financiële afwikkeling van hetfaillissement van de muziekschool. | 10% | max.€844.000 | 3.06% |
| 1 | R192 | Diverse ontwikkelingen binnen dealgemene uitkering (herverdelingen,taakmutaties, accres gemeentefondse.d.) pakken negatief uit voor degemeente. Hieronder worden ookgevat de eventuele afwijkingen doorWOZ-hertaxaties en de mogelijkecontinuering van de opschalingskortingvan het Rijk na 2021. | Geld - Er ontstaat een tekort in debegroting | 30% | max.€250.000 | 2.76% |
| 2 | R194 | De gemeente wordt aangesproken alsschadegemeente om een rentelozelening aan het WEW te verstrekken. | Geld - Derving rentekosten | 10% | max.€1.125.000 | 2.76% |
| 0 | 1 | |
|---|---|---|
| 0 | BenodigdeZekerheidspercentageweerstandscapaciteit | |
| 1 | 70% | € 1.527.000,00 |
| 2 | 75% | € 1.638.000,00 |
| 3 | 80% | € 1.755.000,00 |
| 4 | 85% | € 1.966.000,00 |
| 5 | 90% | € 2.271.000,00 |
| 6 | 95% | € 3.058.000,00 |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | Onderverdeling weerstandscapaciteit (bedragen x € 1.000,00)Ultimo 2019Ultimo 2020Ultimo 2021Ultimo 2022 | ||||
| 1 | |||||
| 2 | Weerstandscapaciteit exploitatie | ||||
| 3 | Onbenutte belastingcapaciteit OZB | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 4 | Rioolheffing *0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 5 | Afvalstoffenheffing * | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 6 | Onbenutte deel leges en andere heffingen | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
| 7 | Onvoorzien (incl. volume-ontwikkelingen, stelpost nominaleontwikkelingen) | 218 | 218 | 218 | 218 |
| 8 | Begrotingsruimte | ||||
| 9 | Kostenreductie mogelijkheden | ||||
| 10 | Nadere ombuigingsmogelijkheden | ||||
| 11 | Subtotaal Weerstandscapaciteit exploitatie (A) | 218 | 218 | 218 | 218 |
| 12 | |||||
| 13 | Weerstandscapaciteit vermogen | ||||
| 14 | Algemene reserve vrij besteedbaar | 7.420 | 6.557 | 5.776 | 5.686 |
| 15 | Algemene reserve weerstandscapaciteit | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
| 16 | Vrij aanwendbare deel bestemmingsreserves | 1.431 | 1.271 | 1.034 | 1.021 |
| 17 | Subtotaal Weerstandscapaciteit vermogen- afgerond- (B) | 10.050 | 9.027 | 8.009 | 7.906 |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | |||||
| 1 | Weerstandscapaciteit grondexploitatie (C) | 1.751 | 1.742 | 1.733 | 1.724 |
| 2 | |||||
| 3 | Totaal Weerstandscapaciteit (A+B+C) | 12.019 | 10.987 | 9.960 | 9.848 |
| 4 | |||||
| 5 | Benodigde weerstandscapaciteit | 2.271 | 2.271 | 2.271 | 2.271 |
| 6 | |||||
| 7 | Ratio weerstandsvermogen | 5,29 | 4,84 | 4,39 | 4,34 |
| 0 | 1 | 2 | |
|---|---|---|---|
| 0 | WaarderingsklasseRatioBetekenis | ||
| 1 | A | > 2.0 | Uitstekend |
| 2 | B | 1.4 - 2.0 | Ruim voldoende |
| 3 | C | 1.0 - 1.4 | Voldoende |
| 4 | D | 0.8 - 1.0 | Matig |
| 5 | E | 0.6 - 0.8 | Onvoldoende |
| 6 | F | < 0.6 | Ruim onvoldoende |
| 0 | 1 | |
|---|---|---|
| 0 | MRatiooment van berekeningweerstandsvermogen | |
| 1 | Programmarekening 2014 | 15,52 |
| 2 | Programmabegroting 2016-2019 | 11,48 |
| 3 | Jaarstukken 2015 | 19,68 |
| 4 | Programmabegroting 2017-2020 | 15,76 |
| 5 | Jaarstukken 2016 | 16,65 |
| 6 | ||
| 7 | Programmabegroting 2018-2021 schijf 2018 | 31,20 |
| 8 | Jaarstukken 2017 | 27,97 |
| 9 | Programmabegroting 2019-2022 schijf 2019 | 5,29 |
2020
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
|---|---|---|---|---|
| ICT algemeen | Automatisering | 30.0 | 100000.0 | 30000.0 |
| Calamiteiten, rampen | Calamiteit bij bedrijf | None | None | None |
| Overig | Taakuitvoering | 10.0 | 2500.0 | 250.0 |
| Gemeentefonds | Begrotingsrisico | 30.0 | 50000.0 | 15000.0 |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Rechtmatigheid | None | None | None |
| Personeel | Loon- en prijsontwikkelingen | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
| Personeel | Ziekteverzuim | 70.0 | 75000.0 | 52500.0 |
| Personeel | Eigen risico voor werknemersverzekeringen | 30.0 | 50000.0 | 15000.0 |
| Omgevingswet | Informatievoorziening Omgevingswet | 30.0 | 50000.0 | 15000.0 |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | Nr. | Naam risico | Beschrijving | Soor t Risico | Gevolgen | Beheersmaatregel | Rest risic o | Kwantificering risico Weerstands- | component | ||
| 1 | In Euro’ s | Kans | Kans % | ||||||||
| 2 | 1 | Automatisering | Productieverlies door uitval en reparatie van de verschillende systemen, uitwijkfaciliteit | 1 | In de gegeven beschikbaarhei dsgarantie zit geen garantie bij een calamiteit. Er is geen uitwijkfaciliteit, risico bij calamiteit ligt bij ODNV. | Voor de beschikbaarheid van de service is een beschikbaarheid sgarantie afgegeven. Medewerkers kunnen bij uitval van gebouwvoorzieningen thuis inloggen of in Nunspeet een werkplek zoeken. | Ja | 100 | Klein | 30% | € 30.000 |
| 3 | 2 | Calamiteit bij bedrijf | ODNV kan het verwijt krijgen niet goed te hebben gehandeld of onvoldoende te hebben gecommuniceerd, aansprakelijk worden gesteld | 2 | Verlies van vertrouwen in ODNV, claims, negatieve publiciteit | Communicatiepl an/protocol met met bevoegd gezag afstemmen, simulatie | Nee | € 0 |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | oefenen. | ||||||||||
| 1 | 3 | Taakuitvoering | Hieronder verstaan wij het risico van aansprakelijkstelling bij de reguliere taakuitvoering. | 1 | Betalen schadevergoeding | Wij zijn verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkhei d en tegen een aanspraak op vermogensschad e. | Ja | € 2,5 eige n risic o per geva l | Zeer klein | 10% | € 250 |
| 2 | 4 | Begrotingsrisico | Er is sprake van een kleine post onvoorzien in de begroting. | 1 | Bij tegenvallers beroep doen op deelnemers | Interne budgetbewaking , halfjaarrapportage richting deelnemers | Ja | € 50 | Klein | 30% | € 15.000 |
| 3 | 5 | Rechtmatigheid | Het niet voldoen aan de rechtmatigheidseisen kan leiden tot juridische procedures en claims | 2 | Imagoschade en verlies vertrouwen in ODNV | Interne controle, controle accountant, bewaking van rechtmatigheid van besluitvorming | Nee | € 0 | |||
| 4 | 6 | Loon- en prijsontwikkelinge n | Periodiek wordt met de vakbonden overeenstemming bereikt over een nieuwe CAO voor gemeenteambtenaren. De begroting wordt zes maanden voor aanvang van het boekjaar opgesteld. Mogelijk worden | 1 | Indien in een nieuwe CAO hogere loonstijgingen worden afgesproken ontstaat een | Hogere bijdragen van de deelnemers | Ja | € 100 | Gemid deld | 50% | € 50.000 |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | nadien afspraken gemaakt die tot extra loonstijgingen leiden. | financieel tekort. | |||||||||
| 1 | 7 | Ziekteverzuim | Over 2018, 2017 en 2016 bedroeg het ziekteverzuim 5,33%, 6,71% en 6,24%. In de begroting is geen raming opgenomen voor vervanging als gevolg van langdurig ziekteverzuim. In de kentallen is rekening gehouden met een maximaal ziektepercentage van 5% | 1 | Niet halen van het met de deelnemers afgesproken programma | Stelpost opnemen in de begroting of acceptatie lagere productie door de deelnemers | Ja | € 75 | Groot | 70% | € 52.500 |
| 2 | 8 | Eigen risico voor werknemersverze -keringen | Eigen risico van ODNV voor ziektewet, WW en premiedifferentiatie voor WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgehandicapten) | 1 | Betaling eigen risico | Geen maatregel. Aanspraken worden gemeld in de jaarrekening. | Ja | € 50 | Klein | 30% | € 15.000 |
| 3 | 9 | Informatievoorziening Omgevinswet | Het is op dit moment nog onduidelijk hoe de DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) er uit komt te zien en wat dit voor gevolgen heeft voor de eigen informatievoorziening van ODNV | Interne informatievoorziening is niet tijdig gereed | Ontwikkelingen nauwlettend volgen | Nee | € 50 | Klein | 30% | € 15.000 | |
| 4 | Totaal | € 152.750 |
| 0 | 1 | 2 | |
|---|---|---|---|
| 0 | Naam deelnemer ODNV | Procentueel aandeel in de exploitatie 2020 (factor A) | Door deelnemer op te nemen risico in de paragraaf Risicoinventarisatie en Weerstandsvermogen (A*(76.375-49.000)) |
| 1 | Gemeente Elburg | 9,6 % | € 2.625 |
| 2 | Gemeente Ermelo | 17,5 % | € 4.799 |
| 3 | Gemeente Harderwijk | 24,1 % | € 6.608 |
| 4 | Gemeente Hattem | 3,4 % | € 919 |
| 5 | Gemeente Heerde | 4,7 % | € 1.288 |
| 6 | Gemeente Nunspeet | 11,2 % | € 3.067 |
| 7 | Gemeente Oldebroek | 7,4 % | € 2.035 |
| 8 | Gemeente Putten | 19,5 % | € 5.346 |
| 9 | Provincie Gelderland | 2,5 % | € 688 |
| 0 | 1 | 2 | |
|---|---|---|---|
| 0 | Financiële kengetallen ODNV per 1 januari 2020 | ||
| 1 | Kengetal | Uitkomst | Oordeel |
| 2 | Structurele exploitatieruimte | 1% | Onvoldoende |
| 3 | Netto Schuldquote | 0% | Voldoende |
| 4 | Solvabiliteit | 0% | Voldoende |
| 5 | Lokale lasten | n.v.t. | n.v.t |
| 6 | Grondexploitatie | n.v.t. | n.v.t |