Naam | Rozendaal |
---|---|
Code | 277 |
Provincie | Gelderland |
Inwonertal | 1575 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | WWB | 25.0 | 15000.0 | 3750.0 |
Sociaal domein | WMO | 25.0 | 15000.0 | 3750.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg | 25.0 | 40000.0 | 10000.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | 25.0 | 20000.0 | 5000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 25.0 | 100000.0 | 25000.0 |
Dividend/Rente | Renterisico (uitgaven) | None | None | None |
Dividend/Rente | Renterisico (inkomsten) | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Kapitaalgoederen | 25.0 | 50000.0 | 12500.0 |
Personeel | Kortleven pensioen wethouders | 0.0 | 50000.0 | 0.0 |
Personeel | Wachtgeldverplichting en bestuurders | 25.0 | 50000.0 | 12500.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 100.0 | 30000.0 | 30000.0 |
Personeel | Personeel | 25.0 | 25000.0 | 6250.0 |
Grondexploitatie | Opbrengst De Del | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Calamiteiten, rampen | Ramp c.q. groot incident | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Rechtspositionele consequenties | 50.0 | 60000.0 | 30000.0 |
Grondexploitatie | Bouw nieuwe basisschool: omgevingsvergunning | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Bouw nieuwe basisschool: faillissement hoofdaannemer | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Projecten | Bouw nieuwe basisschool: vertraging | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Schades | 50.0 | 30000.0 | 15000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | F inancieel gevolg | Score |
1 | Gering (< 0,1% omzet = < € 4.000 | 1 |
2 | Beperkt (> 0,1% omzet < 0,5 % omzet = tussen € 4.000 en € 20.000) | 2 |
3 | Groot (> 0,5 % omzet = > € 20.000) | 3 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | R anking | Gevolg |
1 | Scores >= 10 | Hoog risico. Als het een financieel risico betreft dient weerstandsvermogen aanwezig te zijn. |
2 | 5 < Scores < 10 | Beperkt risico. Als het een structureel financieel risico betreft wordt deze voor 25% meegeteld voor het aanhouden van een weerstandsvermogen (spreiding over 4 jaar). Een incidenteel risico wordt voor 50% meegenomen. |
3 | Scores < 5 | Gering risico. Voor zover het financiële gevolgen betreft worden die geacht binnen de reguliere bedrijfsvoering gedragen te kunnen worden. |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving | Boekwaarde 31-12-2016 | Economische waarde | Stille reserve |
1 | Kerklaan 1 en 3 Dorpsschool Torckschool Werf Obligaties Totaal | 0 720 0 0 142.941 | 1.489.000 595.000 120.000 149.000 214.111 | 1.489.000 594.280 120.000 149.000 71.170 |
2 | 2.423.450 |
0 | |
---|---|
0 | Structureel |
1 | Onbenutte belastingcapaciteit 0 Onvoorzien (gemiddeld obv meerjarenbegroting) 10.000 subtotaal structureel 10.000 |
2 | |
3 | Incidenteel |
4 | Algemene reserve 4.407.372 Totale weerstandscapaciteit 4.417.372 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico Bedrag score % Bedrag K I Beheersmaatregel Risico/oorzaak Onderwerp | ||||||||
1 | Open einde regelingen | ||||||||
2 | |||||||||
3 | WWB | Meer aanvragen | Geen, conjunctuurgevoelig | 3 | 2 | 15.000 | 6 | 25% | 3.750 |
4 | WMO | Meer aanvragen | Geen, wel optie om beleid aan te passen | 3 | 2 | 15.000 | 6 | 25% | 3.750 |
5 | Jeugdzorg | Meer aanvragen | Geen, wel optie om beleid (gedeeltelijk) aan te passen | 3 | 3 | 40.000 | 9 | 25% | 10.000 |
6 | Leerlingenvervoer | Meer aanvragen | Geen | 3 | 3 | 20.000 | 6 | 25% | 5.000 |
7 | Overige risico's met structureel effect | ||||||||
8 | Algemene uitkering | Samen trap af | Geen | 3 | 3 | 100.000 | 9 | 25% | 25.000 |
9 | Renterisico (uitgaven) Schommelingen op de geld- en | kapitaalmarkt | Op dit moment geen lening en anders wordt dit risico afgedekt via de renterisiconorm | 1 | 1 | 0 | 1 | 0% | 0 |
10 | Renterisico (inkomsten) | Daling van rentevergoeding over uitgezette eigen middelen | Feitelijk geen gezien de verplichting tot schatkastbankieren. Momenteel lage rentevergoeding | 1 | 1 | 0 | 1 | 0% | 0 |
11 | Kapitaalgoederen | Onvoorzien en onverwacht onderhoud aan gebouwen of wegen | Actuele beheerplannen en periodiek inspectie | 3 | 3 | 50.000 | 9 | 25% | 12.500 |
12 | Kortleven pensioen wethouders | Het vroegtijdig overlijden van een (ex) bestuurder kan financiele consequenties hebben (verzekerbaar) | Verzekeren danwel opvangen binnen weerstandsvermogen | 1 | 3 | 50.000 | 3 | 0% | 0 |
13 | Wachtgeldverplichting en bestuurders | Bij mutaties in het college kunnen wachtgeldverplichtingen ontstaan | Verzekeren danwel opvangen binnen weerstandsvermogen | 2 | 3 | 50.000 | 6 | 25% | 12.500 |
14 | Gemeenschappelijke regelingen | Het algemeen bestuur kan besluiten nemen met financiele consequenties waaraan de gemeente vanwege de constructie gehouden is | Feitelijk niet aanwezig | 3 | 5 | 30.000 | 15 | 100% | 30.000 |
15 | Personeel | Lastig vervulbare vacatures waardoor externe inhuur noodzakelijk is | Aantrekkelijke werkgever blijven | 3 | 2 | 25.000 | 6 | 25% | 6.250 |
16 | 108.750 subtotaal structureel | ||||||||
17 | Risico's met incidenteel effect | ||||||||
18 | Opbrengst De Del | Dip in de woningmarkt waardoor vraag stagneert, dan wel een stijging van de kosten in het plan boven de 2% | Afweging om prijzen te verlagen danwel uitgifte te vertragen | 3 | 3 | 1.000.000 | 9 | 50% | 500.000 |
19 | Ramp c.q. groot incident | Gemeente wordt door bijvoorbeeld het ministerie niet volledig gecompenseerd voor de kosten die gemaakt zijn | Feitelijk niet aanwezig | 1 | 5 | 50.000 | 5 | 50% | 25.000 |
20 | Rechtspositionele consequenties | Binnen elk bedrijf kunnen situaties aan de orde zijn waarbij er kosten optreden voor besluiten met rechtspostionele consequnties. De gemeente is hiervoor eigen-risicodrager. | Voorziening voor treffen dan wel opvangen binnen weerstandsvermogen | 1 | 5 | 60.000 | 5 | 50% | 30.000 |
21 | Bouw nieuwe basisschool | Vernietiging omgevingsvergunning cq afbraak nieuw gebouw, kans hierop wordt ingeschat op nihil, wel kans op planschade (hiervoor is een algemene risicopost opgenomen) | Proces is zorgvuldig verlopen gezien de uitspraak van de voorzieningenrechter, feitelijk verder geen beheersmaatregel | 1 | 1 | 0 | 1 | 0% | 0 |
22 | Faillissement hoofdaannemer waardoor een nieuwe aannemer geselecteerd moet worden | In het contract is een bankgarantie opgenomen voor 5%. Gezien de snel aantrekkende economie zou dat bedrag ontoereikend kunnen zijn | 3 | 3 | 250.000 | 9 | 50% | 125.000 | |
23 | Door overmachtsituaties (bijvoorbeeld stakingen in de bouw) kan vertraging ontstaan, waarbij er een risico bestaat dat de aannemer de hogere kosten claimt bij de opdrachtgever | Feitelijk niet aanwezig | 3 | 3 | 100.000 | 9 | 50% | 50.000 | |
24 | Schades | Schade door eigendommen van de gemeente (bijvoorbeeld door bomen) | In principe geldt hiervoor de aansprakelijkheidsverzekering van de gemeente, echter er is altijd een risico dat het niet past binnen de voorwaarden, bijvoorbeeld het niet uitvoeren van inspecties | 1 | 5 | 30.000 | 5 | 50% | 15.000 |
25 | Planschade | Niet binnen de exploitatieovereenkomst af te dekken planschaden | Feitelijk niet aanwezig | 1 | 5 | 50.000 | 5 | 50% | 25.000 |
26 | 770.000 subtotaal incidenteel | ||||||||
27 | 878.750 Totaal |
0 | |
---|---|
0 | Weerstandsvermogen Beschikbaar Benodigd |
1 | Structureel A 10.000 B 108.750 Incidenteel C 4.407.372 D 770.000 Totaal E 4.417.372 F 878.750 Structureel (A/B) 0,09 Incidenteel (C/D) 5,72 Totaal (E/F) 5,03 |
2 |
0 | |
---|---|
0 | Ratio Waardering |
1 | > 2,0 uitstekend |
2 | 1,5 - 2,0 ruim voldoende 1,0 - 1,5 voldoende 0,8 - 1,0 matig 0,6 - 0,8 onvoldoende < 0,6 ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | A. Algemene reserve Mobiel subtotaal A B. Bestemmingsreserves Reserve monumenten Reserve sociaal domein Vervangingsreserve inventaris gemeentehuis Vervangingsreserve tractie openbare werken Reserve schilderwerk Reserve digitalisering Reserve onderwijs algemeen Reserve fietspaden Reserve wegen Reserve begraafplaats Reserve dekking kapitaallasten Reserve Presikhaaf Reserve WWB inkomensdeel subtotaal B C. Voorzieningen Voorziening riolering Voorziening wachtgeld/pensioen wethouders subtotaal C Totaal | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 |
1 | 4.407.372 | 4.407.372 | 4.407.372 | 4.407.372 | |
2 | 4.407.372 28.455 471.220 106.276 119.960 20.058 144.239 1.080.653 280.961 75.867 72.686 317.747 35.141 226.762 2.980.025 648.000 262.809 | 4.407.372 28.455 384.256 106.276 59.960 26.744 144.239 1.063.703 280.961 112.088 72.686 324.268 21.141 213.762 2.838.539 720.000 281.069 | 4.407.372 28.455 272.761 106.276 59.960 33.430 144.239 1.063.703 280.961 107.309 72.686 273.855 7.141 220.762 2.671.538 797.000 299.509 | 4.407.372 28.455 160.405 106.276 59.960 40.116 144.239 1.063.703 280.961 93.530 72.686 394.153 141 227.762 2.672.387 715.000 318.134 | |
3 | 910.809 8.298.206 | 1.001.069 8.246.980 | 1.096.509 8.175.419 | 1.033.134 8.112.893 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Financiële kengetallen | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 |
1 | Netto schuldquote Netto schuldquote voor alle verstrekte leningen Solvabiliteitsratio Kengetal grondexploitatie Structurele exploitatieruimte Belastingcapaciteit | -109% -109% 83% | -94% -94% 82% 11% -2,0% | -166% -166% 85% 4% 0,0% |
2 | 37% | |||
3 | 0,4% | |||
4 | 130% | 131% | 131% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote Netto schuldquote voor alle verstrekte leningen Solvabiliteitsratio Kengetal grondexploitatie Structurele exploitatieruimte Belastingcapaciteit | Categorie A Voldoende | Categorie B Onvoldoende | Categorie C Onvoldoende |
1 | < 90% < 90% > 50% < 20% Begr en Mrj >0% < 95% | 90%-130% 90%-130% 20%-50% 20%-35% Begr of Mrj >0% 95%-105% | >130% >130% <20% >35% Begr en Mrj <0% >105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal Rekening Begroting Begroting 2016 2017 2018 | ||||
1 | 1A Netto Schuldquote (incl. verstrekte leningen) | ||||
2 | A B C D E F G H | Vaste schulden (cf art 46 BBV) Netto vlottende schuld (cf art 48 BBV) Overlopende passiva (cf art.49 BBV) Financiele activa (cf. art 36 lid d, e en f) Uitzettingen < 1 jaar Liquide middelen (cf.art 40 BBV) Overlopende activa (cf art. 40a BBV) Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV excl mut.reserves) | 0 642.977 6.230 1.421.884 4.906.149 61.952 350.471 5.610.813 | 0 625.000 25.000 1.435.994 4.733.936 60.800 470.000 6.413.628 | 0 625.000 10.000 1.489.994 7.762.007 60.000 470.000 5.502.505 |
3 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | -109% | -94% | -166% | |
4 | |||||
5 | 2. Solvabiliteitsratio | ||||
6 | A Eigen vermogen (cf art 42 BBV) 7.763.480 6.658.775 9.080.932 B Balanstotaal 9.321.852 8.133.089 10.717.001 | ||||
7 | Solvabiliteit (A/B) x 100% 83% 82% 85% | ||||
8 | |||||
9 | Kengetal grondexploitatie | ||||
10 | A B C | Niet in exploitatie genomen bouwgronden (cf art 38 lid a punt 1 BBV) Bouwgronden in exploitatie Totale baten cf art 17 lid c BBV (excl mut.reserves) | 0 2.098.381 5.610.813 | 0 733.240 6.413.628 | 0 200.000 5.502.505 |
11 | Grondexploitatie (A+B)/C x 100% | 37% | 11% | 4% | |
12 | |||||
13 | Structurele exploitatieruimte | ||||
14 | A B C D E | Structurele lasten Structurele baten Totale structurele toevoegingen aan reserves Totale structurele onttrekkingen aan reserves Totaal baten | 3.669.123 3.662.277 66.737 95.794 5.610.813 | 3.445.270 3.310.435 56.737 60.242 6.413.628 | 3.470.865 3.444.421 66.737 95.794 5.502.505 |
15 | Structurele exploitatieruimte (((B-A)+(D-C))/E x 100% | 0,4% | -2,0% | 0,0% | |
16 | |||||
17 | Belastingcapaciteit, woonlast meerpersoonshuishouden | ||||
18 | A B C D E F | OZB lasten voor een gezin bij gemiddelde WOZ-waarde Rioolheffing voor een gezin Afvalstoffenheffing voor een gezin Eventuele heffingskorting Totaal woonlasten voor een gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) Woonlasten landelijk gemiddelde voor gezin in 2017* | 494 212 235 0 941 725 | 494 216 237 0 947 725 | 496 212 237 0 945 723 |
19 | Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde jaar ervoor (E/F) x 100% | 130% | 131% | 131% | |
20 | Netto woonlasten* 729 niet bekend niet bekend 101% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | WWB | 25.0 | 15000.0 | 3750.0 |
Sociaal domein | WMO | 25.0 | 15000.0 | 3750.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg | 25.0 | 40000.0 | 10000.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | 25.0 | 40000.0 | 10000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 25.0 | 100000.0 | 25000.0 |
Dividend/Rente | Renterisico (uitgaven) | None | None | None |
Dividend/Rente | Renterisico (inkomsten) | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Kapitaalgoederen | 25.0 | 50000.0 | 12500.0 |
Personeel | Kortleven pensioen wethouders | 0.0 | 50000.0 | 0.0 |
Personeel | Wachtgeldverplichting en bestuurders | 25.0 | 50000.0 | 12500.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 100.0 | 30000.0 | 30000.0 |
Personeel | Personeel | 25.0 | 50000.0 | 12500.0 |
Projecten | Opbrengst De Del | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Calamiteiten, rampen | Ramp c.q. groot incident | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Rechtspositionele consequenties | 50.0 | 75000.0 | 37500.0 |
Projecten | Bouw nieuwe basisschool: Faillissement hoofdaannemer | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Projecten | Bouw nieuwe basisschool: vertraging | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Schades | 50.0 | 30000.0 | 15000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Financieel gevolg | Score |
1 | Gering (< 0,1% omzet = < € 5.000 | 1 |
2 | Beperkt (> 0,1% omzet < 0,5 % omzet = tussen € 5.000 en € 25.000) | 2 |
3 | Groot (> 0,5 % omzet = > € 25.000) | 3 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ranking | Gevolg |
1 | Scores >= 10 | Hoog risico. Als het een financieel risico betreft dient weerstandsvermogen aanwezig te zijn. |
2 | 5 < Scores < 10 | Beperkt risico. Als het een structureel financieel risico betreft wordt deze voor 25% meegeteld voor het aanhouden van een weerstandsvermogen (spreiding over 4 jaar). Een incidenteel risico wordt voor 50% meegenomen. |
3 | Scores < 5 | Gering risico. Voor zover het financiële gevolgen betreft worden die geacht binnen de reguliere bedrijfsvoering gedragen te kunnen worden. |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving | Boekwaarde 31-12-2018 | Economische/ woz-waarde | Stille reserve |
1 | Kerklaan 1 en 3 Dorpsschool Torckschool Werf Obligaties Totaal | 0 480 0 0 142.941 | 1.486.000 588.000 120.000 139.000 194.243 | 1.486.000 587.520 120.000 139.000 51.302 |
2 | 2.383.822 |
0 | |
---|---|
0 | Structureel |
1 | Onbenutte belastingcapaciteit 0 Onvoorzien (gemiddeld obv meerjarenbegroting) 10.000 subtotaal structureel 10.000 |
2 | |
3 | Incidenteel |
4 | Algemene reserve 4.961.082 Totale weerstandscapaciteit 4.971.082 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | RisicoOnderwerpRisico/oorzaakBeheersmaatregelK IBedragscore %Bedrag | ||||||||
1 | Open einde regelingen | ||||||||
2 | |||||||||
3 | WWB | Meer aanvragen | Geen, conjunctuurgevoelig | 3 | 2 | 15.000 | 6 | 25% | 3.750 |
4 | WMO | Meer aanvragen | Geen, wel optie om beleid aan te passen | 3 | 2 | 15.000 | 6 | 25% | 3.750 |
5 | Jeugdzorg | Meer aanvragen | Geen, wel optie om beleid (gedeeltelijk) aan te passen | 3 | 3 | 40.000 | 9 | 25% | 10.000 |
6 | Leerlingenvervoer | Meer aanvragen | Geen | 3 | 3 | 20.000 | 9 | 25% | 5.000 |
7 | Overige risico's met structureel effect | ||||||||
8 | Algemene uitkering | Samen trap af | Geen | 3 | 3 | 100.000 | 9 | 25% | 25.000 |
9 | Renterisico (uitgaven) Schommelingen op de geld- en | kapitaalmarkt | Op dit moment geen lening en anders wordt dit risico afgedekt via de renterisiconorm | 1 | 1 | 0 | 1 | 0% | 0 |
10 | Renterisico (inkomsten) | Daling van rentevergoeding over uitgezette eigen middelen | Feitelijk geen gezien de verplichting tot schatkistbankieren. Momenteel lage rentevergoeding | 1 | 1 | 0 | 1 | 0% | 0 |
11 | Kapitaalgoederen | Onvoorzien en onverwacht onderhoud aan gebouwen of wegen | Actuele beheerplannen en periodiek inspectie | 3 | 3 | 50.000 | 9 | 25% | 12.500 |
12 | Kortleven pensioen wethouders | Het vroegtijdig overlijden van een (ex) bestuurder kan financiele consequenties hebben (verzekerbaar) | Verzekeren danwel opvangen binnen weerstandsvermogen | 1 | 3 | 50.000 | 3 | 0% | 0 |
13 | Wachtgeldverplichtingen bestuurders | Bij mutaties in het college kunnen wachtgeldverplichtingen ontstaan | Verzekeren danwel opvangen binnen weerstandsvermogen | 2 | 3 | 50.000 | 6 | 25% | 12.500 |
14 | Gemeenschappelijke regelingen | Het algemeen bestuur kan besluiten nemen met financiele consequenties waaraan de gemeente vanwege de constructie gehouden is | Feitelijk niet aanwezig | 5 | 3 | 30.000 | 15 | 100% | 30.000 |
15 | Personeel | Lastig vervulbare vacatures waardoor externe inhuur noodzakelijk is | Aantrekkelijke werkgever blijven | 3 | 3 | 50.000 | 9 | 25% | 12.500 |
16 | subtotaal structureel115.000 | ||||||||
17 | Risico's met incidenteel effect | ||||||||
18 | Opbrengst De Del | Stijging van de kosten in het plan boven de 2% | Strak op de planning | 3 | 3 | 100.000 | 9 | 50% | 50.000 |
19 | Ramp c.q. groot incident | Gemeente wordt door bijvoorbeeld het ministerie niet volledig gecompenseerd voor de kosten die gemaakt zijn | Feitelijk niet aanwezig | 3 | 3 | 50.000 | 9 | 50% | 25.000 |
20 | Rechtspositionele consequenties | Binnen elk bedrijf kunnen situaties aan de orde zijn waarbij er kosten optreden voor besluiten met rechtspostionele consequenties. De gemeente is hiervoor eigen-risico-drager. | Voorziening voor treffen dan wel opvangen binnen weerstandsvermogen | 3 | 3 | 75.000 | 9 | 50% | 37.500 |
21 | Bouw nieuwe basisschool | Faillissement hoofdaannemer waardoor een nieuwe aannemer geselecteerd moet worden | In het contract is een bankgarantie opgenomen voor 5%. Gezien de snel aantrekkende economie zou dat bedrag ontoereikend kunnen zijn | 3 | 3 | 250.000 | 9 | 50% | 125.000 |
22 | Door overmachtsituaties (bijvoorbeeld stakingen in de bouw) kan vertraging ontstaan, waarbij er een risico bestaat dat de aannemer de hogere kosten claimt bij de opdrachtgever | Feitelijk niet aanwezig | 3 | 3 | 100.000 | 9 | 50% | 50.000 | |
23 | Schades | Schade door eigendommen van de gemeente (bijvoorbeeld door bomen) | In principe geldt hiervoor de aansprakelijkheidsverzekering van de gemeente, echter er is altijd een risico dat het niet past binnen de voorwaarden, bijvoorbeeld het niet uitvoeren van inspecties | 2 | 3 | 30.000 | 6 | 50% | 15.000 |
24 | Planschade | Niet binnen de exploitatieovereenkomst af te dekken planschaden | Feitelijk niet aanwezig | 2 | 3 | 50.000 | 6 | 50% | 25.000 |
25 | subtotaal incidenteel327.500 | ||||||||
26 | Totaal442.500 |
0 | |
---|---|
0 | Weerstandsvermogen Beschikbaar Benodigd |
1 | Structureel A 10.000 B 115.000 Incidenteel C 4.961.082 D 327.500 Totaal E 4.971.082 F 442.500 Structureel (A/B) 0,09 Incidenteel (C/D) 15,15 Totaal (E/F) 11,23 |
2 |
0 | |
---|---|
0 | Ratio Waardering |
1 | > 2,0 uitstekend |
2 | 1,5 - 2,0 ruim voldoende 1,0 - 1,5 voldoende 0,8 - 1,0 matig 0,6 - 0,8 onvoldoende < 0,6 ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | A. Algemene reserve Mobiel subtotaal A B. Bestemmingsreserves Reserve monumenten Reserve sociaal domein Vervangingsreserve inventaris gemeentehuis Reserve digitalisering Reserve fietspaden Reserve wegen Reserve begraafplaats Reserve Energietransitie Reserve dekking kapitaallasten subtotaal B C. Voorzieningen Voorziening riolering Voorziening wachtgeld/pensioen wethouders subtotaal C Totaal | Begroot 1-1-2019 | Begroot 1-1-2020 | Begroot 1-1-2021 | Begroot 1-1-2022 | Begroot 1-1-2023 |
1 | 4.961.082 | 4.961.082 | 4.961.082 | 4.961.082 | 4.961.082 | |
2 | 4.961.082 25.959 703.671 69.195 72.900 151.211 115.745 67.538 50.000 2.811.540 | 4.961.082 25.959 703.671 75.881 72.900 151.211 110.966 67.538 0 4.778.467 | 4.961.082 25.959 703.671 82.567 72.900 151.211 97.187 67.538 0 4.608.663 | 4.961.082 25.959 703.671 89.253 72.900 151.211 107.408 67.538 0 4.441.841 | 4.961.082 25.959 703.671 95.939 72.900 151.211 116.129 67.538 0 4.275.019 | |
3 | 4.067.759 637.000 230.906 | 5.986.593 716.000 245.906 | 5.809.696 800.000 260.906 | 5.659.781 874.000 275.906 | 5.508.366 944.000 290.906 | |
4 | 867.906 9.896.747 | 961.906 11.909.581 | 1.060.906 11.831.684 | 1.149.906 11.770.769 | 1.234.906 11.704.354 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Financiële kengetallen | Rekening2017 | Begroting2018 | Begroting2019 | Begroting2020 | Begroting2021 | Begroting2022 | |
1 | Netto schuldquoteNetto schuldquote voor alle verstrekte leningenSolvabiliteitsratioKengetal grondexploitatieStructurele exploitatieruimte | -114%-114%83%19%1,6% | -166%-166%85%4%0,0% | -152%-152%87%0%0,2% | -193%-193%86%0%2,2% | -195%-195%86%0%1,6% | -192%-192%85%0%2,0% | |
2 | Belastingcapaciteit | 131% | 131% | 131% | 131% | 131% | 131% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote Netto schuldquote voor alle verstrekte leningen Solvabiliteitsratio Kengetal grondexploitatie Structurele exploitatieruimte Belastingcapaciteit | Categorie A Voldoende | Categorie B Matig | Categorie C Onvoldoende |
1 | < 90% < 90% > 50% < 20% Begr en Mrj >0% < 95% | 90%-130% 90%-130% 20%-50% 20%-35% Begr of Mrj >0% 95%-105% | >130% >130% <20% >35% Begr en Mrj <0% >105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | KengetalRekeningBegrotingBegrotingBegrotingBegrotingBegroting201720182019202020212022 | |||||||
1 | 1A Netto Schuldquote (incl. verstrekte leningen) | |||||||
2 | ABCDEFGH | Vaste schulden (cf art 46 BBV)Netto vlottende schuld (cf art 48 BBV)Overlopende passiva (cf art.49 BBV)Financiele activa (cf. art 36 lid d, e en f)Uitzettingen < 1 jaarLiquide middelen (cf.art 40 BBV)Overlopende activa (cf art. 40a BBV)Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV excl mut.reserves) | 01.122.33252.4757.816.898903.46435.2229.3956.670.722 | 0625.00010.0001.489.9947.762.00760.000470.0005.502.505 | 0625.00010.0001.598.0005.442.58060.000470.0004.566.560 | 0625.00010.0001.653.0005.561.88360.000470.0003.691.365 | 0625.00010.0001.708.0005.661.36860.000470.0003.725.663 | 0625.00010.0001.763.0005.656.35360.000470.0003.803.078 |
3 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | -114% | -166% | -152% | -193% | -195% | -192% | |
4 | ||||||||
5 | 2. Solvabiliteitsratio | |||||||
6 | AEigen vermogen (cf art 42 BBV)9.730.7109.080.93210.947.675BBalanstotaal11.773.42310.717.00112.534.580 | 10.767.97812.453.883 | 10.612.46312.387.368 | 10.455.44812.315.353 | ||||
7 | Solvabiliteit (A/B) x 100%83%85%87% | 86% | 86% | 85% | ||||
8 | ||||||||
9 | Kengetal grondexploitatie | |||||||
10 | ABC | Niet in exploitatie genomen bouwgronden (cf art 38 lid a punt 1 BBV)Bouwgronden in exploitatieTotale baten cf art 17 lid c BBV (excl mut.reserves) | 01.259.2806.670.722 | 0200.0005.502.505 | 004.566.560 | 003.691.365 | 003.725.663 | 003.803.078 |
11 | Grondexploitatie (A+B)/C x 100% | 19% | 4% | 0% | 0% | 0% | 0% | |
12 | ||||||||
13 | Structurele exploitatieruimte | |||||||
14 | ABCDE | Structurele lastenStructurele batenTotale structurele toevoegingen aan reservesTotale structurele onttrekkingen aan reservesTotaal baten | 3.317.9613.424.362134.915136.4876.670.722 | 3.470.8653.444.42166.73795.7945.502.505 | 3.678.7103.688.314134.915136.4874.566.560 | 3.735.5153.691.36542.907170.0733.691.365 | 3.796.0223.725.66342.907172.6043.725.663 | 3.856.3083.803.07842.907172.4223.803.078 |
15 | Structurele exploitatieruimte (((B-A)+(D-C))/E x 100% | 1,6% | 0,0% | 0,2% | 2,2% | 1,6% | 2,0% | |
16 | ||||||||
17 | Belastingcapaciteit, woonlast meerpersoonshuishouden | |||||||
18 | ABCDEF | OZB lasten voor een gezin bij gemiddelde WOZ-waardeRioolheffing voor een gezinAfvalstoffenheffing voor een gezinEventuele heffingskortingTotaal woonlasten voor een gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D)Woonlasten landelijk gemiddelde voor gezin in 2018* | 4962162370945723 | 4962122370945723 | 4962122370945723 | 4962122370945723 | 4962122370945723 | 4962122370945723 |
19 | Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde jaar ervoor(E/F) x 100% | 131% | 131% | 131% | 131% | 131% | 131% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | WWB | 25.0 | 15000.0 | 3750.0 |
Sociaal domein | WMO | 25.0 | 15000.0 | 3750.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg | 25.0 | 40000.0 | 10000.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | 25.0 | 20000.0 | 5000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 25.0 | 100000.0 | 25000.0 |
Dividend/Rente | Renterisico (uitgaven) | None | None | None |
Dividend/Rente | Renterisico (inkomsten) | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Kapitaalgoederen | 25.0 | 50000.0 | 12500.0 |
Personeel | Kortleven pensioen wethouders | None | None | 50000.0 |
Personeel | Wachtgeldverplichting en bestuurders | 25.0 | 50000.0 | 12500.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 100.0 | 30000.0 | 30000.0 |
Personeel | Personeel | 25.0 | 50000.0 | 12500.0 |
Grondexploitatie | Opbrengst de Del | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Calamiteiten, rampen | Ramp c.q. groot incident | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Rechtspositionele consequenties | 50.0 | 75000.0 | 37500.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Schades | 50.0 | 30000.0 | 15000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote Netto schuldquote voor alle verstrekte leningen Solvabiliteitsratio Kengetal grondexploitatie Structurele exploitatieruimte Belastingcapaciteit | Categorie A Voldoende | Categorie B Matig | Categorie C Onvoldoende |
1 | < 90% < 90% > 50% < 20% Begr en Mrj >0% < 95% | 90%-130% 90%-130% 20%-50% 20%-35% Begr of Mrj >0% 95%-105% | >130% >130% <20% >35% Begr en Mrj <0% >105% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | F inancieel gevolg | Score |
1 | Gering (< 0,1% omzet = < € 5.000 | 1 |
2 | Beperkt (> 0,1% omzet < 0,5 % omzet = tussen € 5.000 en € 25.000) | 2 |
3 | Groot (> 0,5 % omzet = > € 25.000) | 3 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | R anking | Gevolg |
1 | Scores >= 10 | Hoog risico. Als het een financieel risico betreft dient weerstandsvermogen aanwezig te zijn. |
2 | 5 < Scores < 10 | Beperkt risico. Als het een structureel financieel risico betreft wordt deze voor 25% meegeteld voor het aanhouden van een weerstandsvermogen (spreiding over 4 jaar). Een incidenteel risico wordt voor 50% meegenomen. |
3 | Scores < 5 | Gering risico. Voor zover het financiële gevolgen betreft worden die geacht binnen de reguliere bedrijfsvoering gedragen te kunnen worden. |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving | Boekwaarde 31-12-2019 | Economische/ woz-waarde | Stille reserve |
1 | Kerklaan 1 en 3 Torckschool Werf Obligaties Totaal | 0 0 0 142.941 | 1.484.000 119.000 139.000 188.754 | 1.484.000 119.000 139.000 45.813 |
2 | 1.787.813 |
0 | |
---|---|
0 | Structureel |
1 | Onbenutte belastingcapaciteit 0 Onvoorzien (gemiddeld obv meerjarenbegroting) 10.000 subtotaal structureel 10.000 |
2 | |
3 | Incidenteel |
4 | Algemene reserve 4.878.673 Totale weerstandscapaciteit 4.888.673 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico Onderwerp Risico/oorzaak Beheersmaatregel K I Bedrag score % Bedrag | ||||||||
1 | Open einde regelingen | ||||||||
2 | |||||||||
3 | WWB | Meer aanvragen | Geen, conjunctuurgevoelig | 3 | 2 | 15.000 | 6 | 25% | 3.750 |
4 | WMO | Meer aanvragen | Geen, wel optie om beleid aan te passen | 3 | 2 | 15.000 | 6 | 25% | 3.750 |
5 | Jeugdzorg | Meer aanvragen | Geen, wel optie om beleid (gedeeltelijk) aan te passen | 3 | 3 | 40.000 | 9 | 25% | 10.000 |
6 | Leerlingenvervoer | Meer aanvragen | Geen | 3 | 3 | 20.000 | 9 | 25% | 5.000 |
7 | Overige risico's met structureel effect | ||||||||
8 | Algemene uitkering | Samen trap af | Geen | 3 | 3 | 100.000 | 9 | 25% | 25.000 |
9 | Renterisico (uitgaven) Schommelingen op de geld- en | kapitaalmarkt | Op dit moment geen lening en anders wordt dit risico afgedekt via de renterisiconorm | 1 | 1 | 0 | 1 | 0% | 0 |
10 | Renterisico (inkomsten) | Daling van rentevergoeding over uitgezette eigen middelen | Feitelijk geen gezien de verplichting tot schatkistbankieren. Momenteel lage rentevergoeding | 1 | 1 | 0 | 1 | 0% | 0 |
11 | Kapitaalgoederen | Onvoorzien en onverwacht onderhoud aan gebouwen of wegen | Actuele beheerplannen en periodiek inspectie | 3 | 3 | 50.000 | 9 | 25% | 12.500 |
12 | Kortleven pensioen wethouders | Het vroegtijdig overlijden van een (ex) bestuurder kan financiele consequenties hebben (verzekerbaar) | Verzekeren danwel opvangen binnen weerstandsvermogen | 1 | 3 | 50.000 | 3 | 0% | 0 |
13 | Wachtgeldverplichting en bestuurders | Bij mutaties in het college kunnen wachtgeldverplichtingen ontstaan | Verzekeren danwel opvangen binnen weerstandsvermogen | 2 | 3 | 50.000 | 6 | 25% | 12.500 |
14 | Gemeenschappelijke regelingen | Het algemeen bestuur kan besluiten nemen met financiele consequenties waaraan de gemeente vanwege de constructie gehouden is | Feitelijk niet aanwezig | 5 | 3 | 30.000 | 15 | 100% | 30.000 |
15 | Personeel | Lastig vervulbare vacatures waardoor externe inhuur noodzakelijk is | Aantrekkelijke werkgever blijven | 3 | 3 | 50.000 | 9 | 25% | 12.500 |
16 | subtotaal structureel 115.000 | ||||||||
17 | Risico's met incidenteel effect | ||||||||
18 | Opbrengst De Del | Stijging van de kosten in het plan boven de 2% | Strak op de planning | 3 | 3 | 100.000 | 9 | 50% | 50.000 |
19 | Ramp c.q. groot incident | Gemeente wordt door bijvoorbeeld het ministerie niet volledig gecompenseerd voor de kosten die gemaakt zijn | Feitelijk niet aanwezig | 3 | 3 | 50.000 | 9 | 50% | 25.000 |
20 | Rechtspositionele consequenties | Binnen elk bedrijf kunnen situaties aan de orde zijn waarbij er kosten optreden voor besluiten met rechtspostionele consequenties. De gemeente is hiervoor eigen-risicodrager. | Voorziening voor treffen dan wel opvangen binnen weerstandsvermogen | 3 | 3 | 75.000 | 9 | 50% | 37.500 |
21 | Schades | Schade door eigendommen van de gemeente (bijvoorbeeld door bomen) | In principe geldt hiervoor de aansprakelijkheidsverzekering van de gemeente, echter er is altijd een risico dat het niet past binnen de voorwaarden, bijvoorbeeld het niet uitvoeren van inspecties | 2 | 3 | 30.000 | 6 | 50% | 15.000 |
22 | Planschade | Niet binnen de exploitatieovereenkomst af te dekken planschaden | Feitelijk niet aanwezig | 2 | 3 | 50.000 | 6 | 50% | 25.000 |
23 | subtotaal incidenteel 152.500 | ||||||||
24 | Totaal 267.500 |
0 | |
---|---|
0 | Weerstandsvermogen Beschikbaar Benodigd |
1 | Structureel A 10.000 B 115.000 Incidenteel C 4.878.673 D 152.500 Totaal E 4.888.673 F 267.500 Structureel (A/B) 0,09 Incidenteel (C/D) 31,99 Totaal (E/F) 18,28 |
2 |
0 | |
---|---|
0 | Ratio Waardering |
1 | > 2,0 uitstekend |
2 | 1,5 - 2,0 ruim voldoende 1,0 - 1,5 voldoende 0,8 - 1,0 matig 0,6 - 0,8 onvoldoende < 0,6 ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | A. Algemene reserve Mobiel subtotaal A B. Bestemmingsreserves Reserve monumenten Reserve sociaal domein Vervangingsreserve inventaris gemeentehuis Reserve digitalisering Reserve fietspaden Reserve wegen Reserve begraafplaats Reserve Energietransitie Reserve dekking kapitaallasten subtotaal B C. Voorzieningen Voorziening riolering Voorziening wachtgeld/pensioen wethouders subtotaal C Totaal | Begroot 1-1-2020 | Begroot 1-1-2021 | Begroot 1-1-2022 | Begroot 1-1-2023 | Begroot 1-1-2024 |
1 | 4.878.673 | 4.849.623 | 4.831.223 | 4.831.223 | 4.831.223 | |
2 | 4.878.673 25.959 620.154 69.195 130.400 147.551 82.524 67.538 187.500 3.820.831 | 4.849.623 25.959 620.154 75.881 130.400 147.551 85.745 67.538 0 5.812.266 | 4.831.223 25.959 620.154 82.567 130.400 147.551 88.966 67.538 0 5.640.454 | 4.831.223 25.959 620.154 89.253 130.400 147.551 92.187 67.538 0 5.470.205 | 4.831.223 25.959 620.154 95.939 130.400 147.551 95.408 67.538 0 5.300.491 | |
3 | 5.151.653 720.000 248.404 | 6.965.494 804.000 263.404 | 6.803.589 878.000 278.404 | 6.643.248 952.000 293.404 | 6.483.441 1.022.000 308.404 | |
4 | 968.404 10.998.730 | 1.067.404 12.882.521 | 1.156.404 12.791.216 | 1.245.404 12.719.875 | 1.330.404 12.645.068 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Financiële kengetallen | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
1 | Netto schuldquote Netto schuldquote voor alle verstrekte leningen Solvabiliteitsratio Kengetal grondexploitatie Structurele exploitatieruimte | -96% -96% 82% 9% 0,3% | -152% -152% 87% 0% 0,3% | -184% -184% 87% 0% 0,0% | -195% -195% 87% 0% 1,0% | -193% -193% 86% 0% 0,7% | -192% -192% 85% 0% 1,4% | |
2 | Belastingcapaciteit | 126% | 131% | 129% | 129% | 129% | 129% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting 2018 2019 2020 2021 2022 2023 | |||||||
1 | 1A Netto Schuldquote (incl. verstrekte leningen) | |||||||
2 | A B C D E F G H | Vaste schulden (cf art 46 BBV) Netto vlottende schuld (cf art 48 BBV) Overlopende passiva (cf art.49 BBV) Financiele activa (cf. art 36 lid d, e en f) Uitzettingen < 1 jaar Liquide middelen (cf.art 40 BBV) Overlopende activa (cf art. 40a BBV) Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV excl mut.reserves) | 0 1.268.214 1.967 1.529.866 5.208.069 345.039 46.607 6.100.370 | 0 625.000 10.000 1.598.000 5.452.580 60.000 470.000 4.568.060 | 0 625.000 10.000 1.638.866 5.890.901 60.000 470.000 4.036.139 | 0 625.000 10.000 1.693.666 5.868.160 60.000 470.000 3.824.852 | 0 625.000 10.000 1.748.666 5.839.282 60.000 470.000 3.867.461 | 0 625.000 10.000 1.803.866 5.883.461 60.000 470.000 3.947.287 |
3 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | -96% | -152% | -184% | -195% | -193% | -192% | |
4 | ||||||||
5 | 2. Solvabiliteitsratio | |||||||
6 | A Eigen vermogen (cf art 42 BBV) 10.394.833 10.947.675 11.844.167 B Balanstotaal 12.633.417 12.544.580 13.546.571 | 11.682.262 13.473.666 | 11.521.921 13.402.325 | 11.362.114 13.327.518 | ||||
7 | Solvabiliteit (A/B) x 100% 82% 87% 87% | 87% | 86% | 85% | ||||
8 | ||||||||
9 | Kengetal grondexploitatie | |||||||
10 | A B C | Niet in exploitatie genomen bouwgronden (cf art 38 lid a punt 1 BBV) Bouwgronden in exploitatie Totale baten cf art 17 lid c BBV (excl mut.reserves) | 0 551.392 6.100.370 | 0 0 4.568.060 | 0 0 4.036.139 | 0 0 3.824.852 | 0 0 3.867.461 | 0 0 3.947.287 |
11 | Grondexploitatie (A+B)/C x 100% | 9% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | |
12 | ||||||||
13 | Structurele exploitatieruimte | |||||||
14 | A B C D E | Structurele lasten Structurele baten Totale structurele toevoegingen aan reserves Totale structurele onttrekkingen aan reserves Totaal baten | 3.561.248 3.525.370 26.798 82.473 6.100.370 | 3.675.410 3.689.814 134.915 136.487 4.568.060 | 3.876.121 3.730.820 26.798 171.793 4.036.139 | 3.933.469 3.809.852 9.907 171.812 3.824.852 | 4.000.070 3.867.461 9.907 170.249 3.867.461 | 4.053.569 3.947.287 9.907 169.714 3.947.287 |
15 | Structurele exploitatieruimte (((B-A)+(D-C))/E x 100% | 0,3% | 0,3% | 0,0% | 1,0% | 0,7% | 1,4% | |
16 | ||||||||
17 | Belastingcapaciteit, woonlast meerpersoonshuishouden | |||||||
18 | A B C D E F | OZB lasten voor een gezin bij gemiddelde WOZ-waarde Rioolheffing voor een gezin Afvalstoffenheffing voor een gezin Eventuele heffingskorting Totaal woonlasten voor een gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) Woonlasten landelijk gemiddelde voor gezin in 2019* | 504 220 239 0 963 766 | 496 212 237 0 945 723 | 486 220 245 0 951 740 | 486 220 245 0 0 951 740 | 486 220 245 0 0 951 740 | 486 220 245 0 0 951 740 |
19 | Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde jaar ervoor (E/F) x 100% | 126% | 131% | 129% | 129% | 129% | 129% |