Naam | Ouder-Amstel |
---|---|
Code | 437 |
Provincie | Noord-Holland |
Inwonertal | 13496 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Calamiteiten, rampen | Rampen en calamiteiten | 10.0 | 2500000.0 | 250000.0 |
Projecten | Ruimtelijke projecten | None | None | None |
Sociaal domein | Duo+ | None | None | 480000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen | 30.0 | 100000.0 | 30000.0 |
Sociaal domein | Open eindregelingen | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
Bodemsanering | Bodemverontreiniging | 10.0 | 300000.0 | 30000.0 |
Belasting | Bouwleges | 50.0 | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Niet verhaalbare planschades | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantiestelling woningbouw leningen | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantiestelling leningen sportverenigingen | 10.0 | 185000.0 | 18500.0 |
Sociaal domein | WMO, gevolgen maximeren eigen bijdrage | 70.0 | 320000.0 | 224000.0 |
Sociaal domein | WMO, gevolgen nieuwe tarieven begeleiding | 90.0 | 80000.0 | 72000.0 |
Sociaal domein | WMO, gevolgen nieuwe tarieven vervoer | 90.0 | 13000.0 | 11700.0 |
Sociaal domein | Jeugd, gevolgen zwaardere trajecten (spics) dan benodigd | 50.0 | 450000.0 | 225000.0 |
Sociaal domein | Jeugd, gevolgen instap duurzaam traject van afgekochte trajecten 2018 | 30.0 | 50000.0 | 15000.0 |
Sociaal domein | Jeugd, gevolgen DUO+ bijdrage i.v.m. complexiteit in verwerking trajecten | 90.0 | 75000.0 | 67500.0 |
Sociaal domein | Jeugd, gevolgen onvoldoende realiseren resultaten perspectiefplan | 50.0 | 30000.0 | 15000.0 |
Sociaal domein | Jeugd, gevolgen van hogere instroom | 30.0 | 200000.0 | 60000.0 |
Sociaal domein | Wet Werk en Bijstand (WWB) | 50.0 | 245000.0 | 122500.0 |
Omgevingswet | Invoering omgevingswet | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | wet private kwaliteitsborging | None | None | None |
Sociaal domein | Groeigemeente | None | None | None |
Energietransitie | Klimaatakkoord | 90.0 | None | None |
Sociaal domein | Verdeelsleutel Duo+ | None | None | None |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
ICT algemeen | Extra inhuur kan noodzakelijk zijn om er voor te zorgen dat binnen Duo+ de verder digitalisering en optimalisering verder vorm krijgt waaronder ook ontwikkelingen VTH, omgevingswet ed. | 80.0 | 300000.0 | 240000.0 |
Overig | Drie gemeentebesturen kunnen in de toekomst verschillende inzichten of belangen hebben die de Duo+- organisatie kunnen beïnvloeden en daarmee effect kunnen hebben op de drie K’s. Door het niet volledig meedoen van de gemeente Diemen zal geen volledige optimalisatie bereikt kunnen worden van de efficiencyvoordelen | 60.0 | 300000.0 | 180000.0 |
Personeel | Er zijn geen middelen beschikbaar om de mobiliteit te bevorderen. Hierdoor zijn de meerjarig geraamde efficiencytaakstellingen niet of niet in voldoende mate realiseerbaar. | 80.0 | 600000.0 | 480000.0 |
Personeel | De efficiency wordt wel behaald in percentage, uitgedrukt ten opzichte van de fte’s echter niet in €’s omdat het besparingspotentieel zich vaak in de lagere functies zit. | 60.0 | 225000.0 | 135000.0 |
Personeel | Bovenformatief In de begroting is vanaf 2019 geen ruimte meer om dit op te vangen 2018. | 60.0 | 225000.0 | 135000.0 |
Overig | Als achteraf blijkt dat er sprake is van belastingplichtige activiteiten, zijn wij vennootschapsbelasting verschuldigd aan de Belastingdienst. | 20.0 | None | None |
Overig | Bijstelling van het ambitieniveau of onverwachte externe ontwikkelingen (vgl. decentralisaties) kunnen nopen tot een herijking van de begroting. Bijvoorbeeld omdat er “opeens” zwaar moet worden ingezet op een thema dat tot dan toe als relatief onbelangrijk werd gezien. | 20.0 | None | None |
ICT algemeen | Door het ontbreken van een solide investeringsbegroting is er gebrekkig inzicht in de benodigde investeringen mbt. hardware (werkplek, server, netwerk en telefonie). Bovendien is er bij de vorming van Duo+ bij de afzonderlijke Duo-gemeenten soms sprake van discontinuïteit mbt de vervangingscyclus (zowel naar voren gehaalde investeringen ivm. “schoon over” als uitgestelde investeringen ivm. gebrek aan tijd en/of focus). In Duo+ is bij de start behoorlijk geïnvesteerd in hardware, die vanaf 2018 (telefoons) en 2019 (werkplek, server en netwerk) ook gaandeweg zal moeten worden vervangen. Al met al kan hierdoor evt. de situatie ontstaan dat meer kosten gemaakt moeten worden dan aanvankelijk begroot, want de reguliere aanschaf / vervanging (ca. 100K/jaar) gaat natuurlijk ook gewoon door. | 80.0 | None | None |
Personeel | De Duo+ gemeenten groeien de komende jaren mede als gevolg van nieuwbouw, nieuw beleid en groei economie. Hierdoor wordt het beroep wat gedaan wordt op Duo+ groter. Dit terwijl deze juist moet krimpen om aan de taakstelling te kunnen voldoen. Om toch de kwaliteit en de afgesproken prestaties te leveren waardoor de Duo+ gemeenten de beoogde maatschappelijk effecten kunnen behalen, kan extra in huur noodzakelijk zijn. | 60.0 | 450000.0 | 270000.0 |
Personeel | m de ontwikkelingen te kunnen blijven volgen en daarmee aan de kwaliteitseisen te kunnen voldoen zijn er mogelijk onvoldoende opleidingsmiddelen aanwezig. Dit mede i.r.t. vlootschouw en de noodzakelijke talentontwikkeling | 40.0 | 70000.0 | 28000.0 |
Personeel | De kosten voor langdurig zieken, waarvan een deel al overgekomen vanuit de Duo+ gemeenten drukken zodanig zwaar op de begroting dat dit de middelen voor langdurig ziekteverzuim overschrijden. | 40.0 | 300000.0 | 120000.0 |
Overig | Specifiek voor SD (FO & BO): Het in kaart brengen van de normtijden van de geleverde producten, wat gepland staat voor 2018, kan mogelijk een discrepantie opleveren tussen de tijd, kwaliteit en de toegekende formatie irt de beoogde maatschappelijke effecten vanuit de Duo+ gemeenten. | 40.0 | 105000.0 | 42000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kans Categorie | Klasse (%) | Gemiddelde (%) | Impact Categorie | Klasse (x € 1.000) | Gemiddelde (x € 1.000) |
1 | zeer klein | 0 - 10 | 5 | zeer klein | - | - |
2 | klein | 10 - 30 | 20 | klein | 0 - 100 | 50 |
3 | gemiddeld | 30 - 50 | 40 | gemiddeld | 100 - 250 | 175 |
4 | groot | 50 - 70 | 60 | groot | 250 - 500 | 375 |
5 | zeer groot | 70 - 90 | 80 | zeer groot | 500 - 1.000 | 750 |
6 | enorm | > 1.000 | 1.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr | Risico/Gebeurtenis | Kans | Impact | Beheersmaatregel | Risicoscore (x € 1.000) |
1 | 1 | Extra inhuur kan noodzakelijk zijn om er voor te zorgen dat binnen Duo+ de verder digitalisering en optimalisering verder vorm krijgt waaronder ook ontwikkelingen VTH, omgevingswet ed. | zeer groot | groot | Planmatige aanpak, prioriteitstelling. Actief sturen op ziekteverzuim in samenwerking met bedrijfsarts. Voor moeilijk opvulbare functies beleid ontwikkelen om een aantrekkelijke werkgever te zijn. | 300 |
2 | 2 Drie gemeentebesturen kunnen in de toekomst verschillende inzichten of belangen hebben die de Duo+-organisatie kunnen beïnvloeden en daarmee effect kunnen hebben op de drie K’s. Door het niet volledig meedoen van de gemeente Diemen zal geen volledige optimalisatie bereikt kunnen worden van de efficiencyvoordelen. | groot | groot | Harmonisatie op alle uitvoeringsonderdelen. De bedrijfsprocessen van de vier organisaties uniformeren. | 225 | |
3 | 3 | Er zijn geen middelen beschikbaar om de mobiliteit te bevorderen. Hierdoor zijn de meerjarig geraamde efficiencytaakstellingen niet of niet in voldoende mate realiseerbaar. | zeer groot | Zeer groot | Mobiliteitsplan maken en reserve vormen binnen Duo+ gemeenten om te zorgen dat er aan de voorkant gestuurd kan worden op de mobiliteit. | 600 |
4 | 4 De efficiency wordt wel behaald in percentage, uitgedrukt ten opzichte van de fte’s echter niet in €’s omdat het besparingspotentieel zich vaak in de lagere functies zit. | groot | groot | De uitvoering van de taakstelling afstemmen op de euro’s en/of mogelijke herijking van de taakstelling. | 225 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr | Risico/Gebeurtenis | Kans | Impact | Beheersmaatregel | Risicoscore (x € 1.000) |
1 | 5 | Bovenformatief In de begroting is vanaf 2019 geen ruimte meer om dit op te vangen 2018. | groot | groot | Het management voorkomt dat bovenformatieven ontstaand. Dit door mobiliteit te stimuleren en door middel van omscholing en/of actieve loopbaan begeleiding. | 225 |
2 | 6 | Als achteraf blijkt dat er sprake is van belastingplichtige activiteiten, zijn wij vennootschapsbelasting verschuldigd aan de Belastingdienst. | Klein | Klein | Om dit risico te verkleinen worden controles uitgevoerd op basis van werkelijke cijfers. De belastingdienst goed meenemen bij de ontwikkelingen van vermogen en verdeelsleutel. | pm |
3 | 7 De Duo+ gemeenten groeien de komende jaren mede als gevolg van nieuwbouw, nieuw beleid en groei economie. Hierdoor wordt het beroep wat gedaan wordt op Duo+ groter. Dit terwijl deze juist moet krimpen om aan de taakstelling te kunnen voldoen. Om toch de kwaliteit en de afgesproken prestaties te leveren waardoor de Duo+ gemeenten de beoogde maatschappelijk effecten kunnen behalen, kan extra in huur noodzakelijk zijn. | groot | zeer groot Afspraken maken binnen de Dvo’s en goed monitoren of de prestaties passen binnen de huidige formatie passen. Risico hierbij is dat efficiënter werken niet ten gunste van de taakstelling komt, maar ingezet wordt voor de grotere vraag vanuit de Duo+ gemeenten. | 450 | ||
4 | 8 Om de ontwikkelingen te kunnen blijven volgen en daarmee aan de kwaliteitseisen te kunnen voldoen zijn er mogelijk onvoldoende opleidingsmiddelen aanwezig. Dit mede i.r.t. vlootschouw en de noodzakelijke talentontwikkeling. | middel | middel | Een afweging maken binnen de totaal beschikbare opleidings-middelen. | 70 | |
5 | 9 De kosten voor langdurig zieken, waarvan een deel al overgekomen vanuit de Duo+ gemeenten drukken zodanig zwaar op de begroting dat dit de middelen voor langdurig ziekteverzuim overschrijden. | zeer groot | middel Actief sturen op kort | ziekteverzuim om langdurig ziekteverzuim te voorkomen. Dit in samenwerking met bedrijfsarts. Voor een aantal langdurige ziektegevallen die overgekomen zijn van gemeenten is een afkeuringsprocedure onvermijdelijk. | 300 | |
6 | 10 Specifiek voor SD (FO & BO): Het in kaart brengen van de normtijden van de geleverde producten, wat gepland staat voor 2018, kan mogelijk een discrepantie opleveren tussen de tijd, kwaliteit en de toegekende formatie irt de beoogde maatschappelijke effecten vanuit de Duo+ gemeenten. | groot | middel | Processen verder lean maken zodat onder de normtijd gewerkt kan worden. Ook hier geldt dat dit i.r.t. de taakstelling dan geen voordeel oplevert. | 105 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr | Risico/Gebeurtenis | Kans | Impact | Beheersmaatregel | Risicoscore (x € 1.000) |
1 | 11 | Bijstelling van het ambitieniveau of onverwachte externe ontwikkelingen (vgl. decentralisaties) kunnen nopen tot een herijking van de begroting. Bijvoorbeeld omdat er “opeens” zwaar moet worden ingezet op een thema dat tot dan toe als relatief onbelangrijk werd gezien. | klein | middel | Actief monitoren interne en externe beleidsmakers. | PM |
2 | 12 | Door het ontbreken van een solide investeringsbegroting is er gebrekkig inzicht in de benodigde investeringen mbt. hardware (werkplek, server, netwerk en telefonie). Bovendien is er bij de vorming van Duo+ bij de afzonderlijke Duo-gemeenten soms sprake van discontinuïteit mbt de vervangingscyclus (zowel naar voren gehaalde investeringen ivm. “schoon over” als uitgestelde investeringen ivm. gebrek aan tijd en/of focus). In Duo+ is bij de start behoorlijk geïnvesteerd in hardware, die vanaf 2018 (telefoons) en 2019 (werkplek, server en netwerk) ook gaandeweg zal moeten worden vervangen. Al met al kan hierdoor evt. de situatie ontstaan dat meer kosten gemaakt moeten worden dan aanvankelijk begroot, want de reguliere aanschaf / vervanging (ca. 100K/jaar) gaat natuurlijk ook gewoon door. | groot | Opbouwen inzicht in de benodigde investeringen + opstellen investeringsagenda en -begroting. | PM | |
3 | Totale risicoscore 2019 | 2.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Weerstandsvermogen (Bedragen x € 1.000) | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
1 | Bestemmingsreserves | 1.750 | - | - | - | - | - |
2 | Onvoorzien | - | - | - | - | - | - |
3 | Totaal weerstandsvermogen | - | - | - | - | - | - |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Calamiteiten, rampen | Rampen en calamiteiten | 10.0 | 2500000.0 | 250000.0 |
Overig | Ruimtelijke projecten | None | None | None |
Overig | Duo+ | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen | 30.0 | 100000.0 | 30000.0 |
Sociaal domein | Open eindregelingen | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
Bodemsanering | Bodemverontreinigingen | 30.0 | 300000.0 | 90000.0 |
Belasting | Bouwleges | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Niet verhaalbare planschades | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantiestelling woningbouw leningen | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
GR / Verbonden partijen | Garantiestelling leningen sportverenigingen | 10.0 | 185000.0 | 18500.0 |
Sociaal domein | Wet Werk en Bijstand | 50.0 | 260000.0 | 130000.0 |
Sociaal domein | Transitie inkoop Jeugd 2018, gevolgen 2020 | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Omgevingswet | Invoering omgevingswet | 30.0 | 100000.0 | 30000.0 |
Overig | Wet private kwaliteitsborging | None | None | None |
Overig | Groei gemeente | None | None | None |
Belasting | Afvalstoffenheffing | None | None | None |
Projecten | Meerjarenplan buitensportaccommodaties | 70.0 | 50000.0 | 35000.0 |
Belasting | SPUK-regeling (BTW teruggaaf op sportuitgaven) | 50.0 | 50000.0 | 25000.0 |
Informatieveiligheid | Communicatie | 70.0 | 70000.0 | 49000.0 |