Naam | Albrandswaard |
---|---|
Code | 613 |
Provincie | Zuid-Holland |
Inwonertal | 25218 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aangesproken worden voor garantstellingen. | 75.0 | 2500000.0 | 1875000.0 |
Sociaal domein | 3D risico Albrandswaard in GR BAR | 100.0 | 1484054.0 | 1484054.0 |
Personeel | Risico's taakuitvoering BAR (Bedrijfsvoering). | 100.0 | 502371.0 | 502371.0 |
Belasting | Naheffing van BTW na controle door de fiscus. | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Informatieveiligheid | Risico invoering Wet meldplicht datalekken, regelgeving AVG. | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheid, imagoschade, juridische claims Bestuur gemeente Albrandswaard. Aangesproken worden voor bestuurshandelen en besluitvorming in het algemeen. | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
Grondexploitatie | Reserve grondbedrijf (MPO) is niet toereikend. | 30.0 | 500000.0 | 150000.0 |
Bodemsanering | De gemeente moet een deel van de (grond)saneringskosten zelf dragen van bekende en onbekende saneringen. | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering gemeentefonds wordt lopende het begrotingsjaar lager i.c.m. koppeling rijksuitgaven en verwerking aanvullende kortingen. | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
GR / Verbonden partijen | Begrotingstekorten zwembad vanwege diverse onzekerheden. | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 | ||
2 | ||
3 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's | ||||||
1 | Nr. | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans Financieel gevolg Invloed | ||
2 | R1240 Aangesproken worden | voor garantstellingen. | geld - Faillissementen instellingen/verenigingen etc, waarvoor de gemeente Albrandswaard garant staat., Tijd - Ambtelijke inzet in uren. | Tijdige signalering (rapportages) en sturing (overleg met betrokken partijen). | 75% max.€ 2.500.000 | 31,82% | |
3 | R1401 3D risico Albrandswaard | in GRBAR. | Geld - Opgenomen risico's 3D's in GR BAR. | Continue sturing op processen. | BAR risico 100% | max.€ 1.484.054 | 25,33% |
4 | R532 | Risico's taakuitvoering BAR (Bedrijfsvoering). | Geld - (Tijdelijk)extra kosten/uren/inhuur personeel. | Sturing op HRM. | BAR risico 100% | max.€ 502.371 | 17,11% |
5 | R1414 Naheffing van BTW na | controle door de fiscus. | Geld. | Naleving beleidsregels. | 50% max.€ 1.000.000 | 8,51% | |
6 | R1440 Risico invoering Wet | meldplicht datalekken, regelgeving AVG. | Geld - financieel, juridische aansprakelijkheid. | Goede implementatie Wetgeving. | 30% max.€ 1.000.000 | 5,14% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | R1441 Reserve grondbedrijf | (MPO) is niet toereikend. | Geld – Bijstorting door tekort in betreffende exploitatiejaar. | Sturing m.b.v. MPOt. | 30% max.€ 500.000 | 2,58% | |
1 | R1226 De gemeente moet een | deel van de (grond)saneringskosten zelf dragen van bekende en onbekende saneringen. | Geld - Onvoorziene uitgaven. | Gedegen vooronderzoek. | 30% max.€ 250.000 | 1,27% | |
2 | R501 | Algemene Uitkering gemeentefonds wordt lopende het begrotingsjaar lager i.c.m. koppeling rijksuitgaven en verwerking aanvullende kortingen. | Geld - Indien rijksbezuinigingen niet gehaald worden, levert de koppeling minder op en komen er aanvullende kortingen. | Projectstructuur en proces. | 30% max.€ 250.000 | 1,26% | |
3 | R1437 Begrotingstekorten | zwembad vanwege diverse onzekerheden. | Geld. | Onderzoek alternatieven. | 70% max.€ 100.000 | 1,03% | |
4 | R1438 Aansprakelijkheid, | imagoschade, juridische claims Bestuur gemeente Albrandswaard. Aangesproken worden voor bestuurshandelen en besluitvorming in het algemeen. | Geld. | Interne controle op orde. | 50% max.€ 100.000 | 0,85% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kwantiteit | Referentiebeelden | Kans klasse | Toelichting kansklasse |
1 | 10% | < 0 of 1 keer per 10 jaar | 1 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het onwaarschijnlijk is dat deze zich in de komende jaren voordoen. |
2 | 30% | 1 keer per 5-10 jaar | 2 | Deze klasse hanteren we voor risico’s waarvan het niet waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar voordoen. |
3 | 50% | 1 keer per 2-5 jaar | 3 | Deze klasse hanteren we voor risico’s die zich in het komende jaar wel maar ook niet kunnen voordoen. |
4 | 70% | 1 keer per 1-2 jaar | 4 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar zullen voordoen. |
5 | 90% | 1 keer per jaar of > | 5 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het zeer waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar gaan voordoen. |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | |||
1 | |||
2 | |||
3 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
1 | Percentage | Bedrag |
2 | 10% | € 1.602.600 |
3 | 25% | € 2.132.316 |
4 | 50% | € 2.882.914 |
5 | 75% | € 3.691.230 |
6 | 90% | € 4.349.795 |
7 | 95% | € 4.706.977 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Project | Risico's (gewogen en gesaldeerd) | Risico's (gewogen en gesaldeerd) | Verschil | Op te vangen in grondexploi- tatie | Niet op te vangen in grondexploitatie |
1 | A | B | C=B-A | D | E=D-B | |
2 | Verliesgevend | |||||
3 | Centrum Ontwikkeling Poortugaal Emmastraat | -75.000 | -85.000 | -10.000 | - | -85.000 |
4 | Spui | -89.000 | -258.000 | -169.000 | - | -258.000 |
5 | Portland | - | -48.000 | -48.000 | - | -48.000 |
6 | Af te sluiten | - | - | - | ||
7 | De smaak van Poortugaal | -6.000 | - | 6.000 | - | - |
8 | Subtotaal | -170.000 | -391.000 | -221.000 | - | -391.000 |
9 | ||||||
10 | Winstgevend | - | - | - | ||
11 | Polder Albrandswaard | -205.000 | -200.000 | 5.000 | 105.000 | -95.000 |
12 | Binnenland | -534.000 | -534.000 | - | 75.000 | -459.000 |
13 | Overhoeken III | -319.000 | -224.000 | 95.000 | 274.000 | - |
14 | Subtotaal | -1.058.000 | -958.000 | 100.000 | 454.000 | -554.000 |
15 | V | |||||
16 | Totaal | -1.228.000 | -1.349.000 | -121.000 | 454.000 | -945.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | ||||||
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | abel 3: Beschikbare weerstandscapaciteit per 1 januari 2018 | |
1 | Weerstandsonderdelen | Huidige capaciteit |
2 | Algemene reserve | € 8.007.000 |
3 | Reserve MPO | € 1.833.000 |
4 | Reserve sociaal deelfonds | € 1.574.600 |
5 | Beschikbare weerstandscapaciteit | T € 11.414.600 |
0 | |
---|---|
0 | Weerstandscapaciteit : Algemene reserve Reserve MPO Reserve Sociaal domein |
1 |
0 | |
---|---|
0 | Risico's: Bedrijfsproces Financieel Imago / politiek Informatie / strategie Juridisch / Aansprakelijkheid Letsel / Veiligheid Materieel Milieu Personeel / Arbo Product |
1 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | T abel 4: Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | matig |
6 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
7 | F | <0.6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Omschrijving JaarrekeBegroting Begroting Begroting Begroting Begroting ning 2016 2017 2018 2019 2020 2021 | |
1 | Netto schuldquote Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen Solvabiliteitsratio Grondexploitatie Structurele exploitatieruimte Belastingcapaciteit | 74% 96% 66% 60% 63% 56% 67% 89% 59% 54% 56% 49% 23% 22% 25% 26% 27% 28% 21% 19% 4% 0% 0% 0% |
2 | 0,60% -0,34% 0,24% 0,24% 0,87% 1,21% 98% 114% 119% 121% 123% 125% | |
3 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Signaleringstabel: | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | Netto schuldquote | <90% | 90-130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd | <90% | 90-130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% |
4 | Structurele exploitatieruimte begroting | >0% | 0% | <0% |
5 | Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% |
6 | Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 120% 100% 80% 60% 40% 20% 0% | Schuldquote- gerealiseerd t/m 2016 Schuldquote - begroting 2018 Schuldquote - signaalgrens 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | 3D risico Albrandswaard in GR-BAR. | None | None | 1698112.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico's taakuitvoering GR-BAR. | None | None | 698147.0 |
Kapitaalgoederen | Bijdrage aan het ondergronds brengen van hoogspanningsleiding/ elektriciteitskabels conform Rijksregeling. | None | None | 900000.0 |
Informatieveiligheid | Risico invoering wet meldplicht datalekken, regelgeving AVG. | None | None | 1000000.0 |
Overig | Oplopende kosten in (wegen)bouwsector door stijgende conjunctuur(schaarste) | None | None | 250000.0 |
Grondexploitatie | Reserve grondbedrijf (MPO) is niet toereikend | None | None | 1000000.0 |
GR / Verbonden partijen | Aangesproken worden voor garantstellingen. | None | None | 250000.0 |
Personeel | Aftreden wethouder(s) en/of (tussentijdse) collegewisseling | None | None | 250000.0 |
Bodemsanering | De gemeente moet een deel van de (grond)saneringskosten zelf dragen van bekende en onbekende saneringen | None | None | 250000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering gemeentefonds wordt lopende het begrotingsjaar lager i.c.m. koppeling rijksuitgaven en aanvullende kortingen | None | None | 250000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's | ||||||
1 | Risico nr. | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
2 | R1401 | 3D risico Albrandswaard in GR-BAR. | Geld - Opgenomen risico's 3D's in GR-BAR. | Continue sturing op processen. | 100% (BAR) | max.€ 1.698.112 | 32.50% |
3 | R532 | Risico's taakuitvoering GR-BAR. | Geld - (Tijdelijk)extra (frictie)kosten/uren/ inhuur personeel. | Risicobewust handelen binnen BAR. | 100% (BAR) | max.€ 698.147 | 26.64% |
4 | R1444 | Bijdrage aan het ondergronds brengen van hoogspanningsleiding/ elektriciteitskabels conform Rijksregeling. | Geld – Maximale bijdrage van de gemeente is € 900.000 | Geen. | 70% | Max. € 900.000 | 16.91% |
5 | R1440 | Risico invoering wet meldplicht datalekken, regelgeving AVG. | Geld - financieel, juridische aansprakelijkheid. | Goede implementatie Wetgeving. | 30% | max.€ 1.000.000 | 5.75% |
6 | R1442 | Oplopende kosten in (wegen)bouwsector door stijgende conjunctuur(schaarste). | Geld. | Rekening houden met onvoorziene extra kosten bij ramingen en offertes. | 50% | Max. € 250.000 | 2.38% |
7 | R1441 | Reserve grondbedrijf (MPO) is niet toereikend. | Geld - Bijstorting uit Algemene reserve door tekort in exploitatiejaar. | Sturing m.b.v. MPO-t. | 10% | max.€ 1.000.000 | 1.86% |
8 | R1240 | Aangesproken worden voor garantstellingen. | Tijd - Ambtelijke inzet in uren; Geld - Faillissementen instellingen/verenigingen etc, waarvoor de gemeente Albrandswaard garant staat. | Tijdige signalering (rapportages) en sturing (overleg met betrokken partijen). | 30% | max.€ 250.000 | 1.44% |
9 | R519 | Aftreden wethouder(s) en/of (tussentijdse) collegewisseling. | Geld – (langdurige wachtgeldverplichting. | Geen. | 30% | Max. € 250.000 | 1.44% |
10 | R1226 | De gemeente moet een deel van de (grond)saneringskosten zelf dragen van bekende en onbekende saneringen. | Geld - onvoorziene uitgaven. | Gedegen (voor) onderzoek. | 30% | max.€ 250.000 | 1.44% |
11 | R501 | Algemene Uitkering gemeentefonds wordt lopende het begrotingsjaar lager i.c.m. koppeling rijksuitgaven en aanvullende kortingen. | Geld - Indien Rijksbezuinigingen niet gehaald worden, levert de koppeling minder op en komen er aanvullende kortingen. | Projectstructuur en proces. | 30% | max.€ 250.000 | 1.44% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kwantiteit | Referentiebeelden | Kans klasse | Toelichting kansklasse |
1 | 10% | < 0 of 1 keer per 10 jaar | 1 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het onwaarschijnlijk is dat deze zich in de komende jaren voordoen. |
2 | 30% | 1 keer per 5-10 jaar | 2 | Deze klasse hanteren we voor risico’s waarvan het niet waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar voordoen. |
3 | 50% | 1 keer per 2-5 jaar | 3 | Deze klasse hanteren we voor risico’s die zich in het komende jaar wel maar ook niet kunnen voordoen. |
4 | 70% | 1 keer per 1-2 jaar | 4 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar zullen voordoen. |
5 | 90% | 1 keer per jaar of > | 5 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het zeer waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar gaan voordoen. |
0 | |
---|---|
0 | |
1 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | |||
1 | |||
2 | |||
3 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
1 | Percentage | Bedrag |
2 | 10% | € 1.690.315 |
3 | 25% | € 2.112.890 |
4 | 50% | € 2.601.409 |
5 | 75% | € 3.116.775 |
6 | 90% | € 3.552.122 |
7 | 95% | € 3.815.086 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | ||||||
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
6 | ||||||
7 | ||||||
8 | ||||||
9 | ||||||
10 | ||||||
11 | ||||||
12 | ||||||
13 | ||||||
14 | ||||||
15 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | ||||||
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 3: Beschikbare weerstandscapaciteit | |
1 | Weerstandsonderdelen | Huidige capaciteit |
2 | Algemene reserve | € 8.109.600 |
3 | Reserve MPO | € 1.269.700 |
4 | Reserve sociaal deelfonds | € 1.886.100 |
5 | Beschikbare weerstandscapaciteit | € 11.265.400 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | |||
1 | Weerstandscapaciteit : Algemene reserve Reserve MPO Reserve Sociaal domein |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | |||
1 | Risico's: Bedrijfsproces Financieel Imago / politiek Informatie / strategie Juridisch / Aansprakelijkheid Letsel / Veiligheid Materieel Milieu Personeel / Arbo Product |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel 4: Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | matig |
6 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
7 | F | <0.6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | OmschrijvingJaarreke-Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting ning 201720182019202020212022 | |
1 | Netto schuldquoteNetto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningenSolvabiliteitsratioGrondexploitatieStructurele exploitatieruimteBelastingcapaciteit | 85%66%70%76%79%72%81%59%64%69%72%65% |
2 | 24%25%23%23%24%25%25%4%-4%-1%0%0% | |
3 | -2,03%0,24%0,56%0,88%1,86%2,18%119%119%118%118%118%118% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Signaleringstabel: | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | Netto schuldquote | <90% | 90-130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd | <90% | 90-130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% |
4 | Structurele exploitatieruimte begroting | >0% | 0% | <0% |
5 | Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% |
6 | Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 100%90%80%70%60%50%40%30% | Schuldquote- gerealiseerd t/m2017Schuldquote - begrootSchuldquote - signaalgrens201420152016201720182019202020212022 |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 70%60%50%40%30%20%10% | Solvabiliteit - gerealiseerd t/m2017Solvabiliteit - begrootSolvabiliteit - kritische grens201420152016201720182019202020212022 |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 35%30%25%20%15%10%5%0% | Gerealiseerde grondpositiesNog terug te verdienengrondpositiesSignaalgrensgrondexploitaties201420152016201720182019202020212022 |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 130,00%125,00%120,00%115,00%110,00%105,00%100,00%95,00%90,00%2014 | 124,09%116,44%98,14%119,00%118,5%117,6%117,6%117,6%118%Gemiddelde woonlastengemeente AlbrandswaardWoonlasten landelijkgemiddelde |
1 | ||
2 | 20152016201720182019202020212022 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Personeel | Risico's taakuitvoering GR-BAR. | 100.0 | 748424.0 | 748424.0 |
Kapitaalgoederen | Bijdrage aan het ondergronds brengen van hoogspanningsleiding/ elektriciteitskabels conform Rijksregeling. | 70.0 | 900000.0 | 630000.0 |
Sociaal domein | 3D risico Albrandswaard in GR-BAR. | 100.0 | 850000.0 | 850000.0 |
Grondexploitatie | Reserve grondbedrijf (MPO) is niet toereikend. | 30.0 | 2000000.0 | 600000.0 |
Gemeentefonds | Algemene Uitkering gemeentefonds wordt lopende het begrotingsjaar lager i.c.m. koppeling rijksuitgaven en aanvullende kortingen. | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Grondexploitatie | Oplopende kosten in (wegen)bouwsector door stijgende conjunctuur(schaarste). | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Informatieveiligheid | Risico invoering wet meldplicht datalekken, regelgeving AVG. | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
Belasting | Naheffing van BTW/Rente na controle aangiften fiscus. | 30.0 | 1000000.0 | 300000.0 |
GR / Verbonden partijen | Begrotingstekorten in gemeenschappelijke regelingen waardoor de gemeente financieel moet bijspringen. | 30.0 | 500000.0 | 150000.0 |
Bodemsanering | De gemeente moet een deel van de (grond)saneringskosten zelf dragen van bekende en onbekende saneringen. | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | |||
1 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's | ||||||
1 | Risico nr. | Risico | Gevolgen | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
2 | R532 | Risico's taakuitvoering GRBAR. | Geld - (Tijdelijk)extra (frictie)kosten/uren/ inhuur personeel. | Risicobewust handelen binnen BAR. | 100% (BAR) | Max.€ 748.424 | 23,68% |
3 | R1444 | Bijdrage aan het ondergronds brengen van hoogspanningsleiding/ elektriciteitskabels conform Rijksregeling. | Geld – Maximale bijdrage van de gemeente is € 900.000 | Geen. | 70% | Max. € 900.000 | 14,02% |
4 | R1401 | 3D risico Albrandswaard in GR-BAR. | Geld - Opgenomen risico's 3D's in GR-BAR. | Continue sturing op processen. | 100% (BAR) | Max.€ 850.000 | 13,47% |
5 | R1441 | Reserve grondbedrijf (MPO) is niet toereikend. | Geld - Bijstorting uit Algemene reserve door tekort in exploitatiejaar. | Sturing m.b.v. MPO-t. | 30% | Max.€ 2.000.000 | 9,46% |
6 | R501 | Algemene Uitkering gemeentefonds wordt lopende het begrotingsjaar lager i.c.m. koppeling rijksuitgaven en aanvullende kortingen. | Geld - Indien Rijksbezuinigingen niet gehaald worden, levert de koppeling minder op en komen er aanvullende kortingen. | Projectstructuur en proces. | 50% | Max.€ 1.000.000 | 7,95% |
7 | R1442 | Oplopende kosten in (wegen)bouwsector door stijgende conjunctuur(schaarste). | Geld. | Rekening houden met onvoorziene extra kosten bij ramingen en offertes. | 50% | Max. € 1.000.000 | 7,83% |
8 | R1440 | Risico invoering wet meldplicht datalekken, regelgeving AVG. | Geld - financieel, juridische aansprakelijkheid. | Goede implementatie Wetgeving. | 30% | Max.€ 1.000.000 | 4,79% |
9 | R1414 | Naheffing van BTW/Rente na controle aangiften fiscus. | Geld – financieel. | Goede administratie, maar vooral communicatie met GR BAR en fiscus. | 30% | Max. € 1.000.000 | 4,72% |
10 | R385 | Begrotingstekorten in gemeenschappelijke regelingen waardoor de | Geld – financieel. | Goede sturing op GR’en. | 30% | Max. € 500.000 | 2,39% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | gemeente financieel moet bijspringen. | ||||||
1 | R1226 | De gemeente moet een deel van de (grond)saneringskosten zelf dragen van bekende en onbekende saneringen. | Geld - onvoorziene uitgaven. | Gedegen (voor) onderzoek. | 30% | Max.€ 250.000 | 1,19% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Kwantiteit | Referentiebeelden | Kans klasse | Toelichting kansklasse |
1 | 10% | < 0 of 1 keer per 10 jaar | 1 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het onwaarschijnlijk is dat deze zich in de komende jaren voordoen. |
2 | 30% | 1 keer per 5-10 jaar | 2 | Deze klasse hanteren we voor risico’s waarvan het niet waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar voordoen. |
3 | 50% | 1 keer per 2-5 jaar | 3 | Deze klasse hanteren we voor risico’s die zich in het komende jaar wel maar ook niet kunnen voordoen. |
4 | 70% | 1 keer per 1-2 jaar | 4 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar zullen voordoen. |
5 | 90% | 1 keer per jaar of > | 5 | Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het zeer waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar gaan voordoen. |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | |||
1 | |||
2 | |||
3 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
1 | Percentage | Bedrag |
2 | 10% | € 2.005.072 |
3 | 25% | € 2.473.787 |
4 | 50% | € 3.065.300 |
5 | 75% | € 3.754.944 |
6 | 90% | € 4.449.402 |
7 | 95% | € 4.887.893 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | ||||||||
1 | ||||||||
2 | ||||||||
3 | ||||||||
4 | ||||||||
5 | ||||||||
6 | ||||||||
7 | ||||||||
8 | ||||||||
9 | ||||||||
10 | ||||||||
11 | ||||||||
12 | ||||||||
13 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | ||||||
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Tabel 3: Beschikbare weerstandscapaciteit per 1 januari 2020 | |
1 | Weerstandsonderdelen | Huidige capaciteit |
2 | Algemene reserve | € 7.983.700 |
3 | Reserve MPO | € 1.091.700 |
4 | Reserve sociaal deelfonds | € 1.301.600 |
5 | Beschikbare weerstandscapaciteit | € 10.377.000 |
0 | |
---|---|
0 | Weerstandscapaciteit : Algemene reserve Reserve MPO Reserve Sociaal domein |
0 | |
---|---|
0 | Risico's: Bedrijfsproces Financieel Imago / politiek Informatie / strategie Juridisch / Aansprakelijkheid Letsel / Veiligheid Materieel Milieu Personeel / Arbo Product |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Tabel 4: Weerstandsnorm | ||
1 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
2 | A | >2.0 | uitstekend |
3 | B | 1.4-2.0 | ruim voldoende |
4 | C | 1.0-1.4 | voldoende |
5 | D | 0.8-1.0 | matig |
6 | E | 0.6-0.8 | onvoldoende |
7 | F | <0.6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Omschrijving JaarrekeBegroting Begroting Begroting Begroting Begroting ning 2018 2019 2020 2021 2022 2023 | |
1 | Netto schuldquote Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen Solvabiliteitsratio Grondexploitatie Structurele exploitatieruimte Belastingcapaciteit | 81% 70% 96% 87% 94% 88% 74% 64% 90% 81% 88% 82% |
2 | 21% 23% 18% 19% 21% 21% | |
3 | 17% -4% 10% 0% 1% 0% 0,78% 0,56% -0,74% -0,53% 1,22% 3,50% | |
4 | 122% 118% 121% 121% 121% 121% |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Signaleringstabel: | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
1 | Netto schuldquote | <90% | 90-130% | >130% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd | <90% | 90-130% | >130% |
3 | Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% |
4 | Structurele exploitatieruimte begroting | >0% | 0% | <0% |
5 | Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% |
6 | Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 |