Naam | Oisterwijk |
---|---|
Code | 824 |
Provincie | Noord-Brabant |
Inwonertal | 26132 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | Afwaarderen van boekwaarden van gronden | 50.0 | 1500000.0 | 750000.0 |
Overig | KVL: Terugbetaling subsidie | 75.0 | 500000.0 | 375000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Ondernemers dienen claims in bij de gemeente, omdat zij schade ondervinden in hun bedrijfsvoering als het gevolg van het ruimtelijke beleid | 30.0 | 1250000.0 | 375000.0 |
Bodemsanering | KVL: werkelijk afvoer van verontreinigde grond hoger dan verwacht | 50.0 | 800000.0 | 400000.0 |
Overig | De budgetten op de begroting worden overschreden | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | De rechter stelt de gemeente in het ongelijk bij de asbestsanering van de scholen in Pannenschuur | 40.0 | 500000.0 | 200000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Attero wint de procedure over aansprakelijkheidsstelling van gemeenten | 50.0 | 450000.0 | 225000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | De rechter spreekt uit dat de gemeente Oisterwijk geen aanslagen precariobelasting mag opleggen aan nutsbedrijven voor leidingen etc | 10.0 | 1500000.0 | 150000.0 |
Grondexploitatie | KVL: budget bouwrijp maken blijkt niet voldoende | 75.0 | 200000.0 | 150000.0 |
Overig | De bank spreekt de gemeente aan op de verleende garantie bij onder andere Tiliander en voetbalverenigingen | 20.0 | 1000000.0 | 200000.0 |
Sociaal domein | Uitgaven sociale uitkeringen zonder (voldoende) financiële compensatie door het rijk | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Projecten | KVL: Continuïteit project | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Sociaal domein | De gemeente moet de uitvoering bij Jeugd aanpassen als gevolg van jurisprudentie | 20.0 | 500000.0 | 100000.0 |
Personeel | Uitval van kennisfuncties in geval van ziekte, ontslag, etc | 25.0 | 500000.0 | 125000.0 |
Personeel | Tussentijdse en onvoorziene wisseling van bestuursposities | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr | Risico | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
1 | 1 | Afwaarderen van boekwaarden van gronden | We proberen het gebied Scheerman te ontwikkelen om zodoende mogelijk verlies te beperken of teniet te doen. Hiertoe treden we in overleg met de provincie. | 50% | max.€ 1.500.000 | 16,60% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr | Risico | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
1 | 2 | KVL: Terugbetaling subsidie | Beslissing provincie afwachten. | 75% | max.€ 500.000 | 7,31% |
2 | 3 | Ondernemers dienen claims in bij de gemeente, omdat zij schade ondervinden in hun bedrijfsvoering als het gevolg van het ruimtelijke beleid | Ondersteuning van goede juristen. We blijven voortdurend in contact met de ondernemer. | 30% | max.€ 1.250.000 | 7,06% |
3 | 4 | KVL: werkelijk afvoer van verontreinigde grond hoger dan verwacht | Hogere kosten verwerken in exploitatieopzet. | 50% | max.€ 800.000 | 6,61% |
4 | 5 | De budgetten op de begroting worden overschreden | Het risico wordt beperkt door een goed systeem van marap en berap, strikte budgetbewaking en een proactieve rol van de financiële consulenten. | 50% | max.€ 500.000 | 4,13% |
5 | 6 | De rechter stelt de gemeente in het ongelijk bij de asbestsanering van de scholen in Pannenschuur | Ondersteuning van goede juristen. | 40% | max.€ 500.000 | 3,55% |
6 | 7 | Attero wint de procedure over aansprakelijkheids-stelling van gemeenten | Ondersteuning van goede juristen. Wordt georganiseerd vanuit Hart van Brabant. | 50% | max.€ 450.000 | 3,51% |
7 | 8 | De rechter spreekt uit dat de gemeente Oisterwijk geen aanslagen precariobelasting mag opleggen aan nutsbedrijven voor leidingen etc. | Ondersteuning van goede juristen. | 10% | max.€ 1.500.000 | 3,31% |
8 | 9 | KVL: budget bouwrijp maken blijkt niet voldoende | Periodieke toetsing en bijstelling van budgetten. | 75% | max.€ 200.000 | 2,92% |
9 | 10 | De bank spreekt de gemeente aan op de verleende garantie bij onder andere Tiliander en voetbalverenigingen | De gemeente monitort de financiën van de betrokken partijen. | 20% | max.€ 1.000.000 | 2,67% |
10 | 11 | Uitgaven sociale uitkeringen zonder (voldoende) financiële compensatie door het rijk | We proberen zoveel mogelijk uitkeringsgerechtigden te begeleiden naar werk. Bij een overschrijding op het budget > 5% kan er een beroep gedaan worden op een vangnetbudget bij het min SZW (onder strikte voorwaarden). | 50% | max.€ 300.000 | 2,64% |
11 | 12 | KVL: Continuïteit project | Zoveel mogelijk vastleggen van procedures en protocollen. | 50% | max.€ 300.000 | 2,48% |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr | Risico | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
1 | 13 | De gemeente moet de uitvoering bij Jeugd aanpassen als gevolg van jurisprudentie | 20% | max.€ 500.000 | 2,24% | |
2 | 14 | Uitval van kennisfuncties in geval van ziekte, ontslag, etc. | Samenwerking met de GHO gemeenten | 25% | max.€ 500.000 | 2,07% |
3 | 15 | Tussentijdse en onvoorziene wisseling van bestuursposities | 50% | max.€ 250.000 | 2,07% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Reserve | Stand per 31-12-2017 |
1 | Algemene reserve | € 5.436.900 |
2 | Algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf | € 10.058.900 |
3 | Totale weerstandscapaciteit | € 15.495.800 |
0 | |
---|---|
0 | Weerstandscapaciteit: Algemene reserve Algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf |
1 |
0 | |
---|---|
0 | Risico's: Bedrijfsproces Financieel Imago / politiek Informatie / strategie Juridisch / Aansprakelijkheid Letsel / Veiligheid Materieel Milieu Personeel / Arbo Product |
1 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
1 | A | > 2,0 | uitstekend |
2 | B | 1,4 – 2,0 | ruim voldoende |
3 | C | 1,0 – 1,4 | voldoende |
4 | D | 0,8 – 1,0 | matig |
5 | E | 0,6 – 0,8 | onvoldoende |
6 | F | < 0,6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | X € 1.000 | Boekwaarde01-01-2018 | Vermeer-deringen | Vermin- | Boekwaardederingen 01-01-2019 | Vermeer-deringen | Vermin- | Boekwaardederingen 31-12-2019 |
1 | ||||||||
2 | ALGEMENE RESERVES | |||||||
3 | Algemene reserve | 10.059 | 4.427 | -1.989 | 12.497 | 0 | -7.538 | 4.959 |
4 | Algemene bedrijfsreserve grondbedrijf | 5.437 | 0 | -1.137 | 4.300 | 490 | 0 | 4.790 |
5 | ||||||||
6 | BESTEMMINGSRESERVES | |||||||
7 | Reserve kapitaalslasten investeringen maatschappelijk nut | 2.500 | 0 | -57 | 2.443 | 3.051 | -303 | 5.191 |
8 | Reserve Spaarverlof | 0 | 355 | 0 | 355 | 0 | 0 | 355 |
9 | ||||||||
10 | Totaal reserves | 17.996 | 4.782 | -3.182 | 19.596 | 3.541 | -7.841 | 15.295 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | x € 1.000 | Boekwaarde01-01-2018 | Vermeer-deringen | Vermin- | Boekwaardederingen 01-01-2019 | Vermeer-deringen | Vermin- | Boekwaardederingen 31-12-2019 |
1 | ||||||||
2 | Voorziening beheerplan riolering | 0 | 1.000 | -1.000 | 0 | 1.000 | -1.000 | 0 |
3 | Stimuleringsfonds goedkope koopwoningen | 50 | -13 | 38 | -13 | 25 | ||
4 | Voorziening pensioenen voormalig wethouders (APPA) | 2.406 | 50 | -100 | 2.356 | 50 | -100 | 2.306 |
5 | Voorziening voormalig personeelsleden | 147 | -147 | 0 | 0 | |||
6 | ||||||||
7 | Totaal voorzieningen | 2.603 | 1.050 | -1.259 | 2.394 | 1.050 | -1.113 | 2.332 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Jaarrekening2017 | Begroting2018 | Begroting2019 | Begroting2020 | Begroting2021 | Begroting2022 | ||
1 | 1A | netto schuldquote | 62% | 74% | 83% | 70% | 54% | 51% |
2 | 1B | netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 61% | 72% | 81% | 69% | 53% | 49% |
3 | 2 | solvabiliteitsrisico | 29% | 23% | 22% | 24% | 35% | 41% |
4 | 3 | structurele exploitatieruimte | 3,3% | 0,8% | 0,0% | 0,6% | 1,4% | 0,3% |
5 | 4 | grondexploitatie | 16% | 11% | 16% | 7% | 2% | 3% |
6 | 5 | belastingcapaciteit *) | 108% | 112% | 111% | 111% | 111% | 111% |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Grondexploitatie | KVL: risico's zoals vermeld in het rapport van Akro (maart 2019), met een actualisatie die ook terug te vinden is in de paragraaf Grond | 50.0 | 2150000.0 | 1075000.0 |
Belasting | De rechter spreekt uit dat de gemeente Oisterwijk geen aanslagen precariobelasting mag opleggen aan nutsbedrijven voor leidingen etc. | 10.0 | 4500000.0 | 450000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Ondernemers dienen claims in bij de gemeente, omdat zij schade ondervinden in hun bedrijfsvoering als het gevolg van het ruimtelijke beleid | 30.0 | 1250000.0 | 375000.0 |
Sociaal domein | De budgetten op de begroting worden overschreden (met name bij Jeugd en / of WMO). Dit naast de reeds in de begroting opgenomen tekorten. | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Aanbesteding | Aanbestedingen | 50.0 | 500000.0 | 250000.0 |
Sociaal domein | Uitgaven sociale uitkeringen zonder (voldoende) financiële compensatie door het rijk | 50.0 | 300000.0 | 150000.0 |
Bodemsanering | De gemeente moet vervuilde grond saneren | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Sociaal domein | De gemeente moet de uitvoering bij Jeugd en WMO aanpassen als gevolg van jurisprudentie | 20.0 | 500000.0 | 100000.0 |
Belasting | Onvoldoende compensatie van het rijk in verband met het vervallen van de BTW-vrijstelling voor sportaccommodaties | 50.0 | 250000.0 | 125000.0 |
Calamiteiten, rampen | Weersinvloeden, zoals overstromingen en zware stormen kunnen een enorme schade aan de infrastructuur veroorzaken | 20.0 | 500000.0 | 100000.0 |
Sociaal domein | Ondersteuning door de gemeente aan mensen in een kwetsbare positie. | 40.0 | 250000.0 | 100000.0 |
GR / Verbonden partijen | Fusie voetbalverenigingen: Risico voor het niet ontvangen van rijkssubsidie op de bouwkosten | 15.0 | 643000.0 | 96450.0 |
Kapitaalgoederen | Storingen of problemen t.a.v. installaties zwembad Staalbergven | 30.0 | 250000.0 | 75000.0 |
GR / Verbonden partijen | De bank spreekt de gemeente aan op de verleende garantie bij Tiliander | 20.0 | 350000.0 | 70000.0 |
Personeel | Tussentijdse en onvoorziene wisseling van bestuursposities | 50.0 | 100000.0 | 50000.0 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr | Risico | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
1 | 1 | KVL: risico's zoals vermeld in het rapport van Akro (maart 2019), met een actualisatie die ook terug te vinden is in de paragraaf Grond | Diverse maatregelen zoals vermeld in het rapport van Akro (maart 2019) | 50% | max. € 2.150.000 | 19,26% |
2 | 2 | De rechter spreekt uit dat de gemeente Oisterwijk geen aanslagen precariobelasting mag opleggen aan nutsbedrijven voor leidingen etc. | Ondersteuning van goede juristen. | 10% | max. € 4.500.000 | 11,73% |
3 | 3 | Ondernemers dienen claims in bij de gemeente, omdat zij schade ondervinden in hun bedrijfsvoering als het gevolg van het ruimtelijke beleid | Ondersteuning van goede juristen. We blijven voortdurend in contact met de ondernemer. | 30% | max. € 1.250.000 | 11,37% |
4 | 4 | De budgetten op de begroting worden overschreden (met name bij Jeugd en / of WMO). Dit naast de reeds in de begroting opgenomen tekorten. | We hebben een systeem van marap en berap, strikte budgetbewaking en een proactieve rol van financieel consulenten | 50% | max. € 500.000 | 6,76% |
5 | 5 | Aanbestedingen | Jaarlijks voeren we een spend-analyse uit. | 50% | max. € 500.000 | 6,74% |
6 | 6 | Uitgaven sociale uitkeringen zonder (voldoende) financiële compensatie door het rijk | We proberen zoveel mogelijk uitkeringsgerechtigden te begeleiden naar werk. Bij een overschrijding op het budget > 5% kan er een beroep gedaan worden op een vangnetbudget bij het min SZW (onder strikte voorwaarden). | 50% | max. € 300.000 | 4,27% |
7 | 7 | De gemeente moet vervuilde grond saneren | We toetsen continue afspraken over verantwoordelijkheden | 50% | max. € 250.000 | 4,03% |
8 | 8 | De gemeente moet de uitvoering bij Jeugd en WMO aanpassen als gevolg van jurisprudentie | We monitoren jurisprudentie en passen indien nodig ons beleid aan | 20% | max. € 500.000 | 3,59% |
9 | 9 | Onvoldoende compensatie van het rijk in verband met het vervallen van de BTWvrijstelling voor sportaccommodaties | Tijdig aanvragen van de specifieke uitkering. | 50% | max. € 250.000 | 3,37% |
10 | 10 Weersinvloeden, zoals overstromingen en zware stormen kunnen een enorme schade aan de infrastructuur veroorzaken | Periodiek worden (onderhouds)plannen bijgesteld en aangepast aan | 20% | max. € 500.000 | 2,87 % |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr | Risico | Maatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
1 | gewijzigde omstandigheden | |||||
2 | 11 | Ondersteuning door de gemeente aan mensen in een kwetsbare positie. | We richten ons in ons beleid op het beperken van de risico’s voor mensen in een kwetsbare positie | 40% | max. € 250.000 | 2,67% |
3 | 12 | Fusie voetbalverenigingen: Risico voor het niet ontvangen van rijkssubsidie op de bouwkosten | We hebben de subsidieaanvraag tijdig ingediend. | 15% | max. € 643.000 | 2,60% |
4 | 13 | Storingen of problemen t.a.v. installaties zwembad Staalbergven | We monitoren periodiek de installaties | 30% | max. € 250.000 | 2,43% |
5 | 14 | De bank spreekt de gemeente aan op de verleende garantie bij Tiliander | De gemeente monitort de financiën van de betrokken partij. | 20% | max. € 350.000 | 1,97% |
6 | 15 | Tussentijdse en onvoorziene wisseling van bestuursposities | We houden hiermee rekening bij het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit | 50% | max. € 100.000 | 1,79% |
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | Reserve | Stand per 31-12-2018 |
1 | Algemene reserve | € 7.964.600 |
2 | Algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf | € 3.498.900 |
3 | Totale weerstandscapaciteit | € 11.463.500 |
0 | |
---|---|
0 | |
1 | Weerstandscapaciteit: Algemene reserve Algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf |
2 |
0 | |
---|---|
0 | |
1 | Risico's: Bedrijfsproces Financieel Imago / politiek Informatie / strategie Juridisch / Aansprakelijkheid Letsel / Veiligheid Materieel Milieu Personeel / Arbo Product |
2 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
1 | A | > 2,0 | uitstekend |
2 | B | 1,4 – 2,0 | ruim voldoende |
3 | C | 1,0 – 1,4 | voldoende |
4 | D | 0,8 – 1,0 | matig |
5 | E | 0,6 – 0,8 | onvoldoende |
6 | F | < 0,6 | ruim onvoldoende |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | X € 1.000 | 01-01-2019 | Boekwaarde Vermeer- | deringen deringen | Vermin- Boekwaarde Vermeer- 01-01-2020 | deringen deringen | Vermin- Boekwaarde 31-12-2020 | |
1 | ||||||||
2 | ALGEMENE RESERVES | 11.464 | 1.524 | -10.865 | 2.123 | 2.269 | -2.367 | 2.025 |
3 | BESTEMMINGSRESERVES | 6.717 | 754 | -379 | 7.092 | 0 | -182 | 6.910 |
4 | ||||||||
5 | Totaal reserves | 18.181 | 2.278 | -11.244 | 9.215 | 2.269 | -2.549 | 8.935 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | x € 1.000 | 01-01-2019 | Boekwaarde Vermeer- | Deringen Deringen | Vermin- Boekwaarde Vermeer- 01-01-2020 | deringen deringen | Vermin- Boekwaarde 31-12-2020 | |
1 | ||||||||
2 | Voorziening beheerplan riolering | 0 | 995 | -995 | 0 | 841 | -841 | 0 |
3 | Stimuleringsfonds goedkope koopwoningen | 40 | -13 | 28 | -13 | 15 | ||
4 | Voorziening pensioenen voormalig wethouders (APPA) | 2.461 | 50 | -100 | 2.411 | 50 | -100 | 2.361 |
5 | Voorziening afval Attero | 160 | 0 | 0 | 160 | 0 | 0 | 160 |
6 | Voorziening sporthal en zwembad Den Donk | 0 | 0 | 117 | 0 | 117 | ||
7 | ||||||||
8 | Totaal voorzieningen | 2.661 | 1.045 | -1.108 | 2.599 | 1.008 | -954 | 2.653 |