Naam | Voorst |
---|---|
Code | 285 |
Provincie | Gelderland |
Inwonertal | 24310 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Grondexploitatie algemeen: minder opbrengsten binnen de complexen | 50.0 | 750000.0 | 375000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie algemeen: tegenvallers op grondcomplexen door verandering wet-/regelgeving | 30.0 | 750000.0 | 225000.0 |
Aanbesteding | Afwijken van de aanbestedingsprocedure of foutief aanbesteden | 60.0 | 250000.0 | 150000.0 |
GR / Verbonden partijen | Opheffen regionale samenwerkingsverbanden | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
Sociaal domein | Verzuim vaststellen en bekendmaken van subsidieplafonds bij open einde regeling | 35.0 | 250000.0 | 87500.0 |
Sociaal domein | Onvoldoende budget om benodigde zorgaanbod te realiseren | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | Open einde regeling voor participatiewet, waardoor inzicht ontbreekt in het verwachte hoeveelheid burgers welke aanspraak (gaan) maken op de uitkering | 80.0 | 500000.0 | 400000.0 |
Sociaal domein | Open einde regeling: voorzieningen voor gehandicapten en huishoudelijke verzorging (Wmo) | 75.0 | 400000.0 | 300000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Verlenen verkeerde vergunningen | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aanspraak maken op de garantie van de lening | 10.0 | 2500000.0 | 250000.0 |
Energietransitie | Beschikbaar budget voor verduurzaming gebouwen en installaties niet afdoende | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
GR / Verbonden partijen | Begrotingstekorten in gemeenschappelijke regelingen | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Informatieveiligheid | Ontstaan datalek bij de gemeente door inbreuk op beveiliging | 10.0 | 820000.0 | 82000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Veiligheidsvoorschriften worden niet nagekomen | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering gemeentefonds wordt lager | 40.0 | 500000.0 | 200000.0 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Grondexploitatie algemeen: minder opbrengsten binnen de complexen | 30.0 | 750000.0 | 225000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie algemeen: stijgende bouwkosten door verandering wet-/regelgeving, bijvoorbeeld verplichting gasloos bouwen | 30.0 | 750000.0 | 225000.0 |
Aanbesteding | Afwijken van de aanbestedingsprocedure of foutief aanbesteden | 60.0 | 300000.0 | 180000.0 |
GR / Verbonden partijen | Door uitstappen van één of meerdere partijen in regionale samenwerkingsverbanden blijven de overige partijen met hoge kosten achter | 80.0 | 400000.0 | 320000.0 |
Sociaal domein | Verzuim vaststellen en bekendmaken van subsidieplafonds bij open einde regeling | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
Sociaal domein | Onvoldoende budget om zorgaanbod te realiseren | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | Onbeheersbaarheid jeugdgezondheidszorg door nieuwe wetgeving in 2020 | 30.0 | 450000.0 | 135000.0 |
Sociaal domein | Open einde regeling: voorzieningen voor gehandicapten en huishoudelijke verzorging (WMO) | 50.0 | 800000.0 | 400000.0 |
Sociaal domein | De eigen bijdrage van de gemeente met betrekking tot de participatiewet is moeilijk in te schatten door de open einde regeling. Het inzicht ontbreekt in de hoeveelheid borgers welke gebruik (gaan) maken van een uitkering. | 80.0 | 500000.0 | 400000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Er worden foutieve vergunningsbesluiten genomen | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aanspraak maken op de garantie van de lening | 20.0 | 3000000.0 | 600000.0 |
Energietransitie | Beschikbaar budget voor verduurzaming gebouwen en installaties niet afdoende | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
GR / Verbonden partijen | Begrotingstekorten in gemeenschappelijke regelingen | 80.0 | 500000.0 | 400000.0 |
Informatieveiligheid | Ontstaan van een datalek bij de gemeente | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering gemeentefonds wordt lager | 40.0 | 600000.0 | 240000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Incidenteel/RisicoGevolgenKansFinancieel gevolgstructureel | ||||
1 | Programma 1: Bouwend Voorst | ||||
2 | Grondexploitatie algemeen:minder opbrengsten binnen decomplexen | Het lager uitvallen van degeraamde opbrengsten omdat wede grondprijzen moeten bijstellen | 30% | max. 750.000 | Incidenteel |
3 | Grondexploitatie algemeen:stijgende bouwkosten doorverandering wet-/regelgeving,bijvoorbeeld verplichtinggasloos bouwen | Tegenvallende resultaten | 30% | max. 750.000 | Incidenteel |
4 | Programma 2: Mooi Voorst | ||||
5 | Afwijken van deTijdsverlies door tijdelijk stopzetten60%max. 300.000Incidenteelaanbestedingsprocedure ofaanbestedingsprocedure enfoutief aanbestedengeldverlies doordat er eenrechtszaak wordt aangespannen | ||||
6 | Programma 3: Bedrijvig Voorst | ||||
7 | Door uitstappen van één ofmeerdere partijen in regionalesamenwerkingsverbandenblijven de overige partijen methoge kosten achter | Hoge onvoorziene kosten vooroverige partijen, waaronder degemeente | 80% | max. 400.000 | Incidenteel |
8 | Programma 4: Gezond Voorst | ||||
9 | Verzuim vaststellenen bekendmaken vansubsidieplafonds bij openeinde regeling | Onbeheersbare overschrijding vanbudgetten | 30% | max. 250.000 | Structureel |
10 | Onvoldoende budget omzorgaanbod te realiseren | Hogere uitgaven | 50% | max. 500.000 | Structureel |
11 | Onbeheersbaarheidjeugdgezondheidszorg doornieuwe wetgeving in 2020 | Bijdrage gemeente voorrestcategorie welke niet onder hetwoonplaatsbeginsel geplaatst kanworden | 30% | max. 450.000 | Structureel |
12 | Programma 5: Sociaal Voorst | ||||
13 | Open einde regeling:voorzieningen voorgehandicapten enhuishoudelijke verzorging(WMO) | Nieuwe inkoopafspraken, hogereinkoopprijzen maar een max.eigen bijdrage waardoor hetresultaat onzeker is | 50% | max. 800.000 | Structureel |
14 | De eigen bijdrage van degemeente met betrekking totde participatiewet is moeilijk inte schatten door de open einderegeling. Het inzicht ontbreektin de hoeveelheid borgerswelke gebruik (gaan) makenvan een uitkering. | Een hoge eigen bijdrage van degemeente | 80% | max. 500.000 | Structureel |
15 | Programma 6: Veilig Voorst | ||||
16 | Er worden foutieveVertraging in het proces en claims50%max .250.000Incidenteelvergunningsbesluiten genomen | ||||
17 | Programma 7: Dienstverlenend Voorst | ||||
18 | Aanspraak maken op deFinancieel verlies20%max. 3.000.000Incidenteelgarantie van de lening |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Gevolgen | Kans | Financieel gevolg | Incidenteel/structureel |
1 | Beschikbaar budget voorverduurzaming gebouwen eninstallatier niet afdoende | Meer budget dan is begroot moetter beschikking worden gesteld | 50% | max. 500.000 | Incidenteel |
2 | Begrotingstekorten ingemeenschappelijkeregelingen | Financieel bijspringendoor de gemeente aangemeenschappelijke regelingen | 80% | max. 500.000 | Incidenteel |
3 | Ontstaan van een datalek bijde gemeente | Boete opgelegd krijgen of extrakosten door onderzoek / reparerendatalek in systeem | 10% | max. 1.000.000 | Incidenteel |
4 | Algemene dekkingsmiddelen en financieringen | ||||
5 | Algemene UitkeringTekort aan inkomsten40%max. 600.000Structureelgemeentefonds wordt lager |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstand | Startcapaciteit |
1 | Algemene reserves | 11.438.956 |
2 | Onbenutte belastingcapaciteit * | 3.951.408 |
3 | Onvoorzien incidenteel | 25.000 |
4 | Totale weerstandscapaciteit | 15.415.364 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
1 | A | >2.0 | uitstekend |
2 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
3 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
4 | D | 0.8-1.0 | matig |
5 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
6 | F | <0.6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Financieel kengetal | Rek. 2017 Begr. 2018 Begr. 2019 | Mjr 2020 | Mjr 2021 | Mjr 2022 | ||
1 | Netto schuldquote | 64% | 73% | 60% | 55% | 70% | 70% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alleverstrekte leningen | 62% | 70% | 58% | 53% | 68% | 69% |
3 | Solvabiliteitsratio | 25% | 26% | 27% | 28% | 25% | 25% |
4 | Structurele exploitatieruimte | -3,76% | -1,79% | -0,37% | 0,99% | 2,11% | 2,50% |
5 | Grondexploitatie | 18% | 16% | 9% | 3% | 4% | 2% |
6 | Belastingcapaciteit | 100% | 103% | 103% | 103% | 103% | 103% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Grondexploitatie algemeen:minder opbrengsten binnen de complexen | 30.0 | 750000.0 | 225000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie algemeen: stijgende bouwkosten door verandering wet-/regelgeving, bijvoorbeeld verplichting gasloos bouwen | 30.0 | 750000.0 | 225000.0 |
Aanbesteding | Afwijken van de aanbestedingsprocedure of foutief aanbesteden | 60.0 | 300000.0 | 180000.0 |
GR / Verbonden partijen | Door uitstappen van één of meerdere partijen in regionale samenwerkingsverbanden blijven de overige partijen met hoge kosten achter | 80.0 | 400000.0 | 320000.0 |
Sociaal domein | Verzuim vaststellen en bekendmaken van subsidieplafonds bij open einde regeling | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
Sociaal domein | Onvoldoende budget om zorgaanbod te realiseren | 80.0 | 600000.0 | 480000.0 |
Sociaal domein | Onbeheersbaarheid jeugdgezondheidszorg door nieuwe wetgeving in 2021 | 30.0 | 450000.0 | 135000.0 |
Sociaal domein | Open einde regeling: voorzieningen voor gehandicapten en huishoudelijke verzorging (WMO) | 50.0 | 800000.0 | 400000.0 |
Sociaal domein | De eigen bijdrage van de gemeente met betrekking tot de participatiewet is moeilijk in te schatten door de open einde regeling. Het inzicht ontbreekt in de hoeveelheid burgers welke gebruik (gaan) maken van een uitkering. | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Overig | Er worden foutieve vergunningsbesluiten genomen | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
GR / Verbonden partijen | Aanspraak maken op de garantie van de lening | 20.0 | 3000000.0 | 600000.0 |
Overig | Beschikbaar budget voor verduurzaming gebouwen en installaties niet afdoende | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
GR / Verbonden partijen | Begrotingstekorten in gemeenschappelijke regelingen | 80.0 | 500000.0 | 400000.0 |
Informatieveiligheid | Ontstaan van een datalek bij de gemeente | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering gemeentefonds wordt lager | 50.0 | 600000.0 | 300000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Incidenteel/ Risico Gevolgen Kans Financieel gevolg structureel | ||||
1 | Programma 1: Bouwend Voorst | ||||
2 | Grondexploitatie algemeen: minder opbrengsten binnen de complexen | Het lager uitvallen van de geraamde opbrengsten omdat we de grondprijzen moeten bijstellen | 30% | max. 750.000 Incidenteel | |
3 | Grondexploitatie algemeen: stijgende bouwkosten door verandering wet-/regelgeving, bijvoorbeeld verplichting gasloos bouwen | Tegenvallende resultaten | 30% | max. 750.000 Incidenteel | |
4 | Programma 2: Mooi Voorst | ||||
5 | Afwijken van de Tijdsverlies door tijdelijk stopzetten 60% max. 300.000 Incidenteel aanbestedingsprocedure of aanbestedingsprocedure en foutief aanbesteden geldverlies doordat er een rechtszaak wordt aangespannen | ||||
6 | Programma 3: Bedrijvig Voorst | ||||
7 | Door uitstappen van één of meerdere partijen in regionale samenwerkingsverbanden blijven de overige partijen met hoge kosten achter | Hoge onvoorziene kosten voor overige partijen, waaronder de gemeente | 80% | max. 400.000 Incidenteel |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Incidenteel/ Risico Gevolgen Kans Financieel gevolg structureel | ||||
1 | Programma 4: Gezond Voorst | ||||
2 | Verzuim vaststellen en bekendmaken van subsidieplafonds bij open einde regeling | Onbeheersbare overschrijding van budgetten | 30% | max. 250.000 Structureel | |
3 | Onvoldoende budget om zorgaanbod te realiseren | Hogere uitgaven | 80% | max. 600.000 Structureel | |
4 | Onbeheersbaarheid jeugdgezondheidszorg door nieuwe wetgeving in 2021 | Bijdrage gemeente voor restcategorie welke niet onder het woonplaatsbeginsel geplaatst kan worden | 30% | max. 450.000 Structureel | |
5 | Programma 5: Sociaal Voorst | ||||
6 | Open einde regeling: voorzieningen voor gehandicapten en huishoudelijke verzorging (WMO) | Nieuwe inkoopafspraken, hogere inkoopprijzen maar een max. eigen bijdrage waardoor het resultaat onzeker is | 50% | max. 800.000 Structureel | |
7 | De eigen bijdrage van de gemeente met betrekking tot de participatiewet is moeilijk in te schatten door de open einde regeling. Het inzicht ontbreekt in de hoeveelheid burgers welke gebruik (gaan) maken van een uitkering. | Een hoge eigen bijdrage van de gemeente | 50% | max. 300.000 Structureel | |
8 | Programma 6: Veilig Voorst | ||||
9 | Er worden foutieve Vertraging in het proces en claims 50% max .250.000 Incidenteel vergunningsbesluiten genomen | ||||
10 | Programma 7: Dienstverlenend Voorst | ||||
11 | Aanspraak maken op de garantie van de lening | Financieel verlies | 20% | max. 3.000.000 Incidenteel | |
12 | Beschikbaar budget voor verduurzaming gebouwen en installaties niet afdoende | Meer budget dan is begroot moet ter beschikking worden gesteld | 50% | max. 500.000 Incidenteel | |
13 | Begrotingstekorten in gemeenschappelijke regelingen | Financieel bijspringen door de gemeente aan gemeenschappelijke regelingen | 80% | max. 500.000 Incidenteel | |
14 | Ontstaan van een datalek bij de gemeente | Boete opgelegd krijgen of extra kosten door onderzoek / repareren datalek in systeem | 10% | max. 1.000.000 Incidenteel | |
15 | Algemene dekkingsmiddelen en financieringen | ||||
16 | Algemene Uitkering Tekort aan inkomsten 50% max. 600.000 Structureel gemeentefonds wordt lager |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstand | Startcapaciteit |
1 | Algemene reserves | 9.816.300 |
2 | Onbenutte belastingcapaciteit * | 2.454.200 |
3 | Onvoorzien incidenteel | 25.000 |
4 | Totale weerstandscapaciteit | 12.295.500 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
1 | A | >2.0 | uitstekend |
2 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
3 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
4 | D | 0.8-1.0 | matig |
5 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
6 | F | <0.6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Financieel kengetal | Rek. 2018 Begr. 2019 Begr. 2020 | Mjr 2021 | Mjr 2022 | Mjr 2023 | ||
1 | Netto schuldquote | 59% | 60% | 63% | 72% | 73% | 69% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 56% | 58% | 60% | 70% | 71% | 68% |
3 | Solvabiliteitsratio | 24% | 27% | 22% | 20% | 20% | 20% |
4 | Structurele exploitatieruimte | -5,76% | -0,37% | -1,61% | -0,31% | 0,54% | 0,62% |
5 | Grondexploitatie | 9% | 9% | 4% | 3% | 2% | 1% |
6 | Belastingcapaciteit | 103% | 103% | 102% | 102% | 102% | 102% |