Naam | Leiderdorp |
---|---|
Code | 547 |
Provincie | Zuid-Holland |
Inwonertal | 27197 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Verstrekte garantstellingen voor leningen aan diverse instellingen, kunnen niet worden afgelost. Dit risico is gestegen ten gevolge van de kredietcrisis (inclusief NHG). | 10.0 | 4790352.0 | 479035.2 |
Informatieveiligheid | Informatiediefstal (digitaal en papier) | 50.0 | 820000.0 | 410000.0 |
GR / Verbonden partijen | (sub)regionale samenwerking verloopt moeizaam | 70.0 | 820000.0 | 574000.0 |
Sociaal domein | Transformatie van het sociaal domein krijgt onvoldoende vorm. | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
GR / Verbonden partijen | Uitvoerende samenwerkingsverbanden kunnen uitvallen | 10.0 | 2500000.0 | 250000.0 |
Gemeentefonds | De hoogte van de algemene uitkering is onvoorspelbaar | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
ICT algemeen | De ICT-omgeving sluit in de uitvoering onvoldoende aan op wensen en behoeften van inwoners en medewerkers | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Overig | Door de aantrekkende markt bestaat de kans dat de realisatie niet binnen het budget blijft | 70.0 | 300000.0 | 210000.0 |
Kapitaalgoederen | Bomenziektes + plagen (eikenprocessierups/boktor): Het verloren gaan van Essen is een groot risico voor groot deel areaal | 80.0 | 250000.0 | 200000.0 |
Kapitaalgoederen | Beschadigingen aan wegen en/of straatmeubilair | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | PRG | Risico (incl.gevolg) | Beheersmaatregel | Kans | Financieel gevolg (max) in € | Invloed |
1 | 4 | Verstrekte garantstellingen voor leningen aan diverse instellingen, kunnen niet worden afgelost. Dit risico is gestegen ten gevolge van de kredietcrisis (inclusief NHG). | Acef Beleid is erop gericht dat er geen nieuwe garantstellingen zonder waarborg worden afgegeven. | 10% | 4.790.352 | 7.13% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Soort | Begrong 2017 na begr.wijz.juli | Begrong 2018 | Verschil | in % |
1 | 1. Onroerende-zaakbelasngen | -7.091.157 | -7.039.469 | -51.688 | -0,7% |
2 | 2. Rioolheffing | -1.439.656 | -1.521.754 | 82.098 | 5.7% |
3 | 3. Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten | -3.396.396 | -3.608.446 | 212.050 | 6,2% |
4 | 4. Hondenbelasng | -99.449 | -101.438 | 1.989 | 2,0% |
5 | 5. Precariobelasng | -592.844 | -592.825 | -19 | 0,0% |
6 | 6. Marktgeld | -30.927 | -31.546 | 619 | 2,0% |
7 | 7. Lijkbezorgingsrechten | -398.282 | -403.434 | 5.152 | 1,3% |
8 | 8. Toeristenbelasng | -51.594 | -52.325 | 731 | 1,4% |
9 | 9. Leges Titel 1 - Algemene dienstverlening | -493.841 | -508.717 | 14.876 | 3,0% |
10 | 9. Leges Titel 2 - Omgevingsvergunning | -531.000 | -476.827 | -54.173 | -10,2% |
11 | 9. Leges Titel 3 - Dienstverlening overig | -7.380 | -25.974 | 18.594 | 252,0% |
12 | Totaal | -14.132.526 | -14.362.755 | 230.230 | 1,6% |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Gemeente | Woonlasten éénpersoons huishoudens | Woonlasten meerpersoons huishoudens |
1 | Katwijk | € 584 | € 674 |
2 | Leiden | € 572 | € 760 |
3 | Leiderdorp | € 697 | € 877 |
4 | Leidschendam-Voorburg | € 634 | € 696 |
5 | Oegstgeest | € 793 | € 902 |
6 | Teylingen | € 606 | € 675 |
7 | Voorschoten | € 913 | € 976 |
8 | Wassenaar | € 972 | € 1.166 |
9 | Zoeterwoude | € 765 | € 827 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Gemeente | Inwoneraantal (2017) | Woonlasten éénpersoons huishoudens | Woonlasten meerpersoons huishoudens |
1 | Ermelo | 26.627 | € 616 | € 676 |
2 | Gilze en Rijen | 26.254 | € 498 | € 584 |
3 | Kaag en Braassem | 26.509 | € 773 | € 865 |
4 | Leiderdorp | 27.143 | € 697 | € 877 |
5 | Noordwijk | 25.930 | € 729 | € 830 |
6 | Werkendam | 26.838 | € 643 | € 782 |
7 | Zaltbommel | 27.743 | € 726 | € 777 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | PRG | Risico (incl.gevolg) | Beheersmaatregel | Kans | Financieel gevolg (max) in € | Invloed |
1 | 3 | Informaediefstal (digitaal en papier) | Acef Goede beveiliging (firewall). Strenge regels inzake vertrouwelijke informae in afsluitbare papiercontainers | 50% | 820.000 | 6.08% |
2 | 1 | (sub)regionale samenwerking verloopt moeizaam | Acef 1. Strategie ontwikkelen voor aakende gemeenten 2. besluitvorming op gemeentelijk en (sub)regionaal niveau afstemmen 3. investeren samenwerking en goede voorbeelden delen 4. focus houden op gezamenlijke doelen en resultaten Aces 1. in gesprek blijven op inhoudelijke koers 2. sturing op voortgang ontwikkelingen besluitvorming | 70% | 500.000 | 5.16% |
3 | 1 | Transformae van het sociaal domein krijgt onvoldoende vorm. | Acef Inwoners en partners betrekken bij de transformaeopdracht Acef Samenwerking tussen teams onderling en het sociale veld smuleren. | 70% | 500.000 | 5.15% |
4 | 3 | Uitvoerende samenwerkingsverbanden kunnen uitvallen | 10% | 2.500.000 | 3.70% | |
5 | 4 | De hoogte van de algemene uitkering is onvoorspelbaar | Acef Ter dekking van dit risico is de behoedzaamheidreserve Algemene Uitkering ingesteld. Mee- en tegenvallers worden met deze reserve verrekend. | 50% | 500.000 | 3.69% |
6 | 1 | De ICT-omgeving sluit in de uitvoering onvoldoende aan op wensen en behoeen van inwoners en medewerkers | Acef 1. aansluing zoeken bij landelijk advies over informaevoorziening 2. inventarisae betrokken systemen inclusief verwachte knelpunten 3. beginnen met veilige ict-toepassingen, bewezen technologie Aces 1. audit tbv toets privacy en veiligheid gegevens 2. duidelijke afspraken en protocol over informaebeveiliging en privacygegevens 3. informaevoorziening inrichten vanuit principe klant is eigenaar dossier en medewerkers hebben toegang | 90% | 250.000 | 3.35% |
7 | 3 | Door de aantrekkende markt bestaat de kans dat de realisae niet binnen het budget blij | Acef Scherp sturen op inschrijvingen | 70% | 300.000 | 3.10% |
8 | 2 | Bomenziektes + plagen (eikenprocessierups/boktor): Het verloren gaan van Essen is een groot risico voor groot deel areaal | Acef Monitoring van de bomen | 80% | 250.000 | 2.95% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | PRG | Risico (incl.gevolg) | Beheersmaatregel | Kans | Financieel gevolg (max) in € | Invloed |
1 | 2 | Beschadigingen aan wegen en/of straatmeubilair | 70% | 250.000 | 2.58% | |
2 | Totaal grote risico's | 10.660.352 | ||||
3 | Overige risico's | 15.519.011 | ||||
4 | Totaal alle risico's | 26.179.363 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Percentage | Bedrag (€) |
1 | 75% | 3.861.503 |
2 | 80% | 4.107.490 |
3 | 85% | 4.433.393 |
4 | 90% | 4.934.373 |
5 | 95% | 5.891.333 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstand | Capaciteit (€) |
1 | Direct beschikbaar | 10.126.311 |
2 | Niet direct beschikbaar | 11.926.221 |
3 | Begrong: Onvoorziene lasten | 58.202 |
4 | ||
5 | Totale weerstandscapaciteit | 22.110.734 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Rao weerstandsvermogen = | Beschikbare weerstandscapaciteit | = | € 22.110.734 | = | 4,48 |
1 | Benodigde weerstandscapaciteit | € 4.934.373 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waarderingscijfer | Rao | Betekenis |
1 | A | > 2.0 | uitstekend |
2 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
3 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
4 | D | 0.8-1.0 | mag |
5 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
6 | F | < 0.6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Rao weerstandsvermogen | Rao | Betekenis |
1 | 31-12-2018 | 4,82 | uitstekend |
2 | 31-12-2019 | 4,67 | uitstekend |
3 | 31-12-2020 | 4,62 | uitstekend |
4 | 31-12-2021 | 4,65 | uitstekend |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Verstrekte garantstellingen voor leningen aan diverse instellingen, kunnen niet worden afgelost. Dit risico is gestegen ten gevolge van de kredietcrisis (inclusief NHG). | 10.0 | 4197431.0 | 419743.1 |
Informatieveiligheid | Informatiediefstal (digitaal en papier) | 50.0 | 820000.0 | 410000.0 |
GR / Verbonden partijen | (sub)regionale samenwerking verloopt moeizaam | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
Sociaal domein | Transformatie van het sociaal domein krijgt onvoldoende vorm. | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
GR / Verbonden partijen | Uitvoerende samenwerkingsverbanden kunnen uitvallen | 10.0 | 2500000.0 | 250000.0 |
Gemeentefonds | De hoogte van de algemene uitkering is onvoorspelbaar | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
ICT algemeen | De ICT-omgeving sluit in de uitvoering onvoldoende aan op wensen en behoeften van inwoners en medewerkers | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Overig | Door de aantrekkende markt bestaat de kans dat de realisatie niet binnen het budget blijft | 70.0 | 300000.0 | 210000.0 |
Kapitaalgoederen | Bomenziektes + plagen (eikenprocessierups/boktor): Het verloren gaan van Essen is een groot risico voor groot deel areaal | 80.0 | 250000.0 | 200000.0 |
Kapitaalgoederen | Beschadigingen aan wegen en/of straatmeubilair | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | PRG | Risico (incl.gevolg) | Beheersmaatregel | Kans | Financieelgevolg(max) in € | Invloed |
1 | 3 | Door de aantrekkende markt bestaat dekans dat de realisae niet binnen hetbudget blij | AcefScherp sturen op inschrijvingen | 70% | 300.000 | 3,02% |
2 | 2 | Bomenziektes + plagen(eikenprocessierups/boktor): Het verlorengaan van Essen is een groot risico voorgroot deel areaal | AcefMonitoring van de bomen | 80% | 250.000 | 2,86% |
3 | 2 | Beschadigingen aan wegen en/ofstraatmeubilair | 70% | 250.000 | 2,52% | |
4 | Totaal grote risico's | 10.067.431 | ||||
5 | Overige risico's | 16.189.011 | ||||
6 | Totaal alle risico's | 26.256.442 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Percentage | Bedrag (€) |
1 | 75% | 3.991.395 |
2 | 80% | 4.226.668 |
3 | 85% | 4.540.993 |
4 | 90% | 4.989.943 |
5 | 95% | 5.797.277 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Weerstand | Capaciteit (€) |
1 | Algemene reserve | 993.369 |
2 | Bouw- en grondexploitaes | 8.664.819 |
3 | Behoedzaamheidsreserve Gemeentefonds | 1.450.844 |
4 | Begrong: Onvoorziene lasten | 58.202 |
5 | Totale weerstandscapaciteit | 11.167.233 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Rao weerstandsvermogen = | Beschikbareweerstandscapaciteit | = | € 11.167.233 | = | 2,24 |
1 | Benodigdeweerstandscapaciteit | € 4.989.943 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waarderingscijfer | Rao | Betekenis |
1 | A | > 2.0 | uitstekend |
2 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
3 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
4 | D | 0.8-1.0 | mag |
5 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
6 | F | < 0.6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | PRG | Risico (incl.gevolg) | Beheersmaatregel | Kans | Financieelgevolg(max) in € | Invloed |
1 | 4 | Verstrekte garantstellingen voor leningenaan diverse instellingen, kunnen nietworden afgelost. Dit risico is gestegenten gevolge van de kredietcrisis (inclusiefNHG). | AcefBeleid is erop gericht dat er geen nieuwegarantstellingen zonder waarborg wordenafgegeven. | 10% | 4.197.431 | 5,93% |
2 | 3 | Informaediefstal (digitaal en papier) | AcefGoede beveiliging (firewall). Strengeregels inzake vertrouwelijke informae inafsluitbare papiercontainers | 50% | 820.000 | 5,93% |
3 | 1 | (sub)regionale samenwerking verlooptmoeizaam | Acef1. Strategie ontwikkelen voor aakendegemeenten2. besluitvorming op gemeentelijk en(sub)regionaal niveau afstemmen3. investeren samenwerking en goedevoorbeelden delen4. focus houden op gezamenlijke doelenen resultatenAces1. in gesprek blijven op inhoudelijke koers2. sturing op voortgang ontwikkelingenbesluitvorming | 70% | 500.000 | 5,05% |
4 | 1 | Transformae van het sociaal domeinkrijgt onvoldoende vorm. | AcefInwoners en partners betrekken bij detransformaeopdrachtAcefSamenwerking tussen teams onderling enhet sociale veld smuleren. | 70% | 500.000 | 5,02% |
5 | 3 | Uitvoerende samenwerkingsverbandenkunnen uitvallen | 10% | 2.500.000 | 3,62% | |
6 | 4 | De hoogte van de algemene uitkering isonvoorspelbaar | AcefTer dekking van dit risico is debehoedzaamheidreserve AlgemeneUitkering ingesteld. Mee- en tegenvallersworden met deze reserve verrekend. | 50% | 500.000 | 3,57% |
7 | 1 | De ICT-omgeving sluit in de uitvoeringonvoldoende aan op wensen enbehoeen van inwoners en medewerkers | Acef1. aansluing zoeken bij landelijk adviesover informaevoorziening2. inventarisae betrokken systemeninclusief verwachte knelpunten3. beginnen met veilige ict-toepassingen,bewezen technologieAces1. audit tbv toets privacy en veiligheidgegevens2. duidelijke afspraken en protocol overinformaebeveiliging en privacygegevens3. informaevoorziening inrichten vanuitprincipe klant is eigenaar dossier enmedewerkers hebben toegang | 90% | 250.000 | 3,24% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Project doorontwikkeling jeugdhulp. | 90.0 | 1000000.0 | 900000.0 |
Informatieveiligheid | Informatiediefstal (digitaal en papier) | 50.0 | 820000.0 | 410000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verstrekte garantstellingen voor leningen aan diverse instellingen, kunnen niet worden afgelost. | 10.0 | 3736825.0 | 373682.5 |
Gemeentefonds | De hoogte van de algemene uitkering is onvoorspelbaar | 50.0 | 750000.0 | 375000.0 |
Sociaal domein | Wmo-aanbieders dragen cliënten niet over aan Incluzio Leiderdorp | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
GR / Verbonden partijen | Regionale samenwerking verloopt moeizaam en/of uitvoerende samenwerkingsverbanden kunnen uitvallen | 10.0 | 2500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | Transformatie van het sociaal domein krijgt onvoldoende vorm. | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Overig | Schade als gevolg van constructiefouten in kunstwerken. | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Overig | De onderhoudsbudgetten zijn mogelijk op de lange termijn niet toereikend voor de instandhouding van de openbare ruimte op de door de raad vastgestelde onderhoudsniveau's. | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
ICT algemeen | De ICT-omgeving sluit in de uitvoering onvoldoende aan op wensen en behoeften van inwoners en medewerkers. | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |