Naam | Drechterland |
---|---|
Code | 498 |
Provincie | Noord-Holland |
Inwonertal | 19440 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Juridische inbreng bij projecten | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
GR / Verbonden partijen | Vaststellingsovereenkomst | 90.0 | 150000.0 | 135000.0 |
Sociaal domein | Jeugdhulp | 90.0 | 400000.0 | 360000.0 |
Kapitaalgoederen | Kunstgrasveld van SC Spirit | 90.0 | 200000.0 | 180000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Niet voldoen aan wet- en regelgeving | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Onveilige situaties voor kinderen | 90.0 | 400000.0 | 360000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Besluitvorming | 90.0 | 50000.0 | 45000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Juridische control | 90.0 | 50000.0 | 45000.0 |
Belasting | Fiscale kennis | 90.0 | 92000.0 | 82800.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Bebording openbare ruimte | 90.0 | 50000.0 | 45000.0 |
Kapitaalgoederen | Snippergroen | 90.0 | 50000.0 | 45000.0 |
Grondexploitatie | MJOP | 70.0 | 200000.0 | 140000.0 |
GR / Verbonden partijen | Financieel garant staan voor gemeenschappelijke regelingen | 70.0 | 120000.0 | 84000.0 |
Aanbesteding | Aanbestedingsbeleid | 50.0 | 703000.0 | 351500.0 |
Informatieveiligheid | Informatiebeveiliging | 50.0 | 800000.0 | 400000.0 |
Informatieveiligheid | Privacyschending | 50.0 | 800000.0 | 400000.0 |
Gemeentefonds | Gemeentefonds | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 6 | 5 | 4 | ||
1 | 2 | 4 | 8 | 2 | 6 |
2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 |
3 | 1 | 3 | 2 | 4 | 5 |
4 | 1 | 3 | 4 | 2 | |
5 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Kapitaalgoederen | Extra onderhoudskosten door het niet (tijdig) realiseren van de verkoop van diverse objecten. Bij het opstellen van de meerjaren onderhoudsplannen is de verkoop van diverse objecten meegenomen als besparing. | 70.0 | 200000.0 | 140000.0 |
Informatieveiligheid | Financieel risico en imagoschade doordat gegevens intern (datalek) of extern (cybercrime) in de openbaarheid komen. Denk bij het financiële risico aan boetes bij het niet melden van een datalek, een aansprakelijkheidsstelling en identiteitsfraude. | 70.0 | 307000.0 | 214900.0 |
GR / Verbonden partijen | Financieel risico, omdat de gemeenten financieel garant staan voor gemeenschappelijke regelingen waarin we deelnemen. | 70.0 | 150000.0 | 105000.0 |
Aanbesteding | Kiezen voor een verkeerde aanbestedingsprocedure (bij openbare procedures) door de budgetbeheerder/-houder, waardoor de gehele aanbesteding onrechtmatig is. | 70.0 | 154000.0 | 107800.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheid openbare buitenruimte door incidenten in de buitenruimte (bijvoorbeeld loszittende tegels, loshangende takken, onjuiste bebording etc.), waardoor een beroep wordt gedaan op het eigen risico. | 90.0 | 50000.0 | 45000.0 |
Grondexploitatie | Voor grondexploitaties worden project specifieke en algemene (conjuncturele) risico’s geïdentificeerd en gekwantificeerd. | 90.0 | 613000.0 | 551700.0 |
Gemeentefonds | Begrotingstekort omdat de algemene uitkering lager uitvalt dan verwacht. De ontwikkeling van de algemene uitkering is moeilijk te voorspellen en afhankelijk van de economische situatie. | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing | |
1 | 2 .1 Inleiding | |
2 | Het weerstandsvermogen is de mate waarin de gemeente in staat is om de gevolgen van risico’s op te | |
3 | vangen zonder dat het beleid of de uitvoering daarvan in gevaar komt. Het weerstandsvermogen is | |
4 | afhankelijk van de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit (hoeveel | |
5 | middelen zijn er nodig om alle risico’s op te kunnen vangen). Beide komen in het vervolg van deze | |
6 | paragraaf aan de orde. | |
7 | De paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bevat op grond van artikel 11 BBV ten minste: | |
8 | | een inventarisatie van de weerstandscapaciteit; |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | OZB-percentage van de Woz-waarde voor toelating art.12 | 0,1905 |
1 | Werkelijk gewogen % Woz-waarde gemeente | 0,0933 |
2 | Verschil | 0,0972 |
3 | Onbenutte belastingcapaciteit | € 2.446.000 |
4 | 2 .2.2 Onvoorzien | |
5 | De post onvoorzien bedraagt € 19.500. | |
6 | 2 .2.3 Vrij aanwendbare reserves | |
7 | Onder de vrij aanwendbare reserves vallen de algemene | reserve en de bestemmingsreserves |
8 | waarvan de bestemming kan worden gewijzigd zodat deze kunnen worden ingezet voor onverwachte | |
9 | financiële tegenvallers. | |
10 | De stand van de vrij aanwendbare reserves bedraagt per 1 januari 2019 € 8.547.000. | |
11 | Algemene reserve, risicoreserve | 2.400.000 |
12 | Algemene reserve, vrij besteedbaar | 6.147.000 |
13 | Totaal | 8.547.000 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | waarschijnlijkheid) en de gevolgen van het risico (impact) voor de organisatie bepaald. | ||
1 | D | e kansberekening wordt onderverdeeld in vijf niveaus. Deze kunnen als volgt worden uitgelegd: | |
2 | K lasse | Kans | Percentage |
3 | 1 | < of 1x per 10 jaar | 10% |
4 | 2 | 1x per 5-10 jaar | 30% |
5 | 3 | 1x per 2-5 jaar | 50% |
6 | 4 | 1x per 1-2 jaar | 70% |
7 | 5 | 1x per > | 90% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1. Extra onderhoudskosten | Er zijn diverse | Actieve verkoop- en | € 200 | Kans op optreden 4 | Impact 4 | € 140 |
1 | door het niet (tijdig) | panden te koop gezet | herontwikkelingsstrategie | ||||
2 | realiseren van de verkoop | via makelaars en | en akkoord extra budget | ||||
3 | van diverse objecten. Bij | gesprekken gestart | voor onderhoud. | ||||
4 | het opstellen van de | met zittende | |||||
5 | meerjaren | gebruikers/huurders | |||||
6 | onderhoudsplannen is de | om interesse tot | |||||
7 | verkoop van diverse | aankoop te | |||||
8 | objecten meegenomen als | inventariseren. Er zijn | |||||
9 | besparing. | diverse panden | |||||
10 | verkocht. | ||||||
11 | 2. Financieel risico en | Redundante | Firewall 24/7 monitoren, | € 307 | 4 | 4 | € 215 |
12 | imagoschade doordat | systemen en backup | OS-systemen en | ||||
13 | gegevens intern | data. | middleware systemen | ||||
14 | (datalek) of extern | up-to-date houden, | |||||
15 | (cybercrime) in de | kennis en kunde intern | |||||
16 | openbaarheid komen. | beschikbaar hebben, IT- | |||||
17 | Denk bij het financiële | audit en goede | |||||
18 | risico aan boetes bij het | richtlijnen. | |||||
19 | niet melden van een | ||||||
20 | datalek, een | ||||||
21 | aansprakelijkheidsstelling | ||||||
22 | en identiteitsfraude. | ||||||
23 | 3. Financieel risico, omdat de | Doornemen van de | Meer invloed uitoefenen | € 150 | 4 | 4 | € 105 |
24 | gemeenten financieel | begrotingen en | op de begroting en het | ||||
25 | garant staan voor | jaarrekeningen van | beleid van de | ||||
26 | gemeenschappelijke | onze verbonden | gemeenschappelijke | ||||
27 | regelingen waarin we | partijen en het | regelingen waarin we | ||||
28 | deelnemen. | opnemen van de | deelnemen. | ||||
29 | paragraaf |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 6. Voor grondexploitaties | € 613 | 5 | 3 | € 306 | |
1 | worden project specifieke | |||||
2 | en algemene | |||||
3 | (conjuncturele) risico’s | |||||
4 | geïdentificeerd en | |||||
5 | gekwantificeerd. | |||||
6 | 7. Begrotingstekort omdat de Monitoren van | Het binnen de | € 500 | 3 | 5 | € 250 |
7 | algemene uitkering lager ontwikkelingen van | organisatie houden van | ||||
8 | uitvalt dan verwacht. De het Gemeentefonds | expertise op dit gebied. | ||||
9 | ontwikkeling van de om snel te kunnen | |||||
10 | algemene uitkering is bijsturen door middel | |||||
11 | moeilijk te voorspellen en van interne en | |||||
12 | afhankelijk van de externe expertise | |||||
13 | economische situatie. (bureau Pauw). | |||||
14 | Overige risico's (kans x impact < 15) | € 319 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Universiteit Twente. Het biedt een waardering van de berekende ratio. Ons weerstandsvermogen krijgt | ||
1 | als waarderingscijfers A “Uitstekend”. | ||
2 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
3 | A | >2,0 | Uitstekend |
4 | B | 1,4 – 2,0 | Ruim voldoende |
5 | C | 1,0 – 1,4 | Voldoende |
6 | D | 0,8 – 1,0 | Matig |
7 | E | 0,6 – 0,8 | Onvoldoende |
8 | F | <0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Begroting jaar 2019 | Verloop van de kentallen | ||||||
1 | verslag (t-2) begroot (t-1) | begroot (t) | mrj (t+1) | mjr (t+2) | mjr (t+3) | |||
2 | Kengetallen: | 31-12-2017 | 31-12-2018 | 31-12-2019 | 31-12-2020 | 31-12-2021 | 31-12-2022 | |
3 | 1 | netto schuldquote | ||||||
4 | a. zonder correctie doorgeleende gelden | 1% | 33% | 40% | 37% | 26% | 11% | |
5 | b. met correctie doorgeleende gelden | -16% | 17% | 24% | 21% | 11% | -3% | |
6 | 2 | solvabiliteitsratio | 62% | 57% | 52% | 52% | 56% | 58% |
7 | 3 | grondexploitatie | 22% | 24% | 29% | 25% | 15% | 3% |
8 | 4 | structurele exploitatieruimte | 2% | -6% | 0% | 1% | 1% | 2% |
9 | 5 | belastingcapaciteit | 105% | 105% | 107% | 107% | 107% | 107% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | 2 .4.1b Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | ||
1 | Omdat bij leningen onzekerheid kan bestaan of ze allemaal worden terugbetaald, wordt dit kengetal | ||
2 | zowel berekend inclusief als exclusief de doorgeleende gelden. Zo wordt duidelijk wat het aandeel van | ||
3 | de verstrekte leningen in de exploitatie is en wat dit betekent voor de schuldenlast. Hoe lager dit | ||
4 | percentage, hoe beter. | ||
5 | T oelichting percentages | ||
6 | De netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen bedraagt 24%. Drechterland zit ruim | ||
7 | onder de signaleringswaarde van categorie A. | ||
8 | 2 .4.2 De solvabiliteitsratio | ||
9 | Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen | ||
10 | te voldoen. Onder de solvabiliteitsratio wordt verstaan het eigen vermogen als percentage van het | ||
11 | balanstotaal. Het eigen vermogen van een gemeente bestaat uit de reserves en het resultaat uit het | ||
12 | overzicht van baten en lasten. Het gemiddelde voor alle gemeenten is circa 40% (bron: CBS). Hoe | ||
13 | hoger dit percentage is, hoe gunstiger dit is voor de financiële weerbaarheid van de gemeente. Dit | ||
14 | cijfer geeft dus een soort toekomstvisie weer. | ||
15 | T oelichting percentages | ||
16 | De solvabiliteitsratio van Drechterland ligt, met een percentage van 52%, boven het gemiddelde van | ||
17 | 40% en is dan ook goed te noemen. | ||
18 | 2 .4.3 Kengetal grondexploitatie | ||
19 | De afgelopen jaren is gebleken dat de grondexploitatie forse impact kan hebben op de financiële | ||
20 | positie van een gemeente. De boekwaarde van de voorraden is van belang, omdat deze moet worden | ||
21 | terugverdiend bij de verkoop. De accountant beoordeelt ieder jaar of de gronden tegen een actuele | ||
22 | waarde op de balans zijn opgenomen. | ||
23 | H | et kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten | |
24 | opzichte van de totale (geraamde) baten en is een indicatie van het risico. Naarmate de inkomsten | ||
25 | verder in de toekomst liggen, brengt dit meer rentekosten en | risico’s met | zich mee. Een |
26 | grondexploitatie van 35% of hoger wordt als zeer risicovol beschouwd (bron: ministerie van BZK). Hoe | ||
27 | lager het percentage des te geringer het risico. | ||
28 | T oelichting percentages | ||
29 | Drechterland zit met haar kengetal op 29% in 2019. Dit komt omdat er drie grondexploitaties actief zijn | ||
30 | of binnenkort opgestart worden. Doordat de kosten voor de baten uitgaan, loopt de boekwaarde eerst | ||
31 | op en neemt na 2019 weer af. Alle grondexploitaties zijn actueel en laten in totaliteit een positief | ||
32 | resultaat zien. Het risico is gemiddeld. | ||
33 | 2 .4.4 Structurele exploitatieruimte | ||
34 | Dit kengetal is van belang om te kunnen beoordelen welke structurele ruimte een gemeente heeft om | ||
35 | de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten | ||
36 | daarvoor nodig is. Voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting wordt | ||
37 | een onderscheid gemaakt tussen structurele en incidentele lasten. Wanneer het percentage negatief | ||
38 | is, betekent het dat het structurele deel van de begroting onvoldoende ruimte biedt om de lasten te | ||
39 | blijven dragen. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de | ||
40 | structurele lasten te dekken. | ||
41 | D | e structurele exploitatieruimte wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het | |
42 | saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten en | ||
43 | uitgedrukt in een percentage. | ||
44 | T oelichting percentages | ||
45 | Dit percentage is in Drechterland voor 2019 negatief. De structurele lasten zijn in 2019 hoger dan de | ||
46 | structurele baten. Vanaf 2021 zijn de structurele baten hoger dan de structurele lasten. | ||
47 | 2 .4.5 Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishoudens | ||
48 | De belastingcapaciteit geeft inzicht hoe de belastingdruk zich verhoudt ten opzichte van het landelijk | ||
49 | gemiddelde. De ruimte die een gemeente heeft om haar belastingen te verhogen om bijvoorbeeld | ||
50 | Gemeente Drechterland – Programmabegroting 2019 | 69 |
0 | |
---|---|
0 | opgetreden risico’s op te vangen wordt vaak gerelateerd aan de totale woonlasten. Onder de |
1 | woonlasten worden verstaan de OZB, de rioolheffing en de reinigingsheffing voor een woning met |
2 | gemiddelde WOZ-waarde in die gemeente. Een belastingcapaciteit van 100% is gelijk aan het |
3 | landelijk gemiddelde. Een lage belastingcapaciteit houdt in dat de gemeente nog ruimte heeft om |
4 | structurele baten te genereren. |
5 | T oelichting percentages |
6 | De gemeentelijke tarieven zijn iets hoger dan de landelijke tarieven. Dit betekent dat de mogelijkheid |
7 | om extra baten te genereren door de belastingen te verhogen beperkter zijn dan gemiddeld. |
8 | 2 .4.6 Samenhang kengetallen |
9 | De gemeente Drechterland heeft ten opzichte van de VNG-norm een lage schuldpositie. Dit komt |
10 | doordat Drechterland weinig leningen heeft. De solvabiliteitsratio is goed en ontwikkelt zich de |
11 | komende jaren nog iets positiever. De structurele exploitatieruimte is in 2019 0% en meerjarig licht |
12 | positief. |
13 | H et weerstandsvermogen van de gemeente Drechterland is voldoende om financiële tegenvallers op |
14 | te vangen. Op basis van de vijf kengetallen kan de conclusie getrokken worden dat er geen |
15 | maatregelen genomen hoeven te worden. |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Algemene uitkering | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Overig | Garanties | 70.0 | 150000.0 | 105000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheid openbare buitenruimte | 90.0 | 50000.0 | 45000.0 |
Grondexploitatie | Vertraging grexen | 50.0 | 612750.0 | 306375.0 |
Overig | Overige risico's | None | None | 265000.0 |
Belasting | SED risico doorbelasting | None | None | 431472.0 |