Naam | Stede Broec |
---|---|
Code | 532 |
Provincie | Noord-Holland |
Inwonertal | 21670 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Jeugd wordt blootgesteld aan onveilige situaties waar gemeente voor verantwoordelijk is. Dat kan zijn in een jeugdvoorziening in de gemeente (Sociaal domein), of op school, zwembad, speeltuin etc. (fysieke leefomgeving). | None | None | 720000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Fraude en integriteitsschendingen binnen de organisatie. | None | None | 350000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Bouwen zonder vergunning waardoor onder andere het ruimtelijk beeld wordt aangetast. Gevolg: verpaupering, ontbreken legesinkomsten en kosten handhaving. | None | None | 270000.0 |
GR / Verbonden partijen | Vaststellingovereenkomst met gemeenschappelijke regeling. | None | None | 135000.0 |
Sociaal domein | Het niet voldoen aan wet- en regelgeving bij decentralisaties (Jeugdwet/Wmo) waardoor de Inspectie voor de Gezondheidszorg een bestuurlijke boete op kan leggen (€ 3.350 tot € 16.750 per keer). | None | None | 90000.0 |
Grondexploitatie | Bij het opstellen van de MJOP's is de verkoop van diverse objecten meegenomen als besparing. Wanneer deze verkopen niet (tijdig) gerealiseerd zijn blijven de noodzakelijke onderhoudskosten. | None | None | 140000.0 |
GR / Verbonden partijen | De gemeenten staan financieel garant voor gemeenschappelijke regelingen waarin we deelnemen, zoals WerkSaam, CAW, GGD, Veiligheidsregio en RUD. | None | None | 88000.0 |
ICT algemeen | Onvoldoende beveiliging ICT met als risico gehacked te worden met als doel informatie te stelen of data te vernietigen/onwerkbaar te maken voor winstbejag. | None | None | 400000.0 |
Informatieveiligheid | Data met persoonsgegevens verloren (privacyschending) door diefstal, verlies van divices en/of analoge documenten met als mogelijk gevolg een boete door de Autoriteit Persoonsgegevens. | None | None | 400000.0 |
Aanbesteding | Onjuiste toepassing van regelgeving, o.a. Inkoop en aanbestedingsreglement, bij inkoop en aanbestedingen. | None | None | 359000.0 |
Gemeentefonds | De hoogte van de algemene uitkering (Samen de trap op trap af) is moeilijk te voorspellen. | None | None | 250000.0 |
Grondexploitatie | Boekwaarden van gronden (grondbedrijf) in gewijzigde economische omstandigheden te hoog gewaardeerd. | None | None | 250000.0 |
Belasting | Geen of onvoldoende controle op BTW/VPB/LH, waardoor er enerzijds geld blijft liggen en anderzijds extra inspanning geleverd moet worden door het herstellen van foutieve fiscale verwerking van nota's en facturen. Daarnaast kunnen er belastingboetes worden opgelegd n.a.v. fouten in de steekproef van de Belastingdienst inzake BTW en LH. | None | None | 85000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Onrechtmatige of niet tijdige besluitvorming met bezwaar en beroep als gevolg. | None | None | 45000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Ontbreken van juridische control en/of juridische inbreng bij projecten. | None | None | 135000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheid bij geconstateerde verwijtbare gebreken in openbare domein. | None | None | 45000.0 |
Grondexploitatie | Inwoners maken onrechtmatig gebruik van gemeentegrond door er een bouwwerk op te zetten (snippergroen). Door verjaring raakt gemeente grond kwijt en ruimtelijk beeld kan aangetast worden. | None | None | 45000.0 |
Overig | Overige risico’s | None | None | 5184000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 6 | 6 | 5 | 1 | |
1 | 3 | 4 | 8 | 2 | 6 |
2 | 2 | 4 | 5 | 4 | 5 |
3 | 1 | 2 | 2 | 3 | 5 |
4 | 1 | 3 | 4 | 2 | |
5 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Beschrijving risico | Bedrag * kans (* € 1.000) |
1 | Jeugd wordt blootgesteld aan onveilige situaties waar gemeente voor verantwoordelijk is. Dat kan zijn in een jeugdvoorziening in de gemeente (Sociaal domein), of op school, zwembad, speeltuin etc. (fysieke leefomgeving). | 720 |
2 | Fraude en integriteitsschendingen binnen de organisatie. | 350 |
3 | Bouwen zonder vergunning waardoor onder andere het ruimtelijk beeld wordt aangetast. Gevolg: verpaupering, ontbreken legesinkomsten en kosten handhaving. | 270 |
4 | Vaststellingovereenkomst met gemeenschappelijke regeling. | 135 |
5 | Het niet voldoen aan wet- en regelgeving bij decentralisaties (Jeugdwet/Wmo) waardoor de Inspectie voor de Gezondheidszorg een bestuurlijke boete op kan leggen (€ 3.350 tot € 16.750 per keer). | 90 |
6 | Bij het opstellen van de MJOP's is de verkoop van diverse objecten meegenomen als besparing. Wanneer deze verkopen niet (tijdig) gerealiseerd zijn blijven de noodzakelijke onderhoudskosten. | 140 |
7 | De gemeenten staan financieel garant voor gemeenschappelijke regelingen waarin we deelnemen, zoals WerkSaam, CAW, GGD, Veiligheidsregio en RUD. | 88 |
8 | Onvoldoende beveiliging ICT met als risico gehacked te worden met als doel informatie te stelen of data te vernietigen/onwerkbaar te maken voor winstbejag. | 400 |
9 | Data met persoonsgegevens verloren (privacyschending) door diefstal, verlies van divices en/of analoge documenten met als mogelijk gevolg een boete door de Autoriteit Persoonsgegevens. | 400 |
10 | Onjuiste toepassing van regelgeving, o.a. Inkoop en aanbestedingsreglement, bij inkoop en aanbestedingen. | 359 |
11 | De hoogte van de algemene uitkering (Samen de trap op trap af) is moeilijk te voorspellen. | 250 |
12 | Boekwaarden van gronden (grondbedrijf) in gewijzigde economische omstandigheden te hoog gewaardeerd. | 250 |
13 | Geen of onvoldoende controle op BTW/VPB/LH, waardoor er enerzijds geld blijft liggen en anderzijds extra inspanning geleverd moet worden door het herstellen van foutieve fiscale verwerking van nota's en facturen. Daarnaast kunnen er belastingboetes worden opgelegd n.a.v. fouten in de steekproef van de Belastingdienst inzake BTW en LH. | 85 |
14 | Onrechtmatige of niet tijdige besluitvorming met bezwaar en beroep als gevolg. | 45 |
15 | Ontbreken van juridische control en/of juridische inbreng bij projecten. | 135 |
16 | Aansprakelijkheid bij geconstateerde verwijtbare gebreken in openbare domein. | 45 |
17 | Inwoners maken onrechtmatig gebruik van gemeentegrond door er een bouwwerk op te zetten (snippergroen). Door verjaring raakt gemeente grond kwijt en ruimtelijk beeld kan aangetast worden. | 45 |
18 | Overige risico’s | 5.184 |
19 | Totaal | 8.990 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Begroting 2018 | Verloop van de kengetallen | |||||
1 | Kengetallen: | rekenin g 2016 | Begrotin g 2017 | Begrotin g 2018 | Begrotin g 2019 | Begrotin g 2020 | Begrotin g 2021 |
2 | Netto schuldquote | 97% | 132% | 114% | 119% | 116% | 112% |
3 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 30% | 52% | 43% | 51% | 51% | 50% |
4 | Solvabiliteitsratio | 26% | 22% | 26% | 28% | 28% | 28% |
5 | Structurele exploitatieruimte | 5% | 4% | 1% | 1% | 2% | 2% |
6 | Grondexploitatie | 9% | 6% | 0% | 0% | 0% | 0% |
7 | Belastingcapaciteit | 103% | 103% | 109% | 109% | 109% | 109% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Kapitaalgoederen | Extra onderhoudskosten door het niet (tijdig) realiseren van de verkoop van diverse objecten. Bij het opstellen van de meerjaren onderhoudsplannen is de verkoop van diverse objecten meegenomen als besparing. | 70.0 | 200000.0 | 140000.0 |
Informatieveiligheid | Financieel risico en imagoschade doordat gegevens intern (datalek) of extern (cybercrime) in de openbaarheid komen. Denk bij het financiële risico aan boetes bij het niet melden van een datalek, een aansprakelijkheidsstelling en identiteitsfraude. | 70.0 | 314000.0 | 219800.0 |
GR / Verbonden partijen | Financieel risico, omdat de gemeenten financieel garant staan voor gemeenschappelijke regelingen waarin we deelnemen. | 70.0 | 150000.0 | 105000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Kiezen voor een verkeerde aanbestedingsprocedure (bij openbare procedures) door de budgetbeheerder/- houder, waardoor de gehele aanbesteding onrechtmatig is. | 70.0 | 157000.0 | 109900.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheid openbare buitenruimte door incidenten in de buitenruimte (bijvoorbeeld loszittende tegels, loshangende takken, onjuiste bebording etc.), waardoor een beroep wordt gedaan op het eigen risico. | 90.0 | 50000.0 | 45000.0 |
Gemeentefonds | Begrotingstekort omdat de algemene uitkering lager uitvalt dan verwacht. De ontwikkeling van de algemene uitkering is moeilijk te voorspellen en afhankelijk van de economische situatie | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
0 | |
---|---|
0 | - een inventarisatie van de weerstandscapaciteit; |
1 | - een inventarisatie van de risico's; |
2 | - het beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico's; |
3 | - een kengetal voor de: |
4 | - netto schuldquote |
5 | - netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
6 | - solvabiliteitsratio |
7 | - grondexploitatie |
8 | - structurele exploitatieruimte en |
9 | - belastingcapaciteit. |
10 | - een beoordeling van de onderlinge verhouding tussen de kengetallen in relatie tot de financiële |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Onbenutte belastingcapaciteit | |
1 | De belastingcapaciteit geeft inzicht in de mate waarin bij een financiële tegenvaller deze in het | |
2 | volgende begrotingsjaar kan worden opgevangen of dat er ruimte is voor nieuw beleid. Wanneer | |
3 | het berekende gemiddelde OZB-tarief voor de gemeente lager is dan het percentage voor toelating | |
4 | tot artikel 12 is er in principe sprake van een onbenutte belastingcapaciteit. In de navolgende | |
5 | berekening is bij benadering aangegeven welke opbrengst deze verhoging genereert. Er is voor | |
6 | gekozen het verschil in percentages te vermenigvuldigen met de WOZ-waarde van de woningen + | |
7 | de WOZ-waarde van de niet-woningen. | |
8 | OZB-percentage van de WOZ-waarde voor toelating art.12 | 0,1905% |
9 | Werkelijk gewogen % WOZ-waarde gemeente | 0,1215% |
10 | Verschil | 0,0690% |
11 | Onbenutte belastingcapaciteit | € 1.693.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 3. | onvoldoende kennis BTW en VPB; | ||||
1 | 4. | niet voldoen aan wet- en regelgeving bij decentralisaties. | ||||
2 | S teeds meer | handmatige handelingen worden vervangen | door | IT-oplossingen. | Interne | |
3 | beheersmaatregelen | in de | IT-omgeving zijn daarom belangrijk en zullen steeds belangrijker | |||
4 | worden. Een | IT-audit maakt inzichtelijk hoe de | automatisering van | een | organisatie | is |
5 | georganiseerd. Mogelijke risico’s worden daarbij in beeld gebracht. Medio 2018 is de IT-audit | |||||
6 | aanbesteed. Hieruit volgen aanbevelingen. De eventuele (financiële) consequenties voor 2019 zijn | |||||
7 | nog niet bekend. | |||||
8 | A | nalyse en beoordeling van risico’s | ||||
9 | Om een risico te kunnen analyseren en beoordelen worden de kans op het risico (percentage | |||||
10 | waarschijnlijkheid) en de gevolgen van het risico (impact) voor de organisatie bepaald. |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | D K lasse | Kans | Percentage |
1 | 1 | < of 1x per 10 jaar | 10% |
2 | 2 | 1x per 5-10 jaar | 30% |
3 | 3 | 1x per 2-5 jaar | 50% |
4 | 4 | 1x per 1-2 jaar | 70% |
5 | 5 | 1x per > | 90% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1. Extra onderhoudskosten | Er zijn diverse | Actieve verkoop- en | € 200 | 4 | Impact 4 | 1.000 € 140 |
1 | door het niet (tijdig) | panden te koop | herontwikkelingsstrategie | ||||
2 | realiseren van de | gezet via makelaars | en akkoord extra budget | ||||
3 | verkoop van diverse | en gesprekken | voor onderhoud. | ||||
4 | objecten. Bij het | gestart met zittende | |||||
5 | opstellen van de | gebruikers/huurders | |||||
6 | meerjaren | om interesse tot | |||||
7 | onderhoudsplannen is de | aankoop te | |||||
8 | verkoop van diverse | inventariseren. Er | |||||
9 | objecten meegenomen | zijn diverse panden | |||||
10 | als besparing. | verkocht. | |||||
11 | 2. Financieel risico en | Redundante | Firewall 24/7 monitoren, | € 314 | 4 | 4 | € 219 |
12 | imagoschade doordat | systemen en backup | OS-systemen en | ||||
13 | gegevens intern | data. | middleware systemen | ||||
14 | (datalek) of extern | up-to-date houden, | |||||
15 | (cybercrime) in de | kennis en kunde intern | |||||
16 | openbaarheid komen. | beschikbaar hebben, IT- | |||||
17 | Denk bij het financiële | audit en goede | |||||
18 | risico aan boetes bij het | richtlijnen. | |||||
19 | niet melden van een | ||||||
20 | datalek, een | ||||||
21 | aansprakelijkheidsstelling | ||||||
22 | en identiteitsfraude. | ||||||
23 | 3. Financieel risico, omdat | Doornemen van de | Meer invloed uitoefenen | € 150 | 4 | 4 | € 105 |
24 | de gemeenten financieel | begrotingen en | op de begroting en het | ||||
25 | garant staan voor | jaarrekeningen van | beleid van de | ||||
26 | gemeenschappelijke | onze verbonden | gemeenschappelijke | ||||
27 | regelingen waarin we | partijen en het | regelingen waarin we | ||||
28 | deelnemen. | opnemen van de | deelnemen. | ||||
29 | paragraaf |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 5. Aansprakelijkheid | Beheerplannen | € 50 | 5 | 3 | € 45 |
1 | openbare buitenruimte | onderhoud wegen en | ||||
2 | door incidenten in de | groen. | ||||
3 | buitenruimte | |||||
4 | (bijvoorbeeld loszittende | |||||
5 | tegels, loshangende | |||||
6 | takken, onjuiste | |||||
7 | bebording etc.), | |||||
8 | waardoor een beroep | |||||
9 | wordt gedaan op het | |||||
10 | eigen risico. | |||||
11 | 6. Begrotingstekort omdat Monitoren van | Het binnen de | 3 | 5 | € 250 | |
12 | de algemene uitkering ontwikkelingen van | organisatie houden van | ||||
13 | lager uitvalt dan het Gemeentefonds | expertise op dit gebied. | ||||
14 | verwacht. De om snel te kunnen | |||||
15 | ontwikkeling van de bijsturen door middel | |||||
16 | algemene uitkering is van interne en | |||||
17 | moeilijk te voorspellen en externe expertise | |||||
18 | afhankelijk van de (bureau Pauw). | |||||
19 | economische situatie. | |||||
20 | Overige risico's (kans x impact < 15) | € 693 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Kapitaalgoederen | Extra onderhoudskosten door het niet (tijdig) realiseren van de verkoop van diverse objecten. Bij het opstellen van de meerjaren onderhoudsplannen is de verkoop van diverse objecten meegenomen als besparing. | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
Gemeentefonds | Begrotingstekort omdat de algemene uitkering lager uitvalt dan verwacht. De ontwikkeling van de algemene uitkering is moeilijk te voorspellen en afhankelijk van de economische situatie. | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
GR / Verbonden partijen | Financieel risico, omdat de gemeenten financieel garant staan voor gemeenschappelijke regelingen waarin we deelnemen. Tegelijkertijd zijn de organisaties autonoom in hun beleid. | 70.0 | 150000.0 | 105000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheid openbare buitenruimte door incidenten in de buitenruimte (bijvoorbeeld loszittende tegels, loshangende takken, onjuiste bebording etc.), waardoor een beroep wordt gedaan op het eigen risico | 90.0 | 50000.0 | 45000.0 |
Overig | Overige risico's | None | None | 400000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||
1 | Kengetallen: | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
2 | netto schuldquote | 108% | 104% | 111% | 107% | 102% | 98% |
3 | netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 49% | 45% | 57% | 55% | 53% | 52% |
4 | solvabiliteitsratio | 23% | 26% | 17% | 16% | 17% | 17% |
5 | structurele exploitatieruimte | 6% | 1% | 14% | 1% | 1% | 2% |
6 | grondexploitatie | 1% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
7 | belastingcapaciteit | 103% | 109% | 109% | 112% | 112% | 112% |