Naam | Texel |
---|---|
Code | 448 |
Provincie | Noord-Holland |
Inwonertal | 13584 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Financieel tekort exploitatie haven | 50.0 | 900000.0 | 450000.0 |
Sociaal domein | Budgetten sociaal domein ontoereikend | 25.0 | 975000.0 | 243750.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | De staat van sommige wegen op Texel dreigt op korte termijn onder het veiligheidsniveau te komen, waardoor de kans op ongelukken en aansprakelijkheidsstelling steeds groter worden. | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Bodemsanering | Een deel van de wegen en bermen op Texel heeft te maken met bodemverontreiniging | 75.0 | 250000.0 | 187500.0 |
Belasting | Opbrengsten toeristenbelasting en forensenbelasting lager | 5.0 | 1000000.0 | 50000.0 |
GR / Verbonden partijen | Onvoorziene kostenstijgingen Verbonden Partijen (m.n. Gemeenschappelijke Regelingen) | 25.0 | 150000.0 | 37500.0 |
Informatieveiligheid | Boete vanwege datalekken | 25.0 | 200000.0 | 50000.0 |
Belasting | Heroverweging gemeentelijk belastinggebied /Afschaffen gemeentelijke forensenbelasting | 5.0 | 300000.0 | 15000.0 |
Bodemsanering | verplichte grondsanering voormalige vuilnisstortplaats | 5.0 | 500000.0 | 25000.0 |
Overig | Veranderende verwachtingen | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | T op 10 risico’s financieel vertaald | € 4.575.000 |
1 | Op basis van kansberekening en risico-simulatie Vertaald dit zich in een benodigde weerstandscapaciteit van | € 1.899.383 |
2 | De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt | € 9.212.288 |
3 | Het ratio weerstandsvermogen bedraagt | 4.85 |
4 | En krijgt daarmee de kwalificatie | uitstekend |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's | ||||||
1 | Risico nr. | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
2 | R10 | Financieel tekort exploitatie haven | Financieel - - Geen financiële ruimte om de haven op een adequate wijze te beheren., Vertraging / stagnatie - - de haven zal geconfronteerd worden met achterstallig onderhoud. Bij de afkoop gaat het Rijk uit van een fictief rendement van 4,5 % op jaarbasis. Daarnaast ontvangen wij géén compensatie meer voor de jaarlijkse inflatie. Effectief zal de gemeente een rendement moeten maken van 6% om de afkoopsom "toekomstbestendig" te maken. Echter de wet en regelgeving in het kader van het Schatkistbankieren verplicht ons om de afkoopsom bij het Rijk te stallen tegen een zeer minimale vergoeding (ongeveer 0,0Y%). Daarom lopen wij vanaf het begrotingsjaar 2019 met een risico te worden geconfronteerd voor een structureel bedrag van € 900.000 op jaarbasis. Imago - - Een slecht onderhouden haven heeft geen aantrekkingskracht voor het toerisme en bedrijfsleven. | Actief - Onderzoeken of er juridische mogelijkheden zijn om het risico van een te lage afkoopsom te voorkomen. | 50% | max.€ 900.000 | 44.59% |
3 | R8 | Budgetten sociaal domein ontoereikend | Financieel - Taken worden gedecentraliseerd, maar er komt minder budget mee dan het Rijk aanvankelijk zelf benutte. Verwacht wordt dat gemeenten efficienter kunnen uitvoeren. Vraag is of dit lukt., Doelstellingen - Het kan zijn dat de gemeente niet in staat is de gevraagde zorg te leveren binnen de beschikbaar gestelde budgetten voor het Sociaal Domein., Imago - Gemeente krijgt slechte naam | Actief - Actieve monitoring budgetten Sociaal Domein ; Actief - Actief - Bestemmingsreserve sociaal domein qua ondergrens vastleggen en eventueel termijn verlengen (>3 jaar). “Voor het hele sociaal domein geldt dat steeds meer wordt ingezet op de zogenaamde ‘voorkant’. Dit is echter een ontwikkeling waarin de ‘kost voor de baat uitgaat’: de effecten van de inzet gaan pas op langere termijn hun vruchten afwerpen. Op termijn zal dit naar verwachting ook een positief financieel effect hebben.; Actief - Actieve monitoring budgetten Sociaal Domein. | 25% | max.€ 975.000 | 19.65% |
4 | R11 | De staat van sommige wegen op Texel | Financieel - Extra kosten in | 50% | max.€ 300.000 | 12.51% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | dreigt op korte termijn onder het veiligheidsniveau te komen, waardoor de kans op ongelukken en aansprakelijkheidsstelling steeds groter worden. | 2017/2018 voor onvoorziene onderhoudskosten. Dit risico wordt berekend op 300.000, Doelstellingen - bereikbaarheidsdoelstellingen worden niet gerealiseerd, Imago - imago van toeristen-eiland loopt groot gevaar | |||||
1 | R17 | Een deel van de wegen en bermen op Texel heeft te maken met bodemverontreiniging | Financieel - De kosten voor bodemsanering lopen op naarmate de wettelijk regels aangescherpt worden en we steeds oudere wegen of bermen gaan opknappen. Jaarlijkse extra kosten €150.000, Milieu - Het betreft verontreiniging met asbest van wegfunderingen, verontreiniging met PAX, teerhoudend asfalt van oude asfalt wegen | 75% | max.€ 250.000 | 11.20% | |
2 | R5 | Opbrengsten toeristenbelasting en forensenbelasting lager | Financieel - Minder inkomsten door tegenvallend verblijf, toeristen blijven weg, Doelstellingen - Daardoor minder beschikbaar budget in de begroting en als bijdrage voor bv Stift | 5% | max.€ 1.000.000 | 3.72% | |
3 | R15 | Onvoorziene kostenstijgingen Verbonden Partijen (m.n. Gemeenschappelijke Regelingen) | Financieel - Door het in toenemende mate werken met partners op afstand is het moeilijker om zicht en invloed te hebben op kosten(ontwikkelingen). Door geringe invloed op basis van stemverhoudingen mogelijke confrontatie met extra kosten als gevolg van begrotingswijzigingen, Doelstellingen - Minder directe grip en invloed hebben op ontwikkelingen kosten en doelrealisatie., Vertraging / stagnatie - Door moeizame samenwerking en afstemming wordt doelrealisatie bemoeilijkt en vertraagd., Imago - Gemeente kan last hebben van negatieve beeldvorming als de uitvoeringspartners onvoldoende presteren. | In voorbereiding - Interne samenwerking tussen teams verbeteren ; In voorbereiding - Concretiseren van samenwerkingsafspr aken | 25% | max.€ 150.000 | 3.14% |
4 | R18 | Boete vanwege datalekken | Financieel - Het niet melden van een datalek kan leiden tot een boete van maximaal 800.000 euro, Doelstellingen - Door datalekken kunnen vertrouwelijke data onbedoeld verspreid worden. Er is een meldplicht datalekken en gemeenten dienen maatregelen te treffen te voorkomen en bij het voorkomen ervan actief op te lossen., Imago - Een datalek beschadigt de betrouwbaarheid van de gemeente Texel | Verlopen - procedure ontwikkeld | 25% | max.€ 200.000 | 2.52% |
5 | R14 | Heroverweging gemeentelijk belastinggebied /Afschaffen gemeentelijke forensenbelasting | Financieel - Begrotingstekort / Verschuiving belastingdruk. Door wijziging rijksbeleid (wetgeving) wordt het heffen van toeristische heffingen heroverwogen en mogelijk afgeschaft waardoor substantiële gemeentelijke inkomsten weg kunnen vallen. Hiervoor in de plaats kan de gemeente een ingezetenenbelasting heffen. Daarom lopen wij vanaf het begrotingsjaar 2019 met een | Actief - Gezamenlijk optrekken nadeelgemeenten (lobby Den Haag) om mogelijke wetswijziging te voorkomen. | 5% | max.€ 300.000 | 1.47% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | risico te worden geconfronteerd voor een structureel bedrag van € 300.000 op jaarbasis. | ||||||
1 | R7 | verplichte grondsanering voormalige vuilnisstortplaats | Financieel - verplichte kosten grondsanering van voormalige stortplaatsen (Den Hoorn, Veenselangweg en andere NNB lokaties), Doelstellingen - Effect op mogelijke grondexploitatie, Imago - beeld van Texel als schoon en duurzaam eiland in geding, Milieu - grond moet mogelijk gesaneerd worden vanwege effecten op omgeving/ grondwater | 5% | max.€ 500.000 | 1.24% | |
2 | R22 | Veranderende verwachtingen | Doelstellingen - , Imago - | 100% | max.€ 0 | 0.00% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | ||||
1 | ||||
2 | ||||
3 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
1 | Percentage | Bedrag |
2 | 5% | € 110.991 |
3 | 10% | € 198.724 |
4 | 15% | € 264.005 |
5 | 20% | € 345.015 |
6 | 25% | € 418.723 |
7 | 30% | € 503.533 |
8 | 35% | € 690.928 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 40% | € 909.492 |
1 | 45% | € 999.882 |
2 | 50% | € 1.065.319 |
3 | 55% | € 1.121.479 |
4 | 60% | € 1.173.927 |
5 | 65% | € 1.233.850 |
6 | 70% | € 1.293.774 |
7 | 75% | € 1.356.363 |
8 | 80% | € 1.441.617 |
9 | 85% | € 1.651.601 |
10 | 90% | € 1.899.383 |
11 | 95% | € 2.106.247 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 3: Beschikbare weerstandscapaciteit | |
1 | Weerstand | Startcapaciteit |
2 | Onvoorzien | € 8.000 |
3 | OZB | € 5.012.206 |
4 | Rechten en leges | € 192.082 |
5 | Stille reserves | € 2.000.000 |
6 | Vrij aanwendbaar deel algemene reserve | € 2.000.000 |
7 | Totale weerstandscapaciteit | € 9.212.288 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit : Onvoorzien OZB Rechten en leges Stille reserves Vrij aanwendbaar deel algemene reserve |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Risico's: Bedrijfsproces Financieel Imago / politiek Informatie / strategie Juridisch / Aansprakelijkheid Letsel / Veiligheid Materieel Milieu Personeel / Arbo Product |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel 4: Weerstandsnorm (= ratio weerstandsvermogen) | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | matig |
6 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
7 | F | <0.6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | 1) OZB | 5.012.206 | |
1 | 2) Rechten en leges | (2) 192.082 | |
2 | Totaal onbenutte belastingcapaciteit | 5.204.288 (1) | |
3 | 3) Onvoorzien | (3) € 8.000 | |
4 | Weerstandscapaciteit exploitatie | € 5.212.288 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | 4) Vrij aanwendbaar deel algemene | (4) € 2.000.000 | |
1 | reserve 5) Stille reserves | (5) € 2.000.000 | |
2 | Weerstandscapaciteit vermogen | € 4.000.000 | |
3 | |||
4 | Totale Weerstandscapaciteit | € 9.212.288 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving | OZB-waarde 2017 waardepeildatum 1/1/2016 | % OZB Texel 2017 | Opbrengst Texel 2018 | % toelating art.12 gemeenten junicirculaire 2017 | Opbrengst toelating art. 12 gemeenten | Belastingcapaciteit OZB |
1 | OZB eigenaar woning 1. | 2.277.500.000 | 0,0446 | 1.015.765 | 0,1952% | 4.445.680 | 3.429.915 |
2 | OZB eigenaar niet woning 2. | 647.000.000 | 0,0748 | 483.956 | 0,1952% | 1.262.944 | 778.988 |
3 | OZB gebruiker niet woning 3. | 588.500.000 | 0,0587 | 345.450 | 0,1952% | 1.148.752 | 803.303 |
4 | Totaal | 1.845.171 | 6.857.376 | 5.012.206 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | engetallen | Jaarrekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 |
1 | Netto schuldquote | 41% | 45% | 42% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 32% | 38% | 36% |
3 | Solvabiliteitsratio | 25% | 20% | 19% |
4 | Structurele exploitatieruimte | 1% | 3% | 0% |
5 | Grondexploitatie | 0% | 2% | 3% |
6 | Belastingcapaciteit (voor vergelijking andere gemeenten) | 83% | 85% | K 87% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Activa | 01-01-2017 | 01-01-2018 | 01-01-2019 | 01-01-2020 | 01-01-2021 |
1 | Vaste activa | |||||
2 | Materiële vaste activa | 47.851 | 51.298 | 59.060 | 56.923 | 54.809 |
3 | Financiële vaste activa | 6.433 | 5.933 | 5.333 | 5.033 | 4.833 |
4 | Vlottende activa | |||||
5 | Voorraden | 236 | 236 | 236 | 236 | 236 |
6 | Uitzettingen | 6.118 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
7 | Liquide Middelen | 4.131 | 370 | 370 | 370 | 370 |
8 | Overlopende activa | 4.058 | 5.100 | 1.000 | 3.500 | 5.900 |
9 | Totaal generaal | 68.827 | 68.937 | 71.999 | 72.062 | 72.148 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Passiva | 01-01-2017 | 01-01-2018 | 01-01-2019 | 01-01-2020 | 01-01-2021 |
1 | Vaste passiva | |||||
2 | Eigen vermogen | 17.247 | 16.424 | 13.959 | 11.878 | 12.557 |
3 | Voorzieningen | 12.657 | 11.985 | 9.378 | 9.430 | 9.232 |
4 | Schulden langer dan 1 jaar | 29.370 | 27.764 | 29.142 | 36.971 | 36.784 |
5 | Vlottende passiva | |||||
6 | Schulden korter dan 1 jaar | 5.061 | 6.128 | 9.640 | 9.443 | 9.164 |
7 | Overlopende passiva | 4.492 | 6.636 | 9.880 | 4.340 | 4.411 |
8 | Totaal generaal | 68.827 | 68.937 | 71.999 | 72.062 | 72.148 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Financieel tekort exploitatie haven. De reden is dat het rijk haar jaarlijkse bijdrage wil afkopen. | 50.0 | 900000.0 | 450000.0 |
Kapitaalgoederen | De reguliere onderhoudsbudgetten worden voor 2019 niet geïndexeerd. | 75.0 | 325000.0 | 243750.0 |
Bodemsanering | Een deel van de wegen en bermen op Texel heeft te maken met bodemverontreiniging. | 75.0 | 250000.0 | 187500.0 |
Sociaal domein | Door (boven)regionale samenwerking in het sociaal domein minder / geen volledige eigen, lokale invloed op contracten, tarieven en (presentatie)afspraken. | 15.0 | 750000.0 | 112500.0 |
Kapitaalgoederen | De staat van sommige wegen op Texel dreigt op korte termijn onder het veiligheidsniveau te komen, waardoor de kans op ongelukken en aansprakelijkheidsstellingen steeds groter worden. | 50.0 | 150000.0 | 75000.0 |
GR / Verbonden partijen | Onvoorziene kostenstijgingen Verbonden Partijen (m.n. Gemeenschappelijke Regelingen). | 25.0 | 200000.0 | 50000.0 |
Belasting | Minder toeristische overnachtingen. | 5.0 | 1000000.0 | 50000.0 |
Kapitaalgoederen | Het noordelijk rondeel van de haven Oudeschild is versleten. | 25.0 | 100000.0 | 25000.0 |
Bodemsanering | Verplichte grondsanering voormalige vuilnisstortplaats | 5.0 | 500000.0 | 25000.0 |
Informatieveiligheid | Boete vanwege datalekken | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Top 10 risico’s financieel vertaald | € 4.275.000 |
1 | Op basis van kansberekening en risico-simulatie vertaalt dit zich in een benodigde weerstandscapaciteit van | € 1.848.887 |
2 | De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt | € 9.683.244 |
3 | Het ratio weerstandsvermogen bedraagt | 5.24 |
4 | En krijgt daarmee de kwalificatie | uitstekend |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's | ||||||
1 | nr. | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans Financieel | gevolg | Invloed |
2 | R10 | Financieel tekort exploitatie haven. De reden is dat het rijk haar jaarlijkse bijdrage wil afkopen. | Financieel - - Geen financiële ruimte om de haven op een adequate wijze te beheren. Vertraging / stagnatie - - de haven zal geconfronteerd worden met achterstallig onderhoud. Imago - - Een slecht onderhouden haven heeft geen aantrekkingskracht voor het toerisme en bedrijfsleven. | Verlopen - Met het rijk is afgesproken om de consequenties van het genoemde risico door te spreken. Naar aanleiding van de gesprekken zal gekeken worden wat de mogelijke (juridische) vervolgstappen zijn. Witteveen & Bos is gevraagd om te adviseren over de opzet van een MJOP voor de haven. | 50% max. € 900.000 39.96% | ||
3 | R25 | De reguliere onderhoudsbudgetten worden voor 2019 niet geïndexeerd. | Financieel - Het budget is niet toereikend om het met de raad afgesproken onderhoudsniveau te realiseren. | Actief - De jaarlijkse prijscompensatie achteraf toekennen. Voor de uitbestede taken het openbare ruimte areaal verminderen of het onderhoudsniveau verlagen. Panden versneld afstoten. | 75% max. € 325.000 21.74% | ||
4 | R17 | Een deel van de wegen en bermen op Texel heeft te maken met bodemverontreiniging. | Financieel - De kosten voor bodemsanering lopen op naarmate de wettelijk regels aangescherpt worden en we steeds oudere wegen of bermen gaan opknappen. Jaarlijkse extra kosten €150.000, Milieu - Het betreft verontreiniging met asbest van wegfunderingen, verontreiniging met PAX, teerhoudend asfalt van oude asfalt wegen. | 75% max. € 250.000 | 9.99% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's | ||||||
1 | nr. | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans Financieel | gevolg | Invloed |
2 | R8 | Door (boven)regionale samenwerking in het sociaal domein minder / geen volledige eigen, lokale invloed op contracten, tarieven en (presentatie)afspraken. | Financieel - Financieel is er niet altijd (volledige) invloed op de tarieven en een eventuele stijging ervan. Grotere of landelijke, zorginstellingen kunnen bijvoorbeeld hogere tarieven opvoeren in verband met de nieuwe AMvB reële prijs Wmo 2015. Hogere uitgaven liggen dus niet volledig binnen de beïnvloedingsfeer van de lokale gemeenteraad., Doelstellingen - Het kan zijn dat de gemeente niet in staat is de gevraagde zorg te leveren binnen de beschikbaar gestelde budgetten voor het Sociaal Domein. Imago - Ook inhoudelijk zijn er mogelijke gevolgen bijvoorbeeld wanneer grotere zorginstellingen afspraken onvoldoende nakomen is het afhankelijke van de(boven)regionale samenwerkingsverbanden om dit op te pakken. Dergelijke processen kennen vaak een lange doorlooptijd met beperkte lokale invloed op snelle verbeteringen voor de inwoners. | Actief - De invloed die de gemeente Texel kan uitoefenen is stevig inzetten op preventie en (lokale) zorg aan de “voorkant”. Op de lokale contracten en bijbehorende tarieven is volledige invloed uit te oefenen. Inzet aan de voorkant kan er voor zorgen dat inwoners minder snel gebruik hoeven te maken van zorg dat (boven)regionaal gecontracteerd is. | 15% max. € 750.000 | 9.99% | |
3 | R11 | De staat van sommige wegen op Texel dreigt op korte termijn onder het veiligheidsniveau te komen, waardoor de kans op ongelukken en aansprakelijkheids- stelling steeds groter worden. | Financieel - Extra kosten in 2019/2020 voor onvoorziene onderhoudskosten. Dit risico wordt berekend op € 150.000. Doelstellingen - bereikbaarheidsdoelstellingen worden niet gerealiseerd. Imago - imago van toeristen-eiland loopt gevaar. | Actief - Bij uitvoering van het wegenbeheerplan zal het achterstallig onderhoud geleidelijk verminderen en dit risico navenant. | 50% max. € 150.000 | 6.69% | |
4 | R15 | Onvoorziene kostenstijgingen Verbonden Partijen (m.n. Gemeenschappelijke Regelingen). | Financieel - Door het in toenemende mate werken met partners op afstand is het moeilijker om zicht en invloed te hebben op kosten (-ontwikkelingen). Door geringe invloed op basis van stemverhoudingen mogelijke confrontatie met extra kosten als gevolg van begrotingswijzigingen. Doelstellingen - Minder directe grip en invloed hebben op ontwikkelingen kosten en doelrealisatie. Vertraging / stagnatie - Door moeizame samenwerking en afstemming wordt doelrealisatie bemoeilijkt en vertraagd. Imago - Gemeente kan last hebben van negatieve beeldvorming als de uitvoeringspartners onvoldoende presteren. | In voorbereiding - Concretiseren van samenwerkings- afspraken | 25% max. € 200.000 | 4.46% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's | ||||||
1 | nr. | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans Financieel | gevolg | Invloed |
2 | R5 | Minder toeristische overnachtingen. | Financieel - Minder inkomsten door tegenvallend verblijf, toeristen blijven weg. Doelstellingen - Daardoor minder beschikbaar budget in de begroting en als bijdrage voor bijvoorbeeld Stift. | 5% | max. €1.000.000 3.36% | ||
3 | R24 | Het noordelijk rondeel van de haven Oudeschild is versleten. | Financieel - vervangen van het rondeel binnen 2-5 jaar hoewel deze pas is afgeschreven in 2040. In 2000 was voor de aanleg €300.000 nodig. | Actief - Aanbrengen noodvoorzieningen om de levensduur te verlengen. Alternatief is om met het HHNK te overleggen over een aanpak in combinatie met de laatste werkzaamheden dijkversterking in de haven van Oudeschild in 2019 en dan te beoordelen of er ook golfremmende maatregelen genomen kunnen worden die ook als knelpunt in de havenvisie genoemd worden. | 25% max. € 100.000 2.23% | ||
4 | R7 | Verplichte grondsanering voormalige vuilnisstortplaats | Financieel - verplichte kosten grondsanering van voormalige stortplaatsen (Den Hoorn, Veenselangweg en andere n.n.b. locaties). Doelstellingen - Effect op mogelijke grondexploitatie, Imago - beeld van Texel als schoon en duurzaam eiland in geding. Milieu - grond moet mogelijk gesaneerd worden vanwege effecten op omgeving/ grondwater. | 5% | max. € 500.000 1.12% | ||
5 | R18 | Boete vanwege datalekken | Financieel - Het hebben of niet melden van een datalek en als er sprake is van opzet of ernstige verwijtbare nalatigheid kan leiden tot een boete van maximaal € 800.000. Doelstellingen - Door datalekken kunnen vertrouwelijke data onbedoeld verspreid worden. Er is een meldplicht datalekken en gemeenten dienen maatregelen te treffen om te voorkomen en bij het voorkomen ervan actief op te lossen. Imago - Een datalek beschadigt de betrouwbaarheid van de gemeente Texel. | Actief - procedure ontwikkeld. | 10% max. € 100.000 | 0.46% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | |||
1 | |||
2 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
1 | Percentage | Bedrag |
2 | 5% | € 262.207 |
3 | 10% | € 384.546 |
4 | 15% | € 470.320 |
5 | 20% | € 532.458 |
6 | 25% | € 589.365 |
7 | 30% | € 665.933 |
8 | 35% | € 746.027 |
9 | 40% | € 902.614 |
10 | 45% | € 1.083.023 |
11 | 50% | € 1.211.983 |
12 | 55% | € 1.286.989 |
13 | 60% | € 1.357.757 |
14 | 65% | € 1.411.573 |
15 | 70% | € 1.461.467 |
16 | 75% | € 1.519.852 |
17 | 80% | € 1.577.234 |
18 | 85% | € 1.664.729 |
19 | 90% | € 1.848.887 |
20 | 95% | € 2.194.594 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 3: Beschikbare weerstandscapaciteit | |
1 | Weerstand | Startcapaciteit |
2 | Onvoorzien | € 8.000 |
3 | OZB | € 5.310.636 |
4 | Rechten en leges | € 264.608 |
5 | Stille reserves | € 2.100.000 |
6 | Vrij aanwendbaar deel algemene reserve | € 2.000.000 |
7 | Totale weerstandscapaciteit | € 9.683.244 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit : Onvoorzien OZB Rechten en leges Stille reserves Vrij aanwendbaar deel algemene reserve |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Risico's: Bedrijfsproces Financieel Imago / politiek Informatie / strategie Juridisch / Aansprakelijkheid Letsel / Veiligheid Materieel Milieu Personeel / Arbo Product |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel 4: Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | matig |
6 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
7 | F | <0.6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | 1) OZB | 5.310.636 | |
1 | 2) Rechten en leges | (2) 264.608 | |
2 | Totaal onbenutte belastingcapaciteit | 5.575.244 (1) | |
3 | 3) Onvoorzien | (3) € 8.000 | |
4 | Weerstandscapaciteit exploitatie | € 5.583.244 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving | OZB-waarde 2018 waardepeildatum 1/1/2017 | % OZB Texel 2018 | Opbrengst Texel 2019 | % toelating tot art.12gemeenten meicirculaire 2018 voor 2019 | Opbrengst toelating art. 12 gemeenten | Belasting-capaciteit OZB |
1 | OZB eigenaar woning 1. | 2.388.639.000 | 0,0438 | 1.046.224 | 0,1905% | 4.662.623 | 3616.399 |
2 | OZB eigenaar niet woning 2. | 687.380.000 | 0,0706 | 485.290 | 0,1905% | 1.341.766 | 856.475 |
3 | OZB gebruiker niet woning 3. | 601.840.000 | 0,0560 | 337.030 | 0,1905% | 1.174.792 | 837.761 |
4 | Totaal | 3.076.019.000 | 1.868.545 | 7.179.181 | 5.310.636 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | Jaarrekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 |
1 | Netto schuldquote | 36% | 42% | 35% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 28% | 36% | 28% % |
3 | Solvabiliteitsratio | 27% | 19% | 20% |
4 | Structurele exploitatieruimte | 1% | 4% | 3% |
5 | Grondexploitatie | 0% | 3% | 1% |
6 | Belastingcapaciteit (voor vergelijking andere gemeenten) | 86% | 87% | 91% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Activa | 1-1-2018 | 1-1-2019 | 1-1-2020 | 1-1-2021 | 1-1-2022 |
1 | Vaste activa | |||||
2 | Materiële vaste activa | 47.942 | 62.200 | 65.877 | 67.077 | 67.877 |
3 | Financiële vaste activa | 5.938 | 5.438 | 4.938 | 4.438 | 3.938 |
4 | Vlottende activa | |||||
5 | Voorraden | 199 | 185 | 185 | 185 | 185 |
6 | Uitzettingen | 5.436 | 4.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
7 | Liquide Middelen | 929 | 5.800 | -4.500 | -4.500 | -4.500 |
8 | Overlopende activa | 7.558 | 1.077 | 7.500 | 7.500 | 7.500 |
9 | Totaal generaal | 68.002 | 79.200 | 79.500 | 80.200 | 80.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Passiva | 1-1-2018 | 1-1-2019 | 1-1-2020 | 1-1-2021 | 1-1-2022 |
1 | Vaste passiva | |||||
2 | Eigen vermogen | 18.397 | 15.731 | 13.119 | 12.941 | 11.857 |
3 | Voorzieningen | 12.699 | 23.413 | 21.435 | 20.278 | 20.057 |
4 | Schulden langer dan 1 jaar | 28.424 | 26.802 | 30.631 | 33.111 | 33.807 |
5 | Vlottende passiva | |||||
6 | Schulden korter dan 1 jaar | 3.615 | 7.500 | 7.500 | 7.500 | 7.500 |
7 | Overlopende passiva | 4.867 | 5.754 | 6.815 | 6.370 | 7.279 |
8 | Totaal generaal | 68.002 | 79.200 | 79.500 | 80.200 | 80.500 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Omgevingswet | Kostentoename verspreiden baggerspecie Waddenzee | 50.0 | 750000.0 | 375000.0 |
Kapitaalgoederen | De staat van sommige wegen op Texel dreigt op korte termijn onder het veiligheidsniveau te komen, waardoor de kans op ongelukken en aansprakelijkheidsstelling steeds groter worden. | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Sociaal domein | Budgetten sociaal domein ontoereikend | 25.0 | 500000.0 | 125000.0 |
Bodemsanering | Een deel van de wegen en bermen op Texel heeft te maken met bodemverontreiniging | 75.0 | 250000.0 | 187500.0 |
Bodemsanering | verplichte grondsanering voormalige vuilnisstortplaats | 25.0 | 500000.0 | 125000.0 |
Overig | Minder toeristische overnachtingen | 5.0 | 1000000.0 | 50000.0 |
GR / Verbonden partijen | Onvoorziene kostenstijgingen Verbonden Partijen (m.n. Gemeenschappelijke Regelingen) | 25.0 | 150000.0 | 37500.0 |
Belasting | Heroverweging gemeentelijk belastinggebied /Afschaffen gemeentelijke forensenbelasting | 10.0 | 300000.0 | 30000.0 |
Informatieveiligheid | Boete vanwege datalekken | 25.0 | 10000.0 | 2500.0 |
Overig | Veranderde verwachtingen | 100.0 | 0.0 | 0.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Top 10 risico’s financieel vertaald | € 3.760.000 |
1 | Op basis van kansberekening en risico-simulatie vertaalt dit zich in een benodigde weerstandscapaciteit van | € 1.616.202 |
2 | De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt | € 13.495.885 |
3 | Het ratio weerstandsvermogen bedraagt | 8.35 |
4 | En krijgt daarmee de kwalificatie | uitstekend |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | T abel 1: Belangrijkste risico’s met financiële gevolgen | ||||||
1 | Risico nr. | Risico | Gevolgen | Maatregelen/stand van zaken | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
2 | R28 | Kostentoename verspreiden baggerspecie Waddenzee | Financieel - Verhoging van de afvoerkosten omdat verspreiding van de baggerspecie niet meer in de Waddenzee kan plaatsvinden maar naar het vaste land moet worden afgevoerd., Milieu - Het betreft gemaakte stoffen(PFAS) die van nature niet in het milieu voorkomen en nu aanwezig zijn in de bodem, bagger en oppervlaktewater. | Suggestie - Voldoen aan de normen en toepassen volgens de regelgeving. | 50% | max.€ 750.000 | 40.92% |
3 | R11 | De staat van sommige wegen op Texel dreigt op korte termijn onder het veiligheidsniveau te komen, waardoor de kans op ongelukken en aansprakelijkheidsstelling steeds groter worden. | Financieel - Extra kosten in 2020/2021 voor onvoorziene onderhoudskosten. Dit risico wordt berekend op € 300.000, Doelstellingen - bereikbaarheidsdoelstellingen worden niet gerealiseerd, Imago - imago van toeristeneiland loopt gevaar | In 2018 is het wegenbeheerplan 2019-2023 vastgesteld. Daarin is de aanpak van onze wegen voor de komende 5 jaar bepaald en ook de benodigde investering. Door jaarlijks de nog vast te stellen investeringen beschikbaar te stellen wordt het risico beperkt. | 50% | max.€ 300.000 | 16.31% |
4 | R8 | Budgetten sociaal domein ontoereikend | Financieel - Door open eind financiering en niet volledig kunnen sturen op de vraag naar ondersteuning sociaal domein loopt de gemeente een risico. | Actief - Actieve monitoring budgetten Sociaal domein; "voor het hele Sociaal Domein geldt dat steeds meer wordt ingezet op de zogenaamde 'voorkant'. Dit is echter een ontwikkeling waarin de 'kost voor de baat uitgaat'. De effecten van de inzet gaan pas op langere termijn hun vruchten afwerpen. | 25% | max.€ 500.000 | 13.59% |
5 | R17 | Een deel van de wegen en bermen op Texel heeft te maken met bodemverontreiniging | Financieel - De kosten voor bodemsanering lopen op naarmate de wettelijk regels aangescherpt worden en we steeds oudere wegen of bermen gaan opknappen. Jaarlijkse extra kosten €150.000, Milieu - Het betreft verontreiniging met asbest van wegfunderingen, verontreiniging met PAX, teerhoudend asfalt van oude asfalt wegen | Met de aanpak van wegen, zoals de reconstructie van de Postweg/Nieuwlanderweg, wordt het risico steeds beter in kaart gebracht en waar mogelijk sanering in de projecten worden meegenomen. | 75% | max.€ 250.000 | 12.35% |
6 | R7 | verplichte grondsanering voormalige vuilnisstortplaats | Financieel - verplichte kosten grondsanering van voormalige stortplaatsen (Den Hoorn, Veenselangweg en andere NNB locaties)., Doelstellingen - Effect op mogelijke grondexploitatie., Imago - beeld van Texel als schoon en duurzaam eiland in geding., Milieu - grond moet mogelijk gesaneerd worden vanwege effecten op omgeving/ grondwater. | 25% | max.€ 500.000 | 6.83% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | R5 | Minder toeristische overnachtingen | Financieel - Minder inkomsten door tegenvallend verblijf, toeristen blijven weg, Doelstellingen - Daardoor minder beschikbaar budget in de begroting en als bijdrage voor bijvoorbeeld Stift. | 5% | max.€ 1.000.000 | 4.11% | |
1 | R15 | Onvoorziene kostenstijgingen Verbonden Partijen (m.n. Gemeenschappelijke Regelingen) | Financieel - Door het in toenemende mate werken met partners op afstand is het moeilijker om zicht en invloed te hebben op kosten (ontwikkelingen). Door geringe invloed op basis van stemverhoudingen mogelijke confrontatie met extra kosten als gevolg van begrotingswijzigingen, Doelstellingen - Minder directe grip en invloed hebben op ontwikkelingen kosten en doelrealisatie., Vertraging / stagnatie - Door moeizame samenwerking en afstemming wordt doelrealisatie bemoeilijkt en vertraagd., Imago – De gemeente kan last hebben van negatieve beeldvorming als de uitvoeringspartners onvoldoende presteren. | Op regionaal niveau zijn afspraken gemaakt waar de GR’en zich begrotingstechnisch aan moeten houden. | 25% | max.€ 150.000 | 4.08% |
2 | R29 | Heroverweging gemeentelijk belastinggebied /Afschaffen gemeentelijke forensenbelasting | Financieel - Begrotingstekort / Verschuiving belastingdruk. | Suggestie - gezamenlijk optrekken nadeelgemeenten(lob by Den Haag) om mogelijke wetswijziging te voorkomen. | 10% | max.€ 300.000 | 1.67% |
3 | R18 | Boete vanwege datalekken Financieel - Het niet melden van een datalek kan leiden tot een boete van maximaal € 800.000., Doelstellingen - Door datalekken kunnen vertrouwelijke data onbedoeld verspreid worden. Er is een meldplicht datalekken en gemeenten dienen maatregelen te treffen te voorkomen en bij het voorkomen ervan actief op te lossen., Imago - Een datalek beschadigt de betrouwbaarheid van de gemeente Texel | Actief - procedure ontwikkeld. | 25% | max.€ 10.000 | 0.14% | |
4 | R22 | Veranderde verwachtingen Imago - | 100% | max.€ 0 | 0.00% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | abel 3: Beschikbare weerstandscapaciteit | |
1 | Weerstand | Startcapaciteit |
2 | Onvoorzien | € 8.000 |
3 | OZB | € 5.414.848 |
4 | Rechten en leges | € 284.580 |
5 | Stille reserves | € 2.100.000 |
6 | Vrij aanwendbaar deel algemene reserve | € 4.401.663 |
7 | Reserve Sociaal Domein | € 1.286.794 |
8 | Totale weerstandscapaciteit | T €13.495.885 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | abel 4: Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | matig |
6 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
7 | F | <0.6 | T ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | 1) OZB | (1) 5.414.848 | |
1 | 2) Rechten en leges | (2) 284.580 | |
2 | Totaal onbenutte belastingcapaciteit | 5.699.428 | |
3 | 3) Onvoorzien | (3) € 8.000 | |
4 | Weerstandscapaciteit exploitative | € 5.707.428 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving | OZB-waarde 2019 waardepeildatum 1/1/2018 | % OZB Texel 2019 | Opbrengst Texel 2020 | % toelating tot art.12gemeenten meicirculaire 2019 voor 2020 | Opbrengst toelating art. 12 gemeenten | Belastingcapaciteit OZB |
1 | OZB eigenaar woning 1. | 2.627.503.000 | 0,0415 | 1.089.694 | 0,1853% | 4.868.763 | 3.779.069 |
2 | OZB eigenaar niet woning 2. | 701.128.000 | 0,0664 | 465.412 | 0,1853% | 1.299.189 | 833.777 |
3 | OZB gebruiker niet woning 3. | 613.877.000 | 0,0547 | 335.512 | 0,1853% | 1.137.514 | 802.002 |
4 | Totaal | 3.942.507.000 | 1.890.618 | 7.305.466 | 5.414.848 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | engetallen | Jaarrekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
1 | Netto schuldquote | 46% | 35% | 69% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 37% | 28% | % 61% |
3 | Solvabiliteitsratio | 27% | 20% | 24% |
4 | Structurele exploitatieruimte | 1% | 3% | 4% |
5 | ||||
6 | Grondexploitatie | 0% | 1% | 0% |
7 | Belastingcapaciteit (voor vergelijking andere gemeenten) | 90% | 91% | K 96% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Activa | 1-1-2019 | 1-1-2020 | 1-1-2021 | 1-1-2022 | 1-1-2023 |
1 | Vaste activa | |||||
2 | Materiële vaste activa | 48.684 | 66.458 | 67.921 | 66.121 | 64.379 |
3 | Financiële vaste activa | 6.949 | 6.035 | 5.535 | 5.035 | 4.535 |
4 | Vlottende activa | |||||
5 | Voorraden | 230 | 230 | 230 | 230 | 230 |
6 | Uitzettingen | 5.243 | 5.093 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
7 | Liquide Middelen | 2.876 | -4.197 | -4.577 | -4.629 | -4.799 |
8 | Overlopende activa | 7.354 | 5.000 | 5.000 | 6.000 | 6.000 |
9 | Totaal generaal | 71.336 | 78.619 | 79.109 | 77.757 | 75.345 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Passiva | 1-1-2019 | 1-1-2020 | 1-1-2021 | 1-1-2022 | 1-1-2023 |
1 | Vaste passiva | |||||
2 | Eigen vermogen | 19.609 | 18.568 | 17.217 | 13.939 | 14.454 |
3 | Voorzieningen | 10.471 | 7.620 | 6.434 | 7.429 | 6.595 |
4 | Schulden langer dan 1 jaar | 26.142 | 43.783 | 43.245 | 42.056 | 40.749 |
5 | Vlottende passiva | |||||
6 | Schulden korter dan 1 jaar | 12.090 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 6.500 |
7 | Overlopende passiva | 3.024 | 2.148 | 5.713 | 7.833 | 7.047 |
8 | Totaal generaal | 71.336 | 78.619 | 79.109 | 77.757 | 75.345 |