Naam | Renswoude |
---|---|
Code | 339 |
Provincie | Utrecht |
Inwonertal | 5175 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Beekweide | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Gegarandeerde geldleningen van derden | 10.0 | 551254.0 | 55125.4 |
Grondexploitatie | Projecten grondexploitatie | None | None | None |
Grondexploitatie | Locatie Doest | 50.0 | 1083000.0 | 541500.0 |
Grondexploitatie | Groot Overeem | None | None | None |
Grondexploitatie | Het Dorpshart | 50.0 | 754000.0 | 377000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 10.0 | 860000.0 | 86000.0 |
Belasting | Bouwleges (afhankelijk van de raming) | 50.0 | 180000.0 | 90000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Kapitaalgoederen | Onderhoud (school)gebouwen | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Onderhoud overige kapitaalgoederen | None | None | None |
Sociaal domein | Meer beroep op voorzieningen ( bijstand, schuldhulp, etc. ) | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Sociaal domein | Decentralisaties | 100.0 | 300000.0 | 300000.0 |
Gemeentefonds | Minder uitkering gem.fonds. | 100.0 | 200000.0 | 200000.0 |
Personeel | Personeelskosten bij ziekte vast personeel | 10.0 | 2000000.0 | 200000.0 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Gegarandeerde geldleningen derden | 10.0 | 529000.0 | 52900.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | 50.0 | 2174000.0 | 1087000.0 |
Projecten | Beekwijde II (voorheen locatie Doest) | 50.0 | 1098000.0 | 549000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 10.0 | 800000.0 | 80000.0 |
Belasting | Bouwleges (afhankelijk van de raming) | 50.0 | 182000.0 | 91000.0 |
Belasting | Planschade | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Sociaal domein | Meer beroep op voorzieningen (bijstand, schuldhulp e.d.) | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Gemeentefonds | Minder uitkering gemeentefonds | 100.0 | 200000.0 | 200000.0 |
Overig | Decentralisaties | 100.0 | 250000.0 | 250000.0 |
GR / Verbonden partijen | VPB Woningbedrijf | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Personeel | Personeelskosten bij ziekte vast personeel | 10.0 | 2000000.0 | 200000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x € 1.000) | WOZ- waarde | Balanswaarde 1-1-2019 | Verschil |
1 | De Hokhorst voetbalGrond carports Van Reedeweg | 83554 | 4111 | 79443 |
2 | Totaal | 889 | 53 | 836 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2,0 | Uitstekend |
3 | B | 1,4-2,0 | Ruim voldoende |
4 | C | 1,0-1,4 | Voldoende |
5 | D | 0,8-1,0 | Matig |
6 | E | 0,6-0,8 | Onvoldoende |
7 | F | <0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteitBenodigde weerstandscapaciteitRatio weerstandsvermogen | Rekening 20173.6072.6021,4 | Begroting 20183.3191.8851,8 | Begroting 20194.5142.5551,8 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Risico's (bedragen x € 1.000) | Maximum | Kans | Benodigde weerstands-capaciteit |
1 | Balansrisico'sGegarandeerde geldleningen derdenGrondexploitaties Beekw ijde II (voorheen locatie Doest)Begrotingsrisico'sGemeenschappelijke regelingenBouw leges (afhankelijk van de raming)PlanschadeMeer beroep op voorzieningen (bijstand, schuldhulp e.d.)Minder uitkering gemeentefondsDecentralisatiesVPB WoningbedrijfOrganisatierisico'sPersoneelskosten bij ziekte vast personeel | 529 Klein800 Klein100 Klein100 Klein2.000 Klein | 2.174 Gemiddeld1.098 Gemiddeld182 Gemiddeld50 Gemiddeld200 Groot250 Groot | 531.0875498091102520025010200 |
2 | Totaal | 2.555 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit (bedragen x € 1.000) | Bedrag |
1 | Begroot saldo algemene reserve per 1 januari 2019 | 2.960 |
2 | Stille reserves (gemeentelijke objecten niet voor de publieke dienst bestemd; verschil WOZ waarde en balanswaarde)* | 836 |
3 | Onvoorzien | 36 |
4 | Onbenutte belastingcapaciteit OZB t.o.v. "artikel 12 norm" | 682 |
5 | Totale weerstandscapaciteit | 4.514 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Minst Meest risicovolNeutraalrisicovol | |||||
1 | KengetalHoe interpreterenSignaalwaarden | |||||
2 | Met betrekking tot weerbaarheid: | |||||
3 | 1. Schuld | |||||
4 | a. zonder correctie doorgeleende gelden | Hoe lager het percentage hoe beter | < 90% | van 90% t/m 130% > 130% | ||
5 | b. met correctie doorgeleende gelden | Hoe lager het percentage hoe beter | < 90% | van 90% t/m 130% > 130% | ||
6 | 2. | Eigen vermogen (Solvabiliteit) | Hoe hoger het percentage hoe beter | > 50% | van 20% t/m 50% < 20% | |
7 | 3. Grondexploitatie | Hoe lager het percentage hoe beter | < 20% | van 20% t/m 35% > 35% | ||
8 | Met betrekking tot wendbaarheid: | |||||
9 | 4. Structurele exploitatieruimte | Hoe hoger het percentage hoe beter> 0%0%< 0% | ||||
10 | 5. Belastingcapaciteit | Hoe lager het percentage hoe beter< 95%van 95% t/m 105% > 105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Rekening2017 | Begroting2018 | Begroting2019 | Begroting2020 | Begroting2021 | Begroting2022 |
1 | Netto schuldquoteNetto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningenSolvabiliteitsratioGrondexploitatieStructurele exploitatieruimteBelastingcapaciteit | 49%42%49%13%1,9%101% | 49%46%55%12%2,7%107% | 98%93%47%7%0,1%107% | 122%117%44%7%0,4%107% | 120%113%47%8%0,4%107% | 122%114%49%9%-0,4%107% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Personeel | Personeelskosten bij ziekte vast personeel | 10.0 | 2000000.0 | 200000.0 |
Sociaal domein | Meer beroep op voorzieningen | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Sociaal domein | Decentralisaies | 90.0 | 300000.0 | 270000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | 50.0 | 991000.0 | 495500.0 |
Grondexploitatie | Beekweide II | 50.0 | 1458000.0 | 729000.0 |
Belasting | Bouwleges | 50.0 | 182000.0 | 91000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Gemeentefonds | Minder uitkering gemeentefonds | 90.0 | 200000.0 | 180000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 10.0 | 1066000.0 | 106600.0 |
GR / Verbonden partijen | VPB Woningbedrijf | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gegarandeerde geldleningen derden | 10.0 | 502000.0 | 50200.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Programma | Risico | Laag | Gemiddeld | Hoog |
1 | 1 - Dienstverlend domein 1.1 2 - Sociaal Domein 2.1 2.2 3 - Fysiek Domein 3.1 3.2 3.3 3.4 4 - Algemene dekkingsmiddelen 4.1 Overig 0.1 0.2 0.3 | Personeelskosten bij ziekte vast personeel Meer beroep op voorzieningen Decentralisaties Grondexploitaties Beekweide II Bouwleges Planschade Minder uitkering gemeentefonds Gemeenschappelijke regelingen VPB Woningbedrijf Gegarandeerde geldleningen derden | € 2.000 € 100 € 1.066 € 100 € 502 | € 50 € 991 € 1.458 € 182 | € 300 € 200 |
2 | Totaal omvang risico | € 3.768 | € 2.681 | € 500 | |
3 | Rekenpercentage | 10% | 50% | 90% | |
4 | Omvang risico x rekenpercentage | € 377 | € 1.341 | € 450 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Risico 1.1: Personeelskosten bij ziekte vast personeel | |
1 | Omschrijving Risico | Bij ziekte van vast personeel wordt de gemeente geconfronteerd met extra kosten voor tijdelijke vervanging. |
2 | Impact | Tijdelijke vervanger is in de regel duurder dan vast personeel. Hierdoor wordt 10% van de totale personeelskosten als benodigde weerstandscapaciteit aangemerkt. |
3 | Beheersmaatregelen | Geen specifieke beheersmaatregelen |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Risico 2.1: Meer beroep op voorzieningen | |
1 | Omschrijving Risico | Reguliere begrotingspost waarbij externe factoren een risico zijn voor de begroting |
2 | Impact | Externe factoren, zoals rijksbeleid, economische groei, wetgeving, kunnen gevolgen kunnen hebben voor de werkelijk te realiseren baten of lasten. |
3 | Beheersmaatregelen | Geen specifieke maatregelen, want het gaat om een externe factor. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Risico 2.2: Decentralisaties | |
1 | Omschrijving Risico | Bij de decentralisaties (Wmo, Jeugd en Participatie) is er een risico dat de van het rijk ontvangen vergoeding geen gelijke tred houdt met de (toenemende) vraag. |
2 | Impact | De financiële omvang van deze taken is in verhouding tot de omzet van de gemeente relatief hoog. Het is nog niet zeker of het rijk bereid is om de compensatie voor deze taken in de algemene uitkering structureel te verhogen. |
3 | Beheersmaatregelen | Geen specifieke maatregelen, want het gaat om een externe factor. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Risico 3.1: Grondexploitaties | |
1 | Omschrijving Risico | Betreft risico’s op de grondexploitaties van de gemeente (inclusief het woningbedrijf) |
2 | Impact | D G Het project Dorpshart zit in de exploitatie van het Woningbedrijf. Voor project Dorpshart is een verliesvoorziening gevormd van € 3,6 miljoen (stand 31-12-2018). Voor de overige projecten wordt een batig eindresultaat verwacht. e boekwaarde van de gronden in exploitatie (Beekweide, Groot Overeem en Taets van Amerongenweg) bedraagt op 31 december 2018 € 0,7 miljoen. ezien de waarde van de aanwezige gronden zal bij een theoretische liquidatie van de grondexploitatie (gezien de verhouding tussen activa en passiva) naar het zich laat aanzien een positief bedrag resteren. Omdat wij geen zekerheid hebben over een eventuele verkoopprijs, hebben wij deze post ook vermeld als risico. De nog te maken kosten zijn als uitgangspunt genomen voor bepaling van het risicobedrag |
3 | Beheersmaatregelen | Voor project het Dorpshart is al een verliesvoorziening gevormd. Voor de overige projecten worden batige eindresultaten verwacht. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Risico 3.2: Beekweide II | |
1 | Omschrijving Risico | Betreft risico’s op de grondexploitaties van de gemeente (inclusief het woningbedrijf) |
2 | Impact | G De boekwaarde van Beekweide II (voorheen locatie Doest) bedraagt € 1,1 miljoen. ezien de waarde van de aanwezige gronden zal bij een theoretische liquidatie van de grondexploitatie (gezien de verhouding tussen activa en passiva) naar het zich laat aanzien een positief bedrag resteren. Omdat wij geen zekerheid hebben over een eventuele verkoopprijs, hebben wij deze post ook vermeld als risico. De nog te maken kosten zijn als uitgangspunt genomen voor bepaling van het risicobedrag |
3 | Beheersmaatregelen | Niet van toepassing, batig resultaat verwacht. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Risico 3.3: Bouwleges | |
1 | Omschrijving Risico | Reguliere begrotingspost waarbij externe factoren een risico zijn voor de begroting |
2 | Impact | Externe factoren, zoals rijksbeleid, economische groei, wetgeving, kunnen gevolgen kunnen hebben voor de werkelijk te realiseren baten of lasten. |
3 | Beheersmaatregelen | Geen specifieke maatregelen, want het gaat om een externe factor.. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Risico 3.4: Planschade | |
1 | Omschrijving Risico | Reguliere begrotingspost waarbij externe factoren een risico zijn voor de begroting |
2 | Impact | Externe factoren, zoals rijksbeleid, economische groei, wetgeving, kunnen gevolgen kunnen hebben voor de werkelijk te realiseren baten of lasten. |
3 | Beheersmaatregelen | Geen specifieke maatregelen, want het gaat om een externe factor. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Risico 4.1 Minder uitkering gemeentefonds | |
1 | Omschrijving Risico | Gemeenten ontvangen het grootste gedeelte van hun inkomsten uit de Algemene uitkering van het Gemeentefonds. Hoeveel uitkering wordt ontvangen is voor een groot gedeelte afhankelijk van de hoogte van de rijksuitgaven. Wijzigingen in de rijksuitgaven hebben direct invloed op de omvang van de Algemene uitkering (samen de trap op en samen de trap af). |
2 | Impact | Verandering in de rijksuitgaven kunnen dus een directe invloed hebben op de inkomsten van de gemeente. |
3 | Beheersmaatregelen | Geen specifieke maatregelen, want het gaat om een externe factor. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Risico 0.1: Gemeenschappelijke regelingen | |
1 | Omschrijving Risico | De lasten van de gemeenschappelijke regelingen worden over het algemeen over de deelnemende gemeenten verdeeld naar rato van het aantal inwoners. Hierdoor is Renswoude voor slechts een klein deel van het nadeel van deze gemeenschappelijke regelingen aansprakelijk. |
2 | Impact | Als risicobedrag nemen wij een bedrag op gelijk aan het totaal van de jaarlijks aan de gemeenschappelijke regelingen te betalen bijdragen. |
3 | Beheersmaatregelen | Per verbonden partij wordt toegezien op de financiële positie |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Risico 0.2: VPB Woningbedrijf | |
1 | Omschrijving Risico | Voor het Woningbedrijf wordt er op dit moment geen VPB afgedragen. Hierover is nog geen uitsluitsel ontvangen van de belastingdienst |
2 | Impact | Met ingang van 1 januari 2016 geldt voor gemeenten de vennootschapsbelastingplicht. De gemeente heeft het standpunt, dat het gemeentelijke woningbedrijf niet belastingplichtig is voor de VPB. De gemeente heeft dit in een brief verwoord en daarover in 2016 een standpunt gevraagd aan de belastingdienst. De belastingdienst heeft hierover echter tot nu toe geen standpunt ingenomen. |
3 | Beheersmaatregelen | De gemeente staat hierover in contact met de belastingdienst. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Risico 0.3: Gegarandeerde geldleningen derden | |
1 | Omschrijving Risico | De gegarandeerde geldleningen aan derden bestaan uit gegarandeerde hypothecaire geldleningen van particulieren en aan geldleningen voor verenigingen. |
2 | Impact | Deze bestaan uit een bedrag van € 131.974 (peildatum 31-12-2018) aan gegarandeerde hypothecaire geldleningen van particulieren. De WOZ waarde van de woningen waar deze betrekking op hebben bedraagt € 1.487.000. Het bedrag aan gegarandeerde geldleningen bedraagt gemiddeld 8,9 % van de WOZ-waarde. Hierdoor is het risico dat er t.a.v. deze leningen een beroep op de garantstelling door de gemeente zal worden gedaan uiterst beperkt. De gemeente heeft verder tot een bedrag van € 502.246 (peildatum 31-12-2018) geldleningen gegarandeerd van verenigingen in Renswoude. Het risico dat de gemeente op deze garantstelling zal worden aangesproken is beperkt. |
3 | Beheersmaatregelen | Geen specifieke beheersmaatregelen vereist. |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x € 1.000) | WOZ- waarde | Balanswaarde 31-12-2019 | Verschil |
1 | De Hokhorst voetbal Grond carports Van Reedeweg | 835 54 | 41 11 | 794 43 |
2 | Totaal | 889 | 53 | 836 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2,0 | Uitstekend |
3 | B | 1,4-2,0 | Ruim voldoende |
4 | C | 1,0-1,4 | Voldoende |
5 | D | 0,8-1,0 | Matig |
6 | E | 0,6-0,8 | Onvoldoende |
7 | F | <0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | |
1 | Beschikbare weerstandscapaciteit Benodigde weerstandscapaciteit | 4.483 1.904 | 4.514 2.555 | 10.546 2.167 |
2 | Ratio weerstandsvermogen | 2,4 | 1,8 | 4,9 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Minst Meest risicovol Neutraal risicovol | |||||
1 | Kengetal Hoe interpreteren Signaalwaarden | |||||
2 | Met betrekking tot weerbaarheid: | |||||
3 | 1. Schuld | |||||
4 | a. zonder correctie doorgeleende gelden | Hoe lager het percentage hoe beter | < 90% | van 90% t/m 130% > 130% | ||
5 | b. met correctie doorgeleende gelden | Hoe lager het percentage hoe beter | < 90% | van 90% t/m 130% > 130% | ||
6 | 2. | Eigen vermogen (Solvabiliteit) | Hoe hoger het percentage hoe beter | > 50% | van 20% t/m 50% < 20% | |
7 | 3. Grondexploitatie | Hoe lager het percentage hoe beter | < 20% | van 20% t/m 35% > 35% | ||
8 | Met betrekking tot wendbaarheid: | |||||
9 | 4. Structurele exploitatieruimte | Hoe hoger het percentage hoe beter > 0% 0% < 0% | ||||
10 | 5. Belastingcapaciteit | Hoe lager het percentage hoe beter < 95% van 95% t/m 105% > 105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
1 | Netto schuldquote Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen Solvabiliteitsratio Grondexploitatie Structurele exploitatieruimte Belastingcapaciteit | 40% 34% 52% 7% -2,7% 106% | 49% 46% 55% 12% 2,7% 107% | 111% 100% 45% 1% 1,7% 116% | 164% 152% 40% 4% 4,6% 116% | 182% 170% 38% 4% -0,1% 116% | 205% 193% 36% 4% 3,4% 116% |