Naam | Baarle-Nassau |
---|---|
Code | 744 |
Provincie | Noord-Brabant |
Inwonertal | 6799 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Personeel | Een aftredende wethouder of burgemeester heeft, ongeacht de reden van aftreden, aanspraak op een ontslaguitkering ten laste van de gemeente. Voor wachtgeld geldt in principe een minimum van 6 maanden en een maximum van 3 jaar en 2 maanden. Bij tenminste 10 dienstjaren in de afgelopen 12 jaar en minder dan 9 jaar en 7 maanden verwijderd van de geldende pensioenleeftijd over 5 jaar geldt een verlengde uitkering tot aan de AOW-leeftijd. De uitkering bedraagt gedurende het eerste jaar 80% en vervolgens 70% van de laatstelijk als wethouder genoten wedde. | 37.5 | 55000.0 | 20625.0 |
Calamiteiten, rampen | Gedacht wordt aan aardbevingen, overstromingen, gevaarlijke stoffen (LPG- een vuurwerkopslag Hertog). Voorts kunnen rampen elders in de regio financiële gevolgen hebben voor onze gemeente / Calamiteiten (typen rampen en ongevallen volgens rampenplan) | 12.5 | 500000.0 | 62500.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Politieke risico's college (juridisch, toezeggingen) -Vanuit de politiek worden extra eisen aan het project gesteld zonder dat daar de bijbehorende financiële middelen voor beschikbaar worden gesteld. -Besluit wordt door verkeerd orgaan genomen. -Besluiten of toezeggingen door bestuur en/of portefeuillehouder voor geldelijke bijdragen buiten bestaande regelingen om leiden tot precedentwerking. -Ambtelijke adviezen worden genegeerd zonder afdoende argumentatie waardoor het besluit van het bestuur niet wordt gehandhaafd in een beroepszaak. | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Bodemsanering | Bij het illegaal storten van afval moeten extra kosten gemaakt worden voor opruiming (bijv. asbest). Recentelijk zien we stortingen van drugsafval toenemen in de regio (chemisch afval hoogste categorie). | 70.0 | 100000.0 | 70000.0 |
Kapitaalgoederen | (Bovenmatige) kosten onderhoud voor o.a. bestratingen, asfalt en gladheidsbestrijding. | 15.0 | 400000.0 | 60000.0 |
Gemeentefonds | Het risico bestaat dat de bestemmingsreserve voor de gemeentelijke bijdrage aan de omlegging onvoldoende is. Per 31-12-2016 bedraagt deze reserve € 1.662.000 (in 2018 wordt nog een bedrag van € 465.000 toegevoegd). | 87.5 | 300000.0 | 262500.0 |
GR / Verbonden partijen | Bovenmatige kosten Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst MWB. | 60.0 | 125000.0 | 75000.0 |
Grondexploitatie | Het risico bestaat dat er minder wordt gebouwd en verbouwd, waardoor de legesopbrengsten lager uitvallen dan geraamd. | 37.5 | 75000.0 | 28125.0 |
Bodemsanering | In het grondexploitatieplan Hoogbraak alsmede in de Desiree Geraertstraat is grondwatervervuiling vastgesteld. Door een wijziging in de wet Bodembescherming kan het zijn dat de bestrijdingskosten deels ten laste van de gemeente komen. | 37.5 | 400000.0 | 150000.0 |
GR / Verbonden partijen | Belangrijk uitgangspunt in de ambtelijke fusie is dat er geen financieel nadeel zou ontstaan bij de drie gemeenten. Het risico bestaat dat een financieel tekort ontstaat bij de ABG. | 62.5 | 162000.0 | 101250.0 |
Gemeentefonds | Door bezuinigingen van de Rijksoverheid kan het voorkomen dat het accres, dat ten grondslag ligt aan de berekening van de Algemene Uitkering, gaat dalen. | 37.5 | 150000.0 | 56250.0 |
|
Programma | Omschrijving | Kans-klasse | Max. gevolg | S / I | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
0. Bestuur en ondersteuning | Een aftredende wethouder of burgemeester heeft, ongeacht de reden van aftreden, aanspraak op een ontslaguitkering ten laste van de gemeente. Voor wachtgeld geldt in principe een minimum van 6 maanden en een maximum van 3 jaar en 2 maanden. Bij tenminste 10 dienstjaren in de afgelopen 12 jaar en minder dan 9 jaar en 7 maanden verwijderd van de geldende pensioenleeftijd over 5 jaar geldt een verlengde uitkering tot aan de AOW-leeftijd. De uitkering bedraagt gedurende het eerste jaar 80% en vervolgens 70% van de laatstelijk als wethouder genoten wedde. | II | 55.000 | S | 61.875 |
Gedacht wordt aan aardbevingen, overstromingen, gevaarlijke stoffen (LPG- een vuurwerkopslag Hertog). Voorts kunnen rampen elders in de regio financiële gevolgen hebben voor onze gemeente / Calamiteiten (typen rampen en ongevallen volgens rampenplan) | I | 500.000 | I | 62.500 | |
Politieke risico's college (juridisch, toezeggingen) | I | 1.000.000 | I | 100.000 | |
1. Veiligheid | Bij het illegaal storten van afval moeten extra kosten gemaakt worden voor opruiming (bijv. asbest). Recentelijk zien we stortingen van drugsafval toenemen in de regio (chemisch afval hoogste categorie). | III | 100.000 | I | 70.000 |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat | (Bovenmatige) kosten onderhoud voor o.a. bestratingen, asfalt en gladheidsbestrijding. | II | 400.000 | I | 60.000 |
Het risico bestaat dat de bestemmings-reserve voor de gemeentelijke bijdrage aan de omlegging onvoldoende is. Per 31-12-2016 bedraagt deze reserve € 1.662.000 (in 2018 wordt nog een bedrag van € 465.000 toegevoegd). | IV | 300.000 | I | 262.500 | |
7. Volksgezond-heid en milieu | Bovenmatige kosten Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst MWB. | I | 125.000 | S | 75.000 |
8. Volkshuis-vesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | Het risico bestaat dat er minder wordt gebouwd en verbouwd, waardoor de legesopbrengsten lager uitvallen dan geraamd. | II | 75.000 | S | 112.500 |
In het grondexploitatieplan Hoogbraak alsmede in de Desiree Geraertstraat is grondwatervervuiling vastgesteld. Door een wijziging in de wet Bodembescherming kan het zijn dat de bestrijdingskosten deels ten laste van de gemeente komen. | II | 400.000 | I | 150.000 | |
Algemene dekkings-middelen | Belangrijk uitgangspunt in de ambtelijke fusie is dat er geen financieel nadeel zou ontstaan bij de drie gemeenten. Het risico bestaat dat een financieel tekort ontstaat bij de ABG. | III | 162.000 | S | 303.750 |
Door bezuinigingen van de Rijksoverheid kan het voorkomen dat het accres, dat ten grondslag ligt aan de berekening van de Algemene Uitkering, gaat dalen. | I | 150.000 | S | 56.250 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Onjuist uitgevoerde processen leiden tot juridische claims en/of extra kosten | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Gemeentefonds | Risico's interne organisatie ABG zoals: -foutieve begrotingsramingen -onvoldoende onderlinge uitwisselbaarheid -inhuur extern personeel -onvoldoende managementinformatie | 35.0 | 194400.0 | 68040.0 |
Personeel | Aftreden burgemeester of wethouder | 37.5 | 55000.0 | 20625.0 |
Kapitaalgoederen | Bovenmatige kosten onderhoud bestrating, asfalt en gladheidsbestrijding. | 15.0 | 400000.0 | 60000.0 |
GR / Verbonden partijen | Bovenmatige kosten omgevingsdienst | 40.0 | 125000.0 | 50000.0 |
Belasting | Lagere legesopbrengsten omgevingsvergunningen | 50.0 | 75000.0 | 37500.0 |
Bodemsanering | Grondwatervervuiling Hoogbraak | 37.5 | 400000.0 | 150000.0 |
Gemeentefonds | Door bezuinigingen van de rijksoverheid kan accres van de Algemene Uitkering dalen. | 12.5 | 150000.0 | 18750.0 |
GR / Verbonden partijen | Hogere financiële bijdrage aan ABG dan begroot. | 37.5 | 162000.0 | 60750.0 |
Ratio weerstandsvermogen | Betekenis |
> 2,0 | Uitstekend |
1,4 < x ≤ 2,0 | Ruim voldoende |
1,0 < x < 1,4 | Voldoende |
0,8 < x < 1,0 | Matig |
0,6 < x < 0,8 | Onvoldoende |
< 0,6 | Ruim onvoldoende |
Programma | Omschrijving risico | Kans- klasse | financieel gevolg | I/ S | Benodigde weerstands- capaciteit |
Bestuur en ondersteuning | Onjuist uitgevoerde processen leiden tot juridische claims en/of extra kosten | I | € 1.000.000 | I | € 100.000 |
Risico's interne organisatie ABG zoals: | II | € 194.400 | I | € 68.040 | |
Programma | Omschrijving risico | Kans-klasse | financieel gevolg | I/S | Benodigde weerstands-capaciteit |
Aftreden burgemeester of wethouder | II | € 55.000 | S | € 61.875 | |
Verkeer en vervoer | Bovenmatige kosten onderhoud bestrating, asfalt en gladheids-bestrijding. | I | € 400.000 | I | € 60.000 |
Volksgezondheid en milieu | Bovenmatige kosten omgevingsdienst | II | € 125.000 | S | € 150.000 |
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing | Lagere legesopbrengsten omgevingsvergunningen | III | € 75.000 | S | € 112.500 |
Grondwatervervuiling Hoogbraak | II | € 400.000 | I | € 150.000 | |
Algemene dekkingsmiddelen | Door bezuinigingen van de rijksoverheid kan accres van de Algemene Uitkering dalen. | I | € 150.000 | S | € 56.250 |
Hogere financiële bijdrage aan ABG dan begroot. | II | € 162.000 | S | € 182.250 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Onjuist uitgevoerde werkprocessen leiden tot juridische claims en/of extra kosten. | 10.0 | 1000000.0 | 100000.0 |
Personeel | Risico's interne organisatie ABG zoals: -foutieve begrotingsramingen -onvoldoende onderlinge uitwisselbaarheid -inhuur extern personeel -onvoldoende managementinformatie | 37.5 | 200000.0 | 75000.0 |
Personeel | Aftreden burgemeester of wethouder | 35.0 | 55000.0 | 19250.0 |
Aanbesteding | Bovenmatige kosten onderhoud bestrating, asfalt en gladheidsbestrijding. | 20.0 | 400000.0 | 80000.0 |
Omgevingswet | Bovenmatige kosten omgevingsdienst | 30.0 | 125000.0 | 37500.0 |
Grondexploitatie | Lagere legesopbrengsten omgevingsvergunningen | 50.0 | 75000.0 | 37500.0 |
Gemeentefonds | Door bezuinigingen van de rijksoverheid kan accres van de Algemene Uitkering dalen. | 37.5 | 150000.0 | 56250.0 |
Gemeentefonds | Hogere financiële bijdrage aan ABG dan begroot. | 37.5 | 100000.0 | 37500.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Programma | Omschrijving risico | Kans- klasse | financieel gevolg | I / S | Benodigde weerstands- capaciteit |
1 | Bestuur en ondersteuning | Onjuist uitgevoerde werkprocessen leiden tot juridische claims en/of extra kosten | I (10%) | € 1.000.000 | I | € 100.000 |
2 | Risico's interne organisatie ABG zoals: -foutieve begrotingsramingen -onvoldoende onderlinge uitwisselbaarheid -inhuur extern personeel -onvoldoende managementinformatie | II (37,5%) | € 200.000 | I | € 75.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Programma | Omschrijving risico | Kansklasse | financieel gevolg | I / S | Benodigde weerstandscapaciteit |
1 | Bestuur en ondersteuning | Aftreden burgemeester of wethouder | II (35%) | € 55.000 | S | € 57.750 |
2 | Verkeer en vervoer | Bovenmatige kosten onderhoud bestrating, asfalt en gladheidsbestrijding. | I (20%) | € 400.000 | I | € 80.000 |
3 | Volksgezondheid en milieu | Bovenmatige kosten omgevingsdienst | II (30%) | € 125.000 | S | € 112.500 |
4 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing | Lagere legesopbrengsten omgevingsvergunningen | III (50%) | € 75.000 | S | € 112.500 |
5 | Algemene dekkingsmiddelen | Door bezuinigingen van de rijksoverheid kan accres van de Algemene Uitkering dalen. | II (37,5%) | € 150.000 | S | € 168.750 |
6 | Hogere financiële bijdrage aan ABG dan begroot. | II (37,5%) | € 100.000 | S | € 112.500 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | nr. Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
1 | |||||||
2 | A | Algemene reserve | |||||
3 | 1 2 5 6 7 8 9 10 Opstellen uitvoeringsagenda 12 Vernieuwen kerstverlichting 13 Omgevingswet 17 Duurzaamheid (eenmalige projecten) 18 Inventarisatie bluswatervoorziening 19 Aanpak vroegsignalering schulden 21 Organisatieontwikkeling ABG | stand per 01 januari Claims op basis van raadsbesluiten Aanvulling krediet omgevingsvisie BP met verbrede reikwijdte 3 Overbrenging archiefbescheiden 4 Uitvoeringskosten notitie "vergunninghouders" Inhuur projectbegeleiding t.b.v. nieuwbouw CCB (Meerjaren)begroting Bestemming resultaat jaarrekening 2018 t/m 2022 Aanleg oostelijke parkeerplaats Verkeersremmende maatregelen Reconstructie St. Annaplein 11 Aansluitkastjes vervallen tv-netwerk verwijderen 14 Beleid Vrijkomende Agrarische Verbouwing 15 Taxeren woningen o.b.v. gebruiksoppervlakte 16 Implementatiekosten jeugdzorg in eigen beheer 20 Digital. milieu-, bouw- en omgevingsvergunningen stand per 31-12 (afgerond) | 4.304.782 -15.000 -115.000 -43.500 -33.250 -33.333 -412.453 -30.000 -18.750 -20.000 -41.040 -25.000 -17.000 -18.500 -26.000 3.455.956 | 3.455.956 pm -41.040 -10.000 -17.000 -45.000 -10.000 -15.000 -25.500 -43.200 3.249.216 | 3.249.216 pm -375.000 -30.000 -41.040 -19.500 -25.500 -21.600 2.736.576 | 2.736.576 pm -380.000 -25.500 2.331.076 | 2.331.076 pm -25.500 2.305.576 |
4 | B | Algemene bedrijfsreserve grondexploitaties | |||||
5 | 1 Winstneming Nassaulaan 2 Hondseindsebaan 3 4 | stand per 01 januari Kwaliteitsverbetering landschap (Nassauveste) Kwaliteitsverbetering landschap (Maaijkant, 2e fase) stand per 31-12 (afgerond) | 1.092.848 78.814 -30.000 -19.500 -20.500 1.101.662 | 1.101.662 26.184 1.127.846 | 1.127.846 1.127.846 | 1.127.846 1.127.846 | 1.127.846 1.127.846 |
6 | C Onvoorzien | 27.670 | 27.670 | 27.670 | 27.670 | 27.670 | |
7 | |||||||
8 | D beschikbare weerstandscapaciteit | 4.585.288 | 4.404.732 | 3.892.092 | 3.486.592 | 3.461.092 | |
9 | |||||||
10 | E | benodigde weerstandscapaciteit | 1.300.000 | 1.300.000 | 1.300.000 | 1.300.000 | 1.300.000 |
11 | |||||||
12 | F weerstandsvermogen (ratio) | 3,53 | 3,39 | 2,99 | 2,68 | 2,66 | |
13 | |||||||
14 | kwalificatie | uitstekend | uitstekend | uitstekend | uitstekend | uitstekend |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Ratio weerstandsvermogen | Betekenis |
1 | > 2,0 | Uitstekend |
2 | 1,4 < x ≤ 2,0 | Ruim voldoende |
3 | 1,0 < x < 1,4 | Voldoende |
4 | 0,8 < x < 1,0 | Matig |
5 | 0,6 < x < 0,8 | Onvoldoende |
6 | < 0,6 | Ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Financiële kengetallen | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
1 | Netto schuldquote | -8% | 1% | 31% | 53% | 50% | 47% |
2 | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -9% | 0% | 30% | 52% | 49% | 47% |
3 | Solvabiliteitsratio | 76% | 68% | 60% | 51% | 51% | 51% |
4 | Structurele exploitatieruimte | 1% | 3% | 0% | -1% | -1% | 0% |
5 | Grondexploitatie | 8% | 9% | 0% | -2% | 0% | 0% |
6 | Belastingcapaciteit | 89% | 88% | 88% | 87% | 86% | 84% |