Naam | Renkum |
---|---|
Code | 274 |
Provincie | Gelderland |
Inwonertal | 31338 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Belasting | Lokale inkomsten | None | None | 105000.0 |
Kapitaalgoederen | Onderhoud kapitaalgoederen | None | None | 324000.0 |
Overig | Financiering | None | None | 42000.0 |
Personeel | Bedrijfsvoering | None | None | 87000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen | None | None | 81000.0 |
Grondexploitatie | Grondbeleid | None | None | 2000.0 |
GR / Verbonden partijen | Subsidies | None | None | None |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | W eerstandscapaciteit Bedragen x € 1.000 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Totaal |
1 | Structurele capaciteit | ||||||
2 | Onbenutte belastingcapaciteit | 2.649 | 2.649 | ||||
3 | Begrotingsruimte | ||||||
4 | Kostenreductie | ||||||
5 | Totaal structureel | 0 | 2.649 | 0 | 0 | 0 | 2.649 |
6 | |||||||
7 | Incidentele capaciteit | ||||||
8 | Post onvoorzien | 5 | 165 | 165 | 165 | 165 | 665 |
9 | Weerstandsreserve | 1.057 | 1.057 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit Bedragen x € 1.000 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Totaal |
1 | Onbenutte belastingcapaciteit | ||||||
2 | Stille reserves | ||||||
3 | Begrotingsruimte | ||||||
4 | Buffer | ||||||
5 | Kostenreductie | ||||||
6 | Totaal incidenteel | 1.062 | 165 | 165 | 165 | 165 | 1.722 |
7 | Totaal weerstandscapaciteit | 1.062 | 2.814 | 165 | 165 | 165 | 4.371 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | K lasse | Kans (waarschijnlijkheid) | Procentueel |
1 | 1 | Zeer klein | 1-20 % |
2 | 2 | Klein | 21-40 % |
3 | 3 | Gemiddeld | 41-60 % |
4 | 4 | Groot | 61-80 % |
5 | 5 | Zeer groot | 81-100 % |
6 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | K lasse | Bandbreedte financieel gevolg in euro’s |
1 | 1 | 0-25.000 |
2 | 2 | 25.001-50.000 |
3 | 3 | 50.001-100.000 |
4 | 4 | 100.001-250.000 |
5 | 5 | Meer dan 250.001 |
6 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | R isico’s Bedragen x € 1.000 | 2017 Inc | 2017 Str | 2018 Inc | 2018 Str | 2019 Inc | 2019 Str | 2020 Inc | 2020 Str | 2021 Inc | 2021 Str |
1 | Lokale inkomsten | 38 | 88 | 105 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Onderhoud kapitaalgoederen | 488 | 0 | 324 | 0 | 174 | 0 | 262 | 0 | 61 | 0 |
3 | Financiering | 50 | 0 | 42 | 0 | 33 | 0 | 28 | 0 | 24 | 0 |
4 | Bedrijfsvoering | 499 | 23 | 87 | 0 | 52 | 0 | 50 | 0 | 50 | 0 |
5 | Verbonden partijen | 39 | 0 | 81 | 0 | 99 | 0 | 117 | 0 | 117 | 0 |
6 | Grondbeleid | 496 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Totaal | 1.608 | 110 | 641 | 0 | 357 | 0 | 457 | 0 | 252 | 0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | W eerstandsvermogen | Beoordeling |
1 | > 100 % | Uitstekend |
2 | 80 % - 100 % | Ruim voldoende |
3 | 60 % - 80 % | Voldoende |
4 | 40 % - 60 % | Matig |
5 | < 40 % | Slecht |
6 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Statisch weerstandsvermogen | |
1 | Risico’s ten opzichte van incidentele weerstandscapaciteit | |
2 | Incidentele risico’s 2017 t/m 2021 | 3.316 |
3 | Structurele risico’s 2017 | 110 |
4 | Totaal | 3.426 |
5 | ||
6 | Aanwezige incidentele weerstandscapaciteit 2017 t/m 2021 | 1.722 |
7 | ||
8 | Percentage | 50 % |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | D ynamisch weerstandsvermogen | |
1 | Risico’s ten opzichte van structurele weerstandscapaciteit | |
2 | Structurele risico’s 2017 t/m 2021 | 110 |
3 | Totaal | 110 |
4 | ||
5 | Aanwezige structurele weerstandscapaciteit 2017 t/m 2021 | 2.649 |
6 | ||
7 | Percentage | 2.409 % |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | F inanciële kengetallen | Rek. 2016 | Begr. 2017 | Begr. 2018 | Begr. 2019 | Begr. 2020 | Begr. 2021 |
1 | Netto schuldquote *) | 19 % | 20 % | 23 % | 39 % | 42 % | 39 % |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen *) | 14 % | 15 % | 16 % | 33 % | 35 % | 33 % |
3 | Solvabiliteitsratio | 32 % | 32 % | 29 % | 20 % | 18 % | 20 % |
4 | Grondexploitatie | 5 % | 6 % | 3 % | 1 % | 0 % | 0 % |
5 | Structurele exploitatieruimte | 1 % | 2 % | 1 % | 1 % | 1 % | 1 % |
6 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde voorgaand jaar | 118 % | 116 % | 120% | nb | nb | nb |
7 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | K engetallen | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | Solvabiliteitsratio | > 50 % | 20 - 50 % | < 20 % |
2 | Grondexploitatie | < 20 % | 20 - 35 % | > 35 % |
3 | Structurele exploitatieruimte | Begr. en MJB > 0 % | Begr. of MJB > 0 % | Begr. en MJB < 0 % |
4 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde voorgaand jaar | < 95 % | 95 - 105 % | > 105 % |
5 | Weerstandsvermogen | > 100 % | 80 - 100 % | < 100 % |
6 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | WGA | None | None | 250000.0 |
Informatieveiligheid | AVG. Boete vanwege het niet naleven van wettelijke verplichtingen in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming | None | None | 88000.0 |
ICT algemeen | Connectie. Risico dat de verwachte kostenbesparing, met name op ICT, niet wordt gerealiseerd. | None | None | 88000.0 |
Grondexploitatie | Gemeentelijke gebouwen. Onderhoud niet-kernareaal is niet ingecalculeerd in verband met voornemen tot verkoop. Renovatie kernareaal wordt per object aangevraagd. Taakstelling vastgoed bedraagt 84.000 / jaar. | None | None | 53000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering. Omvang van de algemene uitkering is gekoppeld aan de uitgaven binnen de rijksbegroting. Risico dat gemeentelijke uitgaven daar niet mee in de pas lopen. Risico van een uitname uit het gemeentefonds voor stijgende declaraties binnen het Btw-compensatiefonds. | None | None | 82000.0 |
Gemeentefonds | Loon- en prijsstijgingen. Risico dat gereserveerd bedrag voor loon- en prijsstijgingen uit algemene uitkering en belastingen onvoldoende is om inflatie te compenseren. | None | None | 75000.0 |
Belasting | Verruiming Btw-sportvrijstelling. Risico dat het btw-effect voor de gemeente hoger ligt dan de compensatie vanuit het rijk. | None | None | 30000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Financiële kengetallen | Rek.2017 | Begr. 2018 | Begr.2019 | Begr.2020 | Begr. 2021 | Begr.2022 |
1 | Netto schuldquote | 31% | 32% | 44% | 65% | 66% | 64% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen | 25% | 26% | 38% | 59% | 60% | 58% |
3 | Solvabiliteitsratio | 27% | 27% | 22% | 15% | 15% | 14% |
4 | Grondexploitatie | 3% | 3% | 2% | 1% | 0% | 0% |
5 | Structurele exploitatieruimte | 2% | 1% | 0% | -1% | -1% | 0% |
6 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde voorgaand jaar | 116% | 120% | 127% | nb | nb | nb |
7 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit Bedragen x € 1.000 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Totaal |
1 | Structurele capaciteit | ||||||
2 | Onbenutte belastingcapaciteit | 2.196 | 2.196 | ||||
3 | Begrotingsruimte | ||||||
4 | Kostenreductie | ||||||
5 | Totaal structureel | 0 | 2.196 | 0 | 0 | 0 | 2.196 |
6 | Incidentele capaciteit | ||||||
7 | Post onvoorzien | 165 | 165 | 165 | 165 | 165 | 825 |
8 | Weerstandsreserve | 954 | 954 | ||||
9 | Onbenutte belastingcapaciteit | ||||||
10 | Stille reserves | ||||||
11 | Begrotingsruimte | ||||||
12 | Kostenreductie | ||||||
13 | Totaal incidenteel | 1.119 | 165 | 165 | 165 | 165 | 1.779 |
14 | Totaal weerstandscapaciteit | 1.119 | 2.361 | 165 | 165 | 165 | 3.975 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | Solvabiliteitsratio | > 50 % | 20 - 50 % | < 20 % |
2 | Grondexploitatie | < 20 % | 20 - 35 % | > 35 % |
3 | Structurele exploitatieruimte | Begr. en MJB > 0 % | Begr. of MJB > 0 % | Begr. en MJB < 0 % |
4 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde voorgaand jaar | < 95 % | 95 - 105 % | > 105 % |
5 | Weerstandsvermogen | > 100 % | 80 - 100 % | < 80 % |
6 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | P | Risico | Omschrijving | I/S | Kans | Omvang | Score | Ontwik-keling | Bedrag 2019 |
1 | 1 | Onderwijshuis-vesting | Bouwkosten liggen hoger dan de normbedragen in het huisvestingsplan (IHP). Begrote opbrengsten kunnen niet worden gerealiseerd, ook in relatie tot fiscale afwikkeling. | I | 5 | 5 | 25 | + | 360.000 |
2 | 1 Wmo | en jeugdwet | Vraag kan hoger liggen dan de verwachte zorgconsumptie. Taakstelling Sociaal domein kan niet worden gerealiseerd. | I | 5 | 5 | 25 | = | 0, risico tlv reserve SD |
3 | 1 | Inkomensvoorzie-ning | Voor 2019 houden we rekening met een daling van het rijksbudget. Deze daling valt pas te kwantificeren bij het verschijnen van de september circulaire. De lasten van bijstand worden begroot op het toegekende rijksbudget plus het maximale eigen risico voor de gemeente. In 2019 bedraagt het eigen risico 10%. Voor zover het tekort de 10% overstijgt, kan de gemeente een vangnetuitkering bij het Rijk aanvragen. Risico is dat we niet voldoen aan de voorwaarde voor deze vangnetuitkering. Dit risico zal de komende jaren toenemen door aanscherping van de voorwaarden voor de vangnetuitkering en het blijven stijgen van de uitgaven voor bijstand. Wanneer het rijksbudget stijgt, stijgt ook het eigen risico mee. In de komende 5 jaar daalt het budget per instromer voor arbeidsparticipatie. Wanneer | S | 3 | 5 | 15 | + | 0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | P | Risico | Omschrijving | I/S | Kans | Omvang | Score | Ontwik-keling | Bedrag 2019 |
1 | de gemeente onvoldoende resultaten boekt op uitstroom, heeft dit gevolgen voor de bijstand en de vangnetuitkering. Daarnaast houden wij rekening met een negatieve bestandsontwikkeling door aangekondigde wetswijzigingen en afvlakken van de huidige hoogconjunctuur. | ||||||||
2 | 2 | Verkeer | (Economische) ontwikkelingen als groei van het aantal voertuigen per huishouden, vergrijzing in de dorpen, modernisering van het wagenpark en het aantrekken van de aannemersmarkt zetten de budgetten onder druk. | S | 2 | 5 | 10 | + | 25.000 |
3 | 2 | Boom-beheer | Verhoogd veiligheidsrisico en schade door achterstallig onderhoud, risico van takbreuk door boomziektes. Geld beschikbaar vanuit reserve. | I | 5 | 5 | 25 | -/- | 0 |
4 | 2 Wegen-onder-houd | Risico op kapitaalsvernietiging door onderhoud onder het vastgestelde kwaliteitsniveau. en 2020 een kleiner risico door extra beschikbare middelen. | S | 3 | 5 | 15 | -/- | 450.000 | |
5 | 2 | Openbare verlich-ting | Innovatieve aanbesteding moet leiden tot een aanbod waarbij innovatie ertoe leidt dat we stroomgebruik, onderhoud en vervanging binnen de beschikbare budgetten realiseren. Tot definitieve afronding van de aanbesteding bestaat het risico dat dit niet lukt. | S | 2 | 5 | 10 | -/- | 75.000 |
6 | 2 | Land-schap | Bestrijding invasieve exoten als Japanse Duizendknoop en Reuzenbereklauw. | I | 5 | 4 | 20 | = | 158.000 |
7 | 3 | Uitkering | Eigen risico over WGA | I | 3 | 5 | 15 | = | 125.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | P | Risico | Omschrijving | I/S | Kans | Omvang | Score | Ontwik-keling | Bedrag 2019 |
1 | WGA | uitkering en re-integratie van personeel. | |||||||
2 | 3 | AVG | Boete vanwege het niet naleven van wettelijke verplichtingen in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming | I | 3 | 5 | 15 | = | 250.000 |
3 | 3 | Connectie | Risico dat de verwachte kostenbesparing, met name op ICT, niet wordt gerealiseerd. | I | 3 | 4 | 12 | = | 88.000 |
4 | 3 | Gemeentelijke gebou-wen | Onderhoud niet-kernareaal is niet ingecalculeerd in verband met voornemen tot verkoop. Renovatie kernareaal wordt per object aangevraagd. Taakstelling vastgoed bedraagt 84.000 / jaar. | I | 4 | 3 | 12 | + | 53.000 |
5 | F | Algemene uitkering | Omvang van de algemene uitkering is gekoppeld aan de uitgaven binnen de rijksbegroting. Risico dat gemeentelijke uitgaven daar niet mee in de pas lopen. Risico van een uitname uit het gemeentefonds voor stijgende declaraties binnen het Btw-compensatiefonds. | S | 3 | 5 | 15 | + | 82.000 |
6 | F | Loon- en prijs-stijgingen | Risico dat gereserveerd bedrag voor loon- en prijsstijgingen uit algemene uitkering en belastingen onvoldoende is om inflatie te compenseren. | I | 2 | 5 | 10 | + | 75.000 |
7 | F | Verrui-ming Btw-sport-vrijstel-ling | Risico dat het btw-effect voor de gemeente hoger ligt dan de compensatie vanuit het rijk. | S | 2 | 5 | 10 | + | 30.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico’s Bedragen x € 1.000 | 2018 Inc | 2018 Str | 2019 Inc | 2019 Str | 2020 Inc | 2020 Str | 2021 Inc | 2021 Str | 2022 Inc | 2022 Str |
1 | 1. Samenleving | 23 | 0 | 336 | 19 | 212 | 0 | 11 | 0 | 0 | 0 |
2 | 2. Omgeving | 48 | 0 | 300 | 100 | 45 | 0 | 45 | 450 | 45 | 0 |
3 | 3. Organisatie | 468 | 0 | 145 | 0 | 130 | 0 | 130 | 0 | 130 | 0 |
4 | Financiën | 66 | 30 | 115 | 93 | 28 | 0 | 22 | 0 | 18 | 0 |
5 | Totaal | 604 | 30 | 896 | 212 | 416 | 0 | 209 | 450 | 193 | 0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstandsvermogen | Beoordeling |
1 | > 100 % | Uitstekend |
2 | 80 % - 100 % | Ruim voldoende |
3 | 60 % - 80 % | Voldoende |
4 | 40 % - 60 % | Matig |
5 | < 40 % | Slecht |
6 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Statisch weerstandsvermogen | |
1 | Risico’s ten opzichte van incidentele weerstandscapaciteit | |
2 | Incidentele risico’s 2018 t/m 2022 | 2.318 |
3 | Structurele risico’s 2018 en 2019 | 242 |
4 | Totaal | 2.559 |
5 | Aanwezige incidentele weerstandscapaciteit 2018 t/m 2022 | 1.779 |
6 | Percentage | 70 % |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Dynamisch weerstandsvermogen | |
1 | Risico’s ten opzichte van structurele weerstandscapaciteit | |
2 | Structurele risico’s 2018 t/m 2022 | 692 |
3 | Totaal | 692 |
4 | Aanwezige structurele weerstandscapaciteit 2018 t/m 2022 | 2.196 |
5 | Percentage | 318 % |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Wmo en jeugdwet | None | None | 247000.0 |
GR / Verbonden partijen | Inkomensvoorziening | None | None | 82000.0 |
Kapitaalgoederen | Verkeer | None | None | 25000.0 |
Overig | Afvalverwijdering en -verwerking | None | None | 150000.0 |
Overig | Boombeheer | None | None | 0.0 |
Overig | Openbare verlichting | None | None | 0.0 |
Overig | Landschap | None | None | 158000.0 |
Personeel | Uitkering WGA | None | None | 125000.0 |
Informatieveiligheid | AVG | None | None | 250000.0 |
Overig | Taakstellingen | None | None | 125000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | None | None | 350000.0 |
Belasting | Verruiming BTW sportvrijstelling | None | None | 30000.0 |
ICT algemeen | Connectie | None | None | 0.0 |
Grondexploitatie | Gemeentelijke gebouwen | None | None | 225000.0 |
Gemeentefonds | Loon- en prijsstijgingen | None | None | 203000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | K engetallen | Minst risicovol | Neutraal | Meest risicovol |
1 | Solvabiliteitsratio | > 50 % | 20 - 50 % | < 20 % |
2 | Grondexploitatie | < 20 % | 20 - 35 % | > 35 % |
3 | Structurele exploitatieruimte | Begr. en MJB > 0 % | Begr. of MJB > 0 % | Begr. en MJB < 0 % |
4 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde voorgaand jaar | < 95 % | 95 - 105 % | > 105 % |
5 | Weerstandsvermogen | > 100 % | 80 - 100 % | < 80 % |
6 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | W eerstandscapaciteit Bedragen x € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Totaal |
1 | Structurele capaciteit | ||||||
2 | Onbenutte belastingcapaciteit | 2.023 | 2.023 | ||||
3 | Begrotingsruimte | 0 | |||||
4 | Kostenreductie | 0 | |||||
5 | Totaal structureel | 0 | 2.023 | 0 | 0 | 0 | 2.023 |
6 | Incidentele capaciteit | ||||||
7 | Post onvoorzien | 95 | 95 | 95 | 95 | 380 | |
8 | Weerstandsreserve | 1.734 | 1.734 | ||||
9 | Restant reserve Sociaal domein | 1.602 | 1.602 | ||||
10 | Stille reserves | 0 | |||||
11 | Begrotingsruimte | 383 | 114 | 385 | 434 | 1.316 | |
12 | Reservering accres sept.circulaire | 306 | 432 | 251 | 989 | ||
13 | Kostenreductie | 0 | |||||
14 | Totaal incidenteel | 3.336 | 784 | 641 | 731 | 529 | 6.021 |
15 | Totaal weerstandscapaciteit | 3.336 | 2.807 | 641 | 731 | 529 | 8.044 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | P | Risico | Omschrijving | I/S | Kans | Omvang | Score | Ontwi kkelin g | Bedrag 2020 |
1 | 1 Wmo en jeugdwet | Vraag kan hoger liggen dan de verwachte zorgconsumptie. Taakstelling Sociaal domein kan niet worden gerealiseerd. | I | 5 | 5 | 25 | = | 247.000 | |
2 | 1 | Inkomensvoorziening | Bij de vaststelling van het voorlopige macrobudget voor 2019 heeft het Rijk besloten ten gunste van gemeenten af te wijken van de CPB ramingen t.a.v. beleindseffecten. Het macrobudget was voor 2019 voorlopig hoger vastgesteld maar is eind april 2019 naar beneden bijgesteld op basis van conjunctuurinvloed en realisatie 2018. Voor Renkum betekende dit een daling van de voorlopige Rijksbijdrage van € 274.000. De verwachting is dat zowel de definitieve Rijksbijdrage 2019 en de voorlopige Rijksbijdrage 2020 een verdere daling laten zien. Hoe het macrobudget 2020 zich in de loop van het jaar gaat ontwikkelen hangt af van de landelijke realisatie over 2019, de economische verwachtingen en de ontwikkeling van de werkloosheid. De lasten van bijstand worden begroot op het toegekende rijksbudget plus het maximale eigen risico voor de gemeente. Vanaf 2019 bedraagt het drempelpercentage voor het eigen risico 7,5%. Voor zover het tekort de 7,5% overstijgt, kan de gemeente een vangnetuitkering bij het Rijk aanvragen. Een tekort tussen de 7,5% en 12,5% komt voor | I | 2 | 5 | 10 | + | 82.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | P | Risico | Omschrijving | I/S | Kans | Omvang | Score | Ontwi kkelin g | Bedrag 2020 |
1 | 50% voor eigen risico van de gemeente. Dat deel van een tekort dat de 12,5% overstijgt komt volledig voor de vangnetuitkering in aanmerking. Daarnaast houden wij meerjaars rekening met een negatieve bestandsontwikkeling door een verwacht afvlakken van de huidige hoogconjunctuur vanaf 2020. | ||||||||
2 | 2 | Verkeer | (Economische) ontwikkelingen als groei van het aantal voertuigen per huishouden, vergrijzing in de dorpen, modernisering van het wagenpark en het aantrekken van de aannemersmarkt zetten de budgetten onder druk. | S | 2 | 5 | 10 | = | 25.000 |
3 | 2 | Afvalverwijdering en – verwerking | Kosten en opbrengsten zijn afhankelijk van de mate waarin inwoners afval scheiden. Daarnaast kunnen de verwerkingstarieven van sommige afvalstromen gedurende het kalenderjaar wijzigen. Wanneer dit afwijkt van de prognoses, komt dit ten laste / gunste van de voorziening. | S | 5 | 4 | 20 | + | 150.000 tlv voorzien ing afvalstof fenheffi ng |
4 | 2 | Boombeheer | Verhoogd veiligheidsrisico en schade door achterstallig onderhoud, risico van takbreuk door boomziektes. Geld beschikbaar vanuit reserve. | I | 5 | 5 | 25 | -/- | 0 |
5 | 2 | Openbare verlichting | Additionele inkomsten zorgen voor een kostendekkende businesscase. Deze inkomsten zijn ingeschat op basis van reële aannamen en terughoudende berekeningen. Echter het blijft niet geheel te voorspellen welke effecten toekomstige ontwikkelingen daadwerkelijk hebben op de | S | 2 | 5 | 10 | = | 0 (risico ontstaat vanaf 2024) |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | P | Risico | Omschrijving | I/S | Kans | Omvang | Score | Ontwi kkelin g | Bedrag 2020 |
1 | hoeveelheid additionele inkomsten. | ||||||||
2 | 2 | Landschap | Bestrijding invasieve exoten als Japanse Duizendknoop, Reuzenbereklauw en plaagsoorten als eikenprocessierups. | I | 5 | 4 | 20 | = | 158.000 |
3 | 3 | Uitkering WGA | Eigen risico over WGA uitkering en re-integratie van personeel. | I | 3 | 5 | 15 | = | 125.000 |
4 | 3 | AVG | Boete vanwege het niet naleven van wettelijke verplichtingen in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming | I | 3 | 5 | 15 | = | 250.000 |
5 | 3 | Connectie | Risico dat taken niet worden uitgevoerd binnen het beschikbare budget. | I | 2 | 5 | 10 | -/- | 0 |
6 | 3 | Gemeente lijke gebouwe n | Onderhoud niet-kernareaal is niet ingecalculeerd in verband met voornemen tot verkoop. Renovatie kernareaal wordt per object aangevraagd. | I | 5 | 5 | 25 | + | 225.000 |
7 | 3 | Taakstellingen | Risico dat taakstelling niet tijdig worden gerealiseerd | I | 3 | 5 | 15 | + | 125.000 |
8 | F | Algemene uitkering | Omvang van de algemene uitkering is gekoppeld aan de uitgaven binnen de rijksbegroting. Risico dat gemeentelijke uitgaven daar niet mee in de pas lopen. Risico van een uitname uit het gemeentefonds voor stijgende declaraties binnen het Btwcompensatiefonds. Risico dat extra middelen voor jeugd niet structureel worden toegekend. | I | 3 | 5 | 15 | + | 350.000 |
9 | F | Loon- en prijsstijgingen | Risico dat gereserveerd bedrag voor loon- en prijsstijgingen uit algemene uitkering en belastingen voor 2020 onvoldoende is om inflatie te compenseren. | I | 3 | 5 | 15 | + | 203.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | P | Risico | Omschrijving | I/S | Kans | Omvang | Score | Ontwi kkelin g | Bedrag 2020 |
1 | F | Verruiming Btwsportvrijstelling | Risico dat het btw-effect voor de gemeente hoger ligt dan de compensatie vanuit het rijk. | S | 2 | 5 | 10 | = | 30.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | R isico’s Bedragen x € 1.000 | 2019 Inc | 2019 Str | 2020 Inc | 2020 Str | 2021 Inc | 2021 Str | 2022 Inc | 2022 Str | 2023 Inc | 2023 Str |
1 | Samenleving | 236 | 0 | 428 | 45 | 658 | 0 | 840 | 0 | 989 | 0 |
2 | Omgeving | 49 | 0 | 306 | 78 | 34 | 0 | 34 | 0 | 34 | 0 |
3 | Organisatie | 5 | 0 | 639 | 0 | 71 | 0 | 82 | 0 | 148 | 0 |
4 | Financiën | 34 | 0 | 405 | 244 | 412 | 0 | 242 | 221 | 12 | 0 |
5 | Totaal | 323 | 0 | 1.778 | 367 | 1.175 | 0 | 1.197 | 221 | 1.182 | 0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | W eerstandsvermogen | Beoordeling |
1 | > 100 % | Uitstekend |
2 | 80 % - 100 % | Ruim voldoende |
3 | 60 % - 80 % | Voldoende |
4 | 40 % - 60 % | Matig |
5 | < 40 % | Slecht |
6 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Statisch weerstandsvermogen | |
1 | Risico’s ten opzichte van incidentele weerstandscapaciteit | |
2 | Incidentele risico’s 2019 t/m 2023 | 5.654 |
3 | Structurele risico’s 2019 en 2020 | 367 |
4 | Totaal | 6.021 |
5 | Aanwezige incidentele weerstandscapaciteit 2019 t/m 2023 | 6.021 |
6 | Percentage | 100 % |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | D ynamisch weerstandsvermogen | |
1 | Risico’s ten opzichte van structurele weerstandscapaciteit | |
2 | Structurele risico’s 2019 t/m 2023 | 588 |
3 | Totaal | 588 |
4 | Aanwezige structurele weerstandscapaciteit 2019 t/m 2023 | 2.023 |
5 | Percentage | 344 % |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | F inanciële kengetallen | Rek. 2018 | Begr. 2019 | Begr. 2020 | Begr. 2021 | Begr. 2022 | Begr. 2023 |
1 | Netto schuldquote | 34% | 35% | 45% | 49% | 54% | 53% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen | 28% | 29% | 39% | 43% | 48% | 48% |
3 | Solvabiliteitsratio | 27% | 27% | 22% | 19% | 19% | 19% |
4 | Grondexploitatie | 1% | 1% | 1% | 0% | 0% | 0% |
5 | Structurele exploitatieruimte | 1% | 0% | -5% | 1% | 1% | 2% |
6 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde voorgaand jaar | 116% | 127% | 135% | nb | nb | nb |
7 |