Naam | Wijk bij Duurstede |
---|---|
Code | 352 |
Provincie | Utrecht |
Inwonertal | 23678 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Bodemsanering | Milieu | 20.0 | 300000.0 | 60000.0 |
Aanbesteding | Outsourcing sportfaciliteiten | 20.0 | 1050000.0 | 210000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Integriteit | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Overig | Onvoldoende handhaving leidt tot kosten voor faciliteren | 50.0 | 20000.0 | 10000.0 |
Onderwijs | huisvesting onderwijs | 30.0 | 78000.0 | 23400.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg | 25.0 | 2000000.0 | 500000.0 |
Sociaal domein | Participatie | 75.0 | 25000.0 | 18750.0 |
Sociaal domein | WSW | 25.0 | 180000.0 | 45000.0 |
Sociaal domein | WMO | 25.0 | 200000.0 | 50000.0 |
Calamiteiten, rampen | Rampen en calamiteiten | None | None | 1200000.0 |
Informatieveiligheid | (Informatie)beveiliging | 20.0 | 250000.0 | 50000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering | 25.0 | 350000.0 | 87500.0 |
Belasting | BTW | 25.0 | 50000.0 | 12500.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantstellingen | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Personeel | Ziekteverzuim personeel | 50.0 | 60000.0 | 30000.0 |
Overig | Ambtelijke fusie Houten | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Overig | Realisatie ambities | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
Grondexploitatie | Extra maatregelen nodig Nul op de meter De Horden | 25.0 | 55000.0 | 13750.0 |
Personeel | Wachtgelden | 15.0 | 0.0 | 0.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | opbouw | bedrag |
1 | algemene reserve | 6.973.740 |
2 | bestemmingsreserve | 10.236.140 |
3 | stille reserve | - |
4 | post onvoorzien | 64.000 |
5 | weerstandscapaciteit | 17.273.880 |
6 | capaciteit exclusief bestemmingsreserve | 7.037.740 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Onderverdeling van risico's | begroting 2018 jaarrekening 2016 | ontwikkeling | |
1 | gemeentelijke taken | 1.268.400 | 1.385.500 | -117.100 |
2 | rampen | 1.200.000 | 1.300.000 | -100.000 |
3 | bedrijfsvoering | 1.560.000 | 190.000 | 1.370.000 |
4 | projecten | 63.750 | 357.000 | -293.250 |
5 | bestuur | 0 | 25.000 | -25.000 |
6 | ||||
7 | totaal | 4.092.150 | 3.257.500 | 834.650 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Onderverdeling van risico's | begroting 2018 | waarvan incidenteel | waarvan structureel |
1 | gemeentelijke taken | 1.268.400 | 813.400 | 455.000 |
2 | rampen | 1.200.000 | 1.200.000 | |
3 | bedrijfsvoering | 1.560.000 | 300.000 | 1.260.000 |
4 | projecten | 63.750 | 63.750 | |
5 | bestuur | 0 | ||
6 | ||||
7 | totaal | 4.092.150 | 2.377.150 | 1.715.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Onderverdeling | bedrag |
1 | totaal benodigd bedrag aan risico's bestemmingsreserve stille reserve post onvoorzien verplichte reserve provincie | 4.092.150 10.236.140 64.000 1.200.000 |
2 | reserve weerstandsvermogen (sluitpost) | 7.407.990 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Onderverdeling | bedrag |
1 | verplichte reserve provincie reserve weerstandsvermogen algemene reserve vrij aanwendbaar (sluitpost) | 1.200.000 7.407.990 - |
2 | totaal algemene reserve totaal reserve vrij aanwendbaar incl. best.res. | 6.973.740 8.601.890 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | ontwikkeling | bedrag aan risico's | weerstandscapaciteit incl. bestemmingsres. | reserve vrij aanwendbaar incl. bestemmingsres. |
1 | begroting 2016 | 6.360.000 | 7.909.656 | 3.170.373 |
2 | jaarrekening 2015 | 5.025.500 | 8.366.024 | 5.185.153 |
3 | begroting 2017 | 3.999.250 | 9.135.694 | 5.692.681 |
4 | jaarrekening 2016 | 3.257.000 | 1.872.000 | 1.385.000 |
5 | begroting 2018 | 4.092.150 | 2.377.150 | 1.715.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Verloop van de kengetallen | |||
1 | Indicator | Jaarrekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 |
2 | D Netto schuldquote Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen e netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de mede-overheid ten opzichte van de eigen middelen en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. | 5 53% 9% | 5 57% 1% | 6 60% 6% |
3 | 2. De solvabiliteitsratio Deze indicator geeft inzicht in de mate waarin de decentrale overheid in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. | 25,6% | 24% | 26,3% |
4 | 3. Kengetal Grondexploitatie Deze wordt berekend door de waarde van de bouwgrond in exploitatie te delen door de totale baten uit de programmabegroting of jaarstukken en uitgedrukt in een percentage. | 16% | 18% | 18% |
5 | 4. Structurele exploitatieruimte Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is, doordat wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten en deze worden vergeleken met de totale baten. | 1% | 1% | 1% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | ||||
1 | 5. Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishouden De belastingcapaciteit geeft inzicht in de mate waarin bij het voordoen van een financiële tegenvaller in het volgende begrotingsjaar deze kan worden opgevangen ofdat er ruimte is voor nieuw beleid. Er is gekozen om de belastingcapaciteit te relateren aan landelijk gemiddelde tarieven. | L Q Totale woonlasten 800 euro. andelijke gemiddelde 651 euro. uotiënt: 800/651= 1,229 | L Q Totale woonlasten 800 euro. andelijke gemiddelde 716 euro. uotiënt: 800/716= 1,117 | L Q Totale woonlasten 812 euro. andelijke gemiddelde 723 euro. uotiënt: 812/723= 1,123 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | indeling | risico | detailering | beheersmaatregel | stand van zaken | schadebedrag | kans | structureel (4) vs incidenteel (1) | risico begroting 2018 |
1 | gemeentelijke taken | Milieu | Bodemverontreiniging | Bodembeleid en Bodemkwaliteitskaart up to date houden; | Er komen bodemtaken vanuit de provincie naar de gemeente. Met de invoering van de Omgevingswet wordt gemeente bevoegd gezag voor nieuwe gevallen van ernstige bodemverontreiniging. Momenteel draagt de gemeente risico’s van bodemverontreiniging als nieuwe saneringslocaties aan het licht komen. Pas bij overdacht van bodemdossiers van provincie naar gemeente wordt duidelijk of er nieuwe gevallen bij komen. Daarom wordt het risico opgehoogd. | 300.000 | 20% | 1 | 60.000 |
2 | gemeentelijke taken | Outsourcing sportfaciliteiten | Gemeente blijft risicodrager ; Gemeente heeft een aantal sportfaciliteiten ondergebracht bij derden (Stichting Wijksport, Sp St Cothen, Sp St Langbroek); Gemeente is rechtsopvolger in Stichting Wijksport en bij Sp St Cothen). Risico zit dan fiscale afrekening en overige transitiekosten | verscherpt toezicht houden; intensivering van ambtelijk overleg | Het college is Raad van Toezicht van Stichting Wijksport; Intensief ambtelijke regie | 1.050.000 | 20% | 1 | 210.000 |
3 | gemeentelijke taken | Integriteit | Morele aansprakelijkheid (imagoschade, ethische verantwoordelijkheid | aandacht voor Integriteit en ambtseed , zowel bestuurlijk als ambtelijk (mede gezien de verkiezingen) | het aspect integriteit is ondergebracht in functioneringsgesprekken | 100.000 | 10% | 1 | 10.000 |
4 | gemeentelijke taken | Onvoldoende handhaving leidt tot kosten voor faciliteren | Bij evenementen | Planning evenementen en kosten opnemen in begroting. Bij grote evenementen is dit geformaliseerd. | Het strict innen van borgsommen bij grote evenementen. | 20.000 | 50% | 1 | 10.000 |
5 | gemeentelijke taken | huisvesting onderwijs | in theorie budgetneutraal, maar risico op taakverwaarlozing onderhoud scholen dat vervolgens bij gemeente als rekening wordt gepresenteerd | Gemeente stuurt via Integraal huisvestingsplan | Integraal Huisvestingsplan is vastgesteld | 78.000 | 30% | 1 | 23.400 |
6 | gemeentelijke taken | Jeugdzorg | Betreft open einde regeling. Wel steeds meer zicht op ontvangsten maar nog beperkt zicht op uitgaven. Verder onvoldoende zicht op indicatiestellingen (deels via derden, vb huisarts) derhalve beperkt zicht op financiele impact. | Afspraken maken over risicodeling in de regio; in de begroting is uitgegaan van de meest recente gegevens. Regionale aanbesteding met gezamenlijke tarieven en afstemmen processen. Daarnaast vorming van bestemmingsreserve. overleg met huisartsen, afspraken over aanleveren van informatie. | Afspraken zijn gemaakt over cluster 1 (bovenregionale zorg). Daarnaast bestemmingsreserve van 1,2 mln, derhalve risico voor 2017 waarschijnlijk afgedekt, maar voor 2018 nog onzeker. Risico ingeschat op 2 mln minus 1,2 mln BR. Overleg met huisartsen georganiseerd | 2.000.000 | 25% | 1 | 500.000 |
7 | gemeentelijke taken | Participatie | WWB: Door de ontschotting van het Inkomens-deel binnen de GRgemeenten wordt een evt. overschot of tekort op het Inkomens-deel door alle gemeenten gedragen. Hierdoor kan het tekort afnemen of in nadelig geval toenemen. De gemeente is eigen risicodrager voor het I-deel, tot gemiddeld 7,5% van het budget (3 mln): 225.000 euro. | Stelpost is sinds 2 jaar gebracht op € 200.000. | In de begroting wordt een deel van dit risico al ondervangen als stelpost 200.000 euro. Het resterende deel (25.000 euro) blijft als risico intact. Tevens nieuwe doelgroep van aanvragen van mensen met beperking, voorheen vallend onder Wajong. Impact op budget nog niet helder. Regionale inschatting ongeveer 125 personen. | 25.000 | 75% | 4 | 75.000 |
8 | gemeentelijke taken | WSW | WSW: Het rijk voert een bezuiniging door op de WSW-gelden; geleidelijk teruglopende uitkeringen per indicatie; van 26.000 naar 22.700. Baten lopen terug, lasten (vanwege lopende CAOverplichtingen) blijven bij ongewijzigd beleid intact. | WSW wordt geleidelijk aan afgebouwd. Gemeente kan zelf ‘beschut werk’ gaan organiseren. | plusminus 65 indicaties , aflopend naar ongeveer 42 indicaties per 2020; risicobedrag bepaald op 180k | 180.000 | 25% | 4 | 180.000 |
9 | gemeentelijke taken | WMO | Betreft open einde regelingen. Inkomsten zijn een aantal jaren gedaald maar gaan nu stabiliseren. Door nieuwe aanbestedingen en huidige lage prijzen is er een grote kans dat de toekomstige prijzen gaan stijgen. | Scherpe monitoring van cijfers en vraag; belang van behoud van reserve sociaal domein. | Door open einde karakter van de regelingen zal er altijd risico bestaan dat er meer of duurdere zorg betaald moet worden. Of incidenteel hogere kosten. Voor zover mogelijk worden bekende parameters meegenomen in de begroting. | 200.000 | 25% | 4 | 200.000 |
10 | Totaal gemeentelijke taken | 1.268.400 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | indeling | risico | detailering | beheersmaatregel | stand van zaken | schadebedrag | kans | structureel (4) vs incidenteel (1) | risico begroting 2018 |
1 | Rampen en calamiteiten Rampen en calamiteiten | Ramp of calamiteit als gevolg van een incident, natuurgeweld of risico's voor de volksgezondheid | Zorgdragen voor afdoende preventief onderhoud aan gemeentelijke eigendommen, openbaar groen e.d. | 1 | 1.200.000 | ||||
2 | Totaal Rampen en calamiteiten | 1.200.000 | |||||||
3 | Bedrijfsvoering | (Informatie) beveiliging | Verlies van Informatie | bestaand beveiligingsbeleid actualiseren; Verplichte audits (DIGID, BAG) | Het beleid is geactualiseerd, en het risicomanagement verbeterd. Er is een doorlopende verbetercyclus geïmplementeerd om risico's te identificeren en te verzachten. Menselijke fouten zijn niet uit te sluiten. | 250.000 | 20% | 1 | 50.000 |
4 | Bedrijfsvoering | Algemene Uitkering | Onduidelijkheid van rijksbeleid voor ontvangsten; Komende jaren herschikking van gelden (verdeelsleutel) levert mogelijk fluctuaties in algemene uitkering. | Volgen van mei/sept circulaire | DigiD audit met goed gevolg afgelegd | 350.000 | 25% | 4 | 350.000 |
5 | Bedrijfsvoering | BTW | Onjuiste BTW aangiften/aanslagen. Bedrag van risico betreft een richting jaarbedrag te betalen BTW. | Volgen ontwikkelingen op het gebied van BCF; Jaarlijkse update op basis van aanbevelingen rapport accountant | Goede contacten met onze belastingconsulent van PWC, in najaar 2017 verdere focus op BTW. | 50.000 | 25% | 4 | 50.000 |
6 | Bedrijfsvoering | Garantstellingen | Betreft naast WSW achtervang (110 miljoen), tevens directe garanties (4 miljoen); Risico op verplichtingen neemt, door de financiele crisis toe. | Terughoudendheid bij aangaan garantieverplichtingen | Onze garanties nemen af, achtervang (WSW) neemt echter toe | 100.000 | 10% | 4 | 40.000 |
7 | Bedrijfsvoering | Ziekteverzuim personeel | Gemeente is zelf risicodrager. Lasten kunnen niet worden opgevangen binnen risicobuffer en vacaturegelden en loonsom. Bedrag risico betreft 1maal gemiddelde loonsom per persoon op jaarbasis. | Ziekteverzuimbeleid (controles, contacten arbodienst). Inzet externe ARBO dienst. | Verzuimpercentage is over afgelopen periode stabiel, iets aan de hoge kant. Dit wordt met name veroorzaakt door een aantal langdurig zieken binnen onze organisatie. | 60.000 | 50% | 4 | 120.000 |
8 | Bedrijfsvoering | Ambtelijke fusie Houten | Na het niet-doorgaan van de ambtelijke fusie met Houten is het verbeteren van de organisatie gericht op het verkleinen van de kwetsbaarheid en het vergroten van de kwaliteit. Het risico is aanwezig dat de beoogde koers niet wordt gerealiseerd en processen niet of onvoldoende functioneren. | Het college zal op kritische onderdelen van de organisatie bezien hoe (en eventueel waar) de taak het beste uitgeoefend kan worden. Zo nodig zal het bestuur voorstellen worden voorgelegd voor extra formatieve of kwalitatieve impulsen. | Het college neemt de eerste maatregelen. | 500.000 | 50% | 1 | 250.000 |
9 | Bedrijfsvoering | Realisatie ambities | Waarmaken ambities versus bezetting. Zowel de bestuurlijke ambities als de ambtelijke ambities zijn groot en daarmee taakstellend. Afgelopen jaren is er fors bezuinigd op personeel, de bezetting is op onderdelen minimaal en kwetsbaar. Dit geeft een reëel risico op het niet waar kunnen maken van gestelde/ wenselijke ambitie. | Ambitie bijstellen of bezetting uitbreiden. Het college neemt de eerste | maatregelen. | 250.000 | 70% | 4 | 700.000 |
10 | Totaal Bedrijfsvoering | 1.560.000 | |||||||
11 | Projecten en grondexploitaties | Planschade | Actualisatie van bestemmingsplannen, evenals bestemmingswijziging voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen kan planschade opleveren | Bij projecten planschadeberekening laten maken en meenemen in begroting project; Bij exploitaties derden kosten verhalen op ontwikkelaar (contractueel) | Bestemmingsplan Binnenstad wordt geactualiseerd. Door wijzigingen in het plan kan planschade optreden. Voor het plan zal een planschaderisicoanalyse worden gemaakt. | 500.000 | 10% | 1 | 50.000 |
12 | Projecten en grondexploitaties | Extra maatregelen nodig Nul op de meter De Horden | Met projectontwikkelaar AKMReales is afgesproken dat de gemeente deels garant staat indien blijkt dat (binnen 10 jaar na oplevering) er extra maatregelen nodig zijn om de woningen in De Horden Nul op de meter te maken. Eerste € 84,700 aan maatregelen komt voor rekening van AKMReales. Daarna maximaal € 55,000 voor de gemeente. | Ontwerp is gemaakt door deskundige adviseurs. Indien inbreng van de gemeente nodig is, is er een kans dit ten laste van de provinciale subsidie voor Duurzame kerngebieden te brengen (voor zover die niet nodig zou zijn voor Hoogstraat en De Heul). | Vooralsnog niet aan de orde. | 55.000 | 25% | 1 | 13.750 |
13 | Totaal Projecten en grondexploitaties | 63.750 | |||||||
14 | Bestuur | Wachtgelden | Geen voorziening voor wachtgelden getroffen | vormen van voorziening/ reserve | er is een bestemmingreserve wethouders | 0 | 15% | 1 | 0 |
15 | Totaal Bestuur | 0 | |||||||
16 | Eindtotaal | 4.092.150 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Bodemsanering | Bodemverontreiniging | 20.0 | 300000.0 | 60000.0 |
GR / Verbonden partijen | Outsourcing sportfaciliteiten | 20.0 | 1050000.0 | 210000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Integriteit | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Onvoldoende handhaving leidt tot kosten voor faciliteren | 50.0 | 20000.0 | 10000.0 |
Onderwijs | Huisvesting onderwijs | 30.0 | 78000.0 | 23400.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg | 25.0 | 2000000.0 | 500000.0 |
Sociaal domein | Participatie | 75.0 | 25000.0 | 18750.0 |
Sociaal domein | WSW | 25.0 | 180000.0 | 45000.0 |
Sociaal domein | WMO | 25.0 | 200000.0 | 50000.0 |
Calamiteiten, rampen | Rampen en calamiteiten | None | None | None |
Informatieveiligheid | (Informatie)beveiliging | 20.0 | 250000.0 | 50000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering | 25.0 | 350000.0 | 87500.0 |
Belasting | BTW | 25.0 | 50000.0 | 12500.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantstellingen | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Personeel | Ziekteverzuim personeel | 50.0 | 60000.0 | 30000.0 |
GR / Verbonden partijen | Ambtelijke fusie Houten | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Overig | Realisatie ambities | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
Projecten | Extra maatregelen nodig Nul op de meter De Horden | 25.0 | 55000.0 | 13750.0 |
Personeel | Wachtgelden | 15.0 | 0.0 | 0.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Onderverdeling | bedrag |
1 | verplichte reserve provinciereserve weerstandsvermogenalgemene reserve vrij aanwendbaar (sluitpost) | 1.200.000 4.434.504 1.339.236 |
2 | totaal algemene reservetotaal reserve vrij aanwendbaar incl. best.res. | 6.973.740 8.601.890 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | ontwikkeling | bedrag aan risico's | weerstands-capaciteit incl. bestemmingsres. | reserve vrij aanwendbaar incl. bestemmingsres. |
1 | begroting 2016 | 6.360.000 | 7.909.656 | 3.170.373 |
2 | jaarrekening 2015 | 5.025.500 | 8.366.024 | 5.185.153 |
3 | begroting 2017 | 3.999.250 | 9.135.694 | 5.692.681 |
4 | jaarrekening 2016 | 3.257.000 | 13.948.006 | 7.722.891 |
5 | begroting 2018 | 4.092.150 | 14.300.394 | 8.601.890 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | opbouw | bedrag |
1 | algemene reserve | 6.973.740 |
2 | bestemmingsreserve | 7.262.654 |
3 | stille reserve | - |
4 | post onvoorzien | 64.000 |
5 | weerstandscapaciteit | 14.300.394 |
6 | capaciteit exclusief bestemmingsreserve | 7.037.740 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Onderverdeling van risico's | begroting 2018 jaarrekening 2016 | ontwikkeling | |
1 | gemeentelijke taken | 1.268.400 | 1.385.500 | -117.100 |
2 | rampen | 1.200.000 | 1.300.000 | -100.000 |
3 | bedrijfsvoering | 1.560.000 | 190.000 | 1.370.000 |
4 | projecten | 63.750 | 357.000 | -293.250 |
5 | bestuur | 0 | 25.000 | -25.000 |
6 | ||||
7 | totaal | 4.092.150 | 3.257.500 | 834.650 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Onderverdeling van risico's | begroting 2018 | waarvan incidenteel | waarvan structureel |
1 | gemeentelijke taken | 1.268.400 | 813.400 | 455.000 |
2 | rampen | 1.200.000 | 1.200.000 | |
3 | bedrijfsvoering | 1.560.000 | 300.000 | 1.260.000 |
4 | projecten | 63.750 | 63.750 | |
5 | bestuur | 0 | ||
6 | ||||
7 | totaal | 4.092.150 | 2.377.150 | 1.715.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Onderverdeling | bedrag |
1 | totaal benodigd bedrag aan risico'sbestemmingsreservestille reservepost onvoorzienverplichte reserve provincie | 4.092.150 7.262.654 - 64.000 1.200.000 |
2 | reserve weerstandsvermogen (sluitpost) | 4.434.504 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Verloop van de kengetallen | |||
1 | Indicator | Jaarrekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 |
2 | D Netto schuldquote Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen e netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de mede-overheid ten opzichte van de eigen middelen en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. | 553% 9% | 557% 1% | 660% 6% |
3 | 2. De solvabiliteitsratio Deze indicator geeft inzicht in de mate waarin de decentrale over-heid in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. | 25,6% | 24% | 26,3% |
4 | 3. Kengetal Grondexploitatie Deze wordt berekend door de waarde van de bouwgrond in exploitatie te delen door de totale baten uit de pro-grammabegroting of jaarstukken en uitgedrukt in een percentage. | 16% | 18% | 18% |
5 | 4. Structurele exploitatieruimte | 1% | 1% | 1% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is, doordat wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten en deze worden vergeleken met de totale baten. | |||
1 | 5. Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishouden De belastingcapaciteit geeft inzicht in de mate waarin bij het voor-doen van een financiële tegenvaller in het volgende begrotingsjaar deze kan worden opgevangen ofdat er ruimte is voor nieuw beleid. Er is gekozen om de belastingcapaciteit te relateren aan landelijk gemiddelde tarieven. | L QTotale woonlasten 800 euro. andelijke ge-middelde 651 euro. uotiënt: 800/651= 1,229 | L Q Totale woonlas-ten 800 euro. andelijke gemiddelde 716 euro. uotiënt: 800/716= 1,117 | L QTotale woon-lasten 812 euro. andelijke gemiddelde 723 euro. uotiënt: 812/723= 1,123 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | indeling | risico | detailering | beheersmaatregel | stand van zaken | schadebedrag | kans | structureel (4) vs incidenteel (1) | risico begroting 2018 |
1 | gemeentelijke taken | Milieu | Bodemverontreiniging | Bodembeleid en Bodemkwaliteitskaart up to date houden; | Er komen bodemtaken vanuit de provincie naar de gemeente. Met de invoering van de Omgevingswet wordt gemeente bevoegd gezag voor nieuwe gevallen van ernstige bodemverontreiniging. Momenteel draagt de gemeente risico’s van bodemverontreiniging als nieuwe saneringslocaties aan het licht komen. Pas bij overdacht van bodemdossiers van provincie naar gemeente wordt duidelijk of er nieuwe gevallen bij komen. Daarom wordt het risico opgehoogd. | 300.000 | 20% | 1 | 60.000 |
2 | gemeentelijke taken | Outsourcing sportfaciliteiten | Gemeente blijft risicodrager ; Gemeente heeft een aantal sportfaciliteiten ondergebracht bij derden (Stichting Wijksport, Sp St Cothen, Sp St Langbroek); Gemeente is rechtsopvolger in Stichting Wijksport en bij Sp St Cothen). Risico zit dan fiscale afrekening en overige transitiekosten | verscherpt toezicht houden; intensivering van ambtelijk overleg | Het college is Raad van Toezicht van Stichting Wijksport; Intensief ambtelijke regie | 1.050.000 | 20% | 1 | 210.000 |
3 | gemeentelijke taken | Integriteit | Morele aansprakelijkheid (imagoschade, ethische verantwoordelijkheid | aandacht voor Integriteit en ambtseed , zowel bestuurlijk als ambtelijk (mede gezien de verkiezingen) | het aspect integriteit is ondergebracht in functioneringsgesprekken | 100.000 | 10% | 1 | 10.000 |
4 | gemeentelijke taken | Onvoldoende handhaving leidt tot kosten voor faciliteren | Bij evenementen | Planning evenementen en kosten opnemen in begroting. Bij grote evenementen is dit geformaliseerd. | Het strict innen van borgsommen bij grote evenementen. | 20.000 | 50% | 1 | 10.000 |
5 | gemeentelijke taken | huisvesting onderwijs | in theorie budgetneutraal, maar risico op taakverwaarlozing onderhoud scholen dat vervolgens bij gemeente als rekening wordt gepresenteerd | Gemeente stuurt via Integraal huisvestingsplan | Integraal Huisvestingsplan is vastgesteld | 78.000 | 30% | 1 | 23.400 |
6 | gemeentelijke taken | Jeugdzorg | Betreft open einde regeling. Wel steeds meer zicht op ontvangsten maar nog beperkt zicht op uitgaven. Verder onvoldoende zicht op indicatiestellingen (deels via derden, vb huisarts) derhalve beperkt zicht op financiele impact. | Afspraken maken over risicodeling in de regio; in de begroting is uitgegaan van de meest recente gegevens. Regionale aanbesteding met gezamenlijke tarieven en afstemmen processen. Daarnaast vorming van bestemmingsreserve. overleg met huisartsen, afspraken over aanleveren van informatie. | Afspraken zijn gemaakt over cluster 1 (bovenregionale zorg). Daarnaast bestemmingsreserve van 1,2 mln, derhalve risico voor 2017 waarschijnlijk afgedekt, maar voor 2018 nog onzeker. Risico ingeschat op 2 mln minus 1,2 mln BR. Overleg met huisartsen georganiseerd | 2.000.000 | 25% | 1 | 500.000 |
7 | gemeentelijke taken | Participatie | WWB: Door de ontschotting van het Inkomens-deel binnen de GR-gemeenten wordt een evt. overschot of tekort op het Inkomens-deel door alle gemeenten gedragen. Hierdoor kan het tekort afnemen of in nadelig geval toenemen. De gemeente is eigen risicodrager voor het I-deel, tot gemiddeld 7,5% van het budget (3 mln): 225.000 euro. | Stelpost is sinds 2 jaar gebracht op € 200.000. | In de begroting wordt een deel van dit risico al ondervangen als stelpost 200.000 euro. Het resterende deel (25.000 euro) blijft als risico intact. Tevens nieuwe doelgroep van aanvragen van mensen met beperking, voorheen vallend onder Wajong. Impact op budget nog niet helder. Regionale inschatting ongeveer 125 personen. | 25.000 | 75% | 4 | 75.000 |
8 | gemeentelijke taken | WSW | WSW: Het rijk voert een bezuiniging door op de WSW-gelden; geleidelijk teruglopende uitkeringen per indicatie; van 26.000 naar 22.700. Baten lopen terug, lasten (vanwege lopende CAO-verplichtingen) blijven bij ongewijzigd beleid intact. | WSW wordt geleidelijk aan afgebouwd. Gemeente kan zelf ‘beschut werk’ gaan organiseren. | plusminus 65 indicaties , aflopend naar ongeveer 42 indicaties per 2020; risicobedrag bepaald op 180k | 180.000 | 25% | 4 | 180.000 |
9 | gemeentelijke taken | WMO | Betreft open einde regelingen. Inkomsten zijn een aantal jaren gedaald maar gaan nu stabiliseren. Door nieuwe aanbestedingen en huidige lage prijzen is er een grote kans dat de toekomstige prijzen gaan stijgen. | Scherpe monitoring van cijfers en vraag; belang van behoud van reserve sociaal domein. | Door open einde karakter van de regelingen zal er altijd risico bestaan dat er meer of duurdere zorg betaald moet worden. Of incidenteel hogere kosten. Voor zover mogelijk worden bekende parameters meegenomen in de begroting. | 200.000 | 25% | 4 | 200.000 |
10 | Totaal gemeentelijke taken | 1.268.400 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | indeling | risico | detailering | beheersmaatregel | stand van zaken | schadebedrag | kans | structureel (4) vs incidenteel (1) | risico begroting 2018 |
1 | Rampen en calamiteiten Rampen en calamiteiten | Ramp of calamiteit als gevolg van een incident, natuurgeweld of risico's voor de volksgezondheid | Zorgdragen voor afdoende preventief onderhoud aan gemeentelijke eigendommen, openbaar groen e.d. | 1 | 1.200.000 | ||||
2 | Totaal Rampen en calamiteiten | 1.200.000 | |||||||
3 | Bedrijfsvoering | (Informatie) beveiliging | Verlies van Informatie | bestaand beveiligingsbeleid actualiseren; Verplichte audits (DIGID, BAG) | Het beleid is geactualiseerd, en het risicomanagement verbeterd. Er is een doorlopende verbetercyclus geïmplementeerd om risico's te identificeren en te verzachten. Menselijke fouten zijn niet uit te sluiten. | 250.000 | 20% | 1 | 50.000 |
4 | Bedrijfsvoering | Algemene Uitkering | Onduidelijkheid van rijksbeleid voor ontvangsten; Komende jaren herschikking van gelden (verdeelsleutel) levert mogelijk fluctuaties in algemene uitkering. | Volgen van mei/sept circulaire | DigiD audit met goed gevolg afgelegd | 350.000 | 25% | 4 | 350.000 |
5 | Bedrijfsvoering | BTW | Onjuiste BTW aangiften/aanslagen. Bedrag van risico betreft een richting jaarbedrag te betalen BTW. | Volgen ontwikkelingen op het gebied van BCF; Jaarlijkse update op basis van aanbevelingen rapport accountant | Goede contacten met onze belastingconsulent van PWC, in najaar 2017 verdere focus op BTW. | 50.000 | 25% | 4 | 50.000 |
6 | Bedrijfsvoering | Garantstellingen | Betreft naast WSW achtervang (110 miljoen), tevens directe garanties (4 miljoen); Risico op verplichtingen neemt, door de financiele crisis toe. | Terughoudendheid bij aangaan garantieverplichtingen | Onze garanties nemen af, achtervang (WSW) neemt echter toe | 100.000 | 10% | 4 | 40.000 |
7 | Bedrijfsvoering | Ziekteverzuim personeel | Gemeente is zelf risicodrager. Lasten kunnen niet worden opgevangen binnen risicobuffer en vacaturegelden en loonsom. Bedrag risico betreft 1maal gemiddelde loonsom per persoon op jaarbasis. | Ziekteverzuimbeleid (controles, contacten arbodienst). Inzet externe ARBO dienst. | Verzuimpercentage is over afgelopen periode stabiel, iets aan de hoge kant. Dit wordt met name veroorzaakt door een aantal langdurig zieken binnen onze organisatie. | 60.000 | 50% | 4 | 120.000 |
8 | Bedrijfsvoering | Ambtelijke fusie Houten | Na het niet-doorgaan van de ambtelijke fusie met Houten is het verbeteren van de organisatie gericht op het verkleinen van de kwetsbaarheid en het vergroten van de kwaliteit. Het risico is aanwezig dat de beoogde koers niet wordt gerealiseerd en processen niet of onvoldoende functioneren. | Het college zal op kritische onderdelen van de organisatie bezien hoe (en eventueel waar) de taak het beste uitgeoefend kan worden. Zo nodig zal het bestuur voorstellen worden voorgelegd voor extra formatieve of kwalitatieve impulsen. | Het college neemt de eerste maatregelen. | 500.000 | 50% | 1 | 250.000 |
9 | Bedrijfsvoering | Realisatie ambities | Waarmaken ambities versus bezetting. Zowel de bestuurlijke ambities als de ambtelijke ambities zijn groot en daarmee taakstellend. Afgelopen jaren is er fors bezuinigd op personeel, de bezetting is op onderdelen minimaal en kwetsbaar. Dit geeft een reëel risico op het niet waar kunnen maken van gestelde/ wenselijke ambitie. | Ambitie bijstellen of bezetting uitbreiden. Het college neemt de eerste | maatregelen. | 250.000 | 70% | 4 | 700.000 |
10 | Totaal Bedrijfsvoering | 1.560.000 | |||||||
11 | Projecten en grondexploitaties | Planschade | Actualisatie van bestemmingsplannen, evenals bestemmingswijziging voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen kan planschade opleveren | Bij projecten planschadeberekening laten maken en meenemen in begroting project; Bij exploitaties derden kosten verhalen op ontwikkelaar (contractueel) | Bestemmingsplan Binnenstad wordt geactualiseerd. Door wijzigingen in het plan kan planschade optreden. Voor het plan zal een planschaderisico-analyse worden gemaakt. | 500.000 | 10% | 1 | 50.000 |
12 | Projecten en grondexploitaties | Extra maatregelen nodig Nul op de meter De Horden | Met projectontwikkelaar AKMReales is afgesproken dat de gemeente deels garant staat indien blijkt dat (binnen 10 jaar na oplevering) er extra maatregelen nodig zijn om de woningen in De Horden Nul op de meter te maken. Eerste € 84,700 aan maatregelen komt voor rekening van AKMReales. Daarna maximaal € 55,000 voor de gemeente. | Ontwerp is gemaakt door deskundige adviseurs. Indien inbreng van de gemeente nodig is, is er een kans dit ten laste van de provinciale subsidie voor Duurzame kerngebieden te brengen (voor zover die niet nodig zou zijn voor Hoogstraat en De Heul). | Vooralsnog niet aan de orde. | 55.000 | 25% | 1 | 13.750 |
13 | Totaal Projecten en grondexploitaties | 63.750 | |||||||
14 | Bestuur | Wachtgelden | Geen voorziening voor wachtgelden getroffen | vormen van voorziening/ reserve | er is een bestemmingreserve wethouders | 0 | 15% | 1 | 0 |
15 | Totaal Bestuur | 0 | |||||||
16 | Eindtotaal | 4.092.150 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Overig | Handhaving | 50.0 | 20000.0 | 10000.0 |
Overig | Milieu | 10.0 | 300000.0 | 30000.0 |
Personeel | Integriteit | 10.0 | 931860.0 | 93186.0 |
Informatieveiligheid | Informatiebeheer | 10.0 | 250000.0 | 25000.0 |
Overig | Niet voldoen aan wet en regelgeving | 10.0 | 400000.0 | 40000.0 |
Personeel | Ziekteverzuim personeel | 50.0 | 240000.0 | 120000.0 |
Overig | Schaalgrootte gemeente | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Overig | Ambitieniveau gemeente | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 10.0 | 1400000.0 | 140000.0 |
Bodemsanering | Verontreinigingsincident riolering | 80.0 | 300000.0 | 240000.0 |
Sociaal domein | Aanvullende AU inzake financiering Jeugd | 100.0 | 714000.0 | 714000.0 |
Personeel | Schaarste arbeidsmarkt financieel vertaald | 50.0 | 116000.0 | 58000.0 |
Overig | Formatieknelpunten bedrijfsvoering | 50.0 | 66500.0 | 33250.0 |
Belasting | Verlaagde opbrengsten leges | 100.0 | 100000.0 | 100000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regeling RID (ICT) | 10.0 | 200000.0 | 20000.0 |
Onderwijs | Huisvesting onderwijs | 80.0 | 500000.0 | 400000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschadeclaims | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
Calamiteiten, rampen | Rampen en Calamiteiten | 50.0 | 2400000.0 | 1200000.0 |
ICT algemeen | Duurzaamheid versnelde implementatie | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Omgevingswet | Niet-volledige implementatie Omgevingswet | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
GR / Verbonden partijen | Ambulante GGZ onzekerheid takenpakket | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Personeel | Effect CAO stijgingen versus financiering A.U. | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Overig | VRU inzake vergoeding vrijwillige brandweer | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
GR / Verbonden partijen | Stichting Binding Salaris risico obv eindschaal | 50.0 | 116000.0 | 58000.0 |
GR / Verbonden partijen | Stichting Binding, hogere werkgeverslasten | 80.0 | 20000.0 | 16000.0 |
Sociaal domein | Nagekomen facturen Jeugd en WMO | 80.0 | 1016480.0 | 813184.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg, volumestijging door open einderegelingen | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Sociaal domein | Participatie, ontschotting RDWI | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Sociaal domein | WSW, Rijksbezuiniging in takenpakket | 10.0 | 720000.0 | 72000.0 |
Sociaal domein | WMO abonnementstarief | 50.0 | 28000.0 | 14000.0 |
Sociaal domein | WMO aanbesteding hulpmiddelen | 50.0 | 94000.0 | 47000.0 |
Grondexploitatie | Gezonde exploitaties dorpshuizen | 50.0 | 25000.0 | 12500.0 |
Sociaal domein | WMO, prijs- en volumemutaties | 10.0 | 800000.0 | 80000.0 |
GR / Verbonden partijen | Gewaarborgde geldleningen zonder WSW | 10.0 | 3000000.0 | 300000.0 |
Sociaal domein | WSW garantievermogen - schadegemeente | 10.0 | 400000.0 | 40000.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantstelling verzelfstandiging sportfac. | 10.0 | 1050000.0 | 105000.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantstelling de Horden | 10.0 | 220000.0 | 22000.0 |
0 | |
---|---|
0 | Risico Omschreven als Geschatte kans van voorkomen |
1 | Klein Onwaarschijnlijk 10% Gemiddeld Aannemelijk 50% Groot Waarschijnlijk 80% |