Naam | Laren |
---|---|
Code | 417 |
Provincie | Noord-Holland |
Inwonertal | 11146 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Personeel | Wachtgeld wethouders | 50.0 | 90000.0 | 45000.0 |
GR / Verbonden partijen | Te weinig invloed als kleine gemeente op begroting en plannen van gemeenschappelijke regelingen | 70.0 | 70000.0 | 49000.0 |
Calamiteiten, rampen | Rampen | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Sociaal domein | Decentralisatie Jeugdzorg, AWBZ, Regeling onderkant arbeidsmarkt | None | None | 611800.0 |
Sociaal domein | Open-einde regelingen | 30.0 | 300000.0 | 90000.0 |
Belasting | Kwijtschelding m.b.t. gemeentelijke belastingen | 30.0 | 30000.0 | 9000.0 |
Sociaal domein | Wmo verstrekkingen | 30.0 | 54000.0 | 16200.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Bodemsanering | Bodemverontreiniging | 10.0 | 36000.0 | 3600.0 |
Grondexploitatie | Ontwikkeling Crailo noord/zuid | 90.0 | 162000.0 | 145800.0 |
GR / Verbonden partijen | Garanties Sociale woningbouw | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering uit gemeentefonds | 30.0 | 300000.0 | 90000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheid | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Belasting | Belastingen | 30.0 | 54000.0 | 16200.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Fase | Activiteiten |
1 | gebracht en resultaten beoordeeld. | |
2 | 5. Toezicht en toetsen | Risico’s worden (mede in het kader van interne controle) in verband gebracht met de beheersmaatregelen en het beschikbare weerstandvermogen. |
3 | 6. Continue verbetering | Op basis van (tussentijdse) resultaten kan beleid en methodiek worden bijgesteld. |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Klasse | Kwantiteit | Klasse | Geldgevolg |
1 | 1 | 10% | 1 | € 2.000 |
2 | 2 | 30% | 2 | € 20.000 |
3 | 3 | 50% | 3 | € 100.000 |
4 | 4 | 70% | 4 | € 180.000 |
5 | 5 | 90% | 5 | € 1.000.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | B egrip | Toelichting |
1 | Weerstandscapaciteit | Dit zijn de middelen en de mogelijkheden waarover een gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten te dekken. |
2 | Risico’s | Een risico is een kans op het optreden van een positieve dan wel negatieve gebeurtenis van materieel belang die niet voorzien is in de begroting van enig jaar. |
3 | Weerstandsvermogen | Dit is de relatie tussen de weerstandscapaciteit en de risico’s die zich binnen de gemeente kunnen manifesteren |
4 | Risicomanagement | Het identificeren en kwantificeren van risico’s en het bepalen van activiteiten die de kans van optreden van de risico’s en/of de gevolgen van de risico’s beheersbaar houdt. |
5 | Beheersmaatregelen | Het stelsel van maatregelen en procedures die worden genomen om de onderkende risico’s te ondervangen danwel om de opkomende risico’s te signaleren en het effect hiervan te beperken. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | F ase | Activiteiten |
1 | 1. Kaderstelling en strategie | Het vastleggen van de kaders in de nota risicomanagement en weerstandsvermogen |
2 | 2. Risico-analyse | Inventariseren van de potentiële risico’s en deze vastleggen in een risicokaart. Een samenvatting van het resultaat wordt in deze paragraaf weergegeven. Per risico wordt inzicht gegeven in de kans dat een risico zich voordoet (verdeeld in 5 klassen) en het inschatten van het financiële gevolg (verdeeld in 5 klassen). De kans vermenigvuldigt met het financieel gevolg bepaalt de risico-score. |
3 | 3. Beheersmaatregelen | Om de risico’s af te dekken worden beheersmaatregelen gedefinieerd en wordt een risico-eigenaar benoemd. Voor het omgaan met risico’s zijn een aantal basisstrategieën: Accepteren, reduceren, elimineren of overdragen/verzekeren |
4 | 4. Monitoren en toetsen | In deze fase wordt informatie verstrekt, worden ontwikkelingen in beeld |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico Omschrijving risico Beheersmaatregel Risico Financieel effect | |||||
1 | score Structureel Incidenteel | |||||
2 | Programma 1: Bestuurszaken | |||||
3 | Wachtgeld wethouders | Wethouders tot 65 jaar hebben na beëindiging van het wethouderschap recht op wachtgeld. Risico doet zich voor op moment van eventuele ziekte, collegecrisis en bij het einde van de raadsperiode 2014-2018 | Voorziening wachtgelden. Jaarlijkse actualisatie, is uitgevoerd in 2016. | 3 * 4 | € 90.000 | |
4 | Te weinig invloed als kleine gemeente op begroting en plannen van gemeen- schappelijke regelingen | Doordat Laren slechts een beperkt stemrecht heeft, kan zij majeure ontwikkelingen niet tegenhouden. Hierbij is het van belang dat Laren zich sterk blijft profileren in de verschillende Algemene en Dagelijkse Besturen (AB en DB). | Tijdig reageren op begrotingen van gemeenschappelijke regelingen door gezamenlijk optreden van de Gooise gemeenten. Waar mogelijk gezamenlijk optreden met andere kleine partijen. Extra aandacht voor relatief nieuwe GRren en wijzigingen, m.n. qua bijdrage en stemrecht. | 4 * 3 | € 70.000 | |
5 | Programma 3: Openbare orde en veiligheid | |||||
6 | Rampen | Risico dat op grondgebied van Laren zich een ramp voordoet | Verzekeringen en adequate crisisbeheersingsorganisatie, waardoor we gevolgen kunnen beperken. | 1 * 5 | € 100.000 | |
7 | Programma 7: Sociaal Domein | |||||
8 | Decentralisatie Jeugdzorg, AWBZ, Regeling onderkant arbeidsmarkt | Door de onbekendheid op dit terrein bestaat het risico onvoldoende budget te hebben voor de nieuwe taken van de gemeente. | Van het totaal nieuwe budget, zoals opgenomen in de begroting 2018, wordt een risico gezien van 20%; zijnde een bedrag van € 611.800,=. | € 611.800 | ||
9 | Open-einde regelingen | Vanuit de economische crisis is het aantal aanvragen op diverse verstrekkingen toegenomen. Momenteel lijkt er een lichte teruggang waar te nemen. | Adequate monitoring ontwikkeling aanvragen. Monitoren of het ministerie SZW de regeling voor het eigen risico niet verder gaat wijzigen. | 2 * 5 | € 300.000 | |
10 | Kwijtschelding m.b.t. gemeentelijke belastingen | Door de economische crisis is het beroep op kwijtschelding toegenomen. Dit risico is gelet op de huidige verbeterende economische | Goede inschatting aantal kwijtscheldingen. | 2 * 3 | € 30.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Omschrijving risico | Beheersmaatregel | Risico score | Financieel effect | |
1 | Structureel | Incidenteel | ||||
2 | situatie en lichte afname van de werkloosheid wellicht iets aan het verminderen. | |||||
3 | Wmo verstrekkingen | De Wmo verstrekkingen betreffen een open einde regeling. De verstrekking van huishoudelijke hulp, vervoermiddelen, rolstoelen, woonvoorziening worden jaarlijks geraamd op basis van de uitgaven van achterliggende jaren. In enig jaar kunnen de lasten echter de begrote bedragen overschrijden, zonder dat de gemeente dit kan beïnvloeden. | A Inzetten op verdere vraag-gestuurde gesprekken met de klant waarbij de kracht van de omgeving optimaal benut wordt. dequate monitoring ontwikkeling van de aanvragen en afgegeven beschikkingen. | 2 * 4 | € 54.000 | |
4 | Programma 8: Bouwen, wonen, milieu en duurzaamheid | |||||
5 | Planschade | Het risico van planschade is momenteel beperkt. Vooraf wordt op basis van een inschatting bepaald wat de eventueel mogelijke planschade zou kunnen zijn. Deze schade dient verdisconteerd te worden in bijv. de aankoop van de grond. Planschade blijft daardoor een financiële risicofactor. In Laren valt hierbij momenteel te denken aan ontwikkelingen rond een tankstation. | Voor ieder particulier initiatief zal een anterieure overeenkomst worden afgesloten waarin in ieder geval de kosten voor eventuele planschade zijn opgenomen voor rekening van de initiatiefnemer. Voor elke wijziging van een bestemmingsplan moet een inschatting van mogelijke planschade opgenomen worden. Deze inschatting van schade zal in de aankoopprijs van de grond opgenomen moeten worden. | 1 * 5 | € 100.000 | |
6 | Bodemverontreiniging | Bij herontwikkeling van “binnenstedelijke locaties” is er kans op het aantreffen van bodemverontreiniging. Daarnaast geeft het Vijzelgemaal samen met het stroomgebied van de Gooiergracht extra risico’s. In het buitengebied /bos- wordt de gemeente soms geconfronteerd met illegale stort van gevaarlijke stoffen. De kosten komen | A Bodembeleid en bodemkwaliteitskaart moeten up-to-date zijn fstemming met betrokkenen over de afhandeling van de verontreiniging van de gronden RWZI voor verkoop. | 1 * 4 | € 18.000 | € 18.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Omschrijving risico | Beheersmaatregel | Risico score | Financieel effect | |
1 | Structureel | Incidenteel | ||||
2 | dan voor rekening van de gemeente. | |||||
3 | Ontwikkeling Crailo noord/zuid | Door gemeenten Hilversum, Gooise Meren en Laren (10% aandeel) worden de genoemde locaties van de provincie Noord Holland overgenomen om deze te ontwikkelen. De koopsom bedraagt circa 33 miljoen (te betalen over 12 jaar) | S Inrichten goed projectmanagement. trakke ontwikkel- en verkoopplanning opstellen. | 5 * 4 | € 162.000 | |
4 | Programma Algemene dekkingsmiddelen | |||||
5 | Garanties Sociale woningbouw | Na de overdracht van het gemeentelijk woningbedrijf aan de aan de plaatselijke woningbouwverenigingen zijn ook leningen onder dit woningbezit overgenomen door de WbV’s. Deze leningen heeft de gemeente Laren 100% als 2e achtervang gewaarborgd. Het betreft, inclusief nieuw aangegane waarborgen een bedrag van circa € 16 mln. | Monitoring van financiële ontwikkelingen aan de hand van jaarrekening en begroting. Risico is als klein aan te merken, 1e achtervang is bij Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) met een vermogen van 80 miljard. | 3 * 3 | € 50.000 | |
6 | Algemene uitkering uit gemeentefond s | De exacte hoogte van de algemene uitkering (AU) wordt pas na afsluiten van het rekeningjaar bekend. Dit houdt in dat wij altijd met ramingen moeten werken, hetgeen inherent een risico inhoudt. Zelfs tussen opeenvolgende officiële bekendmakingen doen zich grote fluctuaties voor. In 2017 / 2018 zou dat m.n. voort kunnen komen vanuit een nieuw regeerakkoord.. | Bewaking en actualisatie van de parameters die de hoogte van de algemene uitkering bepalen. Berichtgeving uit Den Haag over de ontwikkelingen rond het gemeentefonds nauwlettend volgen. | 2 * 5 | € 300.000 | |
7 | Programma Overhead | |||||
8 | Aansprakelijkheid | Het bestuur wordt aansprakelijk gesteld voor schade die ontstaat ten gevolge van nalatigheid in de uitvoering van haar publieke taak. Dit kan op verschillende terreinen zich voordoen. | M Goede bedrijfsvoering en goede inspectie. ediation. Goede communicatie aan de voorkant. Aansprakelijkheidsverzekering | 1 * 5 | € 100.000 | |
9 | Belastingen | Bij de toepassing van de belastingwetgeving (BTW, BCF Loonheffing (WKR) etc.) kunnen verschillen | Door P&C (btw) en P&O (Loonheffing) goed volgen van wijzigingen in de | 2 * 4 | € 54.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Omschrijving risico | Beheersmaatregel | Risico score | Financieel effect | |
1 | Structureel | Incidenteel | ||||
2 | van inzicht en/of interpretatie ontstaan of kunnen de regels onjuist worden toegepast. Dit kan leiden tot een naheffing van de zijde van de fiscus. Gelet op de steeds wijzigende regels kan de gemeente een naheffing opgelegd krijgen (incl. boete). | A belastingregels. fstemmen met belastingdienst over het t.z.t. eventueel regelen van “horizontaal toezicht” o.b.v. met hen te maken afspraken. | ||||
3 | T otaal risico’s | € 934.000 | € 1.195.800 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | N r | Post | Bedrag |
1 | 1 | Onroerende Zaakbelasting (onbenutte belastingcapaciteit) | € 2.040.000 |
2 | 2 | Rioolrechten | € 0 |
3 | 3 | Afvalstoffenheffing | € 0 |
4 | 4 | Leges en andere heffingen | € 0 |
5 | 5 | Post onvoorzien | € 45.000 |
6 | Totaal structureel weerstandsvermogen | € 2.085.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | N r. Reserve | Stand 31/12/2016 |
1 | 1 Algemene reserve | € 6.722.500 |
2 | 2 Bestemmingsreserves (niet geoormerkt) | € 0 |
3 | Totaal reserves | € 6.722.500 |
4 | 3 Stille reserves | € 6.343.538 |
5 | Totaal incidenteel weerstandsvermogen | € 13.066.038 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Nr Bezittingen gemeente Laren tbv Stille reserve Object | 1-1-2018 € | Boekwaarde WOZ-waarde 1-1-2017 € | Verschil = reserve € | |
1 | 3 Ambtswoning 8 Aula begraafplaats 10 Museum Hofland | 1 Gemeenteboerderij nr 29 (oudheidskamer) 2 Sporthal "Klaas Bout hal"(excl. zwembad) 4 Gemeentehuis incl. deel renovatie 5 Stalling/kantoor Rollybus (Gr.Gerritsweg 2a) 6 Kinderdagopvangverblijf Humanitas 7 Hertenkamp (inclusief schuur) 9 Gemeentetoren Naarderstraat | 0 0 0 2.701.825 0 68.893 0 2.934 0 0 | 302.232 1.438.956 1.624.306 2.489.375 42.201 241.000 93.000 128.864 25.000 548.968 | 302.232 1.438.956 1.624.306 -212.450 42.201 172.107 93.000 125.930 25.000 548.968 |
2 | Totaal stille reserves verkooptermijn > 1jaar | 2.773.653 | 6.933.902 | 4.160.249 | |
3 | 11 Gemeenteboerderij nr 27 (boerderij) 12 Brandweerkazerne (G.Gerritsweg 2) 13 Huurwoningen brandweer (4, 4a 4b 4c) 14 Kerklaan 1 (monumentale woning) 15 Grond Gooiergracht (Eemnes) 16 Diverse (Engh)gronden 17 Volkstuinencomplex 2e Ruiterweg 18 Grond Tafelbergweg 49 20 Politiepost nw in BRW-kazerne 21 Grond ligweide vm zwembad de Biezem | 19 Overige grondposities grondadministratie (deels) | 0 0 410.624 313.280 33.630 0 0 0 278.550 154.848 0 | 475.046 1.430.000 1.019.798 820.910 592.000 14.000 130.000 42.000 609.000 217.201 1.599.300 | 475.046 1.430.000 609.174 507.630 558.370 14.000 130.000 42.000 330.450 62.353 1.599.300 |
4 | Totaal verkooptermijn < 1jaar | 1.190.932 | 6.949.255 | 5.758.323 | |
5 | |||||
6 | Getaxeerde kunstbezittingen gemeente Laren | 585.214 | |||
7 | |||||
8 | Totaal stille reserves verkooptermijn < 1jaar | 1.190.932 | 6.949.255 | 6.343.538 | |
9 | |||||
10 | Totaal Stille Reserves gemeente Laren | 3.964.584 | 13.883.157 | 10.503.787 | |
11 | 1 Overige grondposities grondadministratie (deels) - Betreft diverse percelen alsmede kadestrale nuummers in Eemnes (niet Gooiergracht): (p/mtr € 4,03) gelegen aan de Zuid ervenweg (benoemd als grasland) 112.385 M2 (p/mtr € 4,03) gelegen aan de geerenweg (benoemd als grasland) 20.034 M2 parkeerterrein gelegen aan de Hein Keverweg 1 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | Netto schuldquote | 60,9% | 91,6% | 86,8% | 79,1% | 71,1% | 63,1% |
1 | 2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen | 40,8% | 60,3% | 55,9% | 49,2% | 42,3% | 35,2% |
2 | 3 | Solvabiliteitsratio | 22,2% | 20,2% | 21,5% | 22,3% | 23,3% | 24,2% |
3 | 4 | Grondexploitatie | 1,1% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
4 | 5 | Structurele exploitatieruimte | -2,1% | 0,6% | 1,8% | 1,9% | 2,4% | 2,1% |
5 | 6 | Belastingcapaciteit | 104,0% | 148,0% | 146,1% | 146,1% | 146,1% | 146,1% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Personeel | Wachtgeld wethouders | 50.0 | 180000.0 | 90000.0 |
GR / Verbonden partijen | Te weinig invloed als kleine gemeente op begroting en plannen van gemeenschappelijke regelingen | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Calamiteiten, rampen | Rampen | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Sociaal domein | Decentralisatie Jeugdzorg, AWBZ, Regeling onderkant arbeidsmarkt | None | 856000.0 | None |
Sociaal domein | Open-einde regelingen | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Sociaal domein | Kwijtschelding m.b.t. gemeentelijke belastingen | 30.0 | 100000.0 | 30000.0 |
Sociaal domein | Wmo-verstrekkingen | 30.0 | 180000.0 | 54000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Bodemsanering | Bodemverontreiniging | 10.0 | 180000.0 | 18000.0 |
Projecten | Ontwikkeling Crailo noord/zuid | 90.0 | 180000.0 | 162000.0 |
Sociaal domein | Garanties Sociale woningbouw | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering uit gemeentefonds | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheid | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Belasting | Belastingen | 30.0 | 180000.0 | 54000.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | egrip | Toelichting |
1 | Weerstandscapaciteit | Dit zijn de middelen en de mogelijkheden waarover een gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten te dekken. |
2 | Risico’s | Een risico is een kans op het optreden van een positieve dan wel negatieve gebeurtenis van materieel belang die niet voorzien is in de begroting van enig jaar. |
3 | Weerstandsvermogen | Dit is de relatie tussen de weerstandscapaciteit en de risico’s die zich binnen de gemeente kunnen manifesteren |
4 | Risicomanagement | Het identificeren en kwantificeren van risico’s en het bepalen van activiteiten die de kans van optreden van de risico’s en/of de gevolgen van de risico’s beheersbaar houdt. |
5 | Beheersmaatregelen | BHet stelsel van maatregelen en procedures die worden genomen om de onderkende risico’s te ondervangen danwel om de opkomende risico’s te signaleren en het effect hiervan te beperken. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Fase | Activiteiten |
1 | 1. Kaderstelling en strategie | Het vastleggen van de kaders in de nota risicomanagement en weerstandsvermogen |
2 | 2. Risico-analyse | Inventariseren van de potentiële risico’s en deze vastleggen in een risicokaart. Een samenvatting van het resultaat wordt in deze paragraaf weergegeven. Per risico wordt inzicht gegeven in de kans dat een risico zich voordoet (verdeeld in 5 klassen) en het inschatten van het financiële gevolg (verdeeld in 5 klassen). De kans vermenigvuldigt met het financieel gevolg bepaalt de risico-score. |
3 | 3. Beheersmaatregelen | Om de risico’s af te dekken worden beheersmaatregelen gedefinieerd en wordt een risico-eigenaar benoemd. Voor het omgaan met risico’s zijn een aantal basisstrategieën: |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Fase | Activiteiten |
1 | Accepteren, reduceren, elimineren of overdragen/verzekeren | |
2 | 4. Monitoren en toetsen | In deze fase wordt informatie verstrekt, worden ontwikkelingen in beeld gebracht en resultaten beoordeeld. |
3 | 5. Toezicht en toetsen | Risico’s worden (mede in het kader van interne controle) in verband gebracht met de beheersmaatregelen en het beschikbare weerstandvermogen. |
4 | 6. Continue verbetering | Op basis van (tussentijdse) resultaten kan beleid en methodiek worden bijgesteld. |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Klasse | Kwantiteit | Klasse | Geldgevolg |
1 | 1 | 10% | 1 | € 2.000 |
2 | 2 | 30% | 2 | €20.000 |
3 | 3 | 50% | 3 | € 100.000 |
4 | 4 | 70% | 4 | € 180.000 |
5 | 5 | 90% | 5 | €1.000.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Omschrijving risico | Beheersmaatregel | Risico score | Financieel effect | |
1 | Structureel | Incidenteel | ||||
2 | Wachtgeld wethouders | Wethouders tot 65 jaar hebben na beëindiging van het wethouderschap recht op wachtgeld. Risico doet zich voor op moment van eventuele ziekte, collegecrisis en bij het einde van de raadsperiode 2018-2022 | Voorziening wachtgelden. Jaarlijkse actualisatie, is uitgevoerd in 2017. | 3 * 4 | € 90.000 | |
3 | Te weinig invloed als kleine gemeente op begroting en plannen van gemeen- schappelijke regelingen | Doordat Laren slechts een beperkt stemrecht heeft, kan zij majeure ontwikkelingen niet tegenhouden. Hierbij is het van belang dat Laren zich sterk blijft profileren in de verschillende Algemene en Dagelijkse Besturen (AB en DB). | Tijdig reageren op begrotingen van gemeenschappe-lijke regelingen door gezamenlijk optreden van de Gooise gemeenten. Waar mogelijk gezamenlijk optreden met andere kleine partijen. Extra aandacht voor relatief nieuwe GR-en en wijzigingen, m.n. qua bijdrage en stemrecht. | 2 * 5 | € 300.000 | |
4 | Programma 3: Openbare orde en veiligheid | |||||
5 | Rampen | Risico dat op grondgebied van Laren zich een ramp voordoet | Verzekeringen en adequate crisisbeheersings-organisatie, waardoor we gevolgen kunnen beperken. | 1 * 5 | € 100.000 | |
6 | Programma 7: Sociaal Domein | |||||
7 | Decentralisatie Jeugdzorg, AWBZ, Regeling onderkant arbeidsmarkt | Door de onbekendheid op dit terrein bestaat het risico onvoldoende budget te hebben voor de nieuwe taken van de gemeente. | Van het totaal nieuwe budget, zoals opgenomen in de begroting 2019, wordt een risico gezien van 20%; zijnde een bedrag van € 611.800,=. | € 856.000 | ||
8 | Open-einde regelingen | Vanuit de economische crisis is in het recente verleden het aantal aanvragen op diverse verstrekkingen toegenomen. Vanuit de verbetering van de economische omstandigheden lijkt een lichte teruggang waar te nemen. | Adequate monitoring ontwikkeling aanvragen. Monitoren of het ministerie SZW de regeling voor het eigen risico niet verder gaat wijzigen. | 2 * 5 | € 300.000 | |
9 | Kwijtschelding m.b.t. gemeentelijke belastingen | Door de economische crisis is het beroep op kwijtschelding toegenomen. Dit risico is | Goede inschatting aantal kwijtscheldingen. | 2 * 3 | € 30.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Omschrijving risico | Beheersmaatregel | Risico score | Financieel effect | |
1 | Structureel | Incidenteel | ||||
2 | gelet op de huidige verbeterende economische situatie en lichte afname van de werkloosheid wellicht iets aan het verminderen. | |||||
3 | Wmo verstrekkingen | De Wmo verstrekkingen betreffen een open einde regeling. De verstrekking van huishoudelijke hulp, vervoermiddelen, rolstoelen, woonvoorziening worden jaarlijks geraamd op basis van de uitgaven van achterliggende jaren. In enig jaar kunnen de lasten echter de begrote bedragen overschrijden, zonder dat de gemeente dit kan beïnvloeden. | AInzetten op verdere vraag-gestuurde gesprekken met de klant waarbij de kracht van de omgeving optimaal benut wordt. dequate monitoring ontwikkeling van de aanvragen en afgegeven beschikkingen. | 2 * 4 | € 54.000 | |
4 | Programma 8: Bouwen, wonen, milieu en duurzaamheid | |||||
5 | Planschade | Het risico van planschade is momenteel beperkt. Vooraf wordt op basis van een inschatting bepaald wat de eventueel mogelijke planschade zou kunnen zijn. Deze schade dient verdisconteerd te worden in bijv. de aankoop van de grond. Planschade blijft daardoor een financiële risicofactor. In Laren valt hierbij momenteel te denken aan ontwikkelingen rond een tankstation. | Voor ieder particulier initiatief zal een anterieure overeenkomst worden afgesloten waarin in ieder geval de kosten voor eventuele planschade zijn opgenomen voor rekening van de initiatiefnemer. Voor elke wijziging van een bestemmings-plan moet een inschatting van mogelijke plan-schade opgenomen worden. Deze inschatting van schade zal in de aankoopprijs van de grond opgenomen moeten worden. | 1 * 5 | € 100.000 | |
6 | Bodem-verontreini-ging | Bij herontwikkeling van “binnenstedelijke locaties” is er kans op het aantreffen van bodemverontreiniging. Daarnaast geeft het stroomgebied van de Gooiergracht extra risico’s. In het buitengebied /bos- wordt de gemeente soms geconfronteerd met illegale stort van gevaarlijke | ABodembeleid en bodemkwaliteit kaart moeten up-to-date zijn fstemming met betrokkenen over de afhandeling van de verontreiniging van de gronden en Gooiergracht vanuit | 1 * 4 | € 18.000 | € 18.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Omschrijving risico | Beheersmaatregel | Risico score | Financieel effect | |
1 | Structureel | Incidenteel | ||||
2 | stoffen. De kosten komen dan voor rekening van de gemeente. | de GR GVE. Door waterschap wordt verontreiniging ter hand genomen. | ||||
3 | Ontwikkeling Crailo noord/zuid | Door gemeenten Hilversum, Gooise Meren en Laren (10% aandeel) worden de genoemde locaties van de provincie Noord Holland overgenomen om deze te ontwikkelen. De koopsom bedraagt circa 33 miljoen (te betalen over 12 jaar) | SInrichten goed projectmanagement. trakke ontwikkel- en verkoopplanning opstellen. | 5 * 4 | € 162.000 | |
4 | Programma Algemene dekkingsmiddelen | |||||
5 | Garanties Sociale woningbouw | Na de overdracht van het gemeentelijk woningbedrijf aan de aan de plaatselijke woningbouwverenigingen zijn ook leningen onder dit woningbezit overgenomen door de WbV’s. Deze leningen heeft de gemeente Laren voor 100% als 2e achtervang geborgd. Het betreft, inclusief nieuw aangegane waarborgen een bedrag van circa € 17,4 mln. | Monitoring van financiële ontwikkelingen aan de hand van jaarrekening en begroting. Risico is als klein aan te merken, 1e achtervang is bij Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) met een vermogen van 80 miljard. | 3 * 3 | € 50.000 | |
6 | Algemene Uitkering uit gemeente-fonds | De exacte hoogte van de algemene uitkering (AU) wordt pas na afsluiten van het rekeningjaar bekend. Dit houdt in dat wij altijd met ramingen moeten werken, hetgeen inherent een risico inhoudt. Zelfs tussen opeenvolgende officiële bekendmakingen doen zich grote fluctuaties voor. In 2017 / 2018 zou dat m.n. voort kunnen komen vanuit een nieuw regeerakkoord.. | Bewaking en actualisatie van de parameters die de hoogte van de algemene uitkering bepalen. Berichtgeving uit Den Haag over de ontwikkelingen rond het gemeentefonds nauwlettend volgen. | 2 * 5 | € 300.000 | |
7 | Programma Overhead | |||||
8 | Aansprakelijk-heid | Het bestuur wordt aansprakelijk gesteld voor schade die ontstaat ten gevolge van nalatigheid in de uitvoering van haar publieke taak. Dit kan op verschillende terreinen zich voordoen. | MGoede bedrijfsvoering en goede inspectie. ediation. Goede communicatie aan de voorkant. Aansprakelijkheids-verzekering | 1 * 5 | € 100.000 | |
9 | Belastingen | Bij de toepassing van de | Door P&C (btw) en | 2 * 4 | € 54.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Omschrijving risico | Beheersmaatregel | Risico score | Financieel effect | |
1 | Structureel | Incidenteel | ||||
2 | belastingwetgeving (BTW, BCF Loonheffing (WKR) etc.) kunnen verschillen van inzicht en/of interpretatie ontstaan of kunnen de regels onjuist worden toegepast. Dit kan leiden tot een naheffing van de zijde van de fiscus. Gelet op de steeds wijzigende regels kan de gemeente een naheffing opgelegd krijgen (incl. boete). | AP&O (Loonheffing) goed volgen van wijzigingen in de belastingregels. fstemmen met belastingdienst over het t.z.t. eventueel regelen van “horizontaal toezicht” o.b.v. met hen te maken afspraken. | ||||
3 | Totaal risico’s | € 1.002.000 | € 1.530.800 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Nr | Post | Bedrag |
1 | 1 | Onroerende Zaakbelasting (onbenutte belastingcapaciteit) | € 2.222.000 |
2 | 2 | Rioolrechten | € 0 |
3 | 3 | Afvalstoffenheffing | € 0 |
4 | 4 | Leges en andere heffingen | € 0 |
5 | 5 | Onvoorzien | € 45.000 |
6 | Totaal structureel weerstandsvermogen | € 2.267.000 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | r. Reserve | Stand 31/12/2017 |
1 | 1 Algemene reserve | € 4.908.159 |
2 | 2 Bestemmingsreserves (niet geoormerkt) | € 0 |
3 | Totaal reserves | € 4.908.159 |
4 | 3 Stille reserves | € 7.278.843 |
5 | Totaal incidenteel weerstandsvermogen | N€ 12.187.002 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Nr Bezittingen gemeente Laren tbv Stille reserveObject | 1-1-2018€ | Boekwaarde WOZ-waarde1-1-2017€ | Verschil =reserve€ | |
1 | 3 Ambtswoning8 Aula begraafplaats10 Museum Hofland | 1 Gemeenteboerderij nr 29 (oudheidskamer)2 Sporthal "Klaas Bout hal"(excl. zwembad)4 Gemeentehuis incl. deel renovatie5 Stalling/kantoor Rollybus (Gr.Gerritsweg 2a)6 Kinderdagopvangverblijf Humanitas7 Hertenkamp (inclusief schuur)9 Gemeentetoren Naarderstraat | 0002.566.734068.89302.93400 | 301.0001.450.0001.729.0002.505.00041.000244.00092.000130.00025.000550.000 | 301.0001.450.0001.729.000-61.73441.000175.10792.000127.06625.000550.000 |
2 | Totaal stille reserves verkooptermijn > 1jaar | 2.638.562 | 7.067.000 | 4.428.438 | |
3 | 11 Gemeenteboerderij nr 27 (boerderij)12 Brandweerkazerne (G.Gerritsweg 2)13 Huurwoningen brandweer (4, 4a 4b 4c)14 Kerklaan 1 (monumentale woning)15 Grond Gooiergracht (Eemnes)16 Diverse (Engh)gronden 17 Volkstuinencomplex 2e Ruiterweg18 Grond Tafelbergweg 49 20 Politiepost nw in BRW-kazerne21 Grond ligweide vm zwembad de Biezem | 19 Overige grondposities grondadministratie (deels) *** | 00390.093313.28033.630000278.550147.1050 | 467.0001.471.0001.076.000855.000645.00014.000130.00042.000705.000217.2011.599.300 | 467.0001.471.000685.907541.720611.37014.000130.00042.000426.45070.0961.599.300 |
4 | Totaal verkooptermijn < 1jaar | 1.162.658 | 7.221.501 | 6.058.843 | |
5 | |||||
6 | Getaxeerde kunstbezittingen ult. 2017 gemeente Laren | 1.220.000 | |||
7 | |||||
8 | Totaal stille reserves verkooptermijn < 1jaar | 1.162.658 | 7.221.501 | 7.278.843 | |
9 | |||||
10 | Totaal Stille Reserves gemeente Laren | 3.801.220 | 14.288.501 | 11.707.281 | |
11 | 19 Overige grondposities grondadministratie (deels) ***- Betreft diverse percelen alsmede kadestrale nuummers in Eemnes (niet Gooiergracht):(p/mtr € 4,03)gelegen aan de Zuid ervenweg (benoemd als grasland)112.385 M2(p/mtr € 4,03)gelegen aan de geerenweg (benoemd als grasland) 20.034 M2parkeerterrein gelegen aan de Hein Keverweg 1 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | 1 Netto schuldquote | 134,9% | 86,2% | |
1 | 2 3 Solvabiliteitsratio | Netto schuldquote gecorr. voor alle leningen | 102,6% 18,3% | 55,3% 21,4% |
2 | ||||
3 | 4 Grondexploitatie | 37,5% | 0,0% | |
4 | 5 Structurele exploitatieruimte | 15,1% | 1,8% | |
5 | 6 Belastingcapaciteit | 155,7% | 146,1% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | 147,9% | 150,6% | 161,7% |
1 | 119,5% | 123,4% | 134,8% |
2 | 15,8% | 16,5% | 15,8% |
3 | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
4 | 1,3% | -0,7% | 0,5% |
5 | 159,0% | 159,0% | 159,0% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | |||
1 | |||
2 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Personeel | Wachtgeld wethouders | 50.0 | 180000.0 | 90000.0 |
GR / Verbonden partijen | Te weinig invloed als kleine gemeente op begroting en plannen van gemeenschappelijke regelingen excl. de BEL Combinatie | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Calamiteiten, rampen | Rampen | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Sociaal domein | Decentralisatie, Jeugdzorg, AWBZ, Regeling onderkant arbeidsmarkt | None | 2075292.0 | None |
Sociaal domein | Open-einde regelingen | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Belasting | Kwijtschelding m.b.t. gemeentelijke belastingen | 30.0 | 100000.0 | 30000.0 |
Sociaal domein | Wmo-verstrekkingen | 30.0 | 180000.0 | 54000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Bodemsanering | Bodemverontreiniging (structureel + incidenteel) | 10.0 | 180000.0 | 18000.0 |
GR / Verbonden partijen | Ontwikkeling Crailo noord/zuid | None | None | None |
Sociaal domein | Garanties Sociale Woningbouw | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering uit gemeentefonds | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheid | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
GR / Verbonden partijen | Werkapparaat BEL Combinatie (structureel + incidenteel) | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Belasting | Belastingen | 30.0 | 180000.0 | 54000.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ase | Activiteiten |
1 | 1. Kaderstelling en strategie | Het vastleggen van de kaders in de nota risicomanagement en weerstandsvermogen |
2 | 2. Risico-analyse | F Inventariseren van de potentiële risico’s en deze vastleggen in een risicokaart. Een samenvatting van het resultaat wordt in deze paragraaf weergegeven. Per risico wordt inzicht gegeven in de kans dat een risico zich voordoet (verdeeld in 5 klassen) en het inschatten van het financiële gevolg (verdeeld in 5 klassen). De kans vermenigvuldigt met het financieel gevolg |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | egrip | Toelichting |
1 | Weerstandscapaciteit | Dit zijn de middelen en de mogelijkheden waarover een gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten te dekken. |
2 | Risico’s | Een risico is een kans op het optreden van een positieve dan wel negatieve gebeurtenis van materieel belang die niet voorzien is in de begroting van enig jaar. |
3 | Weerstandsvermogen | Dit is de relatie tussen de weerstandscapaciteit en de risico’s die zich binnen de gemeente kunnen manifesteren |
4 | Risicomanagement | Het identificeren en kwantificeren van risico’s en het bepalen van activiteiten die de kans van optreden van de risico’s en/of de gevolgen van de risico’s beheersbaar houdt. |
5 | Beheersmaatregelen | B Het stelsel van maatregelen en procedures die worden genomen om de onderkende risico’s te ondervangen danwel om de opkomende risico’s te signaleren en het effect hiervan te beperken. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Fase | Activiteiten |
1 | bepaalt de risico-score. | |
2 | 3. Beheersmaatregelen | Om de risico’s af te dekken worden beheersmaatregelen gedefinieerd en wordt een risico-eigenaar benoemd. Voor het omgaan met risico’s zijn een aantal basisstrategieën: Accepteren, reduceren, elimineren of overdragen/verzekeren |
3 | 4. Monitoren en toetsen | In deze fase wordt informatie verstrekt, worden ontwikkelingen in beeld gebracht en resultaten beoordeeld. |
4 | 5. Toezicht en toetsen | Risico’s worden (mede in het kader van interne controle) in verband gebracht met de beheersmaatregelen en het beschikbare weerstandvermogen. |
5 | 6. Continue verbetering | Op basis van (tussentijdse) resultaten kan beleid en methodiek worden bijgesteld. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Nr Bezittingen gemeente Laren tbv Stille reserve Object | 1-1-2019 € | Boekwaarde WOZ-waarde 1-1-2018 € | Verschil = reserve € | |
1 | 3 Ambtswoning 8 Aula begraafplaats 10 Museum Hofland | 1 Gemeenteboerderij nr 29 (oudheidskamer) 2 Sporthal "Klaas Bout hal"(excl. zwembad) 4 Gemeentehuis incl. deel renovatie 5 Stalling/kantoor Rollybus (Gr.Gerritsweg 2a) 6 Kinderdagopvangverblijf Humanitas 7 Hertenkamp (inclusief schuur) 9 Gemeentetoren Naarderstraat | 0 0 0 2.438.397 0 65.449 0 264 0 0 | 304.000 1.453.000 1.875.000 2.586.000 42.000 259.000 92.000 135.000 25.000 548.968 | 304.000 1.453.000 1.875.000 147.603 42.000 193.551 92.000 134.736 25.000 548.968 |
2 | Totaal stille reserves verkooptermijn > 1jaar | 2.504.110 | 7.319.968 | 4.815.858 | |
3 | 11 Gemeenteboerderij nr 27 (boerderij) 12 Brandweerkazerne (G.Gerritsweg 2) 13 Huurwoningen brandweer (4, 4a 4b 4c) 14 Kerklaan 1 (monumentale woning) 15 Grond Gooiergracht (Eemnes) 16 Diverse (Engh)gronden 17 Volkstuinencomplex 2e Ruiterweg 19 Politiepost nw in BRW-kazerne 20 Grond ligweide vm zwembad de Biezem | 18 Overige grondposities grondadministratie (deels) *** | 0 0 370.588 297.616 33.630 0 0 278.550 139.750 0 | 477.000 1.453.000 1.158.000 897.000 669.000 14.000 130.000 1.622.000 217.201 1.599.300 | 477.000 1.453.000 787.412 599.384 635.370 14.000 130.000 1.343.450 77.451 1.599.300 |
4 | Totaal verkooptermijn < 1jaar | 1.120.134 | 8.236.501 | 7.116.367 | |
5 | |||||
6 | Getaxeerde kunstbezittingen ult. 2017 gemeente Laren | 1.207.800 | |||
7 | |||||
8 | Totaal stille reserves verkooptermijn < 1jaar | 1.120.134 | 8.236.501 | 8.324.167 | |
9 | |||||
10 | Totaal Stille Reserves gemeente Laren | 3.624.244 | 15.556.469 | 13.140.025 | |
11 | 18 Overige grondposities grondadministratie (deels) *** - Betreft diverse percelen alsmede kadestrale nuummers in Eemnes (niet Gooiergracht): gelegen aan de Zuid ervenweg (benoemd als grasland) 112.385 M2 (p/mtr € 5,32) gelegen aan de geerenweg (benoemd als grasland) 20.034 M2 (p/mtr € 5,32) parkeerterrein gelegen aan de Hein Keverweg 1 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | 1 Netto schuldquote | 134,9% | 86,2% | |
1 | 2 Netto schuldquote gecorr. voor alle leningen | 102,6% | 55,3% | |
2 | 3 Solvabiliteitsratio | 18,3% | 21,4% | |
3 | 4 Grondexploitatie | 37,5% | 0,0% | |
4 | 5 Structurele exploitatieruimte | 15,1% | 1,8% | |
5 | 6 Belastingcapaciteit | 155,7% | 146,1% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | 140,0% | 145,7% | 157,6% |
1 | 111,5% | 118,6% | 130,7% |
2 | 16,0% | 15,2% | 14,4% |
3 | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
4 | 0,0% | 0,6% | 1,7% |
5 | 159,0% | 159,0% | 159,0% |
0 | |
---|---|
0 |