Naam | Oegstgeest |
---|---|
Code | 579 |
Provincie | Zuid-Holland |
Inwonertal | 23887 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Nieuw-Rhijngeest (restgrex) | 50.0 | 2440000.0 | 1220000.0 |
Belasting | Het wegvallen van de opbrengst Precariobelasting op nutsvoorzieningen vanaf 2022 niet (volledig) kunnen opvangen | 50.0 | 1737318.0 | 868659.0 |
Sociaal domein | Onvoldoende budget om benodigde vraag naar jeugdzorg te realiseren | 90.0 | 1000000.0 | 900000.0 |
GR / Verbonden partijen | De gemeente Oegstgeest staat momenteel garant voor de rente en aflossing van leningen tot een totaalbedrag van € 10,4 miljoen. Het risico is dat de instelling zijn betalingsverplichting niet kan nakomen. | 25.0 | 3474981.0 | 868745.25 |
Kapitaalgoederen | Vanaf 2005 hebben globale inspecties aangetoond dat er ingrijpend groot onderhoud nodig is voor de Duikerbrug. Eind 2013 heeft het college besloten om het destijds beschikbare budget van 319.000 € voor de complexe Duikerbrugconstructie te gebruiken niet voor vervanging maar voor renovatie. Ook is een aslastbeperking opgelegd. Uit nader uitgebreid onderzoek blijkt dat vanwege de forse transportleidingen en grotere constructietegenvallers, alternatieve uitvoeringsvarianten nodig zijn. | 70.0 | 300000.0 | 210000.0 |
Sociaal domein | Budget voor WSW neemt af (Participatiewet) | 90.0 | 250000.0 | 225000.0 |
Kapitaalgoederen | Na oplevering Het Dok werkt luchtbehandelingssysteem niet goed. | 50.0 | 350000.0 | 175000.0 |
Grondexploitatie | Nieuw-Rhijngeest (PPS) | 50.0 | 230000.0 | 115000.0 |
Grondexploitatie | Poelgeest | 50.0 | 220000.0 | 110000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen (algemeen / exclusief SP71) | 50.0 | 200000.0 | 100000.0 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Nieuw-Rhijngeest (restgrex) | 50.0 | 2440000.0 | 1220000.0 |
Dividend/Rente | De gemeente Oegstgeest staat momenteel garant voor de rente en aflossing van leningen tot een totaalbedrag van € 11,8 miljoen. Het risico is dat de instelling zijn betalingsverplichting niet kan nakomen. | 25.0 | 4271610.0 | 1067902.5 |
Kapitaalgoederen | Hogere kosten Duikerbrug Dorpsstraat. | 70.0 | 300000.0 | 210000.0 |
Sociaal domein | Als gevolg van de grotere vraag naar jeugdzorg (met name duurdere jeugdzorg) dan voorzien bestaat de kans op overschrijding van budgetten. | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
Sociaal domein | De nieuwe eigen bijdrage-systematiek vanuit het Rijk kan leiden tot hoger gebruik van Wmo-voorzieningen. Ter compensatie van de verlaging van de baten (eigen bijdrage) en ter compensatie van de toename in gebruik stelt het Rijk onvoldoende middelen beschikbaar door toepassing van deze systematiek. | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
BUIG | Vangnetuitkering Participatiewet van het Rijk wordt afgeschaft of versoberd. | 30.0 | 400000.0 | 120000.0 |
Sociaal domein | Verruiming Wmo-doelgroep met als gevolg een stijging van het beroep op zorg. | 70.0 | 250000.0 | 175000.0 |
Sociaal domein | Decentralisatie maatschappelijke zorg gaat gepaard met onvoldoende rijksmiddelen. | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Belasting | Btw-compensatiefonds (overschot). | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Projecten | Poelgeest | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Risiconr. | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg (€) | Invloed |
---|---|---|---|---|---|---|
R36 | Nieuw-Rhijngeest (restgrex) | Financieel. | Actief. Binnen de kaders van het project sturen we waar mogelijk op het voorkomen van extra kosten en het behalen van marktconforme grondwaardes. | 50% | 2.440.000 | 24.10% |
R59 | De gemeente Oegstgeest staat momenteel garant voor de rente en aflossing van leningen tot een totaalbedrag van € 11,8 miljoen. Het risico is dat de instelling zijn betalingsverplichting niet kan nakomen. | Financieel. Gemeente moet de rente en aflossing over de leningen betalen. | Actief . 1. Het jaarlijks beoordelen van de financiële gegevens (minimaal de jaarrekening) van de geldnemende organisaties. | 25% | 4.271.610 | 20.94% |
R79 | Hogere kosten Duikerbrug Dorpsstraat. | Financieel: 300.000. | In voorbereiding. 1. Onderzoek naar alternatieven. | 70% | 300.000 | 6.21% |
R40 | Als gevolg van de grotere vraag naar jeugdzorg (met name duurdere jeugdzorg) dan voorzien bestaat de kans op overschrijding van budgetten. | Financieel. 1. Onvoldoende budget om jeugdzorg te bekostigen. | Actief. 1. Permanente monitoring budget om actie te kunnen ondernemen. | 70% | 500.000 | 6.01% |
R87 | De nieuwe eigen bijdrage-systematiek vanuit het Rijk kan leiden tot hoger gebruik van Wmo-voorzieningen. Ter compensatie van de verlaging van de baten (eigen bijdrage) en ter compensatie van de toename in gebruik stelt het Rijk onvoldoende middelen beschikbaar door toepassing van deze systematiek. | Financieel. 1. Door nieuwe systematiek wordt het gebruik van voorzieningen niet meer gekoppeld aan gebruik en inkomen, maar wordt de eigen bijdrage door het Rijk vastgesteld in de vorm van een abonnementsprijs. | Actief. Op dit moment is nog onzeker op welke wijze het Rijk deze nieuwe vorm van het heffen van de eigen bijdrage gaat organiseren. | 70% | 250.000 | 3.49% |
R83 | Vangnetuitkering Participatiewet van het Rijk wordt afgeschaft of versoberd. | Financieel. | Actief. Anticiperen op nieuwe wetgeving en tijdige communicatie aan college en raad. | 30% | 400.000 | 3.15% |
R84 | Verruiming Wmo-doelgroep met als gevolg een stijging van het beroep op zorg. | Financieel. | Actief. 1. Monitoren van demografische ontwikkelingen | 70% | 250.000 | 3.02% |
R86 | Decentralisatie maatschappelijke zorg gaat gepaard met onvoldoende rijksmiddelen. | Financieel. 1. Onvoldoende rijksmiddelen om maatschappelijke zorg lokaal te bekostigen. | Actief. Ten behoeve van het voorkomen van tekorten wordt nu in de Leidse regio op basis van het uitvoeringsprogrammma Maatschappelijke Zorg beoordeeld wat de inhoudelijke en financiële consequenties zijn voor Oegstgeest. In het uitvoeringsprogramma worden maatregelen opgenomen. | 50% | 250.000 | 2.47% |
R91 | Btw-compensatiefonds (overschot). | Financieel. | Actief. In de gemeentefondscirculaires wordt het overschot op het btw-compensatiefonds voortaan niet meer geraamd. Het overschot wordt nu achteraf afgerekend. De provincie accepteert dat maximaal 50% van het verwachte overschot in de eerste jaarschijf structueel wordt opgenomen. | 50% | 250.000 | 2.45% |
R18 | Poelgeest. | Financieel. | Actief. Binnen de kaders van het project wordt waar mogelijk gestuurd op het voorkomen van extra kosten, zoals gelijktijdige aanbesteding van de inrichting van het resterend openbaar gebied. | 50% | 250.000 | 2.37% |
Overzicht Risico's | Bedrag (€) |
---|---|
Totaal grote risico's: | 9.111.610 |
Overige risico's: | 3.518.000 |
Totaal alle risico's: | 12.629.610 |
Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | Bedrag (€) |
---|---|
50% | 2.240.606 |
60% | 2.603.110 |
70% | 2.965.301 |
80% | 3.445.181 |
85% | 3.863.903 |
90% | 4.590.267 |
95% | 5.472.318 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | Bedrag (€) |
---|---|
1. Onbenutte belastingscapaciteit | 2.244.935 |
2. Risicoreserve grondexploitatie | 3.017.302 |
4. Algemene reserve | 7.763.048 |
6. Reserve Wmo/3D | 2.432.224 |
7. Bodembedrag * | 0 |
Totale weerstandscapaciteit | 15.457.509 |
* besloten in de financiele verordening 2017 |
ratio weerstandsvermogen = | beschikbare weerstandscapaciteit | = | € 15.457.509 | = 3,37 |
benodigde weerstandcapaciteit | € 4.590.267 |
Waardering | Ratio | Betekenis |
---|---|---|
A | >2.0 | uitstekend |
B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
C | 1.0-1.4 | voldoende |
D | 0.8-1.0 | matig |
E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
F | <0.6 | ruim onvoldoende |
Tabel 5: Financiële kengetallen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rek.2017 | Begr.2018 | Begr.2019 | Begr.2020 | Begr.2021 | Begr.2022 |
Netto schuldquote | 52,1% | 61,4% | 101,1% | 108,5% | 101,9% | 102,8% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 51,6% | 60,7% | 100,2% | 107,5% | 101,0% | 101,8% |
Solvabiliteit | 22,8% | 24,0% | 20,5% | 19,9% | 20,5% | 20,7% |
Grondexploitatie | 5,8% | -3,8% | 3,0% | 2,7% | 0,0% | 0,0% |
Structurele exploitatieruimte | 1,9% | 0,2% | -0,1% | 0,0% | 1,3% | 0,9% |
Woonlasten meerpersoonshuishouden | 127,0% | 127,0% | 127,0% | 127,0% | 127,0% | 127,0% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | Samenwerkingsovereenkomst Knoop Leiden West risico door gewijzigde rechten en verplichtingen. | 30.0 | 3650000.0 | 1095000.0 |
GR / Verbonden partijen | De gemeente Oegstgeest staat momenteel garant voor de rente en aflossing van leningen tot een totaalbedrag van € 9,4 miljoen. Het risico is dat de instelling zijn betalingsverplichting niet kan nakomen. | 25.0 | 4203931.0 | 1050982.75 |
Grondexploitatie | Nieuw-Rhijngeest (restgrex) | 50.0 | 3300000.0 | 1650000.0 |
Overig | Nieuw-Rhijngeest (PPS) | 50.0 | 1200000.0 | 600000.0 |
Personeel | In de huidige arbeidsmarkt is het niet mogelijk alle functies te vullen. Dit kan betekenen dat duurder ingehuurd moet worden of dat arbeidsmarkttoelagen betaald moeten worden om personeel te krijgen. De meerkosten daarvan, boven de begrote salarislasten en de regulier begrote inhuur, ramen we op € 800.000. | 50.0 | 800000.0 | 400000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | De eigenaren van bedrijventerrein De Boeg stellen de gemeente aansprakelijk voor verontreiniging van de grond. Het gaat om een claim van circa € 225.000. De gemeente kan de oorspronkelijke verkoper van de grond (Rijk) aansprakelijk stellen. Daarmee lijkt het risico per saldo nihil. Uit voorzichtigheidsoogpunt wordt toch het hele bedrag opgevoerd. | 90.0 | 225000.0 | 202500.0 |
Belasting | Invoering wet kwaliteitsborging per 1-1-2021 (nog niet zeker) voor het bouwen met als gevolg lagere legesopbrengsten. | 90.0 | 305000.0 | 274500.0 |
Sociaal domein | De subregionale samenwerking op het terrein van Jeugdhulp in de Leidse regio (gemeentelijke toegang JGT) kan leiden tot een tijdelijke volumegroei, toename van personele lasten en frictiekosten. | 70.0 | 500000.0 | 350000.0 |
Sociaal domein | Als gevolg van de grotere vraag naar jeugdzorg (m.n. duurdere specialistische jeugdzorg; met verblijf) dan voorzien bestaat de kans op overschrijding van budgetten. | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
GR / Verbonden partijen | Als gevolg van indexering en specifieke keuzes en beslissingen bestaat de kans dat er geen grip is op het budget van de verbonden partij SP71 met als gevolg dat de hoogte van de bijdrage onbeheersbaar wordt. | 50.0 | 290000.0 | 145000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||||
1 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||||
1 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | ||||||||||||
1 |