Naam | Lopik |
---|---|
Code | 331 |
Provincie | Utrecht |
Inwonertal | 14395 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Bodemsanering | Bodemsanering | 0.0 | 500000.0 | 0.0 |
GR / Verbonden partijen | Aanspraak op gegarandeerde geldleningen | 0.0 | 200000.0 | 0.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Risico’s op eigendommen, m.n. gedeelte dat niet gedekt wordt door verzekering | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheidsstelling, m.n. eigen risico | 0.0 | 100000.0 | 0.0 |
GR / Verbonden partijen | Verlies van voorschotten aan instellingen die kerntaken verrichten voor de gemeente | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Juridisch | 0.0 | 50000.0 | 0.0 |
Calamiteiten, rampen | Ramp c.q. groot incident | 0.0 | 100000.0 | 0.0 |
Kapitaalgoederen | Inhaalslag achterstallig onderhoud kapitaalgoederen | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
Grondexploitatie | Tekorten op de exploitatie van dorpshuizen | 50.0 | 150000.0 | 75000.0 |
Overig | Wijzigingen in regelgeving | None | None | 50000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 0.0 | 50000.0 | 0.0 |
Projecten | Projecten algemeen | 0.0 | 500000.0 | 0.0 |
Dividend/Rente | Rentestijging | 0.0 | 200000.0 | 0.0 |
Personeel | Personeel; ziekteverzuim | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Personeel | Personeel; vertrek medewerker | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Beroep op arbeidsrechtelijke verplichtingen, beperkte voorziening voor beschikbaar (gemeente is eigen risicodrager voor sociale voorzieningen zoals WW) | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
GR / Verbonden partijen | Participatie gemeenschappelijke regelingen, voorbeeld WIL, Pauw | 50.0 | 550000.0 | 275000.0 |
Belasting | Lagere bouwleges | 75.0 | 100000.0 | 75000.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | 25.0 | 40000.0 | 10000.0 |
Sociaal domein | Bijstand (ABW/IOAW/IOAZ), behoorlijk eigen risico | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg | 50.0 | 700000.0 | 350000.0 |
Sociaal domein | WMO, met name de woningaanpassingen | 25.0 | 200000.0 | 50000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Oorzaak | I | bedrag | I/S | risicoscore | % | € |
1 | Risico’s m.b.t. de bedrijfsvoering: | |||||||
2 | Bodemsanering | Vervuilde grond | 3 | 500.000 | I | 3 | 0% | 0 |
3 | Aanspraak op gegarandeerde geldleningen | Betalingsproblemen particulieren c.q. instellingen waarvoor de gemeente op enige wijze garant staat (overigens beperkt risico) | 3 | 200.000 | I | 3 | 0% | 0 |
4 | Risico’s op eigendommen, m.n. gedeelte dat niet gedekt wordt door verzekering | Ontvreemding, schade door brand, storm, fraude en dergelijke (in principe zijn deze risico’s afgedekt door een verzekering). Ook risico’s die voortkomen uit het ontbreken van onderhouds- en/of beheersplannen maken hiervan onderdeel uit. (aangepast ivm de ombuiging dat we geen schade meer begroten op onderwijs, echter wel jaarlijks rekeningen) | 3 | 100.000 | I | 3 10% | 10.000 | |
5 | Aansprakelijkheidsstelling, m.n. eigen risico | De risico’s, voortvloeiende uit de aansprakelijkheid zijn grotendeels afgedekt door aansluiting bij de onderlinge waarborgmaatschappij van de Vereniging van Nederlandse gemeenten. Hiermee dragen alle deelnemende gemeenten elkaars risico | 3 | 100.000 | I | 3 | 0% | 0 |
6 | Verlies van voorschotten aan instellingen die kerntaken verrichten voor de gemeente | Instellingen waaraan kerntaken zijn uitbesteed en die bevoorschot worden kunnen failliet gaan waardoor dubbele kosten moeten worden gemaakt | 2 | 100.000 | I | 2 50% | 50.000 | |
7 | Juridisch | Info t.a.v. publiekrechtelijke beperkingen niet tijdig/juist | 3 | 50.000 | I | 3 | 0% | 0 |
8 | Risico | Oorzaak | I | bedrag | I/S | risicoscore | % | € |
9 | Ramp c.q. groot incident | Onduidelijk of alle gemaakte kosten (o.a. ambtelijke inzet) door bijvoorbeeld het ministerie vergoedt worden | 3 | 100.000 | I | 3 | 0% | 0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Inhaalslag achterstallig onderhoud kapitaalgoederen | Wanneer onderhoudsvoorzieningen voor eigendommen zoals gebouwen, wegen, bruggen etc. niet op peil zijn kunnen ineens grote uitgaven nodig zijn om verdere schade te voorkomen. De onderwijsgebouwen vallen niet meer onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Door het vaststellen van onderhoudsplannen voor riolering, gebouwen, wegen en bruggen zijn de risico's vertaald in de begroting. Het risicobedrag is verlaagd. | 3 | 500.000 | I | 9 10% | 50.000 | |
1 | Tekorten op de exploitatie van dorpshuizen | Door hogere exploitatiekosten of een lage bezettingsgraad kan er een tekort op de exploitatie van de dorpshuizen waarvan de rekening naar verwachting bij de gemeente ligt om kapitaalvernietiging te voorkomen | 3 | 150.000 | I/S | 9 50% | 75.000 | |
2 | Wijzigingen in regelgeving Door wijziging in regelgeving | (bijvoorbeeld wijze van zwembadwaterzuivering) bestaat de kans op onverwachte investeringen | 2 | 50.000 | I | 6 | 0 | |
3 | Planschade | Door onvoorziene omstandigheden geen planschadeovereenkomst of anderszins niet te verhalen | 2 | 50.000 | I | 2 | 0% | 0 |
4 | Risico | Oorzaak | I | bedrag | I/S | risicoscore | % | € |
5 | Projecten: | |||||||
6 | Projecten algemeen | Onvoldoende beheersing in project m.n. kostenoverschrijding | 3 | 500.000 | I | 9 | 0% | 0 |
7 | ||||||||
8 | subtotaal incidenteel 185.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Rentestijging | Ontwikkeling op geld- en kapitaalmarkt, hogere rente | 3 | 200.000 S | 3 | 0% | 0 | |
1 | Personeel | door het schrappen van een budget ziektevervanging is incidenteel aanvulling noodzakelijk | 2 | 50.000 S | 2 50% | 25 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Personeel | Het behoort tot het reguliere bedrijfsvoeringrisico dat een medewerker de organisatie moet verlaten en dat daar kosten mee zijn gemoeid (advocatenkosten, outplacementkosten, etc. | 2 | 100.000 S | 2 50% | 50.000 | ||
1 | Beroep op arbeidsrechtelijke verplichtingen, beperkte voorziening voor beschikbaar (gemeente is eigen risicodrager voor sociale voorzieningen zoals WW) | Het behoort tot het reguliere bedrijfsvoeringrisico dat, om welke reden dan ook, een medewerker het bedrijf verlaat en aanspraak maakt op WW. Gemeenten zijn daarvoor eigen risicodrager. | 3 | 50.000 S | 3 50% | 25.000 | ||
2 | Participatie gemeenschappelijke regelingen, voorbeeld WIL, Pauw | Door besluiten van het algemeen bestuur (meerderheid deelnemers) kunnen besluiten worden genomen die leiden tot hogere uitgaven zonder invloed daarop. Nu het voornemen is uitgesproken tot opheffing van het Pauw bedrijf is de kans vergroot. | 2 | 550.000 S | 6 50% | 275.000 | ||
3 | Lagere bouwleges | Regelgeving (meer vergunningsvrij) | 2 | 100.000 S | 10 75% | 75.000 | ||
4 | Open eindregelingen: | |||||||
5 | Leerlingenvervoer | Leerlingen met een bijzondere handicap die over een grote afstand recht op vervoer hebben | 2 | 40.000 S | 6 25% | 10.000 | ||
6 | Bijstand (ABW/IOAW/IOAZ), behoorlijk eigen risico | Onvoldoende effectief in- en uitstroombeleid | 2 | 100.000 S | 2 10% | 10.000 | ||
7 | Jeugdzorg | Voor de jeugdzorg geldt een blijvend verhoogd risico. Er zijn veel derde partijen die jeugdigen mogen doorverwijzen naar specialistische dure zorg waar de gemeente geen of beperkte invloed op heeft en wel verantwoordelijk is voor de factuur. | 700.000 S | 7 50% | 350.000 | |||
8 | WMO, met name de woningaanpassingen | Het beleid is erop gericht dat ouderen zo lang mogelijke zelfstandig wonen waarbij er weinig aangepaste woningen vrijkomen. De uitgaven voor woningaanpassingen kennen een grillig verloop. | 3 | 200.000 S | 7 25% | 50.000 | ||
9 | subtotaal structureel 870.000 | |||||||
10 | Totaal 1.055.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit | |
1 | Structurele weerstandscapaciteit | |
2 | - onbenutte belastingcapaciteit: onroerende-zaakbelastingen | 250.000 |
3 | - onvoorzien | 35.000 |
4 | Totaal structurele weerstandscapaciteit | 285.000 |
5 | ||
6 | Incidentele weerstandscapaciteit | |
7 | - weerstandsreserve | 4.819.899 |
8 | - algemene reserve* | 3.985.837 |
9 | Totaal incidentele weerstandscapaciteit | 8.805.736 |
10 | ||
11 | Totaal weerstandsvermogen | 9.090.736 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit | beschikbaar | benodigd | |||
1 | Structureel Incidenteel Totaal | A C E | € 285.000 € 8.805.736 € 9.090.736 | B D F | € 870.000 € 185.000 € 1.055.000 | |
2 | Weerstandsvermogen | |||||
3 | ||||||
4 | Structureel (A/B) Incidenteel (C/D) Totaal (E/F) | 0,33 47,60 8,62 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio | Waardering |
1 | > 2,0 | uitstekend |
2 | 1,5 – 2,0 | ruim voldoende |
3 | 1,0 – 1,5 | voldoende |
4 | 0,8 – 1,0 | matig |
5 | 0,6 – 0,8 | onvoldoende |
6 | < 0,6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | netto schuldquote | rekening | begroting | begroting | begroting | begroting | |
1 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
2 | A | vaste schulden cf art. 46 BBV | 34.748 | 34.748 | 34.748 | 34.748 | 34.748 |
3 | B | netto vlottende schuld cf. art 48 BBV | 1.947.119 | 1.947.119 | 1.947.119 | 1.947.119 | 1.947.119 |
4 | C | overlopende passiva cf. art 49 BBV | 653.983 | 653.983 | 653.983 | 653.983 | 653.983 |
5 | D | financiële activa cf. art 36 lid d,e,f BBV | 1.077.723 | 1.077.723 | 1.077.723 | 1.077.723 | 1.077.723 |
6 | E | Uitzettingen < 1 jaar cf. art. 39 BBV | 3.949.509 | -962.525 | -3.441.607 | -5.654.075 | -7.098.991 |
7 | F | Liquide middelen | 238.248 | 238.248 | 238.248 | 238.248 | 238.248 |
8 | G | overlopende activa | 1.403.807 | 1.403.806 | 1.403.806 | 1.403.806 | 1.403.806 |
9 | H | Totale baten cf art 17 lid c BBV | 25.122.225 24.684.577 25.316.609 25.765.622 25.886.465 | ||||
10 | excl. mutaties reserves) | ||||||
11 | netto schuldquote | -16% | 4% | 13% | 22% | 27% | |
12 | (A+B+C-D-E-F-G)/H * 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | netto schuldquote gecorrigeerd | rekening | begroting | begroting | begroting | begroting | |
1 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
2 | A | vaste schulden cf art. 46 BBV | 34.748 | 34.748 | 34.748 | 34.748 | 34.748 |
3 | B | netto vlottende schuld cf. art 48 BBV | 1.947.119 | 1.947.119 | 1.947.119 | 1.947.119 | 1.947.119 |
4 | C | overlopende passiva cf. art 49 BBV | 653.983 | 653.983 | 653.983 | 653.983 | 653.983 |
5 | D | financiële activa cf. art 36 lid b, d,e,f BBV | 1.000.000 | 1.000.000 | 1.000.000 | 1.000.000 | 1.000.000 |
6 | E | Uitzettingen < 1 jaar cf. art. 39 BBV | 3.949.509 | -962.525 | -3.441.607 | 0 | 0 |
7 | F | Liquide middelen | 238.248 | 238.248 | 238.248 | 238.248 | 238.248 |
8 | G | overlopende activa | 1.403.807 | 1.403.806 | 1.403.806 | 1.403.806 | 1.403.806 |
9 | H | Totale baten cf art 17 lid c BBV | 24.474.775 24.593.630 25.563.721 25.316.609 25.455.905 | ||||
10 | excl. mutaties reserves) | ||||||
11 | netto schuldquote | -16% | 4% | 13% | 0% | 0% | |
12 | (A+B+C-D-E-F-G)/H * 100% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | solvabiliteitsratio | rekening | begroting | begroting | begroting | begroting | |
1 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
2 | A Eigen Vermogen | 19.613.878 | 15.910.188 | 15.737.463 | 16.376.709 | 17.054.717 | |
3 | B Balanstotaal | 22.214.979 | 18.511.289 | 18.338.564 | 18.977.810 | 19.655.818 | |
4 | Solvabiliteit (A/B) x 100 % | 88,29% | 85,95% | 85,82% | 86,29% | 86,77% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | belastingcapaciteit: woonlasten meer persoonshuishouden 2018 | rekening | begroting | begroting | |
1 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
2 | voorlopig | ||||
3 | A | OZB-lasten voor een gezin bij een gemiddelde WOZ waarde | € 352 | € 379 | € 388 |
4 | B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZwaarde | € 219 | € 235 | € 256 |
5 | C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | € 196 | € 189 | € 190 |
6 | D | eventuele heffingskorting | |||
7 | E | totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 767 | € 803 | € 834 |
8 | F | Woonlasten landelijk gemiddelde voor gezin in t-1 | € 723 | € 723 | € 746 |
9 | Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde jaar er voor E/F x 100% | 106,09% | 111,07% | 111,86% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving | Saldo per 1-1-2017 | Saldo per 1-1-2018 | Saldo per 1-1-2019 | Saldo per 1-1-2020 | Saldo per 1-1-2021 |
1 | Weerstandsreserve Algemene reserve Bestemmingsreserves Voorzieningen Totaal Bestemmingsreserves Wegen Bruggen Monumentenfonds Karakteristieke Landschapsel/Lopik Meerwaard Speeltuinen Sociaal Domein Recreatie en toerisme Kapitaallasten Nieuwbouw Gemeentewerf Voorzieningen Arbeidsrechtelijke verplichtingen/WGA gelden Debiteuren Sociale Zaken Groot onderhoud overige gem.eigendommen Groot onderhoud sporthal/-zalen Groot onderhoud zwembad Pensioenaanspraken (ex) wethouders Riolering Afval | 4.819.899 6.505.535 6.265.802 2.456.310 | 4.819.899 3.985.837 5.707.970 1.830.150 | 4.819.899 3.453.609 5.930.894 1.966.729 | 4.819.899 3.642.948 6.190.568 2.156.962 | 4.819.899 3.790.735 6.473.341 2.404.410 |
2 | 20.047.546 2.576.199 568.492 148.067 371.319 104.931 1.035.426 36.810 1.424.557 731 468.416 116.621 45.308 71.406 443.586 813.688 496.555 | 16.343.857 2.359.432 595.867 95.102 311.319 77.931 866.401 21.510 1.380.407 31 468.416 74.190 30.088 70.156 443.586 298.690 444.994 | 16.171.132 2.567.462 622.477 70.102 311.319 77.931 923.835 21.510 1.336.257 20.031 468.416 174.552 110.188 91.656 443.586 360.903 297.398 | 16.810.378 2.775.492 646.337 45.102 311.319 77.931 1.020.769 21.510 1.292.107 40.031 468.416 272.616 190.288 113.156 443.586 480.800 148.070 | 17.488.386 2.983.522 666.322 20.102 311.319 77.931 1.144.677 21.510 1.247.957 60.031 468.416 370.680 270.388 134.656 443.586 656.272 382 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Aanspraak op gegarandeerde geldleningen Betalingsproblemen particulieren c.q. instellingen waarvoor de gemeente op enige wijze garant staat (overigens beperkt risico) | 0.0 | 200000.0 | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheidsstelling, m.n. eigen risico | 0.0 | 100000.0 | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Risico’s op eigendommen, m.n. gedeelte dat niet gedekt wordt door verzekering | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Bodemsanering | Bodemsanering Vervuilde grond | 0.0 | 500000.0 | None |
GR / Verbonden partijen | Verlies van voorschotten aan instellingen die kerntaken verrichten voor de gemeente | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Info t.a.v. publiekrechtelijke beperkingen niet tijdig/juist | 0.0 | 50000.0 | None |
Calamiteiten, rampen | Onduidelijk of alle gemaakte kosten (o.a. ambtelijke inzet) door bijvoorbeeld het ministerie vergoedt worden tav een grote ramp of incident | 0.0 | 100000.0 | None |
Kapitaalgoederen | Wanneer onderhoudsvoorzieningen voor eigendommen zoals gebouwen, wegen, bruggen etc. niet op peil zijn kunnen ineens grote uitgaven nodig zijn om verdere schade te voorkomen. Er is een indicatie dat het onderhoud bruggen niet op orde is. Daarnaast vormen de wegen en de daaronder gelegen riolen een risico. De onderwijsgebouwen vallen niet meer onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Daarnaast zijn er risico van kostenstijgingen door uitgesteld onderhouden en gewijzigde marktverhoudingen. Het risicobedrag is verhoogd. | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Kapitaalgoederen | Door hogere exploitatiekosten of een lage bezettingsgraad kan er een tekort op de exploitatie van de dorpshuizen waarvan de rekening naar verwachting bij de gemeente ligt om kapitaalvernietiging te voorkomen | 50.0 | 150000.0 | 75000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Door wijziging in regelgeving (bijvoorbeeld wijze van zwembadwaterzuivering) bestaat de kans op onverwachte investeringen | 0.0 | 50000.0 | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Door onvoorziene omstandigheden geen planschadeovereenkomst of anderszins niet te verhalen | 0.0 | 50000.0 | None |
Projecten | Onvoldoende beheersing in project m.n. kostenoverschrijding | 0.0 | 500000.0 | None |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Bodemsanering | Vervuilde grond | 0.0 | 500000.0 | 0.0 |
Overig | regelgeving verwijdering asbestdaken per 2024 | 0.0 | 500000.0 | 0.0 |
GR / Verbonden partijen | Betalingsproblemen particulieren c.q. instellingen waarvoor de gemeente op enige wijze garant staat (overigens beperkt risico) | 0.0 | 200000.0 | 0.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Ontvreemding, schade door brand, storm, fraude en dergelijke (in principe zijn deze risico’s afgedekt door een verzekering). Ook risico’s die voortkomen uit het ontbreken van onderhouds- en/of beheersplannen maken hiervan onderdeel uit. (aangepast ivm de ombuiging dat we geen schade meer begroten op onderwijs, echter wel jaarlijks rekeningen) | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Sociaal domein | De risico’s, voortvloeiende uit de aansprakelijkheid zijn grotendeels afgedekt door aansluiting bij de onderlinge waarborgmaatschappij van de Vereniging van Nederlandse gemeenten. Hiermee dragen alle deelnemende gemeenten elkaars risico. De risico-aansprakelijkheid voor WMO en Jeugd neemt toe door het vervallen van een collectieve afspraak (regresrecht) | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
GR / Verbonden partijen | Instellingen waaraan kerntaken zijn uitbesteed en die voorschot worden kunnen failliet gaan waardoor dubbele kosten moeten worden gemaakt | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Informatieveiligheid | Info t.a.v. publiekrechtelijke beperkingen niet tijdig/juist | 0.0 | 50000.0 | 0.0 |
GR / Verbonden partijen | Onduidelijk of alle gemaakte kosten (o.a. ambtelijke inzet) door bijvoorbeeld het ministerie vergoed worden | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Kapitaalgoederen | Wanneer onderhoudsvoorzieningen voor eigendommen zoals gebouwen, wegen, bruggen etc. niet op peil zijn kunnen ineens grote uitgaven nodig zijn om verdere schade te voorkomen. Er is een indicatie dat het onderhoud bruggen niet op orde is. Daarnaast vormen de wegen en de daaronder gelegen riolen een risico.De onderwijsgebouwen vallen niet meer onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Daarnaast zijn er risico van kostenstijgingen door uitgesteld onderhoud en en gewijzigde marktverhoudingen. Het risicobedrag is verhoogd. Een nieuwe inventarisatie is voorzien voor februari 2020. | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Grondexploitatie | Door hogere exploitatiekosten of een lage bezettingsgraad kan er een tekort op de exploitatie van de dorpshuizen waarvan de rekening naar verwachting bij de gemeente ligt om kapitaalvernietiging te voorkomen | 50.0 | 150000.0 | 75000.0 |
Kapitaalgoederen | Door wijziging in regelgeving (bijvoorbeeld wijze van zwembadwaterzuivering) bestaat de kans op onverwachte investeringen | 0.0 | 50000.0 | 0.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Door onvoorziene omstandigheden geen planschadeovereenkomst of anderszins niet te verhalen | 0.0 | 50000.0 | 0.0 |
Projecten | Onvoldoende beheersing in project m.n. kostenoverschrijding | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Dividend/Rente | Ontwikkeling op geld- en kapitaalmarkt, hogere rente | 0.0 | 200000.0 | 0.0 |
Omgevingswet | Regionale Energiestrategie, Ruitmtelijke Economisch Programma, Programma Aanpak Stikstof | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Kapitaalgoederen | verzakken van wegen, riolering en gebouwen | 50.0 | 600000.0 | 300000.0 |
Kapitaalgoederen | geen actuele onderhoudsplannen wegen riolering en gebouwen | 50.0 | 600000.0 | 300000.0 |
Personeel | Structureel inzetten van nu tijdelijk personeel | 50.0 | 600000.0 | 300000.0 |
Personeel | Het behoort tot het reguliere bedrijfsvoeringrisico dat een medewerker de organisatie moet verlaten en dat daar kosten mee zijn gemoeid (advocatenkosten, outplacementkosten, etc.) | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Personeel | Het behoort tot het reguliere bedrijfsvoeringrisico dat, om welke reden dan ook, een medewerker het bedrijf verlaat en aanspraak maakt op WW. Gemeenten zijn daarvoor eigen risicodrager. | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Overig | Door besluiten van het algemeen bestuur (meerderheid deelnemers) kunnen besluiten worden genomen die leiden tot hogere uitgaven zonder invloed daarop. | 10.0 | 300000.0 | 30000.0 |
Overig | Regelgeving/ minder aanvragen | 50.0 | 10000.0 | 5000.0 |
Sociaal domein | Leerlingen met een bijzondere handicap die over een grote afstand recht op vervoer hebben. Bij zorgboerderijen en pleeggezinnen is het niet op voorhand in te schatten of er sprake zal zijn op een extra beroep op vervoer | 25.0 | 100000.0 | 25000.0 |
Overig | Onvoldoende effectief in- en uitstroombeleid | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Sociaal domein | Voor de jeugdzorg geldt een blijvend verhoogd risico. Er zijn veel derde partijen die jeugdigen mogen doorverwijzen naar specialistische dure zorg waar de gemeente geen of beperkte invloed op heeft en wel verantwoordelijk is voor de factuur. Daarnaast het risico dat facturen pas jaren later alsnog aan de gemeente gepresenteerd worden. | 25.0 | 650000.0 | 162500.0 |
Sociaal domein | strakkere normering "schoonhuis “en aanzuigende werking abonnementstarief | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Sociaal domein | Dit voorheen AWBZ-product zal de komende jaren onverwacht toe kunnen nemen. Dit heeft alles te maken met het afbouwen van verzorgingstehuizen en het langer zelfstandig wonen. | 25.0 | 200000.0 | 50000.0 |