Naam | Hulst |
---|---|
Code | 677 |
Provincie | Zeeland |
Inwonertal | 27472 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Daling gemeentefondsuitkering | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Kapitaalgoederen | Ontbreken voorziening renovatie gemeentelijke sportaccommodaties | None | None | 200000.0 |
Overig | Aanspraken op collectief vervoer | None | None | 250000.0 |
GR / Verbonden partijen | Perkpolder | 25.0 | 24000000.0 | 6000000.0 |
GR / Verbonden partijen | De Statie | 25.0 | 800000.0 | 200000.0 |
Overig | Hogeweg V | None | None | 100000.0 |
GR / Verbonden partijen | Borgstellingen/garanties | 1.0 | 78000000.0 | 780000.0 |
Kapitaalgoederen | Kapitaalgoederen | 10.0 | 10000000.0 | 1000000.0 |
Belasting | Precariobelasting | 25.0 | 2200000.0 | 550000.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg | None | None | 1500000.0 |
Overig | Overige risico’s | None | None | 450000.0 |
Risico | Financieel gevolg (€) | |
1 | Daling gemeentefondsuitkering
Aangezien we al een redelijke mate van krimp in de uitkeringsmaatstaven hebben verwerkt en er een stabilisering lijkt plaats te vinden momenteel, gaan we ervan uit dat dit risico beperkt zal zijn. De effecten van de invoering van de objectieve verdeelmodellen zijn reeds bekend en verwerkt. Er blijft nog wel een risico van de ontwikkeling van de verdeelmaatstaven in de objectieve verdeelmodellen. Daarnaast blijft het risico van de ontwikkeling van het accres en het gebruik van de BCF. Tevens wordt er nieuw onderzoek gedaan naar het verdeelstelsel. De ontwikkelingen van nieuwe taakmutaties, de evaluatie van de normering gemeentefonds en de ontwikkeling van het accres zullen sterk afhankelijk zijn van de resultaten van het nieuwe regeerakkoord. Gezien de positieve ontwikkeling van de economie verwachten we echter geen grote negatieve effecten. Een eventuele herverdeling zou wel een negatief effect kunnen hebben. | 250.000 |
2 | Ontbreken voorziening renovatie gemeentelijke sportaccommodaties | 200.000 |
3 | Aanspraken op collectief vervoer | 250.000 |
4 | Perkpolder | 6.000.000 |
5 | De Statie | 200.000 |
6 | Hogeweg V | 100.000 |
7 | Borgstellingen/garanties | 780.000 |
8 | Kapitaalgoederen | 1.000.000 |
9 | Precariobelasting | 550.000 |
10 | Jeugdzorg | 1.500.000 |
11 | Overige risico’s. | 450.000 |
Totaal | 11.280.000 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | Begroting 2019 | Realisatie 2017 |
---|---|---|
Vermogenssfeer: | ||
a. Algemene Reserve | 6.489 | 6.348 |
b. Bestemmingsreserves | 0 | 0 |
c. Stille reserves | ||
Totale weerstandscapaciteit uit vermogen | 10.038 | 11.392 |
Exploitatiesfeer: | ||
a. Onbenutte belastingcapaciteit | ||
- OZB | 2.155 | 2.102 |
- Rioolrecht | ||
- Afvalstoffenheffing | ||
- Overige leges en rechten | ||
b. Onvoorzien | 140 | |
c. Begrotingsoverschot | 104 | 616 |
Totale weerstandscapaciteit uit exploitatie | 2.399 | 2.718 |
Totale weerstandscapaciteit | 12.437 | 14.110 |
Nr | Onderdeel | Rek. 2017 | Begr. 2018 | Begr. 2019 | Mjr. 2020 | Mjr. 2021 | Mjr. 2022 |
1. | Netto schuldquote: | ||||||
1a. | Netto schuldquote | 62,48% | 73,52% | 79,85% | 72,71% | 65,32% | 57,45% |
1b. | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen | 60,96% | 71,50% | 78,32% | 71,19% | 63,82% | 55,96% |
2. | Solvabiliteitsrisico | 24% | 20% | 17% | 18% | 19% | 21% |
3. | Structurele exploitatie ruimte | 0,58% | 0,00% | -1,99% | -1,04% | -0,71% | 0,13% |
4. | Grondexploitatie | 10,92% | 14,50% | 12,52% | 10,80% | 9,14% | 7,50% |
5. | Belastingcapaciteit | 103,60% | 103,18% | 108,88% | 109,71% | 110,54% | 111,37% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Daling gemeentefondsuitkering | None | None | 200000.0 |
Kapitaalgoederen | Ontbreken voorziening renovatie gemeentelijke sportaccommodaties | None | None | 200000.0 |
Sociaal domein | Aanspraken op collectief vervoer | None | None | 250000.0 |
GR / Verbonden partijen | Perkpolder | None | None | 6000000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschade | None | None | 300000.0 |
GR / Verbonden partijen | De Statie | None | None | 200000.0 |
GR / Verbonden partijen | Hogeweg V | None | None | 100000.0 |
GR / Verbonden partijen | Borgstellingen / garanties | None | None | 200000.0 |
Kapitaalgoederen | Kapitaalgoederen | None | None | 500000.0 |
Belasting | Precariobelasting | None | None | 1375000.0 |
Sociaal domein | Jeugdzorg | None | None | 1500000.0 |
Sociaal domein | Overige risico's | None | None | 250000.0 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit | Begroting 2020 | Realisatie 2018 |
1 | Vermogenssfeer: | ||
2 | a. Algemene Reserve | 7.511 | 6.493 |
3 | b. Bestemmingsreserves | ||
4 | - ten behoeve van egalisatie van tarieven | 0 | 0 |
5 | - overige bestemmingsreserve | 2.128 | 3.983 |
6 | c. Stille reserves | ||
7 | Totale weerstandscapaciteit uit vermogen | 9.639 | 10.476 |
8 | Exploitatiesfeer: | ||
9 | a. Onbenutte belastingcapaciteit | ||
10 | - OZB | 2.020 | 2.155 |
11 | - Rioolrecht | ||
12 | - Afvalstoffenheffing | ||
13 | - Overige leges en rechten | ||
14 | b. Onvoorzien | 90 | |
15 | c. Begrotings-/rekeningoverschot | 11 | 1.968 |
16 | Totale weerstandscapaciteit uit exploitatie | 2.121 | 4.123 |
17 | Totale weerstandscapaciteit | 11.760 | 14.599 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Berekening onbenutte belastingcapaciteit | (afgeronde bedragen) |
1 | redelijk peil OZB 2020* | 0,001853 |
2 | PEW= OZB-percentage eigenaar woning | 0,001126 |
3 | PGNW= OZB-percentage gebruiker niet-woning | 0,001688 |
4 | PENW=OZB-percentage eigenaar niet-woning | 0,002018 |
5 | WW= waarde woningen | € 2.807.344.000 |
6 | WNWG= waarde niet-woningen gebruikers | € 351.662.000 |
7 | WNWE= waarde niet-woningen eigenaren | € 478.013.000 |
8 | Gemeente Hulst | 0,001298 |
9 | redelijk peil OZB 2020* | 0,001853 |
10 | verschil redelijk peil 2020 en tarief Gemeente Hulst | 0,000555 |
11 | verschil uitgewerkt op alleen woningen | € 1.559.000,00 |
12 | verschil uitgewerkt op woningen en niet woningen | € 461.000,00 |
13 | onbenutte belastingcapaciteit 2020 | € 2.020.000 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Nr. Risico | Financieel gevolg | |
1 | 1 | Daling gemeentefondsuitkering De omvang van de uitkering wordt bepaald door de mutatie van budgetten voor de uitvoering van taken en door een aantal algemene ontwikkelingen die geen directe relatie hebben met uit te voeren taken. Dit leidt tot 2 soorten risico's zijn: 1. De budgetten voor uitvoering van nieuwe taken zijn ontoereikend of de onttrekkingen aan het gemeentefonds zijn hoger dan de uitgaven waarop bezuinigd kan worden. 2. De algemene ontwikkelingen leiden tot een daling van het gemeentefonds. Deze algemene ontwikkelingen bestaan uit de ontwikkeling van het accres, discrepantie tussen ontwikkeling uitkeringsmaatstaven landelijk en lokaal en een gestegen gebruik van het BTW compensatiefonds (waardoor een verrekening met het gemeentefonds plaatsvindt). In de begroting 2020 is nog geen rekening gehouden met de positieve effecten die uit de septembercirculaire voortvloeien. Wij verwachten nl. dat deze in de meicirculaire weer (gedeeltelijk) zullen worden teruggedraaid vanwegen de volgende redenen: - De verwachting is dat de kabinetsplannen met enige vertraging tot uitvoering zullen komen waardoor het voordeel in 2020 waarschijnlijk zal worden doorgeschoven. - In 2021 wordt een nieuw verdeelsysteem in gebruik genomen voor zowel het Sociaal Domein als voor de overige clusters. De verwachting is dat er weer een verschuiving van gemeentefondsmiddelen naar de grotere gemeenten zal plaatsvinden, wat voor Hulst waarschijnlijk nadelig zal uitpakken. - De berekening van de uitkering voor 2021 e.v. vindt plaats op basis van constante prijzen. Dat betekent dat er ruimte gereserveerd wordt voor loon- en prijsstijgingen van ongeveer € 650.000,-. Dit is minder dan 1% van de totale uitgaven, en dus waarschijnlijk onvoldoende om de stijging van lonen en prijzen in de komende jaren op te vangen. - De verwachting is dat ook het beroep op het BTW Compensatiefonds zal toenemen. Hierdoor zal de ruimte onder het BCF plafond in de komende jaren naar verwachting volledig worden verbruikt of zelfs overschreden. Het laatste zal tot een onttrekking aan het gemeentefonds leiden. - De extra middelen ten behoeve van Jeugdzorg ad. € 340.000 zijn structureel opgenomen. Dit is een risico aangezien er nog geen besluitvorming over heeft plaatsgevonden. Het risico schatten we in op € 200.000 | € 200.000 |
2 | 2 | Ontbreken voorziening renovatie gemeentelijke sportaccommodaties Door het ontbreken van een voorziening ten behoeve van het onderhoud van de gemeentelijke sportaccommodaties wordt op termijn een financieel risico gelopen. Wel wordt middels duurzaam financieel beleid vrijvallende middelen gereserveerd. | € 200.000 |
3 | 3 | Aanspraken op collectief vervoer Het betreft een zogenaamde open – eind regeling. Dat wil zeggen diegene die er wettelijke recht op hebben kunnen zich hierop beroepen. Het risico is bepaald door de verstrekte vervoerspakketten (zones) in beeld te brengen en hierop in mindering te brengen de in de begroting opgenomen budgetten. Overigens verwachten we een stijging van de uitgaven. Dit als gevolg van verbreding van de doelgroep (Jeugdzorg) en stijgende kosten aan de hand van NEA-index. | € 250.000 |
4 | 4 | Perkpolder Bij raadsbesluit van 13 juli 2017 heeft de gemeente besloten om de aandelen van de Provincie Zeeland in Perkpolder Beheer B.V. over te nemen. Als gevolg hiervan wordt de gemeente 100% aandeelhouder van Perkpolder Beheer B.V. De gemeente heeft een extern bureau onderzoek laten voeren naar de risico’s in dit project voor de gemeente Hulst. Dit onderzoeksbureau heeft geoordeeld dat het reëel ingeschatte risico momenteel € 6.000.000 bedraagt. Een andere benadering is de kans * effect methode. Het maximale effect bedraagt op enig moment € 24.000.000, namelijk de totale omvang van de borgstelling. Wanneer we uitgaan van een slagingspercentage van 75%, resteert er 25% risico. | € 6.000.000 |
5 | 5 | Planschade Met de partij Reggestede loopt een juridisch geschil inzake een omgevingsvergunning nabij Life & Garden aan de Absdaalseweg. De gemeente heeft voor deze locatie een nieuw bestemmingsplan vastgesteld. Reggestede heeft naar aanleiding hiervan een planschadeverzoek ingediend ter hoogte van € 8.160.000. In het kader van de economische uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan is een planschaderisicoanalyse uitgevoerd. In september 2017 heeft de rechtbank de bezwaren van Reggestede ongegrond verklaard. De juridische procedures lopen nog. | € 300.000 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | 6 | De Statie In 2017 is er voor het project Life Style Village (herontwikkeling Morres-terrein) een herziening van het bestemmingsplan vastgesteld, een anterieure overeenkomst gesloten met De Mandemakers Groep (DMG) en een omgevingsvergunning voor de eerste fase verleend. Voor de verbindingszone tussen het Morres-terrein en de Absdaalseweg (het zogenaamde tussengebied) is de gemeente risicodrager. Voor het tussengebied zijn afspraken gemaakt in de anterieure overeenkomst met DMG en is een dekkingsreserve 'Ontwikkeling tussengebied LSV’ ingesteld van circa € 800.000,-, gebaseerd op plannen uit 2013 en eerder. Een substantieel deel van de dekkingsreserve is bedoeld voor het saneren van de bodem. Inmiddels is duidelijk dat de eerdere plannen in de huidige tijd niet meer realistisch en haalbaar zijn. Er wordt dan ook onderzocht of het gebied op een alternatieve manier ontwikkeld kan worden. Om die reden is het risico bijgesteld naar € 200.000,-, wat overeenkomt met 25% van de dekkingsreserve. Daarmee wordt gehandeld in dezelfde lijn als bij andere projecten. | € 200.000 |
1 | 7 | Hogeweg V Met Heijmans BV is contractueel overeengekomen om de resterende 13 ha grond van de gemeente uiterlijk 1 februari 2021 af te nemen. De koopprijs van de resterende 13 ha grond bedraagt € 2.166.667 exclusief BTW. Het risico bestaat dat binnen een periode van 10 jaar (na contractdatum) Heijmans de gronden niet afneemt, vanwege bijv. economische omstandigheden. En daarom schatten we een renteverlies in van circa 1 jaar. Gedurende de tussenliggende periode wordt per kwartaal een beschikbaarheidsvergoeding t.w.v. 4,619% van de boekwaarde. In 2017 is het bestemmingsplan Hogeweg V gewijzigd waarmee groot-logistieke bedrijven zich kunnen vestigen. Dit biedt nieuwe perspectieven om Hogeweg V tot ontwikkeling te doen brengen. | € 100.000 |
2 | 8 | Borgstellingen/garanties De gemeente staat borg voor leningen aangegaan door maatschappelijke instanties, bijvoorbeeld woningcorporaties e.d. Het saldo waarvoor eind 2018 borg gestaan wordt, is € 40.000.000 (exclusief borgstelling Perkpolder Beheer B.V en exclusief borgstelling via WSW). Daarnaast staat de gemeente garant voor de aflossing van (een deel van de ) leningen van instellingen aan particulieren. Deze vorm van garantiestelling is een voorloper van de huidige Nationale Hypotheek Garantie. Eind 2018 bedraagt de restant schuld waarover risico wordt gelopen € 650.000. In de loop van 2018 zijn geen aanvullende garanties versterkt. Het risico wordt ingeschat op 0,5%. Deze inschatting is verlaagd vanwege overname Den Dullaert en sanering van de financiering. De risico’s met betrekking tot de verstrekte borgstelling ten behoeve van het project Perkpolder zijn eerder afzonderlijk in deze inventarisatie opgenomen. | € 200.000 |
3 | 9 | Kapitaalgoederen In de paragraaf onderhoud Kapitaalgoederen wordt ingegaan op de noodzaak van onderhoud en beheer van kapitaalgoederen. Naast de gekende kapitaalgoederen als wegen, riolering, openbare verlichting benoemen we ook het onderhoud van de haven, archeologie en bodemsaneringen tot risico’s. We schatten dit risico in op 5% van het investeringsbedrag van circa € 10 miljoen volstaat. | € 500.000 |
4 | 10 | Precariobelasting De Hoge Raad heeft medio 2018 een uitspraak gedaan inzake de precariobelasting 2015. Deze uitspraak was in het nadeel van de gemeente. Hiermee had de gemeente geen rechtsmiddelen meer openstaan voor aanslag 2015 en is de aanslag verminderd. Ook voor de aanslagjaren 2016, 2017 en 2018 heeft de wederpartij bezwaar aangetekend. De verwachting is dat te wederpartij dit ook zal doen voor de aanslagjaren 2019 en 2020. Ondanks dat het college vooralsnog goede verwachting heeft voor deze aanslagjaren is gedurende 2018 een extra bedrag van € 309.000 gestort in de algemene reserve. Daarnaast is middels resultaatbestemming € 241.000 toegevoegd aan de algemene reserve ten behoeve van de precariobelasting. Het belang bedraagt afgerond € 2.750.000. Het risico wordt ingeschat op minder dan 50%. | € 1.375.000 |
5 | 11 | Jeugdzorg In het dekkingsplan wordt vanaf het jaar 2020 structureel € 250.000 aan ombuigingen opge-nomen. Het risico bestaat dat deze ombuigingen niet worden gerealiseerd. Dit zou beteke-nen dat in totaal (tot en met 2022) € 1.500.000 aan tekorten wordt gerealiseerd. De kans bestaat dat dit tekort ook groter is. Derhalve is € 1.500.000 integraal opgenomen als risico. | € 1.500.000 |
6 | 12 Overige risico’s | Algemeen | € 250.000 |
7 | Totaal | € 11.075.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Mjr. 2021 Mjr. 2022 Mjr. 2023 | ||||
1 | 1 Netto schuldquote | 62,92% | 79,85% | 69,34% | 60,13% | 54,50% | 49,08% | |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen | 61,48% | 78,32% | 68,06% | 58,86% | 53,23% | 47,81% | |
3 | 2 Sovabiliteitsratio | 22,00% | 17,00% | 18,00% | 20,00% | 22,00% | 24,00% | |
4 | 3 Structurele exploitatieruimte | 1,51% | -1,99% | -0,17% | 0,09% | 0,57% | 0,13% | |
5 | 4 Grondexploitatie | 8,30% | 12,52% | 3,52% | 0,67% | 0,67% | 0,67% | |
6 | 5 Belastingcapaciteit | 105,39% | 108,88% | 105,49% | 105,78% | 105,78% | 105,78% |