Naam | Bloemendaal |
---|---|
Code | 377 |
Provincie | Noord-Holland |
Inwonertal | 23208 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Grondexploitatie Vijverpark Overveen (vm. Marinehospitaalterrein) | None | None | 96500.0 |
Personeel | Tegenvallers bij uitvoering van de APPA | None | None | None |
Grondexploitatie | Grondexploitatie Haringbuys | None | None | 87600.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Claim aannemer baggerwerkzaamheden | 30.0 | 320000.0 | 96000.0 |
Belasting | Afschaffing van precariobelasting op netwerken vanaf 2022 (ongeveer € 750.000) | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Mogelijk is de gemeente btw verschuldigd over parkeren openbare weg. Er is een uitspraak gedaan in 2016 dat gemeenten 21 procent btw betalen over de parkeerinkomsten aan de openbare weg. Dat is een opmerkelijke uitspraak omdat het oordeel afwijkt van alle eerdere jurisprudentie en beleidsregels over dit thema. Er wordt beroep ingesteld. | 60.0 | 200000.0 | 120000.0 |
Gemeentefonds | Mogelijke ronde herverdeling gemeentefonds | None | None | None |
Sociaal domein | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). Gezien de uitkomsten 2015 sociaal domein wordt het risico vooral opgevangen door de egalisatiereserve sociaal domein. Daarom geen sprake meer van structureel risico, incidenteel risico is verlaagd van € 300.000 naar € 150.000. | 60.0 | 150000.0 | 90000.0 |
Bodemsanering | Explosievenopsporing. Mogelijk dienen hiervoor onverwachts substantiële kosten gemaakt te worden. | 30.0 | 500000.0 | 150000.0 |
Overig | Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten) | None | None | 1292100.0 |
Beschikbare structurele weerstandscapaciteit | |||
---|---|---|---|
| € 380.503 | ||
| € 50.000 | ||
| € 1.292.100 | ||
Totaal: | € 1.722.603 |
10. Risico's laag en onbekend | |||
---|---|---|---|
Omschrijving: | Conform de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015 wordt voor risico's laag en onbekend 3% van de beïnvloedbare lasten berekend. | ||
Impact | Laag | ||
Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten) |
A. Beschikbare weerstandscapaciteit | |||
---|---|---|---|
Dit zijn de middelen en mogelijkheden waarover een gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote risico's van materiële betekenis in financiële zin af te dekken. We onderscheiden incidentele en structurele weerstandscapaciteit. Voor Bloemendaal bedraagt de incidentele weerstandscapaciteit € 7,84 miljoen en de structurele weerstandscapaciteit € 1,72 miljoen. Deze worden nader toegelicht onder A. |
B. Benodigde weerstandscapaciteit (de risico's) | |||
---|---|---|---|
Inventarisatie van de risico's die niet op een andere wijze zijn ondervangen en die een financieel gevolg kunnen hebben. Een risico is in dit verband een kans op het zich voordoen van een onvoorziene gebeurtenis met een nadelig gevolg. De risico's worden ingeschat op € € 1,81 miljoen incidenteel en € 0,12 miljoen structureel. Deze worden nader toegelicht onder B. |
Normtabel weerstandsvermogen | |
> 2,0 | uitstekend |
1,4 - 2,0 | ruim voldoende |
1,0 - 1,4 | voldoende |
< 1,0 | onvoldoende |
Ratio incidenteel weerstandsvermogen | |||
---|---|---|---|
A. Beschikbare incidentele weerstandscapaciteit | € 7.836.969 | ||
_______________________________________ = | ____________ | = 4,3 | |
B. Benodigde incidentele weerstandscapaciteit | € 1.812.200 | ||
Ratio incidenteel weerstandsvermogen inclusief niet vrij aanwendbaar | 22,2 | ||
Benodigde bufferreserve (90% incidenteel weerstandsvermogen) | € 1.630.980 | ||
Vereist niveau flexibele algemene reserve (3% begrotingstotaal) | VOLDOENDE |
Ratio structureel weerstandsvermogen | |||
---|---|---|---|
A. Beschikbare structurele weerstandscapaciteit | € 1.722.603 | ||
_______________________________________ = | ____________ | = 14,4 | |
B. Benodigde structurele weerstandscapaciteit | € 120.000 |
Beschikbare incidentele weerstandscapaciteit | |||
---|---|---|---|
Bufferreserve | € 1.751.751 | ||
Flexibele algemene reserve | € 3.425.209 | ||
Reserve afbouw schulden | € 2.660.009 | ||
Totaal incidentele weerstandscapaciteit: | € 7.836.969 |
Berekening benodigde weerstandscapaciteit (risico's) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Maximaal | Incidenteel | Structureel | ||||
risico | Kans | % | risico | risico | ||
1 | Tegenvallers bij uitvoering van de APPA. | PM | ||||
2 | Grondexploitatie Vijverpark Overveen (vm. Marinehospitaalterrein) | € 96.500 | hoog | € 96.500 | € 0 | |
3 | Grondexploitatie Haringbuys | € 87.600 | hoog | € 87.600 | ||
4 | Claim aannemer baggerwerkzaamheden | € 320.000 | midden | 30% | € 96.000 | |
5 | Afschaffing van precariobelasting op netwerken vanaf 2022 (ongeveer € 750.000) | PM | € 0 | |||
6 | Mogelijk is de gemeente btw verschuldigd over parkeren openbare weg. Er is een uitspraak gedaan in 2016 dat gemeenten 21 procent btw betalen over de parkeerinkomsten aan de openbare weg. Dat is een opmerkelijke uitspraak omdat het oordeel afwijkt van alle eerdere jurisprudentie en beleidsregels over dit thema. Er wordt beroep ingesteld. | € 200.000 | € 0 | 60% | € 120.000 | |
7 | Mogelijke ronde herverdeling gemeentefonds | PM | ||||
8 | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). Gezien de uitkomsten 2015 sociaal domein wordt het risico vooral opgevangen door de egalisatiereserve sociaal domein. Daarom geen sprake meer van structureel risico, incidenteel risico is verlaagd van € 300.000 naar € 150.000. | € 150.000 | hoog | 60% | € 90.000 | € 0 |
9 | Explosievenopsporing. Mogelijk dienen hiervoor onverwachts substantiële kosten gemaakt te worden. | € 500.000 | midden | 30% | € 150.000 | |
10 | Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten) | laag | € 1.292.100 | |||
TOTAAL | € 1.354.100 | € 1.812.200 | € 120.000 |
1. Tegenvallers bij uitvoering van de APPA | |||
---|---|---|---|
Omschrijving: | Tegenvallers bij uitvoering van de APPA. | ||
Impact | P.M. | ||
APPA: Bij de daadwerkelijke pensionering van wethouders (na hun 65e) moet nog een bedrag worden nabetaald voor de actuariële ophoging van het wethouderspensioen. Om welk geldbedrag het gaat valt niet te zeggen. Verder bestaat het risico dat door (verdere) renteverlaging de gemeente moet bijstorten ivm de APPA-verplichtingen. |
2. Grondexploitatie Park Tetterode (Marinehospitaal) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving: | Grondexploitatie Vijverpark Overveen (vm. Marinehospitaalterrein) | ||
Impact | € 96.500 | ||
De grondexploitatie is per balansdatum 31 december 2016 geliquideerd. Er zijn verplichtingen opgenomen voor de afrondende werkzaamheden. Resteert het risico voor claims planschade. Het bedrag is overgenomen uit de grondexploitatie. |
3. Grondexploitatie Haringbuys | |||
---|---|---|---|
Omschrijving: | Grondexploitatie Haringbuys | ||
Impact | € 87.600 | ||
De grondexploitatie is per balansdatum 31 december 2016 geliquideerd. Er zijn verplichtingen opgenomen voor de afrondende werkzaamheden. Er resteren risico’s voor claims planschade en gevolgen invoeren vennootschapsbelastingplicht. Voor de fiscale claim inzake dispuut met de fiscus over de BTW belaste levering van 6 kavels is een voorziening ad € 315.000 gevormd ter hoogte van het maximale bedrag aan naheffing verminderd met een correctie van de vooraftrek BTW en de reeds betaalde overdrachtsbelasting. Het bedrag is overgenomen uit de grondexploitatie. |
4. Claim aannemer baggerwerkzaamheden | |||
---|---|---|---|
Omschrijving: | Claim aannemer baggerwerkzaamheden | ||
Impact | Midden | ||
Mogelijk wordt de gemeente veroordeeld tot het voldoen van een claim van maximaal € 320.000 |
5. Afschaffing precariobelasting op netwerken vanaf 2022 | |||
---|---|---|---|
Omschrijving: | Afschaffing van precariobelasting op netwerken vanaf 2022 (ongeveer € 750.000) | ||
Impact | P.M. | ||
Op 21 februari 2017 heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel om precario op netwerken af te schaffen, daarbij is de overgangstermijn bij amendement verkort van 10 naar 5 jaar. De Eerste Kamer deed het wetsvoorstel op 21 maart 2017 als een hamerstuk af. Het wetsvoorstel gaat uit van afschaffing, maar geeft gemeenten nog vijf (dat was tien jaar) de mogelijkheid om precariobelasting te blijven heffen. Na afloop van deze termijn is precarioheffing op nutsnetwerken niet meer mogelijk. De overgangstermijn van 5 jaar geldt als overgangsmaatregel, er zijn verder geen flankerende maatregelen te verwachten. |
6. Mogelijk is de gemeente BTW verschuldigd voor parkeren op de openbare weg | |||
---|---|---|---|
Omschrijving: | Mogelijk is de gemeente BTW verschuldigd voor parkeren op de openbare weg. | ||
Impact | Hoog, maximaal € 200.000 | ||
Mogelijk is de gemeente btw verschuldigd over parkeren openbare weg. Er is een uitspraak gedaan in 2016 dat gemeenten 21 procent btw betalen over de parkeerinkomsten aan de openbare weg. Dat is een opmerkelijke uitspraak omdat het oordeel afwijkt van alle eerdere jurisprudentie en beleidsregels over dit thema. Er wordt beroep ingesteld. |
7. Mogelijk nieuwe herverdeling van Gemeentefonds (onderhoud) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving: | Mogelijk nieuwe ronde onderhoud/herverdeling Gemeentefonds en verruiming belastinggebied gemeenten | ||
Impact | PM | ||
Mogelijk opnieuw herverdeeleffecten onderhoud gemeentefonds, verruiming van het belastinggebied van gemeenten kan leiden tot hogere korting op gemeentefonds. |
8. Open einde regelingen / decentralisatie taken sociale domein | |||
---|---|---|---|
Omschrijving: | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk. | ||
Impact | Hoog | ||
Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). Gezien de uitkomsten 2015 sociaal domein wordt het risico vooral opgevangen door de egalisatiereserve sociaal domein. Daarom is er geen sprake meer van structureel risico. Verder is een het incidenteel risico van € 150.000 opgenomen. |
9. Explosievenopsporing | |||
---|---|---|---|
Omschrijving: | Mogelijk zijn incidenteel extra middelen nodig voor explosievenopsporing en -opruiming. | ||
Impact | Midden | ||
Het berekende risico is € 150.000. |
Kengetallen | Jaarrekening 2016 | Begr 2017 | Begr 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Normering raad | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Netto schuldquote | 59,61% | 52,11% | 66,56% | 63,57% | 57,70% | 52,36% | Lager dan 90% | |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 59,61% | 52,11% | 66,08% | 63,10% | 57,24% | 51,91% | Lager dan 90% | |
Solvabiliteitsratio | 38,41% | 33,90% | 37,62% | 39,43% | 40,65% | 41,70% | Hoger dan 50% | |
Structurele exploitatieruimte | 4,06% | 0,03% | 0,51% | -0,82% | -1,18% | -1,43% | Hoger dan 0% | |
Grondexploitatie | 0,00% | 6,95% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | Lager dan 20% | |
Belastingcapaciteit / woonlasten | 161,79% | 158,43% | 171,22% | 171,22% | 171,22% | 171,22% | Hoger dan 105% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Personeel | Tegenvallers bij uitvoering van de APPA. | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Risico's outsourcing GRIT | 60.0 | 185000.0 | 111000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie Vijverpark Overveen | 100.0 | 96500.0 | 96500.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie Haringbuys | 100.0 | 87600.0 | 87600.0 |
Gemeentefonds | Mogelijk (opnieuw) herverdeeleffecten gemeentefonds | None | None | None |
Sociaal domein | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). Gezien de uitkomsten sociaal domein wordt het risico vooral opgevangen door de egalisatiereserve sociaal domein. Daarom geen sprake meer van structureel risico. Voor een incidenteel risico wordt € 150.000 berekend | 60.0 | 150000.0 | 90000.0 |
Sociaal domein | Door invoering abonnementstarief WMO i.p.v. inkomensafhankelijke bijdrage kan een aanzuigende werking op WMO zorg ontstaan waardoor de kosten stijgen. | None | None | None |
Overig | Explosievenopsporing. Mogelijk dienen hiervoor onverwachts substantiële kosten gemaakt te worden. | 30.0 | 500000.0 | 150000.0 |
0 | |
---|---|
0 | Beschikbare incidentele weerstandscapaciteit |
1 | Bufferreserve € 1.544.580 Flexibele algemene reserve € 4.488.672 Reserve afbouw schulden € 4.057.696 Totaal incidentele weerstandscapaciteit: € 10.090.948 |
0 | |
---|---|
0 | B. Benodigde weerstandscapaciteit (de risico's) |
1 | Inventarisatie van de risico's die niet op een andere wijze zijn ondervangen en die een financieel gevolg kunnen hebben. Een risico is in dit verband een kans op het zich voordoen van een onvoorziene gebeurtenis met een nadelig gevolg. De risico's worden ingeschat op € € 1,88 miljoen incidenteel en nul structureel. Deze worden nader toegelicht onder B. |
0 | |
---|---|
0 | Normtabel weerstandsvermogen |
1 | > 2,0 uitstekend |
2 | 1,4 - 2,0 ruim voldoende |
3 | 1,0 - 1,4 voldoende |
4 | < 1,0 onvoldoende |
0 | |
---|---|
0 | Ratio incidenteel weerstandsvermogen |
1 | € 10.090.948 A. Beschikbare incidentele weerstandscapaciteit ____________ = 5,4 _______________________________________ = € 1.876.670 B. Benodigde incidentele weerstandscapaciteit Ratio incidenteel weerstandsvermogen inclusief niet vrij 23,9 aanwendbaar € 1.689.003 Benodigde bufferreserve (90% incidenteel weerstandsvermogen) Vereist niveau flexibele algemene reserve (3% begrotingstotaal) VOLDOENDE |
0 | |
---|---|
0 | A. Beschikbare weerstandscapaciteit |
1 | Dit zijn de middelen en mogelijkheden waarover een gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote risico's van materiële betekenis in financiële zin af te dekken. We onderscheiden incidentele en structurele weerstandscapaciteit. Voor Bloemendaal bedraagt de incidentele weerstandscapaciteit € 10,09 miljoen en de structurele weerstandscapaciteit € 1,39 miljoen. Deze worden nader toegelicht onder A. |
0 | |
---|---|
0 | Ratio structureel weerstandsvermogen |
1 | € 1.391.570 A. Beschikbare structurele weerstandscapaciteit ____________ = _______________________________________ = € 0 B. Benodigde structurele weerstandscapaciteit |
0 | |
---|---|
0 | Beschikbare structurele weerstandscapaciteit |
1 | € 0 OZB woningen 5% boven macronorm (geen ruimte) € 50.000 Onvoorzien € 1.341.570 Ombuigingsruimte (3% beïnvloedbare lasten) Totaal: € 1.391.570 |
0 | |
---|---|
0 | Berekening benodigde weerstandscapaciteit (risico's) Maximaal Incidenteel Structureel risico Kans % risico risico |
1 | 1 Tegenvallers bij uitvoering van de APPA. PM 2 Risico's outsourcing GRIT € 185.000 hoog 60% € 111.000 3 Grondexploitatie Vijverpark Overveen € 96.500 midden € 96.500 € 0 4 Grondexploitatie Haringbuys € 87.600 midden € 87.600 5 Mogelijk (opnieuw) herverdeeleffecten PM gemeentefonds Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). Gezien de uitkomsten sociaal domein wordt het 6 € 150.000 hoog 60% € 90.000 € 0 risico vooral opgevangen door de egalisatiereserve sociaal domein. Daarom geen sprake meer van structureel risico. Voor een incidenteel risico wordt € 150.000 berekend. Door invoering abonnementstarief WMO 7 PM i.p.v. inkomensafhankelijke bijdrage kan een aanzuigende werking op WMO zorg ontstaan waardoor de kosten stijgen. Explosievenopsporing. Mogelijk dienen 8 hiervoor onverwachts substantiële kosten € 500.000 midden 30% € 150.000 gemaakt te worden. 9 Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten) laag € 1.341.570 TOTAAL € 1.019.100 € 1.876.670 € 0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | APPA: Bij de daadwerkelijke pensionering van wethouders (na hun 65e) moet nog een bedrag worden nabetaald voor de actuariële ophoging van het wethouderspensioen. Om welk geldbedrag het gaat valt niet te zeggen. Verder bestaat het risico dat door (verdere) renteverlaging de gemeente moet bijstorten i.v.m. de APPA-verplichtingen. | ||||
1 | 2. Risico's outsourcing GRIT | ||||
2 | Omschrijving: Impact | Tijdelijk hogere kosten i.v.m. outsourcing en risico's aanbesteding hiervan. | |||
3 | Het risico is berekend op € 111.000 | ||||
4 | GRIT is de lichte gemeenschappelijke regeling, die voor Heemstede en Bloemendaal het IT beheer uitvoert. Naar aanleiding van de in 2017 uitgevoerde Gateway review is besloten het door GRIT uitgevoerde beheer van onze ICT systemen te outsourcen naar een externe partij. De Europese aanbesteding voor de outsourcing van ICT beheertaken is in 2018 gestart en de definitieve gunning wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2019. Met de outsourcing verandert de GRIT van een beheersorganisatie naar een regie-organisatie. Er zal sprake zijn van een transitiefase, waarin taken en kennis worden overgedragen aan de externe partij die uit de aanbesteding is gekomen. De verwachting is dat de transitiefase leidt tot extra tijdelijke kosten. Een grove indicatie is dat de transitiekosten kunnen oplopen tot ruim € 400.000. Hiervan komt 46% ten laste van de gemeente Bloemendaal, afgerond dus € 185.000. Op het moment dat de financiële consequenties van de outsourcing en de transitiefase beter in te schatten zijn, zullen deze in een separaat voorstel aan de raad ter goedkeuring worden voorgelegd. Daarnaast kan de Europese aanbesteding een risico zijn, als een afgewezen partij bezwaar maakt tegen de procedure. De gunning duurt dan langer waardoor langer extern personeel moet worden ingehuurd. | ||||
5 | 3. Grondexploitatie Parkt Tetterode (Marinehospitaal) | ||||
6 | Omschrijving: Impact | Grondexploitatie Vijverpark Overveen (vm. Marinehospitaalterrein) | |||
7 | € 96.500 | ||||
8 | De grondexploitatie is per balansdatum 31 december 2016 geliquideerd. Er zijn verplichtingen opgenomen voor de afrondende werkzaamheden. Resteert voor vijf jaar na liquidatie risico voor claims planschade. | ||||
9 | 4. Grondexploitatie Haringbuys | ||||
10 | Omschrijving: Impact | Grondexploitatie Haringbuys | |||
11 | € 87.600 | ||||
12 | De grondexploitatie is per balansdatum 31 december 2016 geliquideerd. Er zijn verplichtingen opgenomen voor de afrondende werkzaamheden. Resteert voor vijf jaar na liquidatie risico voor claims planschade. | ||||
13 | 5. Mogelijk nieuwe herverdeling van Gemeentefonds (onderhoud) | ||||
14 | Omschrijving: Impact | Mogelijk nieuwe ronde onderhoud/herverdeling Gemeentefonds en verruiming belastinggebied gemeenten | |||
15 | PM | ||||
16 | Mogelijk opnieuw herverdeeleffecten onderhoud gemeentefonds, verruiming van het belastinggebied van gemeenten kan leiden tot hogere korting op gemeentefonds. | ||||
17 | 6. Open einde regelingen / decentralisatie taken sociale domein |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Omschrijving: Impact | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk. | |
1 | Hoog | ||
2 | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). Gezien de uitkomsten 2015 sociaal domein wordt het risico vooral opgevangen door de egalisatiereserve sociaal domein. Daarom is er geen sprake meer van structureel risico. Verder is een het incidenteel risico van € 150.000 opgenomen. | ||
3 | 7. Invoering abonnementtarief WMO met aanzuigende werking WMO zorg | ||
4 | Omschrijving: Impact | Invoering abonnementstarief WMO met aanzuigende werking WMO zorg | |
5 | PM | ||
6 | Het Regeerakkoord bevat, startend in 2019, een eigen bijdrage voor het gebruik van voorzieningen in de WMO die onafhankelijk is van gebruik, inkomen, vermogen en huishoudsamenstelling: het zg. abonnementstarief. De (nieuwe) eigen bijdrage bedraagt € 17,50 per huishouden per periode van 4 weken. Uit berekeningen van het Centraal Planbureau (CPB) blijkt dat de invoering leidt tot hogere netto zorguitgaven. In principe valt dit risico onder open einde financiering, maar gezien het potentiële grote effect wordt dit separaat genoemd. Het risico wordt gekwantificeerd op ongeveer € 200.000 per jaar. De VNG is overigens tegen dit voorstel en probeert invoering te voorkomen. | ||
7 | 8. Explosievenopsporing | ||
8 | Omschrijving: Impact | Mogelijk zijn incidenteel extra middelen nodig voor explosievenopsporing en -opruiming. | |
9 | Midden | ||
10 | Het berekende risico is € 150.000. | ||
11 | 9. Risico's laag en onbekend | ||
12 | Omschrijving: Impact | Conform de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015 wordt voor risico's laag en onbekend 3% van de beïnvloedbare lasten berekend. | |
13 | Laag | ||
14 | Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten) |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Jaarrekening Begr Begr Begr Begr Begr Kengetallen 2017 2018 2019 2020 2021 2022 | ||||||
1 | Netto schuldquote | 54,89% 66,56% 62,35% 55,59% 48,99% 38,16% | |||||
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 54,44% 66,08% 61,89% 55,15% 48,56% 37,74% | |||||
3 | Solvabiliteitsratio | 41,74% 37,62% 41,12% 43,04% 45,28% 46,99% | |||||
4 | Structurele exploitatieruimte | 2,32% | 0,51% | -1,75% | -2,30% | -2,46% | -0,93% |
5 | Grondexploitatie | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
0 | |
---|---|
0 | Normering raad |
1 | Lager dan 90% |
2 | Lager dan 90% |
3 | Hoger dan 50% |
4 | Hoger dan 0% |
5 | Lager dan 20% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Personeel | Tegenvallers bij uitvoering van de APPA. | None | None | None |
Grondexploitatie | Grondexploitatie Vijverpark Overveen | None | None | 96500.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie Haringbuys | None | None | 87600.0 |
Gemeentefonds | Mogelijk (opnieuw) herverdeeleffecten gemeentefonds | None | None | None |
Sociaal domein | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals Jeugdzorg, WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). Het risico is berekend op 10% van de lasten sociaal domein. | 60.0 | 500000.0 | 300000.0 |
Overig | Explosievenopsporing. Mogelijk dienen hiervoor onverwachts substantiële kosten gemaakt te worden. | 30.0 | 500000.0 | 150000.0 |
Overig | Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van de beïnvloedbare lasten) | None | None | 1382280.0 |
0 | |
---|---|
0 | Berekening benodigde weerstandscapaciteit (risico's) Maximaal Incidenteel Structureel risico Kans % risico risico |
1 | 1 Tegenvallers bij uitvoering van de APPA. PM 2 Grondexploitatie Vijverpark Overveen € 96.500 € 96.500 € 0 3 Grondexploitatie Haringbuys € 87.600 € 87.600 Mogelijk (opnieuw) herverdeeleffecten 4 PM gemeentefonds Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals Jeugdzorg, WMO, WWB, 5 leerlingenvervoer, Paswerk). Het risico is € 500.000 hoog 60% € 300.000 berekend op 10% van de lasten sociaal domein. Explosievenopsporing. Mogelijk dienen hiervoor onverwachts substantiële kosten € 500.000 midden 6 30% € 150.000 gemaakt te worden. Weerstandsvermogen risico's laag en 7 onbekend (3% van de beïnvloedbare laag € 1.382.280 lasten) TOTAAL € 1.184.100 € 1.716.380 € 300.000 |
0 | |
---|---|
0 | A. Beschikbare weerstandscapaciteit |
1 | Dit zijn de middelen en mogelijkheden waarover een gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote risico's van materiële betekenis in financiële zin af te dekken. We onderscheiden incidentele en structurele weerstandscapaciteit. Voor Bloemendaal bedraagt de incidentele weerstandscapaciteit € 19,26 miljoen en de structurele weerstandscapaciteit € 1,43 miljoen. Deze worden nader toegelicht onder A. |
0 | |
---|---|
0 | B. Benodigde weerstandscapaciteit (de risico's) |
1 | Inventarisatie van de risico's die niet op een andere wijze zijn ondervangen en die een financieel gevolg kunnen hebben. Een risico is in dit verband een kans op het zich voordoen van een onvoorziene gebeurtenis met een nadelig gevolg. De risico's worden ingeschat op € 1,72 miljoen incidenteel en € 0,3 miljoen structureel. Deze worden nader toegelicht onder B. |
0 | |
---|---|
0 | Normtabel weerstandsvermogen |
1 | > 2,0 uitstekend |
2 | 1,4 - 2,0 ruim voldoende |
3 | 1,0 - 1,4 voldoende |
4 | < 1,0 onvoldoende |
0 | |
---|---|
0 | Ratio incidenteel weerstandsvermogen |
1 | € 19.261.335 A. Beschikbare incidentele weerstandscapaciteit ____________ = 11,2 _______________________________________ = € 1.716.380 B. Benodigde incidentele weerstandscapaciteit Ratio incidenteel weerstandsvermogen inclusief niet vrij 31,5 aanwendbaar € 1.544.742 Benodigde bufferreserve (90% incidenteel weerstandsvermogen) Vereist niveau flexibele algemene reserve (3% begrotingstotaal) VOLDOENDE |
0 | |
---|---|
0 | Ratio structureel weerstandsvermogen |
1 | € 1.432.280 A. Beschikbare structurele weerstandscapaciteit ____________ _______________________________________ = = 4,7 € 300.000 B. Benodigde structurele weerstandscapaciteit |
0 | |
---|---|
0 | Beschikbare incidentele weerstandscapaciteit |
1 | Bufferreserve € 1.544.742 Flexibele algemene reserve € 12.810.670 Reserve afbouw schulden € 4.905.923 Totaal incidentele weerstandscapaciteit: € 19.261.335 |
0 | |
---|---|
0 | Beschikbare structurele weerstandscapaciteit |
1 | € 0 OZB woningen 5% boven macronorm (geen ruimte) € 50.000 Onvoorzien € 1.382.280 Ombuigingsruimte (3% beïnvloedbare lasten) Totaal: € 1.432.280 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Omschrijving: Impact | Tegenvallers bij uitvoering van de APPA. |
1 | P.M. | |
2 | APPA: Bij de daadwerkelijke pensionering van wethouders (na hun 65e) moet nog een bedrag worden nabetaald voor de actuariële ophoging van het wethouderspensioen. Om welk geldbedrag het gaat valt niet te zeggen. Verder bestaat het risico dat door (verdere) renteverlaging de gemeente moet bijstorten i.v.m. de APPA-verplichtingen. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 2. Grondexploitatie Parkt Tetterode (Marinehospitaal) | |
1 | Omschrijving: Impact | Grondexploitatie Vijverpark Overveen (vm. Marinehospitaalterrein). |
2 | € 96.500 | |
3 | De grondexploitatie is per balansdatum 31 december 2016 geliquideerd. Er zijn verplichtingen opgenomen voor de afrondende werkzaamheden. Resteert voor vijf jaar na liquidatie risico voor claims planschade. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 3. Grondexploitatie Haringbuys | |
1 | Omschrijving: Impact | Grondexploitatie Haringbuys. |
2 | € 87.600 | |
3 | De grondexploitatie is per balansdatum 31 december 2016 geliquideerd. Er zijn verplichtingen opgenomen voor de afrondende werkzaamheden. Resteert voor vijf jaar na liquidatie risico voor claims planschade. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 4. Mogelijk nieuwe herverdeling van Gemeentefonds (onderhoud) | |
1 | Omschrijving: Impact | Mogelijk nieuwe ronde onderhoud/herverdeling Gemeentefonds en verruiming belastinggebied gemeenten. |
2 | P.M. | |
3 | Mogelijk opnieuw herverdeeleffecten onderhoud gemeentefonds, verruiming van het belastinggebied van gemeenten kan leiden tot hogere korting op gemeentefonds. Er is echter ook een kans dat de gemeente Bloemendaal door een andere verdeling meer geld krijgt. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 5. Open einde regelingen / decentralisatie taken sociale domein | |
1 | Omschrijving: Impact | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk. |
2 | Hoog | |
3 | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals Jeugdzorg, WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). Voor de inschatting van het structurele risico wordt 10% van de lasten berekend. |
0 | |
---|---|
0 | 6. Explosievenopsporing |
1 | Mogelijk zijn incidenteel extra middelen nodig voor explosievenopsporing en Omschrijving: opruiming. Impact Midden Het berekende risico is € 150.000 |
2 | |
3 |
0 | |
---|---|
0 | 7. Risico's laag en onbekend |
1 | Conform de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015 wordt voor risico's laag en onbekend 3% van de beïnvloedbare lasten berekend. Omschrijving: Laag Impact Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten). |
2 | |
3 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Jaarrekening Begr Begr Begr Begr Begr Kengetallen 2018 2019 2020 2021 2022 2023 | ||||||
1 | Netto schuldquote | 57,98% | 62,35% | 62,91% | 58,04% | 54,79% | 49,99% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 57,28% | 61,89% | 61,30% | 56,49% | 53,27% | 48,54% |
3 | Solvabiliteitsratio | 40,95% | 41,12% | 38,94% | 39,90% | 40,16% | 40,63% |
4 | Structurele exploitatieruimte | -0,24% | -1,75% | -1,16% | -1,62% | -1,20% | -0,86% |
5 | Grondexploitatie | 0,00 | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
6 | Belastingcapaciteit / woonlasten | 170,88 178,98% 197,15% 197,15% 197,15% 197,15% |
0 | |
---|---|
0 | Normering raad |
1 | Lager dan 90% |
2 | Lager dan 90% |
3 | Hoger dan 50% |
4 | Hoger dan 0% |
5 | Lager dan 20% |
6 | Hoger dan 105% |