| Naam | Terneuzen | 
|---|---|
| Code | 715 | 
| Provincie | Zeeland | 
| Inwonertal | 54440 | 
2018
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag | 
|---|---|---|---|---|
| Belasting | Precariobelasting op kabels en leidingen | None | None | None | 
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Planschadeverzoeken | None | None | None | 
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkstelling Leisurecentrum | None | None | None | 
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkstelling speelkooi Othene | None | None | None | 
| Sociaal domein | Decentralisaties Sociaal Domein | None | None | None | 
| Belasting | Opbrengst waboleges | None | None | None | 
| Belasting | Onbenutte belastingcapaciteit | None | None | None | 
| Personeel | Loon- en prijsontwikkeling | None | None | None | 
| Gemeentefonds | Algemene Uitkering | None | None | None | 
| Dividend/Rente | Rente | None | None | None | 
| Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie | None | None | None | 
2019
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag | 
|---|---|---|---|---|
| Belasting | Precariobelasting op kabels en leidingen | None | None | None | 
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheidstelling | None | None | None | 
| Sociaal domein | Decentralisaties Sociaal Domein | None | None | None | 
| Belasting | Opbrengst waboleges | None | None | None | 
| Personeel | Loon- en prijsontwikkeling | None | None | None | 
| Gemeentefonds | Algemene uitkering | None | None | None | 
| Dividend/Rente | Rente | None | None | None | 
| Grondexploitatie | Bouwgrondexploitatie | None | None | None | 
Streefwaarden Provincie Zeeland m.b.t. kengetallen financiële positie  | ||||
|---|---|---|---|---|
Verplichte indicatoren  | Categorie A  | Categorie B  | Categorie C  | |
Netto schuldquote  | Zonder doorgeleend geld  | <90%  | 90-130%  | >130%  | 
met correctie doorgeleend geld  | <90%  | 90-130%  | >130%  | |
Solvabiliteitsratio  | >50%  | 20-50%  | <20%  | |
Grondexploitatie  | <20%  | 20-35%  | >35%  | |
Structurele exploitatieruimte  | Begroting >0%  | Begroting = 0  | Begroting <0%  | |
Belastingcapaciteit  | <95%  | 95-105%  | >105%  | 
Berekening vermogensruimte  | Bedrag  | 
|---|---|
Stand algemene reserve per 31-12-2017  | 12.903  | 
Te verwachten rekeningresultaten 2018-2022  | 6.442  | 
Geraamde dotaties/ onttrekkingen aan de algemene reserve  | 2.628  | 
Totale vrije vermogensruimte  | 21.973  | 
Berekening weerstandscapaciteit  | Bedrag  | 
|---|---|
Structurele weerstandscapaciteit (exploitatieruimte)  | |
Onbenutte belastingcapaciteit: - Rioolheffing                                                                                         | 504  | 
Stelpost voor onvoorziene uitgaven  | 250  | 
Subtotaal structureel  | 1.603  | 
Incidentele weerstandscapaciteit (exploitatieruimte)  | |
Vrij aanwendbare deel algemene reserve  | 21.973  | 
Stille reserves  | PM  | 
Subtotaal incidenteel  | |
Totale weerstandscapaciteit  | 23.576  | 
Kengetallen financiële positie gemeente Terneuzen  | |||||
|---|---|---|---|---|---|
Verplichte indicatoren  | 2019  | 2020  | 2021  | 2022  | |
Netto schuldquote  | Zonder doorgeleend geld  | 104,51%  | 101,97%  | 100,47%  | 97,68%  | 
met correctie doorgeleend geld  | 105,14%  | 102,58%  | 101,09%  | 98,30%  | |
Solvabiliteitsratio  | 19,42%  | 19,74%  | 19,55%  | 19,89%  | |
Grondexploitatie  | 5,86%  | 4,42%  | 3,13%  | 1,58%  | |
Structurele exploitatieruimte  | 0,57%  | 0,77%  | 0,21%  | 0,14%  | |
Belastingcapaciteit  | 99,20%  | 98,68%  | 98,16%  | 97,65%  | |
Eigen indicatoren  | |||||
Debtratio  | 80,58%  | 80,26%  | 80,45%  | 80,11%  | |
Netto schuld per inwoner  | €2.943  | €2.928  | €2.866  | €2.818  | 
Netto schuldquote  | Rek 2017  | Begr 2018  | Begr 2019  | Begr 2020  | Begr 2021  | Begr 2022  | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage  | 102,56%  | 
  | 104,51%  | 101,97%  | 100,47%  | 97,68%  | |
Categorie  | B  | B  | B  | B  | B  | B  | 
101,33%  | 
Gecorrigeerde NSQ  | Rek 2017  | Begr 2018  | Begr 2019  | Begr 2020  | Begr 2021  | Begr 2022  | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage  | 103,19%  | 101,97%  | 105,14%  | 102,58%  | 101,09%  | 98,30%  | 
Categorie  | B  | B  | B  | B  | B  | B  | 
Solvabiliteitsratio  | Rek 2017  | Begr 2018  | Begr 2019  | Begr 2020  | Begr 2021  | Begr 2022  | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage  | 19,09%  | 20,84%  | 19,42%  | 19,74%  | 19,55%  | 19,89%  | 
Categorie  | C  | C  | C  | C  | C  | C  | 
Grondexploitatie  | Rek 2017  | Begr 2018  | Begr 2019  | Begr 2020  | Begr 2021  | Begr 2022  | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage  | 6,91%  | 6,09%  | 5,86%  | 4,42%  | 3,13%  | 1,58%  | 
Categorie  | A  | A  | A  | A  | A  | A  | 
Structurele exploitatieruimte  | Rek 2017  | Begr 2018  | Begr 2019  | Begr 2020  | Begr 2021  | Begr 2022  | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage  | 3,10%  | 1,65%  | 0,57%  | 0,77%  | 0,21%  | 0,14%  | 
Categorie  | A  | A  | A  | A  | A  | A  | 
Belastingcapaciteit  | Rek 2017  | Begr 2018  | Begr 2019  | Begr 2020  | Begr 2021  | Begr 2022  | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage  | 99,82%  | 99,73%  | 99,20%  | 98,68%  | 98,16%  | 97,65%  | 
Categorie  | A  | A  | A  | A  | A  | A  | 
Debtratio  | Rek 2017  | Begr 2018  | Begr 2019  | Begr 2020  | Begr 2021  | Begr 2022  | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage  | 80,91%  | 79,16%  | 80,58%  | 80,26%  | 80,45%  | 80,11%  | 
Netto schuld per inwoner  | Rek 2017  | Begr 2018  | Begr 2019  | Begr 2020  | Begr 2021  | Begr 2022  | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Bedrag  | €2.903  | €2.815  | €2.943  | €2.928  | €2.866  | €2.818  | 
2020
| Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag | 
|---|---|---|---|---|
| Sociaal domein | Reserve Sociaal domein is leeg en bezuinigingstaakstelling wordt niet gehaald. | None | None | 2500000.0 | 
| Gemeentefonds | Algemene uitkering gemeentefonds daalt door ‘Trap op, trap af’ | None | None | 500000.0 | 
| Gemeentefonds | Algemene uitkering gemeentefonds daalt door herverdeling in 2021 | None | None | 825000.0 | 
| Kapitaalgoederen | Eisen van duurzaamheid leiden tot niet geraamde kosten | None | None | 2000000.0 | 
| Belasting | Controles leiden tot correcties met negatieve financiële gevolgen | None | None | 500000.0 | 
| Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Aansprakelijkheidstellingen door derden die leiden tot schadevergoeding | None | None | 300000.0 | 
| GR / Verbonden partijen | Bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen zijn hoger dan de (geraamde) VZG-richtlijn | None | None | 0.0 | 
| Kapitaalgoederen | Voor vervanging van de bak is geen budget geraamd | None | None | 500000.0 | 
| 0 | 1 | 2 | |
|---|---|---|---|
| 0 | Onderdeel | Risico | Financieel gevolg in € | 
| 1 | Sociaal domein | Reserve Sociaal domein is leeg en bezuinigingstaakstelling wordt niet gehaald. | 2.500.000 | 
| 2 | Gemeentefonds | Algemene uitkering gemeentefonds daalt door ‘Trap op, trap af’ | 500.000 | 
| 3 | Gemeentefonds | Algemene uitkering gemeentefonds daalt door herverdeling in 2021 | 825.000 | 
| 4 | Gebouwen | Eisen van duurzaamheid leiden tot niet geraamde kosten | 2.000.000 | 
| 5 | Fiscale controles | Controles leiden tot correcties met negatieve financiële gevolgen | 500.000 | 
| 6 | Schadeclaims | Aansprakelijkheidstellingen door derden die leiden tot schadevergoeding | 300.000 | 
| 7 | Verbonden partijen | Bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen zijn hoger dan de (geraamde) VZG-richtlijn | 0* | 
| 8 | Zwembad Koewacht | Voor vervanging van de bak is geen budget geraamd | 500.000 | 
| 0 | 1 | |
|---|---|---|
| 0 | ||
| 1 | 
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0 | |||||||||||||
| 1 | 
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | |||||
| 1 | 
| 0 | 1 | |
|---|---|---|
| 0 | ||
| 1 | 
| 0 | 1 | |
|---|---|---|
| 0 | ||
| 1 |