Naam Mill en Sint Hubert
Code 815
Provincie Noord-Brabant
Inwonertal 10831

2018

Bron

Categorie Risico Kans Max. impact Gewogen bedrag
Grondexploitatie Gemeentelijke bouwgrondexploitaties (BGE) 50.0 None None
GR / Verbonden partijen Gewaarborgde geldleningen en andere garantieverplichtingen 10.0 500000.0 50000.0
Personeel Arbeidsongeschiktheid bestuurders 10.0 100000.0 10000.0
Sociaal domein Sociaal domein (Jeugdwet, WMO en P-wet) 50.0 363000.0 181500.0
GR / Verbonden partijen Deelnemingen in overige gemeenschappelijke regelingen 30.0 70000.0 21000.0
GR / Verbonden partijen Taakstelling Werkorganisatie CGM 70.0 115000.0 80500.0
GR / Verbonden partijen Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant Noord 70.0 98000.0 68600.0
GR / Verbonden partijen Dienstencentrum gemeente Cuijk 90.0 57000.0 51300.0
Belasting Naheffing Afvalinzameling 50.0 None None

0 1 2
0 WeerstandsJaarBegroting capaciteit rekening 2018 2016
1 (bedragen x € 1.000)
2 Weerstandscapaciteit exploitatie: Onbenutte belastingcapaciteit: - OZB Onvoorzien 0 0 0 85 25
3 Totaal structureel Weerstandscapaciteit vermogen: Rekeningsresultaat Algemene reserves Stille reserves 1.587 2.724 3.000 110 247 2.070 3.000
4 Totaal incidenteel 7 .311 5.317
5 T otaal weerstandscapaciteit 7.311 5.427


0 1 2 3 4
0 Gewaarborgde geldleningen Arbeidsongeschiktheid bestuurders Sociaal domein (Jeugdwet, WMO en P-wet) Deelnemingen in gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant Noord Dienstencentrum gemeente Cuijk Taakstelling Werkorganisatie CGM I I I I I I I 500.000 100.000 363.000 70.000 98.000 57.000 115.000 10% 10% 50% 30% 70% 90% 70% 50.000 10.000 181.500 21.000 68.500 51.000 80.500
1 T Totaal incidentele risico’s 0 1.303.000 0 462.500
2 otaal structurele risico’s
3 Benodigde weerstandscapaciteit 462.500


0 1
0 Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen 73% 70% 80% 66% 66% 65% 48% 60% 40% 20% 0%
1 2016 2017 2018 2019 2020 2021


0 1 2
0 Voldoende Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen Tot 100% Gezien de percentages van 66% en 67% in het 73% 70% jaar 2018 valt deze in de 66% categorie “voldoende”. De schuld als aandeel van de inkomsten is op orde en er is geen aanleiding om de schuld te verlagen. 2019 2020 2021
1 Matig 80% 100% tot 66% 65% 130%
2 48% 60% Onvol40% doende 20% 0% 2016 Hoger dan 130% 2017 2018


0 1
0 Grondexploitatie 3,9% 2,0% 2,8% 2,2% 4,4% 1,0% 0,5% 0,0% -0,5% -0,5% -1,0%
1 2016 2017 2018 2019 2020 2021


0 1
0 Solvabiliteit 39% 40% 32% 32% 31% 30% 29% 30% 20% 10% 0%
1 2016 2017 2018 2019 2020 2021


0 1 2
0 4 Voldoende . Structurele exploitatieruimte Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is, doordat er wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten. De structurele exploitatieruimte bedraagt voor het jaar 2018: 4,3%. Lager dan 20% totale baten is klein. Gezien het percentages van 2% in het jaar 2018 valt deze in de categorie “voldoende”. De waarde van de grond ten opzichte van de totale baten is 4,6% 4,7% klein. 4,2%
1 H Matig ieronder het verloop van het kengetal structurele exploitatieruimte: 20% tot 35% Structurele exploitatieruimte
2 Onvol5% doende 3,4% 4% Hoger 4,3% dan 35%


0 1 2
0 Voldoende Hoger dan 50% Op basis van de ontwikkeling is de conclusie dat het eigen De ratio geeft aan in vermogen van Mill en Sint hoeverre de gemeente Hubert in 2018 matig is. aan haar lange termijn fi nanciële verplichtingen kan voldoen. Op basis van de ontwikkeling is de conclusie dat het eigen vermogen van Mill en Sint Hubert in 2018 matig is.
1 3 . Grondexploitatie Matig 20% tot 50%
2 Onvol doende Lager dan 20%


0 1
0 H Het kengetal belastingcapaciteit bedraagt voor het jaar 2018: 117%. De ruimte voor verhoging van de woonlasten bedraagt voor 2018: 3% Kengetal Belastingcapaciteit 140% 117% 117% 117% 117% 116% 113% ieronder het verloop van het kengetal belastingcapaciteit: 90% Kengetal Belastingcapaciteit 140% 117% 117% 117% 117% 116% 113% 40% 90% -10%
1
2 2016 2017 2018 2019 2020 2021 40%


0 1
0 Structurele exploitatieruimte 4,6% 4,7% 4,3% 4,2% 5% 3,4% 4% 2,2% 3% 2% 1% 0%
1 2016 2017 2018 2019 2020 2021


0 1 2
0 Voldoende Hoger dan 0% Het percentage van 4,3% in 2018 geeft aan dat de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten. Volgens de algemene landelijke normen valt dit in de categorie voldoende.
1 Matig 0%
2 Onvoldoende Lager dan 0%


0 1 2
0 Voldoende Lager dan 95% boven het Nederlands gemiddelde. En valt hiermee in De gemeente Mill en de categorie ‘onvoldoende’. Sint Hubert kan haar woonlasten met 3% laten stijgen voordat de artikel 12 norm bereikt wordt. Mill en Sint Hubert hanteert een woon-lastendruk boven het Nederlands gemiddelde. En valt hiermee in de categorie ‘onvoldoende’.
1 Matig Van 95% t/m 105%
2 Onvol doende Hoger dan 105%


2019

Bron

Categorie Risico Kans Max. impact Gewogen bedrag
Grondexploitatie Gemeentelijke bouwgrondexploitaties (BGE) 50.0 None None
GR / Verbonden partijen Gewaarborgde geldleningen en andere garantieverplichtingen 10.0 500000.0 50000.0
Personeel Arbeidsongeschiktheid bestuurders 50.0 150000.0 75000.0
GR / Verbonden partijen Begroting ODBN 2019 50.0 82000.0 41000.0
Grondexploitatie Deelnemingen in overige gemeenschappelijke regelingen 30.0 70000.0 21000.0
Belasting Naheffing afvalinzameling 50.0 None None

0 1 2
0 Voldoende Hoger dan 50% Op basis van de ontwikkeling is de conclusie dat het eigen De ratio geeft aan in vermogen van Mill en Sint hoeverre de gemeente Hubert in 2018 matig is. aan haar lange termijn fi nanciële verplichtingen kan voldoen.Op basis van de ontwik-keling is de conclusie dat het eigen vermogen van Mill en Sint Hubert in 2018 matig is.
1 3. Grondexploitatie Matig 20% tot 50%
2 Onvol- doende Lager dan 20%


0 1
0 HHet kengetal belastingcapaciteit bedraagt voor het jaar 2018: 117%. De ruimte voor verhoging van de woonlasten bedraagt voor 2018: 3% Kengetal Belastingcapaciteit 140%117% 117% 117% 117% 116% 113% ieronder het verloop van het kengetal belastingcapaciteit: 90%Kengetal Belastingcapaciteit 140%117% 117% 117% 117% 116% 113% 40%90%-10%
1
2 20162017201820192020202140%


0 1
0 Structurele exploitatieruimte 4,6% 4,7% 4,3% 4,2% 5%3,4% 4%2,2% 3%2%1%0%
1 201620172018201920202021


0 1 2
0 Voldoende Hoger dan 0% Het percentage van 4,3% in 2018 geeft aan dat de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten. Volgens de algemene landelijke normen valt dit in de categorie voldoende.
1 Matig 0%
2 Onvol-doende Lager dan 0%


0 1 2
0 4Voldoende. Structurele exploitatieruimte Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is, doordat er wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten. De structurele exploitatieruimte bedraagt voor het jaar 2018: 4,3%. Lager dan 20% totale baten is klein. Gezien het percentages van 2% in het jaar 2018 valt deze in de categorie “voldoende”. De waarde van de grond ten opzichte van de totale baten is 4,6% 4,7% klein. 4,2%
1 HMatig ieronder het verloop van het kengetal structurele exploitatieruimte: 20% tot 35%Structurele exploitatieruimte
2 Onvol-5%doende3,4% 4% Hoger 4,3% dan 35%


0 1 2
0 Weerstands-Jaar-Begrotingcapaciteitrekening 20182016
1 (bedragen x € 1.000)
2 Weerstandscapaciteit exploitatie:Onbenutte belasting-capaciteit:- OZBOnvoorzien 0 0 0 8525
3 Totaal structureelWeerstandscapaciteit vermogen:RekeningsresultaatAlgemene reservesStille reserves 1.5872.7243.000 1102472.0703.000
4 Totaal incidenteel 7.311 5.317
5 Totaal weerstands-capaciteit 7.311 5.427


0 1 2 3 4
0 Gewaarborgde geldleningenArbeidsongeschiktheid bestuurdersSociaal domein (Jeugdwet, WMO en P-wet)Deelnemingen in gemeenschappelijke regelingenGemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant NoordDienstencentrum gemeente CuijkTaakstelling Werkorganisatie CGM I I I I I I I 500.000100.000363.00070.00098.00057.000115.000 10%10%50%30%70%90%70% 50.00010.000181.50021.00068.50051.00080.500
1 TTotaal incidentele risico’s 01.303.000 0462.500
2 otaal structurele risico’s
3 Benodigde weerstandscapaciteit 462.500


0 1
0 Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen 73% 70% 80%66% 66% 65% 48% 60%40%20%0%
1 201620172018201920202021


0 1 2
0 Voldoende Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen Tot 100% Gezien de percentages van 66% en 67% in het 73% 70% jaar 2018 valt deze in de 66% categorie “voldoende”. De schuld als aandeel van de inkomsten is op orde en er is geen aanleiding om de schuld te verlagen.201920202021
1 Matig80% 100% tot 66% 65% 130%
2 48% 60%Onvol-40%doende20%0%2016 Hoger dan 130%20172018


0 1
0 Grondexploitatie 3,9% 2,0% 2,8% 2,2% 4,4% 1,0%0,5%0,0%-0,5%-0,5% -1,0%
1 201620172018201920202021


0 1
0 Solvabiliteit 39% 40%32% 32% 31% 30% 29% 30%20%10%0%
1 201620172018201920202021


0 1 2
0 Voldoende Lager dan 95% boven het Nederlands gemiddelde. En valt hiermee in De gemeente Mill en de categorie ‘onvoldoende’. Sint Hubert kan haar woonlasten met 3% laten stijgen voordat de artikel 12 norm bereikt wordt. Mill en Sint Hubert hanteert een woon-lastendruk boven het Nederlands gemiddelde. En valt hiermee in de categorie ‘onvoldoende’.
1 Matig Van 95% t/m 105%
2 Onvol- doende Hoger dan 105%


2020

Bron

Categorie Risico Kans Max. impact Gewogen bedrag
Sociaal domein Stelpost uitkomst jeugdonderzoek 30.0 157000.0 47100.0
Sociaal domein Jeugd 90.0 140000.0 126000.0
Sociaal domein Wmo (oud en nieuw): immateriële ondersteuning 50.0 80000.0 40000.0
BUIG BUIG-budget 50.0 70000.0 35000.0
Personeel CAO-ontwikkeling 70.0 108000.0 75600.0
Omgevingswet Gevolgen invoering Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging op de gemeentelijke legesinkomsten met ingang van 2021 50.0 222000.0 111000.0
GR / Verbonden partijen Deelnemingen in overige gemeenschappelijke regelingen 30.0 70000.0 21000.0
Belasting Naheffing Afvalinzameling None None None
Calamiteiten, rampen Schade door natuurgeweld 70.0 15000.0 10500.0
Sociaal domein Wmo (oud en nieuw): grote woningaanpassing 50.0 80000.0 40000.0
Grondexploitatie Gemeentelijke bouwgrondexploitaties (BGE) None None None
GR / Verbonden partijen Gewaarborgde geldleningen en andere garantieverplichtingen 10.0 408400.0 40840.0
Personeel Arbeidsongeschiktheid bestuurders 50.0 150000.0 75000.0
Sociaal domein Minimabeleid 50.0 60000.0 30000.0

0 1 2
0 WeerstandsJaarBegroting capaciteit rekening 2020 2018
1 (bedragen x € 1.000)
2 Weerstandscapaciteit exploitatie: Onbenutte belastingcapaciteit: • OZB Onvoorzien 184 25 71 25
3 Totaal structureel Weerstandscapaciteit vermogen: Rekeningresultaat Algemene reserves Stille reserves 209 1.163 439 3.000 96 0 1.062 4.766
4 Totaal incidenteel 4.602 5.828
5 Totaal weerstandscapaciteit 4.811 5.924


0 1 2 3 4
0 Gewaarborgde geldleningen Arbeidsongeschiktheid bestuurders Minimabeleid Wmo (oud en nieuw) BUIG-budget Deelnemingen in gemeenschappelijke regelingen Schade door natuurgeweld I I I I I I I 408.400 150.000 60.000 160.000 70.000 70.000 15.000 10% 10% 50% 50% 50% 30% 70% 40.840 15.000 30.000 80.000 35.000 21.000 10.500
1 Totaal incidentele risico’s Stelpost uitkomst jeugdonderzoek (vanaf 2022) Jeugd CAO-ontwikkeling Gevolgen invoering Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging (miv 2021) S S S S 933.400 157.000 140.000 108.000 222.000 30% 90% 70% 50% 232.340 47.100 126.000 75.600 111.000
2 Totaal structurele risico’s 627.000 359.700
3 Benodigde weerstandscapaciteit 592.040


0 1 2
0 Voldoende Hoger dan 50% De ratio geeft aan in hoeverre de gemeente aan haar lange termijn fi nanciële verplichtingen kan voldoen. Op basis van de ontwikkeling is de conclusie dat het eigen vermogen van Mill en Sint Hubert in 2020 matig is.
1 Matig 20% tot 50%
2 Onvoldoende Lager dan 20%


0 1 2
0 Voldoende Tot 100% Gezien de percentages van 63% en 61% valt deze in de categorie “voldoende”. De schuld als aandeel van de inkomsten is op orde en er is geen aanleiding om de schuld te verlagen.
1 Matig 100% tot 130%
2 Onvoldoende Hoger dan 130%


0 1 2
0 Voldoende Lager dan 20% Gezien het percentages van 1,4% in het jaar 2020 valt deze in de categorie “voldoende”. De waarde van de grond ten opzichte van de totale baten is klein.
1 Matig 20% tot 35%
2 Onvoldoende Hoger dan 35%


0 1 2
0 Voldoende Lager dan 95% De gemeente Mill en Sint Hubert kan haar woonlasten met 2% laten stijgen voordat de artikel 12 norm bereikt wordt. Mill en Sint Hubert hanteert een woon-lastendruk boven het Nederlands gemiddelde. En valt hiermee in de categorie ‘onvoldoende’.
1 Matig Van 95% t/m 105%
2 Onvoldoende Hoger dan 105%


0 1 2
0 Voldoende Hoger dan 0% Het percentage van 0,3% in 2020 geeft aan dat de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten. Volgens de algemene landelijke normen valt dit in de categorie voldoende.
1 Matig 0%
2 Onvoldoende Lager dan 0%