Naam | Ridderkerk |
---|---|
Code | 597 |
Provincie | Zuid-Holland |
Inwonertal | 45789 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Risico’s die voortvloeien uit de 3 decentralisaties voor Ridderkerk in GRBAR | None | None | 2968109.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico's taakuitvoering BAR | None | None | 1004741.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico’s bij optreden van negatief scenario deelneming GR Nieuw Reijerwaard | None | None | 3000000.0 |
Informatieveiligheid | Risico invoering wet meldplicht datalekken, regelgeving AVG | None | None | 2000000.0 |
Grondexploitatie | Risico's niet te dekken binnen grondexploitaties | None | None | 416000.0 |
BUIG | De gebundelde inkomensvoorziening uitkeringen (BUIG) is niet toereikend. | None | None | 500000.0 |
Sociaal domein | Budgetrisico's in open eind regelingen | None | None | 250000.0 |
Sociaal domein | Overschrijding van budget(ten) Wmo | None | None | 450000.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico’s op door gemeente gesubsidieerde instellingen | None | None | 400000.0 |
Personeel | Arbeidsongeschiktheid van collegelid en/of -leden. | None | None | 1286500.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Maatregelen | Maximaal financieel gevolg |
1 | 1 | Risico’s die voortvloeien uit de 3 decentralisaties voor Ridderkerk in GRBAR | BAR-organisatie, procesmanagement, monitoring/ benchmarking, business intelligence, competentieontwikkeling | € 2.968.109 |
2 | De kans van optreden en de impact van risico’s voortvloeiend uit de decentralisaties neemt af op basis van de herijking die in 2017 is ingezet. | |||
3 | 2 Risico's taakuitvoering BAR BAR-organisatie, procesmanagement, € 1.004.741 monitoring, business intelligence, competentieontwikkeling | |||
4 | Het maximale risico neemt af door diverse procesverbeteringen en verbetering van de ondersteunende ICT oplossingen die vanuit de samenwerking zijn ingericht. | |||
5 | 3 Risico’s bij optreden van negatief scenario 2x per jaar grex-analyse, gecontroleerde € 3.000.000 deelneming GR Nieuw Reijerwaard projectomgeving | |||
6 | De meest recente risicoanalyse laat zien dat de kans dat er binnen nu en 5 jaar schade optreedt beperkt is. | |||
7 | 4 Risico invoering wet meldplicht datalekken, GRBAR organisatie, Proces meldpunt € 2.000.000 regelgeving AVG datalekken, inzet security officer (informatie/data), inzet gegevens-functionaris. Invoeren register gegevensverzamelingen. | |||
8 | Dit betreft Europese wet- en regelgeving toegespitst op accountability ofwel een overheid die aantoonbaar betrouwbaar omgaat met gevoelige gegevens. Hierop geldt een streng sanctiebeleid. | |||
9 | 5 Risico's niet te dekken binnen grondexploitaties Gecontroleerde projectomgeving € 416.000 | |||
10 | Aan het in exploitatie brengen van gronden door de gemeente zijn financiële risico’s verbonden. Zowel aan de kostenkant als aan de opbrengstenkant zijn risicofactoren verbonden waarmee rekening moet worden gehouden. | |||
11 | 6 De gebundelde inkomensvoorziening uitkeringen Beperkte invloed, GRBAR organisatie, € 500.000 (BUIG) is niet toereikend. procesmanagement, monitoring/benchmarking, business intelligence | |||
12 | Waar er in voorgaande jaren sprake was van overschotten lijkt er sprake van een trendbreuk ten aanzien van de lasten in de uitvoering van BUIG. Dit risico blijft in de huidige situatie bestaan. | |||
13 | 7 Budgetrisico's in open eind regelingen Beperkte invloed, GRBAR organisatie, € 250.000 procesmanagement, monitoring/benchmarking, business intelligence | |||
14 | Door toename van het aantal aanvragen om bijdragen of vergoedingen op grond van regelingen met een zogenaamd open einde, kan de gemeente behoorlijke financiële risico’s lopen. Dit risico wordt nog eens versterkt wanneer de vergoeding van het rijk achterblijft bij de werkelijk gemaakte kosten. | |||
15 | 8 Overschrijding van budget(ten) Beperkte invloed, GRBAR organisatie, € 450.000 Wmo procesmanagement, monitoring/benchmarking, business intelligence | |||
16 | Er is sprake van overschotten op de WMO budgetten. Wanneer dit een aanhoudende trend is kan dit reden zijn dit risico richting de begroting bij te gaan stellen. | |||
17 | 9 Risico’s op door gemeente Ontwikkeling competentie accountmanagement, € 400.000 gesubsidieerde instellingen bestuurlijk toezicht | |||
18 | We houden rekening met een risico dat er tekorten kunnen ontstaan bij gesubsidieerde instellingen. | |||
19 | 10 Arbeidsongeschiktheid van Geaccepteerd risico € 1.286.500 collegelid en/of -leden. | |||
20 | Het is een bewuste afweging om dit risico op te nemen in plaats van kostbare verzekeringen af te sluiten. |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
1 | A | > 2,0 | Uitstekend |
2 | B | 1,4 – 2,0 | Ruim voldoende |
3 | C | 1,0 – 1,4 | Voldoende |
4 | D | 0,8 – 1,0 | Matig |
5 | E | 0,6 – 0,8 | Onvoldoende |
6 | F | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | G eld | Netto | ||||
1 | x > € 500.000 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
2 | € 250.000 < x < € 500.000 | 1 | 1 | 2 | 1 | |
3 | € 100.000 < x < € 250.000 | 3 | 3 | 1 | 1 | |
4 | € 25.000 < x < € 100.000 | 1 | 3 | 1 | ||
5 | x < € 25.000 | 2 | 2 | |||
6 | Geen geldgevolgen | 11 | ||||
7 | Kans | 10% | 30% | 50% | 70% | 90% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | Jaarrekening 2015 | Jaarrekening 2016 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 |
1 | Netto schuldquote | 45% | 49% | 53% | 36% | 26% |
2 | Netto schuldquote, gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 42% | 45% | 50% | 35% | 26% |
3 | Solvabiliteitsratio | 39% | 40% | 41% | 39% | 40% |
4 | Structurele exploitatieruimte | 1,50% | 0,15% | 0,11% | -1,18% | 0,59% |
5 | Grondexploitatie | 25% | 31% | 30% | 15% | -0,99% |
6 | Belastingcapaciteit | 90% | 82% | 96% | 91% | 90% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Categorie A | Categorie B | Categorie C | |
1 | Netto schuldquote | < 90% | 90% - 130% | > 130% |
2 | Netto schuldquote, gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | < 90% | 90% - 130% | > 130% |
3 | Solvabiliteitsratio | > 50% | 20% - 50% | < 20% |
4 | Structurele exploitatieruimte | > 0% | 0% | < 0% |
5 | Grondexploitatie | < 20% | 20% - 35% | > 35% |
6 | Belastingcapaciteit | < 95% | 95% - 105% | > 105% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Overig | Risico's taakuitvoering organisatie | None | None | 1396000.0 |
Sociaal domein | RisicoÕs die voortvloeien uit de 3 decentralisaties | None | None | 2968000.0 |
Grondexploitatie | Risico's niet te dekken binnen grondexploitaties | None | None | 820000.0 |
Overig | Optreden negatief scenario deelneming GR Nieuw Reijerwaard | None | None | 3000000.0 |
Informatieveiligheid | Risico invoering wet meldplicht datalekken, regelgeving AVG | None | None | 2000000.0 |
BUIG | De gebundelde inkomensvoorziening uitkeringen (BUIG) is niet toereikend. | None | None | 500000.0 |
Overig | Budgetrisico's in open eind regelingen | None | None | 250000.0 |
Sociaal domein | Overschrijding van budget(ten) WMO | None | None | 450000.0 |
GR / Verbonden partijen | RisicoÕs op door gemeente gesubsidieerde instellingen | None | None | 400000.0 |
Personeel | Arbeidsongeschiktheid van collegelid en/of -leden | None | None | 1287000.0 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Overig | Risico dat de BAR-organisatie haar taken niet kan uitvoeren binnen het beschikbaar gestelde budget | 90.0 | 1496000.0 | 1346400.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico transitie decentralisaties Ridderkerk in GR BAR | 70.0 | 1700000.0 | 1190000.0 |
GR / Verbonden partijen | Optreden negatief scenario deelneming GR Nieuw Reijerwaard | 30.0 | 3000000.0 | 900000.0 |
Grondexploitatie | Risico's niet te dekken binnen grondexploitaties | 90.0 | 353000.0 | 317700.0 |
Sociaal domein | Risico uitvoering Jeugdwet. Overschrijding van budget(ten) | 70.0 | 1000000.0 | 700000.0 |
Informatieveiligheid | Risico invoering regelgeving AVG, informatiebeveiliging, wet meldplicht datalekken | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Belasting | Risico invoering vennootschapsbelasting met indicatie Vpb-last | 50.0 | 580000.0 | 290000.0 |
Sociaal domein | Budgetrisico's in open eind regelingen | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
GR / Verbonden partijen | Financiële en imagorisico's op door gemeente gesubsidieerde instellingen | 50.0 | 400000.0 | 200000.0 |
Personeel | Arbeidsongeschiktheid van collegelid en/of -leden | 10.0 | 1287000.0 | 128700.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tien belangrijkste financiële risico’s | |||||
1 | Nr. | Risico | Maatregelen/Opmerkingen | Klasse | Financieel gevolg | |
2 | 1 | Risico dat de BAR-organisatie haar taken niet kan uitvoeren binnen het beschikbaar gestelde budget. | GR BAR-organisatie, procesmanagement, monitoring, business intelligence, competentieontwikkeling | 5 | max. € 1.496.000 | |
3 | 2 | Risico transitie decentralisaties Ridderkerk in GR BAR | GR BAR-organisatie, procesmanagement, monitoring/benchmarking, business intelligence, competentieontwikkeling | 4 | max. € 1.700.000 | |
4 | 3 | Optreden negatief scenario deelneming GR Nieuw Reijerwaard | 2x per jaar grex-analyse, gecontroleerde projectomgeving | 2 | max. € 3.000.000 | |
5 | 4 | Risico's niet te dekken binnen grondexploitaties | Gecontroleerde projectomgeving. | 5 | max. € 353.000 | |
6 | 5 | Risico uitvoering Jeugdwet. Overschrijding van budget(ten) | Beperkte invloed, GR BAR- organisatie, procesmanagement, monitoring/ benchmarking, business intelligence | 4 | max. € 1.000.000 | |
7 | 6 | Risico invoering regelgeving AVG, informatiebeveiliging, wet meldplicht datalekken | GR BAR-organisatie, proces meldpunt datalekken, Invoeren register gegevensverzamelingen, Compliance | 3 | max. € 1.000.000 | |
8 | 7 | Risico invoering vennootschapsbelasting met indicatie Vpb-last | Zie extra toelichting | 3 | max. € 580.000 | |
9 | 8 | Budgetrisico's in open eind regelingen | Beperkte invloed, GR BAR- organisatie, procesmanagement, monitoring/benchmarking, business intelligence | 3 | max. € 250.000 | |
10 | 9 | Financiële en imagorisico's op door gemeente gesubsidieerde instellingen | Frequent toepassen audits, analyse P&C voortgangsrapportages van instellingen | 3 | max. € 400.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. | Risico | Maatregelen/Opmerkingen | Klasse | Financieel gevolg | |
1 | 10 | Arbeidsongeschiktheid van collegelid en/of -leden | Geaccepteerd risico. bewuste afweging om dit risico op te nemen in plaats van kostbare verzekeringen | 1 | max. € 1.287.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kwantiteit | Referentiebeelden | Kansklasse | Toelichting kansklasse |
1 | 10% | 0 of 1 keer per 10 jaar | 1 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het onwaarschijnlijk is dat deze zich in de komende jaren voordoen. |
2 | 30% | 1 keer per 5 – 10 jaar | 2 | Deze klasse hanteren we voor risico’s waarvan het niet waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar voordoen. |
3 | 50% | 1 keer per 2 – 5 jaar | 3 | Deze klasse hanteren we voor risico’s die zich in het komende jaar wel maar ook niet kunnen voordoen. |
4 | 70% | 1 keer per 1 – 2 jaar | 4 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar zullen voordoen. |
5 | 90% | 1 keer per jaar of meer | 5 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het zeer waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar gaan voordoen. |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
1 | Percentage | Bedrag |
2 | 5% | € 2.631.300 |
3 | 25% | € 3.400.200 |
4 | 50% | € 4.098.700 |
5 | 75% | € 4.944.200 |
6 | 90% | € 5.926.000 |
7 | 95% | € 6.545.900 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | > 2,0 | Uitstekend |
3 | B | 1,4 – 2,0 | Ruim voldoende |
4 | C | 1,0 – 1,4 | Voldoende |
5 | D | 0,8 – 1,0 | Matig |
6 | E | 0,6 – 0,8 | Onvoldoende |
7 | F | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | Jaarrekening 2018 | Begroting* 2019 | Begroting 2020 |
1 | Netto schuldquote | 26% | 44% | 26% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd | 25% | 44% | 25% |
3 | Solvabiliteitsratio | 39% | 38% | 40% |
4 | Grondexploitatie | 12% | 0% | -11% |
5 | Structurele exploitatieruimte | 1,04% | -0,19% | 0,10% |
6 | Belastingcapaciteit | 92% | 91% | 94% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | Netto schuldquote | <90% | 90-130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd | <90% | 90-130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% |
4 | Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% |
5 | Structurele exploitatieruimte | >0% | 0% | <0% |
6 | Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 100% 80% 60% 40% 20% 0% | 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Gerealiseerd Begroot Signaalgrens |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 60% 40% 20% 0% | 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Gerealiseerd Begroot Kritische grens |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 40% 30% 20% 10% 0% -10% | 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | -20% | Gerealiseerd Nog terug te verdienen Signaalwaarde Kritische grens |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 105% 100% 95% 90% 85% 80% 75% 2014 | 94,0% 90,0% 82,0% 91,1% 91,8% 90,8% 94,3% 94,7% 95% 96% |
1 | ||
2 | ||
3 | 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Gemiddelde woonlasten gemeente Ridderkerk Woonlasten landelijk gemiddelde |