Naam Zeewolde
Code 50
Provincie Flevoland
Inwonertal 22407

2018

Bron

Categorie Risico Kans Max. impact Gewogen bedrag
GR / Verbonden partijen Gemeentelijk aandeel in het algemene ondernemings-risico IJsselmeergroep None None None
Gemeentefonds Omvang algemene uitkering uit het gemeentefonds None None None
Kapitaalgoederen Integraal wijkonderhoud None None None
Kapitaalgoederen Beheersplan wegen None None None
Juridisch, aansprakelijkheid, claims BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) richtlijnen. Wijzigings-voorstellen uit cie Depla en de commissie zelf None None None
Omgevingswet Introductie van de nieuwe omgevingswet None None None
Sociaal domein Open einde regelingen None None 100000.0
Aanbesteding Rechtmatigheid bij aanbesteden en inkoop None None 100000.0
Aanbesteding Voordelen bij aanbesteden van werken en diensten None None 100000.0
Sociaal domein Uitvoering Sociaal Domein (maatwerkvoorzieningen) None None 250000.0
Grondexploitatie Risico's grondbedrijf None None None
Belasting Precario None None 935000.0
Grondexploitatie Almere Oosterwold None None None
Informatieveiligheid Informatieveiligheid en privacy gevoelige gegevens, automatisering en digitalisering None None None
Juridisch, aansprakelijkheid, claims Horsterwold (Bosruiterweg) bezwaar tegen niet permanent wonen None None None
GR / Verbonden partijen Samenwerking met andere gemeenten None None None
GR / Verbonden partijen NV Huisvuilcentrale (HVC) Alkmaar None None None
Belasting Vennootschapsbelastingplicht(VPB) None None None
Grondexploitatie Ontwikkeling Havenkwartier None None None
Juridisch, aansprakelijkheid, claims Wet Markt & Overheid None None None
Projecten Renovatie Baardmeesweg None None None

0 1
0 emeenschappelijke regeling / samenwerkingsverband Weerstandsv ermogen
1 GGD Flevoland Ja
2 Werkvoorzieningsschap IJsselmeergroep Ja
3 Erfgoedcentrum Nieuw Land Nee
4 Sociale Dienst Veluwerand (SDV) Nee
5 Regio Noord Veluwe (RNV) Ja
6 Coöperatie Gastvrije Randmeren Ja
7 Veligheidsregio Flevoland Ja
8 Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek (OFGV) Matig
9 Meerinzicht (MIZ) Nee
10 Gebiedsontwikkeling Oosterwold Nee 1)
11 Inkoopcentrale Flevoland G Nee1)


0 1 2
0 Onderwerp Stand van zaken op 1 mei 2016 Omvang / Kans risico
1 Gemeentelijk aandeel in het algemene ondernemings-risico IJsselmeergroep Het aandeel in het vermogen van de gemeenschappelijke regeling en het beschikbare aantal arbeidsplaatsen voor de gemeente Zeewolde is beperkt. Ongeacht welke sleutel van toepassing is, is het aandeel voor Zeewolde, relatief gezien, beperkt. Kans: Laag Omvang: Beperkt
2 Omvang algemene uitkering uit het gemeentefonds In de MJB 2018 – 2021 is het budget algemene uitkering uit het Gemeentefonds, inclusief de integratie uitkering voor het Sociaal Domein, gebaseerd op de mei circulaire 2017. Als gevolg van het demissionaire kabinet is deze circulaire toekomstgericht beleidsarm. Na beëdiging van het (nieuwe) kabinet zal dit naar verwachting de nodige financiële wijzigingen op de rijksbegroting en de algemene uitkering uit het Gemeentefonds met zich mee brengen. Budget neutraliteit van de baten en lasten in het kader de decentralisatie van het Sociaal Domein wordt bereikt door een eventuele bijdrage aan de exploitatie uit de bestemmingsreserve. Door het werkveld worden de komende tijd voorstellen uitgewerkt om tot een afstemming te komen van de uitgaven op de te ontvangen rijksbijdrage. Kans: Hoog Omvang: p.m.
3 Integraal wijkonderhoud B Het bestaande beleid van uitvoering van het integraal wijkbeheer komt de komende jaren onder druk te staan als aan de financiële reserve “Integraal wijkbeheer” geen structurele of incidentele middelen wordt toegevoegd. ij de vaststelling van de MJB 2017 – 2020 is besloten t/m de jaarschijf 2023 de jaarlijkse dotatie met € 100.000,-- te laten groeien. Voor de jaarlijkse groei van dit budget zal binnen de reguliere MJB nog dekking moeten worden gevonden voor de jaarschijven 2022 en 2023. Kans: laag Omvang: beperkt
4 Beheersplan wegen In het onderbouwende beheerplan “Wegen” is voor de financiële omvang van de bestemmingsreserve voor rehabilitatie van de wegen 75% van de lasten meegenomen en voor groot onderhoud wegen 90%. Binnen deze collegeperiode zal onderzoek worden gedaan naar alternatief wegenonderhoud (innovatie) om de omvang aan onderhoudslasten terug te dringen. Kans: Hoog Omvang: Que bedrag omvangrijk
5 BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) richtlijnen. Wijzigings-voorstellen uit cie Depla en de commissie zelf In het Staatsblad 101, jaargang 2016, is de herziening van het Besluit Begroting en Verantwoording gepubliceerd. Met het vaststellen in de raad van juni 2017 van de nota “Reserves en Voorzieningen 2017” is het laatste document uit het financiële beleidsinstrumentarium in lijn met de regelgeving van de BBV. Kans: laag Omvang: p.m.
6 Introductie van de nieuwe omgevingswet Er is een plan van aanpak opgesteld voor de implementatie van de omgevingswet. De insteek is een geleidelijke invoering. Er is in kaart gebracht welke personele en financiele inzet dit vergt. Bij de start van dit omvangrijke traject is een inschatting gemaakt die op basis van ervaring (perodiek) zal worden bijgesteld. Naar verwachting past het Ministerie de planning nog aan. Kans: laag Omvang: p.m.


0 1 2
0 Onderwerp Stand van zaken op 1 mei 2016 Omvang / Kans risico
1 Open einde regelingen Uitgaven, als gevolg van open einde regelingen die voortvloeien uit landelijke wet- en regelgeving, brengen risico's met zich mee. Welke omvang deze risico's zullen hebben is niet te bepalen. Kans: Hoog Omvang: € 100.000,--
2 Rechtmatigheid bij aanbesteden en inkoop Aanbesteden van werken, diensten en inkoop wordt in regie uitgevoerd. Het uit te voeren proces is bekend bij de budgethouders en wordt/kan in overleg met de inkoop coördinator worden opgezet/uitgevoerd. Als gevolg van lage inschrijvingen vergroot de kans om bij aanbesteding en inkoop tegen gerechtelijke procedures aan te lopen, ondanks het toepassen van de zorgvuldige voorwaarden en regels. Kans: Laag Omvang: € 100.000,--
3 Voordelen bij aanbesteden van werken en diensten Of het lage prijsniveau bij aanbesteden in de voorbije plusminus 5 jaren ook de komende jaren kan worden gerealiseerd en gehandhaafd wordt betwijfeld. De budgetten in de lopende en nieuwe begroting zijn gebaseerd op de huidige (aflopende) aanbestedingsbedragen. Binnen de begroting is geen budget beschikbaar voor een hoger prijsniveau uit aanbestedingen. Kans:Reeel Omvang: € 100.000,--
4 Uitvoering Sociaal Domein (maatwerkvoorzie ningen) Om nog meer grip op de uitvoering van het beleid te krijgen is het nodig om in een nog stabielere situatie te komen. Het uitgangspunt is budgettair neutrale uitvoering met de te ontvangen Rijksbijdrage voor dit onderdeel met daarbij de kanttekening dat er bij acute zorgbehoefte sprake is van een ‘open einde regeling’ met de daarbij behorende verplichtingen. Het uitgavenpatroon in 2016 was circa € 0,5 miljoen hoger dan de ontvangen bijdrage van het Rijk. Door een bijdrage van de bestemmingsreserve Sociaal Domein wordt dit verschil in de MJB opgevangen. Kans: Laag Omvang: € 250.000,--
5 Risico's grondbedrijf O O D A Uitgangspunt voor de meeste grondexploitaties is de strategische visie waarin de uitgifteprognose voor woningbouw en bedrijfsterreinen is opgenomen. Deze visie dient als basis voor de herziening van de exploitatieopzetten. m de twee jaar worden de risico’s opnieuw gekwantificeerd in de Nota Meerjaren Prognose Grondexploitaties (MPG) op basis van de laatst vastgestelde exploitatieopzetten. De MPG 2016 is op 23 februari 2017 vastgesteld. ndanks het kwantificeren van de risico’s in de Nota MPG blijft de activiteit van het exploiteren en uitgeven van (bouwrijpe) gronden een activiteit met een hoge risicofactor. e boekwaarde van het grondbedrijf op 31 december 2016 bedraagt € 39,3 miljoen, met een positieve eindresultaat, inclusief 1% kostenstijging, van € 60,2 miljoen. Getracht wordt risico’s zo vroeg mogelijk te herkennen en op te vangen. Er vindt periodiek overleg plaats waarin de voortgang van de exploitatieberekeningen nauwlettend wordt gevolgd. Daarnaast wordt er per kwartaal een rapportage opgesteld waarin de stand van zaken wordt weergegeven Het grondbeleid van de gemeente wordt toegelicht in de paragraaf Grondbeleid. ls gevolg van het langer in exploitatie blijven van de exploitatie opzetten door de crisis periode, zal het absolute bedrag nodig voor voorbereiding, toezicht en verkoopkosten hoger zijn. Dit geeft een lager geprognotiseerd (eind)resultaat Bij de actualisatie/herziening van de exploitatie opzetten in 2017 wordt hiermee rekening gehouden. Kans: Hoog Omvang: p.m.
6 Precario Bij brief van 10 februari 2016 informeert de minister van BZK de voorzitter van de 2e Kamer. Voorstel is dit onderwerp mee te nemen in de herziening/verruiming van het gemeentelijk belastinggebied. De tarieven van 1 januari 2016 kunnen nog 10 jaar zonder verhoging worden gehanteerd. De voorgestelde overgangsregeling is door de 2e Kamer op 21 februari 2017 verkort met 5 jaar tot uiterlijk 1 januari 2022. In de voorliggende MJB wordt geen rekening gehouden met het teniet gaan van deze structurele batenbudget met ingang van het jaar 2022. Vorenstaande is toegelicht in de Voorjaarsnota 2017. Kans: Zeker Omvang: € 935.000,-
7 Almere Oosterwold Oosterwold is een gezamenlijke organische gebiedsontwikkeling van Almere en Zeewolde. Almere fungeert hierbij als centrumgemeente en faciliteert het gebiedsteam voor de gebiedsontwikkeling. Naast de inzet van capaciteit heeft er een voorfinanciering plaatsgevonden die uiteindelijk terugbetaald wordt uit het kostenverhaal dat bij initiatieven in rekening wordt gebracht. Gestart is met initiatieven op het grondgebied van de gemeente Almere. Inmiddels zijn dit er ruim 300 woningen en de animo is nog steeds groot. Dit betekent, dat in 2017 gestart kon worden met de eerste terugbetaling van het voorgeschoten bedrag. Vanaf 2018 wordt naar verwachting jaarlijks een terugbetaling voorzien. Evaluatie van dit project zal in 2019 plaatsvinden. Bij de evaluatie zal worden beoordeeld of de terugontvangen bedragen structureel mogen worden ingeboekt. Kans:Laag Omvang: p.m.


0 1 2
0 Informatieveilighe id en privacy gevoelige gegevens, automatisering en digitalisering De kwaadaardige aanvalstechniek van de afgelopen periode laat zien dat naast het besturingssysteem ook hardware functionaliteit kwetsbaar is. Door hergebruik van bestaande code om te hacken zal het zich steeds verder ontwikkelen met gerichte aanvallen. Gijzelsoftware dwingt tot het terugzetten van de back-up, want ook betaling garandeert niet dat het wordt vrijgegeven. De remedie blijft beveiligingsupdates installeren, periodieke back-up maken en een herstelstrategie toepassen. Om in de pas te blijven lopen van de toenemende dreigingen moet in de aanpak van cybercrime en detectie van digitale dreigingen worden geïntensiveerd Gezien de toenemende complexiteit van dreigingen en aanvallen zijn conventionele beveiligingsmaatregelen steeds minder vaak toereikend. Met Security Information & Event Management (SIEM) kunnen aanvallen op de ICT-infrastructuur en het exploiteren van kwetsbaarheden vroegtijdig worden gedetecteerd. Hierdoor kan de gevolgschade sterk worden beperkt en in sommige gevallen zelfs volledig worden voorkomen. Een andere maatregel om de kwetsbaarheid te verminderen is netwerksegmentering, waarmee schade wordt beperkt . Technisch kan tegenwoordig heel veel, maar de menselijke factor blijft een belangrijke rol spelen. Het bewust omgaan met informatie moet blijvend periodiek onder de aandacht komen. Het nieuwe werken met de open omgeving maakt groei hierin noodzakelijk. Ondersteuning met een e-learning toepassingen is een vereiste hierin. Door de introductie van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) komt het eisenpakket ten aanzien van de bescherming van persoonsgegevens ook op een hoger level te liggen. Gegevensstromen moeten inzichtelijk, vooraf moet vastgelegd wie het verwerkt en encryptie toepassen in communicatie (koppelingen en mail) en bestanden is een vereiste. Kans: Klein Omvang: als de situatie zich voldoet groot
1 Horsterwold (Bosruiterweg) bezwaar tegen niet permanent wonen E M I De gemeente Zeewolde heeft in 2010 een fors aantal claims ontvangen van de eigenaren van woningen op het recreatieterrein Horsterwold (Bosruiterweg). Hierover is in de jaarrekening van 2010 ook al gerapporteerd. De claims zijn gericht tegen het handelen van de gemeente Zeewolde, waarbij het permanent wonen op voornoemd recreatieterrein wordt tegengegaan. De eigenaren beroepen zich op bepalingen in de koopovereenkomst en stellen dat de gemeente met het handhavingsbeleid inbreuk maakt op hun vermogensrecht als gevolg waarvan schade zou worden ondervonden. De claims zijn bedoeld om de verjaring van de rechtsvordering (schade uit onrechtmatige daad) te stuiten en zijn nog niet verder onderbouwd. Aan de indieners van de claims – onder voorbehoud van alle rechten en weren – gevraagd om met een nadere onderbouwing en motivering te komen. Die onderbouwing is niet ontvangen. ind 2015 / begin 2016 heeft een aantal eigenaren deze claims herhaald om de verjaring van hun (vermeende/veronderstelde) vorderingen weer te stuiten. Op deze claims is door de gemeente Zeewolde inhoudelijk gereageerd zonder dat daarbij aansprakelijkheid is erkend. edio 2017 heeft de advocaat van de Vereniging van Eigenaren Horsterwold de gemeente een brief geschreven, waarin de gemeente gevraagd wordt de opvatting te delen dat de eigenaren van de recreatiewoningen semi-permanent mogen worden op dit park op grond van bovenbedoelde koopovereenkomst. De gemeente Zeewolde moet hierop nog inhoudelijk reageren. Indien de opvatting niet door de gemeente Zeewolde gedeeld wordt, heeft de advocaat van de Vereniging van Eigenaren Horsterwold een civiele procedure aangekondigd. n de bestuursrechtelijke procedures is die koopovereenkomst ook ingeroepen. In die procedures is de gemeente in het gelijk gesteld. Kans: Laag Omvang: p.m.
2 Samenwerking met andere gemeenten O Eind 2016 heeft het college besloten het traject in te gaan om te komen tot 1 brede Gemeenschappelijke Regeling waarin alle vormen van samenwerking tussen Ermelo, Harderwijk en Zeewolde worden opgenomen. Dit besluit is genomen ter uitvoering van een amendement van de gemeenteraad. Dus zowel bedrijfsvoering als het sociaal domein vallen hieronder. Dat besluit houdt in dat op termijn de SDV als zelfstandige GR op houdt te bestaan en geïntegreerd zal worden binnen Meerinzicht. Dat voorkomt bestuurlijke drukte en maakt de aansturing eenduidig. De nadere invulling van beide onderdelen van Meerinzicht vindt in 2018 plaats. p dit moment wordt geïnvesteerd in het samenwerken met op termijn terugverdien effecten. Of de ingeboekte voordelige geprognosticeerde resultaten direct zullen worden behaald, valt te bezien. Door toenemende taaktoedeling vanuit het Rijk aan gemeenten moet Meerinzicht nieuwe functies gaan invullen, die ten koste kunnen gaan van de geprognotiseerde resultaten. Denk hierbij aan de privacyfunctionaris en de CISO, de ontwikkelingen op het gebied van de digitale dienstverlening, informatieveiligheid en de samenwerking op het gebied van het sociaal domein. Kans: Reeel Omvang: hangt af van vele met name externe factoren


0 1 2
0 NV Huisvuilcentrale (HVC) Alkmaar D D Bij raadsbesluit van 27 juni 1996 is de gemeente aandeelhouder geworden in genoemde NV met een bijzondere status. Het zijn zgn. aandelen A waarbij de aandeelhouders hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de onder deze status vallende gegarandeerde geldleningen. oor de HVC wordt gewerkt aan de financiële herstructurering om het risico voor de aandeelhouders te verlagen. e aandeelhouders hebben eind 2015 in het kader van de vaststelling van het dividendbeleid besloten te streven naar een zodanige solvabiliteit dat er in 2024 de keuze mogelijkheid is om te financieren zonder gemeentegarantie. Kans: Laag Omvang: Qua bedrag incidenteel omvangrijk
1 Vennootschapsbel astingplicht(VPB) I H B Met ingang van 1 januari 2016 is de vennootschapsbelastingplicht ingevoerd voor lagere overheden. Voor de gemeente Zeewolde is op dit moment alleen de exploitatie van grond vennootschapsbelastingplichtig. De hiervoor ontwikkelde berekeningssystematiek, gerelateerd aan verhouding vreemd vermogen/eigen vermogen , is voor de gemeente Zeewolde niet hanteerbaar. De gemeente Zeewolde heeft geen externe leningen aangetrokken waardoor in het raadsbesluit van december 2016 is besloten een afwijkend standpunt in te nemen. n het voorjaar van 2017 is getracht afstemming met de Belastingdienst te zoeken over dit standpunt. Er is echter door hen aangegeven dat zij nog geen afspraken willen maken met individuele gemeenten. De kans is daarom aanwezig dat het gehanteerde standpunt (deels) moet worden herzien. ierbij moet worden aangegeven dat het bedrag aan te betalen vennootschapsbelasting in mindering wordt gebracht van de winst van de grondexploitaties. Het heeft zodoende primair geen effect op de reguliere begroting. Wel in de hoogte van het uiteindelijke resultaat van de grondexploitaties inclusief toevoeging aan de Algemene Reserve ehoudens de uitkomsten uit het overleg met de Belastingdienst, behoort en is dit “risico” (afdracht van een deel van het positieve resultaat) onderdeel van het reguliere financiële proces. . Kans: Hoog Omvang: p.m.
2 Ontwikkeling Havenkwartier Begin 2016 zijn de diverse interne en externe factoren tegen elkaar afgewogen t.b.v. de keuze om het Havenkwartier al dan niet verder te faseren in de tijd. In de raadsvergadering van 27 juni 2016 is het richtinggevend besluit van het college van 1 maart 2016 bevestigd. Aan de uitwerking van de structurele exploitatielasten voor Beheer en Onderhoud van dit project wordt door het college gewerkt. De aanbesteding van de kustzone en de ophoging van Havenkwartier heeft plaatsgevonden. Verder wordt gewerkt aan het aanbesteding gereed maken van de sluis en de infrastructuur t.b.v. het havenkwartier. De planning is om uiterlijk juni 2019 het project sluizencomplex operationeel te hebben. Door aantrekkende markt en hogere investering in de woning kan/zal de te ontvangen grondprijzen in een aantal gevallen toenemen en hoger zijn de geprognotiseerde grondprijzen in de exploitatie opzetten. Kans: Gemiddeld Omvang: p.m.
3 Wet Markt & Overheid H 1. Een belanghebbende heeft beroep aangetekend tegen het gemeentelijk besluit om de exploitatie van de Aanloophaven als activiteit in het algemeen belang aan te wijzen. De Wet Markt en Overheid is dan niet van toepassing. De rechtbank heeft de ondernemer in het gelijk gesteld, omdat het besluit onvoldoende gemotiveerd zou zijn. Dit heeft als gevolg dat de raad van de gemeente Zeewolde een nieuw besluit moet nemen. Dit besluit wordt momenteel voorbereid. Tegen die uitspraak is door het gemeentebestuur hoger beroep aangetekend bij het College van het beroep voor het bedrijfsleven (omdat het hoger beroep de werking van de uitspraak van de rechtbank niet schorst, moet er tevens een nieuw besluit genomen worden). 2. Tevens heeft diezelfde belanghebbende (ondernemer) een civiele procedure gestart, waarbij hij een schadevergoeding vordert. De ondernemer is van mening dat de gemeente Zeewolde een te laag (niet kostendekkend) tarief vraagt voor het innemen van een ligplaats aan de Aanloophaven. Tevens beweert hij dat de gemeente een te laag tarief in rekening brengt voor het gebruik van de haventjes in de Blauwe Diamant. De ondernemer stelt dat de gemeente in strijd met de Wet Markt en Overheid handelt en daarom aansprakelijk is voor het door hem beweerde omzetverlies. Deze stelling wordt door de gemeente (door onze gemeentelijke huisadvocaat) bestreden. Een eerdere voorlopige voorziening hieromtrent is afgewezen. Hierbij eiste de ondernemer onder meer sluiting van de haventjes in de Blauwe Diamant. et is de verwachting dat zowel de bestuursrechter (zie punt 1.) als de civiele rechter (zie punt 2.) pas in de loop van 2018 uitspraak doen. Kans:Laag Omvang: p.m.
4 Renovatie Baardmeesweg Bij de rehabilitatie van de Baardmeesweg in 2016 was het de bedoeling de onderlaag, die milieutechnisch vervuild is, te laten liggen. Echter door lengtescheuren is deze laag alsnog verwijderd. Omdat veel polderwegen in dezelfde tijd zijn aangelegd is het de verwachting dat deze onderlaag onder veel meer wegen in het buitengebied moet worden verwijderd. Hiermee is in het beheerplan wegen geen rekening gehouden. Kans: Hoog Omvang: Groot


0 1 2
0 Risico’s
1 Incidenteel Structureel
2 Zekere Geen Geen
3 Onzekere Bedrag is niet te bepalen Bedrag is niet te bepalen
4 Totaal
5 Buffer 2.308.070 40.158.357
6 Verschil -2.308.070 -40.158.357


0 1
0 Incidenteel (in €)
1 Onvoorzien Incidenteel 102.949
2 Vrije deel algemene reserve 32.445.323
3 Bedrijfsrisico reserve Grondbedrijf 10.561.558
4 Stille reserves: (on)roerende zaken 6.900.000
5 Stille reserves: aandelenbezit p.m.
6 Totaal 50.009.830


0 1
0 nderwerp In miljoenen
1 Onderwijsgebouwen 11,0
2 Peuterspeelzalen/kinderopvang 0,6
3 Sport/recreatie (sportzalen en -hallen) 3,0
4 Overig (gemeentehuis, politiebureau) 6,6
5 Roerend goed (Fiets – voetveer) 0,2
6 Sociaal cultureel werk 1,6
7 Totaal 23,0
8
9 Gehanteerd 30% van totaal O 6,9


0 1 2 3
0 Kengetallen Normen VNG % Voldoende Matig Onvoldoende Rekening Rekening Begroting 2015 2016 2017 Begroting Begroting Begroting Begroting 2018 2019 2020 2021
1 Netto schuldquotte Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte geldleningen Solvabiliteitsratio Structurele exploitatieruimte Grondexploitatie Belastingcapaciteit < 100 100 > < 130 > 130 -25% -27% -25% -30% -32% -30% 66% 66% 63% -8% 5% -20% 90% 80% 80% 97% 97% 98% -25% -23% -25% -24% -30% -28% -30% -29% 63% 62% 61% 59% -13% 3% -4% -3% 76% 59% 47% 25% pm pm pm pm
2 < 100 100 > < 130 > 130 > 50 30 < > 50 < 30 > 0,6 0 < > 0,6 < 0 Geen norm < 100 100 > < 120 > 120


2019

Bron

Categorie Risico Kans Max. impact Gewogen bedrag
GR / Verbonden partijen Gemeentelijk aandeel in het algemene ondernemingsrisico IJsselmeergroep None None None
Gemeentefonds Omvang algemene uitkering uit het gemeentefonds None None None
Kapitaalgoederen Integraal wijkonderhoud None None None
Kapitaalgoederen Beheersplan wegen None None None
Kapitaalgoederen Groen openbare ruimte None None None
Omgevingswet Introductie van de nieuwe omgevingswet None None None
Sociaal domein Open einde regelingen None None None
Aanbesteding Rechtmatigheid bij aanbesteden en inkoop None None None
Aanbesteding Voordelen bij aanbesteden van werken en diensten None None None
Sociaal domein Uitvoering Sociaal Domein (maatwerkvoorzieningen) None None None
Grondexploitatie Risico's grondbedrijf None None None
Belasting Precario None None None
Grondexploitatie Almere Oosterwold None None None
Informatieveiligheid Informatieveiligheid en privacy gevoelige gegevens, automatisering en digitalisering None None None
Juridisch, aansprakelijkheid, claims Horsterwold (Bosruiterweg) bezwaar tegen niet permanent wonen None None None
GR / Verbonden partijen Samenwerking met andere gemeenten None None None
GR / Verbonden partijen NV Huisvuilcentrale (HVC) Alkmaar None None None
Belasting Vennootschapsbelastingplicht (VPB) None None None
Grondexploitatie Ontwikkeling Havenkwartier None None None
Juridisch, aansprakelijkheid, claims Wet Markt & Overheid None None None
Kapitaalgoederen Sportcomplex ‘t Baken None None None
Kapitaalgoederen Maatschappelijk vastgoed None None None
GR / Verbonden partijen Gemeentelijk aandeel in het algemene ondernemingsrisico IJsselmeergroep None None None
Gemeentefonds Omvang algemene uitkering uit het gemeentefonds None None None
Kapitaalgoederen Integraal wijkonderhoud None None None
Kapitaalgoederen Beheersplan wegen None None None
Kapitaalgoederen Groen openbare ruimte None None None
Omgevingswet Introductie van de nieuwe omgevingswet None None None
Sociaal domein Open einde regelingen None None None
Aanbesteding Rechtmatigheid bij aanbesteden en inkoop None None None
Aanbesteding Voordelen bij aanbesteden van werken en diensten None None None
Sociaal domein Uitvoering Sociaal Domein (maatwerkvoorzieningen) None None None
Grondexploitatie Risico's grondbedrijf None None None
Belasting Precario None None None
Grondexploitatie Almere Oosterwold None None None
Informatieveiligheid Informatieveiligheid en privacy gevoelige gegevens, automatisering en digitalisering None None None
Juridisch, aansprakelijkheid, claims Horsterwold (Bosruiterweg) bezwaar tegen niet permanent wonen None None None
GR / Verbonden partijen Samenwerking met andere gemeenten None None None
GR / Verbonden partijen NV Huisvuilcentrale (HVC) Alkmaar None None None
Belasting Vennootschapsbelastingplicht (VPB) None None None
Grondexploitatie Ontwikkeling Havenkwartier None None None
Juridisch, aansprakelijkheid, claims Wet Markt & Overheid None None None
Kapitaalgoederen Sportcomplex ‘t Baken None None None
Kapitaalgoederen Maatschappelijk vastgoed None None None

0 1 2 3 4 5 6
0 Verzoeken om kwijtschelding 2013 2014 2015 2016 2017 2018 half jaar
1 aantal verzoeken 335 343 359 366 433 378
2 volledig toegekend 252 295 324 319 325 287
3 gedeeltelijk toegekend 6 1 11 6 9 8
4 Afgewezen 66 47 26 35 53 35
5 Nog in behandeling 0 0 23
6 Buiten behandeling gesteld Nvt Nvt Nvt Nvt 40 24
7 Aanvragen door ondernemers 6 nog in behandeling 7 nog in behandeling 2 nog in behandeling 5 nog in behandeling 1 nog in behandeling 1 nog in behandeling
8


0 1 2 3
0 Kengetallen Normen VNG %VoldoendeMatigOnvoldoende Rekening Rekening Begroting201620172018 Begroting Begroting Begroting Begroting 2019202020212022
1 Netto schuldquotteNetto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte geldleningenSolvabiliteitsratioStructurele exploitatieruimteGrondexploitatieBelastingcapaciteit < 100100 > < 130> 130< 100100 > < 130> 130> 5030 < > 50< 30> 0,60 < > 0,6< 0Geen norm< 100100 > < 120> 120 -27%-52%-55%-32%-58%-60%66%66%66%3%0%-1%80%81%79%97%98%101% -51%-57%-74%-95%-56%-61%-78%-99%64%61%60%58%6%-3%-3%-5%70%64%47%28%pmpmpmpm
2


0 1 2
0 Risico’s
1 Incidenteel Structureel
2 Zekere Geen Geen
3 Onzekere Bedrag is niet te bepalen Bedrag is niet te bepalen
4 Totaal
5 Buffer 55.493.340 3.474.584
6 Verschil - 55.493.340 -3.474.584


0 1 2
0 Incidenteel (in €)
1 3 Vrije aanwendbare deel algemene reserve 40.236.822
2 4 Bestemmingsreserves; Bedrijfsrisico reserve Grondbedrijf 8.353.832
3 5 Bestemmingsreserves 0
4 6 Stille reserves: (on)roerende zaken 6.800.000
5 6 Stille reserves: aandelenbezit 0
6 7 Onvoorzien Incidenteel 102.686
7 Totaal 55.493.340


0 1
0 Onderwerp In miljoenen
1 Onderwijsgebouwen 13
2 Peuterspeelzalen/kinderopvang 0,7
3 Sport/recreatie (sportzalen en -hallen) 2
4 Overig (gemeentehuis, politiebureau) 5,1
5 Roerend goed (Fiets – voetveer) 0,2
6 Sociaal cultureel werk 1,6
7 Totaal 22,6
8
9 Gehanteerd 30% van totaal 6,8


0 1
0 emeenschappelijke regeling / samenwerkingsverband Weerstandsvermogen
1 GGD Flevoland Ja
2 Werkvoorzieningsschap IJsselmeergroep Ja
3 Het Flevolands Archief Ja
4 Sociale Dienst Veluwerand (SDV) -Miv 2018 opgegaan in MIZ- Nee
5 Regio Noord Veluwe (RNV) -Miv 2018 deels opgegaan in MIZ- Ja
6 Coöperatie Gastvrije Randmeren Ja
7 Veiligheidsregio Flevoland Ja
8 Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek (OFGV) Matig
9 Meerinzicht (MIZ) Nee
10 Gebiedsontwikkeling Oosterwold Nee 1)
11 Inkoopcentrale Flevoland GNee1)


0 1 2
0 Stand van zaken op 31 12 2017 Stand van zaken op 1 juli 2018
1 Onderwerp Gemeentelijk aandeel in het algemene ondernemings-risico IJsselmeergroep
2 Het aandeel in het vermogen van de gemeenschappelijke regeling en het beschikbare aantal arbeidsplaatsen voor de gemeente Zeewolde is beperkt. Ongeacht welke sleutel van toepassing is, is het aandeel voor Zeewolde, relatief gezien, beperkt. Is gelijk aan de stand van zaken per 1 mei 2017.
3 Onderwerp Omvang algemene uitkering uit het gemeentefonds
4 In de MJB 2019 – 2022 is het budget algemene uitkering uit het Gemeentefonds, inclusief de integratie uitkering voor het Sociaal Domein, gebaseerd op de mei circulaire 2018. Uitwerking behoeft nog het zogenaamde enveloppengeld voor in het IBP benoemde speerpunten. De (verdere) uitwerking van het kabinetsbeleid Rutte IV met het Interbestuurlijke Programma (IBP) tussen Rijk, gemeenten en Waterschappen zijn in financiële zin verwerkt in de mei circulaire 2018. Vanaf 2019 worden de middelen voor de decentralisatie bijna helemaal middels verdeelmodellen toegewezen en daarmee versleuteld.
5 Onderwerp Integraal wijkonderhoud
6 BHet bestaande beleid van uitvoering van het integraal wijkbeheer komt de komende jaren onder druk te staan als aan de financiële reserve “Integraal wijkbeheer” geen structurele of incidentele middelen wordt toegevoegd. ij de vaststelling van de MJB 2017 – 2020 is besloten t/m de jaarschijf 2023 de jaarlijkse dotatie met € 100.000,-- te laten groeien. Voor de jaarlijkse groei van dit budget zal binnen de reguliere MJB nog dekking moeten worden gevonden voor de jaarschijven 2022 en 2023. Door de vaststelling van de MJB 2017-2020 en 2018 – 2021 met daarin een oplossing van het genoemde probleem is het risico sterk verkleind. Structureel de koers blijven vasthouden die is ingezet, dit is terug te zien in de MJB 2019-2022.
7 Onderwerp Beheersplan wegen
8 In het onderbouwende beheerplan “Wegen” is voor de financiële omvang van de bestemmingsreserve voor rehabilitatie van de wegen 75% van de lasten meegenomen en voor groot onderhoud wegen 90%. Binnen deze collegeperiode zal onderzoek worden gedaan naar alternatief wegenonderhoud (innovatie) om de omvang aan onderhoudslasten terug te dringen. I D O IIn de oplossing van dit probleem is in 2017 een stap gezet bij de aanbieding van het concept- groenbeleidsplan buitengebied. Het voorgestane beleid is voorkoming van schade aan wegen door bomen/beplanting. n de tweede helft van 2018 wordt dit plan ter inzage gelegd en voorgelegd aan de raad ter vaststelling. Hierna kunnen deze besluitvorming onderdeel gaan uitmaken van het nieuw op te stellen beheersplan (Verwachting voorjaar 2019). e genoemde percentages zijn nog steeds een punt van aandacht. ok in 2017 is bij groot onderhoud aan wegen in het buitengebied gebleken dat de basis laag onder het asfalt verwijderd moet worden. Met het afvoeren van deze laag en de verwerking ervan is in het huidige (financiële) beheerplan nog geen rekening gehouden. Dit zal ook worden meegenomen in het nieuw op te stellen beheersplan. n de zomer van 2018 is gebleken dat er een aantal wegen schade hebben opgelopen als gevolg van de langdurige droogte en hitte, waardoor de grond op een aantal plaatsen versneld ingeklonken is.


0 1 2
0 Stand van zaken op 31 12 2017 Stand van zaken op 1 juli 2018
1 Hiervoor zal op korte termijn aanvullende advisering plaats vinden om de effecten hiervan in beeld te brengen met de daarvoor benodigde financiële middelen.
2 Onderwerp Groen openbare ruimte
3 De zomer van 2018 kenmerkt zich door een langdurige periode van droogte en extreme hitte. Schade aan openbaar groen is daarmee zichtbaar aan het worden. In het voorjaar van 2019 zal pas duidelijk worden welke delen van het openbaar groen door deze extreme droogte onherstelbaar beschadigd zijn waardoor extra onderhoud (lees vervanging) aan de orde is. Als hier aanleiding voor is zal aparte advisering worden aangeboden, inclusief een daarbij passende dekking.
4 Onderwerp Introductie van de nieuwe omgevingswet
5 Er is een plan van aanpak opgesteld voor de implementatie van de omgevingswet. De insteek is een geleidelijke invoering. Er is in kaart gebracht welke personele en financiële inzet dit vergt. Bij de start van dit omvangrijke traject is een inschatting gemaakt die op basis van ervaring (periodiek) zal worden bijgesteld. IEr is een begin gemaakt met de uitvoering van het Plan van Aanpak. nmiddels is er sinds het voorjaar 2018 een nieuwe hulptool beschikbaar om de benodigde middelen voor de ontwikkeling en implementatie te berekenen. Daarmee is bekeken of de nu reeds in de begroting opgenomen middelen toereikend zijn, middels aanvullende advisering is bijstelling noodzakelijk. De begroting wordt hierop aangepast.


0 1 2
0 Onderwerp Stand van zaken op 31 december 2017 Stand van zaken 1 juli 2018
1 Onderwerp Open einde regelingen
2 Uitgaven, als gevolg van open einde regelingen die voortvloeien uit landelijke wet- en regelgeving, brengen risico's met zich mee. Welke omvang deze risico's zullen hebben is niet te bepalen. Gelijk aan de situatie van 31 december 2017.
3 Onderwerp Rechtmatigheid bij aanbesteden en inkoop
4 Aanbesteden van werken, diensten en inkoop wordt in regie uitgevoerd. Het uit te voeren proces is bekend bij de budgethouders en wordt/kan in overleg met de inkoop coördinator worden opgezet/uitgevoerd. Als gevolg van lage inschrijvingen vergroot de kans om bij aanbesteding en inkoop tegen gerechtelijke procedures aan te lopen, ondanks het toepassen van de zorgvuldige voorwaarden en regels. Gelijk aan de situatie van 31 december 2017. Alertheid hierop blijft geboden.
5 Onderwerp Voordelen bij aanbesteden van werken en diensten


0 1 2
0 Onderwerp Stand van zaken op 31 december 2017 Stand van zaken 1 juli 2018
1 Of het lage prijsniveau bij aanbesteden in de voorbije plusminus 5 jaren ook de komende jaren kan worden gerealiseerd en gehandhaafd wordt betwijfeld. De budgetten in de lopende en nieuwe begroting zijn gebaseerd op de huidige (aflopende) aanbestedingsbedragen. Binnen de begroting is geen budget beschikbaar voor een hoger prijsniveau uit aanbestedingen. I GAlgemene dienst: Gelijk aan de situatie van 31 december 2017. Voor wat betreft schoonmaak zijn de budgetten voor de gemeentelijke gebouwen bij de Voorjaarsnota 2018 op niveau gebracht. n het huidige klimaat van schaarste (met name voor werken) is dit een blijvend aandachtspunt. rondbedrijf: Binnen de exploitaties van het Grondbedrijf worden de bovengenoemde ontwikkelingen opgevangen. Inzichtelijk worden deze gemaakt, jaarlijks bij een actualisatie, en tweejaarlijks een herziening.
2 Onderwerp Uitvoering Sociaal Domein (maatwerkvoorzieningen)
3 Om nog meer grip op de uitvoering van het beleid te krijgen is het nodig om in een nog stabielere situatie te komen. Het uitgangspunt is een beter evenwicht tussen de baten en de lasten voor dit onderdeel, met daarbij de kanttekening dat er bij acute zorgbehoefte sprake is van een ‘open einde regeling’ met de daarbij behorende verplichtingen. Het uitgavenpatroon in 2016 was circa € 0,5 miljoen hoger dan de ontvangen bijdrage van het Rijk. Door een bijdrage van de bestemmingsreserve Sociaal Domein wordt dit verschil in de MJB opgevangen. Gelijk aan de stand van zaken op 31 december 2017. In de meerjarenperspectief (MJB 2019 – 2022) zijn de inkomstenramingen afgestemd op de jaarlijkse verwachte Rijksbijdrage. Bij een gelijk uitgavenpatroon als in 2017 zal jaarlijks een bijdrage uit een bestemmingsreserve danwel de vrije algemene reserve noodzakelijk zijn. Een meer gedetailleerd toelichting op de decentralisatie van het Sociaal Domein vindt u bij 1.6.6 van deze begroting.


0 1 2
0 Onderwerp Stand van zaken op 31 december 2017 Stand van zaken 1 juli 2018
1 Onderwerp Risico's grondbedrijf
2 O O D GUitgangspunt voor de meeste grondexploitaties is de strategische visie waarin de uitgifteprognose voor woningbouw en bedrijfsterreinen is opgenomen. Deze visie dient als basis voor de herziening van de exploitatieopzetten. m de twee jaar worden de risico’s opnieuw gekwantificeerd in de Nota Meerjaren Prognose Grondexploitaties (MPG) op basis van de laatst vastgestelde exploitatieopzetten. De MPG 2016 is op 23 februari 2017 vastgesteld. ndanks het kwantificeren van de risico’s in de Nota MPG blijft de activiteit van het exploiteren en uitgeven van (bouwrijpe) gronden een activiteit met een hoge risicofactor. e boekwaarde van het grondbedrijf op 31 december 2017 bedraagt € 26,9 miljoen, met een positieve eindresultaat, inclusief 1% kostenstijging, van € 56,0 miljoen. etracht wordt risico’s zo vroeg mogelijk te herkennen en op te vangen. Er vindt periodiek overleg plaats waarin de voortgang van de exploitatieberekeningen nauwlettend wordt gevolgd. Daarnaast wordt er per kwartaal een rapportage opgesteld waarin de stand van zaken wordt weergegeven. Het grondbeleid van de gemeente wordt toegelicht in de paragraaf Grondbeleid. G D GGelijk aan de stand van zaken op 31 december 2017. elijk aan de stand van zaken op 31 december 2017. oor het huidige gunstige uitgifte klimaat is de verwachting dat in de komende 2 tot 3 jaar een belangrijk deel van de woningbouwexploitaties ontwikkeld en uitgegeven kunnen worden, wat een gunstig effect heeft op de omvang en daarmee risico’s . elijk aan de stand van zaken op 31 december 2017.
3 Onderwerp Precario
4 Bij brief van 10 februari 2016 informeert de minister van BZK de voorzitter van de 2e Kamer. Voorstel is dit onderwerp mee te nemen in de herziening/verruiming van het gemeentelijk belastinggebied. De tarieven van 1 januari 2016 kunnen nog 10 jaar zonder verhoging worden gehanteerd. De voorgestelde overgangsregeling is door de 2e Kamer op 21 februari 2017 verkort met 5 jaar tot uiterlijk 1 januari 2022. In de voorliggende MJB is in 2022 rekening gehouden met het teniet gaan van deze structurele batenbudget. Vorenstaande is reeds toegelicht in de Voorjaarsnota 2017. Situatie is ongewijzigd en daarmee nog gelijk aan de situatie van 31 december 2017.
5 Onderwerp Almere Oosterwold
6 Oosterwold is een gezamenlijke organische gebiedsontwikkeling van Almere en Zeewolde. Per 1-1-2018 zijn er overeenkomsten voor in totaal ca 1.000 woningen afgesloten.


0 1 2
0 Onderwerp Stand van zaken op 31 december 2017 Stand van zaken 1 juli 2018
1 Almere fungeert hierbij als centrumgemeente en faciliteert het gebiedsteam voor de gebiedsontwikkeling. Naast de inzet van capaciteit heeft er een voorfinanciering plaatsgevonden die uiteindelijk terugbetaald wordt uit het kostenverhaal dat bij initiatieven in rekening wordt gebracht. Gestart is met initiatieven op het grondgebied van de gemeente Almere. Inmiddels zijn dit er ruim 300 woningen en de animo is nog steeds groot. Dit betekent, dat in 2017 gestart kon worden met de eerste terugbetaling van het voorgeschoten bedrag. Vanaf 2018 wordt naar verwachting jaarlijks een terugbetaling voorzien. Evaluatie van dit project zal in 2019 plaatsvinden. Bij de evaluatie zal worden beoordeeld of de terugontvangen bedragen structureel mogen worden ingeboekt. Ontwikkeling die hierin te zien is dat de belangstelling om deel te nemen toeneemt.
2 Onderwerp Informatieveiligheid en privacy gevoelige gegevens, automatisering en digitalisering
3 Zie hiervoor de hoofdstuk 3.5 Bedrijfsvoering waar hier verder op wordt ingegaan
4 Onderwerp Horsterwold (Bosruiterweg) bezwaar tegen niet permanent wonen
5 E MDe gemeente Zeewolde heeft in 2010 een fors aantal claims ontvangen van de eigenaren van woningen op het recreatieterrein Horsterwold (Bosruiterweg). Hierover is in de jaarrekening van 2010 ook al gerapporteerd. De claims zijn gericht tegen het handelen van de gemeente Zeewolde, waarbij het permanent wonen op voornoemd recreatieterrein wordt tegengegaan. De eigenaren beroepen zich op bepalingen in de koopovereenkomst en stellen dat de gemeente met het handhavingsbeleid inbreuk maakt op hun vermogensrecht als gevolg waarvan schade zou worden ondervonden. De claims zijn bedoeld om de verjaring van de rechtsvordering (schade uit onrechtmatige daad) te stuiten en zijn nog niet verder onderbouwd. Aan de indieners van de claims – onder voorbehoud van alle rechten en weren – gevraagd om met een nadere onderbouwing en motivering te komen. Die onderbouwing is niet ontvangen. ind 2015 / begin 2016 heeft een aantal eigenaren deze claims herhaald om de verjaring van hun (vermeende/veronderstelde) vorderingen weer te stuiten. Op deze claims is door de gemeente Zeewolde inhoudelijk gereageerd zonder dat daarbij aansprakelijkheid is erkend. edio 2017 heeft de advocaat van de Vereniging van Eigenaren Horsterwold de gemeente een brief geschreven, waarin de gemeente gevraagd wordt de opvatting te delen dat de eigenaren van de recreatiewoningen deze woningen semi-permanent mogen bewonen op dit park op grond van bovenbedoelde koopovereenkomst. De gemeente Zeewolde moet hierop nog inhoudelijk reageren. Indien de opvatting niet door de gemeente Zeewolde gedeeld wordt, heeft de advocaat van de Vereniging van Eigenaren Inmiddels hebben begin 2018 voorlopige getuigenverhoren plaatsgevonden bij de civiele rechter, vooruitlopend op een mogelijke civiele procedure.


0 1 2
0 Onderwerp Stand van zaken op 31 december 2017 Stand van zaken 1 juli 2018
1 IHorsterwold een civiele procedure aangekondigd. n de bestuursrechtelijke procedures is die koopovereenkomst ook ingeroepen. In die procedures is de gemeente in het gelijk gesteld. I Anmiddels zijn er door verschillende eigenaren planschadeclaims ingediend tegen de in 2015 verleende vergunningen voor de vestiging van arbeidsmigranten en het AZC, perceel 14-16. an de uitwerking, en daarmee het inzicht in de gevolgen, wordt nu gewerkt.
2 Onderwerp Samenwerking met andere gemeenten
3 Eind 2016 heeft het college besloten het traject in te gaan om te komen tot 1 brede Gemeenschappelijke Regeling waarin alle vormen van samenwerking tussen Ermelo, Harderwijk en Zeewolde worden opgenomen. Dit besluit is genomen ter uitvoering van een amendement van de gemeenteraad. Dus zowel bedrijfsvoering als het sociaal domein vallen hieronder. Dat besluit houdt in dat op termijn de SDV als zelfstandige GR op houdt te bestaan en geïntegreerd zal worden binnen Meerinzicht. Dat voorkomt bestuurlijke drukte en maakt de aansturing eenduidig. De nadere invulling van beide onderdelen van Meerinzicht vindt in 2018 plaats. Op dit moment wordt geïnvesteerd in het samenwerken met op termijn terugverdien effecten. Of de ingeboekte voordelige geprognosticeerde resultaten direct zullen worden behaald, valt te bezien. Door toenemende taaktoedeling vanuit het Rijk aan gemeenten moet Meerinzicht nieuwe functies gaan invullen, die ten koste kunnen gaan van de geprognotiseerde resultaten. Denk hierbij aan de privacyfunctionaris en de CISO, de ontwikkelingen op het gebied van de digitale dienstverlening, informatieveiligheid en de samenwerking op het gebied van het sociaal domein. Op 1 januari 2018 is de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling Meerinzicht in werking getreden. De onderdelen Sociaal Domein en Bedrijfsvoering maken deel uit van de nieuwe organisatie. De inverdieneffecten kunnen pas gerealiseerd worden als er geen extra taken vanuit het Rijk naar de gemeenten toekomen en/of er voldoende Rijksmiddelen beschikbaar worden gesteld voor de uitvoering van deze taken. Het risico heeft zich niet voorgedaan in 2017. Bedacht moet worden dat sommige inhoudelijke risico’s niet gekoppeld zijn aan de totstandkoming of het bestaan van de GR Meerinzicht, maar aan autonome maatschappelijke ontwikkelingen.
4 Onderwerp NV Huisvuilcentrale (HVC) Alkmaar
5 Bij raadsbesluit van 27 juni 1996 is de gemeente aandeelhouder geworden in genoemde NV met een bijzondere status. Het zijn zgn. aandelen A waarbij de Het jaarrekeningresultaat van de voorbije jaren van de HVC laat zien dat het beleid


0 1 2
0 Onderwerp Stand van zaken op 31 december 2017 Stand van zaken 1 juli 2018
1 aandeelhouders hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de onder deze status vallende gegarandeerde geldleningen. Door de HVC wordt gewerkt aan de financiële herstructurering om het risico voor de aandeelhouders te verlagen. De aandeelhouders hebben eind 2015 in het kader van de vaststelling van het dividendbeleid besloten te streven naar een zodanige solvabiliteit dat er in 2024 de keuze mogelijkheid is om te financieren zonder gemeentegarantie. geeffectueerd wordt. De HVC ligt op koers om haar doel, financiering zonder gemeentegarantie in 2024, te halen.
2 Onderwerp Vennootschapsbelastingplicht(VPB)
3 Met ingang van 1 januari 2016 is de vennootschapsbelastingplicht ingevoerd voor lagere overheden. Voor de gemeente Zeewolde is op dit moment alleen de exploitatie van grond vennootschapsbelastingplichtig. De hiervoor ontwikkelde berekeningssystematiek, gerelateerd aan verhouding vreemd vermogen/eigen vermogen , is voor de gemeente Zeewolde niet hanteerbaar. De gemeente Zeewolde heeft geen externe leningen aangetrokken waardoor in het raadsbesluit van december 2016 is besloten een afwijkend standpunt in te nemen. In het voorjaar van 2017 is getracht afstemming met de Belastingdienst te zoeken over dit standpunt. Er is echter door hen aangegeven dat zij nog geen afspraken willen maken met individuele gemeenten. De kans is daarom aanwezig dat het gehanteerde standpunt (deels) moet worden herzien. Hierbij moet worden aangegeven dat het bedrag aan te betalen vennootschapsbelasting in mindering wordt gebracht van de winst van de grondexploitaties. Het heeft zodoende primair geen effect op de reguliere begroting. Wel in de hoogte van het uiteindelijke resultaat van de grondexploitaties inclusief toevoeging aan de Algemene Reserve Behoudens de uitkomsten uit het overleg met de Belastingdienst, behoort en is dit “risico” (afdracht van een deel van het positieve resultaat) onderdeel van het reguliere financiële proces. Situatie is ongewijzigd en daarmee nog gelijk aan de situatie van 1 mei 2017
4 Onderwerp Ontwikkeling Havenkwartier


0 1 2
0 Onderwerp Stand van zaken op 31 december 2017 Stand van zaken 1 juli 2018
1 Begin 2016 zijn de diverse interne en externe factoren tegen elkaar afgewogen t.b.v. de keuze om het Havenkwartier al dan niet verder te faseren in de tijd. In de raadsvergadering van 27 juni 2016 is het richtinggevend besluit van het college van 1 maart 2016 bevestigd. Aan de uitwerking van de structurele exploitatielasten voor Beheer en Onderhoud van dit project wordt door het college gewerkt. De aanbesteding van de kustzone en de ophoging van Havenkwartier heeft plaatsgevonden. Verder wordt gewerkt aan het aanbesteding gereed maken van de sluis en de infrastructuur t.b.v. het havenkwartier. De planning is om uiterlijk juni 2019 het project sluizencomplex operationeel te hebben. Door aantrekkende markt en hogere investering in de woning kan/zal de te ontvangen grondprijzen in een aantal gevallen toenemen en hoger zijn de geprognotiseerde grondprijzen in de exploitatie opzetten. In het laatste kwartaal van 2017 heeft de aanbesteding plaatsgevonden en is het werk gegund binnen de beschikbare budgetten. De omgevingsvergunning is inmiddels aangevraagd, de verwachting is dat eind 2018 met deze bouwwerkzaamheden begonnen kan worden.
2 Onderwerp Wet Markt & Overheid
3 1. Een belanghebbende heeft beroep aangetekend tegen het gemeentelijk besluit om de exploitatie van de Aanloophaven als activiteit in het algemeen belang aan te wijzen. De Wet Markt en Overheid is dan niet van toepassing. De rechtbank heeft de ondernemer in het gelijk gesteld, omdat het besluit onvoldoende gemotiveerd zou zijn. Dit heeft als gevolg dat de raad van de gemeente Zeewolde een nieuw besluit moet nemen. Dit besluit wordt momenteel voorbereid. Tegen die uitspraak is door het gemeentebestuur hoger beroep aangetekend bij het College van het beroep voor het bedrijfsleven (omdat het hoger beroep de werking van de uitspraak van de rechtbank niet schorst, moet er tevens een nieuw besluit genomen worden). 2. Tevens heeft diezelfde belanghebbende (ondernemer) een civiele procedure gestart, waarbij hij een schadevergoeding vordert. De ondernemer is van mening dat de gemeente Zeewolde een te laag (niet kostendekkend) tarief vraagt voor het innemen van een ligplaats aan de Aanloophaven. Tevens beweert hij dat de gemeente een te laag tarief in rekening brengt voor het gebruik van de haventjes in de Blauwe Diamant. De ondernemer stelt dat de gemeente in strijd met de Wet Markt en Overheid handelt en daarom aansprakelijk is voor het door hem beweerde omzetverlies. Deze stelling wordt door de gemeente (door onze gemeentelijke huisadvocaat) bestreden. Een eerdere voorlopige voorziening hieromtrent is afgewezen. Hierbij eiste de ondernemer onder meer sluiting van de haventjes in de Blauwe Diamant. Er zijn nog geen uitspraken gedaan op 1 januari 2018 in de civiele en/of bestuursrechtelijke procedure (het hoger beroep). Deze worden in de loop van 2018 verwacht.


0 1 2
0 Onderwerp Stand van zaken op 31 december 2017 Stand van zaken 1 juli 2018
1 H et is de verwachting dat zowel de bestuursrechter (zie punt 1.) als de civiele rechter (zie punt 2.) pas in de loop van 2018 uitspraak doen.
2 Onderwerp Sportcomplex ‘t Baken
3 Om de komende jaren op een veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze dit complex beschikbaar te hebben en te houden voor zwemmen, zwemles en zaalsporten zullen de nodige onderhoudswerkzaamheden/-investeringen moeten plaatsvinden. In de raadsvergadering van juni 2018 is er door de gemeenteraad een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld.
4 Onderwerp Maatschappelijk vastgoed
5 R D DEen aantal jaar geleden is gestart om beheer, onderhoud en inzet (vraag en aanbod) van gebouwen op een andere wijze vorm te geven. In de vorm van maatschappelijk vastgoed is gekozen om een splitsing te maken tussen beheer, onderhoud en inzet aanbod (belegd bij de afdeling ruimte) en inzet van gebouwen (vraag) belegd bij met name de afdeling Samenleving. isico wat zich de komende jaren steeds meer zal gaan manifesteren is hoe om te gaan met gebouwen die door gemaakte keuzen vanuit het maatschappelijk vastgoed hun functie verloren hebben en niet meer duurzaam ingezet kunnen worden. e lasten die deze panden met zich mee brengen zullen blijven drukken op de gemeentelijke begroting. it vraagstuk maakt dat er op de kortere termijn aanvullend beleid voor maatschappelijk vastgoed


0 1 2
0 Onderwerp Stand van zaken op 31 december 2017 Stand van zaken 1 juli 2018
1 uitgewerkt zal moeten worden. Naar verwachting zal dit ultimo 2019 gerealiseerd moeten zijn.


2020

Bron

Categorie Risico Kans Max. impact Gewogen bedrag
GR / Verbonden partijen Gemeentelijk aandeel in het algemene ondernemingsrisico IJsselmeergroep None None None
Gemeentefonds Herverdeling Algemene Uitkering None None None
Kapitaalgoederen Beheerplan wegen None None None
Omgevingswet Introductie van de nieuwe omgevingswet None None None
Sociaal domein Open-einde regelingen None None None
Aanbesteding Rechtmatigheid bij aanbesteden en inkoop None None None
Aanbesteding Voordelen bij aanbesteden van werken en diensten None None None
Sociaal domein Financiën Sociaal Domein (maatwerkvoorzieningen) None None None
Grondexploitatie Risico's grondbedrijf None None None
Belasting Precariobelasting None None None
GR / Verbonden partijen Almere Oosterwold None None None
Informatieveiligheid Informatieveiligheid en privacygevoelige gegevens, automatisering en digitalisering None None None
Juridisch, aansprakelijkheid, claims Horsterwold (Bosruiterweg) bezwaar tegen niet permanent wonen None None None
Grondexploitatie NV Huisvuilcentrale (HVC) Alkmaar None None None
Belasting Vennootschapsbelastingplicht (VPB) None None None
Juridisch, aansprakelijkheid, claims Wet Markt & Overheid None None None
Kapitaalgoederen Sportcomplex 't Baken None None None
Overig Maatschappelijk vastgoed None None None
GR / Verbonden partijen Bijdrage aan Meerinzicht None None None
GR / Verbonden partijen Bijdragen aan verbonden partijen (gemeenschappelijke regelingen) None None None
Belasting BTW exploitatie sportaccommodaties None None None
Omgevingswet Stikstofbesluit (Programma Aanpak Stikstof) None None None
Bodemsanering PFAS-houdende grond None None None

0 1 2 3
0 Kengetallen Netto schuldquote Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte geldleningen Solvabiliteitsratio Structurele exploitatieruimte Grondexploitatie Belastingcapaciteit Signaleringswaarden GTK 2020 Gemeenten Minst Meest risicovol Neutraal risicovol < 90% 90 - 130% > 130% < 90% 90 - 130% > 130% > 50% 20 - 50% < 20% > 0% 0% < 0% < 20% 20 - 35% > 35% < 95% 95 - 105% > 105% Jaarstukken Jaarstukken 2017 2018 -52% -47% -58% -55% 66% 65% -2% -6% 81% 83% 98% 101% Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting 2019 2020 2021 2022 2023 -51% -14% -19% -43% -65% -56% -21% -26% -50% -72% 64% 64% 63% 62% 62% 6% 0,2% 0,5% 0,2% 0,8% 70% 87% 71% 50% 32% 102% PM PM PM PM
1


0 1 2
0 Risico’s
1 Incidenteel Structureel
2 Zekere Bedrag is niet te bepalen Bedrag is niet te bepalen
3 Onzekere Bedrag is niet te bepalen Bedrag is niet te bepalen
4 Totaal
5 Buffer 40.593.000 1.994.000
6 Verschil 40.593.000 1.994.000


0 1 2
0 Incidenteel (in €)
1 3 Vrije aanwendbare deel algemene reserve 25.002.000
2 4 Bestemmingsreserves; Bedrijfsrisico reserve Grondbedrijf 8.588.000
3 5 Bestemmingsreserves 0
4 6 Stille reserves: (on)roerende zaken 6.900.000
5 6 Stille reserves: aandelenbezit 0
6 7 Onvoorzien Incidenteel 103.000
7 Totaal 40.593.000


0 1
0 Onderwerp In miljoenen
1 Onderwijsgebouwen 11,0
2 Peuterspeelzalen/kinderopvang 0,6
3 Sport/recreatie (sportzalen en -hallen) 3,0
4 Overig (gemeentehuis, politiebureau) 6,6
5 Roerend goed (Fiets – voetveer) 0,2
6 Sociaal cultureel werk 1,6
7 Totaal 23,0
8
9 Gehanteerd 30% van totaal 6,9


0 1
0 Gemeenschappelijke regeling / samenwerkingsverband Weerstandsvermogen
1 GGD Flevoland Ja
2 Werkvoorzieningsschap IJsselmeergroep Ja
3 Flevolands Archief Ja
4 Sociale Dienst Veluwerand (SDV). Met ingang van 2018 opgegaan in MIZ Nee
5 Regio Noord Veluwe (RNV). Met ingang van2018 deels opgegaan in MIZ Ja
6 Coöperatie Gastvrije Randmeren Ja
7 Veiligheidsregio Flevoland Ja
8 Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek (OFGV) Matig
9 Meerinzicht (MIZ) Nee
10 Gebiedsontwikkeling Oosterwold Nee 1)
11 Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland (aankoopcentrale) Nee 1)


0 1
0 Onderwerp Stand van zaken op 1 juli 2019
1 Gemeentelijk aandeel in het algemene ondernemingsrisico IJsselmeergroep.
2 Het aandeel in het vermogen van de gemeenschappelijke regeling en het beschikbare aantal arbeidsplaatsen voor de gemeente Zeewolde is beperkt. Ongeacht welke sleutel van toepassing is, is het aandeel voor Zeewolde, relatief gezien, beperkt. De raad van Zeewolde heeft ingestemd met het voorgelegde bedrag aan frictiekosten. De fase van daadwerkelijke uittreding is hiermee gestart.
3 Herverdeling Algemene uitkering
4 Het Rijk heeft besloten tot een herverdeling van het Gemeentefonds. De impact is onzeker. De ontwikkelingen worden actief gevolgd. De praktijk is dat het gemeentefonds zich regelmatig grillig ontwikkelt, wat sturing van de financiële positie bemoeilijkt.
5 Beheerplan wegen
6 In het onderbouwende “beheerplan wegen” is voor de financiële omvang van de onderhoudsvoorziening voor rehabilitatie van de wegen 75% van de lasten meegenomen en voor groot onderhoud wegen 90%. Binnen deze collegeperiode zal onderzoek worden gedaan naar alternatief wegenonderhoud (innovatie) om de omvang aan onderhoudslasten terug te dringen. Het beheerplan is voorzien voor de raad van februari 2020. De (extra) zomerschade 2018 wordt hierbij betrokken.
7 Introductie van de nieuwe omgevingswet
8 Er is een plan van aanpak opgesteld voor de implementatie van de omgevingswet. De insteek is een geleidelijke invoering. Er is in kaart gebracht welke personele en financiële inzet dit vergt. Bij de start van dit omvangrijke traject is een inschatting gemaakt die op basis van ervaring (periodiek) zal worden bijgesteld. Uitvoering geschiedt aan de hand van het Plan van Aanpak. Sinds het voorjaar 2018 is een hulptool beschikbaar om de benodigde middelen voor de ontwikkeling en implementatie te berekenen. Deze hulptool is een aantal keren geüpdatet naar de laatste ontwikkelingen. Daarmee is bekeken of de nu reeds in de begroting opgenomen middelen toereikend zijn. De begroting wordt, waar nodig, hierop aangepast.


0 1
0 Onderwerp Stand van zaken 1 juli 2019
1 Open-einde regelingen
2 Uitgaven, als gevolg van open-einde regelingen die voortvloeien uit landelijke wet- en regelgeving, brengen risico's met zich mee. Welke omvang deze risico's zullen hebben is niet eenvoudig te bepalen. Indien een risico zich daadwerkelijk voordoet, wordt deze budgettair in de ramingen opgenomen. Veelal zal de actie beperkt blijven tot actieve monitoring van de risico’s en waar mogelijk bijstelling van beleid. Het effect van de open einde regelingen is in het bijzonder voelbaar in het Sociaal Domein.
3 Rechtmatigheid bij aanbesteden en inkoop
4 Aanbesteden van werken, diensten en inkoop wordt in regie uitgevoerd. Het uit te voeren proces is bekend bij de budgethouders en wordt/kan in overleg met de inkoopcoördinator worden opgezet/uitgevoerd. Als gevolg van lage inschrijvingen vergroot de kans om bij aanbesteding en inkoop tegen gerechtelijke procedures aan te lopen, ondanks het toepassen van de zorgvuldige voorwaarden en regels. Gelijk aan de stand van zaken per 31 december 2018. Blijvende alertheid hierop is geboden.
5 Voordelen bij aanbesteden van werken en diensten
6 Of het lage prijsniveau bij aanbesteden in de voorbije plusminus 5 jaren ook de komende jaren kan worden gerealiseerd en gehandhaafd wordt betwijfeld. De budgetten in de lopende en nieuwe begroting zijn gebaseerd op de huidige (aflopende) aanbestedingsbedragen. Binnen de begroting is geen budget beschikbaar voor een hoger prijsniveau uit aanbestedingen. G Gelijk aan de situatie van 31 december 2018. In het huidige klimaat van schaarste (met name voor werken) is dit een blijvend aandachtspunt. rondbedrijf: Binnen de exploitaties van het Grondbedrijf worden de bovengenoemde ontwikkelingen opgevangen. Inzichtelijk worden deze gemaakt, jaarlijks bij een actualisatie, en tweejaarlijks een herziening.
7 Financiën Sociaal Domein (maatwerkvoorzieningen)
8 Om nog meer grip op de uitvoering van het beleid te krijgen is het nodig om in een nog stabielere situatie te komen. Het uitgangspunt is budgettair neutrale uitvoering met de te ontvangen Rijksbijdrage voor dit onderdeel met daarbij de kanttekening dat er bij acute zorgbehoefte sprake is van een open-einde regeling met de daarbij behorende verplichtingen. I In 2018 is een nieuwe Bestemmingsreserve Transformatie Sociaal domein gevormd van € 5,5 miljoen. Deze reserve dient ter dekking van tekorten gedurende de jaren 2018 tot en met 2022. Per 31 december 2018 bedroeg het saldo € 3,3 miljoen. Bij de vaststelling van het transformatieplan is binnen de bestemmingsreserve Transformatie Sociaal Domein € 1,0 miljoen beschikbaar gesteld voor investeringen in het “voorveld”. Met het voorveld worden de partners bedoeld die voorin de zorgketen zijn gepositioneerd. Zij vormen voor de gemeente een belangrijke schakel en hebben een belangrijke invloed op of en hoe een zorgvraag de gemeente bereikt. Het uiteindelijke doel van de investering in het voorveld is dat de zorgkosten in de loop van de tijd afnemen doordat zorg niet benodigd is dan wel dat er een verschuiving optreedt van duurdere vormen naar goedkopere vormen van zorg. n de Meicirculaire 2019 zijn compensaties opgenomen voor loon- en prijsontwikkelingen in het Sociaal Domein. Ook heeft het Rijk een compensatie gegeven voor de bovenmatige zorgkosten waarmee alle gemeenten geconfronteerd worden. Deze compensatie heeft volgens het Rijk (nog) geen structureel karakter, terwijl alom ingeschat wordt dat het onhoudbaar is voor het Rijk dat de compensatie slechts incidenteel zal zijn. Er is een richtlijn verschenen over hoe met deze extra gelden voor het Sociaal Domein omgegaan moet worden. De provinciale toezichthouders hanteren deze richtlijn op uniforme wijze. De richtlijn hebben wij toegepast waarbij voor de jaren 2022 en 2023 een stelpost “Uitkomst onderzoek Jeugdzorg” is geraamd naar het niveau van 2021 (afgerond € 0,4 miljoen). Voorwaarde is dat daarnaast gemeente tevens zelf maatregelen neemt in het kader van de transformatie rondom jeugdzorg en ggz mede gericht op beheersing van de kosten. Met het door de raad vastgestelde Transformatieplan, inclusief alle daaraan verbonden acties en het instellen van de bestemmingsreserve, wordt aan deze voorwaarde voldaan.


0 1
0 Risico's grondbedrijf
1 G Ondanks het kwantificeren van de risico’s in de Nota MPG blijft de activiteit van het exploiteren en uitgeven van (bouwrijpe) gronden een activiteit met een hoge risicofactor. etracht wordt risico’s zo vroeg mogelijk te herkennen en op te vangen. Er vindt periodiek overleg plaats waarin de voortgang van de exploitatieberekeningen nauwlettend wordt gevolgd. Daarnaast wordt er per kwartaal een rapportage opgesteld waarin de stand van zaken wordt weergegeven. Het grondbeleid van de gemeente wordt toegelicht in de paragraaf Grondbeleid. Stand van zaken onveranderd.
2 Precariobelasting
3 Bij brief van 10 februari 2016 informeert de minister van BZK de voorzitter van de 2e Kamer. Voorstel is dit onderwerp mee te nemen in de herziening/verruiming van het gemeentelijk belastinggebied. De tarieven van 1 januari 2016 kunnen nog 10 jaar zonder verhoging worden gehanteerd. De voorgestelde overgangsregeling is door de 2e Kamer op 21 februari 2017 verkort met 5 jaar tot uiterlijk 1 januari 2022. In de MJB is in 2022 rekening gehouden met het teniet gaan van deze structurele batenbudget. De Programmabegroting 2020-2023 is structureel en reëel sluitend. Dit is inclusief het tekort als gevolg van het afschaffen van Precariobelasting. Hiermee kan dit risico voor de toekomst vervallen.
4 Almere Oosterwold
5 A Oosterwold is een gezamenlijke organische gebiedsontwikkeling van Almere en Zeewolde. lmere fungeert hierbij als centrumgemeente en faciliteert het gebiedsteam voor de gebiedsontwikkeling. Naast de inzet van capaciteit heeft er een voorfinanciering plaatsgevonden die uiteindelijk terugbetaald wordt uit het kostenverhaal dat bij initiatieven in rekening wordt gebracht. Gestart is met initiatieven op het grondgebied van de gemeente Almere. Inmiddels zijn dit ruim 300 woningen en de animo is nog steeds groot. Dit betekent, dat in 2017 gestart kon worden met de eerste terugbetaling van het voorgeschoten bedrag. Vanaf 2018 wordt jaarlijks een terugbetaling voorzien. Evaluatie van dit project zal in 2019 plaatsvinden. Bij de evaluatie zal worden beoordeeld of de terugontvangen bedragen structureel mogen worden ingeboekt. Stand van zaken onveranderd.
6 Informatieveiligheid en privacy gevoelige gegevens, automatisering en digitalisering Zie hiervoor hoofdstuk 3.5 Bedrijfsvoering waar hier verder op wordt ingegaan.
7 Horsterwold (Bosruiterweg) bezwaar tegen niet permanent wonen
8 E De gemeente Zeewolde heeft in 2010 een fors aantal claims ontvangen van de eigenaren van woningen op het recreatieterrein Horsterwold (Bosruiterweg). Hierover is in de jaarrekening van 2010 ook al gerapporteerd. De claims zijn gericht tegen het handelen van de gemeente Zeewolde, waarbij het permanent wonen op voornoemd recreatieterrein wordt tegengegaan. De eigenaren beroepen zich op bepalingen in de koopovereenkomst en stellen dat de gemeente met het handhavingsbeleid inbreuk maakt op hun vermogensrecht als gevolg waarvan schade zou worden ondervonden. De claims zijn bedoeld om de verjaring van de rechtsvordering (schade uit onrechtmatige daad) te stuiten en zijn nog niet verder onderbouwd. Aan de indieners van de claims – onder voorbehoud van alle rechten en weren – gevraagd om met een nadere onderbouwing en motivering te komen. Die onderbouwing is niet ontvangen. ind 2015 / begin 2016 heeft een aantal eigenaren deze claims herhaald om de verjaring van hun (vermeende/veronderstelde) vorderingen weer te stuiten. In 2018 is de gemeente begonnen met het opleggen van dwangsommen bij huizen waar permanente bewoning of verhuur is geconstateerd. Stand van zaken onveranderd.


0 1
0 M I Op deze claims is door de gemeente Zeewolde inhoudelijk gereageerd zonder dat daarbij aansprakelijkheid is erkend. edio 2017 heeft de advocaat van de Vereniging van Eigenaren Horsterwold de gemeente een brief geschreven, waarin de gemeente gevraagd wordt de opvatting te delen dat de eigenaren van de recreatiewoningen deze woningen semi-permanent mogen bewonen op dit park op grond van bovenbedoelde koopovereenkomst. De gemeente Zeewolde moet hierop nog inhoudelijk reageren. Indien de opvatting niet door de gemeente Zeewolde gedeeld wordt, heeft de advocaat van de Vereniging van Eigenaren Horsterwold een civiele procedure aangekondigd. n de bestuursrechtelijke procedures is die koopovereenkomst ook ingeroepen. In die procedures is de gemeente in het gelijk gesteld.
1 NV Huisvuilcentrale (HVC) Alkmaar
2 Bij raadsbesluit van 27 juni 1996 is de gemeente aandeelhouder geworden in genoemde NV met een bijzondere status. Het zijn zgn. aandelen A waarbij de aandeelhouders hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de onder deze status vallende gegarandeerde geldleningen. Door de HVC wordt gewerkt aan de financiële herstructurering om het risico voor de aandeelhouders te verlagen. De aandeelhouders hebben eind 2015 in het kader van de vaststelling van het dividendbeleid besloten te streven naar een zodanige solvabiliteit dat er in 2024 de keuze mogelijkheid is om te financieren zonder gemeentegarantie. Het jaarrekeningresultaat van de voorbije jaren van de HVC laat zien dat het beleid geëffectueerd wordt. De HVC ligt op koers om haar doel, financiering zonder gemeentegarantie in 2024, te halen.
3 Vennootschapsbelastingplicht (VPB)
4 Met ingang van 1 januari 2016 is de vennootschapsbelastingplicht ingevoerd voor lagere overheden. Voor de gemeente Zeewolde is op dit moment alleen de exploitatie van grond vennootschapsbelastingplichtig. De hiervoor ontwikkelde berekeningssystematiek, gerelateerd aan verhouding vreemd vermogen/eigen vermogen , is voor de gemeente Zeewolde niet hanteerbaar. De gemeente Zeewolde heeft geen externe leningen aangetrokken waardoor in het raadsbesluit van december 2016 is besloten een afwijkend standpunt in te nemen. In het voorjaar van 2017 is getracht afstemming met de Belastingdienst te zoeken over dit standpunt. Er is echter door hen aangegeven dat zij nog geen afspraken willen maken met individuele gemeenten. De kans is daarom aanwezig dat het gehanteerde standpunt (deels) moet worden herzien. Hierbij moet worden aangegeven dat het bedrag aan te betalen vennootschapsbelasting in mindering wordt gebracht van de winst van de grondexploitaties. Het heeft zodoende primair geen effect op de reguliere begroting. Wel in de hoogte van het uiteindelijke resultaat van de grondexploitaties inclusief toevoeging aan de Algemene Reserve. Behoudens de uitkomsten uit het overleg met de Belastingdienst, behoort en is dit “risico” (afdracht van een deel van het positieve resultaat) onderdeel van het reguliere financiële proces. Stand van zaken onveranderd.
5 Wet Markt & Overheid
6 1. Een belanghebbende heeft beroep aangetekend tegen het gemeentelijk besluit om de exploitatie van de Aanloophaven als activiteit in het algemeen belang aan te wijzen. De Wet Markt en Overheid is dan niet van toepassing. De rechtbank heeft de ondernemer in het gelijk gesteld, omdat het besluit onvoldoende gemotiveerd zou zijn. Dit heeft als gevolg dat de raad van de gemeente Zeewolde een nieuw besluit moet nemen. Dit besluit wordt momenteel voorbereid. Tegen die uitspraak is door het gemeentebestuur hoger beroep aangetekend bij het College van het beroep voor het bedrijfsleven (omdat het Stand van zaken onveranderd.


0 1
0 hoger beroep de werking van de uitspraak van de rechtbank niet schorst, moet er tevens een nieuw besluit genomen worden). 2. Tevens heeft diezelfde belanghebbende (ondernemer) een civiele procedure gestart, waarbij hij een schadevergoeding vordert. De ondernemer is van mening dat de gemeente Zeewolde een te laag (niet kostendekkend) tarief vraagt voor het innemen van een ligplaats aan de Aanloophaven. Tevens beweert deze dat de gemeente een te laag tarief in rekening brengt voor het gebruik van de haventjes in de Blauwe Diamant. De ondernemer stelt dat de gemeente in strijd met de Wet Markt en Overheid handelt en daarom aansprakelijk is voor het door hem beweerde omzetverlies. Deze stelling wordt door de gemeente (door onze gemeentelijke huisadvocaat) bestreden. Een eerdere voorlopige voorziening hieromtrent is afgewezen. Hierbij eiste de ondernemer onder meer sluiting van de haventjes in de Blauwe Diamant.
1 Sportcomplex ‘t Baken
2 Om de komende jaren op een veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze dit complex beschikbaar te hebben en te houden voor zwemmen, zwemles en zaalsporten zullen de nodige onderhoudswerkzaamheden/-investeringen moeten plaatsvinden. In mei 2019 heeft de raad positief besloten over de nieuwbouw/renovatie van het sportcomplex ’t Baken. Vanaf dit moment is overgegaan naar de realisatiefase. Hiermee kan dit risico voor de toekomst vervallen.
3 Maatschappelijk vastgoed
4 R D D Een aantal jaar geleden is gestart om beheer, onderhoud en inzet (vraag en aanbod) van gebouwen op een andere wijze vorm te geven. In de vorm van maatschappelijk vastgoed is gekozen om een splitsing te maken tussen beheer, onderhoud en inzet aanbod (belegd bij de afdeling Ruimte) en inzet van gebouwen (vraag) belegd bij met name de afdeling Samenleving. isico wat zich de komende jaren steeds meer zal gaan manifesteren is hoe om te gaan met gebouwen die door gemaakte keuzen vanuit het maatschappelijk vastgoed hun functie verloren hebben en niet meer duurzaam ingezet kunnen worden. e lasten die deze panden met zich mee brengen zullen blijven drukken op de gemeentelijke begroting. it vraagstuk maakt dat er op de kortere termijn aanvullend beleid voor maatschappelijk vastgoed uitgewerkt zal moeten worden. Naar verwachting zal dit ultimo 2020 gerealiseerd zijn.
5 Bijdrage aan Meerinzicht S Citaat uit Jaarstukken 2018: “Meerinzicht heeft geconstateerd dat een aantal cliënten Jeugdhulp in de loop van het jaar verhuisd is naar gemeenten buiten deze regio. Op basis van het Woonplaatsbeginsel zullen deze cliënten overgedragen worden aan die gemeenten en de ten onrechte betaalde kosten zullen teruggevorderd worden en hiervoor heeft Meerinzicht een vordering van € 665.031,11 opgenomen. Het is nog onzeker of deze vorderingen door de betreffende gemeenten worden geaccepteerd.” Indien deze posten niet door de gemeenten geaccepteerd worden, kan dit in 2019 voor Zeewolde tot een hogere bijdrage aan Meerinzicht leiden. tand van zaken onveranderd.
6 Bijdragen aan verbonden partijen (gemeenschappelijke regelingen) A Dit risico is tweeledig. Enerzijds is aan gemeenschappelijke regelingen onlosmakelijk het risico verbonden dat bij kostenstijgingen bij de gemeenschappelijke regelingen de bijdrage van de gemeente Zeewolde stijgt voor haar aandeel. nderzijds leert de ervaring dat door het verstrijken van de tijd regelmatig een herbeoordeling van een eerder afgesproken kostenverdeelsystematiek plaatsvindt. Het financiële effect voor de gemeente Zeewolde kan hierbij


0 1
0 zowel positief als negatief uitvallen, afhankelijk van de gekozen aanpassing van de verdeelsleutel.
1 BTW exploitatie sportaccommodaties Met ingang van 2019 is de btw op de investeringen en exploitatiekosten van de sportaccommodaties niet langer terug te vorderen en is geen btw over de inkomsten verschuldigd. Dit is voor de gemeente financieel nadelig. De begroting is hierop aangepast. Om dit nadeel te compenseren is met ingang van 2019 door het Rijk een specifieke uitkering in het leven geroepen. De uitkering is echter voor alle gemeenten gezamenlijk gemaximeerd. Bij een tekort worden de gemeenten procentueel gekort. Mogelijk is het bedrag van de aanvragen hoger dan het gemaximeerde bedrag. Over het mogelijke nadeel voor de gemeenten vindt nog landelijk overleg plaats. Vooralsnog is in de begroting uitgegaan van een vergoeding van 100% voor het BTW nadeel.
2 Stikstofbesluit (Programma Aanpak Stikstof) Medio 2019 heeft de Raad van State een uitspraak gedaan dat de Nederlandse wetgeving op het gebied van natuurbescherming niet voldoet aan de Europese richtlijnen. Onduidelijkheid is wat de exacte gevolgen hiervan zijn. Mogelijk heeft deze uitspraak effect op het tempo van woningbouw in Zeewolde.
3 PFAS-houdende grond PFAS (Poly- en perfluoralkystoffen) is een verzamelnaam voor een aantal chemische stoffen die moeilijk afbreekbaar zijn. De verwachting is dat gronden in Zeewolde geen ontoelaatbare hoeveelheden bevat. Dit moet echter aangetoond/vastgelegd worden. Aanpassing van de Bodemkwaliteitskaart is nodig, wat tijd kost. Mogelijk heeft dit gevolgen voor het tempo van woningbouw binnen Zeewolde.