Naam | Heerenveen |
---|---|
Code | 74 |
Provincie | Friesland |
Inwonertal | 50192 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Sociaal domein | None | None | 4250000.0 |
Personeel | Bedrijfsvoering | None | None | 3740000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen | None | None | 2550000.0 |
Grondexploitatie | Grondbedrijf | None | None | 2380000.0 |
Belasting | Inkomsten | None | None | 1020000.0 |
Overig | Bezuinigingsmaatregel | None | None | 1020000.0 |
Overig | Externe factoren | None | None | 1020000.0 |
Overig | Financiering | None | None | 680000.0 |
Kapitaalgoederen | Kapitaalgoederen | None | None | 340000.0 |
Overig | Accountant | None | None | 170000.0 |
Overig | Interne controle (VIC) | None | None | None |
0 | |
---|---|
0 | V erloop weerstandsvermogen 2018 2019 2020 2021 |
1 | Stand 1 januari 15.600 17.000 17.000 17.000 |
2 | |
3 | Mutaties |
4 | Mutatie risicoprofiel 1.400 0 0 0 |
5 | Totaal mutaties 1.400 0 0 0 |
6 | |
7 | Stand per 31 december 17.000 17.000 17.000 17.000 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | R atio | Waardering | Betekenis |
1 | >2 | A | Uitstekend |
2 | 1,4 – 2,0 | B | Ruim voldoende |
3 | 1,0 – 1,4 | C | Voldoende |
4 | 0,8 – 1,0 | D | Matig |
5 | 0,6 – 0,8 | E | Onvoldoende |
6 | < 0,6 | F | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||||||
1 | |||||||||||
2 | |||||||||||
3 | |||||||||||
4 | |||||||||||
5 | |||||||||||
6 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Zekerheidspercentage | Bedrag | Statistieken | Waarde |
1 | 10% | € 5.488.398 | Minimum | € 2.166.462 |
2 | 25% | € 6.669.822 | Maximum | € 40.280.527 |
3 | 50% | € 8.254.656 | Gemiddeld | € 8.862.696 |
4 | 75% | € 10.076.538 | Standaarddeviatie | € 3.690.553 |
5 | 80% | € 10.588.132 | Absolute maximum | € 64.296.632 |
6 | 90% | € 12.176.432 | Trekkingen | 100.000 |
7 | 95% | € 14.150.707 | ||
8 | 99% | € 26.368.893 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Risico Kans van Omvang Maatregelen optreden Dat de zorgvraag in de 50% € 500.000 – Vroegtijdig signaleren en inzet op jeugd van 10% alsnog € 1.800.000 preventie. Resultaatgerichte afspraken optreedt met zorgaanbieders die specialistische zorg leveren, over onder andere de duur van de zorg. | |||
1 | Als de samenwerking niet 75% € 300.000 – Dit risico wordt bij de volgende update samengevoegd met onderstaand risico wordt gerealiseerd blijft € 500.000 tot het volgende risico: besluitvorming de kwetsbaarheid van ICT over samenwerking vraagt onderbouwing bestaan doordat ICT in die deels gebaseerd is op verwachtingen grote mate afhankelijk is over de toekomst. Er kunnen, zowel bij van enkele een go als no go, onverwachte risico’s sleutelfunctionarissen ontstaan. De verwachte maximale omvang schatten wij in op € 500.000. Door kwaliteit boven snelheid te verkiezen willen wij dit risico beheersen. De kans dat dit risico zich manifesteert schatten wij op 40%. | |||
2 | Beslissing over de 50% € 100.000 – Zie risico hierboven. samenwerking ICT-gebied € 800.000 op basis van tijdsdruk en onvolledige informatie | |||
3 | Dat de BNG de 5% € 23.000.000 De garantstelling geeft risico’s. vermogens- Onderzoek naar vermindering heeft instandhoudings- plaatsgevonden. Garantstelling wordt in |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | verklaring in roept ten aanzien van Sportstad BV | de volgende update verwerkt overeenkomstig het raadsbesluit herfinanciering Sportstad van juni 2017. | ||
1 | Dat de geraamde opbrengsten grondexploitaties niet worden gerealiseerd, rekening houdend met de bestaande voorzieningen | 20% | € 5.050.900 | Per complex wordt een risicoanalyse uitgevoerd en waar nodig een voorziening getroffen of wordt een deel van de boekwaarde afgeboekt. Eind 2017 worden procesafspraken voor de risicoanalyse per complex gemaakt. |
2 | Overdracht van watergangen aan Wetterskip niet gerealiseerd, waardoor er ongedekte kosten zijn voor het baggeren. Tevens loopt de gemeente een risico voor onterecht geclaimde BTW, ook over de afgelopen jaren. | 99% | € 195.000 – € 400.000 | Provinciebreed wordt met alle gemeentes, fiscaal adviseurs/ belastingdienst en het Wetterskip overleg gevoerd over een definitieve en de volledige overdracht van het waterbeheer. Na het opmaken van het risicoprofiel in mei, is dit risico gemuteerd en financieel verwerkt in het verzamelbesluit 2017-2. Bij de volgende risico-update zal dit risico verdwijnen. |
3 | APPA – Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers De gemeente Heerenveen heeft voor alle (ex-) wethouders een verzekering afgesloten bij Loyalis om hiermee de verplichte pensioenen te kunnen uitbetalen. Door schommelende rentes verschilt de jaarlijkse storting van de gemeente in de hiervoor ingestelde voorziening. Bij een hoge rente hoeven we minder geld te storten om onze verplichtingen na te komen. Bij een lage rente werkt dit omgekeerd. | 50% | € 250.000 – € 500.000 | 1. Toepassing risicomanagement: door toevoegen van de voorziening APPA in NARIS (gezien de mutaties in de benodigde voorziening is het wenselijk dat dit gedurende het hele jaar in beeld is). Hiervoor is NARIS het aangewezen hulpmiddel. 2. Periodieke controles onder andere door het vergelijken van de berekeningen van Loyalis en de jaarlijkse betalingen van ons aan de (ex) wethouders. |
4 | Oplopende subsidietekort Wsw doordat eventuele CAO stijging van de lonen niet wordt gecompenseerd door de rijksbijdrage | 50% | € 700.000 | De CAO-Wsw loopt tot en met 2018. Tot die tijd wordt de CAO gecompenseerd door de rijksbijdrage. Niet helder is of dit ook na 2018 het geval blijft. |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Lagere uitkering uit het gemeentefonds. | 50% | € 1.000.000 | Verantwoorden en bijsturen in de perspectiefnota, begroting, jaarrekening en/of verzamelbesluiten. Jaarlijks is er een kans op een hogere of lagere algemene uitkering. De oorzaak daarvan is de omvang en de verdeling van het gemeentefonds door de Rijksoverheid. Dit is een structureel risico waarop de gemeente geen invloed heeft. De gevolgen zijn meer of minder financiële middelen voor uitvoering van gemeentelijke overheidstaken. Gezien de positieve ontwikkeling van het gemeentefonds zullen wij de kans van optreden bij de volgende update verlagen naar 10%. |
1 | Mogelijk effect van kostenverhoging van de jeugd als gevolg van nieuwe vormen van inkoop - arrangementsfinanciering | 40% | € 800.000 | Het monitoren van het zorggebruik als de gemiddelde prijs per traject. En het monitoren van het resultaat per traject van de zorgaanbieder. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | REK | BEGR | BEGR | BEGR | BEGR | BEGR |
1 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
2 | Netto schuldquote | 78,4% 116,0% | 85,3% | 85,7% | 83,2% | 81,9% | |
3 | Netto schuldquote (gecorrigeerd) | 78,2% 115,9% | 85,1% | 85,5% | 83,0% | 81,7% | |
4 | Solvabiliteit | 17,4% | 8,2% | 18,8% | 18,5% | 18,5% | 18,2% |
5 | Grondexploitatie | 22,2% | 23,3% | 17,0% | 15,5% | 14,8% | 14,1% |
6 | Structurele exploitatieruimte | 17,0% | 0,9% | 0,9% | 1,9% | 2,2% | 2,3% |
7 | Belastingcapaciteit | 99,3% 100,6% 102,8% 104,0% 105,4% 106,8% |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Risico's grondexploitaties | None | 5900000.0 | None |
Sociaal domein | Risico door de open einde financiering van de Jeugdwet. Dit risico wordt extra vergroot door de externe verwijzingen die voor 78% het zorggebruik bepalen. | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Sociaal domein | Daarnaast is er vanaf 2018 een extra risico door kostenverhoging als mogelijk effect van de nieuwe inkoop. | 50.0 | 2600000.0 | 1300000.0 |
Belasting | Verplichting tot betaling van Vennootschapsbelasting (VPB) over de exploitaties grondbedrijf. | 50.0 | 1400000.0 | 700000.0 |
Sociaal domein | De vastgestelde formatie van het Team jeugd en gezin (Tjg) is mogelijk onvoldoende om alle taken uit te voeren. Er zijn diverse ontwikkelingen van invloed op de opdracht en de werkvoorraad voor het Tjg. | 80.0 | 350000.0 | 280000.0 |
ICT algemeen | De afdeling Informatie & ICT (I&I) is onvoldoende toegerust met financiële en personele middelen. De kans van optreden betreft niet meer de samenwerking met de gemeente Sùdwest-Fryslân die niet is doorgegaan, maar wat er wordt gevraagd aan I&I en de ambities van de gemeente zelf en anderen (Rijk, Europa). Het financieel gevolg betreft voornamelijk daarvoor noodzakelijk personeel. In de ICT Benchmark Gemeenten, waaraan is deelgenomen, is de verwachting dat de kosten van personeel en andere ICT kosten de komende jaren verder zullen stijgen. Het gehele risicoprofiel met betrekking tot I&I is opgenomen onder “Meerjarig financieel programma” in de paragraaf Bedrijfsvoering, Ontwikkelingen. | 75.0 | 300000.0 | 225000.0 |
Personeel | Niet voldoende dekking in het APPA-fonds ambtsdragers ter dekking van de betaling van de (toekomstige) pensioenen. | 50.0 | 375000.0 | 187500.0 |
Personeel | Risico van een oplopend subsidietekort Wsw doordat eventuele CAO-stijging van de lonen niet wordt gecompenseerd door de rijksbijdrage. | 50.0 | 700000.0 | 350000.0 |
Gemeentefonds | Lagere uitkering uit het gemeentefonds. | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Sociaal domein | SDF vordert vanaf 1 januari 2018 gemaakte kosten terug vanwege onjuiste inzet Beschermd wonen en ThuisPlus lokaal. | 50.0 | 325000.0 | 162500.0 |
BUIG | Ontoereikend budget voor uitkeringen (BUIG) als gevolg van de open einde regeling. | 50.0 | 1200000.0 | 600000.0 |
Risico | Kans van optreden | Omvang | Maatregelen |
Risico's grondexploitaties | Diverse kansen i.v.m. meerdere onder-liggende risico's | € 5.900.000 | Aan de hand van afwijkingen in de halfjaarlijkse monitor grondbedrijf wordt bijgestuurd. De betrouwbaarheid van deze cijfers is toegenomen door de aanschaf van het nieuwe technische systeem: 'grexmanager metafoor'. |
Risico door de open einde financiering van de Jeugdwet. Dit risico wordt extra vergroot door de externe verwijzingen die voor 78% het zorggebruik bepalen. Daarnaast is er vanaf 2018 een extra risico door kostenverhoging als mogelijk effect van de nieuwe inkoop. | 50% | € 1.000.000 - € 2.600.000 | Door het versterken van vroege signalering en preventieve inzet wordt specialistische hulp vaker voorkomen. Ook maken we afspraken met externe verwijzers zoals huisartsen en bieden andere vormen van zorg aan zoals de praktijkondersteuner huisarts-jeugd. Door het monitoren en analyseren van de effecten van de nieuwe inkoop. Waar sprake is van kostenverhogingen gaan we in gesprek met de aanbieders om dit Dit doen we samen met andere gemeenten die gezamenlijk deze inkoop hebben gedaan via de Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Fryslân (SDF). |
Verplichting tot betaling van Vennootschapsbelasting (VPB) over de exploitaties grondbedrijf. | 50% | € 1.400.000 | Op basis van de huidige uitgangspunten voor de grondexploitaties ontstaat er in de periode 2026-2032 een VPB-last van circa € 1,4 miljoen. De hoogte is nog afhankelijk van de mate waarin de verwachtingen ook daadwerkelijk gerealiseerd worden. Een vertraging of versnelling van de uitgifte, een stijging van de bouwkosten enz. kunnen hier nog op van invloed zijn. In 2018 bekijken wij de mogelijkheden deze lasten toe te rekenen aan de diverse complexen. Het effect hiervan zal vervolgens zichtbaar worden in het verwachte resultaat van het complex. |
De vastgestelde formatie van het Team jeugd en gezin (Tjg) is mogelijk onvoldoende om alle taken uit te voeren. | 80% | € 200.000 - € 500.000 | De opdracht, taken en sturingsmogelijkheden van het Tjg zijn inzichtelijk. Op basis hiervan wordt vastgesteld welke formatie en expertise benodigd is. |
De afdeling Informatie & ICT (I&I) is onvoldoende toegerust met financiële en personele middelen. | 75% | € 200.000 - € 400.000 | De stand van zaken van de beheersmaatregelen is:
|
Niet voldoende dekking in het APPA-fonds ambtsdragers ter dekking van de betaling van de (toekomstige) pensioenen. | 50% | € 250.000 - € 500.000 | Indien noodzakelijk vermelden in een Planning & Control (P&C) document |
Risico van een oplopend subsidietekort Wsw doordat eventuele CAO-stijging van de lonen niet wordt gecompenseerd door de rijksbijdrage. | 50% | € 700.000 | De CAO-Wsw loopt tot en met 2018. Tot die tijd wordt CAO gecompenseerd door rijksbijdrage. Niet helder of dit ook na 2018 het geval blijft. Risico blijft bestaan. |
Lagere uitkering uit het gemeentefonds. | 50% | € 1.000.000 | De circulaires van het ministerie juist vertalen en de mutaties verantwoorden en bijsturen in de planning & control documenten. |
SDF vordert vanaf 1 januari 2018 gemaakte kosten terug vanwege onjuiste inzet Beschermd wonen en ThuisPlus lokaal. | 50% | € 150.000 - € 500.000 | Indicatie vindt lokaal plaats. Door lokale monitoring worden kostenstijgingen tijdig gesignaleerd. |
Ontoereikend budget voor uitkeringen (BUIG) als gevolg van de open einde regeling. | 50% | € 1.200.000 | Er wordt intensief ingezet op re-integratie en poortwachterfunctie om het aantal uitkeringen terug te dringen. |
Kengetallen | BEGR | BEGR | BEGR | BEGR |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Netto schuldquote | 91,8% | 86,0% | 80,0% | 74,7% |
Netto schuldquote (gecorrigeerd) | 91,7% | 86,0% | 80,0% | 74,6% |
Solvabiliteit | 17,9% | 19,7% | 22,7% | 25,1% |
Grondexploitatie | 18,1% | 17,8% | 17,3% | 16,6% |
Structurele exploitatieruimte | 0,5% | 1,2% | 2,4% | 2,5% |
Belastingcapaciteit | 105,9% | 106,2% | 107,4% | 108,7% |
Ratio | Waardering | Betekenis |
---|---|---|
>2 | A | Uitstekend |
1,4 – 2,0 | B | Ruim voldoende |
1,0 – 1,4 | C | Voldoende |
0,8 – 1,0 | D | Matig |
0,6 – 0,8 | E | Onvoldoende |
< 0,6 | F | Ruim onvoldoende |
Beschikbare weerstandsvermogen € 22.670.000 | ||
Ratio = | = 1 | |
Benodigd weerstandsvermogen € 22.670.000 | ||
Waardering en betekenis : C |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Risico's grondexploitaties | None | 5900000.0 | None |
Sociaal domein | Risico van een ontoereikend budget door de open einde financiering van de Jeugdwet. | 99.0 | 1245000.0 | 1232550.0 |
ICT algemeen | Eén of meerdere informatiesystemen/grote applicaties (software) moeten vervangen worden. | 70.0 | 300000.0 | 210000.0 |
Personeel | Niet voldoende dekking in het APPA-fonds voor ambtsdragers ter dekking van de betaling van de (toekomstige) pensioenen. | 50.0 | 375000.0 | 187500.0 |
Belasting | Verplichting tot betaling van Vennootschapsbelasting (VPB) over de exploitaties grondbedrijf. | 50.0 | 1400000.0 | 700000.0 |
Gemeentefonds | Lagere uitkering uit het gemeentefonds | 50.0 | 1000000.0 | 500000.0 |
Belasting | Onvoldoende budget hebben in de begroting 2019 e.v. om de gevolgen van de vervallen btw aftrek sport te compenseren. | 90.0 | 350000.0 | 315000.0 |
Sociaal domein | Aanzuigende werking himmelsjek en wmo-vervoer | 80.0 | 675000.0 | 540000.0 |
Belasting | Legesinkomsten van de omgevingsvergunningen dalen door het verdwijnen van de technische toetsing. | 90.0 | 400000.0 | 360000.0 |
Belasting | Verplichte afname van grond en boerderij op het IBF voor een getaxeerde waarde. | 20.0 | 1146000.0 | 229200.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Risico | Kans van optreden | Omvang | Maatregelen |
1 | Risico's grondexploitaties | Diverse kansen in verband met meerdere onderliggende risico's. | € 5.900.000 | Aan de hand van afwijkingen in de halfjaarlijkse monitor grondbedrijf sturen we bij. |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Ratio | Waardering | Betekenis |
1 | >2 | A | Uitstekend |
2 | 1,4 – 2,0 | B | Ruim voldoende |
3 | 1,0 – 1,4 | C | Voldoende |
4 | 0,8 – 1,0 | D | Matig |
5 | 0,6 – 0,8 | E | Onvoldoende |
6 | < 0,6 | F | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | ||
1 | ||
2 |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Risico van een ontoereikend budget door de open einde financiering van de Jeugdwet. | 99% | € 410.000 - € 2.900.000 | Op zowel lokaal (zoals de onderhandelaar) als regionaal niveau (zoals het nader uitwerken van het inkoopmodel) worden de adviezen van de Taskforce en in Heerenveen ontwikkelde ideeën uitgevoerd. Doel is om te komen tot een meer beheersbare uitvoering van de Jeugdwet. Op nationaal niveau gaat het Rijk kijken naar mogelijke structurele extra middelen. |
1 | Eén of meerdere informatiesystemen/grote applicaties (software) moeten vervangen worden. | 70% | € 200.000 - € 400.000 | S In 2019 maken wij een goede contractadministratie voor elkaar. Op die manier kunnen wij vanaf 2020 softwarecontracten beter managen. Anno september 2019 is de contractadministratie grotendeels klaar. In de resterende maanden wordt die verder afgemaakt. oftware wordt vervangen wanneer dat onontkoombaar en onvermijdelijk is. Anno september 2019 is de kans groot dat dit binnen afzienbare tijd voor 2 systemen noodzakelijk is. |
2 | Niet voldoende dekking in het APPA-fonds voor ambtsdragers ter dekking van de betaling van de (toekomstige) pensioenen. | 50% | € 250.000 - € 500.000 | Indien noodzakelijk vermelden in een planning & control document (verzamelbesluit of jaarrekening). |
3 | Verplichting tot betaling van Vennootschapsbelasting (VPB) over de exploitaties grondbedrijf. | 50% | € 1.400.000 | Op basis van de huidige uitgangspunten voor de grondexploitaties, ontstaat er in de periode 2026-2032 een VPB-last |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | van circa € 1,4 miljoen. De hoogte is nog afhankelijk van de mate waarin de verwachtingen ook daadwerkelijk gerealiseerd worden. Een vertraging of versnelling van de uitgifte, een stijging van de bouwkosten enz. kunnen hier nog invloed op hebben. In 2020 bekijken wij de mogelijkheden om deze lasten toe te rekenen aan de diverse complexen. Het effect hiervan wordt vervolgens zichtbaar in het verwachte resultaat van het complex. | |||
1 | Lagere uitkering uit het gemeentefonds. | 50% | € 1.000.000 | De circulaires van het ministerie juist vertalen en de mutaties verantwoorden en bijsturen in de planning & control documenten. |
2 | Onvoldoende budget hebben in de begroting 2019 e.v. om de gevolgen van de vervallen btw aftrek sport te compenseren | 90% | € 350.000 | In de begroting 2019 is eenmalig rekening gehouden met € 175.000 In 2019 wordt een beroep gedaan op de SPUKregeling waarmee een deel van de btw kan worden gecompenseerd. Vooralsnog is het mogelijk om voor maximaal 5 jaar een beroep hierop te doen. |
3 | Aanzuigende werking himmelsjek en wmo-vervoer | 80% | € 675.000 | In de begroting 2020 is de toename van het aantal 75-plussers procentueel meegenomen. Voor 2019 niet. Vanaf de zomer 2019 wordt in kaart gebracht welke sturingsmogelijkheden (wet, beleid, inkoop, toegang, administratie) wij nog meer kunnen |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | benutten, gelet op wet- en regelgeving. | |||
1 | Legesinkomsten van de omgevingsvergunningen dalen door het verdwijnen van de technische toetsing | 90% | € 400.000 | In het kader van personeelsmanagement zoveel als mogelijk voorsorteren op de ontwikkeling die per 1-12021 ingaat (geen vast personeel aannemen om dit onderdeel) en minder inhuur van specialistische kennis. |
2 | Verplichte afname van grond en boerderij op het IBF voor een getaxeerde waarde. | 20% | € 1.146.000 | Afhankelijk van derden en marktomstandigheden. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | BEGR | BEGR | BEGR | BEGR |
1 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
2 | Netto schuldquote | 75,7% | 68,8% | 64,8% | 59,3% |
3 | Netto schuldquote (gecorrigeerd) | 75,6% | 68,7% | 64,7% | 59,2% |
4 | Solvabiliteit | 20,1% | 21,4% | 22,1% | 23,1% |
5 | Grondexploitatie | 13,6% | 11,2% | 9,0% | 7,3% |
6 | Structurele exploitatieruimte | 0,0% | 3,0% | 1,8% | 3,1% |
7 | Belastingcapaciteit | 107,9% 109,4% 110,8% 112,3% |