Naam | Hoorn |
---|---|
Code | 405 |
Provincie | Noord-Holland |
Inwonertal | 72806 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | fluctuerend gemeentefonds | None | None | None |
Kapitaalgoederen | onderhoud gemeentelijke panden | None | None | None |
BUIG | stijging klantenbestand WWB (BUIG gelden) | None | None | None |
Informatieveiligheid | constatering van een groot datalek | None | None | None |
Personeel | niet realiseren ombuigingen | None | None | None |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | None | None | 11400000.0 |
Sociaal domein | Sociaal Domein | None | None | None |
Personeel | Ontwikkeling functie- en loongebouw | None | None | None |
Betreft | Risicobeschrijving | mogelijke gevolgen | beheersmaatregelen |
---|---|---|---|
fluctuerend gemeentefonds | Gemeenten worden steeds afhankelijker van de inkomsten van het rijk. Fluctuaties binnen het gemeentefonds hebben hierdoor direct effect op de financiën van de gemeente. | Lagere inkomsten | Aan de hand van de circulaires en andere ontwikkelingen in de omgeving wordt dit risico gemonitord. Landelijk sluit Hoorn zich aan bij initiatieven die erop gericht zijn om een stevig signaal af te geven aan het Rijk over de manier waarop de kortingen direct op gemeenten worden afgewenteld. Hoorn is aangesloten bij de G32 gemeenten. |
onderhoud gemeentelijke panden
| Incidenteel noodzakelijk groot onderhoud a.g.v. asbest, funderingsherstel etc. Binnen het MJOP zijn de budgetten voor onvoorzien in die gevallen ontoereikend.
| Hogere onderhoudskosten dan begroot | Het afgelopen jaar is de huidige onderhoudsstaat van de panden goed in beeld gebracht. Op basis van dit beeld wordt een strategie gebouwenbeheer opgesteld en kunnen er keuzes worden gemaakt om het onderhoud voor de langere termijn te kunnen begroten. Bij de Kadernota is extra budget vrijgemaakt voor de aanpak van gebouwen |
stijging klantenbestand WWB (BUIG gelden) | Hogere kosten door stijging van het aantal mensen dat een beroep doet op bijstand voor levensonderhoud. | Hogere kosten | Sturen op instroom en stimuleren van uitstroom. vangnetregeling vanuit het Rijk waardoor het eigen risico beperkt is. |
constatering van een groot datalek | De Autoriteit Persoonsgegevens is gemandateerd om hoge boetes uit te delen in geval van een groot datalek en ernstige verwijtbaarheid. | Een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens. Herstelkosten. Kosten uit een mogelijke aansprakelijkheid stelling. Imagoschade. Het vertrouwen van de inwoners in de gemeente neemt af. | In het informatiebeveiligings- en privacybeleid staan de kaders, verantwoordelijkheden en afspraken die binnen de organisatie gevolgd moeten worden op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Creëren van bewustwording onder medewerkers over wat datalekken zijn en hoe je deze kunt voorkomen. |
niet realiseren ombuigingen | Een mogelijk tijdsverschil tussen het inboeken van de ombuigingen en de realisatie hiervan. Ook is het mogelijk dat er frictiekosten aan ombuigingen verbonden zijn of dat ombuigingsplannen in de praktijk niet worden gerealiseerd. | Hogere kosten dan begroot. Negatief rekeningresultaat. | Heroverweging en/of uitwerken van alternatieve ombuigingsvoorstellen (afhankelijk van het financiële perspectief). |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Fluctuerend gemeentefonds | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Onderhoud gemeentelijke panden | None | None | None |
BUIG | Stijging klantenbestand bijstand (BUIG gelden) | None | None | None |
Energietransitie | Onvoldoende rijksmiddelen voor klimaat, duurzaamheid en energietransitie | None | None | None |
Belasting | BTW betaald parkeren openbare weg | None | None | None |
Betreft | Risicobeschrijving | Mogelijke gevolgen | Beheersmaatregelen |
---|---|---|---|
Fluctuerend gemeentefonds | Gemeenten worden steeds afhankelijker van de inkomsten van het rijk. Fluctuaties binnen het gemeentefonds hebben hierdoor direct effect op de financiën van de gemeente. | Lagere inkomsten | Aan de hand van de circulaires en andere ontwikkelingen in de omgeving wordt dit risico gemonitord. |
Onderhoud gemeentelijke panden | Incidenteel noodzakelijk groot onderhoud a.g.v. asbest, funderingsherstel etc. Binnen het MJOP zijn de budgetten voor onvoorzien in die gevallen ontoereikend. | Hogere onderhoudskosten dan begroot | Er volgt een dialoog tussen college en raad over het strategisch vastgoedbeleid. Daaruit kunnen keuzes volgen die invloed hebben op het risicoprofiel. |
Stijging klantenbestand bijstand (BUIG gelden) | Hogere kosten door stijging van het aantal mensen dat een beroep doet op bijstand voor levensonderhoud. | Hogere kosten | Sturen op instroom en stimuleren van uitstroom. |
Onvoldoende rijksmiddelen voor klimaat, duurzaamheid en energietransitie. | De energietransitie is één van de grootste en meest urgente maatschappelijke opgaven van onze tijd. | Onvoldoende budget, middelen moeten uit de algemene reserve worden onttrokken. | Zoeken naar alternatieve vormen van financiering. |
BTW betaald parkeren openbare weg | De mogelijkheid bestaat dat betaald parkeren op de openbare weg gezien moet worden als een ondernemersactiviteit voor de omzetbelasting, omdat er in concurrentie wordt getreden met particuliere ondernemers die tegen betaling parkeergelegenheid aanbieden. Indien betaald parkeren op de openbare weg door de Hoge Raad wordt gekwalificeerd als ondernemersactiviteit voor de omzetbelasting, betekent dit dat de gemeente 21 % BTW moet afdragen over de parkeeropbrengsten. | Lagere parkeeropbrengsten of hogere parkeertarieven | De ontwikkelingen in de jurisprudentie worden op de voet gevolgd. Op het moment dat er een definitieve uitspraak van de Hoge Raad of een beleidsregel van de minister/staatssecretaris is, dan handelt de gemeente daarnaar, door de Gemeenteraad maatregelen voor te stellen. De maatregel kan, ofwel het accepteren van lagere parkeeropbrengsten en in de begroting op te vangen, ofwel het verhogen van de parkeertarieven, zijn. |
risico's Naris (80% zekerheid) | 7,1 miljoen euro |
grondexploitatie | 9,8 miljoen euro |
sociaal domein | 2,8 miljoen euro |
benodigde weerstandscapaciteit | 19,7 miljoen euro |
weerstandscapaciteit | bedrag |
Algemene reserve (incidenteel, na aftrek claims) | 14.500 |
Egalisatiereserve sociaal domein (na aftrek claims) | 3.300 |
Afdelingsreserves (incidenteel) | 300 |
Algemene bedrijfsreserve grondbedrijf (incidenteel) | 4.350 |
Stille reserves grondbedrijf (incidenteel) | 2.850 |
Overige stille reserves (incidenteel) | 4.400 |
Onvoorzien (incidenteel) | 200 |
Onvoorzien (structureel) | 60 |
Onbenutte belastingcapaciteit (structureel) | 100 |
Totaal | 30.060 |
aanwezige weerstandscapaciteit | 30,06 | ||||
weerstandsvermogen | = | = | 1,53 | ||
benodigde weerstandscapaciteit | 19,7 |
aanwezige weerstandscapaciteit | 27,5 | ||||
weerstandsvermogen | = | = | 1,39 | ||
benodigde weerstandscapaciteit | 19,7 |
Verloop van de kengetallen | Normen toezichthouder | |||||
Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Minst risicovol | Gemiddeld risicovol | Meest risicovol | |
Netto schuldquote | 68% | 82% | 77% | <90% | 90% - 130% | >130% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 46% | 60% | 56% | <90% | 90% - 130% | >130% |
Solvabiliteitsratio | 25% | 22% | 20% | >50% | 20% - 50% | <20% |
Structurele exploitatieruimte | 0% | 1% | 4% | >0% | 0% | <0% |
Grondexploitatie | 4% | 8% | 6% | <20% | 20% - 35% | >35% |
Belastingcapaciteit | 98% | 97% | 97% | <95% | 95% - 105% | >105% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Grondexploitaties | None | None | None |
Sociaal domein | Sociaal domein | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Veiligheid gemeentepanden | None | None | None |
Gemeentefonds | Korting op het gemeentefonds | None | None | None |
Informatieveiligheid | Constatering van een groot datalek | None | None | None |
Dividend/Rente | Verhoging van rente voor nieuwe langlopende geldleningen. | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Scheurvorming en verzakking gemeentelijke panden | None | None | None |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Betreft | Risicobeschrijving | Mogelijke gevolgen | Beheersmaatregelen |
1 | Veiligheid gemeentepanden | Inspecties op basis van wettelijke normen (bijvoorbeeld NEN en brandveiligheid) wijzen uit dat een aantal gebouwen op een aantal onderdelen niet veilig zijn. | Financieel – Maatregelen treffen om aan de wettelijke normen te kunnen voldoen. Imago – bij ongelukken kan de gemeente negatief in het nieuws komen. | In de onderhoudscyclus worden de veiligheidsaspecten meegenomen. |
2 | Korting op het gemeentefonds | Gemeenten worden steeds afhankelijker van de inkomsten van het rijk. Veranderingen binnen het gemeentefonds hebben hierdoor direct effect op de financiën van de gemeente. | Lagere inkomsten. | Aan de hand van de circulaires en andere ontwikkelingen in de omgeving wordt dit risico gemonitord. Landelijk sluit Hoorn zich aan bij initiatieven die erop gericht zijn om een stevig signaal af te geven aan het Rijk over de manier waarop de kortingen direct op gemeenten worden afgewenteld. Hoorn is aangesloten bij de G40 gemeenten. |
3 | Constatering van een groot datalek. | De Autoriteit Persoonsgegevens is gemandateerd om hoge boetes uit te delen in geval van een groot datalek en ernstige verwijtbaarheid kunnen zetten. | Een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens. Herstelkosten. Kosten uit een mogelijke aansprakelijkheid stelling. Imagoschade. Het vertrouwen van de inwoners in de gemeente neemt af. | het informatiebeveiligings- en privacybeleid staan de kaders, verantwoordelijkheden en afspraken die binnen de organisatie gevolgd moeten worden op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Creëren van bewustwording onder medewerkers over wat datalekken zijn en hoe je deze kunt voorkomen. |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Betreft | Risicobeschrijving | Mogelijke gevolgen | Beheersmaatregelen |
1 | Verhoging van rente voor nieuwe langlopende geldleningen. | Er is jaarlijks rekening gehouden met een nieuwe geldlening van 25 miljoen. Als er meer rente voor betaald moet worden dan begroot, leidt dit tot een nadeel in de begroting. | Nadeel in de begroting. Imagoschade. Het vertrouwen van de inwoners in de gemeente neemt af. | De kapitaalmarkt wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Bij een stijgende rente kan hierop worden geanticipeerd door eerder een langlopende lening af te sluiten. |
2 | Scheurvorming en verzakking gemeentelijke panden | Veiligheidsrisico voor gebruikers en omstanders | Letsel en zaakschade | Bij onderhoudscyclus wordt de scheurvorming en verzakking aangepakt. Mogelijk afstoten van gemeentelijke panden. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Benodigde weerstandscapaciteit | Bedrag |
1 | Risico's (Naris, 80% zekerheid) | 4,3 miljoen euro |
2 | Risico's grondexploitatie | 8,6 miljoen euro |
3 | Risico's Sociaal domein (Naris, 80% zekerheid) | 5,1 miljoen euro |
4 | Totaal | 18,0 miljoen euro |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit | Bedrag ultimo 2020 | |
1 | Algemene reserve | incidenteel | 10.011 |
2 | Egalisatiereserve sociaal domein | incidenteel | 0 |
3 | Afdelingsreserves | incidenteel | 741 |
4 | Algemene bedrijfsreserve grondbedrijf | incidenteel | 9.100 |
5 | Stille reserves grondbedrijf | incidenteel | 2.800 |
6 | Egalisatiereserve plankosten grondexploitaties | incidenteel | 1.000 |
7 | Overige stille reserves | incidenteel | 1.616 |
8 | Onvoorzien | incidenteel | 150 |
9 | Onvoorzien | structureel | 66 |
10 | Onbenutte belastingcapaciteit | structureel | 300 |
11 | Verwacht begrotingsresultaat | incidenteel | 506 |
12 | Totaal | 26.290 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Verloop kengetallen | VNG-normen | |||||||
1 | Kengetallen | Jaarstukken 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Norm voldoende | Norm onvoldoende |
2 | Netto schuldquote | 61% | 86% | 76% | 77% | 74% | 70% | < 100% | > 130% |
3 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 41% | 65% | 57% | 57% | 55% | 51% | < 100% | > 130% |
4 | Solvabiliteitsratio | 26% | 23% | 25% | 25% | 24% | 24% | > 30% | < 20% |
5 | Structurele exploitatieruimte | 2% | 4% | 3% | 3% | 2% | 1% | ||
6 | Grondexploitatie | -0,5% | 1% | 1% | 0% | 0% | 0% | ||
7 | Belastingcapaciteit | 99% | 97% | 99% | 99% | 99% | 99% |