Naam | Appingedam |
---|---|
Code | 3 |
Provincie | Groningen |
Inwonertal | 11801 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Overig | Bezuinigingen | 15.0 | 95000.0 | 14250.0 |
Sociaal domein | Kabinetsbeleid; decentralisaties | 12.5 | 10500000.0 | 1312500.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering | 50.0 | 210800.0 | 105400.0 |
Overig | Demografische ontwikkelingen / Economische ontwikkelingen | 5.0 | 3241000.0 | 162050.0 |
GR / Verbonden partijen | Dubieuze debiteuren | 70.0 | 45000.0 | 31500.0 |
Dividend/Rente | Dividend | 10.0 | 27000.0 | 2700.0 |
Dividend/Rente | Rentekosten | 10.0 | 254000.0 | 25400.0 |
Kapitaalgoederen | Walbeschoeiing | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 10.0 | 3000000.0 | 300000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | 50.0 | 350000.0 | 175000.0 |
Personeel | Ziekte / inhuur personeel | 25.0 | 100000.0 | 25000.0 |
Sociaal domein | Voorziening gehandicapten / Wmo | 15.0 | 64000.0 | 9600.0 |
Kapitaalgoederen | Eigendommen gemeente | 20.0 | 113000.0 | 22600.0 |
Aanbesteding | Inkoop- en aanbestedingsbeleid | 5.0 | 1000000.0 | 50000.0 |
GR / Verbonden partijen | Achtervangfunctie NHG | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Leningen / garantieverstrekkingen | 5.0 | 2030000.0 | 101500.0 |
Overig | Onbekende risico's | 100.0 | 100000.0 | 100000.0 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Sociaal domein | 0.0 | 1050000.0 | 0.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 50.0 | 210800.0 | 105400.0 |
Overig | Demografische ontwikk. / Economische ontwikkelingen | 5.0 | 3240700.0 | 162035.0 |
GR / Verbonden partijen | Dubieuze debiteuren | 70.0 | 45000.0 | 31500.0 |
Dividend/Rente | Dividend | 10.0 | 27000.0 | 2700.0 |
Dividend/Rente | Rentekosten | 10.0 | 254000.0 | 25400.0 |
Overig | Walbeschoeiing | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 10.0 | 3000000.0 | 300000.0 |
Overig | Bezuinigingen | 15.0 | 10000.0 | 1500.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | 50.0 | 350000.0 | 175000.0 |
Overig | Ziekte / inhuur personeel | 25.0 | 100000.0 | 25000.0 |
Sociaal domein | Voorziening gehandicapten / WMO | 15.0 | 64000.0 | 9600.0 |
Kapitaalgoederen | Eigendommen gemeente | 20.0 | 113000.0 | 22650.0 |
Aanbesteding | Inkoop- en aanbestedingsbeleid | 5.0 | 1000000.0 | 50000.0 |
GR / Verbonden partijen | Achtervangfunctie NHG | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
GR / Verbonden partijen | Leningen / garantieverstrekkingen | 5.0 | 4030000.0 | 201500.0 |
Overig | Essentaksterfte | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Overig | Onbekende risicos | 100.0 | 100000.0 | 100000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kans Geschat fin. Reëel fin. Risico naar categorie (%) gevolg | Opmerking gevolg (=kans x fin. gevolg) | |||
1 | Sociaal domein | 0 | 10.500.000 | € 0 De gelden voor het sociaal domein werden tot en met 2018 budgettair neutraal geraamd. Met ingang van 2019 vervallen de integratie-uitkeringen sociaal domein en gaan deze gelden over naar de algemene uitkering. De gemeente heeft een reserve gevormd die is opgebouwd uit overschotten op het sociaal domein de afgelopen jaren. Deze reserve bedraagt eind 2018 € 1,3 miljoen en wordt voldoende geacht om de mogelijke risicos op het sociaal domein mee op te vangen. | |
2 | Algemene Uitkering | 50 | € 210.800 | € 105.400 De berekening van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds voor Appingedam is gebaseerd op een groot aantal factoren, die jaarlijks kunnen fluctueren. Daarnaast is de totale omvang van het Gemeentefonds gekoppeld aan de Rijksuitgaven Netto (RUN). Als het Rijk meer uitgeeft groeit het Gemeentefonds in verhouding mee. Als het Rijk minder uitgeeft krimpt het Gemeentefonds. Bezuinigingen van het Rijk werken dus deels door in het Gemeentefonds. De algemene uitkering uit het gemeentefonds kan daardoor dalen, dan wel achterblijven bij de ontwikkeling van lonen en prijzen. De gevolgen van het groot onderhoud gemeentefonds waren fors voor de gemeente Appingedan. Mede hierdoor is er een nieuwe bezuinigingsoperatie vastgesteld in juni 2016, onder de noemer Over de Grenzen, ronde 1. Op basis van de mei-circulaire 2018 ontvangen de gemeenten de komende jaren meer geld. | |
3 | Demografische ontwikk. / Economische ontwikkelingen | 5 € 3.240.700 | € 162.035 De gemeente Appingedam is gelegen in een gebied waarvan de bevolking krimpt en vergrijst. Daarnaast is de economische crisis nog niet voorbij. Door de krimp zullen inkomsten uit de algemene uitkering en de OZB dalen. Ook zullen nieuwbouwplannen lastiger blijken te verkopen. Door de vergrijzing zal de behoefte aan hulpmiddelen naar verwachting toenemen. In de periode 2016-2020 ontvangt de regio Eemsdelta (waar ook de gemeente Appingedam onder valt) een (nieuwe) tranche van krimpgelden. Appingedam ontvangt€ 78.000. | ||
4 | Dubieuze debiteuren | 70 | € 45.000 | € 31.500 Het gaat hierbij voornamelijk over particulieren die niet (op tijd) betalen. Bij bedrijven gaat het voornamelijk over procedures ten aanzien van de betaling. Jaarlijks wordt een lijst met dubieuze debiteureri gemaakt. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kans Geschat fin. Reëel fin. Risico naar gevolg (=kans (°Io) gevolg categorie x fin. gevolg) | Opmerking | |||
1 | Dividend | 10 | C 27.000 | € 2.700 De gemeente ontvangt over een aantal deelnemingen dividend. Het daadwerkelijk ontvangen dividend kan lager zijn dan vooraf was begroot. | |
2 | Rentekosten | 10 | € 254.000 | € 25.400 Als gevolg van externe factoren kunnen opwaartse renteontwikkelingen op de geld- en/of kapitaalmarkt het budgettaire evenwicht verstoren. Er worden over het algemeen leningen aangetrokken met een looptijd of een rente-vast periode van tien jaar. Een stijging van de kapitaalmarktrente werkt daardoor vertraagd door in de totale rentekosten. In de begroting is uitgegaan van 3% rente over de eigen financierings-middelen. | |
3 | Walbeschoeiing | 30 € 1.000.000 10 € 3.000.000 | € 300.000 Een deel is in beheer en onderhoud bij de gemeente.Voor de Solwerderstraat heeft de Raad besloten een deel van de kosten van het vernieuwen van de walbeschoeiing voor zijn rekening te nemen. In de kadernota 2016 is hiervoor de dekking geregeld. De vervanging van de Solwerderstraat-Oost is inmiddels gerealiseerd. Ten aanzien van de Jan Leugstraat is een deel van de walbeschoeiing aangepakt en ten aanzien van Olingermeeden zijn met de bewoners afspraken gemaakt over een financiele vergoeding. In 2019 zal een nieuwe inventarisatie worden gemaakt van de walbeschoeiingen in Appingedam waar de gemeente eigenaar van is. | ||
4 | Gemeenschap- pelijke regelingen | € 300.000 De gemeente heeft een financieel belang in verbonden partijen. Vooral bij Gemeenschappelijke Regelingen draagt de gemeente bij in de exploitatie. In de meeste gevallen komen tegenvallers of tekorten bij Gemeenschappelijke Regelingen voor rekening van de deelnemende gemeenten. Dit risico wordt versterkt doordat de activiteiten van de Gemeenschappelijke Regelingen zich buiten de normale bedrijfsvoering van de gemeente bevinden. Dit verhoogt de complexiteit van de sturing en beheersing van deze organisaties. In de komende jaren wordt binnen de nieuwe Participatiewet, verder gekort op de rijksvergoeding per werknemer bij werkvoorzieningschap Fivelingo. Uitplaatsing van WSWers naar het bedrijfsleven is lastig omdat bedrijven recent zelf nog werknemers hebben ontslagen. Rond 40% van de werknemers van Fivelingo is afkomstig uit Appingedam waardoor het risico voor onze gemeente relatief groot is. \tDe kosten voor Werkplein Fivelingo zullen de komende jaren gaan stijgen. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kans Geschat fin. Reëel fin. Risico naar categorie (%) gevolg Bezuinigingen 15 Grondexploitaties | 50 | gevolg (=kans x fin. gevolg) | Opmerking | |
1 | € 10000 | € 1.500 Van de in totaal vijf bezuinigingsronden moet nog €10.000 worden gerealiseerd. Zie ook de paragraaf bezuinigingen. | |||
2 | C 350.000 | € 175.000 De exploitaties worden jaarlijks herzien. De risico's die de gemeente loopt zijn het niet kunnen verkopen van de kavels of het niet mogen ontwikkelen van gebieden door bijvoorbeeld wijzigingen in het Provinciaal Ontwikkelings Plan. Door de economische crisis en de gevolgen voor de woningmarkt is de verkoop van nieuwe kavels drastisch verminderd. In het verleden heeft de gemeente fors moeten afboeken op de boekwaarde. De woningmarkt begint weer aan te trekken, ook in Appingedam. De Tip is verkocht aan een projectontwikkelaar en een woningcorporatie. Ook bij de Jan Nieuwenhuyzenschool en de Fokko Ukenalaan zijn afspraken gemaakt. Alle kavels aan de Westersingel zijn inmiddels verkocht. De commissie BBV heeft een aantal aanpassingen voorgeschreven in de verslaglegging van de grondexploitaties. De belangrijkste wijzigingen zijn: dat de maximale duur van de grondexploitatie als richtlijn wordt gesteld op 10 jaar (hiervan kan alleen gemotiveerd van worden afgeweken). \tDe richtlijnen zijn verwerkt in de herzieningen per 1-3-2017. In de reserve De Tip zit nog € 150.000 en in de reserve grondexploitaties nog € 129.000. | |||
3 | Ziekte! inhuur personeel | 25 | € 100.000 | € 25.000 De gemeente Appingedam heeft, vanuit de bedrijfsfilosofie, een kleine organisatie. Veel posities zijn dun bezet. Bij ziekte dient al snel een beroep te worden gedaan op inhuur van derden om de dienstverlening op gang te houden. Voor de berekening is gekeken naar de gemiddelde overschrijding op het personeelsbudget de afgelopen vier jaren. De afgelopen jaren neemt de overschrijding op dit budget aanzienlijk af. Met ingang van de kadernota 2016 is de robuustheid van de organisatie verder versterkt en neemt het risico verder af. Een groot deel van de nieuwe vacatures in het kader van de robuustheid zijn inmiddels ingevuld. | |
4 | Voorziening gehandicapten/ Wmo | 15 | € 64.000 | € 9.600 Dit betreft een open-einde regeling. Onder voorzieningen gehandicapten vallen de rolstoelverstrekki ng en woon- en vervoersvoorzienirigen voor gehandicapten. De ramingen zijn de laatste jaren wel aangepast, maar vanwege de toenemende vergrijzing wordt verwacht dat deze aangepaste ramingen niet afdoende zullen zijn. Het geschatte financiele gevolg is op basis van de overschijding van voorgaande jaren opgesteld. In 2014 zijn de voorzieningen Wmo aanbesteed. Dit heeft voor Appingedam een financieel voordeel opgeleverd. In 2017,'2018 is het opnieuw aanbesteed. | |
5 | Eigendommen gemeente | 20 | € 113.000 | € 22.650 Risico dat kosten voor onderhoud en beheer het begrote bedrag overschrijden. Ook risico van slechte woningmarkt, gebouwen zijn misschien slecht verkoopbaar in het geval dat er toch besloten wordt gebouwen van de hand te doen. \tDenk hierbij aan Stadskantoor, Raadhuis, Stadswerf, Stadstoren, apostolische kerk. De onderhoudskosten zijn als financieel gevolg meegenomen. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risico naar categorie (°Io) | Opmerking Kans Geschat fin. Reëel fin. gevolg (=kans gevolg x fin. gevolg) | |||
1 | Inkoop- en aanbestedings- beleid | 0 | 5 € 1.000.000 | € 50.000 Bij uitvoering wordt risico gelopen. Aanbestedingsresultaat kan hoger uitvallen door suboptimale uitvoering, of niet voldoen aan Europese regelgeving en claims. In 2016 is de nieuwe aanbestedingswet van kracht geworden. | |
2 | Achtervangfunctie NHG | € 0 | € 0 | In de liquiditeitsprognose van de WEW (Waarborgfonds Eigen Woningen) van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) worden geen aanpraken verwacht op de achtervangfunctie van de gemeenten. De overheid (Rijk) vervult de achtervangfunctie voor het NHG. Voor garanties die zijn afgegeven tot en met 31 december 2010 is sprake van 50% achtervang van het Rijk en 50% achtervang van de gemeenten. Voor garanties die worden verstrekt vanaf 1 januari 2011 is sprake van 100% achtervang van het Rijk. Miv 1-1-2014 is er een eigen risico van lO%. Dit betekent dat als er een verliesdeclaratie van een starter bij NHG wordt ingediend, de geldgever 10% hiervan voor eigen rekening moet nemen. | |
3 | Leningen / garantieverstrekki ngen | 50 | 5 € 4.030.000 | € 201.500 De gemeente Appingedam heeft zich borg gesteld voor de rente en aflossing van de geldlening van het EDC voor de bouw van de nieuwe scholencarnpus, de voetbalvereniging, zwembad, algemene stichting welzijn Appingedam (gebouw Klauckelaan) en het Waterbedrijf Groningen (aanleg waterleidingen in provincie). Risicos uit de achtervangverplichtingen voor garantie van leningen aangegaan via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw of Nationale Hypotheek Garantie zijn niet meegenomen in deze analyse; het risico voor de gemeente is zeer laag. Risico bij eventueel failissement dat de gemeente voor de kosten opdraait. | |
4 | Essentaksterfte | € 100.000 | C 50.000 Op dit moment vind er onderzoek plaats naar mogelijke Essentaksterfte in de gemeente Appingedam. Onduidelijk is nog welke kosten hier achterweg komen. | ||
5 | 100 Onbekende risicos | € 100.000 | € 100.000 Nog niet in te schatten risico's worden voor € 100.000 meegenomen in de risico analyse. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstandsvermogen Ratio | Betekenis Uitstekend |
1 | >2 A | |
2 | 1,4Ruim voldoende |
|
3 | 1Voldoende |
|
4 | 0,8Matig |
|
5 | 0,6Onvoldoende |
|
6 | <0,6 F | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Appingedam | |||||
1 | Kengetal | Cat. A | Cat. B | Cat. C | 2019 Indeling | |
2 | la. Netto schuldquote zonder corr. | <90% | 90-130% | >130% | 18% | A |
3 | lb. Netto schuldquote met corr. | <90% | 90-130% | >130% | 17% | A |
4 | 2. Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% | 28% | C |
5 | 3. Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% | 6% | A |
6 | 4. Structurele exploitatieruimte | >0% | 0% <0% | 0% | B |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Sociaal domein | 20.0 | 2000000.0 | 400000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 55.0 | 525000.0 | 288750.0 |
Overig | Demografische ontwikk. / Economische ontwikkelingen | 40.0 | 210000.0 | 84000.0 |
GR / Verbonden partijen | Dubieuze debiteuren | 70.0 | 50000.0 | 35000.0 |
Dividend/Rente | Dividend | 15.0 | 220000.0 | 33000.0 |
Overig | Walbeschoeiiing | 40.0 | 1000000.0 | 400000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 10.0 | 7500000.0 | 750000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | 50.0 | 350000.0 | 175000.0 |
Personeel | Ziekte/inhuur personeel | 25.0 | 100000.0 | 25000.0 |
Sociaal domein | Voorziening gehandicapten/WMO | 20.0 | 100000.0 | 20000.0 |
Kapitaalgoederen | Eigendommen gemeente | 20.0 | 113000.0 | 22600.0 |
Aanbesteding | Inkoop- en aanbestedingsbeleid | 5.0 | 1000000.0 | 50000.0 |
GR / Verbonden partijen | Achtervangfunctie NHG | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
GR / Verbonden partijen | Leningen / garantieverstrekkingen | 10.0 | 4750000.0 | 475000.0 |
Overig | Essentaksterfte | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Overig | Onbekende risicos | 100.0 | 100000.0 | 100000.0 |
Sociaal domein | WMO-maatwerkvoorzieningen | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Omgevingswet | Programma aanpak stikstof | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | ||||||||
1 | ||||||||
2 | 2 Reisdocumenten | 21.000 | 89.719 | 110.719 41000 | 37% | |||
3 | 3 | Rijbewijzen | 19.000 | 81.174 | 100.174 58.800 | 59% | ||
4 | 4 | \Jerstrekkingen | 0 5.000 | pm | ||||
5 | 8 | Vastgoedinformatie | 500 | pm | ||||
6 | 9 | Overige publieksza ken | 5.000 | 5.000 7.000 | 140% | |||
7 | 19 | verkeer en vervoer | 26.700 | 26.700 21.200 | 79% | |||
8 | 20 | Diversen | 12.700 | 12.700 4.850 | 38% | |||
9 | Totaal Titel 1 | 89.275 | 269.905 | 359.180 148.350 | 41% | |||
10 | ||||||||
11 | 1 | Omgevingsvergunning | 9.207 | 645.296 572.000 | 89% | |||
12 | Totaal Titel 2 | 9.207 | 645.296 572.000 | 89% | ||||
13 | ||||||||
14 | III' | 1 | Horeca | 22.408 4.000 | 18% | |||
15 | 4 | Kinderopvang | 0 500 | pm | ||||
16 | Totaal Titel 3 | 0 22.408 | 4.500 | 20% | ||||
17 | ||||||||
18 | Totaal legesverordening | 279.112 1.026.884 724.850 1[g747772 71% |