Naam | Loppersum |
---|---|
Code | 24 |
Provincie | Groningen |
Inwonertal | 9732 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Algemene Uitkering | 50.0 | 510000.0 | 255000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen | 70.0 | 1700000.0 | 1190000.0 |
Sociaal domein | Sociaal Domein (open einde regelingen) | 50.0 | 1190000.0 | 595000.0 |
Kapitaalgoederen | Kapitaalgoederen (openbare ruimte) | 50.0 | 510000.0 | 255000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | 90.0 | 1190000.0 | 1071000.0 |
Overig | Bedrijfsvoering (inclusief projecten) | 90.0 | 1190000.0 | 1071000.0 |
Overig | Externe factoren (prijzen/rente/calamiteiten) | 30.0 | 255000.0 | 76500.0 |
Overig | Herindeling | None | None | None |
Belasting | Gaswinning | 30.0 | 1700000.0 | 510000.0 |
Belasting | Vennootschapsbelasting | None | None | None |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | 3.197 | 1.542 | 797.000 |
1 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | 613.000 | 341.000 | 613.000 |
2 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | 4.413 | 4.192 | 4.578 |
3 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | 31.130 | 28.776 | 30.091 |
4 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 61.000 | 65.000 | 74.000 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | estanddeel | Incidentele weerstandscapaciteit | Structurele weerstandscapaciteit |
1 | Algemene Reserve | X | |
2 | Bestemmingsreserves | X | |
3 | Onvoorzien incidenteel | X | |
4 | Vrije ruimte meerjarenraming | X | |
5 | Stille reserves | X | |
6 | Onbenutte belastingcapaciteit | B X |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | ategorie | Kans dat risico zich voordoet | Weging |
1 | 1 | 1 keer per 10 jaar of minder vaak | 10% |
2 | 2 | 1 keer per 5 tot 10 jaar | 30% |
3 | 3 | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% |
4 | 4 | 1 keer per 1 tot 2 jaar | 70% |
5 | 5 | 1 keer per jaar of vaker | C 90% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Categorie | Bandbreedte | Bandbreedte (absoluut) | Risicobedrag (bandbreedtemidden) |
1 | A | Tussen 0% en 0,2% | Tussen € 0 en € 58.000 | € 29.000 |
2 | B | Tussen 0,2% en 0,5% | Tussen € 58.000 en € 145.000 | € 101.500 |
3 | C | Tussen 0,5% en 1,0% | Tussen € 145.000 en € 290.000 | € 217.500 |
4 | D | Tussen 1% en 2% | Tussen € 290.000 en € 580.000 | € 435.000 |
5 | E | Tussen 2% en 5% | Tussen € 580.000 en € 1.450.000 | € 1.015.000 |
6 | F | Groter dan 5% | Groter dan € 1.450.000 | € 1.450.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | atio weerstandsvermogen (norm) | Niveau (beoordeling) |
1 | Groter dan 2,0 | Uitstekend |
2 | Tussen 1,4 en 2,0 | Ruim voldoende |
3 | Tussen 1,0 en 1,4 | Voldoende |
4 | Tussen 0,8 en 1,0 | Matig |
5 | Tussen 0,6 en 0,8 | Onvoldoende |
6 | Kleiner dan 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | estanddeel | Saldo begroting 2018 (bedragen x 1.000 euro) |
1 | Algemene Reserve | € 3.849 |
2 | Vrije bestemmingsreserves | € 2.923 |
3 | Onvoorzien incidenteel | € 28 |
4 | Stille reserves | € 0 |
5 | Totale incidentele weerstandscapaciteit | B € 6.800 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | isico | Korte omschrijving van het risico | Kans* | Weging (tabel 2) | Risicobedrag (tabel 3) | Claim op weerstandscapaciteit (weging * risicobedrag) |
1 | Algemene Uitkering | Een lager dan verwachte Algemene Uitkering | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% | € 510.000 | € 255.000 |
2 | Verbonden partijen | Hoger dan verwachte bijdragen | 1 keer per 1 tot 2 jaar | 70% | € 1.700.000 | € 1.190.000 |
3 | Sociaal Domein (open einde regelingen) | Extra kosten door een groter dan verwacht gebruik van diverse regelingen | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% | € 1.190.000 | € 595.000 |
4 | Kapitaalgoederen (openbare ruimte) | De kosten voor het onderhoud zijn hoger dan verwacht | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% | € 510.000 | € 255.000 |
5 | Grondexploitaties | Tegenvallende kavelverkopen | 1 keer per jaar of vaker | 90% | € 1.190.000 | € 1.071.000 |
6 | Bedrijfsvoering (inclusief projecten) | Ziekte, langer dan verwachte doorlooptijden | 1 keer per jaar of vaker | 90% | € 1.190.000 | € 1.071.000 |
7 | Externe factoren (prijzen/rente/calamiteiten) | Hoger dan verwachte inflatie of rentekosten, rampen, Niet Gesprongen Explosieven | 1 keer per 5 tot 10 jaar | 30% | € 255.000 | € 76.500 |
8 | Herindeling | Toekomstige herindeling, is nog lastig in te schatten. Maar hier dient in de toekomst rekening mee te worden gehouden. | ||||
9 | Gaswinning | De versterkingsopgave heeft ook voor het gemeentelijk vastgoed grote gevolgen. Er is een risico op budgetoverschrijding. Verder kunnen door de NAM of NCG toegezegde middelen lager uitvallen of uitblijven | 1 keer per 5 tot 10 jaar | 30% | € 1.700.000 | R € 510.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | ennootschapsbelasting | Sinds 2016 is de gemeente vennootschapsbelasting plichtig. Dit kan betekenen dat de gemeente in de toekomst belasting dient te betalen over ondernemersactiviteiten. Verwacht wordt dat dit de komende jaren zich niet voordoet | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
1 | Benodigde weerstandscapaciteit | V € 5.023.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar | Rek 2016 | 2017.000 | 2018.000 | |
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | 25.099 | 23.605 | 25.099 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | 2.851 | 3.261 | 3.908 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | 1.730 | 1.151 | 1.874 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | 2.602 | 3.236 | 2.602 |
5 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | 3.197 | 1.542 | 797.000 |
6 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | 613 | 341.000 | 613.000 |
7 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | 4.413 | 4.192 | 4.578 |
8 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | 31.130 | 28.776 | 30.091 |
9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 61 | 65.000 | 74.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar | 2019.000 | 2020.000 | 2021.000 | |
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | 27.192 | 25.004 | 22.862 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | 3.908 | 3.908 | 3.908 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | 1.874 | 1.874 | 1.874 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | 2.602 | 2.602 | 2.602 |
5 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | 797.000 | 797.000 | 797.000 |
6 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | 728.000 | 623.000 | 756.000 |
7 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | 6.578 | 6.578 | 6.578 |
8 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | 30.055 | 29.443 | 29.306 |
9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 68.000 | 69.000 | 61.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar | Rek 2016 | 2017.000 | 2018.000 | |
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | 25.099 | 23.605 | 25.099 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | 2.851 | 3.261 | 3.908 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | 1.730 | 1.151 | 1.874 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid b, c, d, e en f) | 2.602 | 3.236 | 2.602 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar | 2019.000 | 2020.000 | 2021.000 | |
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | 27.192 | 25.004 | 22.862 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | 3.908 | 3.908 | 3.908 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | 1.874 | 1.874 | 1.874 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | 2.602 | 2.602 | 2.602 |
5 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | 797.000 | 797.000 | 797.000 |
6 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | 728.000 | 623.000 | 756.000 |
7 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | 6.578 | 6.578 | 6.578 |
8 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | 30.055 | 29.443 | 29.306 |
9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 68.000 | 69.000 | 61.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar | Rek 2016 | 2017.000 | 2018.000 | |
1 | A | Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) | 13.288 | 11.360 | 11.389 |
2 | B | Balanstotaal | 43.396 | 39.461 | 47.135 |
3 | Solvabiliteit (A/B) x 100% | 31 | 29.000 | 28.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar | 2019.000 | 2020.000 | 2021.000 | |
1 | A | Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) | 11.236 | 11.099 | 10.947 |
2 | B | Balanstotaal | 44.755 | 42.430 | 40.136 |
3 | Solvabiliteit (A/B) x 100% | 25.000 | 26.000 | 27.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar | Rek 2016 | 2017.000 | 2018.000 | |
1 | B | Bouwgronden in exploitatie (cf. art.38 lid b BBV) | 3.015 | 3.015 | 3.015 |
2 | C | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | 31.130 | 28.776 | 30.091 |
3 | Grondexploitatie A/B x 100% | 10 | 10.000 | 10.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar | 2019.000 | 2020.000 | 2021.000 | |
1 | B | Bouwgronden in exploitatie (cf. art.38 lid b BBV) | 3.015 | 3.015 | 3.015 |
2 | C | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | 30.055 | 29.443 | 29.306 |
3 | Grondexploitatie A/B x 100% | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting | Rek 2016 | 2017.000 | 2018 | |
1 | A | Totale structurele lasten | 31.144 | 29.158 | 29.585 |
2 | B | Totale structurele baten | 30.901 | 29.162 | 29.691 |
3 | C | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | 224 | 224.000 | 431 |
4 | D | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | 388 | 388.000 | 377 |
5 | E | Totale baten | 28.374 | 28.772 | 29.714 |
6 | Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x 100% | 3,5 | 1.000 | 0,2 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming | 2019 | 2020 | 2021 | |
1 | A | Totale structurele lasten | 30.351 | 30.048 | 29.949 |
2 | B | Totale structurele baten | 30.032 | 29.420 | 29.283 |
3 | C | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | 392 | 373 | 372 |
4 | D | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | 362 | 367 | 389 |
5 | E | Totale baten | 30.055 | 29.443 | 29.306 |
6 | Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x 100% | -1,2 | -2,2 | -2,2 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting | Rek 2016 | 2017 | 2018 | |
1 | A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 252 | 263 | 276 |
2 | B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 331 | 345 | 345 |
3 | C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | 262 | 269 | 244 |
4 | D | Eventuele heffingskorting | 0 | 0 | 0 |
5 | E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 845 | 877 | 865 |
6 | F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | 722 | 722 | |
7 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100% | 716 | 121 | 119 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming | 2019 | 2020 | 2021 | |
1 | A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 289 | 297 | 312 |
2 | B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 345 | 345 | 345 |
3 | C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | 244 | 244 | 244 |
4 | D | Eventuele heffingskorting | 0 | 0 | 0 |
5 | E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 878 | 886 | 901 |
6 | F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | 722 | 722 | 722 |
7 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100% | 121 | 122 | 124 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | R isico | Kans | Maatregelen |
1 | De moderne ambtenaar bevindt zich in een situatie waarin de leidinggevende minder zicht heeft op de dagelijkse bezigheden van de ambtenaar en, als gevolg van toegenomen vrijheid en het nieuwe werken, op meer afstand staat. | Klein | Toetsen vooral op output Afleggen ambtseed Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Toepassen gedragscode Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag |
2 | De baanmobiliteit, externe inhuur en het aantal tijdelijke contracten nemen sterk toe. Flexibilisering kan de verankering van normen, waarden en regelgeving binnen de organisatie belemmeren en de continuïteit van het integriteitsbeleid en kennisoverdracht bemoeilijken. | Redelijk groot, omdat het verloop vanwege de decentralisaties, de gaswinning en bovengemiddeld ziekteverzuim momenteel erg groot is. | Afleggen ambtseed Bij aannemen van personeel worden de geldende normen en waarden door de leidinggevende meegedeeld Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Toepassen gedragscode |
3 | Politici en bestuurders kunnen nevenfuncties aanhouden. Integriteitsrisico's kunnen ontstaan op het vlak van gebruik van informatie, positie en belangen. | Klein. | Zorgen voor concurrentie Open en transparant communiceren dat een nevenfunctie kruist met de uitvoering van gemeentelijk beleid Elkaar aanspreken |
4 | Integritisme, oftewel de neiging om de betekenis van integriteit op te rekken, waardoor een angstcultuur ontstaat, omdat bestuurders en politici niet meer durven handelen uit angst voor integriteitsbeschuldigingen. | Klein | Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Transparant debat voeren |
5 | Commerciële en maatschappelijke organisaties werken steeds intensiever samen met gemeenten. Er ontstaan uitgebreide netwerken van wederkerigheid waardoor de integriteit van besluitvorming en beleid in het geding komen. | Klein | Zorgen voor concurrentie Toepassen vastgesteld beleid, onder andere inkoop- en aanbesteding Open en transparant communiceren over de onderlinge relaties |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Door bezuinigingen kan de aandacht voor integriteit onder druk komen te staan. Er is een heroriëntatie op kerntaken, waarbij de aandacht uitgaat naar het primaire proces. | Klein | Niet bezuinigen op integriteit of zaken die hieraan raken |
1 | Verspreiden van informatie wordt steeds makkelijker als gevolg van de snelheid van innovaties | Klein | Afleggen ambtseed Bij aannemen van personeel worden de geldende normen en waarden door de leidinggevende meegedeeld Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Toepassen gedragscode |
2 | Gemeenteambtenaren staan meer en vaker in contact met burgers, wat kan leiden tot willekeur | Klein | Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Consequent toepassen beleid Mandaat wordt daar neergelegd waar het hoort |
3 | Het is moeilijk goed toezicht te houden op de besluitvorming en het beleid binnen interbestuurlijke samenwerkingen | Klein | Verslaglegging vergaderingen Informeren en adviseren van bestuurders aan de voorkant Open en transparant debat stimuleren |
4 | De lokale pers heeft weinig capaciteit en beperkte ruimte voor politieke verslaglegging waardoor de communicatie over de lokale politiek afneemt en er minder mogelijkheden zijn tot diepgang | Klein | Persuurtje Persberichten Open communicatie via website en sociale media |
5 | Zowel het sanctioneren als het bagatelliseren van integriteitskwesties kan risico's opleveren. | Klein | Toepassen vastgestelde procedure |
6 | Minderheidsgroepen kunnen zich politiek organiseren en invloedrijk worden met als gevolg dat politieke gewoonten en besluiten ontstaan die niet stroken of strijdig zijn met heersende ideeën over integriteit. | Klein | Stimuleren open politiek debat waarbij ook geldende normen en waarden aan bod komen. |
7 | Via financiering van verkiezingscampagnes door private donateurs ontstaan mogelijk onwenselijke afhankelijkheids-relaties of beïnvloeding tussen politieke en commerciële partijen. | Klein | Stimuleren open politiek debat Elkaar aanspreken |
8 | Beïnvloeding van de lokale politiek door de georganiseerde misdaad | Klein | Stimuleren open politiek debat Elkaar aanspreken |
9 | Door gebrek aan functiescheiding ontstaat het gevaar van risico's op het gebied van organisatorische integriteit. | Klein | Afleggen ambtseed Bij aannemen van personeel worden de geldende normen en waarden door de leidinggevende meegedeeld Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Toepassen gedragscode Zorgen voor functiescheiding |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Algemene Uitkering | 50.0 | 510000.0 | 255000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen | 70.0 | 1700000.0 | 1190000.0 |
Sociaal domein | Sociaal Domein (open einde regelingen) | 50.0 | 1190000.0 | 595000.0 |
Overig | Kapitaalgoederen (openbare ruimte) | 50.0 | 510000.0 | 255000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | 90.0 | 1190000.0 | 1071000.0 |
Overig | Bedrijfsvoering (inclusief projecten) | 90.0 | 1190000.0 | 1071000.0 |
Overig | Externe factoren (prijzen/rente/calamiteiten) | 30.0 | 255000.0 | 76500.0 |
GR / Verbonden partijen | Herindeling | None | None | None |
Overig | Gaswinning | 30.0 | 1700000.0 | 510000.0 |
Belasting | Vennootschapsbelasting | None | None | None |
Belasting | OZB | None | None | None |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar Bedragen x € 1.000 Rek 2017 2018 2019 | ||||
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | € 23.605 | € 27.370 | € 25.143 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | € 5.674 | € 5.674 | € 5.674 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | € 4.257 | € 4.257 | € 4.257 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | € 2.389 | € 2.389 | € 2.389 |
5 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | € 1.569 | € 1.569 | € 1.569 |
6 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | € 375 | € 770 | € 494 |
7 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | € 5.202 | 5.202 | € 5.202 |
8 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | € 32.852 | € 30.091 | € 29.990 |
9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% 73 74 85 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | estanddeel Incidentele weerstandscapaciteit Structurele weerstandscapaciteit | ||
1 | Algemene Reserve | X | |
2 | Bestemmingsreserves | X | |
3 | Onvoorzien incidenteel | X | |
4 | Vrije ruimte meerjarenraming | X | |
5 | Stille reserves | X | |
6 | Onbenutte belastingcapaciteit | BX |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Categorie Kans dat risico zich voordoet Weging | ||
1 | 1 | 1 keer per 10 jaar of minder vaak | 10% |
2 | 2 | 1 keer per 5 tot 10 jaar | 30% |
3 | 3 | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% |
4 | 4 | 1 keer per 1 tot 2 jaar | 70% |
5 | 5 | 1 keer per jaar of vaker | 90% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | ategorie Bandbreedte Bandbreedte (absoluut) Risicobedrag (bandbreedte midden) | |||
1 | A | Tussen 0% en 0,2% | Tussen € 0 en € 58.000 | € 29.000 |
2 | B | Tussen 0,2% en 0,5% | Tussen € 58.000 en € 145.000 | € 101.500 |
3 | C | Tussen 0,5% en 1,0% | Tussen € 145.000 en € 290.000 | € 217.500 |
4 | D | Tussen 1% en 2% | Tussen € 290.000 en € 580.000 | € 435.000 |
5 | E | Tussen 2% en 5% | Tussen € 580.000 en € 1.450.000 | € 1.015.000 |
6 | F | Groter dan 5% | Groter dan € 1.450.000 | C€ 1.450.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio weerstandsvermogen (norm) Niveau (beoordeling) | |
1 | Groter dan 2,0 | Uitstekend |
2 | Tussen 1,4 en 2,0 | Ruim voldoende |
3 | Tussen 1,0 en 1,4 | Voldoende |
4 | Tussen 0,8 en 1,0 | Matig |
5 | Tussen 0,6 en 0,8 | Onvoldoende |
6 | Kleiner dan 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | |
---|---|
0 | Bestanddeel Saldo begroting 2019 (bedragen x 1.000 euro) |
1 | Algemene Reserve € 2.922 |
2 | Vrije bestemmingsreserves € 3.118 |
3 | Onvoorzien incidenteel € 28 |
4 | Stille reserves € 0 |
5 | Totale incidentele weerstandscapaciteit € 6.068 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | isico Korte omschrijving van het Kans* Weging (tabel 2) Risicobedrag (tabel 3) Claim op weerstandscapaciteit risico (weging * risicobedrag) | |||||
1 | Algemene Uitkering | Een lager dan verwachte Algemene Uitkering | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% | € 510.000 | € 255.000 |
2 | Verbonden partijen | Hoger dan verwachte bijdragen | 1 keer per 1 tot 2 jaar | 70% | € 1.700.000 | € 1.190.000 |
3 | Sociaal Domein (open einde regelingen) | Extra kosten door een groter dan verwacht gebruik van diverse regelingen | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% | € 1.190.000 | € 595.000 |
4 | Kapitaalgoederen (openbare ruimte) | De kosten voor het onderhoud zijn hoger dan verwacht | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% | € 510.000 | € 255.000 |
5 | Grondexploitaties | Tegenvallende kavelverkopen | 1 keer per jaar of vaker | 90% | € 1.190.000 | € 1.071.000 |
6 | Bedrijfsvoering (inclusief projecten) | Ziekte, langer dan verwachte doorlooptijden | 1 keer per jaar of vaker | 90% | € 1.190.000 | € 1.071.000 |
7 | Externe factoren (prijzen/rente/calamiteiten) | Hoger dan verwachte inflatie of rentekosten, rampen, Niet Gesprongen Explosieven | 1 keer per 5 tot 10 jaar | 30% | € 255.000 | € 76.500 |
8 | Herindeling | Toekomstige herindeling, is nog lastig in te schatten. Maar hier dient in de toekomst rekening mee te worden gehouden. | ||||
9 | Gaswinning | De versterkingsopgave heeft ook voor het gemeentelijk vastgoed grote gevolgen. Er is een risico op budgetoverschrijding. Verder kunnen door de NAM of NCG toegezegde middelen lager uitvallen of uitblijven | 1 keer per 5 tot 10 jaar | 30% | € 1.700.000 | € 510.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Vennootschapsbelasting | Sinds 2016 is de gemeente vennootschapsbelasting plichtig. Dit kan betekenen dat de gemeente in de toekomst belasting dient te betalen over ondernemersactiviteiten. Verwacht wordt dat dit de komende jaren zich niet voordoet | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
1 | OZB | De gemeente Oldambt en Midden Groningen versus de NAM voeren een rechtszaak over de waarde berekening van NAM locaties welke onderdeel zijn van de OZB opbrengst niet woningen. De uitkomst hiervan heeft indirect ook gevolgen voor de berekening van de waarden van de NAM locaties in de gemeente Loppersum. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
2 | Benodigde € 5.023.500 weerstandscapaciteit |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar Bedragen x € 1.000 2020 2021 2022 | ||||
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | € 22.955 | € 20.813 | € 18.844 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | € 5.674 | € 5.674 | € 5.674 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | € 4.257 | € 4.257 | € 4.257 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | € 2.389 | € 2.389 | € 2.389 |
5 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | € 1.569 | € 1.569 | 1.569 |
6 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | € 389 | € 522 | € 753 |
7 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | € 5.202 | € 5.202 | € 5.202 |
8 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | € 29.805 | € 29.814 | € 29.946 |
9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% 68 69 61 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar Bedragen x € 1.000 Rek 2017 2018 2019 | ||||
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | € 23.605 | € 27.370 | € 25.143 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | € 5.674 | € 5.674 | € 5.674 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | € 4.257 | € 4.257 | € 4.257 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid b, c, d, e en f) | € 2.389 | € 2.389 | € 2.389 |
5 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | € 1.569 | € 1.569 | € 1.569 |
6 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | € 375 | € 770 | € 494 |
7 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | € 5.202 | € 5.202 | € 5.202 |
8 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | € 32.852 | € 30.091 | € 29.990 |
9 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte 73 74 85 leningen (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar Bedragen x € 1.000 2020 2021 2022 | ||||
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | € 22.955 | € 20.813 | € 18.844 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | € 5.674 | € 5.674 | € 5.674 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | € 4.257 | € 4.257 | € 4.257 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | € 2.389 | € 2.389 | € 2.389 |
5 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | € 1.569 | € 1.569 | € 1.569 |
6 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | € 389 | € 522 | € 753 |
7 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | € 5.202 | € 5.202 | € 5.202 |
8 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | € 29.805 | € 29.814 | € 29.946 |
9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% 68 69 61 |
0 | |
---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar Bedragen x € 1.000 Rek 2017 2018 2019 |
1 | A Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) € 12.869 € 12.027 € 11.874 |
2 | B Balanstotaal € 46.542 € 49.464 € 47.084 |
3 | Solvabiliteit (A/B) x 100% 28 24 25 |
0 | |
---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar Bedragen x € 1.000 2020 2021 2022 |
1 | A Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) € 11.737 € 11.585 € 11.445 |
2 | B Balanstotaal € 44.759 € 42.465 € 40.356 |
3 | Solvabiliteit (A/B) x 100% 26 27 28 |
0 | |
---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar Bedragen x € 1.000 Rek 2017 2018 2019 |
1 | B Bouwgronden in exploitatie (cf. art.38 lid b BBV) €3.015 € 3.015 € 3.015 |
2 | C Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties € 32.852 € 30.091 € 29.990 reserves)) |
3 | Grondexploitatie A/B x 100% 9 10 10 |
0 | |
---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar Bedragen x € 1.000 2020 2021 2022 |
1 | B Bouwgronden in exploitatie (cf. art.38 lid b BBV) € 3.015 € 3.015 € 3.015 |
2 | C Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties € 29.805 € 29.814 € 29.946 reserves)) |
3 | Grondexploitatie A/B x 100% 10 10 10 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting Bedragen x € 1.000 Rek 2017 2018 2019 | ||||
1 | A | Totale structurele lasten | € 31.177 | € 29.585 | € 30.301 |
2 | B | Totale structurele baten | € 30.394 | € 29.691 | € 29.974 |
3 | C | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | € 385 | € 431 | € 1.987 |
4 | D | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | € 306 | € 377 | € 1.763 |
5 | E | Totale baten | € 32.852 | € 29.714 | € 31.977 |
6 | Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x -1,5 0,2 - 1,72 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming Bedragen x € 1.000 2020 2021 2022 | ||||
1 | A | Totale structurele lasten | € 30.251 | € 30.203 | € 30.214 |
2 | B | Totale structurele baten | € 30.257 | € 30.264 | € 30.404 |
3 | C | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | € 559 | € 449 | € 458 |
4 | D | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | € 397 | € 394 | € 392 |
5 | E | Totale baten | € 30.355 | € 30.264 | € 30.404 |
6 | Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x -0,51 0,0 0,0 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting Bedragen x € 1.000 Rek 2017 2018 2019 | ||||
1 | A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 263 | € 263 | € 276 |
2 | B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 345 | € 345 | € 345 |
3 | C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | € 269 | € 244 | € 244 |
4 | D | Eventuele heffingskorting | € 0 | € 0 | € 0 |
5 | E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | € 877 | € 865 | € 865 |
6 | F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | € 722 | € 722 | € 722 |
7 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor € 121 € 119 € 119 (E/F) x 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming Bedragen x € 1.000 2020 2021 2022 | ||||
1 | A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 289 | € 297 | € 312 |
2 | B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 345 | € 345 | € 345 |
3 | C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | € 244 | € 244 | € 244 |
4 | D | Eventuele heffingskorting | € 0 | € 0 | € 0 |
5 | E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | € 878 | € 886 | € 901 |
6 | F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | € 722 | € 722 | € 722 |
7 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor € 121 € 122 € 124 (E/F) x 100% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Risico Kans Maatregelen | ||
1 | De moderne ambtenaar bevindt zich in een situatie waarin de leidinggevende minder zicht heeft op de dagelijkse bezigheden van de ambtenaar en, als gevolg van toegenomen vrijheid en het nieuwe werken, op meer afstand staat. | Klein | Toetsen vooral op output Afleggen ambtseed Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Toepassen gedragscode Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag |
2 | De baanmobiliteit, externe inhuur en het aantal tijdelijke contracten nemen sterk toe. Flexibilisering kan de verankering van normen, waarden en regelgeving binnen de organisatie belemmeren en de continuïteit van het integriteitsbeleid en kennisoverdracht bemoeilijken. | Redelijk groot, omdat het verloop vanwege de decentralisaties, de gaswinning en bovengemiddeld ziekteverzuim momenteel erg groot is. | Afleggen ambtseed Bij aannemen van personeel worden de geldende normen en waarden door de leidinggevende meegedeeld Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Toepassen gedragscode |
3 | Politici en bestuurders kunnen nevenfuncties aanhouden. Integriteits-risico's kunnen ontstaan op het vlak van gebruik van informatie, positie en belangen. | Klein. | Zorgen voor concurrentie Open en transparant communiceren dat een nevenfunctie kruist met de uitvoering van gemeentelijk beleid Elkaar aanspreken |
4 | Integritisme, oftewel de neiging om de betekenis van integriteit op te rekken, waardoor een angstcultuur ontstaat, omdat bestuurders en politici niet meer durven handelen uit angst voor integriteitsbeschuldigingen. | Klein | Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Transparant debat voeren |
5 | Commerciële en maatschappelijke organisaties werken steeds intensiever samen met gemeenten. Er ontstaan uitgebreide netwerken van wederkerigheid waardoor de integriteit van besluitvorming en beleid in het geding komen. | Klein | Zorgen voor concurrentie Toepassen vastgesteld beleid, onder andere inkoop- en aanbesteding Open en transparant communiceren over de onderlinge relaties |
6 | Door bezuinigingen kan de aandacht voor integriteit onder druk komen te staan. Er is een heroriëntatie op kerntaken, waarbij de aandacht uitgaat naar het primaire proces. | Klein | Niet bezuinigen op integriteit of zaken die hieraan raken |
7 | Verspreiden van informatie wordt steeds makkelijker als gevolg van de snelheid van innovaties | Klein | Afleggen ambtseed Bij aannemen van personeel worden de geldende normen en waarden door de leidinggevende meegedeeld Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Toepassen gedragscode |
8 | Gemeenteambtenaren staan meer en vaker in contact met burgers, wat kan leiden tot willekeur | Klein | Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Consequent toepassen beleid Mandaat wordt daar neergelegd waar het hoort |
9 | Het is moeilijk goed toezicht te houden op de besluitvorming en het beleid binnen interbestuurlijke samenwerkingen | Klein | Verslaglegging vergaderingen Informeren en adviseren van bestuurders aan de voorkant Open en transparant debat stimuleren |
10 | De lokale pers heeft weinig capaciteit en beperkte ruimte voor politieke verslaglegging waardoor de communicatie over de lokale politiek afneemt en er minder mogelijkheden zijn tot diepgang | Klein | Persuurtje Persberichten Open communicatie via website en sociale media |
11 | Zowel het sanctioneren als het bagatelliseren van integriteitskwesties kan risico's opleveren. | Klein | Toepassen vastgestelde procedure |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Minderheidsgroepen kunnen zich politiek organiseren en invloedrijk worden met als gevolg dat politieke gewoonten en besluiten ontstaan die niet stroken of strijdig zijn met heersende ideeën over integriteit. | Klein | Stimuleren open politiek debat waarbij ook geldende normen en waarden aan bod komen. |
1 | Via financiering van verkiezingscampagnes door private donateurs ontstaan mogelijk onwenselijke afhankelijkheidsrelaties of beïnvloeding tussen politieke en commerciële partijen. | Klein | Stimuleren open politiek debat Elkaar aanspreken |
2 | Beïnvloeding van de lokale politiek door de georganiseerde misdaad | Klein | Stimuleren open politiek debat Elkaar aanspreken |
3 | Door gebrek aan functiescheiding ontstaat het gevaar van risico's op het gebied van organisatorische integriteit. | Klein | Afleggen ambtseed Bij aannemen van personeel worden de geldende normen en waarden door de leidinggevende meegedeeld Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Toepassen gedragscode Zorgen voor functiescheiding |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Algemene Uitkering | 50.0 | 510000.0 | 255000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen | 70.0 | 1700000.0 | 1190000.0 |
Sociaal domein | Sociaal Domein (open einde regelingen) | 50.0 | 1190000.0 | 595000.0 |
Kapitaalgoederen | Kapitaalgoederen (openbare ruimte) | 50.0 | 510000.0 | 255000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | 90.0 | 1190000.0 | 1071000.0 |
Projecten | Bedrijfsvoering (inclusief projecten) | 90.0 | 1190000.0 | 1071000.0 |
Overig | Externe factoren (prijzen/rente/calamiteiten) | 30.0 | 255000.0 | 76500.0 |
GR / Verbonden partijen | Herindeling | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Gaswinning | 30.0 | 1700000.0 | 510000.0 |
Belasting | Vennootschapsbelasting | None | None | None |
Belasting | OZB | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | NPG (Nationaal Programma Groningen) | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | R atio weerstandsvermogen (norm) Niveau (beoordeling) | |
1 | Groter dan 2,0 | Uitstekend |
2 | Tussen 1,4 en 2,0 | Ruim voldoende |
3 | Tussen 1,0 en 1,4 | Voldoende |
4 | Tussen 0,8 en 1,0 | Matig |
5 | Tussen 0,6 en 0,8 | Onvoldoende |
6 | Kleiner dan 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | |
---|---|
0 | B estanddeel Saldo begroting 2020 (bedragen x 1.000 euro) |
1 | Algemene Reserve € 1.334 |
2 | Vrije bestemmingsreserves € 3.033 |
3 | Onvoorzien incidenteel € 28 |
4 | Stille reserves € 0 |
5 | Totale incidentele weerstandscapaciteit € 4.395 |
0 | |
---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar Bedragen x € 1.000 2021 2022 2023 |
1 | A Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) € 14.935 € 14.676 € 14.444 |
2 | B Balanstotaal € 62.654 € 63.940 € 65.559 |
3 | Solvabiliteit (A/B) x 100% 24 23 22 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | ategorie Bandbreedte Bandbreedte (absoluut) Risicobedrag (bandbreedte midden) | |||
1 | A | Tussen 0% en 0,2% | Tussen € 0 en € 58.000 | € 29.000 |
2 | B | Tussen 0,2% en 0,5% | Tussen € 58.000 en € 145.000 | € 101.500 |
3 | C | Tussen 0,5% en 1,0% | Tussen € 145.000 en € 290.000 | € 217.500 |
4 | D | Tussen 1% en 2% | Tussen € 290.000 en € 580.000 | € 435.000 |
5 | E | Tussen 2% en 5% | Tussen € 580.000 en € 1.450.000 | € 1.015.000 |
6 | F | Groter dan 5% | Groter dan € 1.450.000 | C € 1.450.000 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | estanddeel Incidentele weerstandscapaciteit Structurele weerstandscapaciteit | ||
1 | Algemene Reserve | X | |
2 | Bestemmingsreserves | X | |
3 | Onvoorzien incidenteel | X | |
4 | Vrije ruimte meerjarenraming | X | |
5 | Stille reserves | X | |
6 | Onbenutte belastingcapaciteit | B X |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Categorie Kans dat risico zich voordoet Weging | ||
1 | 1 | 1 keer per 10 jaar of minder vaak | 10% |
2 | 2 | 1 keer per 5 tot 10 jaar | 30% |
3 | 3 | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% |
4 | 4 | 1 keer per 1 tot 2 jaar | 70% |
5 | 5 | 1 keer per jaar of vaker | 90% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | isico Korte omschrijving van het Kans* Weging (tabel 2) Risicobedrag (tabel 3) Claim op weerstandscapaciteit risico (weging * risicobedrag) | |||||
1 | Algemene Uitkering | Een lager dan verwachte Algemene Uitkering | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% | € 510.000 | € 255.000 |
2 | Verbonden partijen | Hoger dan verwachte bijdragen | 1 keer per 1 tot 2 jaar | 70% | € 1.700.000 | € 1.190.000 |
3 | Sociaal Domein (open einde regelingen) | Extra kosten door een groter dan verwacht gebruik van diverse regelingen | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% | € 1.190.000 | € 595.000 |
4 | Kapitaalgoederen (openbare ruimte) | De kosten voor het onderhoud zijn hoger dan verwacht | 1 keer per 2 tot 5 jaar | 50% | € 510.000 | € 255.000 |
5 | Grondexploitaties | Tegenvallende kavelverkopen | 1 keer per jaar of vaker | 90% | € 1.190.000 | € 1.071.000 |
6 | Bedrijfsvoering (inclusief projecten) | Ziekte, langer dan verwachte doorlooptijden | 1 keer per jaar of vaker | 90% | € 1.190.000 | € 1.071.000 |
7 | Externe factoren (prijzen/rente/calamiteiten) | Hoger dan verwachte inflatie of rentekosten, rampen, Niet Gesprongen Explosieven | 1 keer per 5 tot 10 jaar | 30% | € 255.000 | € 76.500 |
8 | Herindeling | Toekomstige herindeling, is nog lastig in te schatten. Maar hier dient in de toekomst rekening mee te worden gehouden. | ||||
9 | Gaswinning | De versterkingsopgave heeft ook voor het gemeentelijk vastgoed grote gevolgen. Er is een risico op budgetoverschrijding. Verder kunnen door de NAM of NCG toegezegde middelen lager uitvallen of uitblijven | 1 keer per 5 tot 10 jaar | 30% | € 1.700.000 | R € 510.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | V ennootschapsbelasting | Sinds 2016 is de gemeente vennootschapsbelasting plichtig. Dit kan betekenen dat de gemeente in de toekomst belasting dient te betalen over ondernemersactiviteiten. Verwacht wordt dat dit de komende jaren zich niet voordoet | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
1 | OZB | De gemeente Oldambt en Midden Groningen versus de NAM voeren een rechtszaak over de waarde berekening van NAM locaties welke onderdeel zijn van de OZB opbrengst niet woningen. De uitkomst hiervan heeft indirect ook gevolgen voor de berekening van de waarden van de NAM locaties in de gemeente Loppersum. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
2 | NPG (Nationaal Programma Groningen) | De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van het programma. De NPG is budgetneutraal, indien het budget wordt overschreden is dit voor onze eigen begroting. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
3 | Benodigde € 5.023.500 weerstandscapaciteit |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar Bedragen x € 1.000 Rek 2018 2019 2020 | ||||
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | € 26.118 | € 28.288 | € 30.127 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | € 5,902 | € 11.730 | € 11.730 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | € 9.864 | € 4.017 | € 4.017 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | € 2.317 | € 2.064 | € 2.064 |
5 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | € 7.786 | € 7.786 | € 7.786 |
6 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | € 476 | € 476 | € 476 |
7 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | € 4.566 | € 4.439 | € 4.439 |
8 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | € 34.626 | €30.122 | € 33.300 |
9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% 77 97 92 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar Bedragen x € 1.000 2021 2022 2023 | ||||
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | € 31.897 | € 33.442 | € 35.283 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | € 11.730 | € 11.730 | € 11.730 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | € 4.017 | € 4.017 | € 4.017 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | € 2.064 | € 2.064 | € 2.064 |
5 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | € 7.786 | € 7.786 | € 7.786 |
6 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | € 476 | € 476 | € 476 |
7 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | € 4.439 | € 4.439 | € 4.439 |
8 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | € 33.301 | € 33.227 | € 33.237 |
9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% 99 104 109 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar Bedragen x € 1.000 Rek 2018 2019 2020 | ||||
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | € 26.118 | € 28.288 | € 30.127 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | € 5,902 | € 11.730 | € 11.730 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | € 9.864 | € 4.017 | € 4.017 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid b, c, d, e en f) | € 2.317 | € 2.064 | € 2.064 |
5 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | € 7.786 | € 7.786 | € 7.786 |
6 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | € 476 | € 476 | € 476 |
7 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | € 4.566 | € 4439 | € 4.439 |
8 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | € 34.626 | €30.122 | € 33.300 |
9 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte 77 97 93 leningen (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar Bedragen x € 1.000 2021 2022 2023 | ||||
1 | A | Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | € 31.897 | € 33.442 | € 35.283 |
2 | B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | € 11.730 | € 11.730 | € 11.730 |
3 | C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | € 4.017 | € 4.017 | € 4.017 |
4 | D | Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | € 2.064 | € 2.064 | € 2.064 |
5 | E | Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | € 7.786 | € 7.786 | € 7.786 |
6 | F | Liquide middelen (cf art. 40 BBV) | € 476 | € 476 | € 476 |
7 | G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | € 4.439 | € 4.439 | € 4.439 |
8 | H | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) | € 33.301 | € 33.227 | € 33.237 |
9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% 99 104 109 |
0 | |
---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar Bedragen x € 1.000 Rek 2018 2019 2020 |
1 | A Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) € 15.706 € 15.383 € 15.172 |
2 | B Balanstotaal € 57.665 € 59.493 € 61.121 |
3 | Solvabiliteit (A/B) x 100% 27 26 25 |
0 | |
---|---|
0 | Bij begroting ultimo jaar Bedragen x € 1.000 Rek 2018 2019 2020 |
1 | A Bouwgronden in exploitatie (cf. art.38 lid b BBV) € 2.498 € 1.442 € 1.000 |
2 | B Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties € 34.626 € 30.122 € 33.300 reserves)) |
3 | Grondexploitatie A/B x 100% 7 5 3 |
0 | |
---|---|
0 | Bij meerjarenraming ultimo jaar Bedragen x € 1.000 2021 2022 2023 |
1 | A Bouwgronden in exploitatie (cf. art.38 lid b BBV) € 633 € 112 € - |
2 | B Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties € 33.301 € 33.227 € 33.237 reserves)) |
3 | Grondexploitatie A/B x 100% 2 0 0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting Bedragen x € 1.000 Rek 2018 2019 2020 | ||||
1 | A | Totale structurele lasten | € 29.978 | € 29.631 | € 31.251 |
2 | B | Totale structurele baten | € 28.648 | € 29.495 | € 31.119 |
3 | C | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | € 378 | € 393 | € 423 |
4 | D | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | € 376 | € 437 | € 1.063 |
5 | E | Totale baten | € 34.663 | € 29.989 | € 33.300 |
6 | Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x - 3,84 -0,31 1,5 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming Bedragen x € 1.000 2021 2022 2023 | ||||
1 | A | Totale structurele lasten | € 31.280 | € 31.330 | € 31.339 |
2 | B | Totale structurele baten | € 31.317 | € 31.396 | € 31.379 |
3 | C | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | € 419 | € 414 | € 409 |
4 | D | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | € 1.142 | € 1.165 | € 641 |
5 | E | Totale baten | € 33.301 | € 33.227 | € 33.237 |
6 | Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x 2,3 2,5 0,8 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij begroting Bedragen x € 1.000 Rek 2018 2019 2020 | ||||
1 | A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 263 | € 263 | € 273 |
2 | B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 345 | € 345 | € 346 |
3 | C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | € 269 | € 244 | € 242 |
4 | D | Eventuele heffingskorting | € 0 | € 0 | € 0 |
5 | E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | € 877 | € 865 | € 861 |
6 | F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | € 722 | € 722 | € 740 |
7 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor € 121 € 119 € 116 (E/F) x 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bij meerjarenraming Bedragen x € 1.000 2021 2022 2023 | ||||
1 | A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 280 | € 287 | € 294 |
2 | B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 346 | € 346 | € 346 |
3 | C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | € 242 | € 242 | € 242 |
4 | D | Eventuele heffingskorting | € 0 | € 0 | € 0 |
5 | E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | € 868 | € 875 | € 882 |
6 | F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | € 740 | € 740 | € 740 |
7 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor € 117 € 118 € 119 (E/F) x 100% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | isico Kans Maatregelen | ||
1 | De moderne ambtenaar bevindt zich in een situatie waarin de leidinggevende minder zicht heeft op de dagelijkse bezigheden van de ambtenaar en, als gevolg van toegenomen vrijheid en het nieuwe werken, op meer afstand staat. | Klein | Toetsen vooral op output Afleggen ambtseed Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Toepassen gedragscode Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag |
2 | De baanmobiliteit, externe inhuur en het aantal tijdelijke contracten nemen sterk toe. Flexibilisering kan de verankering van normen, waarden en regelgeving binnen de organisatie belemmeren en de continuïteit van het integriteitsbeleid en kennisoverdracht bemoeilijken. | Redelijk groot, omdat het verloop vanwege de decentralisaties, de gaswinning en bovengemiddeld ziekteverzuim momenteel erg groot is. | Afleggen ambtseed Bij aannemen van personeel worden de geldende normen en waarden door de leidinggevende meegedeeld Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Toepassen gedragscode |
3 | Politici en bestuurders kunnen nevenfuncties aanhouden. Integriteitsrisico's kunnen ontstaan op het vlak van gebruik van informatie, positie en belangen. | Klein. | Zorgen voor concurrentie Open en transparant communiceren dat een nevenfunctie kruist met de uitvoering van gemeentelijk beleid Elkaar aanspreken |
4 | Integritisme, oftewel de neiging om de betekenis van integriteit op te rekken, waardoor een angstcultuur ontstaat, omdat bestuurders en politici niet meer durven handelen uit angst voor integriteitsbeschuldigingen. | Klein | Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Transparant debat voeren |
5 | Commerciële en maatschappelijke organisaties werken steeds intensiever samen met gemeenten. Er ontstaan uitgebreide netwerken van wederkerigheid waardoor de integriteit van besluitvorming en beleid in het geding komen. | Klein | Zorgen voor concurrentie Toepassen vastgesteld beleid, onder andere inkoop- en aanbesteding Open en transparant communiceren over de onderlinge relaties |
6 | Door bezuinigingen kan de aandacht voor integriteit onder druk komen te staan. Er is een heroriëntatie op kerntaken, waarbij de aandacht uitgaat naar het primaire proces. | Klein | Niet bezuinigen op integriteit of zaken die hieraan raken |
7 | Verspreiden van informatie wordt steeds makkelijker als gevolg van de snelheid van innovaties | Klein | Afleggen ambtseed Bij aannemen van personeel worden de geldende normen en waarden door de leidinggevende meegedeeld Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Toepassen gedragscode |
8 | Gemeenteambtenaren staan meer en vaker in contact met burgers, wat kan leiden tot willekeur | Klein | Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Consequent toepassen beleid Mandaat wordt daar neergelegd waar het hoort |
9 | Het is moeilijk goed toezicht te houden op de besluitvorming en het beleid binnen interbestuurlijke samenwerkingen | Klein | Verslaglegging vergaderingen Informeren en adviseren van bestuurders aan de voorkant Open en transparant debat stimuleren |
10 | De lokale pers heeft weinig capaciteit en beperkte ruimte voor politieke verslaglegging waardoor de communicatie over de lokale politiek afneemt en er minder mogelijkheden zijn tot diepgang | Klein | Persuurtje Persberichten Open communicatie via website en sociale media |
11 | Zowel het sanctioneren als het bagatelliseren van integriteitskwesties kan risico's opleveren. | Klein | R Toepassen vastgestelde procedure |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | M inderheidsgroepen kunnen zich politiek organiseren en invloedrijk worden met als gevolg dat politieke gewoonten en besluiten ontstaan die niet stroken of strijdig zijn met heersende ideeën over integriteit. | Klein | Stimuleren open politiek debat waarbij ook geldende normen en waarden aan bod komen. |
1 | Via financiering van verkiezingscampagnes door private donateurs ontstaan mogelijk onwenselijke afhankelijkheidsrelaties of beïnvloeding tussen politieke en commerciële partijen. | Klein | Stimuleren open politiek debat Elkaar aanspreken |
2 | Beïnvloeding van de lokale politiek door de georganiseerde misdaad | Klein | Stimuleren open politiek debat Elkaar aanspreken |
3 | Door gebrek aan functiescheiding ontstaat het gevaar van risico's op het gebied van organisatorische integriteit. | Klein | Afleggen ambtseed Bij aannemen van personeel worden de geldende normen en waarden door de leidinggevende meegedeeld Personeelsbeleid gericht op professionaliteit Stimuleren open organisatie, waarin we elkaar aanspreken op gedrag Toepassen gedragscode Zorgen voor functiescheiding |