| Naam | Bunnik |
|---|---|
| Code | 312 |
| Provincie | Utrecht |
| Inwonertal | 15214 |
2018
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
|---|
| 0 | |
|---|---|
| 0 | R isico’s |
| 1 | Economisch |
| 2 | Politiek |
| 3 | Juridisch |
| 4 | Milieu |
| 5 | Financieel |
| 6 |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | Weerstandscapaciteit |
| 1 | Vrij besteedbaar deel algemene reserve |
| 2 | Onbenutte belastingcapaciteit |
| 3 | Stille reserves |
| 4 | Post onvoorzien |
| 5 | |
| 6 |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | V Weerstandsvermogen |
| 1 | erzekeringen Voorzieningen |
| 2 | Beheersmaatregelen |
| 0 | 1 | |
|---|---|---|
| 0 | Omschreven als | Geschatte kans dat het risico zich in werkelijkheid voor zal doen |
| 1 | Uitgesloten | 0% |
| 2 | Zeer onwaarschijnlijk | 5% |
| 3 | Onwaarschijnlijk | 10% |
| 4 | Uitzonderlijk | 20% |
| 5 | Mogelijk | 30% |
| 6 | Aannemelijk | 50% |
| 0 | 1 | 2 | |
|---|---|---|---|
| 0 | Weerstandsnorm | ||
| 1 | Waardering | Ratio | Betekenis |
| 2 | A | > 2.0 | Uitstekend |
| 3 | B | 1.4 – 2.0 | Ruim voldoende |
| 4 | C | 1.0 – 1.4 | Voldoende |
| 5 | D | 0.8 – 1.0 | Matig |
| 6 | E | 0.6 – 0.8 | Onvoldoende |
| 7 | F | < 0.6 | Ruim onvoldoende |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
| 1 | A Vaste schulden | 8.401 | 6.900 | 5.400 | 3.900 | 2.400 | 1.350 |
| 2 | B Netto vlottende schuld | 1.566 | 1.596 | 1.626 | 1.657 | 1.688 | 1.720 |
| 3 | C Overlopende passiva | 1.758 | 1.792 | 1.826 | 1.860 | 1.896 | 1.932 |
| 4 | D Financiële activa | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 |
| 5 | E Uitzettingen < 1 jaar | 4.826 | 4.918 | 5.011 | 5.106 | 5.203 | 5.302 |
| 6 | F Liquide middelen | 213 | -7.155 | -5.622 | -4.120 | -5.020 | -5.750 |
| 7 | G Overlopende activa | 1.307 | 1.332 | 1.358 | 1.383 | 1.410 | 1.437 |
| 8 | H Totale baten (excl. Mutaties reserves)) | 28.339 | 25.718 | 32.738 | 26.038 | 26.215 | 26.313 |
| 9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 18,77% | 43,28% | 24,57% | 19,15% | 16,52% | 15,02% |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
| 1 | A Totale structurele lasten | 27.472 | 25.901 | 33.596 | 27.055 | 27.038 | 27.150 |
| 2 | B Totale structurele baten | 28.133 | 25.379 | 34.267 | 27.018 | 27.466 | 27.581 |
| 3 | C Totale structurele toevoegingen aan de reserves | 640 | 292 | 385 | 385 | 385 | 385 |
| 4 | D Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | 661 | 904 | 1.108 | 997 | 1.227 | 1.268 |
| 5 | E Totale baten(A+B+C-D) | 55.584 | 50.668 | 67.140 | 53.461 | 53.663 | 53.848 |
| 6 | Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x100% | 1,2% | 0,2% | 2,1% | 1,1% | 2,4% | 2,4% |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | A OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZwaarde | 486 | 483 | 483 | 483 | 483 | 483 |
| 1 | B Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZwaarde | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 |
| 2 | C Afvalstoffenheffing voor een gezin | 206 | 206 | 206 | 206 | 206 | 206 |
| 3 | D Eventuele heffingskorting | ||||||
| 4 | E Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 868 | 865 | 865 | 865 | 865 | 865 |
| 5 | F Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in 2015 | 716 | 723 | 723 | 723 | 723 | 723 |
| 6 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor 121,2% | 119,6% | 119,6% | 119,6% | 119,6% | 119,6% |
2019
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
|---|---|---|---|---|
| Personeel | Vervanging personeel | 20.0 | None | None |
| Informatieveiligheid | Gevolgen AVG | 10.0 | None | None |
| Personeel | Risico's als gevolg van wijzigingen in de Ziektewet | 70.0 | 10000.0 | 7000.0 |
| Personeel | Trajecten medewerkers en WW verplichtingen gedragen door de gemeente | 50.0 | 200000.0 | 100000.0 |
| Personeel | Pensioenpremie | 60.0 | 100000.0 | 60000.0 |
| Personeel | Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt | 20.0 | None | None |
| Personeel | Loonkosten (CAO hoger dan raming verwachte loonstijging) | 30.0 | 60000.0 | 18000.0 |
| Sociaal domein | Vergrijzing | 10.0 | None | None |
| Grondexploitatie | Leegstand lokalen MFA's | 60.0 | 100000.0 | 60000.0 |
| ICT algemeen | Storing hard- en software | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Samenwerking met gemeenten of instanties | 5.0 | 5000000.0 | 250000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Garantiestellingen leningen | 5.0 | 546194.0 | 27309.7 |
| Informatieveiligheid | Wet meldplicht datalek | 10.0 | None | None |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheid | 5.0 | None | None |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Gewaarborgde geldleningen | 5.0 | 20404758.0 | 1020237.9 |
| Calamiteiten, rampen | Rampen en calamiteiten | 10.0 | None | None |
| Sociaal domein | Demografische ontwikkelingen (invloed op Wmo) | 30.0 | None | None |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vandalisme/(moedwillige) vernieling gemeentelijke bezittingen | 20.0 | None | None |
| Personeel | (Wachtgeld huidige wethouders) | 50.0 | 252000.0 | 126000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Stichting begraafplaats Bunnik en Odijk | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
| Kapitaalgoederen | Onderhoud bruggen | 40.0 | 10000.0 | 4000.0 |
| Calamiteiten, rampen | Storm- en bliksemschade openbaar groen | 10.0 | 10000.0 | 1000.0 |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Schadeclaims door schade aan wegen, riolering en openbare voorzieningen | 50.0 | 20000.0 | 10000.0 |
| Kapitaalgoederen | Verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan (vGRP) | 10.0 | None | None |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschadevergoedingen | 10.0 | 20000.0 | 2000.0 |
| Bodemsanering | Bodemverontreiniging/-sanering | 5.0 | 40000.0 | 2000.0 |
| Grondexploitatie | Grondexploitatie/malaise op de woningmarkt (lagere opbrengsten bouwleges en OZB, vertraging of afstel in de ontwikkeling van grondexploitaties) | 20.0 | 456000.0 | 91200.0 |
| Grondexploitatie | In exploitatie genomen gronden | 26.0 | 710001.0 | 184600.26 |
| Overig | Sport; voorzieningenniveau sportaccommodaties | 10.0 | 24000.0 | 2400.0 |
| Overig | Dorpshuis | 10.0 | None | None |
| Onderwijs | Openbaar onderwijs | 30.0 | 50000.0 | 15000.0 |
| Overig | Sporthuis | 40.0 | 70000.0 | 28000.0 |
| Sociaal domein | Openeinderegeling Participatiewet | 20.0 | None | None |
| Sociaal domein | Wet sociale werkvoorziening/onderrealisatie WSW-plaatsen | 10.0 | None | None |
| Sociaal domein | Lagere uitstroom SW dan daling volgens integratieuitkering | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
| Sociaal domein | Meer aanvragen schuldhulpverlening (meer uitgaven armoedebeleid) | 50.0 | 10000.0 | 5000.0 |
| Sociaal domein | WMO-verstrekkingen (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) | 30.0 | 75000.0 | 22500.0 |
| GR / Verbonden partijen | Openeinderegeling Wonen, rollen en vervoer | 30.0 | 155000.0 | 46500.0 |
| GR / Verbonden partijen | Gevolgen overname aandelen Sociale Werkvoorzieningsbedrijf BIGA | 5.0 | 23000.0 | 1150.0 |
| Overig | RDWI aanvullende uitkering | 10.0 | 350000.0 | 35000.0 |
| Sociaal domein | Stijging eigen risico bij verhoogde doeluitkering | 10.0 | 50000.0 | 5000.0 |
| Sociaal domein | Jeugdhulp - essentiële zorg | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
| Sociaal domein | WMO Lichtverstandelijke beperking 18+ | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
| Sociaal domein | WMO Geestelijke gezondheidszorg B (GGZ-B) | 50.0 | 200000.0 | 100000.0 |
| Gemeentefonds | Verdeelsystematiek algemene uitkering (herijking clusters) | 20.0 | None | None |
| Belasting | Vennootschapsbelasting | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | Risico’s |
| 1 | Economisch |
| 2 | Politiek |
| 3 | Juridisch |
| 4 | Milieu |
| 5 | Financieel |
| 6 |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | Weerstandscapaciteit |
| 1 | Vrij besteedbaar deel algemene reserve |
| 2 | Onbenutte belastingcapaciteit |
| 3 | Stille reserves |
| 4 | Post onvoorzien |
| 5 | |
| 6 |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | V Weerstandsvermogen |
| 1 | erzekeringen Voorzieningen |
| 2 | Beheersmaatregelen |
| 0 | 1 | |
|---|---|---|
| 0 | Omschreven als | Geschatte kans dat het risico zich in werkelijkheid voor zal doen |
| 1 | Uitgesloten | 0% |
| 2 | Zeer onwaarschijnlijk | 5% |
| 3 | Onwaarschijnlijk | 10% |
| 4 | Uitzonderlijk | 20% |
| 5 | Mogelijk | 30% |
| 6 | Aannemelijk | 50% |
| 7 | Waarschijnlijk | 70% |
| 8 | Zeer waarschijnlijk | 90% |
| 0 | 1 | 2 | |
|---|---|---|---|
| 0 | Weerstandsnorm | ||
| 1 | Waardering | Ratio | Betekenis |
| 2 | A | > 2.0 | Uitstekend |
| 3 | B | 1.4 – 2.0 | Ruim voldoende |
| 4 | C | 1.0 – 1.4 | Voldoende |
| 5 | D | 0.8 – 1.0 | Matig |
| 6 | E | 0.6 – 0.8 | Onvoldoende |
| 7 | F | < 0.6 | Ruim onvoldoende |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
| 1 | A Vaste schulden | 8.900 | 7.200 | 5.500 | 3.800 | 2.550 | 1.400 |
| 2 | B Netto vlottende schuld | 2.209 | 1.626 | 1.670 | 1.715 | 1.761 | 1.809 |
| 3 | C Overlopende passiva | 1.734 | 1.826 | 1.875 | 1.926 | 1.978 | 2.031 |
| 4 | D Financiële activa | 61 | 330 | 319 | 308 | 297 | 285 |
| 5 | E Uitzettingen < 1 jaar | 3.295 | 5.011 | 5.146 | 5.285 | 5.428 | 5.575 |
| 6 | F Liquide middelen | 221 | -749 | -869 | -1.445 | -1.773 | -2.394 |
| 7 | G Overlopende activa | 3.320 | 1.358 | 1.394 | 1.432 | 1.471 | 1.510 |
| 8 | H Totale baten (excl. Mutaties reserves)) | 27.809 | 33.204 | 33.584 | 28.411 | 28.574 | 28.608 |
| 9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 21,38% | 14,16% | 9,09% | 6,55% | 3,03% | 0,92% |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
| 1 | A Totale structurele lasten | 26.513 | 33.163 | 28.322 | 28.235 | 28.295 | 28.231 |
| 2 | B Totale structurele baten | 27.346 | 32.334 | 28.142 | 28.093 | 28.574 | 28.608 |
| 3 | C Totale structurele toevoegingen aan de reserves | 386 | 385 | 376 | 376 | 376 | 376 |
| 4 | D Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | 1.227 | 1.108 | 1.078 | 967 | 973 | 892 |
| 5 | E Totale baten, exclusief mutaties reserves | 27.809 | 33.204 | 33.584 | 28.411 | 28.574 | 28.608 |
| 6 | Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x100% | 6,0% | -0,3% | 1,6% | 1,6% | 3,1% | 3,1% |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
| 1 | A OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 496 | 509 | 523 | 523 | 523 | 523 |
| 2 | B Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 176 | 185 | 194 | 194 | 194 | 194 |
| 3 | C Afvalstoffenheffing voor een gezin | 221 | 256 | 246 | 246 | 246 | 246 |
| 4 | D Eventuele heffingskorting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 5 | E Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 893 | 950 | 963 | 963 | 963 | 963 |
| 6 | F Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in 2018 | 723 | 721 | 721 | 721 | 721 | 721 |
| 7 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor | 123,5% | 131,7% | 133,5% | 133,5% | 133,5% | 133,5% |
2020
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
|---|---|---|---|---|
| Personeel | Vervanging personeel | 20.0 | None | None |
| Informatieveiligheid | Informatiebeveiliging / datalekken | 20.0 | 100000.0 | 20000.0 |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Trajecten medewerkers en WW verplichtingen gedragen door de gemeente | 50.0 | 200000.0 | 100000.0 |
| Personeel | Pensioenpremie | 60.0 | 100000.0 | 60000.0 |
| Personeel | Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt | 20.0 | None | None |
| Personeel | Loonkosten (CAO hoger dan raming verwachte loonstijging) | 50.0 | 60000.0 | 30000.0 |
| Kapitaalgoederen | Leegstand lokalen MFA's | 60.0 | 50000.0 | 30000.0 |
| ICT algemeen | Storing hard- en software | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Samenwerking met gemeenten of instanties | 5.0 | 5000000.0 | 250000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Garantiestellingen leningen | 5.0 | 831967.0 | 41598.35 |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheid | 5.0 | None | None |
| GR / Verbonden partijen | Gewaarborgde leningen | 5.0 | 14607135.0 | 730356.75 |
| Calamiteiten, rampen | Rampen en calamiteiten | 10.0 | None | None |
| Sociaal domein | Demografische ontwikkelingen (invloed op WMO) | 30.0 | None | None |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Vandalisme / (moedwillige) vernieling gemeentelijke bezittingen | 20.0 | None | None |
| Personeel | (Wachtgeld huidige wethouders) | 50.0 | 252000.0 | 126000.0 |
| GR / Verbonden partijen | Stichting begraafplaats Bunnik en Odijk | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
| Kapitaalgoederen | Onderhoud bruggen | 40.0 | 10000.0 | 4000.0 |
| Calamiteiten, rampen | Storm- en bliksemschade openbaar groen | 10.0 | 10000.0 | 1000.0 |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Schadeclaims door schade aan wegen, riolering en openbare voorzieningen. | 50.0 | 20000.0 | 10000.0 |
| Kapitaalgoederen | Verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan (vGRP) | 10.0 | None | None |
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschadevergoedingen | 10.0 | 20000.0 | 2000.0 |
| Bodemsanering | Bodemverontreiniging/-sanering | 5.0 | 40000.0 | 2000.0 |
| Grondexploitatie | Grondexploitatie/malaise op de woningmarkt (lagere opbrengsten bouwleges en OZB, vertraging of afstel in de ontwikkeling van grondexploitaties) | 20.0 | 90124.0 | 18024.8 |
| Overig | Sport; voorzieningenniveau sportaccommodaties | 10.0 | 24000.0 | 2400.0 |
| Onderwijs | Openbaar onderwijs | 30.0 | 50000.0 | 15000.0 |
| Kapitaalgoederen | Dorpshuis | 10.0 | None | None |
| Overig | Sporthuis | 40.0 | 70000.0 | 28000.0 |
| Sociaal domein | Openeinde regeling Participatiewet | 20.0 | None | None |
| Sociaal domein | Wet sociale werkvoorzieningen / onderrealisatie WSW-plaatsen | 10.0 | None | None |
| Sociaal domein | Leerlingenvervoer: langere afstanden en/of noodzaak voor individueel vervoer | 30.0 | None | None |
| Sociaal domein | Lagere uitstroom SW dan daling volgens integratieuitkering | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
| Sociaal domein | Meer aanvragen schuldhulpverlening (meer uitgaven armoedebeleid) | 50.0 | 10000.0 | 5000.0 |
| Sociaal domein | WMO-verstrekkingen (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) | 30.0 | 70000.0 | 21000.0 |
| Sociaal domein | Open-einde regeling Wonen, rollen en vervoer | 30.0 | 155000.0 | 46500.0 |
| GR / Verbonden partijen | Gevolgen overname aandelen Sociale Werkvoorzieningbedrijf BIGA | 5.0 | 23000.0 | 1150.0 |
| Sociaal domein | RDWI aanvullende uitkering | 10.0 | 350000.0 | 35000.0 |
| Sociaal domein | Stijging eigen risico bij verhoogde doeluitkering | 10.0 | 50000.0 | 5000.0 |
| Sociaal domein | Jeugdhulp - essentiële zorg | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
| Sociaal domein | WMO Lichtverstandelijke beperking 18+ | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
| Sociaal domein | WMO Geestelijke gezondheidszorg B (GGZ-B) | 50.0 | 200000.0 | 100000.0 |
| Gemeentefonds | Verdeelsystematiek algemene uitkering (herijking clusters) | 20.0 | None | None |
| Belasting | Vennootschapsbelasting | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | R isico’s |
| 1 | Economisch |
| 2 | Politiek |
| 3 | Juridisch |
| 4 | Milieu |
| 5 | Financieel |
| 6 |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | Weerstandscapaciteit |
| 1 | Vrij besteedbaar deel algemene reserve |
| 2 | Onbenutte belastingcapaciteit |
| 3 | Stille reserves |
| 4 | Post onvoorzien |
| 5 | |
| 6 |
| 0 | |
|---|---|
| 0 | V Weerstandsvermogen |
| 1 | erzekeringen Voorzieningen |
| 2 | Beheersmaatregelen |
| 0 | 1 | |
|---|---|---|
| 0 | Omschreven als | Geschatte kans dat het risico zich in werkelijkheid voor zal doen |
| 1 | Uitgesloten | 0% |
| 2 | Zeer onwaarschijnlijk | 5% |
| 3 | Onwaarschijnlijk | 10% |
| 4 | Uitzonderlijk | 20% |
| 5 | Mogelijk | 30% |
| 6 | Mogelijk aannemelijk | 40% |
| 7 | Aannemelijk | 50% |
| 8 | Aannemelijk waarschijnlijk | 60% |
| 9 | Waarschijnlijk | 70% |
| 10 | Zeer waarschijnlijk | 90% |
| 11 | Voordoend | 100% |
| 0 | 1 | 2 | |
|---|---|---|---|
| 0 | Weerstandsnorm | ||
| 1 | Waardering | Ratio | Betekenis |
| 2 | A | > 2.0 | Uitstekend |
| 3 | B | 1.4 – 2.0 | Ruim voldoende |
| 4 | C | 1.0 – 1.4 | Voldoende |
| 5 | D | 0.8 – 1.0 | Matig |
| 6 | E | 0.6 – 0.8 | Onvoldoende |
| 7 | F | < 0.6 | Ruim onvoldoende |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | Jaarstukken | 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
| 1 | A Vaste schulden | 12.200 | 10.000 | 7.800 | 6.050 | 4.400 | 3.500 |
| 2 | B Netto vlottende schuld | 2.145 | 2.145 | 2.145 | 2.145 | 2.145 | 2.145 |
| 3 | C Overlopende passiva | 1.357 | 1.357 | 1.357 | 1.357 | 1.357 | 1.357 |
| 4 | D Financiële activa | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 |
| 5 | E Uitzettingen < 1 jaar | 5.145 | 2.704 | -678 | -2.278 | -3.941 | -4.991 |
| 6 | F Liquide middelen | 216 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 7 | G Overlopende activa | 3.388 | 3.388 | 3.388 | 3.388 | 3.388 | 3.388 |
| 8 | H Totale baten (excl. Mutaties reserves)) | 29.502 | 33.387 | 30.237 | 29.477 | 29.586 | 29.531 |
| 9 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 23,37% | 22,01% | 28,22% | 28,44% | 28,37% | 28,94% |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | Jaarstukken | 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
| 1 | A Totale structurele lasten | 29.580 | 28.322 | 30.644 | 30.593 | 30.859 | 30.924 |
| 2 | B Totale structurele baten | 29.459 | 28.142 | 29.571 | 29.477 | 29.586 | 29.531 |
| 3 | C Totale structurele toevoegingen aan de reserves | 366 | 376 | 821 | 383 | 383 | 383 |
| 4 | D Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | 949 | 1.078 | 1.144 | 920 | 1.073 | 1.226 |
| 5 | E Totale baten, exclusief mutaties reserves | 29.502 | 33.584 | 30.237 | 29.477 | 29.586 | 29.531 |
| 6 | Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x100% | 1,6% | 1,6% | -2,5% | -2,0% | -2,0% | -1,9% |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | Jaarstukken | 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
| 1 | A OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 509 | 521 | 530 | 530 | 530 | 530 |
| 2 | B Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 185 | 194 | 204 | 204 | 204 | 204 |
| 3 | C Afvalstoffenheffing voor een gezin | 256 | 252 | 262 | 262 | 262 | 262 |
| 4 | D Eventuele heffingskorting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 5 | E Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 950 | 967 | 995 | 995 | 995 | 995 |
| 6 | F Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t -1 | 721 | 721 | 739 | 739 | 739 | 739 |
| 7 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100% | 131,8% | 134,1% | 134,7% | 134,7% | 134,7% | 134,7% |