Naam | Hillegom |
---|---|
Code | 534 |
Provincie | Zuid-Holland |
Inwonertal | 21812 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Gemeentegaranties | 10.0 | 362708.0 | 36270.8 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 10.0 | 2468800.0 | 246880.0 |
GR / Verbonden partijen | Greenport Ontwikkelingsmaatschappij | 30.0 | 2300000.0 | 690000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering Gemeentefonds | None | 25488355.0 | None |
Sociaal domein | Nieuw wetgeving open einde regeling | None | None | None |
Overig | Wet Houdbare Overheidsfinanciën | None | None | None |
Sociaal domein | Sociaal domein, inzet netwerk | 30.0 | 166667.0 | 50000.1 |
Sociaal domein | Sociaal domein, vraag overstijgt budget | 30.0 | 666667.0 | 200000.1 |
Sociaal domein | Sociaal domein, inzet netwerk | 70.0 | 192000.0 | 134400.0 |
Sociaal domein | Sociaal domein, hulp komt niet tot stand | 30.0 | 60.0 | 18.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer | 10.0 | 230000.0 | 23000.0 |
Dividend/Rente | Schatkistbankieren | None | 3613719.0 | None |
Belasting | Vennootschapsbelasting | None | None | None |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | 10.0 | None | None |
Grondexploitatie | Nog niet in exploitatie genomen gronden | 30.0 | 4400000.0 | 1320000.0 |
Sociaal domein | Decentralisaties | 10.0 | 8304935.0 | 830493.5 |
Kapitaalgoederen | Onderhoud openbare voorzieningen | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Bodemsanering | Bodemverontreinigingen | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschades | None | None | None |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | (bedragen x € 1.000) | ||||
1 | 2018 2019 2020 2021 | ||||
2 | Weerstandscapaciteit in de exploitatie | ||||
3 | Onbenutte belastingcapaciteit: | ||||
4 | - OZB | 2.359 | 2.233 | 2.107 | 1.981 |
5 | - Rioolheffing | ||||
6 | - Afvalstoffenheffing | ||||
7 | - Precariobelasting | ||||
8 | Totaal onbenutte belastingcapaciteit 2.359 2.233 2.107 1.981 | ||||
9 | Onvoorzien 0,25 0,25 0,25 0,25 | ||||
10 | Saldo meerjarenbegroting 872 1.155 1.355 1.267 | ||||
11 | Totaal weerstandscapaciteit in de exploitatie 3.232 3.388 3.463 3.249 | ||||
12 | Weerstandscapaciteit van het eigen vermogen | ||||
13 | - Vrij aanwendbaar deel algemene reserve | 30.479 | 27.471 | 27.474 | 27.476 |
14 | - Al aanwezige buffer in de algemene reserve | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
15 | - Stille reserves | ||||
16 | Totaal weerstandscapaciteit in eigen vermogen 36.479 33.471 33.474 33.476 | ||||
17 | |||||
18 | Totaal weerstandscapaciteit 39.710 36.859 36.937 36.725 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Kans Waarde is tussen gemiddeld | ||
1 | 0. Geen of niet te kwantificeren risico | 0% | 0% |
2 | 1. Zelden | 0 - 20% | 10% |
3 | 2. Onwaarschijnlijk | 20 - 40% | 30% |
4 | 3. Mogelijk | 40 - 60% | 50% |
5 | 4. Waarschijnlijk | 60 - 80% | 70% |
6 | 5. Bijna zeker | 80 - 100% | 90% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | R isicoanalyse | |||
1 | Max. risico in Berekend Kans € risico Omschrijving risico | |||
2 | Gemeentegarantie's | 362.708 | 10% | 36.271 |
3 | Gemeenschappelijke regelingen | 2.468.800 | 10% | 246.880 |
4 | Greenport Ontwikkelingsmaatschappij | 2.300.000 | 30% | 690.000 |
5 | Algemene uitkering Gemeentefonds | 25.488.355 | 0% | 0 |
6 | Nieuw wetgeving open einde regeling | niet bekend | 0% | 0 |
7 | Wet Houdbare Overheidsfinanciën | niet bekend | 0% | 0 |
8 | Sociaal domein, inzet netwerk | 166.667 | 30% | 50.000 |
9 | Sociaal domein, vraag overstijgt budget | 666.667 | 30% | 200.000 |
10 | Sociaal domein, inzet netwerk | 192.000 | 70% | 134.400 |
11 | Sociaal domein, hulp komt niet tot stand | 60 | 30% | 18 |
12 | Leerlingenvervoer | 230.000 | 10% | 23.000 |
13 | Schatkistbankieren | 3.613.719 | 0% | 0 |
14 | Vennootschapsbelasting | niet bekend | 0% | 0 |
15 | Grondexploitaties | nihil | 10% | 0 |
16 | Nog niet in exploitatie genomen gronden | 4.400.000 | 30% | 1.320.000 |
17 | Decentralisaties | 8.304.935 | 10% | in reserve |
18 | Onderhoud openbare voorzieningen | 100.000 | 10% | 10.000 |
19 | Bodemverontreinigingen | niet bekend | 0% | 0 |
20 | Planschades | niet bekend | 0% | 0 |
21 | 2.710.569 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | W aarderingscijfer Ratio Weerstandsvermogen Betekenis | ||
1 | A | >2 | Uitstekend |
2 | B | 1,4< x <2,0 | Ruim voldoende |
3 | C | 1,0 < x < 1,4 | Voldoende |
4 | D | 0,8 < x < 1,0 | Matig |
5 | E | 0,6 < x< 0,8 | Onvoldoende |
6 | F | <0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Rekening Begroting Begroting Netto schuldquote 2016 2017 2018 | |||||
1 | A Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | + | 0 | 0 | 0 | |
2 | B Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | + | 2.347 | 5.050 | 5.655 | |
3 | C Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | + | 5.518 | 1.986 | 3.374 | |
4 | D Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f BBV) | - | 0 | 0 | 0 | |
5 | E Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | - | 8.138 | 1.100 | 4.100 | |
6 | F Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) | - | 4.729 | 2.747 | 1.501 | |
7 | G Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | - | 398 | 1.010 | 510 | |
8 | Totaal | -4.200 | 2.179 | 2.918 | ||
9 | H Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. Mutaties reserves) | 51.099 | 41.153 | 45.521 | ||
10 | Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% -8% 5% 6% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte Rekening Begroting Begroting leningen 2016 2017 2018 | |||||
1 | A Vaste schulden (cf. art. 46 BBV) | + | 0 | 0 | 0 | |
2 | B Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | + | 3.547 | 5.050 | 5.655 | |
3 | C Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | + | 5.518 | 1.986 | 3.374 | |
4 | D Financiële activa (cf. art. 36 lid b, c, d, e en f BBV) | - | 10.760 | 10.760 | 10.760 | |
5 | E Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | - | 8.138 | 1.100 | 4.100 | |
6 | F Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) | - | 4.729 | 2.747 | 1.501 | |
7 | G Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | - | 398 | 1.010 | 510 | |
8 | Totaal | -14.960 | -8.581 | -7.842 | ||
9 | H Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. Mutaties reserves) | 51.099 | 41.153 | 45.521 | ||
10 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% -29% -18% -17% |
0 | |
---|---|
0 | Rekening Begroting Begroting Solvabiliteitsratio 2016 2017 2018 |
1 | A Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) 63.590 50.237 51.356 |
2 | B Balanstotaal 76.182 68.093 71.489 |
3 | Solvabiliteit (A/B) x 100% 83% 74% 72% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Rekening Begroting Begroting Kengetal grondexploitatie 2016 2017 2018 | ||||
1 | A Niet in exploitatie genomen bouwgronden (cf.art.38a punt 1 BBV) | 0 | 0 | 0 | |
2 | B Bouwgronden in exploitatie (cf. art.38 lid b BBV) | -714 | -1.800 | 816 | |
3 | C Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. Mutaties reserves) | 51.099 | 41.153 | 45.521 | |
4 | Grondexploitatie (A+B)/C x 100% -3% -3% 2% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Rekening Begroting Begroting Structurele exploitatieruimte 2016 2017 2018 | ||||
1 | A Totale structurele lasten | 51.274 | 41.501 | 48.607 | |
2 | B Totale structurele baten | 53.978 | 41.508 | 49.759 | |
3 | C Totale structurele toevoegingen aan de reserves | 3 | 3 | 3 | |
4 | D Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | 962 | 453 | 858 | |
5 | E Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. Mutaties reserves) | 51.099 | 41.153 | 45.521 | |
6 | Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x 100% 7% 1% 4% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Rekening Begroting Begroting Woonlasten meerpersoonshuishouden 2016 2017 2018 | ||||
1 | A OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 228 | 229 | 236 | |
2 | B Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 288 | 223 | 227 | |
3 | C Afvalstoffenheffing voor een gezin | 285 | 263 | 273 | |
4 | D Eventuele heffingskorting | 0 | 0 | 0 | |
5 | E Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 801 | 715 | 736 | |
6 | F Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | 723 | 723 | 723 | |
7 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar ervoor (E/F) x 100% 111% 99% 102% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Gemeentegaranties | 10.0 | 362708.0 | 36270.8 |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke regelingen | 10.0 | 2675595.0 | 267559.5 |
GR / Verbonden partijen | Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM) | 30.0 | 2300000.0 | 690000.0 |
Gemeentefonds | Algemene uitkering gemeentefonds | 0.0 | 25488355.0 | 0.0 |
Sociaal domein | Nieuwe wetgeving open einde regeling | None | None | None |
Overig | Wet Houdbare Overheidsfinanciën | None | None | None |
Sociaal domein | Sociaal domein, inzet netwerk | 30.0 | 166667.0 | 50000.1 |
Sociaal domein | Sociaal domein, vraag overstijgt budget | 30.0 | 666667.0 | 200000.1 |
Sociaal domein | Sociaal domein, inzet netwerk | 70.0 | 192000.0 | 134400.0 |
Sociaal domein | Sociaal domein, hulp komt niet tot stand | 30.0 | 60.0 | 18.0 |
Onderwijs | Leerlingenvervoer | 10.0 | 230000.0 | 23000.0 |
Gemeentefonds | Schatkistbankieren | 0.0 | 3613719.0 | 0.0 |
Belasting | Vennootschapsbelasting | None | None | None |
Grondexploitatie | Grondexploitaties | 10.0 | None | None |
Grondexploitatie | Nog niet in exploitatie genomen gronden | 30.0 | 4400000.0 | 1320000.0 |
Sociaal domein | Decentralisaties | 10.0 | 8304935.0 | 830493.5 |
Kapitaalgoederen | Onderhoud openbare voorzieningen | 10.0 | 100000.0 | 10000.0 |
Bodemsanering | Bodemverontreinigingen | None | None | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschades | None | None | None |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
1 | Weerstandscapaciteit in de exploitatie | ||||
2 | Onbenutte belastingcapaciteit: | ||||
3 | - OZB | 2.306 | 2.180 | 2.054 | 1.554 |
4 | - Rioolheffing | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | - Afvalstoffenheffing | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | - Precariobelasting | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Totaal onbenutte belastingcapaciteit | 2.306 2.1802.0541.554 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Weerstandscapaciteit van het eigen vermogen | ||||
1 | - Vrij aanwendbaar deel algemene reserve | 35.039 | 34.113 | 34.174 | 34.911 |
2 | - Reeds aanwezige buffer in de algemene reserve | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
3 | - Stille reserves | ||||
4 | Totaal weerstandscapaciteit in eigen vermogen | 41.039 40.11340.17440.911 | |||
5 | Totaal weerstandscapaciteit | 42.830 42.65242.98342.803 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | 0. Geen of niet te kwantificeren risico | 0% | 0% |
1 | 1. Zelden | 0 - 20% | 10% |
2 | 2. Onwaarschijnlijk | 20 - 40% | 30% |
3 | 3. Mogelijk | 40 - 60% | 50% |
4 | 4. Waarschijnlijk | 60 - 80% | 70% |
5 | 5. Bijna zeker | 80 - 100% | 90% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Woonlasten meerpesoonshuishouden | rek. 2017 | begr. 2018 | begr. 2019 | begr. 2020 | begr. 2021 | begr. 2022 | |
1 | A OZB lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 237 | 236 | 254 | 262 | 271 | 304 | |
2 | B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 223 | 227 | 230 | 232 | 232 | 232 |
3 | C | Afvalstoffenheffing voor gezin | 263 | 273 | 278 | 284 | 284 | 284 |
4 | D | Eventuele Heffingskorting voor gezin | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | E | Totale Woonlasten = A+B+C-D | 723 | 736 | 762 | 778 | 787 | 820 |
6 | F Woonlasten landelijk gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar | 723 | 723 | 721 | 721 | 721 | 721 | |
7 | Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar ervoor (E/F) x 100% | 100% | 102% | 106% | 108% | 109% | 114% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Omschrijving risico | Max. risico in € | Kans | Berekend risico in € |
1 | Gemeentegarantie | 362.708 | 10% | 36.271 |
2 | Gemeenschappelijke regelingen | 2.675.595 | 10% | 267.559 |
3 | Greenport Ontwikkelingsmaatschappij | 2.300.000 | 30% | 690.000 |
4 | Algemene uitkering Gemeentefonds | 25.488.355 | 0% | 0 |
5 | Nieuw wetgeving open einde regeling | niet bekend | 0% | 0 |
6 | Wet Houdbare Overheidsfinanciën | niet bekend | 0% | 0 |
7 | Sociaal domein, inzet netwerk | 166.667 | 30% | 50.000 |
8 | Sociaal domein, vraag overstijgt budget | 666.667 | 30% | 200.000 |
9 | Sociaal domein, inzet netwerk | 192.000 | 70% | 134.400 |
10 | Sociaal domein, hulp komt niet tot stand | 60 | 30% | 18 |
11 | Leerlingenvervoer | 230.000 | 10% | 23.000 |
12 | Schatkistbankieren | 3.613.719 | 0% | 0 |
13 | Vennootschapsbelasting | niet bekend | 0% | 0 |
14 | Grondexploitaties | nihil | 10% | 0 |
15 | Nog niet in exploitatie genomen gronden | 4.400.000 | 30% | 1.320.000 |
16 | Decentralisaties | 8.304.935 | 10% | in reserve |
17 | Onderhoud openbare voorzieningen | 100.000 | 10% | 10.000 |
18 | Bodemverontreinigingen | niet bekend | 0% | 0 |
19 | Planschades | niet bekend | 0% | 0 |
20 | 2.731.248 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waarderingscijfer | Ratio Weerstandsvermogen | Betekenis |
1 | A | >2 | Uitstekend |
2 | B | 1,4< x <2,0 | Ruim voldoende |
3 | C | 1,0 < x < 1,4 | Voldoende |
4 | D | 0,8 < x < 1,0 | Matig |
5 | E | 0,6 < x< 0,8 | Onvoldoende |
6 | F | <0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote x € 1.000) | rek. 2017 | begr. 2018 | begr. 2019 | begr. 2020 | begr. 2021 | begr. 2022 | |
1 | Vaste schulden | + | 0 | 8.000 | 6.000 | 16.000 | 18.000 | 18.000 |
2 | Netto vlottende schuld | + | 6.796 | 5.655 | 7.007 | 6.705 | 7.365 | 6.667 |
3 | Overlopende passiva | + | 4.853 | 3.374 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | 1.900 |
4 | Fin. activa (uitsluitend art. 36, d, e, f)* | - | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Uitzettingen < 1 jaar | - | 8.126 | 4.100 | 4.100 | 4.100 | 4.100 | 4.100 |
6 | Liquide middelen | - | 2.517 | 1.501 | 256 | 256 | 256 | 256 |
7 | Overlopende activa | - | 397 | 510 | 510 | 510 | 510 | 510 |
8 | Totaal | 609 | 10.918 | 10.041 | 19.739 | 22.399 | 21.701 | |
9 | Totale baten, excl. mutaties reserves | 45.798 | 45.521 | 47.152 | 46.437 | 47.017 | 46.419 | |
10 | Netto schuldquote (netto schuld/baten) | 1,3% | 24,0% | 21,3% | 42,5% | 47,6% | 46,8% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen (bedragen x € 1.000) | rek. 2017 | begr. 2018 | begr. 2019 | begr. 2020 | begr. 2021 | begr. 2022 | |
1 | Vaste schulden | + | 0 | 8.000 | 6.000 | 16.000 | 18.000 | 18.000 |
2 | Netto vlottende schuld | + | 6.796 | 5.655 | 7.007 | 6.705 | 7.365 | 6.667 |
3 | Overlopende passiva | + | 4.853 | 3.374 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | 1.900 |
4 | Fin. activa (uitsluitend art. 36, b,c,d,e,f)* | - | 9.982 | 9.979 | 9.982 | 9.982 | 9.982 | 9.982 |
5 | Uitzettingen < 1 jaar | - | 8.126 | 4.100 | 4.100 | 4.100 | 4.100 | 4.100 |
6 | Liquide middelen | - | 2.517 | 1.501 | 256 | 256 | 256 | 256 |
7 | Overlopende activa | - | 397 | 510 | 510 | 510 | 510 | 510 |
8 | Totaal | -9.373 | 939 | 59 | 9.757 | 12.417 | 11.719 | |
9 | Totale baten, excl. mutaties reserves | 45.798 | 45.521 | 47.152 | 46.437 | 47.017 | 46.419 | |
10 | Netto schuldquote (netto schuld/baten) | -20,5% | 2,1% | 0,1% | 21,0% | 26,4% | 25,2% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Solvabiliteitsratio (bedragen x € 1.000) | rek. 2017 | begr. 2018 | begr. 2019 | begr. 2020 | begr. 2021 | begr. 2022 |
1 | Eigen vermogen | 63.335 | 51.356 | 58.476 | 57.391 | 56.703 | 55.609 |
2 | Balanstotaal | 78.688 | 71.489 | 77.233 | 85.899 | 87.748 | 85.902 |
3 | Solvabiliteit (ev/balanstotaal) | 80,5% | 71,8% | 75,7% | 66,8% | 64,6% | 64,7% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Grondexploitatie (bedragen x € 1.000) | rek. 2017 | begr. 2018 begr. 2019 | begr. 2020 begr. 2021 begr. 2022 | |||
1 | Totaal activa bouwgronden in exploitatie | 1.416 | 816 | -214 | 1.446 | 1.159 | 1.169 |
2 | Totaal baten exclusief mutaties van reserves | 45.798 | 45.521 | 47.152 | 46.437 | 47.017 | 46.419 |
3 | Kengetal grondexploitatie | 6,2% | 3,6% | -0,9% | 6,2% | 4,9% | 5,0% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Structurele exploitatieruimte (bedragen x € 1.000) | rek. 2017 | begr. 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
1 | A | Totale structurele lasten | 44.026 | 48.607 | 48.320 | 46.970 | 47.301 | 47.243 |
2 | B | Totale structurele baten | 45.470 | 45.521 | 47.152 | 46.437 | 47.017 | 46.419 |
3 | C | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | 166 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
4 | D | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | 1.202 | 858 | 1.326 | 1.006 | 1.340 | 1.434 |
5 | E | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. Mutaties reserves) | 45.798 | 45.521 | 47.152 | 46.437 | 47.017 | 46.419 |
6 | Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x 100% | 5,4% | -4,9% | 0,3% | 1,0% | 2,2% | 1,3% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Categorie A | Categorie B | Categorie C | |
1 | Netto schuldquote | <90% | 90%-130% | >130% |
2 | Netto schuldquote, gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | <90% | 90%-130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | >50% | 20%-50% | <20% |
4 | Structurele exploitatie | >0% | 0% | <0% |
5 | Grondexploitatie | <20% | 20%-35% | >35% |
6 | Belastingcapaciteit | <95% | 95%-105% | >105% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | Rekening 2016 | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 |
1 | Netto schuldquote | -8% | 1% | 6% | 23,2% |
2 | Netto schuldquote, gecorrigeerd voor verstrekte leningen | -29% | -20% | -17% | 2,0% |
3 | Solvabiliteitsratio | 83% | 80% | 72% | 74,6% |
4 | Structurele exploitatie | 7% | 0% | 4% | 0,4% |
5 | Grondexploitatie | -1% | 3% | 2% | -0,9% |
6 | Belastingcapaciteit | 111% | 99% | 102% | 99,0% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Risico dat geborgde tegenpartijen stoppen met betalen waardoor leningen niet of deels terugbetaald worden. Dit heeft een negatief effect op de exploitatieruimte van de gemeente. | None | None | 1000.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico dat directe tegenpartijen stoppen met betalen waardoor leningen niet of deels terugbetaald worden. Dit heeft een negatief effect op de exploitatieruimte van de gemeente. | None | None | 22000.0 |
Omgevingswet | Implementatie van de omgevingswet en de wet kwaliteitsboring loopt vertraging op door mismatch in kennis, vaardigheden en cultuur. Dit resulteert in extra kosten voor inhuur en begeleiding. | None | None | 19000.0 |
Kapitaalgoederen | De inventarisatie van kapitaalgoederen is onvolledig. De oorzaak hiervan is uitbesteding en onvoldoende vastlegging van kennis. Het gevolg hiervan is dat kapitaalgoederen onvoorzien onderhoud nodig hebben. | None | None | 6000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Een bestuurlijke maatregel is gebaseerd op een foute beoordeling. Dit kan leiden tot claims | None | None | 3000.0 |
Overig | Schade door vandalisme is groter dan voorzien en is niet verzekerd. Dit kan leiden tot budgetoverschrijding. | None | None | 1000.0 |
Sociaal domein | Ziekten en plagen in de buitenruimte nemen toe door o.a. klimaatverandering. Hierdoor moeten vaker onvoorziene kosten worden gemaakt om de negatieve gevolgen hiervan te bestrijden. | None | None | 28000.0 |
Omgevingswet | Versneld vervangen of groot onderhoud uitvoeren door wijzigingen in o.a. het klimaat | None | None | 78000.0 |
Overig | Diverse | None | None | 47000.0 |
Informatieveiligheid | De publieke opinie ten aanzien van HLTsamen of de gemeenten wordt negatief beïnvloed. De oorzaken hiervoor zijn divers en onvoorspelbaar. Dit resulteert in imagoschade en additionele kosten voor communicatiemiddelen en woordvoering. | None | None | 4000.0 |
BUIG | Participatietrajecten wekken vertrouwen dat onvoldoende kan worden waargemaakt. Dit resulteert in imagoschade en additionele communicatie-inspanningen. | None | None | 5000.0 |
Overig | Tussenevaluatie van HLTsamen geeft aanleiding tot nader onderzoek. Dit resulteert in additionele onderzoekskosten. | None | None | 13000.0 |
GR / Verbonden partijen | De verantwoording van subsidiegelden door de provincie wordt niet als afdoende beschouwd door de subsidieverstrekker waardoor de subsidies worden gekort of niet uitbetaald. | None | None | 3000.0 |
Projecten | De borging van projecten (projectmatig werken) vindt onvoldoende plaats. De oorzaak hiervan is tijd (afhankelijkheid van andere projecten) kennis en cultuur. Dit resulteert in kwaliteitsproblemen en herstelwerkzaamheden. | None | None | 7000.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico's in de bedrijfsvoering van een verbonden partij manifesteren zich waardoor de verbonden partij onvoldoende in staat is haar opdracht uit te voeren en/of schade (euro) wordt doorberekend aan de gemeente. | None | None | 845000.0 |
Sociaal domein | Leerlingenvervoer wordt niet conform contract geleverd. Dit resulteert in juridische stappen met als doel de dienstverlening weer op peil te brengen. | None | None | 18000.0 |
Sociaal domein | Stijging van de vraag naar zorg en ondersteuning binnen open-einderegelingen. Dit resulteert in een toename van niet-begrote kosten. | None | None | 360000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Per 1/1/2020 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Onbenutte capaciteit: | ||||
2 | OZB | 2.642.612 | 2.516.612 | 2.016.612 | 2.016.612 |
3 | Hondenbelasting | 70.000 | 70.000 | 70.000 | 70.000 |
4 | Toeristenbelasting | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
5 | Onvoorzien | 250 | 250 | 250 | 250 |
6 | Afboeken/Bijboeken | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Totaal | 2.727.862 | 2.601.862 | 2.101.862 | 2.101.862 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Per 01-01-2020 | |
1 | Strategisch netto risico (nieuw + oud beleid) Z i e u i t s p l i t s i ng hieronder | 1.460.000 Euro |
2 | % risico i.r.t. programmabudgetten | <5% |
3 | Netto risico Financiering | 23.000 euro |
4 | Netto risico Overkoepelend risico | 32.000 euro |
5 | Netto risico Verbonden Partijen | 845.000 euro |
6 | Netto risico Leefomgeving | 182.000 euro |
7 | Netto risico Vitaliteit | 378.000 euro |
8 | Netto risico Bedrijvigheid | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Per 1/1/2020 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Algemene reserve | 38.208.000 | 36.419.000 | 35.277.000 | 35.260.000 |
2 | Stille reserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Vastgestelde buffer | -6.000.000 | -6.000.000 | -6.000.000 | -6.000.000 |
4 | Totaal | 32.208.000 | 30.419.000 | 29.277.000 | 29.260.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Per 1/1/2020 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Netto schuldquote | 51,5% | 51,8% | 51,7% | 56,5% |
2 | - Gecorrigeerd voor verstrekte leningen | 39,5% | 40,1% | 39,5% | 43,7% |
3 | Solvabiliteit | 59,6% | 58,5% | 58,1% | 56,8% |
4 | Grondexploitatie | 4,1% | -1,6% | -8,0% | -4,6% |
5 | Struc. exploitatieruimte | 2,% | 2,5% | -1,7% | -2,5% |
6 | Woonlasten - t . o . v . l andelijk gemiddelde 2019 | 114% | 119% | 128% | 128% |
7 | Ratio weerstandsvermogen | EV/RV 23,9 | Wij maken gebruiken van de waarderingstabel opgesteld door het Nederlands Adviesbureau voor risicomanagement. De minimale ratio is 1,4 < x < 2. Hoe hoger de ratio, hoe beter de gemeente in staat is om risico’s op te kunnen vangen. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Programma Risico Categorie Passief Actief Netto Risicobedrag Hillegom | |||||
1 | Financiering Risico dat geborgde tegenpartijen Financieel Accepteren € 1.000 stoppen met betalen waardoor leningen niet of deels terugbetaald worden. Dit heeft een negatief effect op de exploitatieruimte van de gemeente. | |||||
2 | Financiering Risico dat directe tegenpartijen Financieel Accepteren € 22.000 stoppen met betalen waardoor leningen niet of deels terugbetaald worden. Dit heeft een negatief effect op de exploitatieruimte van de gemeente. | |||||
3 | Leefomgeving/Prettig wonen Implementatie van de omgevingsw et Operationeel Inbouw flexibele schil voor € 19.000 voor iedereen en de wet kwaliteitsboring loopt vergunningsverleners en vertraging op door mismatch in routekaart voor de kennis, vaardigheden en cultuur. Dit ontwikkeling van de resulteerd in extra kosten voor gewenste competenties inhuur en begeleiding. | |||||
4 | Leefomgeving/Prettig wonen De inventarisatie van Operationeel Aanbesteding van € 6.000 voor iedereen kapitaalgoederen is onvolledig. De kennispakketten en oorzaak hiervan is uitbesteding en vastlegging van kennis onvoldoende vastlegging van moet het gat in de kennis. Het gevolg hiervan is dat inventarisatie van kapitaalgoederen onvoorzien kapitaalgoederen laten onderhoud nodig hebben. afnemen/wegnemen. | |||||
5 | Leefomgeving/Prettig wonen Een bestuurlijke maatregel is Bestuurlijk-politiek Accepteren € 3.000 voor iedereen gebaseerd op een foute beoordeling. Dit kan leiden tot claims | |||||
6 | Leefomgeving/Prettig wonen Schade door vandalisme is groter Externe factoren Accepteren € 1.000 voor iedereen dan voorzien en is niet verzekerd. Dit kan leiden tot budgetoverschreiding. | |||||
7 | Leefomgeving/Prettig wonen Ziekten en plagen in de buitenruimte Externe factoren Accepteren € 28.000 voor iedereen nemen toe door o.a. klimaatverandering. Hierdoor moeten vaker onvoorziene kosten worden gemaakt om de negatieve gevolgen hiervan te bestrijden. | |||||
8 | Leefomgeving/Prettig wonen Versneld vervangen of groot Externe factoren Met regelmaat inspecties € 78.000 voor iedereen onderhoud uitvoeren door uitvoeren en daarnaast wijzigingen in o.a. het klimaat bijvoorbeeld zaken als de klimaatstresstest. | |||||
9 | Leefomgeving/Prettig wonen Diverse Operationeel Accepteren € 47.000 voor iedereen | |||||
10 | Overkoepelend Risico | De publieke opinie ten aanzien van HLTsamen of de gemeenten wordt negatief beinvloed. De oorzaken hiervoor zijn divers en onvoorspelbaar. Dit resulteerd in imagoschade en additionele kosten voor communicatiemiddelen en woordvoering. | Afbreuk | Accepteren | € 4.000 | |
11 | Overkoepelend Risico Participatietrajecten wekken Afbreuk Opstellen visie op € 5.000 vertrouwen dat onvoldoende kan samenspel gemeenteworden waargemaakt. Dit resulteerd samenleving en opstellen in imagoschade en additionele handelingsperspectief incl. communicatieinspanningen. toolbox voor zowel burgerparticipatie als overheidsparticipatie voor |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Overkoepelend Risico Tussenevaluatie van HLTsamen Bestuurlijk-politiek Accepteren € 13.000 geeft aanleiding tot nader onderzoek. Dit resulteerd in additionele onderzoekskosten. | |||||
1 | Overkoepelend Risico De verantwoording van Operationeel Accepteren € 3.000 subsidiegelden door de provincie wordt niet als afdoende beschouwd door de subsidieverstrekker waardoor de subsidies worden gekort of niet uitbetaald. | |||||
2 | Overkoepelend Risico | De borging van projecten (projectmatig werken) vindt onvoldoende plaats. De oorzaak hiervan is tijd (afhankelijkheid van andere projecten) kennis en cultuur. Dit resulteerd in kwaliteitsproblemen en herstelwerkzaamheden. | Operationeel | Standaarden voor projecten en borging (professionele werkmethoden) | € 7.000 | |
3 | Verbonden Partijen Risico's in de bedrijfsvoering van een Overige Accepteren € 845.000 verbonden partij manifesteren zich waardoor de verbonden partij onvoldoende in staat is haar opdracht uit te voeren en/of schade (euro) wordt doorbrekend aan de gemeente. | |||||
4 | Vitaliteit/Energiek en Sociaal Leerlingenvervoer wordt niet Externe factoren Accepteren € 18.000 Teylingen conform contract geleverd. Dit resulteerd in juridische stappen met als doel de dienstverlening weer op peil te brengen. | |||||
5 | Vitaliteit/Energiek en Sociaal Stijging van de vraag naar zorg en Externe factoren Snelle toeleiding naar de € 360.000 Teylingen ondersteuning binnen open-eindepassende zorg versterken reglingen. Dit resulteerd in een door de inzet van integrale toename van niet begrote kosten toegang, POH Jeugd en Jeugdhulp in onderwijs als algemene voorziening. |