Naam | Asten |
---|---|
Code | 743 |
Provincie | Noord-Brabant |
Inwonertal | 16719 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Toename aanvragen / minder uitstroom Participatiewet ((bijzondere) bijstandsuitkeringen). Meer uitkeringen dan begroot. Door enerzijds de economische ontwikkelingen in zijn algemeenheid, afgeleid van de water- en hagelschaderamp uit 2016 en bijzondere leenbijstand aan statushouders. | 90.0 | 270000.0 | 243000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Pre contractuele fase, tijdsdruk, technische zaken, planschaderisico, kwaliteit overeenkomsten, inspraakreacties, zienswijzen, bezwaar- en beroepschriften zorgen voor opschorting c.q. herziening planontwikkeling(en). Juiste toepassing Wet ketenaansprakelijkheid / G-rekening, Wet inlenersaansprakelijkheid. | 50.0 | 350000.0 | 175000.0 |
Projecten | (Grote) projecten zoals bijvoorbeeld herstructurering wegen e.a.: investeringsbedrag gemeente is niet toereikend en / of betrokken partijen bereiken geen overeenstemming over uitwerking / onderlinge samenwerking planontwikkeling. Civieltechnisch: bodemverontreiniging, verleggen kabels en leidingen, nadeelcompensatieregeling (overlast tijdens de uitvoering), scheuren in bebouwing a.g.v. verzakking (bronbemaling) waarbij de kosten hoger zijn dan de geraamde post hiervoor in het project. Riolering: bij sommige projecten wordt een (groot) deel van de kosten t.l.v. de reserve riolering gebracht. Wanneer bij inspectie blijkt dat de riolering nog voldoende is, maar de weg toch vervangen moeten worden, stijgen de structurele (afschrijving)lasten in de begroting omdat minder kosten t.l.v. de reserve kunnen worden gebracht. | 70.0 | 490000.0 | 343000.0 |
GR / Verbonden partijen | Beheersbaarheid en kostenplaatje regionale samenwerking in opstartfase, transities sociaal domein | 70.0 | 490000.0 | 343000.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen (financieel) | 90.0 | 112500.0 | 101250.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Juridisering samenleving / niet tijdige besluitvorming | 90.0 | 112500.0 | 101250.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Imagoschade, aansprakelijkheid bij verstrekken onjuiste informatie | 90.0 | 112500.0 | 101250.0 |
ICT algemeen | Afhankelijkheid ICT systemen en beveiliging informatie | 90.0 | 112500.0 | 101250.0 |
Gemeentefonds | Fluctuatie Algemene Uitkering Rijksoverheid | 70.0 | 210000.0 | 147000.0 |
GR / Verbonden partijen | Boete Attero verwerking afval | None | None | None |
Kapitaalgoederen | Door bezuinigingen op de beheerbudgetten van de openbare ruimte (wegen, groen, OV, riolering, straatmeubilair) kan kapitaalvernietiging van de waarde van de openbare ruimte ontstaan. Vb.: niet tijdig vervangen bovenste lagen van asfaltwegen waardoor de fundering van de weg beschadigt, of niet tijdig snoeien waardoor te grote wonden ontstaan en daardoor verkorting levensduur bomen. Daarnaast stijgt de kans op schadeclaims vanuit de burger (gemeente is hiervoor verzekerd, eigen risico van € 2.500 per toegekende schadeclaim is al als apart risico opgenomen). Daarnaast kans op toename van incidentele uitgaven om schade in de openbare ruimte te herstellen. Ook toename van de kans op schade door extreem weer zoals windhozen, hagelbuien, etc. | 70.0 | 87500.0 | 61250.0 |
Calamiteiten, rampen | Vanaf 2017 is de brandweer niet meer inzetbaar bij het opruimen van de openbare ruimte na calamiteiten, bijv. opruimen van een openbare weg na een ongeluk waarbij olie, chemicaliën, afval etc. is achtergebleven. Hiervoor wordt een overeenkomst met Blink aangegaan. Het aantal incidenten op jaarbasis is onzeker waardoor de geraamde kostenpost in de begroting onvoldoende kan zijn. | 90.0 | 9000.0 | 8100.0 |
Belasting | Risico op minder inkomsten van leges omgevingsvergunningen dan begroot. | 50.0 | 62500.0 | 31250.0 |
Belasting | Risico op lagere aantallen toeristische overnachtingen en arbeidsmigranten dan begroot | 90.0 | 31500.0 | 28350.0 |
Sociaal domein | Bij de raming 2018 is geen rekening gehouden met incidentele grote aanvragen voor woningaanpassingen. | 70.0 | 87500.0 | 61250.0 |
Sociaal domein | Er wordt maximaal gebruik gemaakt van CVV (collectieve vervoersvoorziening). | 30.0 | 210000.0 | 63000.0 |
GR / Verbonden partijen | Er wordt maximaal gebruik gemaakt van de BBZregeling, verstrekking bedrijfskrediet. | 70.0 | 87500.0 | 61250.0 |
Sociaal domein | Er wordt maximaal gebruik gemaakt van de regeling leerlingenvervoer. | 70.0 | 24500.0 | 17150.0 |
BUIG | Fluctuatie budget gebundelde uitkering en BBZ van het rijk | 50.0 | 62500.0 | 31250.0 |
Belasting | Invoeren VPB voor gemeenten: herziening belastingpositie overheidsbedrijven omdat zij concurrentievoordeel (kunnen) hebben doordat zij geen VPB betalen. Onderzoek naar de gevolgen voor Asten is bijna afgerond, inschatting is dat de impact gering is. | 70.0 | 87500.0 | 61250.0 |
Aanbesteding | Aanpassing BBV m.b.t. afschrijving: De financiële consequenties van alle nieuwe investeringen (vanaf 2017) met maatschappelijk nut in de openbare ruimte zijn in de begroting 2017 verwerkt. De financiële consequenties van investeringen die gepland zijn voor 2016, maar uiteindelijk in 2017 of later worden uitgevoerd zijn nog niet meegenomen. Dit kan een nadelig structureel effect hebben. | 70.0 | 87500.0 | 61250.0 |
GR / Verbonden partijen | Beheersbaarheid netwerkorganisatie | 50.0 | 62500.0 | 31250.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen kunnen in financiële problemen komen (zie paragraaf verbonden partijen). Meer geld nodig dan geraamd. Vb. weerstandsvermogen GR Senzer en GGD is nog onvoldoende (worden geleidelijk maatregelen voor getroffen). | 50.0 | 62500.0 | 31250.0 |
GR / Verbonden partijen | Veiligheidsregio / bluswater VRZBO: Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de openbare bluswatervoorziening. Door een aangepaste ontwerpnorm van Brabant Water (2014) zal het aantal brandkranen drastisch verminderen. VRZBO heeft een oplossing gevonden om het tekort aan bluswater op te lossen. De bijdrage voor de gemeente Asten is hierdoor met € 4.200 verhoogd. Momenteel vindt een inventarisatie van de bluswatervoorzieningen in het buitengebied plaats en een bluswaterdekkingsanalyse van de bedrijventerreinen. Mogelijk is het wenselijk om nog meer openbare bluswatervoorzieningen aan te leggen. Voor de openbare bluswatervoorzieningen (eigendom gemeente) zal nog in 2017 een controlesysteem worden opgezet, deze openbare bluswatervoorzieningen zullen periodiek gecontroleerd worden op capaciteit. Gebleken is dat brandpreventie een steeds belangrijker onderdeel wordt van de totale brandweerketen, waardoor we een hoger budget nodig hebben om de projecten verantwoord te kunnen uitvoeren. Hierbij gaat het om het verder implementeren van het project Brandveilig Leven. Bij dit project werken gemeente en Veiligheidsregio samen. Doelstelling is ‘het verhogen van het brandveiligheidsbewustzijn van burgers in hun woonomgeving’. In dit kader zijn we als gemeente het project woningcheck in 2017 gestart. Ook zijn er andere initiatieven onderhanden. | 70.0 | 24500.0 | 17150.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Juridische procedures door bv. onvoldoende motivering van besluiten. Termijn afhandeling bezwaarschrift staat soms onder druk, dit kan leiden tot boetes. Met juridische procedures zijn hoge kosten gemoeid. | 90.0 | 31500.0 | 28350.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Tendens: toename WOB verzoeken. Leidt tot capaciteitsproblemen en risico op vergoeding dwangsom / proceskosten bij niet tijdig afhandelen. | 90.0 | 9000.0 | 8100.0 |
Aanbesteding | Onjuiste inkoop en contractbeheer kunnen leiden tot gemiste kansen qua besparingsmogelijkheden. | 70.0 | 24500.0 | 17150.0 |
GR / Verbonden partijen | Gemeentelijke borgstellingen: de gemeente heeft een achtervangfunctie indien een corporatie in financiële problemen komt. | 10.0 | 1983000.0 | 198300.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Het eigen risico van de diverse verzekeringen en aansprakelijkheden komt t.l.v. de gemeente Asten. | 50.0 | 17500.0 | 8750.0 |
Kapitaalgoederen | Risico schade inventaris gemeentelijke gebouwen (aanvulling op verzekering). | 10.0 | 70000.0 | 7000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Risico aansprakelijkheid gemeente bij brandschade aan naburige panden en inventaris (indien schade groter dan 2x € 2.500.000 per jaar). | 30.0 | 210000.0 | 63000.0 |
Bodemsanering | Landelijke ambitie om in 2030 een schone bodem te hebben in heel NL. | 10.0 | 70000.0 | 7000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | 2016 | 2017 | 2018 | Oordeel |
1 | Netto schuldquote | -15% | 16% | 9% voldoende | |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -29% | -4% | -11% voldoende | |
3 | Solvabiliteitsratio | 66% | 62% | 61% voldoende | |
4 | Structurele exploitatieruimte | 0,18% | 0,25% | 1,11% voldoende | |
5 | Grondexploitatie | 17% | 17% | 8% n.v.t. | |
6 | Belastingcapaciteit | 87% | 85% | 87% voldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | IMPACT | ||||||
1 | K A N S | Klasse | Minder dan € 20.000 score 1 | Tussen € 20.001 en € 50.000 score 2 | Tussen € 50.001 en € 200.000 score 3 | Tussen € 200.001 en € 400.000 score 4 | Meer dan € 400.001 (*) score 5 |
2 | Zeer groot Vaker dan 1x/jaar score 5 | 12, 26 90% | 14, 25 | 5, 6, 7, 8 | 1 | ||
3 | Groot 1x per 1-2 jaar score 4 70% | 18, 24, 27 | 11, 15, 17, 20, 21 | 9 | 3, 4 | ||
4 | Gemiddeld 1x per 2-5 jaar score 3 50% | 29 | 19, 22, 23 | 13 | 2 | ||
5 | Klein 1x per 5-10 jaar score 2 30% | 16, 31 | |||||
6 | Zeer klein Minder dan 1x per 10 jaar score 1 10% | 28, 30, 32 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | isico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | Economische ontwikkeling / Water- en Hagelschade / Statushouders | 1 | Toename aanvragen / minder uitstroom Participatiewet (bijzondere) bijstandsuitkeringen). Meer uitkeringen dan begroot. Door enerzijds de economische ontwikkelingen in zijn algemeenheid, afgeleid van de water- en hagelschaderamp uit 2016 en bijzondere leenbijstand aan statushouders. | 5 | 4 | 270.000 |
2 | (Grote) projecten | 2 | Pre contractuele fase, tijdsdruk, technische zaken, planschaderisico, kwaliteit overeenkomsten, inspraakreacties, zienswijzen, bezwaar- en beroepschriften zorgen voor opschorting c.q. herziening planontwikkeling(en). Juiste toepassing Wet ketenaansprakelijkheid / G-rekening, Wet inlenersaansprakelijkheid. | 3 | 5 | 350.000 |
3 | 3 | (Grote) projecten zoals bijvoorbeeld herstructurering wegen e.a.: investeringsbedrag gemeente is niet toereikend en / of betrokken partijen bereiken geen overeenstemming over uitwerking / onderlinge samenwerking planontwikkeling. Civieltechnisch: bodemverontreiniging, verleggen kabels en leidingen, nadeelcompensatieregeling (overlast tijdens de uitvoering), scheuren in bebouwing a.g.v. verzakking (bronbemaling) waarbij de kosten hoger zijn dan de geraamde post hiervoor in het project. Riolering: bij sommige projecten wordt een (groot) deel van de kosten t.l.v. de reserve riolering gebracht. Wanneer bij inspectie blijkt dat de riolering nog voldoende is, maar de weg toch vervangen moeten worden, stijgen de structurele (afschrijving)lasten in de begroting omdat minder kosten t.l.v. de reserve kunnen worden gebracht. | 4 | 5 | 490.000 | |
4 | Beheersbaar- heid en kostenplaatje regionale samenwerking in opstartfase, transities sociaal domein | 4 | GR Senzer: In 2016 was er een forse overschrijding (zie risico 1) door toename van het aantal uitkeringsgerechtigden in Asten. Door de huidige verdeelsystematiek wordt dit tekort gezamenlijk gedragen met de andere deelnemers in de GR. | 4 | 5 | R 490.000 |
5 | GR Peelgemeenten: Per 1 januari 2017 is de GR Peelgemeenten operationeel. De uitvoeringskosten zijn lager t.o.v. de GR Peel 6.1 (zij het minder laag dan verwacht o.b.v. de businesscase/bedrijfsplan omdat er meer tijd nodig is om de ontvlechting te realiseren en de dienstverleningsprocessen optimaal ingericht te hebben). 2017 is een ontwikkeljaar waarin processen zowel in het lokale gebiedsteam als bovenlokaal in de uitvoeringsorganisatie worden geoptimaliseerd waarbij de verwachting is dat daardoor de uitvoerings- en programmakosten kunnen dalen op termijn (bijv. Transformatie Jeugdzorg, vereenvoudiging structuur diagnose/behandeling kosten, inkoopmaatregelen). Vanaf 2018 is er meer duidelijkheid over het totale kostenplaatje (uitvoeringskosten en programmakosten). | |||||
6 | Sociaal domein: In 2016 was er een tekort op het sociaal domein. Ook in 2017 en volgende jaren wordt een (aflopend) tekort verwacht. | |||||
7 | (Voorbereiding) thema Belastingen: In 2017 vinden de voorbereidingen plaats over de mogelijke uitbesteding van de taken van het taakveld Belastingen. | |||||
8 | Algemeen / regionale samenwerking: Het is nog niet duidelijk welke besparing of welke extra kosten de totale regionale samenwerking met zich mee |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | brengt. Huidige inschatting is dat de stelpost van € 100.000 realiseerbaar is in 2018. Wel risico op frictiekosten. Risico op achterblijvende inefficiency in de eigen organisatie. Belastingrisico's (BTW en VPB). | |||||
2 | Verbonden partijen (financieel) | 5 | Omgevingsdienst ZO Brabant (ODZOB): Risico op een hogere financiële bijdrage door: 1) Het algemeen bestuur heeft op grond van de Gemeenschappelijke Regeling de flexibiliteit om te besluiten de omschrijving van het landelijk basistakenpakket aan te passen, met als gevolg dat de gemeente Asten dan meer taken bij de ODZOB moet onderbrengen. 2) De financiële bijdrage is een inschatting van een vastgesteld uurtarief tegen de te verwachten uren o.b.v. de te verwachten vergunningaanvragen en meldingen die binnen komen en de hoeveelheid handhavingszaken die uit de controles voortvloeien. De rekening aan de gemeente Asten is o.b.v. nacalculatie. | 5 | 3 | 112.500 |
3 | Juridisering samenleving / niet tijdige besluitvorming | 6 | Bezwaar op bestemmingsheffingen en leges (bijv. rioolheffing, OZB, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing en bouwleges) die leidt tot hoger beroep. Risico op terugbetalen leges. | 5 | 3 | 112.500 |
4 | Imagoschade, aansprakelijkheid bij verstrekken onjuiste informatie | 7 | Gemeente verstrekt verkeerde info. Privacyregels worden geschonden. Vanaf 1-1-2016 gaat de wet Meldplicht datalekken in. Deze meldplicht houdt in dat de gemeente onverwijld een melding moet doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens zodra er sprake is van een datalek. Bij overtreding kan een bestuurlijke boete worden opgelegd (verhoogd naar max. 20 miljoen euro). Gemeente is verantwoordelijk voor actueel houden risicokaart, WKPB etc. Gegevens kunnen kwijt raken of verminkt raken. Audit extern orgaan (bijv. waarderingskamer WOZ kan dit ook melden). Software kan problemen / storingen bevatten. Kan leiden tot negatieve berichtgeving media en herstelkosten. Met klachtafhandeling zijn hoge kosten gemoeid. | 5 | 3 | 112.500 |
5 | Afhankelijk- heid ICT systemen en beveiliging informatie | 8 | Tijdige beschikbaarheid juiste ICT middelen: uitval computersystemen, stroomstoring. Afhankelijkheid van continue beschikbaarheid van het zaaksysteem en de daaraan gekoppelde systemen waarmee gegevens worden uitgewisseld. Stel internet valt uit, gemeente heeft verplichtingen in ketens, juist en tijdig verstrekken informatie aan landelijke voorziening (bv BAG). Uitval en/of storingen vormen een bedreiging voor de bedrijfsvoering en daarmee de dienstverlening. | 5 | 3 | 112.500 |
6 | Fluctuatie Algemene Uitkering Rijksoverheid | 9 | De algemene uitkering schommelt veel. Dit maakt het moeilijk om een gedegen meerjarenraming van de algemene uitkering te maken. | 4 | 4 | 210.000 |
7 | Boete Attero verwerking afval | 10 | De gewesten in de provincie Noord-Brabant hebben met Attero Zuid B.V. aanbiedingscontracten afgesloten die liepen tot 1 februari 2017 voor wat betreft het brandbaar huishoudelijk restafval. Attero heeft de betrokken gemeenten een naheffing in rekening gebracht omtrent onvoldoende aangeleverde kTon restafval. De vordering van Attero tot vernietiging van het arbitrale vonnis is afgewezen. Formeel kan Attero tegen deze uitspraak cassatieberoep instellen bij de Hoge Raad. Dat moet binnen 3 maanden na de uitspraak, dus uiterlijk 27 september 2017. Niet bekend is nog of ze dit hebben gedaan resp. nog gaan doen. | PM | PM | PM |
8 | 2.260.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | isico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | Beheer openbare ruimte: voldoende middelen en schade | 11 | Door bezuinigingen op de beheerbudgetten van de openbare ruimte (wegen, groen, OV, riolering, straatmeubilair) kan kapitaalvernietiging van de waarde van de openbare ruimte ontstaan. Vb.: niet tijdig vervangen bovenste lagen van asfaltwegen waardoor de fundering van de weg beschadigt, of niet tijdig snoeien waardoor te grote wonden ontstaan en daardoor verkorting levensduur bomen. Daarnaast stijgt de kans op schadeclaims vanuit de burger (gemeente is hiervoor verzekerd, eigen risico van € 2.500 per toegekende schadeclaim is al als apart risico opgenomen). Daarnaast kans op toename van incidentele uitgaven om schade in de openbare ruimte te herstellen. Ook toename van de kans op schade door extreem weer zoals windhozen, hagelbuien, etc. | 4 | 3 | 87.500 |
2 | 12 | Vanaf 2017 is de brandweer niet meer inzetbaar bij het opruimen van de openbare ruimte na calamiteiten, bijv. opruimen van een openbare weg na een ongeluk waarbij olie, chemicaliën, afval etc. is achtergebleven. Hiervoor wordt een overeenkomst met Blink aangegaan. Het aantal incidenten op jaarbasis is onzeker waardoor de geraamde kostenpost in de begroting onvoldoende kan zijn. | 5 | 1 | 9.000 | |
3 | Economische ontwikkeling | 13 | Risico op minder inkomsten van leges omgevingsvergunningen dan begroot. | 3 | 3 | 62.500 |
4 | 14 | Risico op lagere aantallen toeristische overnachtingen en arbeidsmigranten dan begroot. | 5 | 2 | 31.500 | |
5 | Open einde regelingen sociale sector | 15 | Bij de raming 2018 is geen rekening gehouden met incidentele grote aanvragen voor woningaanpassingen. | 4 | 3 | 87.500 |
6 | 16 | Er wordt maximaal gebruik gemaakt van CVV (collectieve vervoersvoorziening). | 2 | 5 | 210.000 | |
7 | 17 | Er wordt maximaal gebruik gemaakt van de BBZregeling, verstrekking bedrijfskrediet. | 4 | 3 | 87.500 | |
8 | 18 | Er wordt maximaal gebruik gemaakt van de regeling leerlingenvervoer. | 4 | 2 | 24.500 | |
9 | Fluctuatie budget gebundelde uitkering en BBZ van het rijk | 19 | De budgetten in de begroting worden altijd gebaseerd op de rijksbijdragen van het voorafgaande jaar, zoals bekend gemaakt in juni van dat jaar. De budgetten voor een begrotingsjaar fluctueren: na de toekenning van de voorlopige budgetten worden lopende het jaar nadere voorlopige budgetten bekend gemaakt, gevolgd door de toekenning van de definitieve budgetten. | 3 | 3 | 62.500 |
10 | Veranderende regelgeving Rijksoverheid | 20 | Invoeren VPB voor gemeenten: herziening belastingpositie overheidsbedrijven omdat zij concurrentievoordeel (kunnen) hebben doordat zij geen VPB betalen. Onderzoek naar de gevolgen voor Asten is bijna afgerond, inschatting is dat de impact gering is. | 4 | 3 | 87.500 |
11 | 21 | Aanpassing BBV m.b.t. afschrijving: De financiële consequenties van alle nieuwe investeringen (vanaf 2017) met maatschappelijk nut in de openbare ruimte zijn in de begroting 2017 verwerkt. De financiële consequenties van investeringen die gepland zijn voor 2016, maar uiteindelijk in 2017 of later worden uitgevoerd zijn nog niet meegenomen. Dit kan een nadelig structureel effect hebben. | 4 | 3 | 87.500 | |
12 | Beheersbaar- heid netwerk- organisatie | 22 | Bestuurlijke en ambtelijke drukte door deelname in meerdere GR-'n. Verlengd lokaal bestuur leidt tot hogere beheerskosten. Frictiekosten. Beheersing processen. Kleine gemeente kan alle ontwikkelingen niet bolwerken. Overdrachtsmomenten in de keten (o.a. communicatie) zijn kwetsbaar. | 3 | 3 | 62.500 |
13 | Verbonden partijen (financieel, imago) | 23 | Verbonden partijen kunnen in financiële problemen komen (zie paragraaf verbonden partijen). Meer geld nodig dan geraamd. Vb. weerstandsvermogen GR Senzer en GGD is nog onvoldoende (worden geleidelijk maatregelen voor getroffen). | 3 | 3 | R 62.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | 24 | Veiligheidsregio / bluswater VRZBO: Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de openbare bluswatervoorziening. Door een aangepaste ontwerpnorm van Brabant Water (2014) zal het aantal brandkranen drastisch verminderen. VRZBO heeft een oplossing gevonden om het tekort aan bluswater op te lossen. De bijdrage voor de gemeente Asten is hierdoor met € 4.200 verhoogd. Momenteel vindt een inventarisatie van de bluswatervoorzieningen in het buitengebied plaats en een bluswaterdekkingsanalyse van de bedrijventerreinen. Mogelijk is het wenselijk om nog meer openbare bluswatervoorzieningen aan te leggen. Voor de openbare bluswatervoorzieningen (eigendom gemeente) zal nog in 2017 een controle systeem worden opgezet, deze openbare bluswatervoorzieningen zullen periodiek gecontroleerd worden op capaciteit. Gebleken is dat brandpreventie een steeds belangrijker onderdeel wordt van de totale brandweer keten, waardoor we een hoger budget nodig hebben om de projecten verantwoord te kunnen uitvoeren. Hierbij gaat het om het verder implementeren van het project Brandveilig Leven. Bij dit project werken gemeente en Veiligheidsregio samen. Doelstelling is ‘het verhogen van het brandveiligheidsbewustzijn van burgers in hun woonomgeving’. In dit kader zijn we als gemeente het project woningcheck in 2017 gestart. Ook zijn er andere initiatieven onderhanden. | 4 | 2 | 24.500 | |
2 | Juridisering samenleving / niet tijdige besluitvorming | 25 | Juridische procedures door bv. onvoldoende motivering van besluiten. Termijn afhandeling bezwaarschrift staat soms onder druk, dit kan leiden tot boetes. Met juridische procedures zijn hoge kosten gemoeid. | 5 | 2 | 31.500 |
3 | 26 | Tendens: toename WOB verzoeken. Leidt tot capaciteitsproblemen en risico op vergoeding dwangsom / proceskosten bij niet tijdig afhandelen. | 5 | 1 | 9.000 | |
4 | Contractbeheer | 27 | Onjuiste inkoop en contractbeheer kunnen leiden tot gemiste kansen qua besparingsmogelijkheden. | 4 | 2 | 24.500 |
5 | Verzekeringen / garantstelling, aansprakelijkheid burger (o.a. bij schade burger) | 28 | Gemeentelijke borgstellingen: de gemeente heeft een achtervangfunctie indien een corporatie in financiële problemen komt. | 1 | 5 (plus) | 1.983.000 |
6 | 29 | Het eigen risico van de diverse verzekeringen en aansprakelijkheden komt t.l.v. de gemeente Asten. | 3 | 2 | 17.500 | |
7 | 30 | Risico schade inventaris gemeentelijke gebouwen (aanvulling op verzekering). | 1 | 5 | 70.000 | |
8 | 31 | Risico aansprakelijkheid gemeente bij brandschade aan naburige panden en inventaris (indien schade groter dan 2x € 2.500.000 per jaar). | 2 | 5 | 210.000 | |
9 | Bodemverontreiniging | 32 | Landelijke ambitie om in 2030 een schone bodem te hebben in heel NL. | 1 | 5 | 70.000 |
10 | 3.402.500 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit per 1-1-2018 | Incidenteel | Structureel |
1 | 1. Algemene reserve (weerstandscapaciteit) | 17.664.524 | |
2 | 2. Algemene reserve (basis) | 2.086.992 | |
3 | 3. Bestemmingsreserves (vrij aanwendbaar) | 2.816.411 | |
4 | 4. Post onvoorzien | 54.000 | 54.000 |
5 | 5. Stille reserves | 1.045.305 | |
6 | 6. Onbenutte belastingcapaciteit | 1.438.164 | |
7 | Totaal beschikbaar | 23.667.232 | 1.492.164 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Bestemmingsreserves (vrij aanwendbaar) | Stand 01-01-2018 |
1 | Reserve personeelskosten | 90.634 |
2 | Reserve informatie- en computertechnologie | 80.571 |
3 | Reserve I&A algemeen | 197.109 |
4 | Reserve groenfonds | 136.448 |
5 | Reserve uitvoering VCP | 100.754 |
6 | Reserve centrumvisie | 560.647 |
7 | Reserve eenmalige bestedingen | 1.650.248 |
8 | Totaal | 2.816.411 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Stille reserves | Direct verkoopbaar Stand 01-01-2018 |
1 | Gebouwen (incl. ondergrond) | 1.045.305 |
2 | Totaal | 1.045.305 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | R atio weerstandsvermogen | Betekenis |
1 | Meer dan 2,0 | Uitstekend |
2 | Tussen 1,4 en 2,0 | Ruim voldoende |
3 | Tussen 1,0 en 1,4 | Voldoende |
4 | Tussen 0,8 en 1,0 | Matig |
5 | Tussen 0,6 en 0,8 | Onvoldoende |
6 | Minder dan 0,6 | Ruim onvoldoende |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Projecten | Grote projecten. Pre contractuele fase, tijdsdruk, technische zaken, planschaderisico, kwaliteit overeenkomsten, inspraakreacties, zienswijzen, bezwaar- en beroepschriften zorgen voor opschorting c.q. herziening planontwikkeling(en). Juiste toepassing Wet ketenaansprakelijkheid / G-rekening, Wet inlenersaansprakelijkheid. | None | None | 350000.0 |
Projecten | (Grote) projecten zoals bijvoorbeeld herstructurering wegen en huisvestingsplan onderwijs: investeringsbedrag gemeente is niet toereikend en / of betrokken partijen bereiken geen overeenstemming over uitwerking / onderlinge samenwerking planontwikkeling. Civieltechnisch: bodemverontreiniging, verleggen kabels en leidingen, nadeelcompensatieregeling (overlast tijdens de uitvoering), scheuren in bebouwing a.g.v. verzakking (bronbemaling) waarbij de kosten hoger zijn dan de geraamde post hiervoor in het project. Riolering: bij sommige projecten wordt een (groot) deel van de kosten t.l.v. de reserve riolering gebracht. Wanneer bij inspectie blijkt dat de riolering nog voldoende is, maar de weg toch vervangen moeten worden, stijgen de structurele (afschrijving)lasten in de begroting omdat minder kosten t.l.v. de reserve kunnen worden gebracht. | None | None | 490000.0 |
Sociaal domein | In 2017 was er een tekort op het sociaal domein van ruim € 1 miljoen. Vanaf 2018 is niet meer budgettair neutraal begroot, maar op basis van de beschikbare ervaringscijfers. In de begroting 2019 zijn de budgetten gebaseerd op de werkelijke uitgaven 2016 en 2017 en de prognoses voor 2018 (uit de 1e kwartaalrapportage 2018 van de Peelgemeenten) en ontwikkelingen. Er zitten nog steeds flinke schommelingen in de prognoses sociaal domein. Dit betekent een risico voor de begrote budgetten 2019. | None | None | 630000.0 |
BUIG | GR Werkbedrijf Senzer: Uitvoering Participatiewet en uitkeringen (BUIG middelen). De werkelijke uitkeringslasten zijn hoger dan het budget dat we van het Rijk ontvangen. Door de huidige verdeelsystematiek wordt dit tekort gezamenlijk gedragen met de andere deelnemers in de GR. Wanneer dit in de toekomst losgelaten wordt brengt dit een risico met zich mee. | None | None | 210000.0 |
Sociaal domein | GR Peelgemeenten: Per 1 januari 2017 is de GR Peelgemeenten operationeel. 2017-2018 zijn ontwikkeljaren waarin processen zowel in het lokale gebiedsteam als bovenlokaal in de uitvoeringsorganisatie worden doorontwikkeld. De structurele kosten voor Wmo, Jeugd en BMS zijn lastig in te schatten omdat dit mede afhangt van de mate waarin onze burgers een beroep doen op ondersteuning en door met name de duurdere open einde regelingen zoals bijv. gesloten jeugdzorg, incidentele woningaanpassingen etc. | None | None | 210000.0 |
Belasting | Bezwaar op bestemmingsheffingen en leges (bijv. rioolheffing, OZB, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing en bouwleges) die leidt tot hoger beroep. Risico op terugbetalen leges. | None | None | 112500.0 |
Informatieveiligheid | Imagoschade, aansprakelijkheid bij verstrekken onjuiste informatie. Gemeente verstrekt verkeerde info. Privacyregels worden geschonden. Vanaf 25-5-2018 is de AVG ingegaan. In geval van een datalek is de gemeente verplicht een melding te doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij overtreding kan een bestuurlijke boete worden opgelegd. Gemeente is verantwoordelijk voor actueel houden risicokaart, WKPB etc. Gegevens kunnen kwijt raken of verminkt raken. Audit extern orgaan (bijv. | None | None | 112500.0 |
Informatieveiligheid | Tijdige beschikbaarheid juiste ICT middelen: uitval computersystemen, stroomstoring. Afhankelijkheid van continue beschikbaarheid van het zaaksysteem en de daaraan gekoppelde systemen waarmee gegevens worden uitgewisseld. Stel internet valt uit, gemeente heeft verplichtingen in ketens, juist en tijdig verstrekken informatie aan landelijke voorziening (bv BAG). Uitval en/of storingen vormen een bedreiging voor de bedrijfsvoering en daarmee de dienstverlening. | None | None | 112500.0 |
Gemeentefonds | De algemene uitkering schommelt veel. Dit maakt het moeilijk om een gedegen meerjarenraming van de algemene uitkering te maken. | None | None | 210000.0 |
GR / Verbonden partijen | De gewesten in de provincie Noord-Brabant hebben met Attero Zuid B.V. aanbiedingscontracten afgesloten die lopen tot 1 februari 2017 voor wat betreft het brandbaar huishoudelijk restafval. Attero heeft de betrokken gemeenten een naheffing in rekening gebracht omtrent onvoldoende aangeleverde kTon restafval. De eerste arbitragezaak over de jaren 2011-2014 is gewonnen. Dit is onherroepelijk geworden omdat Attero na de vernietigingsprocedure verloren te hebben niet in cassatie is gegaan. Over het jaar 2015 is weer een factuur ontvangen van Attero en de gewesten hebben wederom een arbitragezaak aangespannen. Arbitrage instituut ging hier deze keer echter niet mee akkoord. De kwestie betreft ‘beschikbaar afval’. Attero zegt brandbaar afval moet je lezen als huishoudelijk afval. Gewesten zijn het niet eens, het betreft al het brandbaar afval, dus ook bedrijfsafval. De arbitrageprocedure loopt nog. Indien we verliezen moet er een verdeelsleutel worden bepaald. Er moet dan uitgerekend worden wat de kosten per inwoner per jaar zouden zijn voor 2015, 2016 en 2017 t/m januari. | None | None | 62500.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Door bezuinigingen op de beheerbudgetten van groen kan vernietiging van de waarde van de openbare ruimte ontstaan. Vb.: niet tijdig snoeien waardoor te grote wonden ontstaan en daardoor verkorting levensduur bomen. Ook toename van de kans op schade in openbare ruimte door extreem weer zoals windhozen, hagelbuien, etc. Eventueel schadeclaims vanuit de burger (gemeente is hiervoor verzekerd, eigen risico van € 2.500,- per toegekende schadeclaim is al als apart risico opgenomen). Daarnaast kans op toename van incidentele uitgaven om schade in de openbare ruimte te herstellen. | None | None | 87500.0 |
Overig | De Schop: De komende jaren daalt het aantal kinderen in Asten (leeftijd 0-10 jaar). Dit kan gevolgen hebben voor de inkomsten vanuit babyzwemmen en zwemlessen. Er wordt onderzocht in welke mate alternatieve activiteiten aangeboden kunnen worden en bespaard kan worden op de kostenkant, maar het is nog onzeker of daarmee de exploitatie van de Schop conform begroting blijft lopen. | None | None | 24500.0 |
Overig | Team Ruimte ervaart dat het steeds moeilijker wordt om geschikte beleidsmedewerkers, projectleiders en vergunningverleners aan te trekken. Dat geldt voor alle | None | None | 87500.0 |
Belasting | Volkshuisvesting: het einde van de woningbouwcrisis lijkt in zicht, maar moet zich nog vertalen in voldoende nieuwbouw- en verbouwprojecten, corporaties die ontwikkelen, doorstroming. Risico op minder inkomsten van leges omgevingsvergunningen nog steeds aanwezig. | None | None | 150000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | IMPACT | ||||||
1 | K A N S | Klasse | Minder dan € 20.000 score 1 | Tussen € 20.001 en € 50.000 score 2 | Tussen € 50.001 en € 200.000 score 3 | Tussen € 200.001 en € 400.000 score 4 | Meer dan € 400.001 (*) score 5 |
2 | Zeer groot Vaker dan 1x/jaar score 5 | 24 90% | 16, 22 | 6, 7, 8 | 3 | ||
3 | Groot 1x per 1-2 jaar score 4 70% | 12, 17, 23 | 11, 13 | 4, 5, 9 | 2 | ||
4 | Gemiddeld 1x per 2-5 jaar score 3 50% | 25 | 10, 18, 19, 20, 21 | 14, 15 | 1 | ||
5 | Klein 1x per 5-10 jaar score 2 30% | 27 | |||||
6 | Zeer klein Minder dan 1x per 10 jaar score 1 10% | 26, 28 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | isico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | (Grote) projecten | 1 | Pre contractuele fase, tijdsdruk, technische zaken, planschaderisico, kwaliteit overeenkomsten, inspraakreacties, zienswijzen, bezwaar- en beroepschriften zorgen voor opschorting c.q. herziening planontwikkeling(en). Juiste toepassing Wet ketenaansprakelijkheid / G-rekening, Wet inlenersaansprakelijkheid. | 3 | 5 | 350.000 |
2 | 2 | (Grote) projecten zoals bijvoorbeeld herstructurering wegen en huisvestingsplan onderwijs: investeringsbedrag gemeente is niet toereikend en / of betrokken partijen bereiken geen overeenstemming over uitwerking / onderlinge samenwerking planontwikkeling. Civieltechnisch: bodemverontreiniging, verleggen kabels en leidingen, nadeelcompensatieregeling (overlast tijdens de uitvoering), scheuren in bebouwing a.g.v. verzakking (bronbemaling) waarbij de kosten hoger zijn dan de geraamde post hiervoor in het project. Riolering: bij sommige projecten wordt een (groot) deel van de kosten t.l.v. de reserve riolering gebracht. Wanneer bij inspectie blijkt dat de riolering nog voldoende is, maar de weg toch vervangen moeten worden, stijgen de structurele (afschrijving)lasten in de begroting omdat minder kosten t.l.v. de reserve kunnen worden gebracht. | 4 | 5 | 490.000 | |
3 | Sociaal Domein | 3 | In 2017 was er een tekort op het sociaal domein van ruim € 1 miljoen. Vanaf 2018 is niet meer budgettair neutraal begroot, maar op basis van de beschikbare ervaringscijfers. In de begroting 2019 zijn de budgetten gebaseerd op de werkelijke uitgaven 2016 en 2017 en de prognoses voor 2018 (uit de 1e kwartaalrapportage 2018 van de Peelgemeenten) en ontwikkelingen. Er zitten nog steeds flinke schommelingen in de prognoses sociaal domein. Dit betekent een risico voor de begrote budgetten 2019. | 5 | 5 | 630.000 |
4 | 4 | GR Werkbedrijf Senzer: Uitvoering Participatiewet en uitkeringen (BUIG middelen). De werkelijke uitkeringslasten zijn hoger dan het budget dat we van het Rijk ontvangen. Door de huidige verdeelsystematiek wordt dit tekort gezamenlijk gedragen met de andere deelnemers in de GR. Wanneer dit in de toekomst losgelaten wordt brengt dit een risico met zich mee. | 4 | 4 | 210.000 | |
5 | 5 | GR Peelgemeenten: Per 1 januari 2017 is de GR Peelgemeenten operationeel. 2017-2018 zijn ontwikkeljaren waarin processen zowel in het lokale gebiedsteam als bovenlokaal in de uitvoeringsorganisatie worden doorontwikkeld. De structurele kosten voor Wmo, Jeugd en BMS zijn lastig in te schatten omdat dit mede afhangt van de mate waarin onze burgers een beroep doen op ondersteuning en door met name de duurdere open einde regelingen zoals bijv. gesloten jeugdzorg, incidentele woningaanpassingen etc. | 4 | 4 | 210.000 | |
6 | Juridisering samenleving / niet tijdige besluitvoming | 6 | Bezwaar op bestemmingsheffingen en leges (bijv. rioolheffing, OZB, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing en bouwleges) die leidt tot hoger beroep. Risico op terugbetalen leges. | 5 | 3 | 112.500 |
7 | Imagoscha-de, aansprake-lijkheid bij verstrekken onjuiste informatie | 7 | Gemeente verstrekt verkeerde info. Privacyregels worden geschonden. Vanaf 25-5-2018 is de AVG ingegaan. In geval van een datalek is de gemeente verplicht een melding te doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij overtreding kan een bestuurlijke boete worden opgelegd. Gemeente is verantwoordelijk voor actueel houden risicokaart, WKPB etc. Gegevens kunnen kwijt raken of verminkt raken. Audit extern orgaan (bijv. | 5 | 3 | R112.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | waarderingskamer WOZ kan dit ook melden). Software kan problemen / storingen bevatten. Kan leiden tot negatieve berichtgeving media en herstelkosten. Met klachtafhandeling zijn hoge kosten gemoeid. | |||||
2 | Afhankelijk- heid ICT systemen en beveiliging informatie | 8 | Tijdige beschikbaarheid juiste ICT middelen: uitval computersystemen, stroomstoring. Afhankelijkheid van continue beschikbaarheid van het zaaksysteem en de daaraan gekoppelde systemen waarmee gegevens worden uitgewisseld. Stel internet valt uit, gemeente heeft verplichtingen in ketens, juist en tijdig verstrekken informatie aan landelijke voorziening (bv BAG). Uitval en/of storingen vormen een bedreiging voor de bedrijfsvoering en daarmee de dienstverlening. | 5 | 3 | 112.500 |
3 | Fluctuatie Algemene Uitkering Rijksoverheid | 9 | De algemene uitkering schommelt veel. Dit maakt het moeilijk om een gedegen meerjarenraming van de algemene uitkering te maken. | 4 | 4 | 210.000 |
4 | 2.437.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | isico | Nr | Toelichting | Kans | Impact Bedrag | |
1 | Boete Attero verwerking afval | 10 | De gewesten in de provincie Noord-Brabant hebben met Attero Zuid B.V. aanbiedingscontracten afgesloten die lopen tot 1 februari 2017 voor wat betreft het brandbaar huishoudelijk restafval. Attero heeft de betrokken gemeenten een naheffing in rekening gebracht omtrent onvoldoende aangeleverde kTon restafval. De eerste arbitragezaak over de jaren 2011-2014 is gewonnen. Dit is onherroepelijk geworden omdat Attero na de vernietigingsprocedure verloren te hebben niet in cassatie is gegaan. Over het jaar 2015 is weer een factuur ontvangen van Attero en de gewesten hebben wederom een arbitragezaak aangespannen. Arbitrage instituut ging hier deze keer echter niet mee akkoord. De kwestie betreft ‘beschikbaar afval’. Attero zegt brandbaar afval moet je lezen als huishoudelijk afval. Gewesten zijn het niet eens, het betreft al het brandbaar afval, dus ook bedrijfsafval. De arbitrageprocedure loopt nog. Indien we verliezen moet er een verdeelsleutel worden bepaald. Er moet dan uitgerekend worden wat de kosten per inwoner per jaar zouden zijn voor 2015, 2016 en 2017 t/m januari. | 3 | 3 | 62.500 |
2 | Beheer openbare ruimte: voldoende middelen en schade | 11 | Door bezuinigingen op de beheerbudgetten van groen kan vernietiging van de waarde van de openbare ruimte ontstaan. Vb.: niet tijdig snoeien waardoor te grote wonden ontstaan en daardoor verkorting levensduur bomen. Ook toename van de kans op schade in openbare ruimte door extreem weer zoals windhozen, hagelbuien, etc. Eventueel schadeclaims vanuit de burger (gemeente is hiervoor verzekerd, eigen risico van € 2.500,- per toegekende schadeclaim is al als apart risico opgenomen). Daarnaast kans op toename van incidentele uitgaven om schade in de openbare ruimte te herstellen. | 4 | 3 | 87.500 |
3 | Demo-grafische ontwikkeling | 12 | De Schop: De komende jaren daalt het aantal kinderen in Asten (leeftijd 0-10 jaar). Dit kan gevolgen hebben voor de inkomsten vanuit babyzwemmen en zwemlessen. Er wordt onderzocht in welke mate alternatieve activiteiten aangeboden kunnen worden en bespaard kan worden op de kostenkant, maar het is nog onzeker of daarmee de exploitatie van de Schop conform begroting blijft lopen. | 4 | 2 | 24.500 |
4 | Arbeids- markt ontwikkeling | 13 | Team Ruimte ervaart dat het steeds moeilijker wordt om geschikte beleidsmedewerkers, projectleiders en vergunningverleners aan te trekken. Dat geldt voor alle | 4 | 3 | R87.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Nr | Toelichting | Kans | Impact Bedrag | |
1 | taakvelden: beleid, RO, civiel techniek, vergunningverlening. Het gaat zowel om ‘de juiste papieren’ als de juiste ‘instelling’ (kernbegrippen bedrijfsplan). Daarnaast huidige personeelsbestand: meegaan in de ontwikkelingen is niet voor iedereen gemakkelijk. E.e.a. kan leiden tot extra kosten voor inhuur, opleiding, frictie. | |||||
2 | Economische ontwikkeling | 14 | Volkshuisvesting: het einde van de woningbouwcrisis lijkt in zicht, maar moet zich nog vertalen in voldoende nieuwbouw- en verbouwprojecten, corporaties die ontwikkelen, doorstroming. Risico op minder inkomsten van leges omgevingsvergunningen nog steeds aanwezig. | 3 | 4 | 150.000 |
3 | 15 | Risico op prijsstijgingen bij investeringen door economische groei. | 3 | 4 | 150.000 | |
4 | 16 | Risico op lagere aantallen toeristische overnachtingen en arbeidsmigranten. | 5 | 2 | 31.500 | |
5 | Open einde regeling sociale sector | 17 | Er wordt maximaal gebruik gemaakt van de regeling leerlingenvervoer gemeente Asten. (Overig open einde regeling sociale sector: zie nr. 4 GR Senzer en nr. 5 GR Peelgemeenten.) | 4 | 2 | 24.500 |
6 | Veranderen-de regelgeving | 18 | Klimaatbestendig en energie neutraal: gemeenten gaan plannen maken om van het gas af te gaan, duurzame energie te produceren en klimaatbestendig te worden en meer circulair. Deze taken zullen zeker deels maar mogelijk allemaal door het Rijk opgelegd worden aan de gemeenten. Wat de kosten - vergoeding daarvan zal zijn is nog niet in te schatten. We pakken deze zaken in de regio (in MRE verband) op. | 3 | 3 | 62.500 |
7 | Beheers-baarheid netwerk-organisatie | 19 | Bestuurlijke en ambtelijke drukte door deelname in meerdere GR-en. Verlengd lokaal bestuurd leidt tot hogere beheerskosten, eventueel frictiekosten. Overdrachtsmomenten in de keten zijn kwetsbaar. | 3 | 3 | 62.500 |
8 | Verbonden partijen (financieel, imago) | 20 | Verbonden partijen kunnen in financiële problemen komen (zie paragraaf verbonden partijen). Meer geld nodig dan geraamd. Vb. weerstandsvermogen GGD is nog onvoldoende (worden geleidelijk maatregelen voor getroffen). | 3 | 3 | 62.500 |
9 | 21 | M GVeiligheidsregio (VRBZO) / bluswater: Door een aangepaste ontwerpnorm van Brabant Water (2014) zal het aantal brandkranen drastisch verminderen. Dit betekent minder brandkranen in nieuwe situaties maar ook na sanering van waterleidingen. Alternatieven zijn gevonden in de vorm van het door de VRBZO aanschaffen van extra waterbakken en pendelsystemen optimaliseren. Deze oplossingen zijn niet gelijkwaardig aan brandkranen en het blijft een gemeentelijke afweging welke voorzieningen nog extra worden aangelegd om de brandweerzorg voldoende te kunnen borgen. omenteel vindt een inventarisatie van de bluswatervoorzieningen in het buitengebied plaats en een bluswaterdekkingsanalyse van de bedrijventerreinen. Mogelijk is het wenselijk om nog meer openbare bluswatervoorzieningen aan te leggen. ebleken is dat brandpreventie een steeds belangrijker onderdeel wordt van de totale brandweer keten, waardoor we een hoger budget nodig hebben om de projecten verantwoord te kunnen uitvoeren. | 3 | 3 | 62.500 | |
10 | Juridisering samenleving / niet tijdige besluitvor-ming | 22 | Juridische procedures door bv. onvoldoende motivering van besluiten. Termijn afhandeling bezwaarschrift staat soms onder druk, dit kan leiden tot boetes. Met juridische procedures zijn hoge kosten gemoeid. | 5 | 2 | 31.500 |
11 | Contract-beheer | 23 | Onjuiste inkoop en contractbeheer kunnen leiden tot gemiste kansen qua besparingsmogelijkheden. | 4 | 2 | 24.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Nr | Toelichting | Kans | Impact Bedrag | |
1 | Verzekering- en / garant-stelling, aansprake-lijkheid burger (o.a. bij schade burger) | 24 | Gemeentelijke borgstellingen: de gemeente heeft een achtervangfunctie indien een corporatie in financiële problemen komt. | 1 | 5 (plus) | 2.500.000 |
2 | 25 | Het eigen risico van de diverse verzekeringen en aansprakelijkheden komt t.l.v. de gemeente Asten. | 3 | 2 | 17.500 | |
3 | 26 | Risico schade inventaris gemeentelijke gebouwen (aanvulling op verzekering). | 1 | 5 | 70.000 | |
4 | 27 | Risico aansprakelijkheid gemeente bij brandschade aan naburige panden en inventaris (indien schade groter dan 2x € 2.500.000 per jaar). | 2 | 5 | 210.000 | |
5 | Bodemver-ontreiniging | 28 | Landelijke ambitie om in 2030 een schone bodem te hebben in heel NL. | 1 | 5 | 70.000 |
6 | 3.791.500 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit per 1-1-2019 | Incidenteel | Structureel |
1 | 1. Algemene reserve (weerstandscapaciteit) | 14.064.524 | |
2 | 2. Algemene reserve (basis) | 2.086.992 | |
3 | 3. Bestemmingsreserves (vrij aanwendbaar) | 3.342.839 | |
4 | 4. Post onvoorzien | 55.000 | 55.000 |
5 | 5. Stille reserves | 1.229.134 | |
6 | 6. Onbenutte belastingcapaciteit | 1.244.261 | |
7 | Totaal beschikbaar | 20.778.489 | 1.299.261 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Bestemmingsreserves (vrij aanwendbaar) | Stand 01-01-2019 |
1 | Reserve personeelskosten | 90.634 |
2 | Reserve informatie- en computertechnologie | 34.475 |
3 | Reserve I&A algemeen | 236.496 |
4 | Reserve groenfonds | 136.448 |
5 | Reserve uitvoering VCP | 100.754 |
6 | Reserve centrumvisie | 509.788 |
7 | Reserve eenmalige bestedingen | 2.234.244 |
8 | Totaal | 3.342.839 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Stille reserves | Direct verkoopbaar Stand 01-01-2019 |
1 | Gebouwen (incl. ondergrond) | 1.229.134 |
2 | Totaal | 1.229.134 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio weerstandsvermogen | Betekenis |
1 | Meer dan 2,0 | Uitstekend |
2 | Tussen 1,4 en 2,0 | Ruim voldoende |
3 | Tussen 1,0 en 1,4 | Voldoende |
4 | Tussen 0,8 en 1,0 | Matig |
5 | Tussen 0,6 en 0,8 | Onvoldoende |
6 | Minder dan 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Kengetallen | 2017 | 2018 | 2019 | oordeel |
1 | netto schuldquote | -5% | 5% | 20% voldoende | |
2 | netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -11% | -5% | 9% voldoende | |
3 | solvabiliteitsrisico | 64% | 61% | 62% voldoende | |
4 | structurele exploitatieruimte | 0,99% | 1,11% | 0,05% matig | |
5 | grondexploitatie | 25% | 11% | 11% n.v.t. | |
6 | belastingcapaciteit | 83% | 85% | 89% voldoende |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
GR / Verbonden partijen | GR Peelgemeenten: In 2018 bedroeg het tekort op het sociaal domein (Wmo, Jeugd en BMS) €842.000,-. In de begroting 2019 (inclusief aanpassing in de voorjaarsturap 2019) zijn de bugetten gebaseerd op de werkelijke uitgaven 2016 t/m 2018 en ontwikkelingen in 2019. Er zitten nog flinke schommelingen in de prognoses sociaal domein. Dit betekent een risico voor de begrote budgetten 2019 en verder. | 70.0 | 700000.0 | 490000.0 |
GR / Verbonden partijen | GR Werkbedrijf Senzer: Senzer wendt haar eigen reserves aan voor het afdekken van tekorten met ingang van 2019. De weerstandscapaciteit van Senzer wordt daarmee in 2021 nihil. Dit betekent dat alle risico's worden doorgelegd naar de deelnemende gemeenten. Het aandeel van Asten in de totale risico's bedraagt 3,95% (gelijk aan het percentage van de bijdrage algemene middelen aan Senzer). De risico's zijn in de begroting 2020 van Senzer gespecificeerd en toegelicht. Het grootste deel van de risico's (op basis van financiële impact) betreft de onzekerheid over de impact van alternatieve financiering van loonkostensubsidie op de BUIG-middelen, het wegvallen van detacheringen door toenemende concurrentie (omzetverlies en extra inzet voor herplaatsingen) en het niet halen van opbrengstdoelstellingen (door o.a. veroudering Wsw doelgroep, lagere instroom in uitkering met meer problematiek). | 70.0 | 700000.0 | 490000.0 |
Projecten | (Grote) projecten zoals bijvoorbeeld herstructurering wegen, strategisch huisvestingsplan onderwijs, realisatie (ver)nieuw(d)e gemeenschapshuis Asten: investeringsbedrag gemeente is niet toereikend en / of betrokken partijen bereiken geen overeenstemming over uitwerking / onderlinge samenwerking planontwikkeling. Civieltechnisch: bodemverontreiniging, verleggen kabels en leidingen, nadeelcompensatieregeling (overlast tijdens de uitvoering), scheuren in bebouwing a.g.v. verzakking (bronbemaling) waarbij de kosten hoger zijn dan de geraamde post hiervoor in het project. Riolering: bij sommige projecten wordt een (groot) deel van de kosten ten laste van de reserve riolering gebracht. Wanneer bij inspectie blijkt dat de riolering nog voldoende is, maar de weg toch vervangen moeten worden, stijgen de structurele (afschrijving)lasten in de begroting omdat minder kosten ten laste van de reserve kunnen worden gebracht. | 70.0 | 700000.0 | 490000.0 |
ICT algemeen | Tijdige beschikbaarheid juiste ICT middelen: uitval computersystemen, stroomstoring. Afhankelijkheid van continue beschikbaarheid van het zaaksysteem en de daaraan gekoppelde systemen waarmee gegevens worden uitgewisseld. Stel internet valt uit, gemeente heeft verplichtingen in ketens, juist en tijdig verstrekken informatie aan landelijke voorziening (bv. BAG). Uitval en/of storingen vormen een bedreiging voor de bedrijfsvoering en daarmee de dienstverlening. | 90.0 | 300000.0 | 270000.0 |
Gemeentefonds | De herijking van de verdeelsystematiek van het gemeentefonds heeft het risico in zich dat dit nadelig kan uitpakken voor kleine gemeenten. | 90.0 | 700000.0 | 630000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Door bezuinigingen op de beheerbudgetten van groen kan vernietiging van de waarde van de openbare ruimte ontstaan. Vb.: niet tijdig snoeien waardoor te grote wonden ontstaan en daardoor verkorting levensduur bomen. Ook toename van de kans op schade in openbare ruimte door extreem weer zoals windhozen, hagelbuien, etc. Eventueel schadeclaims vanuit de burger (gemeente is hiervoor verzekerd, eigen risico van € 2.500 per toegekende schadeclaim is al als apart risico opgenomen). Daarnaast kans op toename van incidentele uitgaven om schade in de openbare ruimte te herstellen. | 70.0 | 125000.0 | 87500.0 |
Overig | Er komen steeds meer exoten / invasieve soorten insecten in de openbare ruimte zoals de processierups en de Japanse duizendknoop. Bij overlast bijvoorbeeld a.g.v. verwijderen van de processierups kunnen de kosten voor de gemeente oplopen. | 70.0 | 35000.0 | 24500.0 |
Overig | Opslag strooizout locatie Venbergweg: De vloer onder de halfopen opslaglocatie voldoet mogelijk niet aan de gestelde eisen t.b.v. opslag van strooizout voor gladheidsbestrijding. Dit wordt momenteel onderzocht en kan leiden tot een investering om aanpassingen aan de opslag door te voeren. | 70.0 | 125000.0 | 87500.0 |
Overig | De Schop: De komende jaren daalt het aantal kinderen in Asten (leeftijd 0-10 jaar). Dit kan gevolgen hebben voor de inkomsten vanuit babyzwemmen en zwemlessen. Er wordt onderzocht in welke mate alternatieve activiteiten aangeboden kunnen worden en bespaard kan worden op de kostenkant, maar het is nog onzeker of daarmee de exploitatie van de Schop conform begroting blijft lopen. In 2019 zijn de resultaten van het project ontwikkeling exploitatie de Schop beschikbaar. | 70.0 | 35000.0 | 24500.0 |
Overig | Met name binnen team Ruimte ervaart men dat het steeds moeilijker wordt om geschikte beleidsmedewerkers, projectleiders en vergunningverleners aan te trekken. Dat geldt voor alle taakvelden: beleid, RO, civiel techniek, vergunningverlening. Het gaat zowel om ‘de juiste papieren’ als de juiste ‘instelling’ (kernbegrippen bedrijfsplan). Daarnaast huidige personeelsbestand: meegaan in de ontwikkelingen is niet voor iedereen gemakkelijk. E.e.a. kan leiden tot extra kosten voor inhuur, opleiding, frictie. | 70.0 | 125000.0 | 87500.0 |
Belasting | Volkshuisvesting: de bouwcrisis is voorbij, maar door stijging van bouwkosten, tekort aan werknemers in de bouw en onzekerheid rondom de PAS wet (stikstof) is er een risico dat projecten maar zeker ook bouwplannen van particulieren niet voortvarend worden opgepakt. Hiervan afgeleid risico op minder inkomsten van leges omgevingsvergunningen. | 70.0 | 125000.0 | 87500.0 |
Overig | Risico op lagere aantallen toeristische overnachtingen en arbeidsmigranten. | 90.0 | 35000.0 | 31500.0 |
Onderwijs | Er wordt maximaal gebruik gemaakt van de regeling leerlingenvervoer gemeente Asten. Ook collectief vervoer (Taxbus) is een open einde regeling. Er wordt een stijging van het aantal cliënten verwacht. (Overig open einde regeling sociale sector: zie nr. 1 GR Peelgemeenten en nr. 2 GR Senzer.) | 70.0 | 35000.0 | 24500.0 |
Energietransitie | Klimaatbestendig en energie neutraal: gemeenten gaan plannen maken om van het gas af te gaan, duurzame energie te produceren en klimaatbestendig te worden en meer circulair. Deze taken zullen zeker deels maar mogelijk allemaal door het Rijk opgelegd worden aan de gemeenten. Wat de kosten - vergoeding daarvan zal zijn is nog niet in te schatten. We pakken deze zaken in de regio (in MRE verband) op. | 50.0 | 125000.0 | 62500.0 |
Omgevingswet | Omgevingswet: gemeente Asten bereidt zich voor op de invoering van de omgevingswet. Er zijn hiervoor incidentele middelen voorzien. De praktijk na implementatie gaat uitwijzen of er ook sprake zal zijn van hogere structurele bedrijfsvoeringskosten. | 70.0 | 125000.0 | 87500.0 |
GR / Verbonden partijen | Verbonden partijen kunnen in financiële problemen komen (zie paragraaf verbonden partijen). Meer geld nodig dan geraamd. Vb. weerstandsvermogen GGD is nog onvoldoende (worden geleidelijk maatregelen voor getroffen). | 50.0 | 125000.0 | 62500.0 |
GR / Verbonden partijen | GR Peelgemeenten: Per 1 januari 2017 is de GR Peelgemeenten operationeel. 2017-2018 waren ontwikkeljaren waarin processen zowel in het lokale gebiedsteam als bovenlokaal in de uitvoeringsorganisatie werden doorontwikkeld. Begin 2019 is er een evaluatie geweest naar opzet GR Peelgemeenten /lokale gebiedsteams. Dit kan nog leiden tot wijziging in inrichting processen en daarmee samenhangende uitvoeringskosten. | 50.0 | 125000.0 | 62500.0 |
Overig | Veiligheidsregio (VRBZO) / bluswater: Door een aangepaste ontwerpnorm van Brabant Water (2014) zal het aantal brandkranen drastisch verminderen. Dit betekent minder brandkranen in nieuwe situaties maar ook sanering van waterleidingen. Alternatieven zijn gevonden in door VRBZO aangeschafte waterbakken en in het optimaliseren van pendelsystemen. Deze oplossingen zijn niet gelijkwaardig aan brandkranen. Het blijft een gemeentelijke afweging welke voorzieningen extra worden aangelegd om brandweerzorg voldoende te borgen. - Inventarisatie bluswatervoorziening buitengebied (die als voorwaarde in een omgevingsvergunning zijn opgenomen): afgerond. Door de geplande saneringen in 2020 zal op voorhand geïnventariseerd moeten worden waar vrijwillig bluswatervoorzieningen zijn aangelegd en waar bestaande alternatieven gebruikt kunnen worden. Zijn er geen alternatieven, dan zal na een risicoafweging openbaar bluswater mogelijk aangelegd moeten worden. - Inventarisatie bluswatervoorziening bedrijventerrein: afgerond. Urgente aanpassingen hebben reeds plaatsgevonden. Nader advies door VRBZO kan pas worden gegeven, nadat alle 21 regiogemeenten de inventarisatie hebben uitgevoerd. | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Opgelegde kosten planologische procedures, leges (bijv. voor een aanvraag omgevingsvergunning) en privaatrechtelijke heffingen (bijv. rioolheffing, OZB, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing) die leiden tot juridische procedures. Risico op verplichting geheel of gedeeltelijk terugbetalen leges en proceskostenvergoeding. | 70.0 | 125000.0 | 87500.0 |
Informatieveiligheid | Gemeente verstrekt verkeerde info. Privacyregels worden geschonden en er wordt een bestuurlijke boete opgelegd door de Autoriteit Persoonsgegevens. Gemeente is verantwoordelijk voor actueel houden risicokaart, WKPB etc. Gegevens kunnen kwijt raken of onbedoeld wijzigen. Audit extern orgaan (bijv. waarderingskamer WOZ kan dit ook melden). Software kan problemen/storingen bevatten. Kan leiden tot negatieve berichtgeving media en herstelkosten. Met klachtafhandeling zijn hoge kosten gemoeid. | 70.0 | 125000.0 | 87500.0 |
Gemeentefonds | Gemeentelijke borgstellingen: de gemeente heeft een achtervangfunctie indien een corporatie in financiële problemen komt. | 10.0 | 18500000.0 | 1850000.0 |
Gemeentefonds | Het eigen risico van de diverse verzekeringen en aansprakelijkheden komt t.l.v. de gemeente Asten. | 50.0 | 35000.0 | 17500.0 |
Kapitaalgoederen | Risico schade inventaris gemeentelijke gebouwen (aanvulling op verzekering) | 10.0 | 700000.0 | 70000.0 |
Kapitaalgoederen | Risico aansprakelijkheid gemeente bij brandschade aan naburige panden en inventaris (indien schade groter dan 2x € 2.500.000 per jaar). | 30.0 | 700000.0 | 210000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | IMPACT | ||||||
1 | K A N S | Klasse | Minder dan € 20.000 score 1 | Tussen € 20.001 en € 50.000 score 2 | Tussen € 50.001 en € 200.000 score 3 | Tussen € 200.001 en € 400.000 score 4 | Meer dan € 400.001 (*) score 5 |
2 | Zeer groot Vaker dan 1x/jaar score 5 | 90% | 12 | 4 | 5 | ||
3 | Groot 1x per 1-2 jaar score 4 70% | 7, 9, 13 | 6, 8, 10, 11, 15, 19, 20 | 1, 2, 3 | |||
4 | Gemiddeld 1x per 2-5 jaar score 3 50% | 22 | 14, 16, 17 | 18 | |||
5 | Klein 1x per 5-10 jaar score 2 30% | 24 | |||||
6 | Zeer klein Minder dan 1x per 10 jaar score 1 10% | 21, 23 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | Sociaal domein zorgkosten | 1 | GR Peelgemeenten: In 2018 bedroeg het tekort op het sociaal domein (Wmo, Jeugd en BMS) € 842.000,=. In de begroting 2019 (inclusief aanpassing in de voorjaarsturap 2019) zijn de budgetten gebaseerd op de werkelijke uitgaven 2016 t/m 2018 en ontwikkelingen in 2019. Er zitten nog steeds flinke schommelingen in de prognoses sociaal domein. Dit betekent een risico voor de begrote budgetten 2019 en verder. | 4 | 5 | 490.000 |
2 | 2 | GR Werkbedrijf Senzer: Senzer wendt haar eigen reserves aan voor het afdekken van tekorten met ingang van 2019. De weerstandscapaciteit van Senzer wordt daarmee in 2021 nihil. Dit betekent dat alle risico's worden doorgelegd naar de deelnemende gemeenten. Het aandeel van Asten in de totale risico's bedraagt 3,95% (gelijk aan het percentage van de bijdrage algemene middelen aan Senzer). De risico's zijn in de begroting 2020 van Senzer gespecificeerd en toegelicht. Het grootste deel van de risico's (op basis van financiële impact) betreft de onzekerheid over de impact van alternatieve financiering van loonkostensubsidie op de BUIG-middelen, het wegvallen van detacheringen door toenemende concurrentie (omzetverlies en extra inzet voor herplaatsingen) en het niet halen van opbrengstdoelstellingen (door o.a. veroudering Wsw doelgroep, lagere instroom in uitkering met meer problematiek). | 4 | 5 | 490.000 | |
3 | Realisatie (grote) projecten | 3 | (Grote) projecten zoals bijvoorbeeld herstructurering wegen, strategisch huisvestingsplan onderwijs, realisatie (ver)nieuw(d)e gemeenschapshuis Asten: investeringsbedrag gemeente is niet toereikend en / of betrokken partijen bereiken geen overeenstemming over uitwerking / onderlinge samenwerking planontwikkeling. Civieltechnisch: bodemverontreiniging, verleggen kabels en leidingen, nadeelcompensatieregeling (overlast tijdens de uitvoering), scheuren in bebouwing a.g.v. verzakking (bronbemaling) waarbij de kosten hoger zijn dan de geraamde post hiervoor in het project. Riolering: bij sommige projecten wordt een (groot) deel van de kosten ten laste van de reserve riolering gebracht. Wanneer bij inspectie blijkt dat de riolering nog voldoende is, maar de weg toch vervangen moeten worden, stijgen de structurele | 4 | 5 | 490.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | (afschrijving)lasten in de begroting omdat minder kosten ten laste van de reserve kunnen worden gebracht. | |||||
2 | Afhankelijk -heid ICT systemen | 4 | Tijdige beschikbaarheid juiste ICT middelen: uitval computersystemen, stroomstoring. Afhankelijkheid van continue beschikbaarheid van het zaaksysteem en de daaraan gekoppelde systemen waarmee gegevens worden uitgewisseld. Stel internet valt uit, gemeente heeft verplichtingen in ketens, juist en tijdig verstrekken informatie aan landelijke voorziening (bv. BAG). Uitval en/of storingen vormen een bedreiging voor de bedrijfsvoering en daarmee de dienstverlening. | 5 | 4 | 270.000 |
3 | Onzekerheid Algemene Uitkering Rijksoverheid | 5 | De herijking van de verdeelsystematiek van het gemeentefonds heeft het risico in zich dat dit nadelig kan uitpakken voor kleine gemeenten. | 5 | 5 | 630.000 |
4 | 2.370.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | Beheer openbare ruimte: voldoende middelen en schade | 6 | Door bezuinigingen op de beheerbudgetten van groen kan vernietiging van de waarde van de openbare ruimte ontstaan. Vb.: niet tijdig snoeien waardoor te grote wonden ontstaan en daardoor verkorting levensduur bomen. Ook toename van de kans op schade in openbare ruimte door extreem weer zoals windhozen, hagelbuien, etc. Eventueel schadeclaims vanuit de burger (gemeente is hiervoor verzekerd, eigen risico van € 2.500 per toegekende schadeclaim is al als apart risico opgenomen). Daarnaast kans op toename van incidentele uitgaven om schade in de openbare ruimte te herstellen. | 4 | 3 | 87.500 |
2 | 7 | Er komen steeds meer exoten / invasieve soorten insecten in de openbare ruimte zoals de processierups en de Japanse duizendknoop. Bij overlast bijvoorbeeld a.g.v. verwijderen van de processierups kunnen de kosten voor de gemeente oplopen. | 4 | 2 | 24.500 | |
3 | Opslag strooizout | 8 | Opslag strooizout locatie Venbergweg: De vloer onder de halfopen opslaglocatie voldoet mogelijk niet aan de gestelde eisen t.b.v. opslag van strooizout voor gladheidsbestrijding. Dit wordt momenteel onderzocht en kan leiden tot een investering om aanpassingen aan de opslag door te voeren. | 4 | 3 | 87.500 |
4 | Demografische | 9 | De Schop: De komende jaren daalt het aantal kinderen in Asten (leeftijd 0-10 jaar). Dit kan gevolgen | 4 | 2 | 24.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | ontwikkeling | hebben voor de inkomsten vanuit babyzwemmen en zwemlessen. Er wordt onderzocht in welke mate alternatieve activiteiten aangeboden kunnen worden en bespaard kan worden op de kostenkant, maar het is nog onzeker of daarmee de exploitatie van de Schop conform begroting blijft lopen. In 2019 zijn de resultaten van het project ontwikkeling exploitatie de Schop beschikbaar. | ||||
2 | Arbeids- markt ontwikkeling | 10 Met name binnen team Ruimte ervaart men dat het steeds moeilijker wordt om geschikte beleidsmedewerkers, projectleiders en vergunningverleners aan te trekken. Dat geldt voor alle taakvelden: beleid, RO, civiel techniek, vergunningverlening. Het gaat zowel om ‘de juiste papieren’ als de juiste ‘instelling’ (kernbegrippen bedrijfsplan). Daarnaast huidige personeelsbestand: meegaan in de ontwikkelingen is niet voor iedereen gemakkelijk. E.e.a. kan leiden tot extra kosten voor inhuur, opleiding, frictie. | 4 | 3 | 87.500 | |
3 | Economische ontwikkeling | 11 | Volkshuisvesting: de bouwcrisis is voorbij, maar door stijging van bouwkosten, tekort aan werknemers in de bouw en onzekerheid rondom de PAS wet (stikstof) is er een risico dat projecten maar zeker ook bouwplannen van particulieren niet voortvarend worden opgepakt. Hiervan afgeleid risico op minder inkomsten van leges omgevingsvergunningen. | 4 | 3 | 87.500 |
4 | 12 | Risico op lagere aantallen toeristische overnachtingen en arbeidsmigranten. | 5 | 2 | 31.500 | |
5 | Open einde regeling sociale sector | 13 | Er wordt maximaal gebruik gemaakt van de regeling leerlingenvervoer gemeente Asten. Ook collectief vervoer (Taxbus) is een open einde regeling. Er wordt een stijging van het aantal cliënten verwacht. (Overig open einde regeling sociale sector: zie nr. 1 GR Peelgemeenten en nr. 2 GR Senzer.) | 4 | 2 | 24.500 |
6 | Veranderende regelgeving | 14 | Klimaatbestendig en energie neutraal: gemeenten gaan plannen maken om van het gas af te gaan, duurzame energie te produceren en klimaatbestendig te worden en meer circulair. Deze taken zullen zeker deels maar mogelijk allemaal door het Rijk opgelegd worden aan de gemeenten. Wat de kosten - vergoeding daarvan zal zijn is nog niet in te schatten. We pakken deze zaken in de regio (in MRE verband) op. | 3 | 3 | 62.500 |
7 | 15 | Omgevingswet: gemeente Asten bereidt zich voor op de invoering van de omgevingswet. Er zijn hiervoor incidentele middelen voorzien. De praktijk na implementatie gaat uitwijzen of er ook sprake zal zijn van hogere structurele bedrijfsvoeringskosten. | 4 | 3 | 87.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | Verbonde n partijen (financieel , imago) | 16 | Verbonden partijen kunnen in financiële problemen komen (zie paragraaf verbonden partijen). Meer geld nodig dan geraamd. Vb. weerstandsvermogen GGD is nog onvoldoende (worden geleidelijk maatregelen voor getroffen). | 3 | 3 | 62.500 |
2 | 17 | GR Peelgemeenten: Per 1 januari 2017 is de GR Peelgemeenten operationeel. 2017-2018 waren ontwikkeljaren waarin processen zowel in het lokale gebiedsteam als bovenlokaal in de uitvoeringsorganisatie werden doorontwikkeld. Begin 2019 is er een evaluatie geweest naar opzet GR Peelgemeenten /lokale gebiedsteams. Dit kan nog leiden tot wijziging in inrichting processen en daarmee samenhangende uitvoeringskosten. | 3 | 3 | 62.500 | |
3 | 18 | Veiligheidsregio (VRBZO) / bluswater: Door een aangepaste ontwerpnorm van Brabant Water (2014) zal het aantal brandkranen drastisch verminderen. Dit betekent minder brandkranen in nieuwe situaties maar ook sanering van waterleidingen. Alternatieven zijn gevonden in door VRBZO aangeschafte waterbakken en in het optimaliseren van pendelsystemen. Deze oplossingen zijn niet gelijkwaardig aan brandkranen. Het blijft een gemeentelijke afweging welke voorzieningen extra worden aangelegd om brandweerzorg voldoende te borgen. - Inventarisatie bluswatervoorziening buitengebied (die als voorwaarde in een omgevingsvergunning zijn opgenomen): afgerond. Door de geplande saneringen in 2020 zal op voorhand geïnventariseerd moeten worden waar vrijwillig bluswatervoorzieningen zijn aangelegd en waar bestaande alternatieven gebruikt kunnen worden. Zijn er geen alternatieven, dan zal na een risicoafweging openbaar bluswater mogelijk aangelegd moeten worden. - Inventarisatie bluswatervoorziening bedrijventerrein: afgerond. Urgente aanpassingen hebben reeds plaatsgevonden. Nader advies door VRBZO kan pas worden gegeven, nadat alle 21 regiogemeenten de inventarisatie hebben uitgevoerd. | 3 | 4 | 150.000 | |
4 | Juridisering samenleving / niet tijdige | 19 | Opgelegde kosten planologische procedures, leges (bijv. voor een aanvraag omgevingsvergunning) en privaatrechtelijke heffingen (bijv. rioolheffing, OZB, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing) die leiden tot juridische procedures. Risico op | 4 | 3 | 87.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Risico | Nr | Toelichting | Kans | Impact | Bedrag |
1 | besluitvorming | verplichting geheel of gedeeltelijk terugbetalen leges en proceskostenvergoeding. | ||||
2 | Imagoschade, aansprake -lijkheid bij verstrekk en onjuiste informatie | 20 | Gemeente verstrekt verkeerde info. Privacyregels worden geschonden en er wordt een bestuurlijke boete opgelegd door de Autoriteit Persoonsgegevens. Gemeente is verantwoordelijk voor actueel houden risicokaart, WKPB etc. Gegevens kunnen kwijt raken of onbedoeld wijzigen. Audit extern orgaan (bijv. waarderingskamer WOZ kan dit ook melden). Software kan problemen/storingen bevatten. Kan leiden tot negatieve berichtgeving media en herstelkosten. Met klachtafhandeling zijn hoge kosten gemoeid. | 4 | 3 | 87.500 |
3 | Verzekeri ng / garantstelling, aansprake -lijkheid burger (o.a. bij schade burger) | 21 | Gemeentelijke borgstellingen: de gemeente heeft een achtervangfunctie indien een corporatie in financiële problemen komt. | 1 | 5 (plus) | 1.850.00 0 |
4 | 22 | Het eigen risico van de diverse verzekeringen en aansprakelijkheden komt t.l.v. de gemeente Asten. | 3 | 2 | 17.500 | |
5 | 23 | Risico schade inventaris gemeentelijke gebouwen (aanvulling op verzekering). | 1 | 5 | 70.000 | |
6 | 24 | Risico aansprakelijkheid gemeente bij brandschade aan naburige panden en inventaris (indien schade groter dan 2x € 2.500.000 per jaar). | 2 | 5 | 210.000 | |
7 | 3.222.500 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Beschikbare weerstandscapaciteit per 01-01-2020 | Incidenteel | Structureel |
1 | 1a. Algemene reserve (weerstandscapaciteit) | 13.064.524 | |
2 | 1b. Algemene reserve (basis) | 2.086.991 | |
3 | 2. Bestemmingsreserves (vrij aanwendbaar) | 2.409.984 | |
4 | 3. Post onvoorzien | 55.000 | |
5 | 5. Stille reserves | 1.207.291 | |
6 | 6. Onbenutte belastingcapaciteit | 1.110.583 | |
7 | Totaal beschikbaar | 19.934.373 |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio weerstandsvermogen | Betekenis |
1 | Meer dan 2,0 | Uitstekend |
2 | Tussen 1,4 en 2,0 | Ruim voldoende |
3 | Tussen 1,0 en 1,4 | Voldoende |
4 | Tussen 0,8 en 1,0 | Matig |
5 | Tussen 0,6 en 0,8 | Onvoldoende |
6 | Minder dan 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | |
---|---|
0 | |
1 | |
2 |
0 | |
---|---|
0 | |
1 | |
2 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 |
0 | |
---|---|
0 | |
1 | |
2 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||||||||
1 | |||||||||||||
2 |