Naam | Barendrecht |
---|---|
Code | 489 |
Provincie | Zuid-Holland |
Inwonertal | 48477 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Risicodeel transitie 3 decentralisaties Barendrecht in GRBAR (zie ontwikkelingen) | 70.0 | 2968000.0 | 2077600.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico dat de BAR-organisatie haar taken niet kan uitvoeren binnen het beschikbaar gestelde budget, inclusief realisatie taakstelling (simulatie BAR organisatie) | 90.0 | 1005000.0 | 904500.0 |
GR / Verbonden partijen | Optreden negatief scenario deelneming GR Nieuw Reijerwaard | 30.0 | 3000000.0 | 900000.0 |
Informatieveiligheid | Risico’s invoering wet meldplicht datalekken en regelgeving Avg (Algemene verordening gegevensbescherming) | 30.0 | 2000000.0 | 600000.0 |
BUIG | Risico’s gebundelde inkomensvoorziening uitkeringen is niet toereikend (BUIG), lage uitstroom uitkeringsgerechtigden/ werkgelegenheid. | 50.0 | 672000.0 | 336000.0 |
Sociaal domein | Overschrijding van budget(ten) WMO | 50.0 | 450000.0 | 225000.0 |
GR / Verbonden partijen | Financiële- en imagorisico’s van door de gemeente gesubsidieerde instellingen | 50.0 | 400000.0 | 200000.0 |
Kapitaalgoederen | Schade aan riolering, leidingen en gemalen | 70.0 | 150000.0 | 105000.0 |
Bodemsanering | De gemeente moet een deel van de saneringskosten zelf dragen van bekende en onbekende saneringen | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partij heeft een financieel tekort welke niet kan worden gedekt vanuit het weerstandsvermogen van desbetreffende partij/regeling. | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 0 Belangrijkste financiële risico’s gemeente Barendrecht | ||||
1 | Risico nummer | Risico | Maatregelen/opmerking | Klasse | Financieel gevolg |
2 | 1 | Risicodeel transitie 3 decentralisaties Barendrecht in GRBAR (zie ontwikkelingen) | GRBAR organisatie, procesmanagement, monitoring/benchmarking, business intelligence, competentieontwikkeling Opmerking: de risico’s van het sociaal domein worden dit jaar herijkt. De bijstelling op dit moment is een deelresultaat (zie ontwikkelingen) | 4 | max.€ 2.968.000 |
3 | 2 | Risico dat de BAR-organisatie haar taken niet kan uitvoeren binnen het beschikbaar gestelde budget, inclusief realisatie taakstelling (simulatie BAR organisatie) | GRBAR organisatie, procesmanagement, monitoring, business intelligence, competentieontwikkeling. Opmerking: Toename risico als gevolg van uitbreiding taakstelling en nieuwe wetgeving, zie ook risico 4. | 5 | max.€ 1.005.000 |
4 | 3 | Optreden negatief scenario deelneming GR Nieuw Reijerwaard | 2x per jaar grex-analyse, gecontroleerde projectomgeving | 2 | max.€ 3.000.000 |
5 | 4 | Risico’s invoering wet meldplicht datalekken en regelgeving Avg (Algemene verordening gegevensbescherming) | GRBAR organisatie , Proces meldpunt datalekken, inzet security officer (informatie/data), inzet gegevensfunctionaris. Invoeren register gegevensverzamelingen. Opmerking: Wbp wordt per 25-5-2018 Avg, de gemeente draagt hier in te allen tijde verantwoordelijkheid. | 2 | Max.€ 2.000.000 |
6 | 5 | Risico’s gebundelde inkomensvoorziening uitkeringen is niet toereikend (BUIG), lage uitstroom uitkeringsgerechtigden/ werkgelegenheid. | Beperkte invloed, GRBAR organisatie, procesmanagement, monitoring/benchmarking, business intelligence. | 3 | max.€672.000 |
7 | 6 | Overschrijding van budget(ten) WMO | Beperkte invloed, GRBAR organisatie, procesmanagement, monitoring/ benchmarking, business intelligence | 3 | max.€ 450.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Risiconu mmer | Risico | Maatregelen/opmerking | Klasse | Financieel gevolg |
1 | 7 | Financiële- en imagorisico’s van door de gemeente gesubsidieerde instellingen | Frequent toepassen audits, Analyse P&C voortgangsrapportages van instellingen. | 3 | max.€ 400.000 |
2 | 8 | Schade aan riolering, leidingen en gemalen | Meerjarige onderhoudsprognose | 4 | max.€ 150.000 |
3 | 9 | De gemeente moet een deel van de saneringskosten zelf dragen van bekende en onbekende saneringen | Geaccepteerd risico. Gecontroleerde projectomgeving civiele projecten. | 2 | Max.€ 250.000 |
4 | 10 | Verbonden partij heeft een financieel tekort welke niet kan worden gedekt vanuit het weerstandsvermogen van desbetreffende partij/regeling. | Bestuurders houden periodiek toezicht houden op beleid ; Actief - Planning, beheersing en controlesysteem | 2 | Max.€250.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kwantiteit Referentiebeelden Kans | klasse | Toelichting kansklasse | |
1 | 10% | 0 of 1 keer per 10 jaar | 1 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het onwaarschijnlijk is dat deze zich in de komende jaren voordoen. |
2 | 30% | 1 keer per 5-10 jaar | 2 | Deze klasse hanteren we voor risico’s waarvan het niet waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar voordoen. |
3 | 50% | 1 keer per 2-5 jaar | 3 | Deze klasse hanteren we voor risico’s die zich in het komende jaar wel maar ook niet kunnen voordoen. |
4 | 70% | 1 keer per 1-2 jaar | 4 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar zullen voordoen. |
5 | 90% | 1 keer per jaar of > | 5 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het zeer waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar gaan voordoen. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | T abel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
1 | Percentage | Bedrag |
2 | 5% | € 1.364.160 |
3 | 25% | € 2.238.219 |
4 | 50% | € 3.323.144 |
5 | 75% | € 4.359.768 |
6 | 90% | € 5.426.137 |
7 | 95% | € 6.071.346 |
0 | |
---|---|
0 | T abel 3: Beschikbare weerstandscapaciteit |
1 | Weerstand Startcapaciteit Bijboekingen Afboekingen Huidige capaciteit |
2 | Algemene reserve € 22.349.530 € 251.312 € 0 € 22.600.842 |
3 | Totale € 22.349.530 € 251.312 € 0 € 22.600.842 weerstandscapaciteit |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | T abel 4: Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | matig |
6 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
7 | F | <0.6 | ruim onvoldoende |
0 | |
---|---|
0 | 1 2 1 1 1 2 2 1 2 1 |
1 | |
2 | |
3 | 2 3 1 1 |
4 | 15 1 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | O mschrijving | Categorie A Laag risico | Categorie B Middel risico | Categorie C Hoog risico |
1 | Netto schuldquote | <90% | 90-130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd | <90% | 90-130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% |
4 | Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% |
5 | Structurele exploitatieruimte begroting | >0% | 0% | <0% |
6 | Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Risico dat BAR organisatie haar taken niet kan uitvoeren | None | None | 1397000.0 |
Sociaal domein | Risicodeel transities decentralisaties Barenddrecht | None | None | 2968000.0 |
GR / Verbonden partijen | Optreden negatief scenario deelneming GR Nieuw Reijerwaard | None | None | 3000000.0 |
Informatieveiligheid | RisicoÕs invoering wet meldplicht datalekken en regelgeving Avg (Algemene verordening gegevensbescherming) | None | None | 2000000.0 |
Sociaal domein | Overschrijding van budget(ten) WMO | None | None | 450000.0 |
GR / Verbonden partijen | Financi‘le- en imagorisicoÕs van door de gemeente gesubsidieerde instellingen | None | None | 400000.0 |
Overig | Risico's in de uitvoeringsfase van het project worden niet expliciet in beeld gebracht waardoor budget- en planningsoverschrijding optreedt | None | None | 500000.0 |
BUIG | RisicoÕs gebundelde inkomensvoorziening uitkeringen is niet toereikend (BUIG), lage | None | None | 500000.0 |
Kapitaalgoederen | Schade aan riolering, leidingen en gemalen | None | None | 150000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partij heeft een financieel tekort welke niet kan worden gedekt vanuit het weerstandsvermogen van desbetreffende partij/regeling. | None | None | 250000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risicogebeurtenis | Gevolgen | Maatregelen | Gemiddeld risico* | Invloed (%) |
1 | 1 | Cluster ICT risico’s gerelateerd aan software, hardware, communicatie techniek en informatiebeveiliging | geld - financieel | Kwaliteitsontwikkeling, organisatieontwikkeling | € 764.000 | 28,22% |
2 | 2 | Aansprakelijkheid door fouten / onwetendheid / niet handelen van personeel | geld - financieel | HRM, begeleiding en ontwikkeling | € 398.000 | 14,69% |
3 | 3 | Niet voldoen aan actuele wet- en regelgeving (compliance, o.a. Inkoop / aanbesteding) | geld -financieel | Consolidatie- en rationalisatieprogramma, procesmanagement, organisatieontwikkeling, ontwikkelen governance risk en compliance competenties | € 255.000 | 9,41% |
4 | 4 | Achterblijvende ontwikkeling bedrijfsprocessen / -structuur | geld -financieel tijd- uitstel doelstelling | Consolidatie- en rationalisatieprogramma, procesmanagement, organisatieontwikkeling, good governance | € 227.000 | 8,41% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 5 | Risico’s met betrekking tot beheer van binnen- en buitenaccommodaties | geld -financieel | Consolidatie- en rationalisatieprogramma, accommodatiebeheersproces, procesmanagement, organisatieontwikkeling | € 177.000 | 6,55% |
1 | 6 | Onvoldoende inzicht in en kennis van contracten | geld - schade voor de gemeente | Consolidatie- en rationalisatieprogramma, Contractbeheer / contractmanagement, procesmanagement, organisatieontwikkeling | € 175.000 | 6,48% |
2 | 7 | Cluster risico’s fraude en integriteit | geld - extra kosten en boetes, Imagoschade | Procesmanagement, organisatieontwikkeling, verbeteren compliance functie | € 136.000 | 5,04% |
3 | 8 | Inzetten op competenties die onvoldoende ontwikkeld zijn kost meer dan geraamd | geld -financieel | HRM, begeleiding en ontwikkeling, consolidatie- en rationalisatieprogramma | € 113.000 | 3,25% |
4 | 9 | Uitvallen materiaal / voertuigen buitendienst | geld -financieel | Onderhoud, vakkundig gebruik | € 55.000 | 2,79% |
5 | 10 | Onvoorziene frictiekosten GR BAR | geld -financieel | BAR@work, monitoring, organisatieontwikkeling, procesmanagement | € 62.000 | 2,29% |
6 | 87,13 % |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Financiële en imagorisico's disfunctioneren van door gemeente gesubsidieerde instellingen. | 50.0 | 400000.0 | 200000.0 |
Sociaal domein | Cluster WMO gerelateerde risico's. Overschrijding van budget(ten). | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Overig | Riolering, leidingen en gemalen. | 70.0 | 150000.0 | 105000.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico dat de GR BAR-organisatie haar taken niet kan uitvoeren binnen het beschikbaar gestelde budget, inclusief realisatie taakstelling (simulatie BAR organisatie). | 90.0 | 1496000.0 | 1346400.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico transitie decentralisaties Barendrecht in GR BAR-organisatie. | 70.0 | 1700000.0 | 1190000.0 |
GR / Verbonden partijen | Optreden negatief scenario deelneming GR Nieuw Reijerwaard. | 30.0 | 3000000.0 | 900000.0 |
Informatieveiligheid | Risico invoering regelgeving AVG, informatiebeveiliging, wet meldplicht datalekken | 70.0 | 1000000.0 | 700000.0 |
Belasting | Risico invoering vennootschapsbelasting met indicatie Vpb-last. | 50.0 | 900000.0 | 450000.0 |
Sociaal domein | Risico uitvoering Jeugdwet. Overschrijding van budget(ten). | 70.0 | 450000.0 | 315000.0 |
Projecten | Risico's uitvoeringsfase projecten. | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | B enodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
1 | Percentage | Bedrag |
2 | 5% | € 2.232.240 |
3 | 25% | € 2.963.417 |
4 | 50% | € 3.620.254 |
5 | 75% | € 4.412.082 |
6 | 90% | € 5.386.762 |
7 | 95% | € 6.006.884 |
0 | |
---|---|
0 | Tabel 3: Beschikbare weerstandscapaciteit |
1 | Weerstand Startcapaciteit Bijboekingen Afboekingen Huidige capaciteit |
2 | Algemene reserve € 16.960.700 € 0 € -2.848.300 € 14.112.400 |
3 | Totale € 16.960.700 € 0 € -2.848.300 € 14.112.400 weerstandscapaciteit |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | T abel 4: Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | matig |
6 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
7 | F | <0.6 | ruim onvoldoende |
0 | |
---|---|
0 | 2 2 1 1 2 1 2 1 1 |
1 | |
2 | |
3 | 1 4 1 1 |
4 | 2 1 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | O mschrijving | Categorie A Laag risico | Categorie B Middel risico | Categorie C Hoog risico |
1 | Netto schuldquote | <90% | 90-130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd | <90% | 90-130% | >130% |
3 | Schuldratio | <50% | 50%-80% | >80% |
4 | Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% |
5 | Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% |
6 | Structurele exploitatieruimte begroting | >0% | 0% | <0% |
7 | Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 0 belangrijkste financiële risico’s gemeente Barendrecht | ||||
1 | nr. | Risico | Maatregelen/opmerking | Klasse Financieel | gevolg |
2 | 1 | Risico dat de GR BARorganisatie haar taken niet kan uitvoeren binnen het beschikbaar gestelde budget, inclusief realisatie taakstelling (simulatie BAR organisatie). | GR BAR-organisatie, procesmanagement, monitoring, business intelligence, competentieontwikkeling. | 5 | max.€ 1.496.000 |
3 | 2 | Risico transitie decentralisaties Barendrecht in GR BARorganisatie. | GR BAR-organisatie, procesmanagement, monitoring/benchmarking, business intelligence, competentieontwikkeling. | 4 | max.€ 1.700.000 |
4 | 3 | Optreden negatief scenario deelneming GR Nieuw Reijerwaard. | 2x per jaar grex-analyse, gecontroleerde projectomgeving. | 2 | max.€ 3.000.000 |
5 | 4 | Risico invoering regelgeving AVG, informatiebeveiliging, wet meldplicht datalekken. | GR BAR-organisatie , Proces meldpunt datalekken, Invoeren register gegevensverzamelingen, Compliance. | 4 | max.€ 1.000.000 |
6 | 5 | Risico invoering vennootschapsbelasting met indicatie Vpb-last. | Zie toelichting. Betreft risico 20162019. | 3 | max.€ 900.000 |
7 | 6 | Risico uitvoering Jeugdwet. Overschrijding van budget(ten). | Beperkte invloed, GR BAR- organisatie, procesmanagement, monitoring/ benchmarking, business intelligence. | 4 | max.€ 450.000 |
8 | 7 | Risico's uitvoeringsfase projecten. | Optimale invulling gecontroleerde procesomgeving nastreven. Risicomanagement. | 3 | max.€ 500.000 |
9 | 8 | Financiële en imagorisico's disfunctioneren van door de gemeente gesubsidieerde instellingen. | Frequent toepassen audits, Analyse P&C voortgangsrapportages van instellingen. | 3 | max.€ 400.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 10 belangrijkste financiële risico’s gemeente Barendrecht | ||||
1 | nr. | Risico | Maatregelen/opmerking | Klasse Financieel | gevolg |
2 | 9 | Cluster WMO gerelateerde risico's. Overschrijding van budget(ten). | Beperkte invloed, GR BAR- organisatie, procesmanagement, monitoring/ benchmarking, business intelligence | 3 | max.€ 250.000 |
3 | 10 | Riolering, leidingen en gemalen. | Meerjarige onderhoudsprognose. | 4 | max.€ 150.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kwantiteit Referentiebeelden Kans | klasse | Toelichting kansklasse | |
1 | 10% | 0 of 1 keer per 10 jaar | 1 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het onwaarschijnlijk is dat deze zich in de komende jaren voordoen. |
2 | 30% | 1 keer per 5-10 jaar | 2 | Deze klasse hanteren we voor risico’s waarvan het niet waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar voordoen. |
3 | 50% | 1 keer per 2-5 jaar | 3 | Deze klasse hanteren we voor risico’s die zich in het komende jaar wel maar ook niet kunnen voordoen. |
4 | 70% | 1 keer per 1-2 jaar | 4 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar zullen voordoen. |
5 | 90% | 1 keer per jaar of > | 5 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het zeer waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar gaan voordoen. |