Naam | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Code | 484 |
Provincie | Zuid-Holland |
Inwonertal | 109682 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Algemene Uitkering | None | None | None |
Sociaal domein | Jeugdhulp | None | None | None |
BUIG | BUIG budget | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Infrastructuur | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Parkeren | None | None | None |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | None | None | None |
Personeel | Inzet personeel voor projecten | None | None | None |
Belasting | Bouw- en woningtoezicht, risico ten aanzien van bouwleges | None | None | None |
Belasting | Gevolgen autonome ontwikkelingen voor burgerzakenleges | None | None | None |
Gemeentefonds | Algemene uitkering | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio | Oordeel |
1 | ||
2 | > 2,0 | Uitstekend |
3 | > 1,4 - < 2,0 | Ruim voldoende |
4 | > 1,0 - < 1,4 | Voldoende |
5 | > 0,8 - < 1,0 | Matig |
6 | > 0,6 - < 0,8 | Onvoldoende |
7 | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Begrotingsomvang | Bruto risico | Beheers ma a tregel en | |
1 | Netto ri s i co | geri ng bel a ng a ccepteren te benoemen ri s i co's s i gni fi ca nt bel a ng berekende ri s i co's | ||
2 | ni et te benoemen ri s i co's gewogen res tri s i co's |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||||
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 | |||||||||
8 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||||
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 | |||||||||
8 | |||||||||
9 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||||
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 | |||||||||
8 | |||||||||
9 | |||||||||
10 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||||
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 | |||||||||
8 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Personeel | Risico's verbonden aan nieuwe CAO per 1 januari 2019 | None | None | None |
Personeel | Financieel risico bij inwerkingtreding WNRA per 2020 | None | None | None |
Belasting | Risico op stijgende kosten voor afval | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Risico terugkoop brandweerkazerne | None | None | None |
Sociaal domein | Risico sociaal domein voor de onderwerpen Maatschappelijke ondersteuning, Jeugd en Werk: De invoering van het abonnementstarief WMO | None | None | None |
Sociaal domein | Risico sociaal domein voor de onderwerpen Maatschappelijke ondersteuning, Jeugd en Werk: Hogere CAO huishoudelijke hulp en hogere loonschaal huishoudelijke hulp | None | None | None |
Sociaal domein | Risico sociaal domein voor de onderwerpen Maatschappelijke ondersteuning, Jeugd en Werk: Volumegroei jeugd | None | None | None |
Sociaal domein | Risico sociaal domein voor de onderwerpen Maatschappelijke ondersteuning, Jeugd en Werk: Zorgakkoorden (GGZ, Medische specialistische zorg en wijkverpleging) | None | None | None |
Sociaal domein | Risico sociaal domein voor de onderwerpen Maatschappelijke ondersteuning, Jeugd en Werk: Aanpassing normbedrag onderwijs | None | None | None |
BUIG | Risico BUIG-budget | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio | Oordeel |
1 | ||
2 | > 2,0 | Uitstekend |
3 | > 1,4 - < 2,0 | Ruim voldoende |
4 | > 1,0 - < 1,4 | Voldoende |
5 | > 0,8 - < 1,0 | Matig |
6 | > 0,6 - < 0,8 | Onvoldoende |
7 | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Begrotingsomvang | Bruto risico | Beheers ma a tregel en | |
1 | Netto ri s i co | geri ng bel a nga ccepterente benoemen ri s i co's s i gni fi ca nt bel a ngberekende ri s i co's | ||
2 | ni et te benoemen ri s i co'sgewogen res tri s i co's |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Sta b ilite it: | Beg r o tin g 2019 | Beg r o tin g 2020 | Beg r o tin g 2021 | Beg r o tin g 2022 | ||||
1 | |||||||||
2 | Omvang stelposten irt begrotingsomvang | 1,46% | K | 1,55% | K | 1,62% | K | 1,89% | K |
3 | Solvabiliteitsratio | 47,08% | K | 49,97% | K | 54,27% | J | 58,89% | J |
4 | Quick ratio/werkkapitaal | 20,68% | J | 21,44% | J | 21,44% | J | 22,27% | J |
5 | Meerjarig onderhoud kapitaalgoederen (IRS) | 100,00% | J | 100,00% | J | 100,00% | J | 100,00% | J |
6 | Sluitende begroting wel/niet afhankelijk van grexen | niet | niet | niet J | niet J | ||||
7 | Winstverwachting grondexploitaties | 0,00 | J | 0,00 | J | 0,00 | J | 0,00 | J |
8 | Nog te realiseren baten en lasten grexen i.r.t. boekwaarde | 14,58 | J | 17,13 | J | 21,02 | J | 35,62 | J |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Fle xib ilite it: | Beg r o tin g 2019 | Beg r o tin g 2020 | Beg r o tin g 2021 | Beg r o tin g 2022 | ||||
1 | |||||||||
2 | Structurele exploitatieruimte | 1,06% | J | 1,10% | J | 1,80% | J | 0,86% | J |
3 | Schuldratio | 44,35% | J | 41,40% | J | 37,10% | J | 31,63% | J |
4 | Netto schuldquote | 56,34% | J | 51,48% | J | 46,58% | J | 39,87% | J |
5 | Idem, gecorrigeerd voor verstrekte leningen | 47,34% | J | 42,52% | J | 37,60% | J | 30,72% | J |
6 | Netto schuld per inwoner tov landelijk gemiddelde | -22,11% | J | -29,16% | J | -36,60% | J | -47,05% | J |
7 | Zekerheden bij leningen of garanties | 99,63% | J | n.b. | J | n.b. | J | n.b. | J |
8 | Schuldevolutie | -6,85% | K | 9,95% | K | 11,73% | K | 19,75% | J |
9 | Omslagrente | 2,50% | J | 2,50% | J | 2,50% | J | 2,50% | J |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | We e rb a a rhe id : | Beg r o tin g 2019 | Beg r o tin g 2020 | Beg r o tin g 2021 | Beg r o tin g 2022 | ||||
1 | |||||||||
2 | Weerstandsratio | 2,1 | J | 1,8 | J | 1,8 | J | 1,7 | J |
3 | Kengetal grondexploitaties | 3,77% | J | 2,37% | J | -0,52% | J | -1,42% | J |
4 | Lokale lasten | ||||||||
5 | a. Belastingcapaciteit/Woonlstn meerpersoonshuishoud. | 2,50% | K | 2,50% | K | 2,50% | K | 2,50% | K |
6 | b. Idem, mutatie % voorgaande jaren | 0,27% | J | 0,00% | J | 0,00% | J | 0,00% | J |
7 | c. Onbenutte belastingcapaciteit OZB | 0,04% | J | 0,04% | J | 0,03% | J | 0,03% | J |
8 | d. Derving OZB leegstand niet woningen | 11,28% | J | 11,28% | J | 11,28% | J | 11,28% | J |
9 | e. Kostendekkende leges riolering | 0,00% | J | 0,00% | J | 0,00% | J | 0,00% | J |
10 | f. Kostendekkende leges afval | 0,00% | J | 0,00% | J | 0,00% | J | 0,00% | J |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | We tte lij ke ka d e rs: | Beg r o tin g 2019 | Beg r o tin g 2020 | Beg r o tin g 2021 | Beg r o tin g 2022 | ||||
1 | |||||||||
2 | EMU-saldo | 21,5 | J | 23,5 | J | 25,9 | J | 20,9 | J |
3 | Renterisiconorm | 31,5 | J | 44,4 | J | 34,8 | J | 52,8 | J |
4 | Kasgeldlimiet | 0 | J | 0 | J | 0 | J | 0 | J |
5 | Kredietrisico, is er een beoordelingsmethodiek | ja | J | ja | J | ja | J | ja | J |
6 | Liquiditeitsrisico, is er een beoordelingsmethodiek | ja | J | ja | J | ja | J | ja | J |
7 | Koersrisico | geen | J | geen | J | geen | J | geen | J |
8 | Valutarisico | nvt | nvt | nvt | nvt |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Medewerking/besluitvorming bij andere overheden | None | None | None |
Belasting | Stijgende kosten voor afval | None | None | None |
Onderwijs | Aanpassing normbedrag onderwijs | None | None | None |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | None | None | None |
Belasting | BTW-sportvrijstelling | None | None | None |
Aanbesteding | Nieuwe aanbestedingen of subsidieverleningen maatschappelijk domein | None | None | None |
Sociaal domein | Rijnvicus | None | None | None |
BUIG | BUIG-budget/bijzondere bijstand | None | None | None |
Sociaal domein | De invoering van het abonnementstarief Wmo / vergrijzing | None | None | None |
Sociaal domein | Tom in de Buurt | None | None | None |
Sociaal domein | Zorgakkoorden (GGZ, Medische specialistische zorg en wijkverpleging) | None | None | None |
Sociaal domein | Jeugdhulp en veilig thuis: We zien een toename van de kosten van gesloten Jeugdhulp en Veilig Thuis. Dit is niet beïnvloedbaar door de Gemeente. | None | None | None |
Sociaal domein | Jeugdhulp en veilig thuis: Instellingen die in 2018 Jeugdhulp hebben geleverd mogen volgens de wet tot 5 jaar na 2018 aan de gemeente factureren. Deze eventuele kosten zijn niet begroot omdat de hoogte ervan niet bekend is. | None | None | None |
Sociaal domein | Jeugdhulp en veilig thuis: Veilig Thuis en het Zorg en Veiligheidshuis worden misschien anders ingericht. Dat kan extra kosten voor de gemeente opleveren. Het onderzoek hiernaar is begin 2020 afgerond. | None | None | None |
Sociaal domein | Jeugdhulp en veilig thuis: Een belangrijk uitgangspunt bij de contractering van de Jeugdzorg is om de kosten vanaf 2021 financieel te laten aansluiten op de beschikbare rijksmiddelen. Onze aanbieder heeft de opdracht om de financiële transformatie te realiseren. Zoals bekend nemen de kosten voor jeugdzorg in Nederland toe. Het realiseren van de financiële transformatie is een risico. | None | None | None |
Sociaal domein | Volksgezondheid: Het Zorg en Veiligheidshuis wordt misschien anders ingericht. Dat kan extra kosten voor de gemeente opleveren. Het onderzoek hiernaar is eind 2019 afgerond. | None | None | None |
Sociaal domein | Volksgezondheid: De RDOG werkt aan een plan om de komende jaren mee te kunnen bewegen met veranderingen: RDOG 2024. Misschien zijn er investeringen nodig die worden doorbelast aan de gemeente. Als het plan af is (we weten nog niet wanneer dat is) worden de financiële risico’s gemeld. | None | None | None |
Overig | Economie: De bezuinigingen zijn van invloed op de resultaten die binnen het economisch domein behaald kunnen worden. | None | None | None |
Overig | Greenport: De bezuinigingen zijn van invloed op de resultaten die binnen het economisch domein behaald kunnen worden. | None | None | None |
ICT algemeen | Informatisering en digitalisering: Er zijn diverse uitdagingen rond informatisering en digitalisering voor de organisatie, de samenwerking met Kaag en Braassem en onze rol in de samenleving. We werken tegelijkertijd aan een solide basis en aan nieuwe ontwikkelingen en innovatie. Dit betekent schaken op meerdere borden en vergt veel nieuwe kennis. | None | None | None |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio | Oordeel |
1 | ||
2 | > 2,0 | Uitstekend |
3 | > 1,4 - < 2,0 | Ruim voldoende |
4 | > 1,0 - < 1,4 | Voldoende |
5 | > 0,8 - < 1,0 | Matig |
6 | > 0,6 - < 0,8 | Onvoldoende |
7 | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Begrotingsomvang | Bruto risico | Beheers ma a tregel en | |
1 | Netto ri s i co | geri ng bel a ng a ccepteren te benoemen ri s i co's s i gni fi ca nt bel a ng berekende ri s i co's | ||
2 | ni et te benoemen ri s i co's gewogen res tri s i co's |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | S tabiliteit: | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||
1 | Omvang stelposten i.r.t. begrotingsomvang | 0,44% | | 0,71% | | 0,82% | | 0,85% | |
2 | Solvabiliteitsratio | 49,63% | | 52,46% | | 56,31% | | 61,84% | |
3 | Quick ratio/werkkapitaal | 16,04% | | 17,76% | | 19,13% | | 19,69% | |
4 | Meerjarig onderhoud kapitaalgoederen (IRS) | 100,00% | | 100,00% | | 100,00% | | 100,00% | |
5 | Sluitende begroting wel/niet afhankelijk van grexen | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | ||||
6 | Winstverwachting grondexploitaties | 0,00 | | 0,00 | | 0,00 | | 0,00 | |
7 | Nog te realiseren baten en lasten grexen i.r.t. boekwaarde | 0,11 | | -0,66 | | -0,42 | | -1,39 | |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | F lexibiliteit: | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||
1 | Structurele exploitatieruimte | 0,08% | | 0,31% | | 0,13% | | 0,36% | |
2 | Schuldratio | 41,38% | | 39,55% | | 35,00% | | 28,66% | |
3 | Netto schuldquote | 54,56% | | 52,77% | | 44,85% | | 35,26% | |
4 | Idem, gecorrigeerd voor verstrekte leningen | 45,73% | | 43,93% | | 35,92% | | 26,38% | |
5 | Netto schuld per inwoner t.o.v. landelijk gemiddelde | -27,05% | | -30,27% | | -41,71% | | -54,24% | |
6 | Zekerheden bij leningen of garanties | 99,35% | | n.b. | | n.b. | | n.b. | |
7 | Schuldevolutie | 3,14% | | 4,61% | | 19,63% | | 27,37% | |
8 | Omslagrente | 2,50% | | 2,50% | | 2,50% | | 2,50% | |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | W eerbaarheid: | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||
1 | Weerstandsratio | 1,8 | | 5,7 | | 6,9 | | 8,1 | |
2 | Kengetal grondexploitaties | 7,46% | | 1,65% | | -2,28% | | -3,65% | |
3 | Lokale lasten | ||||||||
4 | a. Belastingcapaciteit/Woonlasten meerpersoonshuishoud. | 5,27% | | 5,27% | | 5,27% | | 5,27% | |
5 | b. Idem, mutatie % voorgaande jaren | 3,73% | | 0,00% | | 0,00% | | 0,00% | |
6 | c. Onbenutte belastingcapaciteit OZB | 0,05% | | 0,04% | | 0,04% | | 0,04% | |
7 | d. Derving OZB leegstand niet woningen | 11,19% | | 11,18% | | 11,18% | | 11,18% | |
8 | e. Kostendekkende leges riolering | 0,00% | | 0,00% | | 0,00% | | 0,00% | |
9 | f. Kostendekkende leges afval | 0,00% | | 0,00% | | 0,00% | | 0,00% | |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | W ettelijke kaders: | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||
1 | EMU-saldo | 11,2 | | 25,3 | | 38,1 | | 23,7 | |
2 | Renterisiconorm | 57,5 | | 40,1 | | 38,1 | | 57,1 | |
3 | Kasgeldlimiet | 0 | | 0 | | 0 | | 0,7 | |
4 | Kredietrisico, is er een beoordelingsmethodiek | ja | | ja | | ja | | ja | |
5 | Liquiditeitsrisico, is er een beoordelingsmethodiek | ja | | ja | | ja | | ja | |
6 | Koersrisico | geen | | geen | | geen | | geen | |
7 | Valutarisico | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | JR. 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | A | Categorie Categorie Categorie B | C | |
1 | M i nst r i s i covol | Neutraal | Meest r i s i covol | ||||||||
2 | Netto schuldquote | ||||||||||
3 | 1 1 | Zonder correctie doorgeleende gelden | 38,77% | 56,34% | 54,56% | 52,77% | 44,85% | 35,26% | <90% | 90-130% | >130% |
4 | Met correctie doorgeleende gelden | 28,98% | 47,34% | 45,73% | 43,93% | 35,92% | 26,38% | <90% | 90-120% | >120% | |
5 | 2 | Solvabiliteitsratio | 51,20% | 47,08% | 49,63% | 52,46% | 56,31% | 61,84% | >50% | 20-50% | <120% |
6 | 3 Grondexploitatie | 14,28% | 3,77% | 7,46% | 1,65% | -2,28% | -3,65% | <10% | 10-20% | >20% | |
7 | 4 | Structurele exploitatieruimte | 1,31% | 1,06% | 0,08% | 0,31% | 0,13% | 0,36% | >0% | =0 | <0% |
8 | 5 | Belastingcapaciteit | 1,53% | 4,16% | 5,27% | 5,27% | 5,27% | 5,27% | <-5% | -5 - 5% | >5% |