Naam | Tiel |
---|---|
Code | 281 |
Provincie | Gelderland |
Inwonertal | 41465 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Groter beroep op voorziening jeugdwet. | 70.0 | 1000000.0 | 700000.0 |
Grondexploitatie | Rio-Vahstal: Noodzakelijke programmawijziging door ontbreken markt voor huidig programma | 50.0 | 1100000.0 | 550000.0 |
Sociaal domein | Niet voldoen aan de criteria voor de vangnetregeling WWB | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Belasting | BTW wetgeving parkeren | 75.0 | 500000.0 | 375000.0 |
Gemeentefonds | De algemene uitkering is lager dan begroot. | 50.0 | 750000.0 | 375000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vergoeding voor storten grond op Vijverberg wordt niet betaald | 50.0 | 680000.0 | 340000.0 |
Grondexploitatie | Lagere grondprijs binnen plan Slokker | 50.0 | 533000.0 | 266500.0 |
Overig | Taakstellende bezuiniging achterblijvende overhead wordt niet gerealiseerd | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
Sociaal domein | Tekort op budget uitvoering taken Wmo | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Grondexploitatie | Minder uren dan begroot worden toegeschreven aan grondexploitatie en investeringen | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 1: Beschikbare weerstandscapaciteit | ||||
1 | Weerstand | Startcapaciteit | Bijboekingen | Afboekingen/ oormerkingen | Huidige capaciteit |
2 | A lgemene weerstandsreserve | 8.977.250 | 1.415.121 | 7.562.129 | |
3 | Algemene reserve grondexploitatie | 4.284.091 | 2.500.000 | 1.784.091 | |
4 | Reserve sociaal domein | 1.204.242 | 1.204.242 | ||
5 | T otale weerstandscapaciteit | 14.465.583 | 3.915.121 | 10.550.462 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | otaal grote risico's | € 11.935.000 |
1 | Overige risico's | € 13.858.000 |
2 | Totaal alle risico's | T € 25.793.000 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel 2: Weerstand velden | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | Uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | Ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | Voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | Matig |
6 | E | 0.6-0.8 | Onvoldoende |
7 | F | <0.6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||
1 | |||||||
2 | |||||||
3 | |||||||
4 | |||||||
5 | |||||||
6 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | |||
1 | |||
2 | |||
3 | |||
4 | |||
5 | |||
6 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1 | Totale lasten excl. reserves | 118.316.000 | 117.433.000 | 117.170.000 | 117.275.000 |
2 | af: incidentele lasten | 2.435.000 | 59.000 | 0 | 0 |
3 | Saldo A | 115.881.000 | 117.374.000 | 117.170.000 | 117.275.000 |
4 | Totale baten excl. reserves | 120.327.000 | 119.305.000 | 119.329.000 | 118.984.000 |
5 | af: incidentele baten | 1.946.000 | 0 | 0 | 0 |
6 | Saldo B | 118.381.000 | 119.305.000 | 119.329.000 | 118.984.000 |
7 | C: Structurele toevoeging reserves | 1.830.679 | 1.830.679 | 1.830.679 | 1.830.679 |
8 | D: Structurele onttrekkingen reserves | 1.207.715 | 1.207.715 | 1.207.715 | 1.207.715 |
9 | (B-A)+(D-C) | 1.877.036 | 1.308.036 | 1.536.036 | 1.086.036 |
10 | E: Saldo baten excl. reserves | 120.327.000 | 119.305.000 | 119.329.000 | 118.984.000 |
11 | Structurele exploitatieruimte | 1,56% | 1,10% | 1,29% | 0,91% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 5 Top 10 van de risico's per 1 september 2017 (begroting 2018) | |||||||
1 | Rang- schik- king | Risico | Toelichting | Gevolgen | Kans | Financieel gevolg | Beheersmaatregele n | Invloed op weerstand |
2 | 1 | Groter beroep op voorziening jeugdwet. | In deze begroting is het budget geraamd dat via de algemene uitkering beschikbaar is gesteld. Er is nog onvoldoende inzicht in de te verwachten uitgaven. | Tekort op het budget | 70% | Maximaal 10% van het budget, ofwel € 1.000.000 structureel | In de financiële beschouwingen hebben we beschreven hoe we de tekorten binnen sociaal domein willen oplossen. | 19,33% |
3 | 2 | Rio-Vahstal: Noodzakelijke programmawijzigi ng door ontbreken markt voor huidig programma | Als het programma gewijzigd dient te worden naar grondgebonden woningen verslechtert het resultaat met € 1,1 miljoen en is het noodzakelijk om het bestemmingsplan te wijzigen. | Slechter resultaat | 50% | € 1.100.000 | 6,10% | |
4 | 3 | Niet voldoen aan de criteria voor de vangnetregeling WWB | Een gemeente die een tekort heeft op de rijksmiddelen voor de verstrekking van bijstanduitkeringen kan onder voorwaarden een | Geen aanvullende bijdrage op basis van de vangnetregeling | 50% | € 1.000.000 | Processen zodanig inrichten dat aan de voorwaarden wordt voldaan | 5,47% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | beroep doen op een vangnetregeling. In Tiel doen we dat en zijn de inkomsten hiervan in de begroting geraamd. | |||||||
1 | 4 | BTW wetgeving parkeren | Over de parkeeropbrengsten van onder andere de parkeergarage moet wellicht BTW worden afgedragen | Missen van inkomsten | 75% | € 500.000 structureel, op te vangen binnen parkeerfonds | 4,13% | |
2 | 5 | De algemene uitkering is lager dan begroot. | In de meerjarenraming is gewerkt met bepaalde veronderstellingen m.b.t. het accres, de inflatie e.d. In de praktijk blijkt dat deze meestal anders uitpakken dan wordt voorzien. Dat kan zowel een positief als een negatief effect hebben. | Tekort op de begroting of de jaarrekening. | 50% | Maximaal € 750.000 gebaseerd op ervaring in eerdere jaren. | Tijdig nadenken over het opvangen van dit tekort door middel van bezuinigingen of anderszins. | 4,10% |
3 | 6 | Vergoeding voor storten grond op Vijverberg wordt niet betaald | Vanuit het project Vijverterrein deelgebied 1 en 2 is een vordering van € 680.670 overgedragen naar project Fluvia Tiel. Het betreft een vergoeding voor het storten van verontreinigde gronden op de Vijverberg. Overeengekomen is dat betaling plaatsvindt zodra deelgebied 3 in | Tekort in project Fluvia Tiel | 50% | Maximaal € 680.000 | 3,75% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | ontwikkeling gaat. Het risico is aanwezig, dat wegens omstandigheden , dat dit verschuldigde bedrag niet wordt vergoed. | |||||||
1 | 7 | Lagere grondprijs binnen plan Slokker | Minder opbrengsten | 50% | € 533.000 | 3,57% | ||
2 | 8 | Taakstellende bezuiniging achterblijvende overhead wordt niet gerealiseerd | In het verleden hebben we bij uitbesteding van taken gezien dat de overhead niet (direct) kan worden verminderd. Vanuit de in- en uitbestedingen in de afgelopen jaren staan nog taakstellingen open. Door de stapeling van taakstellingen wordt het steeds moeilijker deze verantwoord te realiseren. | Er is minder dekking aanwezig voor de overheadkosten | 70% | € 250.000 structureel | Vroegtijdig rekening hiermee houden; proberen de kosten te verminderen en/of op een andere manier door te belasten. Inkomsten genereren door werkzaamheden voor de nieuwe of andere organisaties te verrichten | 3,45% |
3 | 9 | Tekort op budget uitvoering taken Wmo | In deze begroting is het budget geraamd dat via de algemene uitkering beschikbaar is gesteld. Er is nog onvoldoende inzicht in de te verwachten uitgaven. | Tekort op het budget | 30% | Maximaal 10% van het budget, ofwel € 1.000.000 structureel | In de financiële beschouwingen hebben we beschreven hoe we de tekorten binnen sociaal domein willen oplossen. | 3,09% |
4 | 10 | Minder uren dan begroot worden toegeschreven aan grondexploitatie en investeringen | Uren die in de begroting ten laste van de grondexploitatie en investeringen worden gebracht komen dan ten laste van de exploitatie | Hogere exploitatielasten | 70% | Maximaal € 500.000 | Goede planning van projecten en op basis daarvan de verhouding tussen vast en flexibel personeel vaststellen | 2,89% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Belasting | Precarioheffing op elektriciteitsleidingen wordt niet gerealiseerd | 40.0 | 9645000.0 | 3858000.0 |
GR / Verbonden partijen | Hogere kosten Sociale Werkvoorziening dan geraamd | 50.0 | 600000.0 | 300000.0 |
Overig | Tekortschietende budgetten voor bouwwerken | 70.0 | 1000000.0 | 700000.0 |
BUIG | Niet voldoen aan criteria die gelden voor de vangnetregeling | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Projecten | Rio-Vahstal: noodzakelijke programmawijziging door ontbreken markt voor huidig programma | 50.0 | 610000.0 | 305000.0 |
Gemeentefonds | De algemene uitkering is lager dan begroot. | 50.0 | 750000.0 | 375000.0 |
Grondexploitatie | Ontwikkeling Bleekveld: lagere grondopbrengst door lagere prijs per m2 | 50.0 | 470000.0 | 235000.0 |
Overig | Taakstellende bezuiniging achterblijvende overhead wordt niet gerealiseerd | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
Sociaal domein | Tekort op budget uitvoering taken Wmo | 30.0 | 500000.0 | 150000.0 |
Overig | Bezuinigingen worden niet volledig gerealiseerd | 50.0 | 750000.0 | 375000.0 |
Inleiding |
---|
Berekening weerstandsratio |
---|
Risico's: | Weerstandscapaciteit : | |||||
i | i | |||||
Weerstandvermogen |
Ratio weerstandsvermogen = | Beschikbare weerstandscapaciteit | = | 15.347.573 | = 0,98 |
Benodigde weerstandcapaciteit | 15.636.794 |
Tabel 2: Weerstand velden | ||
Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
A | >2.0 | Uitstekend |
B | 1.4-2.0 | Ruim voldoende |
C | 1.0-1.4 | Voldoende |
D | 0.8-1.0 | Matig |
E | 0.6-0.8 | Onvoldoende |
F | <0.6 | Ruim onvoldoende |
Conclusie |
---|
Bijlage: top 10 risico's |
---|
Tabel 5 Top 10 van de risico's per 1 september 2017 (begroting 2018) | |||||||
Rang- | Risico | Toelichting | Gevolgen | Kans | Financieel gevolg | Beheersmaatregelen | Invloed op weer-stand |
1 | Precarioheffing op elektriciteitsleidingen wordt niet gerealiseerd | In de jaarrekening 2017 is de opbrengst van de precarioheffing 2012-2017 op elektriciteitsleidingen verwerkt en gestort in de algemene weerstandsreserve. Hierover lopen nog rechtszaken, de kans bestaat dat de rechter de het beroep tegen de aanslagen gegrond verklaart. | Opbrengst wordt niet gerealiseerd | 40% | € 9.645.000 | De middelen worden niet besteed maar zijn gestort in de algemene weerstandsreserve; t.b.v. de rechtszaken worden we ondersteund door een extern bureau. | 48,88% |
2 | Hogere kosten Sociale Werkvoorziening dan geraamd | Werkzaak Rivierenland raamt in z'n begroting veel lagere kosten voor sociale werkvoorziening dan in eerdere jaren. Over deze raming bestaan de nodige twijfels. | Hogere bijdrage te betalen aan Werkzaak | 50% | € 600.000 structureel | 3,82% | |
3 | Tekortschietende budgetten voor bouwwerken | Door krapte op de markt lukt het niet om werken aan te besteden binnen de vastgestelde budgetten | Aanvullende kredieten nodig | 70% | € 1.000.000 | Bij raming kredieten grotere marge opnemen voor onvoorzien | 3,56% |
4 | Niet voldoen aan criteria die gelden voor de vangnetregeling | Een gemeente die een tekort heeft op de rijksmiddelen voor de verstrekking van bijstandsuitkeringen kan onder voorwaarden een beroep doen op een vangnetregeling. In Tiel doen we dat en zijn de inkomsten hiervan in de begroting geraamd. | Geen aanvullende bijdrage op basis van de vangnetregeling | 50% | € 1.000.000 | 3,38% | |
5 | Rio-Vahstal: noodzakelijke programmawijziging door ontbreken markt voor huidig programma | Als het programma gewijzigd dient te worden naar grondgebonden woningen verslechtert het resultaat met € 610.000 en is het noodzakelijk om het bestemmingsplan te wijzigen. | Slechter resultaat | 50% | € 610.000 | 3,09% | |
6 | De algemene uitkering is lager dan begroot. | In de meerjarenraming is gewerkt met bepaalde veronderstellingen m.b.t. het accres, de inflatie, ruimte onder het BCF-plafond e.d. In de praktijk blijkt dat deze meestal anders uitpakken dan wordt voorzien. Dat kan zowel een positief als een negatief effect hebben. | Tekort op de begroting of de jaarrekening. | 50% | Maximaal | Tijdig nadenken over het opvangen van dit tekort door middel van bezuinigingen of anderszins. | 2,57% |
7 | Ontwikkeling Bleekveld: lagere grondopbrengst door lagere prijs per m2 | Minder opbrensten | 50% | € 470.000 | 2,38% | ||
8 | Taakstellende bezuiniging achterblijvende overhead wordt niet gerealiseerd | In het verleden hebben we bij uitbesteding van taken gezien dat de overhead niet (direct) kan worden verminderd. Vanuit de in- en uitbestedingen in de afgelopen jaren staan nog taakstellingen open. Door de stapeling van taakstellingen wordt het steeds moeilijker deze verantwoord te realiseren. | Er is minder dekking aanwezig voor de overheadkosten | 70% | € 250.000 structureel | Vroegtijdig rekening hiermee houden; proberen de kosten te verminderen en/of op een andere manier door te belasten. Inkomsten genereren door werkzaamheden voor de nieuwe of andere organisaties te verrichten | 2,13% |
9 | Tekort op budget uitvoering taken Wmo | In deze begroting is het budget geraamd dat via de algemene uitkering beschikbaar is gesteld. De kosten fluctueren jaarlijks. | Tekort op het budget | 30% | € 500.000 structureel | In de financiële beschouwingen hebben we beschreven hoe we de tekorten binnen sociaal domein willen oplossen. | 1,90% |
10 | Bezuinigingen worden niet volledig gerealiseerd | Betreft de bezuinigingen van de begrotingen 2018 en 2019. Risico's zitten met name bij handhaving AVRI, verkoop eigendommen en hogere raming inkomsten | Tekort op jaarrekening | 50% | Maximaal € 750.000 | Goede monitoring van genomen maatregelen | 1,90% |
De beschikbare weerstandscapaciteit |
---|
Tabel 1: Beschikbare weerstandscapaciteit | ||||
Weerstand | Startcapaciteit | Bijboekingen | Afboekingen/ oormerkingen | Huidige capaciteit |
Algemene weerstandsreserve | 14.604.282 | 14.604.282 | ||
Algemene reserve grondexploitatie | 743.291 | 743.291 | ||
Reserve sociaal domein | 0 | 0 | ||
Totale weerstandscapaciteit | 15.347.573 | 15.347.573 |
De benodigde weerstandscapaciteit |
---|
Totaal grote risico's | € 17.575.000 |
Overige risico's | € 16.420.000 |
Totaal alle risico's | € 33.995.000 |
Financiële kengetallen |
---|
bedragen x € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Totale lasten excl. reserves | 119.437 | 120.853 | 120.264 | 119.923 |
af: incidentele lasten | 908 | 1.927 | 200 | 200 |
Saldo A | 118.529 | 118.926 | 120.064 | 119.723 |
Totale baten excl. reserves | 119.056 | 120.778 | 120.264 | 119.672 |
af: incidentele baten | 1.917 | 2.747 | 1.455 | 0 |
Saldo B | 117.139 | 118.031 | 118.809 | 119.672 |
C: Structurele toevoeging reserves | 1.360 | 1.360 | 1.360 | 1.360 |
D: Structurele onttrekkingen reserves | 1.425 | 1.425 | 1.425 | 1.425 |
(B-A)+(D-C) | -1.325 | -830 | -1.190 | 14 |
E: Saldo baten excl. reserves | 119.056 | 120.778 | 120.264 | 119.672 |
Structurele exploitatieruimte | -1,11% | -0,69% | -0,99% | 0,01% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Tekorten uitvoering Participatiewet (Werkzaak) | 70.0 | 1700000.0 | 1190000.0 |
Grondexploitatie | Planwijzigingen grondexploitatieprojecten | 50.0 | 1600000.0 | 800000.0 |
Gemeentefonds | De algemene uitkering is lager dan begroot | 70.0 | 1000000.0 | 700000.0 |
Grondexploitatie | Tekortschietende budgetten voor bouwwerken | 70.0 | 1000000.0 | 700000.0 |
Overig | Bezuinigingen worden niet volledig gerealiseerd | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Sociaal domein | Structurele middelen tekorten Jeugdzorg worden niet toegekend | 50.0 | 827000.0 | 413500.0 |
Kapitaalgoederen | Nieuwe besluiten die voortvloeien uit planwijzigingen | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
GR / Verbonden partijen | Uitkeringslasten cultuurbedrijf Zinder | 50.0 | 460000.0 | 230000.0 |
Personeel | Geen of onvoldoende opbouw van personeelsdossiers om een exit-traject te realiseren | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Overig | Taakstellende bezuiniging achterblijvende overhead wordt niet gerealiseerd | 70.0 | 200000.0 | 140000.0 |