Naam | Langedijk |
---|---|
Code | 416 |
Provincie | Noord-Holland |
Inwonertal | 27836 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Er wordt aanspraak gemaakt op een garantstelling zonder achtervang. | 30.0 | 900000.0 | 270000.0 |
Sociaal domein | Sociaal Domein: budgetten | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
GR / Verbonden partijen | Samenwerkingsverbanden | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Sociaal domein | Sociaal domein: zorgaanbieders | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering Gemeentefonds daalt. | 30.0 | 420000.0 | 126000.0 |
Informatieveiligheid | Datalek | 30.0 | 350000.0 | 105000.0 |
GR / Verbonden partijen | Regionale samenwerking | 30.0 | 350000.0 | 105000.0 |
Overig | Overige 16 risico's | None | None | 2140000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Gebeurtenis | Omschrijving risico | Kans 30% | Inschatting gevolg in € | Accepteren / beheersen | Invloed op benodigd weerstandsvermogen |
1 | Er wordt aanspraak gemaakt op een garantstelling zonder achtervang. | Wanneer een instelling of particulier niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, dient de gemeente (na eventuele verkoop van een onderpand) de verplichtingen aan de bank na te komen. | 900.000 | Accepteren | 14,27% | |
2 | Sociaal Domein | De budgetten voor de gedecentraliseerde W MO en Jeugdzorg zijn gekoppeld aan de ontvangen rijksbijdragen. De werkelijke kosten kunnen als gevolg van niet te beïnvloeden factoren hoger uitkomen. | 50% | 500.000 | Accepteren | 13,18% |
3 | Samenwerkingsverbanden | Er ontstaan steeds meer samenwerkingsverb anden tussen gemeenten. De doorontwikkeling van deze verbanden kan betekenen dat in de toekomst mogelijk sprake zal zijn van herdefiniëring of reorganisatie van deze samenwerkingsverbanden (waaronder samenwerking met andere organisaties) om uiteindelijk te komen tot een betere invulling van de taken. Dergelijke ontwikkelingen zijn weliswaar investeringen in een betere structuur met hogere uitkomsten. De initiële kosten daarvan zullen door gemeenten betaald moeten worden. | 50% | 300.000 | Accepteren | 7,97% |
4 | Sociaal Domein | Gemeenten en zorgaanbieders zijn, mede als gevolg van de 3D’s, bezig met een doorontwikkeling van de zorg. Hierbij wordt onder andere gekeken naar een meer output gerichte benadering / financiering van zorg. Voor zorgaanbieders betekent dit dat zij hun organisatie moeten doorontwikkelen. In de praktijk zien we dat niet alle zorgaanbieders makkelijk met dez e veranderopgave om kunnen gaan. Er is een risico dat zorgaanbieders uiteindelijk de beoogde transiti e niet kunnen realiseren en daardoor op termijn de continuïteit van hun organisatie in gevaar kan komen. Zowel bij | 50% | 300.000 | Accepteren | 7,91% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Gebeurtenis | Omschrijving risico | Kans | Inschatting gevolg in € | Accepteren / beheersen | Invloed op benodigd weerstandsvermogen |
1 | discontinuïteit van zorgaanbieders als bij de periode voorafgaand daaraan zal de gemeente extra inzet moeten plegen om de dan ontstane situatie op te vangen. De extra inzet zal voor de gemeenten leiden tot extra kosten naast de reguliere bedrijfsvoering. | |||||
2 | Algemene uitkering Gemeentefonds daalt. | Bezuinigingen en herijking door de Rijksoverheid resulteren in een dalende algemene uitkering. | 30% | 420.000 | Accepteren | 6,65% |
3 | Datalek | Misbruik persoonsgebonden informatie en boete. | 30% | 350.000 | Beheersen | 5,56% |
4 | Regionale samenwerking | Op verschillende gebieden wordt naar mogelijkheden tot regionale samenwerking gezocht om efficiënter te kunnen werken en kennis te bundelen. Regionale samenwerking vraagt in de beginfase extra inzet en daardoor extra te maken kosten. | 30% | 350.000 | Accepteren | 5,50% |
5 | Overige 16 risico's | - | - | 2.140.000 | - | 38,96% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Zekerheidspercentage Bedrag | |
1 | 75% | 2.359.960 |
2 | 80% | 2.499.948 |
3 | 90% | 2.878.202 |
4 | 95% | 3.201.523 |
5 | 99% | 3.799.076 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Vrij besteedbare reserves* | 10.560.000 | |
1 | Stille reserves | 735.000 | |
2 | Onvoorzien | 50.000 | |
3 | WOZ-waarde | ||
4 | - Normtarief OZB conform Meicirculaire | 0,1952% | |
5 | - OZB-tarief Langedijk** | 0,1348% | |
6 | Onbenutte belastingcapaciteit | 1.916.000 | |
7 | Totaal beschikbaar weerstandsvermogen | 13.261.000 | |
8 | Weerstandsvermogen per inwoner | 477 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | A | > 2 | uitstekend |
1 | B | 1,4 – 2 | ruim voldoende |
2 | C | 1 – 1,4 | voldoende |
3 | D | 0,8 – 1 | matig |
4 | E | 0,6 – 0,8 | onvoldoende |
5 | F | < 0,6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote | 120% | 137% | 162% | 174% | 172% | 157% |
1 | Netto schuldquote, gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 112% | 128% | 155% | 167% | 166% | 151% |
2 | Solvabiliteitsratio | 22% | 19% | 17% | 16% | 16% | 17% |
3 | Structurele exploitatieruimte | 0% | -3% | 7% | 3% | 3% | 2% |
4 | Grondexploitatie | 51% | 69% | 53% | 54% | 54% | 48% |
5 | Belastingcapaciteit | 110% | 111% | 115% | 115% | 115% | 115% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||
1 | |||||||
2 | |||||||
3 | |||||||
4 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | De budgetten voor de gedecentraliseerde WMO en Jeugdzorg zijn gekoppeld aan de ontvangen rijksbijdragen. De werkelijke kosten kunnen als gevolg van niet te beïnvloeden factoren hoger uitkomen. | 50.0 | 700000.0 | 350000.0 |
Omgevingswet | De invoering van de Omgevingswet is een grote transitie voor de gemeenten, die de komende jaren uitgevoerd moet worden. De precieze omvang van deze transitie is nog niet bekend, omdat de invoering pas in de startfase zit. Vanuit de regelgeving die nog in ontwikkeling is zal gekeken moeten worden op welke wijze de invoering vormgegeven moet worden. Gezien de impact is de verwachting dat dit niet binnen de reguliere budgetten gedaan kan worden en is de kans groot dat bestaande budgetten niet toereikend zijn. | 50.0 | 400000.0 | 200000.0 |
GR / Verbonden partijen | Wanneer een instelling of particulier niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, dient de gemeente (na eventuele verkoop van een onderpand) de verplichtingen aan de bank na te komen. | 30.0 | 600000.0 | 180000.0 |
GR / Verbonden partijen | Er ontstaan steeds meer samenwerkingsverbanden tussen gemeenten. De doorontwikkeling van deze verbanden kan betekenen dat in de toekomst mogelijk sprake zal zijn van herdefiniëring of reorganisatie van deze samenwerkingsverbanden (waaronder samenwerking met andere organisaties) om uiteindelijk te komen tot een betere invulling van de taken. Dergelijke ontwikkelingen zijn weliswaar investeringen in een betere structuur met hogere uitkomsten. De initiële kosten daarvan zullen door de gemeenten betaald moeten worden | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Gemeentefonds | Bezuinigingen en herijking door de Rijksoverheid resulteren in een dalende algemene uitkering. | 30.0 | 420000.0 | 126000.0 |
Informatieveiligheid | Misbruik persoonsgebonden informatie en boete | 30.0 | 350000.0 | 105000.0 |
Sociaal domein | Gemeenten en zorgaanbieders zijn, mede als gevolg van de 3D’s, bezig met een doorontwikkeling van de zorg. Hierbij wordt onder andere gekeken naar een meer output gerichte benadering / financiering van zorg. Voor zorgaanbieders betekent dit dat zij hun organisatie moeten doorontwikkelen. In de praktijk zien we dat niet alle zorgaanbieders makkelijk met deze veranderopgave om kunnen gaan. Er is een risico dat zorgaanbieders uiteindelijk de beoogde transitie niet kunnen realiseren en daardoor op termijn de continuïteit van hun organisatie in gevaar kan komen. Zowel bij discontinuïteit van zorgaanbieders als bij de periode voorafgaand daaraan zal de gemeente extra inzet moeten plegen om de dan ontstane situatie op te vangen. De extra inzet zal voor de gemeenten leiden tot extra kosten naast de reguliere bedrijfsvoering. | 50.0 | 200000.0 | 100000.0 |
Overig | Overige 17 risico's | None | None | 2245000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Gebeurtenis | Omschrijving risico | Kans | Inschatting gevolg in € | Accepteren / beheersen | Invloed op benodigd weerstands-vermogen |
1 | Sociaal Domein | De budgetten voor de gedecentraliseerde W MO en Jeugdzorg zijn gekoppeld aan de ontvangen rijksbijdragen. De werkelijke kosten kunnen als gevolg van niet te beïnvloeden factoren hoger uitkomen. | 50% | 700.000 | Accepteren | 18,73% |
2 | Invoeren Omgevingswet | De invoering van de Omgevingswet is een grote transitie voor de gemeenten, die de komende jaren uitgevoerd moet worden. De precieze omvang van deze transitie is nog niet bekend, omdat de invoering pas in de startfase zit. Vanuit de regelgeving die nog in ontwikkeling is zal gekeken moeten worden op welke wijze de invoering vormgegeven moet worden. Gezien de impact is de verwachting dat dit niet binnen de reguliere budgetten gedaan kan worden en is de kans groot dat bestaande budgetten niet toereikend zijn. | 50% | 400.000 | Beheersen | 10,68% |
3 | Er wordt aanspraak gemaakt op een garantstelling zonder achtervang. | Wanneer een instelling of particulier niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, dient de gemeente (na eventuele verkoop van een onderpand) de verplichtingen aan de bank na te komen. | 30% | 600.000 | Accepteren | 9,64% |
4 | Samenwerkingsverbanden | Er ontstaan steeds meer samenwerkingsverbanden tussen gemeenten. De doorontwikkeling van deze verbanden kan betekenen dat in de toekomst mogelijk sprake zal zijn van herdefiniëring of reorganisatie | 50% | 300.000 | Accepteren | 8,01% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Gebeurtenis | Omschrijving risico | Kans | Inschatting gevolg in € | Accepteren / beheersen | Invloed op benodigd weerstands-vermogen |
1 | van deze samenwerkingsverbanden (waaronder samenwerking met andere organisaties) om uiteindelijk te komen tot een betere invulling van de taken. Dergelijke ontwikkelingen zijn weliswaar investeringen in een betere structuur met hogere uitkomsten. De initiële kosten daarvan zullen door de gemeenten betaald moeten worden. | |||||
2 | Algemene uitkering Gemeentefonds daalt. | Bezuinigingen en herijking door de Rijksoverheid resulteren in een dalende algemene uitkering. | 30% | 420.000 | Accepteren | 6,80% |
3 | Datalek | Misbruik persoonsgebonden informatie en boete. | 30% | 350.000 | Beheersen | 5,63% |
4 | Sociaal Domein | Gemeenten en zorgaanbieders zijn, mede als gevolg van de 3D’s, bezig met een doorontwikkeling van de zorg. Hierbij wordt onder andere gekeken naar een meer output gerichte benadering / financiering van zorg. Voor zorgaanbieders betekent dit dat zij hun organisatie moeten doorontwikkelen. In de praktijk zien we dat niet alle zorgaanbieders makkelijk met deze veranderopgave om kunnen gaan. Er is een risico dat zorgaanbieders uiteindelijk de beoogde transitie niet kunnen realiseren en daardoor op termijn de continuïteit van hun organisatie in gevaar kan komen. Zowel bij discontinuïteit van zorgaanbieders als bij de periode voorafgaand daaraan zal de gemeente extra inzet moeten plegen om de dan ontstane situatie op te vangen. De extra inzet zal voor de gemeenten leiden tot extra kosten naast de reguliere bedrijfsvoering. | 50% | 200.000 | Accepteren | 5,38% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Gebeurtenis | Omschrijving risico | Kans | Inschatting gevolg in € | Accepteren / beheersen | Invloed op benodigd weerstands-vermogen |
1 | ||||||
2 | Overige 17 risico's - - 2.245.000 - 35,13% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Zekerheidspercentage Bedrag | |
1 | 75% | 2.327.537 |
2 | 80% | 2.453.754 |
3 | 90% | 2.797.476 |
4 | 95% | 3.083.598 |
5 | 99% | 3.606.673 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit | ||
1 | Vrij besteedbare reserves* | 6.238.000 | |
2 | Stille reserves | 759.000 | |
3 | Onvoorzien | 100.000 | |
4 | WOZ-waarde | ||
5 | - Normtarief OZB conform Meicirculaire | 0,1905% | |
6 | - OZB-tarief Langedijk** | 0,1339% | |
7 | Onbenutte belastingcapaciteit | 0,0566% 1.878.000 | |
8 | Totaal beschikbaar weerstandsvermogen | 8.974.000 | |
9 | Weerstandsvermogen per inwoner | 321 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waardering Ratio Betekenis | ||
1 | A | > 2 | uitstekend |
2 | B | 1,4 – 2 | ruim voldoende |
3 | C | 1 – 1,4 | voldoende |
4 | D | 0,8 – 1 | matig |
5 | E | 0,6 – 0,8 | onvoldoende |
6 | F | < 0,6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Begroting 2019 verloop van de kengetallen kengetallen: verslagjaar begroting 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Netto schuldquote 126% 153% 137% 143% 133% 129% | ||||||
1 | Netto schuldquote, gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 112% 146% 130% 137% 128% 123% | ||||||
2 | Solvabiliteitsratio 22% 17% 16% 15% 15% 14% | ||||||
3 | Structurele exploitatieruimte 0% 7% 1% 1% 0% 1% | ||||||
4 | Grondexploitatie 51% 51% 35% 31% 28% 26% | ||||||
5 | Belastingcapaciteit 110% 115% 121% 121% 121% 121% | ||||||
6 | 76% 102% 101% 111% 105% 103% Effectieve schuld |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | |||||
1 | |||||
2 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Sociaal domein | 50.0 | 700000.0 | 350000.0 |
Omgevingswet | Invoeren omgevingswet | 50.0 | 400000.0 | 200000.0 |
GR / Verbonden partijen | Er wordt aanspraak gemaak op een garantstelling zonder achtervang. | 30.0 | 600000.0 | 180000.0 |
GR / Verbonden partijen | Samenwerkingsverbanden | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering Gemeentefonds daalt | 30.0 | 420000.0 | 126000.0 |
Informatieveiligheid | Datalek | 30.0 | 350000.0 | 105000.0 |
Sociaal domein | Gemeenten en zorgaanbieders zijn, mede als gevolg van de 3D’s, bezig met een doorontwikkeling van de zorg. Hierbij wordt onder andere gekeken naar een meer output gerichte benadering / financiering van zorg. Voor zorgaanbieders betekent dit dat zij hun organisatie moeten doorontwikkelen. In de praktijk zien we dat niet alle zorgaanbieders makkelijk met deze veranderopgave om kunnen gaan. Er is een risico dat zorgaanbieders uiteindelijk de beoogde transitie niet kunnen realiseren en daardoor op termijn de continuïteit van hun organisatie in gevaar kan komen. Zowel bij discontinuïteit van zorgaanbieders als bij de periode voorafgaand daaraan zal de gemeente extra inzet moeten plegen om de dan ontstane situatie op te vangen. De extra inzet kan voor de gemeenten leiden tot extra kosten naast de reguliere bedrijfsvoering. | 50.0 | 200000.0 | 100000.0 |
Overig | Overige 17 risico's | None | 2270000.0 | None |