Naam | Westervoort |
---|---|
Code | 293 |
Provincie | Gelderland |
Inwonertal | 15015 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Overig | Frictiekosten Presikhaaf | 90.0 | 500000.0 | 450000.0 |
Sociaal domein | Open einde financiering Jeugdwet | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
Grondexploitatie | Plan de Schans | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Ontoereikend werkbudget ambtelijke fusie | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Personeel | Inhuur van externen | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Personeel | Onevenwichtige opbouw van het personeelsbestand (vergrijzing) | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering Gemeentefonds valt lager uit dan geraamd | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
Sociaal domein | Open einde regeling Participatiewet | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
GR / Verbonden partijen | Exploitatietekort werkvoorziening Presikhaaf bedrijven | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Informatieveiligheid | Databeveiliging | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risic onum mer | Risico | Gevolgen | Kans Financieel gevolg Invloed | ||
1 | R274 Frictiekosten Presikhaaf | Financieel - | 90% max.€ 500.000 | 13.98% | ||
2 | R268 Open einde financiering | Jeugdwet | Financieel - De gemeente is verantwoordelijk voor het leveren van de juiste (jeugd)zorg. Bepalend voor het feit welke gemeente de zorgkosten moet betalen is het woonplaatsbeginsel. Inwoners die veel dure zorg nodig hebben kan voor de gemeente een forse onkostenpost opleveren.. | 70% max.€ 500.000 | 11.90% | |
3 | R194 Plan de Schans | Financieel - Het plan sluit met verlies | 70% max.€ 500.000 | 10.88% | ||
4 | R261 Ontoereikend werkbudget | ambtelijke fusie | Financieel - , Imago - Uitgangspunten van efficiency die niet gehaald worden. | 90% max.€ 250.000 | 8.39% | |
5 | R85 | Inhuur van externen | Financieel - Hogere kosten dan nodig en/of begroot, Imago - Geen binding met de organisatie | 90% max.€ 250.000 | 6.99% | |
6 | R84 Onevenwichtige opbouw | van het personeelsbestand (vergrijzing) | Financieel - Kennisverlies en stagnatie in dienstverlening | 90% max.€ 250.000 | 6.93% | |
7 | R65 Algemene Uitkering | Gemeentefonds valt lager | Financieel - (Structurele) begrotingstekorten en noodzaak | 70% max.€ 250.000 | 5.42% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | uit dan geraamd | tot bezuinigingen | ||||
1 | R242 Open einde regeling | Participatiewet | Financieel - Overschrijding komt tot 5% volledig voor rekening gemeente. Tussen 5 en 7,5% komt voor de helft voor rekening gemeente. En de overschrijding boven de 7,5% komt volledig voor rekening rijk. | 70% max.€ 100.000 | 4.35% | |
2 | R167 Exploitatietekort | werkvoorziening Presikhaaf bedrijven | Financieel - Gemeente draait op voor de financiele tekorten | 50% max.€ 250.000 | 3.90% | |
3 | R218 Databeveiliging | Financieel - Verdwijnen van informatie, schade | 90% max.€ 100.000 | 2.80% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | |||
1 | |||
2 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
1 | Percentage | Bedrag |
2 | 5% | € 1.025.875 |
3 | 10% | € 1.144.964 |
4 | 15% | € 1.229.471 |
5 | 20% | € 1.296.835 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 5% | € 1.356.393 |
1 | 30% | € 1.410.531 |
2 | 35% | € 1.460.167 |
3 | 40% | € 1.508.047 |
4 | 45% | € 1.554.431 |
5 | 50% | € 1.600.566 |
6 | 55% | € 1.646.730 |
7 | 60% | € 1.694.968 |
8 | 65% | € 1.745.099 |
9 | 70% | € 1.798.240 |
10 | 75% | € 1.854.784 |
11 | 80% | € 1.917.056 |
12 | 85% | € 1.992.456 |
13 | 90% | € 2.085.745 |
14 | 95% | € 2.225.410 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 3: Beschikbare weerstandscapaciteit | |
1 | Weerstand | |
2 | Algemene reserve | € 4.932.000 |
3 | Bestemmingsreserves | € 0 |
4 | Stille reserves | € 0 |
5 | Onbenutte belastingcapaciteit | € 177.000 |
6 | Onvoorzien | € 25.000 |
7 | Totale weerstandscapaciteit | € 5.134.000 |
0 | |
---|---|
0 | Weerstandscapaciteit : Algemene reserve Onbenutte belastingcapaciteit Onvoorzien |
0 | |
---|---|
0 | Risico's: Bedrijfsproces Financieel Imago / politiek Informatie / strategie Juridisch / Aansprakelijkheid Letsel / Veiligheid Materieel Milieu Personeel / Arbo Product |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | eerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | matig |
6 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
7 | F | <0.6 | W ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Rek.2016 Begr.2017 Begr.2018 | |||
1 | Kengetallen | 60% 60% 27% 1,56% 2% 102% | ||
2 | netto schuldquote | 47% | 59% | |
3 | netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 48% | 59% | |
4 | solvabiliteitsatio | 27% | 18% | |
5 | structurele exploitatieruimte | 2,92% | 0,70% | |
6 | grondexploitatie | 2% | 4% | |
7 | belastingcapaciteit | 105% | 103% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Open einde financiering Jeugdwet | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
Projecten | Plan de Schans | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
Personeel | Inhuur van externen | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering Gemeentefonds valt lager uit dan geraamd | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
BUIG | Open einde regeling Participatiewet | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
Overig | Medewerker wordt geconfronteerd met agressief gedrag | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
Informatieveiligheid | Databeveiliging | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
Sociaal domein | Open einde financiering van het armoedebeleid | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
Personeel | Aftreden bestuurders | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
Sociaal domein | Open einderegeling Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo) | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Afvalinzameling en verwerking | 1.217.755 | ||
1 | Salariskosten | 125.669 | ||
2 | Overhead | 175.488 | ||
3 | Totale lasten | 1.539.320 | ||
4 | Opbrengst belastingen (excl kwijtsch) | 1.304.572 | ||
5 | Overige inkomsten | 234.824 | ||
6 | Totale baten | 1.539.396 | ||
7 | Dekking | 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Vegen van wegen (33%) | 20.407 | ||
1 | Rioolgemalen | 118.993 | ||
2 | Riolering | 265.934 | ||
3 | Salariskosten | 172.782 | ||
4 | Overhead | 241.277 | ||
5 | Bijdrage aan voorziening | 44.362 | ||
6 | Totale lasten | 1.510.758 | ||
7 | Baten rioolheffing | 1.510.758 | ||
8 | Totale baten | 1.510.758 | ||
9 | Dekking | 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Begraafplaatsen | 76.934 | ||
1 | Salariskosten | 41.228 | ||
2 | Totale lasten | 118.162 | ||
3 | Totale baten | 64.549 | ||
4 | Dekking | 54% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kosten markten | 13.590 | ||
1 | Totale lasten | 13.590 | ||
2 | Opbrengst marktgelden | 12.493 | ||
3 | Totale baten | 12.493 | ||
4 | Dekking | 92% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 2017 | 2018 | 2019 | Ontwikkeling t.o.v2018 | |
1 | Afvalstoffenheffing | 217 | 208 | 213 | 2,4% |
2 | Totaal | 217 | 208 | 213 | 2,4% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 2017 | 2018 | 2019 | Ontwikkeling t.o.v2018 | |
1 | OZB-eigenaar | 319 | 319 | 327 | 2,4% |
2 | Afvalstoffenheffing | 217 | 208 | 213 | 2,4% |
3 | Rioolheffing | 208 | 213 | 218 | 2,4% |
4 | Totaal | 744 | 740 | 758 | 2,4% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Lastendruk per inwoner | 2017 | 2018 |
1 | Gemeente Westervoort | 340 | 349 |
2 | Gemeente Duiven | 387 | 400 |
3 | Gemeente Zevenaar | 385 | 389 |
4 | Gemeente Arnhem | 537 | 541 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Gevolgen | Kans | Fin. gevolg | Invloed |
1 | R268 | Open eindefinancieringJeugdwet | Financieel - De gemeente isverantwoordelijk voor het leveren vande juiste (jeugd)zorg. Bepalend voorhet feit welke gemeente de zorgkostenmoet betalen is het woonplaatsbeginsel.Inwoners die veel dure zorg nodighebben kan voor de gemeente een forseonkostenpost opleveren. | 70% | max.€ 500.000 | 17.85% |
2 | R194 | Plan de Schans | Financieel - Het plan sluit met verlies | 70% | max.€ 500.000 | 16.26% |
3 | R85 | Inhuur vanexternen | Financieel - Hogere kosten dan nodigen/of begroot, Imago - Geen binding metde organisatie | 90% | max.€ 250.000 | 10.46% |
4 | R65 | Algemene UitkeringGemeentefondsvalt lager uit dangeraamd | Financieel - (Structurele)begrotingstekorten en noodzaak totbezuinigingen | 70% | max.€ 250.000 | 8.15% |
5 | R242 | Open einderegelingParticipatiewet | Financieel - Overschrijding komt tot5% volledig voor rekening gemeente.Tussen 5 en 7,5% komt voor dehelft voor rekening gemeente. En deoverschrijding boven de 7,5% komtvolledig voor rekening rijk. | 70% | max.€ 100.000 | 6.54% |
6 | R273 | Medewerker wordtgeconfronteerd metagressief gedrag | Financieel - Extra kosten bij schade | 90% | max.€ 100.000 | 4.20% |
7 | R218 | Databeveiliging | Financieel - Verdwijnen van informatie,schade | 90% | max.€ 100.000 | 4.17% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | R266 | Open eindefinanciering van hetarmoedebeleid | Financieel - De gemeente Westervoortheeft een ruimhartig (120%)armoedebeleid en wijst inwoners actiefop de bestaande rechten. | 70% | max.€ 100.000 | 3.56% |
1 | R89 | Aftredenbestuurders | Financieel - Uitbetalen van (langdurige)wachtgeldverplichting | 30% | max.€ 250.000 | 3.50% |
2 | R271 | Open einderegeling WetMaatschappelijkeondersteuning(Wmo) | Financieel - Gemeente isverantwoordelijk voor aanvulling vantekorten op het Wmo budget. | 70% | max.€ 100.000 | 3.27% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bijverschillende zekerheidspercentages | |
1 | Percentage | Bedrag |
2 | 5% | € 600.064 |
3 | 10% | € 690.829 |
4 | 15% | € 757.629 |
5 | 20% | € 812.811 |
6 | 25% | € 861.657 |
7 | 30% | € 907.441 |
8 | 35% | € 948.982 |
9 | 40% | € 989.180 |
10 | 45% | € 1.028.574 |
11 | 50% | € 1.066.872 |
12 | 55% | € 1.106.660 |
13 | 60% | € 1.145.491 |
14 | 65% | € 1.186.378 |
15 | 70% | € 1.229.724 |
16 | 75% | € 1.276.701 |
17 | 80% | € 1.329.541 |
18 | 85% | € 1.391.994 |
19 | 90% | € 1.468.654 |
20 | 95% | € 1.584.348 |
0 | |
---|---|
0 | |
1 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 3: Beschikbare weerstandscapaciteit | |
1 | Weerstand | |
2 | Algemene reserve | € 4.948.000 |
3 | Bestemmingsreserves | € 0 |
4 | Stille reserves | € 0 |
5 | Onbenutte belastingcapaciteit | € 175.000 |
6 | Onvoorzien | € 25.000 |
7 | Totale weerstandscapaciteit | € 5.148.000 |
0 | |
---|---|
0 |
0 | |
---|---|
0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | matig |
6 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
7 | F | <0.6 | ruim onvoldoende |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Open einde financiering Jeugdwet | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
Kapitaalgoederen | Plan de Schans | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
Personeel | Inhuur van externen | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering Gemeentefonds valt lager uit dan geraamd | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
Sociaal domein | Open einde regeling Participatiewet | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Medewerker wordt geconfronteerd met agressief gedrag | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
Informatieveiligheid | Databeveiliging | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
Personeel | Open einde financiering van het armoedebeleid | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
Personeel | Aftreden bestuurders | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
Sociaal domein | Herverdeling middelen beschermd wonen | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Vegen van wegen (33%) | 20.407 | ||
1 | Rioolgemalen en riolering | 990.378 | ||
2 | Salariskosten | 117.730 | ||
3 | Overhead | 164.822 | ||
4 | Bijdrage aan voorziening | 258.512 | ||
5 | Totale lasten | 1.551.848 | ||
6 | Baten rioolheffing | 1.551.848 | ||
7 | Totale baten | 1.551.848 | ||
8 | Dekking | 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Begraafplaatsen | 75.086 | ||
1 | Salariskosten | 54.819 | ||
2 | Totale lasten | 129.905 | ||
3 | Totale baten | 65.036 | ||
4 | Dekking | 50% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kosten markten | 13.564 | ||
1 | Totale lasten | 13.564 | ||
2 | Opbrengst marktgelden | 12.700 | ||
3 | Totale baten | 12.700 | ||
4 | Dekking | 94% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 2018 | 2019 | 2020 | Ontwikkeling t.o.v 2019 | |
1 | Afvalstoffenheffing | 208 | 213 | 229 | 7,4% |
2 | Totaal | 208 | 213 | 229 | 7,4% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 2018 | 2019 | 2020 | Ontwikkeling t.o.v 2019 | |
1 | OZB-eigenaar | 319 | 327 | 332 | 1,4% |
2 | Afvalstoffenheffing | 208 | 213 | 229 | 7,4% |
3 | Rioolheffing | 213 | 218 | 224 | 2,7% |
4 | Totaal | 740 | 758 | 785 | % |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
1 | Gemeente Westervoort | 341 | 349 | 340 | 349 | 370 |
2 | Gemeente Duiven | 378 | 380 | 387 | 400 | 395 |
3 | Gemeente Zevenaar | 357 | 371 | 385 | 389 | 390 |
4 | Liemerse gemeenten (incl. Westervoort) | 359 | 367 | 371 | 379 | 385 |
5 | Gelderland (incl. Westervoort) | 396 | 399 | 405 | 411 | 419 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Gevolgen | Kans | Fin. gevolg | Invloed |
1 | R268 | Open einde financiering Jeugdwet | Financieel - De gemeente is verantwoordelijk voor het leveren van de juiste (jeugd)zorg. Bepalend voor het feit welke gemeente de zorgkosten moet betalen is het woonplaatsbeginsel. Inwoners die veel dure zorg nodig hebben kan voor de gemeente een forse onkostenpost opleveren. | 70% | max.€ 500.000 | 17.91% |
2 | R194 | Plan de Schans | Financieel - Het plan sluit met verlies | 70% | max.€ 250.000 | 10,49% |
3 | R85 | Inhuur van externen | Financieel - Hogere kosten dan nodig en/of begroot, Imago - Geen binding met de organisatie | 90% | max € 250.000 | 10,47% |
4 | R65 | Algemene Uitkering Gemeentefonds valt lager uit dan geraamd | Financieel - (Structurele) begrotingstekorten en noodzaak tot bezuinigingen | 70% | max.€ 250.000 | 8.17% |
5 | R242 | Open einde regeling Participatiewet | Financieel - Overschrijding komt tot 5% volledig voor rekening gemeente. Tussen 5 en 7,5% komt voor de helft voor rekening gemeente. En de overschrijding boven de 7,5% komt volledig voor rekening rijk. | 70% | max.€ 100.000 | 6.53% |
6 | R273 | Medewerker wordt geconfronteerd met agressief gedrag | Financieel - Extra kosten bij schade | 90% | max.€ 100.000 | 4.21% |
7 | R218 | Databeveiliging | Financieel - Verdwijnen van informatie, schade | 90% | max.€ 100.000 | 4.19% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | R266 | Open einde financiering van het armoedebeleid | Financieel - De gemeente Westervoort heeft een ruimhartig (120%) armoedebeleid en wijst inwoners actief op de bestaande rechten. | 70% | max.€ 100.000 | 3.58% |
1 | R89 | Aftreden bestuurders | Financieel - Uitbetalen van (langdurige) wachtgeldverplichting | 30% | max.€ 250.000 | 3.47% |
2 | R275 | Herverdeling middelen beschermd wonen | Financieel - | 70% | max.€ 100.000 | 3.27% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
1 | Percentage | Bedrag |
2 | 5% | € 600.064 |
3 | 10% | € 690.829 |
4 | 15% | € 757.629 |
5 | 20% | € 812.811 |
6 | 25% | € 861.657 |
7 | 30% | € 907.441 |
8 | 35% | € 948.982 |
9 | 40% | € 989.180 |
10 | 45% | € 1.028.574 |
11 | 50% | € 1.066.872 |
12 | 55% | € 1.106.660 |
13 | 60% | € 1.145.491 |
14 | 65% | € 1.186.378 |
15 | 70% | € 1.229.724 |
16 | 75% | € 1.276.701 |
17 | 80% | € 1.329.541 |
18 | 85% | € 1.391.994 |
19 | 90% | € 1.420.681 |
20 | 95% | € 1.521.473 |
0 | |
---|---|
0 | |
1 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 3: Beschikbare weerstandscapaciteit | |
1 | Weerstand | |
2 | Algemene reserve | € 4.534.000 |
3 | Bestemmingsreserves | € 0 |
4 | Stille reserves | € 0 |
5 | Onbenutte belastingcapaciteit | € 251.000 |
6 | Onvoorzien | € 25.000 |
7 | Totale weerstandscapaciteit | € 4.810.000 |
0 | |
---|---|
0 |
0 | |
---|---|
0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | matig |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Rek 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | |
1 | Kengetallen | |||
2 | netto schuldquote | 56% | 60% | 59% |
3 | netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 55% | 61% | 56% |
4 | solvabiliteitsratio | 21% | 20% | 18% |
5 | structurele exploitatieruimte | 0,21% | 0,25% | - 0.11% |
6 | grondexploitatie | 1% | 2% | 2% |
7 | belastingcapaciteit | 102% | 102% | 106% |