Naam | Zeist |
---|---|
Code | 355 |
Provincie | Utrecht |
Inwonertal | 63322 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Projecten | Geconsolideerd risico Project Centrumplan | 50.0 | 3299650.0 | 1649825.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Geconsolideerd risico t.z.v. het geschil rond het economisch claimrecht m.b.t. onderwijsgebouwen van Zonnehuizen Veldheim-Stenia. | 30.0 | 3450406.0 | 1035121.8 |
Projecten | Geconsolideerd risico project Stationsgebied Driebergen-Zeist | 70.0 | 565750.0 | 396025.0 |
Grondexploitatie | Geconsolideerd risico grondexploitatie Beukbergen | 70.0 | 547275.0 | 383092.5 |
Projecten | De kosten van de geplande ontsluitingsweg in het project Huis ter Heide Zuid (directe relatie met project Huis ter Heide West, dat onderdeel is van Hart van de Heuvelrug) kunnen niet worden gedekt. | 50.0 | 650000.0 | 325000.0 |
Belasting | Als gevolg van verschil van inzicht over de gebruiksbestemming van de parkeergarage onder het gemeentehuis bestaat de kans dat de declaratie van BTW op het BCF moet worden terugbetaald, waardoor de gemeente meer kosten maakt. | 50.0 | 510000.0 | 255000.0 |
Informatieveiligheid | Als gevolg van het onjuiste gebruik van persoonsgegevens bestaat de kans dat op grond van de per 1/1/2016 ingevoerde wet Meldplicht Datalek aan de gemeente een boete wordt opgelegd door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). | 30.0 | 810000.0 | 243000.0 |
Belasting | Als gevolg van het De Pater arrest (naast het zakelijk gebruik ook sprake is van gebruik van een woning) bestaat de kans dat geen gebruikersheffing kan worden opgelegd waardoor de gemeente belastingopbrengsten misloopt | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
Belasting | Onjuiste grondslag voor de bepaling van de hoogte van de aanslag(en) | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
Belasting | Als gevolg van de btw controle door de belastingdienst bestaat de kans dat zij niet akkoord gaan met onze stellingname over de labeling van de garage waardoor er mogelijk geen recht is op suppletie van ondernemers-btw. | 30.0 | 570000.0 | 171000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | T abel 1. Overzicht van en verloop in kengetallen | |||
1 | Jaarrekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | |
2 | Netto schuldquote | -1% | 12% | 4% |
3 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -17% | -6% | -5% |
4 | Solvabiliteitsratio | 64% | 63% | 65% |
5 | Structurele exploitatieruimte | 4,75% | 1,27% | 3,54% |
6 | Grondexploitatie | -1% | 1% | 3% |
7 | Belastingcapaciteit | 89% | 93% | 93% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | R isiconr. | R isico | Kans Financieel gevolg Invloed | ||
1 | R893 | Geconsolideerd risico Project Centrumplan | 50% max.€ 3.299.650 28.57% | ||
2 | R704 | Geconsolideerd risico t.z.v. het geschil rond het economisch claimrecht m.b.t. onderwijsgebouwen van Zonnehuizen Veldheim-Stenia. | 30% max.€ 3.450.406 11.69% | ||
3 | R690 | Geconsolideerd risico project Stationsgebied Driebergen-Zeist | 70% | max.€ 565.750 | 4.48% |
4 | R467 | Geconsolideerd risico grondexploitatie Beukbergen | 70% | max.€ 547.275 | 4.33% |
5 | R368 | De kosten van de geplande ontsluitingsweg in het project Huis ter Heide Zuid (directe relatie met project Huis ter Heide West, dat onderdeel is van Hart van de Heuvelrug) kunnen niet worden gedekt. | 50% | max.€ 650.000 | 3.65% |
6 | R910 | A ls gevolg van verschil van inzicht over de gebruiksbestemming van de parkeergarage onder het gemeentehuis bestaat de kans dat de declaratie van BTW op het BCF moet worden terugbetaald, waardoor de gemeente meer kosten maakt. | 50% | max.€ 510.000 | 2.85% |
7 | R811 | A ls gevolg van het onjuiste gebruik van persoonsgegevens bestaat de kans dat op grond van de per 1/1/2016 ingevoerde wet Meldplicht Datalek aan de gemeente een boete wordt opgelegd door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). | 30% | max.€ 810.000 | 2.71% |
8 | R807 | A ls gevolg van het de Pater arrest (naast het zakelijk gebruik ook sprake is van gebruik van een woning) bestaat de kans dat geen gebruikersheffing kan worden opgelegd waardoor de gemeente belastingopbrengsten misloopt | 70% | max.€ 250.000 | 1.98% |
9 | R194 | Onjuiste grondslag voor de bepaling van de hoogte van de aanslag(en) | 70% | max.€ 250.000 | 1.97% |
10 | R926 | A ls gevolg van de btw controle door de belastingdienst bestaat de kans dat zij niet akkoord gaan met onze stellingname over de labeling van de garage waardoor er mogelijk geen recht is op suppletie van ondernemers-btw. | 30% | max.€ 570.000 | 1.90% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 3. Verdeling risico’s per kanscategorie en financieel gevolg excl. Sociaal Domein | ||||||
1 | F inancieel | Kans | 10% | 30% | 50% | 70% | 90% |
2 | x > € 1.500.000 | 4 | 1 | 2 | 1 | ||
3 | € 750.000 < x < € 1.500.000 | 5 | 4 | 1 | |||
4 | € 300.000 < x < € 750.000 | 20 | 9 | 4 | 4 | 2 | 1 |
5 | € 75.000 < x < € 300.000 | 61 | 23 | 16 | 15 | 4 | 3 |
6 | x < € 75.000 | 66 | 31 | 20 | 10 | 5 | |
7 | Geen financiële gevolgen | 83 | 48 | 17 | 12 | 5 | 1 |
8 | Totaal | 239 | 116 | 60 | 42 | 11 | 10 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | R isiconr. | R isico | Kans Financieel gevolg Invloed | ||
1 | R928 | Het aanpassen van het woonplaatsbeginsel in 2019 zal een heel groot financieel effect hebben. Het wegvallen van inkomsten en uitgaven zou per saldo neutraal moeten zijn, maar onduidelijk is of daadwerkelijk zo uitpakt. | 90% max.€ 500.000 | 28.29% | |
2 | R793 | Doordat er geen nieuwe instroom van Wsw-ers is, komt de betaalbaarheid van de pensioenen van de huidige Wsw-ers onder druk te staan. | 90% max.€ 500.000 | 28.12% | |
3 | R710 | A ls gevolg van de aanhoudende vraag voor schuldhulpverlening bestaat de kans dat de RDWI h ier blijvend meer capaciteit op in moet zetten met a ls gevolg dat de gemeente meer moet bijdragen. | 90% max.€ 240.000 | 13.47% | |
4 | R663 | Het aantal personen dat aanspraak maakt op beschermd wonen (ambulante begeleiding) is hoger, met als gevolg dat de kosten hoger zijn dan het budget dat Zeist hiervoor van centrumgemeente Utrecht ontvangt en een tekort ontstaat. | 50% max.€ 250.000 | 7.95% | |
5 | R785 | A ls gevolg van een te lage uitstroom uit de bijstand naar werk, in combinatie met afnemend budget ontstaan tekorten op het BUIG budget | 30% max.€ 387.000 | 7.16% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 5. Verdeling risico’s per kanscategorie en financieel gevolg Sociaal Domein | ||||||
1 | F inancieel | Kans | 10% | 30% | 50% | 70% | 90% |
2 | x > € 1.500.000 | ||||||
3 | € 750.000 < x < € 1.500.000 | 1 | 1 | ||||
4 | € 300.000 < x < € 750.000 | 2 | 1 | 1 | |||
5 | € 75.000 < x < € 300.000 | 6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
6 | x < € 75.000 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||
7 | Geen financiële gevolgen | 45 | 10 | 15 | 13 | 7 | |
8 | Totaal | 57 | 12 | 18 | 15 | 9 | 3 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel 6: Beschikbare weerstandscapaciteit excl. sociaal domein | ||
1 | Omschrijving | S tructureel | Incidenteel |
2 | Onvoorzien in exploitatie | € 361.363 | |
3 | structureel (€ 361.017 x factor 2,5) | € 903.407 | |
4 | Reserve weerstandsvermogen | € 10.058.061 | |
5 | Totaal | € 10.961.468 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel 7: Waardering ratio | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | U itstekend |
3 | B | 1 .4-2.0 | Ruim voldoende |
4 | C | 1 .0-1.4 | Voldoende |
5 | D | 0 .8-1.0 | Matig |
6 | E | 0 .6-0.8 | Onvoldoende |
7 | F | <0.6 | Ruim onvoldoende |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Omgevingswet | Als gevolg van de nieuwe omgevingswet die in 2021 van kracht wordt, bestaat de kans dat de benodigde software / ICT-aanpassingen niet tijdig gereed zijn | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Projecten | Geconsolideerd risico Project Centrumplan | 70.0 | 1210414.0 | 847289.8 |
Overig | Als gevolg van het op grote schaal woekeren van het onkruid Japanse Duizendknoop bestaat de kans dat extra moet worden ingezet op de bestrijding daarvan waardoor de gemeente extra kosten moet maken. | 90.0 | 750000.0 | 675000.0 |
Overig | Als gevolg van het afschaffen van de vrijstelling van vennootschapsbelasting voor overheidsbedrijven, wordt de gemeente geconfronteerd met extra lasten | 70.0 | 725000.0 | 507500.0 |
Projecten | Geconsolideerd risico project Stationsgebied Driebergen – Zeist | 70.0 | 501734.0 | 351213.8 |
Overig | Als gevolg van het jarenlang minimaliseren van onderhoud bij de 7 (open) parkeergarages (Voorheuvel, Promenade, Slotlaan 1 t/m 3, Perron en de Luifel) bestaat de kans er sprake is achterstallig onderhoud waarvoor onvoldoende budgetten voor handen zijn. | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
Projecten | Bij grotere projecten bestaat de kans dat projectdelen onvoldoende op elkaar worden afgestemd waardoor ze niet in zijn gezamenlijkheid integraal worden afgewogen. | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Personeel | Als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt bestaat de kans dat we geen goed gekwalificeerd personeel kunnen binnenhalen waardoor we kwetsbaar zijn op sleutelfuncties | 70.0 | 400000.0 | 280000.0 |
Grondexploitatie | Geconsolideerd risico grondexploitatie Beukbergen | 70.0 | 329549.0 | 230684.3 |
Informatieveiligheid | Per 25 mei 2018 is de Europese AVG – Algemene Verordening Gegevensbescherming – in werking getreden. Overtreding van de regels door nalatigheid kan leiden tot boetes tot 3 miljoen euro. Daarnaast kan schending van privacy tot imagoschade leiden. | 30.0 | 750000.0 | 225000.0 |
Sociaal domein | Als gevolg van diverse ontwikkelingen binnen de WMO (een hogere zorgvraag, zorgzwaarte, hoger inkoopcontract hulpmiddelen, hogere cao zorgaanbieders en een verdere toename van de zorgvraag a.g.v. het abonnementstarief) bestaat de kans dat budgetten worden overschreden, waardoor er een tekort ontstaat. | 90.0 | 750000.0 | 675000.0 |
Sociaal domein | Het aanpassen van het woonplaatsbeginsel (jeugdwet) in 2020 zal een heel groot financieel effect hebben. Het wegvallen van inkomsten en uitgaven zou per saldo neutraal moeten zijn, maar onduidelijk is of daadwerkelijk zo uitpakt | 90.0 | 750000.0 | 675000.0 |
Sociaal domein | Doordat er geen nieuwe instroom van Wsw-ers is, komt de betaalbaarheid van de pensioenen van de huidige Wsw-ers onder druk te staan | 90.0 | 500000.0 | 450000.0 |
Sociaal domein | De ontschottingssystematiek RDWI kan nadelig uitwerken voor Zeist, met als gevolg budgetoverschrijding. | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Sociaal domein | Het aantal personen dat aanspraak maakt op beschermd wonen (ambulante begeleiding) is hoger, met als gevolg dat de kosten hoger zijn dan het budget dat Zeist hiervoor van centrumgemeente Utrecht ontvangt en een tekort ontstaat. | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risiconr | Risico | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
1 | R893 | Geconsolideerd risico Project Centrumplan | 70% | max.€ 1.210.414 | 13,11% |
2 | R1004 | Als gevolg van het op grote schaal woekeren van het onkruid Japanse Duizendknoop bestaat de kans dat extra moet worden ingezet op de bestrijding daarvan waardoor de gemeente extra kosten moet maken. | 90% | max.€ 750.000 | 8,21% |
3 | R512 | Als gevolg van het afschaffen van de vrijstelling van vennootschapsbelasting voor overheidsbedrijven, wordt de gemeente geconfronteerd met extra lasten. | 70% | max.€ 725.000 | 6,13% |
4 | R767 | Als gevolg van de nieuwe omgevingswet die in 2021 van kracht wordt, bestaat de kans dat de benodigde software / ICT-aanpassingen niet tijdig gereed zijn. | 50% | max.€ 1.000.000 | 6,06% |
5 | R690 | Geconsolideerd risico project Stationsgebied Driebergen – Zeist | 70% | max.€ 501.734 | 4,29% |
6 | R994 | Als gevolg van het jarenlang minimaliseren van onderhoud bij de 7 (open) parkeergarages (Voorheuvel, Promenade, Slotlaan 1 t/m 3, Perron en de Luifel) bestaat de kans er sprake is achterstallig onderhoud waarvoor onvoldoende budgetten voor handen zijn. | 70% | max.€ 500.000 | 4,22% |
7 | R978 | Bij grotere projecten bestaat de kans dat projectdelen onvoldoende op elkaar worden afgestemd waardoor ze niet in zijn gezamenlijkheid integraal worden afgewogen. | 30% | max.€ 1.000.000 | 3.62% |
8 | R973 | Als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt bestaat de kans dat we geen goed gekwalificeerd personeel kunnen binnenhalen waardoor we kwetsbaar zijn op sleutelfuncties | 70% | max.€ 400.000 | 3.38% |
9 | R467 | Geconsolideerd risico grondexploitatie Beukbergen | 70% | max.€ 329.549 | 2.96% |
10 | R998 | Per 25 mei 2018 is de Europese AVG – Algemene Verordening Gegevensbescherming – in werking getreden. Overtreding van de regels door nalatigheid kan leiden tot boetes tot 3 miljoen euro. Daarnaast kan schending van privacy tot imagoschade leiden. | 30% | max.€ 750.000 | 2.74% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 2. Verdeling risico’s per kanscategorie en financieel gevolg excl. Sociaal Domein | ||||||
1 | Financieel | Kans | 10% | 30% | 50% | 70% | 90% |
2 | x > € 1.500.000 | ||||||
3 | € 750.000 < x < € 1.500.000 | 6 | 3 | 1 | 1 | 1 | |
4 | € 300.000 < x < € 750.000 | 20 | 5 | 9 | 5 | 1 | |
5 | € 75.000 < x < € 300.000 | 36 | 15 | 12 | 6 | 1 | 2 |
6 | x < € 75.000 | 31 | 17 | 10 | 3 | 1 | |
7 | Geen financiële gevolgen | 70 | 46 | 10 | 10 | 3 | 1 |
8 | Totaal | 163 | 86 | 42 | 20 | 11 | 4 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risiconr | Risico | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
1 | R725 | Als gevolg van diverse ontwikkelingen binnen de WMO (een hogere zorgvraag, zorgzwaarte, hoger inkoopcontract hulpmiddelen, hogere cao zorgaanbieders en een verdere toename van de zorgvraag a.g.v. het abonnementstarief) bestaat de kans dat budgetten worden overschreden, waardoor er een tekort ontstaat. | 90% | max.€ 750.000 | 24,72% |
2 | R928 | Het aanpassen van het woonplaatsbeginsel (jeugdwet) in 2020 zal een heel groot financieel effect hebben. Het wegvallen van inkomsten en uitgaven zou per saldo neutraal moeten zijn, maar onduidelijk is of daadwerkelijk zo uitpakt. | 90% | max.€ 750.000 | 24,60% |
3 | R793 | Doordat er geen nieuwe instroom van Wsw-ers is, komt de betaalbaarheid van de pensioenen van de huidige Wsw-ers onder druk te staan. | 90% | max.€ 500.000 | 16,45% |
4 | R781 | De ontschottingssystematiek RDWI kan nadelig uitwerken voor Zeist, met als gevolg budgetoverschrijding. | 90% | max.€ 250.000 | 8,26% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risiconr | Risico | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
1 | R663 | Het aantal personen dat aanspraak maakt op beschermd wonen (ambulante begeleiding) is hoger, met als gevolg dat de kosten hoger zijn dan het budget dat Zeist hiervoor van centrumgemeente Utrecht ontvangt en een tekort ontstaat. | 50% | max.€ 250.000 | 4.64% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 4. Verdeling risico’s per kanscategorie en financieel gevolg Sociaal Domein | ||||||
1 | Financieel | Kans | 10% | 30% | 50% | 70% | 90% |
2 | x > € 1.500.000 | ||||||
3 | € 750.000 < x < € 1.500.000 | ||||||
4 | € 300.000 < x < € 750.000 | 4 | 1 | 3 | |||
5 | € 75.000 < x < € 300.000 | 7 | 2 | 2 | 3 | ||
6 | x < € 75.000 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||
7 | Geen financiële gevolgen | 20 | 4 | 4 | 8 | 4 | |
8 | Totaal | 34 | 4 | 8 | 11 | 4 | 7 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel 5: Beschikbare weerstandscapaciteit excl. sociaal domein | ||
1 | Omschrijving | Structureel | Incidenteel |
2 | Onvoorzien in exploitatie | € 373.228 | |
3 | structureel (€ 373.228 x factor 2,5) | € 933.070 | |
4 | Reserve weerstandsvermogen | € 7.443.456 | |
5 | Totaal | € 8.376.526 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel 6: Waardering ratio | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | Uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | Ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | Voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | Matig |
6 | E | 0.6-0.8 | Onvoldoende |
7 | F | <0.6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 7 Overzicht van en verloop in kengetallen | ||||||
1 | Kengetallen | Jaarrekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Mjr 2020 | Mjr 2021 | Mjr 2022 |
2 | Netto schuldquote | -5% | 4% | 7% | 2% | -3% | -10% |
3 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -14% | -5% | 2% | -2% | -6% | -12% |
4 | Solvabiliteitsratio | 67% | 65% | 66% | 66% | 66% | 67% |
5 | Structurele exploitatieruimte | 2,34% | 3,54% | 3,49% | 3,10% | 3,21% | 3,54% |
6 | Grondexploitatie | 0% | 3% | -3% | -2% | 0% | 1% |
7 | Belastingcapaciteit | 90% | 93% | 90% | 90% | 90% | 90% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Als gevolg van stijgende marktprijzen, toenemende rentekosten, etc. bestaat de kans dat de kosten van projecten (grondexploitaties) sneller stijgen dan de oorspronkelijke projectbegroting waardoor dit een nadelig effect heeft op het projectresultaat. | 90.0 | 900000.0 | 810000.0 |
Kapitaalgoederen | Als gevolg van het op grote schaal woekeren van het onkruid Japanse Duizendknoop bestaat de kans dat extra moet worden ingezet op de bestrijding daarvan waardoor de gemeente extra kosten moet maken. | 90.0 | 750000.0 | 675000.0 |
Projecten | Als gevolg van het ramen van werken (sloop, bouw- en woonrijp) maken op basis van kengetallen, kan bij verdere uitwerking blijken dat de ramingen te laag zijn ingeschat. | 50.0 | 800000.0 | 400000.0 |
Grondexploitatie | Als gevolg het te globaal inschatten van de opbrengsten (bij aanvang van een project) en het beperkt rekening kunnen houden met marktontwikkelingen (VON prijzen uit de woningbouwdifferentiatie), bestaat de kans dat opbrengsten te hoog in de projectbegroting zijn ingeschat waardoor dit nadelige effecten heeft voor het eindresultaat van het project. | 50.0 | 750000.0 | 375000.0 |
Kapitaalgoederen | Als gevolg van het jarenlang minimaliseren van onderhoud bij de 7 (open) parkeergarages (Voorheuvel, Promenade, Slotlaan 1 t/m 3, Perron en de Luifel) bestaat de kans dat er een inhaalslag gemaakt moet worden in onderhoud waarvoor onvoldoende budgetten voor handen zijn. | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
GR / Verbonden partijen | Als gevolg van het niet kunnen nakomen van de financiële verplichtingen aangaande een geldlening door de Stichting Nu voor Straks bestaat de kans dat er een beroep wordt gedaan op de garantstelling door de gemeente, waardoor de gemeente voor extra kosten staat. | 30.0 | 890000.0 | 267000.0 |
Informatieveiligheid | Per 25 mei 2018 is de Europese AVG – Algemene Verordening Gegevensbescherming – in werking getreden. Overtreding van de regels door nalatigheid kan leiden tot boetes tot 3 miljoen euro. Daarnaast kan schending van privacy tot imagoschade leiden. | 30.0 | 750000.0 | 225000.0 |
Grondexploitatie | Als gevolg van het in eigendom houden van huurkavels bestaat de kans dat de huurprijs de exploitatielasten niet volledig afdekken. | 90.0 | 225000.0 | 202500.0 |
Dividend/Rente | Als gevolg van een mogelijke stijging van de rente bestaat de kans op een tekort, omdat het gehanteerde rentepercentage in het plan (Buitensport) lager is. | 90.0 | 200000.0 | 180000.0 |
Belasting | Als gevolg van de btw-controle door de Belastingdienst bestaat de kans dat zij niet akkoord gaan met onze stellingname over de labeling van de garage raadhuis waardoor er mogelijk geen recht is op suppletie van ondernemers-btw. | 30.0 | 570000.0 | 171000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 1 Overzicht van en verloop in kengetallen | ||||||
1 | B egroting jaar 2020 | Verloop van de kengetallen | |||||
2 | Kengetallen: | Jaarrekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Mjr 2021 | Mjr 2022 | Mjr 2023 |
3 | Netto schuldquote | -/- 1% | 7% | 18% | 13% | 6% | -/- 2% |
4 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -/- 8% | 2% | 13% | 8% | 1% | -/- 5% |
5 | Solvabiliteitsratio | 69% | 66% | 64% | 66% | 65% | 65% |
6 | Structurele exploitatieruimte | -/- 3% | 3% | -/- 1% | -/- 1% | -/- 1% | -/- 1% |
7 | Grondexploitatie | 1% | -/- 3% | 4% | 2% | -/- 1% | -/- 2% |
8 | Belastingcapaciteit | 89% | 90% | 101% | 101% | 101% | 101% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risiconr Risico | Maatregelen | Kans Financieel gevolg | ||
1 | R1118 | Als gevolg van stijgende marktprijzen, toenemende rentekosten, etc. bestaat de kans dat de kosten van projecten (grondexploitaties) sneller stijgen dan de oorspronkelijke projectbegroting waardoor dit een nadelig effect heeft op het projectresultaat. | 90% | max.€ 900.000 | |
2 | R1004 | Als gevolg van het op grote schaal woekeren van het onkruid Japanse Duizendknoop bestaat de kans dat extra moet worden ingezet op de bestrijding daarvan waardoor de gemeente extra kosten moet maken. | 90% | max.€ 750.000 | |
3 | R1120 | Als gevolg van het ramen van werken (sloop, bouw- en woonrijp) maken op basis van kengetallen, kan bij verdere uitwerking blijken dat de ramingen te laag zijn ingeschat. | Meer detail in projectramingen aanbrengen | 50% | max.€ 800.000 |
4 | R1122 | Als gevolg het te globaal inschatten van de opbrengsten (bij aanvang van een project) en het beperkt rekening kunnen houden met marktontwikkelingen (VON prijzen uit de woningbouwdifferentiatie), bestaat de kans dat opbrengsten te hoog in de projectbegroting zijn ingeschat waardoor dit nadelige effecten heeft voor het eindresultaat van het project. | Marktwaarden toetsen met taxaties en second opinions. Daarnaast woningbouwdifferentiatie aanpassen naar huidige markt of de ramingen bijstellen. | 50% | max.€ 750.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risiconr Risico | Maatregelen | Kans Financieel gevolg | ||
1 | R994 | Als gevolg van het jarenlang minimaliseren van onderhoud bij de 7 (open) parkeergarages (Voorheuvel, Promenade, Slotlaan 1 t/m 3, Perron en de Luifel) bestaat de kans dat er een inhaalslag gemaakt moet worden in onderhoud waarvoor onvoldoende budgetten voor handen zijn. | Inventarisatie heeft plaatsgevonden en de plannen worden nu uitgewerkt om te komen tot een duurzaam en kwalitatief onderhoudsniveau. In het najaar worden de onderhoudsplannen opgesteld. Financieel inzicht wordt eind 2019/begin 2020 verwacht. | 70% | max.€ 500.000 |
2 | R1006 | Als gevolg van het niet kunnen nakomen van de financiële verplichtingen aangaande een geldlening door de Stichting Nu voor Straks bestaat de kans dat er een beroep wordt gedaan op de garantstelling door de gemeente, waardoor de gemeente voor extra kosten staat. | De gemeente heeft recht van hypotheek en de waarde van de woningen zal - naar verwachting - hoger zijn dan het leningbedrag. Daar het een nieuwe en daardoor onbekende partij is, is er nog wel sprake van een risico. | 30% | max.€ 890.000 |
3 | R998 | Per 25 mei 2018 is de Europese AVG – Algemene Verordening Gegevensbescherming – in werking getreden. Overtreding van de regels door nalatigheid kan leiden tot boetes tot 3 miljoen euro. Daarnaast kan schending van privacy tot imagoschade leiden. | Per 15 april 2018 zijn de Functionarissen Gegevensbescherming in dienst getreden. Zij adviseren ons over informatieveiligheid en privacy, stellen hiervoor plannen op en toetsen achteraf of wij de gezamenlijke afspraken nakomen. Technische maatregelen als up to date anti-virussoftware/scanners en firewall; beheer en onderhoud new generation netwerkdetectiesoftware. Houding- en gedragscomponenten in de organisatie (hoe ga ik veilig en integer met informatie om?) via trainingen en workshops. | 30% | max.€ 750.000 |
4 | R545 | Als gevolg van het in eigendom houden van huurkavels bestaat de kans dat de huurprijs de exploitatielasten niet volledig afdekken. | 90% | max.€ 225.000 | |
5 | R986 | Als gevolg van een mogelijke stijging van de rente bestaat de kans op een tekort, omdat het gehanteerde rentepercentage in het plan (Buitensport) lager is. | De gemeente Zeist heeft weinig invloed op de ontwikkeling van de marktrente. Wel is er enige invloed op de verhouding Vreemd en Eigen Vermogen door een goed algemeen treasury beheer. Dit valt echter buiten de invloedssfeer van het programma Buitensport. | 90% | max.€ 200.000 |
6 | R926 | Als gevolg van de btw controle door de belastingdienst bestaat de kans dat zij niet akkoord gaan met onze stellingname over de labeling van de garage raadhuis waardoor er mogelijk geen recht is op suppletie van ondernemers-btw. | Eventueel bezwaar en beroep. Externe ondersteuning door fiscalisten. | 30% | max.€ 570.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 3. Verdeling risico’s per kanscategorie en financieel gevolg excl.Sociaal Domein | ||||||
1 | Financieel | Kans | 10% | 30% | 50% | 70% | 90% |
2 | x > € 1.500.000 | 1 | 1 | ||||
3 | € 750.000 < x < € 1.500.000 | 7 | 4 | 1 | 1 | 1 | |
4 | € 300.000 < x < € 750.000 | 17 | 7 | 6 | 2 | 1 | 1 |
5 | € 75.000 < x < € 300.000 | 49 | 19 | 17 | 9 | 2 | 2 |
6 | x < € 75.000 | 47 | 21 | 16 | 8 | 1 | 1 |
7 | Geen financiële gevolgen | 154 | 55 | 20 | 70 | 3 | 6 |
8 | Totaal | 275 | 107 | 60 | 90 | 7 | 11 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risiconr Risico | Maatregelen | Kans Financieel gevolg | ||
1 | R928 | Het aanpassen van het woonplaatsbeginsel (jeugdwet) in 2021 zal een heel groot financieel effect hebben. Het wegvallen van inkomsten en uitgaven zou per saldo neutraal moeten zijn, maar onduidelijk is of daadwerkelijk zo uitpakt. | We zetten ons via een lobby bij Den Haag in voor een overgangsregeling voor kinderen waarbij niet bekend is waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen. | 90% | max.€ 750.000 |
2 | R725 | Als gevolg van diverse ontwikkelingen binnen de WMO (een hogere zorgvraag, zorgzwaarte, hoger inkoopcontract hulpmiddelen en een verdere toename van de zorgvraag agv het abonnementstarief) bestaat de kans dat budgetten worden overschreden, waardoor er een tekort ontstaat. | Meer kostenbewustzijn bij beschikkers realiseren, meer innovatie en overleg met zorgaanbieders en huisartsen . Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar fraude en niet effectief gebruik van zorgkosten. | 90% | max.€ 750.000 |
3 | R1022 | Als gevolg van de CAO ontwikkelingen bij de aanbieders voor huishoudelijke hulp bestaat de kans dat we onze tarieven moeten verhogen waardoor we financieel te weinig budget hebben | Voor 2019 is met de aanbieders een overgangsjaar afgesproken. 2020 zullen er nieuwe afspraken moeten liggen. | 90% | max.€ 500.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risiconr Risico | Maatregelen | Kans Financieel gevolg | ||
1 | R1024 | Als gevolg van een toename van het aantal personen met dagbesteding bestaat de kans dat het budget hiervoor ontoereikend is. | 90% | max.€ 400.000 | |
2 | R1021 | Als gevolg van de rechtelijke uitspraak omtrent resultaatfinanciering bij de HH bestaat de kans dat de nieuw te kiezen oplossing duurder uitpakt en het budget daarvoor ontoereikend is. | 90% | max.€ 300.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 5. Verdeling risico’s per kanscategorie en financieel gevolg excl. Sociaal Domein | ||||||
1 | Financieel | Kans | 10% | 30% | 50% | 70% | 90% |
2 | x > € 1.500.000 | ||||||
3 | € 750.000 < x < € 1.500.000 | ||||||
4 | € 300.000 < x < € 750.000 | 6 | 2 | 4 | |||
5 | € 75.000 < x < € 300.000 | 13 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
6 | x < € 75.000 | 3 | 3 | ||||
7 | Geen financiële gevolgen | 21 | 5 | 2 | 14 | ||
8 | Totaal | 43 | 5 | 9 | 18 | 2 | 9 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel 6: Beschikbare weerstandscapaciteit excl. Sociaal Domein | ||
1 | Omschrijving | Structureel | Incidenteel |
2 | Onvoorzien in exploitatie | € 385.606 | |
3 | Structureel (€ 385.606 x factor 2,5) | € 964.017 | |
4 | Reserve weerstandsvermogen | € 5.741.076 | |
5 | Totaal | € 6.705.093 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel 7: Waardering ratio | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | Uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | Ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | Voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | Matig |
6 | E | 0.6-0.8 | Onvoldoende |
7 | F | <0.6 | Ruim onvoldoende |