Naam | Ooststellingwerf |
---|---|
Code | 85 |
Provincie | Friesland |
Inwonertal | 25459 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | afrekening achteraf re-integratie en inburgering | 70.0 | 62857.1428571429 | 44000.0 |
Sociaal domein | vangnet-uitkering wordt niet toegekend | 70.0 | 201428.571428571 | 141000.0 |
Sociaal domein | afwijking op WWB I-deel budgetten waardoor beroep op algemene middelen onvermijdelijk is | 30.0 | 26666.6666666667 | 8000.0 |
Gemeentefonds | bijstelling algemene uitkering Gemeentefonds | 90.0 | 300000.0 | 270000.0 |
GR / Verbonden partijen | terugbetaling verstrekte geldleningen | 10.0 | 60000.0 | 6000.0 |
GR / Verbonden partijen | garanties woningbouwcorporaties | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
GR / Verbonden partijen | Nationale Hypotheek Garantie | 10.0 | 190000.0 | 19000.0 |
GR / Verbonden partijen | overige garanties | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
Grondexploitatie | leegstand in standalone schoolgebouwen en Multi Functionele Accomodaties (M.F.A.’s). | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | diverse gerechtelijke procedures | 70.0 | 1832142.85714286 | 1282500.0 |
Personeel | veiligheidsmaatregelen politieke ambtsdragers | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Gemeenschappelijke Regelingen | None | None | None |
0 | 1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|---|
0 | Categorie Kans op voorkomen risico Kwantitatief Financieel gevolg risico | |||
1 | 1 | < of 1 keer per 10 jaar | 10% | Geen geld gevolgen |
2 | 2 | 1 keer per 5-10 jaren | 30% | < € 25.000 |
3 | 3 | 1 keer per 2-5 jaren | 50% | > € 25.000 - € 100.000 |
4 | 4 | 1 keer per 1-2 jaren | 70% | > € 100.000 - € 500.000 |
5 | 5 | 1 keer per jaar of meerdere keren per jaar | 90% | > €500.000 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. Risico en Beheersmaatregel | Kans voorkomen risico | Financieel gevolg | Benodigde weerstandscapaciteit | |
1 | 1. | Risico: afrekening achteraf re-integratie en inburgering Beheersmaatregel: we vragen leveranciers hun facturen vroegtijdig bij ons aan te leveren. | 4 | 3 | € 44.000 |
2 | Toelichting risico: nota’s die achteraf (in 2018) worden ontvangen kunnen we niet altijd tijdig meenemen in de afhandeling van het Werkdeel van het Participatiebudget. | ||||
3 | 2a. | Risico: vangnet-uitkering wordt niet toegekend Beheersmaatregel: rechtmatig uitvoeren van regelingen. Beleid en uitvoering op orde hebben. Adequaat handhavings- en sanctiebeleid. | 4 | 4 | € 141.000 |
4 | Toelichting risico: het risico dat we niet voldoen aan de voorwaarden waardoor we geen vangnetuitkering ontvangen. Bij de berekening gaan we uit van een tekort van 10% op het WWB I-deel budget. Het tekort tussen de 5% en 10% wordt gedeeld door het Rijk en de gemeente. Het risico is dan maximaal 2,5% van het WWB I-deel budget. | ||||
5 | 2b. Risico: afwijking op WWB I-deel budgetten waardoor beroep op algemene middelen onvermijdelijk is Beheersmaatregel: 1 keer per maand ontvangen we managementcijfers met de stand van zaken. Hierdoor kunnen we op financieel gebied bijsturen. Ook zijn er procesmaatregelen aan de poort en voor uitstroom. Beïnvloeding van de klantaantallen is niet of zeer marginaal mogelijk. | 2 | 4 | € 8.000 | |
6 | Toelichting risico: het maximale risico bestaat uit een tekort van 10% van het WWB-I deel budget waarvan wij tot 7,5% moeten betalen uit eigen middelen. In de begroting is al rekening gehouden met een tekort van 9,3%. Het risico gaat over de resterende 0,7%. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. Risico en Beheersmaatregel | Kans voorkomen risico | Financieel gevolg | Benodigde weerstandscapaciteit | |
1 | 3. | Risico: bijstelling algemene uitkering Gemeentefonds (AU) Beheersmaatregel: 3 keer per jaar verschijnt er een circulaire. Deze wordt beoordeeld en doorrekend. | 5 | 4 | € 270.000 |
2 | Toelichting risico: het Gemeentefonds is gekoppeld aan de netto-gecorrigeerde rijksuitgaven, de zogenaamde “trap op, trap af”-systematiek. Als na afloop van een jaar blijkt dat de netto-gecorrigeerde rijksuitgaven lager zijn dan gepland, wordt de algemene uitkering naar beneden aangepast. Dit vertaalt zich in een aanpassing van het accres . | ||||
3 | 4. | Risico: terugbetaling verstrekte geldleningen Beheersmaatregel: bij eventuele achterstanden in aflossingen ondernemen we meteen actie. | 1 | 3 | € 6.000 |
4 | Toelichting risico: aan instellingen op het terrein van volkshuisvesting, veiligheid, sport en dorpshuizen zijn leningen verstrekt. Het is niet in alle gevallen duidelijk of er voldoende opstallen, installaties en dergelijke aanwezig zijn om de restantschuld te voldoen, mocht terugbetaling uitblijven. | ||||
5 | 5. | Risico: garanties woningbouwcorporaties Beheersmaatregel: we beoordelen het door het Waarborgfonds verstrekte overzicht. Daarnaast beoordelen we bij een individuele aanvraag de situatie . | 1 | 5 | € 50.000 |
6 | Toelichting risico: het Waarborgfonds Sociale Woningbouw heeft de bestaande directe risico’s op geldleningen overgenomen. De gemeente kan op basis van de ‘achtervangregeling’ nog worden aangesproken | ||||
7 | 6. | Risico: Nationale Hypotheek Garantie Beheersmaatregel: we beoordelen het jaarlijks verstrekte overzicht van de hypotheekgaranties. | 1 | 4 | € 19.000 |
8 | Toelichting risico: vanaf 2011 heeft het Rijk de achtervang voor alle nieuwe hypotheekgaranties op zich genomen. De gemeente blijft echter wel garant staan voor de vóór 1 januari 2011 verleende garanties. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. Risico en Beheersmaatregel | Kans voorkomen risico | Financieel gevolg | Benodigde weerstandscapaciteit | |
1 | 7. | Risico: overige garanties Beheersmaatregel: we beoordelen het overzicht garanties. | 1 | 5 | € 50.000 |
2 | Toelichting risico: er zijn garanties verleend aan instellingen op het terrein van gezondheid, volkshuisvesting en onderwijs. | ||||
3 | 8. | Risico: leegstand in standalone schoolgebouwen en Multi Functionele Accomodaties (M.F.A.’s). Beheersmaatregel: in 2013 is de ‘Visienota toekomst basisonderwijs in Ooststellingwerf’ door u vastgesteld. Daarin staan de mogelijkheden voor het toekomstig onderwijslandschap. In maart 2012 is de notitie 'platteland aan zet’ door u vastgesteld. Daarin zijn de kaders geschetst van het na te streven voorzieningenpeil in de 4 gebieden van de gemeente. | 5 | 4 | € 90.000 |
4 | Toelichting risico: bij (gedeeltelijke) leegstand lopen de exploitatiekosten van het gebouw door terwijl de inkomsten wegvallen. De exploitatie van de M.F.A.’s komt daarmee onder druk te staan. In 2016 is door het opheffen van obs Dalton Mst van Hasseltschool structurele leegstand ontstaan in het Multi Functionele Schoolgebouw (MFS' de Boekebeam te Waskemeer. De inkomstenderving voor de MFS bedraagt € 30.000. | ||||
5 | 9. | Risico: diverse gerechtelijke procedures Beheersmaatregel: juridische kwaliteitszorg en inhuur van externe juristen bij lopende procedures en/of te verwachten claims. | 4 | 5 | €1.282.500 |
6 | Toelichting risico: op basis van de huidige stand van zaken van lopende procedures en/of te verwachten claims/procedures is een inschatting gemaakt. | ||||
7 | 10. Risico: veiligheidsmaatregelen politieke ambtsdragers - - PM | ||||
8 | Toelichting risico: in rechtspositionele besluiten is uitdrukkelijk bepaald dat het betreffende bestuursorgaan verantwoordelijk is voor de bekostiging van voorzieningen voor de politieke ambtsdrager. Deze worden in het Stelsel bewaken en beveiligen aangemerkt als werkgeverskosten. In deze lijn past dat beveiliging op het werk – maar ook daarbuiten voor rekening komt van de gemeente en ook door de gemeente geregeld wordt (voor zover de beveiliging een werkgeverszorg is). |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Nr. Risico en Beheersmaatregel | Kans voorkomen risico | Financieel gevolg | Benodigde weerstandscapaciteit | ||||
1 | 11. Risico : Gemeenschappelijke Regelingen - - PM | |||||||
2 | Toelichting risico: In de paragraaf Verbonden Partijen is een overzicht opgenomen van de Gemeenschappelijke Regelingen (GR’n). Vooral bij de Sociale Werkvoorziening (SW) Fryslân, de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) en de Fryske Utfieringstsjinst en Omjouwing (FUMO) is sprake van een verhoogd risico. U heeft onlangs besloten tot het indienen van zienswijzen over de begrotingen 2018 en de jaarrekeningen 2016 van deze GR’n. Hierin spreekt u uw zorg uit over de financiële positie en de aangekondigde kostenstijgingen. Van belang hierbij is dat de GR’n duidelijk de (bedrijfs)risico’s in kaart brengen. Met name ook de wijze waarop deze risico’s worden beheerst. In de vertegenwoordigende organen binnen de GR’n vragen we hiervoor nadrukkelijk aandacht. SW (brief mei 2017): de begroting 2018 beschouwen we voornamelijk als een formaliteit. De begroting zal de komende periode substantieel wijzigen door voortschrijdende besluitvorming over de processen ‘groen zelf doen’ en de herstructurering van Caparis N.V. Op dit moment is nog niet bekend welke financiële consequenties dit heeft voor de deelnemende gemeenten. VRF (zienswijze juni 2017): we vinden de kostenstijgingen nog steeds een zorgelijke ontwikkeling. We stellen daarom voor de strategische keuzes van de VRF beter af te stemmen met het beschikbare budget. FUMO (zienswijze mei 2017): de financiële positie van de FUMO baart ons zorgen. In onze ogen wordt onder de basis op orde ook verstaan dat de financiële positie wordt verbeterd. | |||||||
3 | Totaal € 1.960.500 |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Overig | Risico: vangnet-uitkering wordt niet toegekend | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Overig | Risico: afwijking op WWB I-deel budgetten, waardoor beroep op algemene middelen onvermijdelijk is | None | 103000.0 | None |
Gemeentefonds | Risico: bijstelling algemene uitkering gemeentefonds (AU) | None | 430000.0 | None |
Overig | Overschotten in BTW compensatiefonds (BCF) | None | 175000.0 | None |
GR / Verbonden partijen | Risico: terugbetaling verstrekte geldleningen | None | 6000.0 | None |
Overig | garanties woningbouwcorporaties | None | 50000.0 | None |
Overig | National Hypotheek Garantie | None | 19000.0 | None |
Overig | Overige garanties | None | 50000.0 | None |
Kapitaalgoederen | Leegstand in M.F.A.’s in eigendom van de gemeente met overwegend een onderwijsfunctie | None | 90000.0 | None |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | diverse gerechtelijke procedures | None | 431000.0 | None |
Personeel | veiligheidsmaatregelen politieke ambtsdragers | None | None | None |
Categorie | Kans op voorkomen | Kwantitatief | Financieel gevolg |
1. | < of 1 keer per 10 jaar of="" 1="" keer="" per="" 10=""> | 10% | Geen geld gevolgen |
2. | 1 keer per 5-10 jaar | 30% | < € 25.000 €=""> |
3. | 1 keer per 2-5 jaar | 50% | > € 25.000 - € 100.000 |
4. | 1 keer per 1-2 jaar | 70% | > € 100.000 - € 500.000 |
5. | 1 keer per jaar of meerdere keren per jaar | 90% | > € 500.000 |
Nr. | Risico en beheersmaatregel | Kans op voorkomen risico | Financieel gevolg | Benodigde weerstands-capaciteit |
1a. | Risico: vangnet-uitkering wordt niet toegekend | - | - | - |
Toelichting risico: Het risico is dat we niet voldoen aan de voorwaarden waardoor we geen vangnetuitkering ontvangen. Voor 2019 is dit risico minimaal omdat we geen gebruik verwachten te maken van de vangnetuitkering. | ||||
1b. | Risico: afwijking op WWB I-deel budgetten, waardoor beroep op algemene middelen onvermijdelijk is | 2 | 4 | € 103.000 |
Toelichting risico: Bij een tekort van 10% van het WWB I-deel budget moeten wij 7,5% betalen uit eigen middelen. In de begroting is al rekening gehouden met een tekort van 3,2%. Het risico gaat over het resterende mogelijke tekort. | ||||
Beheersmaatregel: Eén keer per maand ontvangen we managementcijfers met de stand van zaken. Hierdoor kan op financieel gebied bijgestuurd worden. Ook zijn er procesmaatregelen aan de poort en ten aanzien van uitstroom. Beïnvloeding van klantaantallen is niet of zeer marginaal mogelijk. | ||||
2. | Risico: bijstelling algemene uitkering gemeentefonds (AU) | - | - | € 430.000 |
Toelichting risico: De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de totale rijksuitgaven, de zogenaamde “trap op, trap af systematiek”. Als na afloop van een jaar blijkt dat de rijksuitgaven lager zijn dan gepland, wordt de algemene uitkering naar beneden aangepast. Dit vertaalt zich in een aanpassing van het accres. We nemen 1% van de algemene uitkering op als benodigd weerstandsvermogen. | ||||
Beheersmaatregel: drie keer per jaar verschijnt er een circulaire. Deze circulaires beoordelen we en verwerken we in de begroting. | ||||
3. | Overschotten in BTW compensatiefonds (BCF) | 3 | 4 | € 175.000 |
Toelichting risico: Als er overschotten zijn in het BCF worden deze (in het lopende jaar) toegevoegd aan het gemeentefonds. De verwachte voorschotten hebben we voor 50% meegenomen in de meerjarenraming. Voor 2019 gaat het om € 350.000. | ||||
Beheersmaatregel: Drie keer per jaar verschijnt er een circulaire. Deze circulaires beoordelen we. Als er nieuwe informatie is over het BCF dan verwerken we deze in de begroting. | ||||
4. | Risico: terugbetaling verstrekte geldleningen | 1 | 3 | € 6.000 |
Toelichting risico: Er zijn leningen verstrekt aan instellingen op het terrein van volkshuisvesting, veiligheid, sport en dorpshuizen. Het is niet in alle gevallen duidelijk of er voldoende opstallen, installaties e.d. aanwezig zijn, om in geval van het uitblijven van betaling de restandschuld te voldoen. | ||||
Beheersmaatregel: bij eventuele achterstanden in aflossingen ondernemen we meteen actie. | ||||
5. | Risico: garanties woningbouwcorporaties | 1 | 5 | € 50.000 |
Toelichting risico: het waarborgfonds Sociale Woningbouw heeft de bestaande directe risico’s op geldleningen overgenomen. De gemeente kan op basis van de ‘achtervangregeling’ nog worden aangesproken. | ||||
Beheersmaatregel: het door het waarborgfonds verstrekte overzicht beoordelen we en daarnaast beoordelen we bij een individuele aanvraag de situatie. | ||||
6. | Risico: National Hypotheek Garantie | 1 | 4 | € 19.000 |
Toelichting risico: vanaf 2011 heeft het Rijk de achtervang voor alle nieuwe hypotheekgaranties op zich genomen. De gemeente blijft echter wel garant staan voor de vóór 1 januari 2011 verleende garanties. | ||||
Beheersmaatregel: we beoordelen het jaarlijks verstrekte overzicht van hypotheekgaranties. | ||||
7. | Risico: overige garanties | 1 | 5 | € 50.000 |
Toelichting risico: er zijn garanties verleend aan instellingen op het terrein van gezondheid, volkshuisvesting en onderwijs. | ||||
Beheersmaatregel: we beoordelen het overzicht garanties. | ||||
8. | Leegstand in M.F.A.’s in eigendom van de gemeente met overwegend een onderwijsfunctie | 5 | 4 | € 90.000 |
Toelichting risico: Bij (gedeeltelijke) leegstand lopen de exploitatiekosten van het gebouw door terwijl de inkomsten wegvallen. De exploitatie van de M.F.A’s komt daarmee onder druk te staan. Op dit moment is er (gedeeltelijk) leegstand in MFS de Boekebeam door het opheffen van obs Dalton Mst van Hasseltschool en bij MFA de Samensprong. | ||||
Beheersmaatregel: in 2013 is de ‘Visienota toekomst basisonderwijs in Ooststellingwerf’ door u vastgesteld, waarin de mogelijkheden staan voor het toekomstig onderwijslandschap. In maart 2012 is de notitie ‘platteland aan zet’ door u vastgesteld waarin de kaders zijn geschetst van het na te streven voorzieningenpeil. | ||||
9. | Risico: diverse gerechtelijke procedures | 5 | 4 | € 431.000 |
Toelichting risico: op basis van de huidige stand van zaken lopende procedures en/of te verwachten claims/procedures is een inschatting gemaakt. | ||||
Beheersmaatregel: juridische kwaliteitszorg en inhuur van externe juristen bij lopende procedures en/of te verwachten claims. | ||||
10. | Risico: veiligheidsmaatregelen politieke ambtsdragers | - | - | PM |
Toelichting risico: in rechtspositionele besluiten is uitdrukkelijk bepaald dat het betreffende bestuursorgaan verantwoordelijk is voor de bekostiging van voorzieningen ten behoeve van de politieke ambtsdrager, het bewaken en beveiligen wordt aangemerkt als werkgeverskosten. In deze lijn past dat beveiliging op het werk maar ook daarbuiten voor zover die een werkgeverszorg is, voor rekening komt van de gemeente en door de gemeente geregeld wordt. | ||||
TOTAAL | € 1.354.000 |
Kengetallen | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Netto schuldquote | 42% | 49% | 46% | 42% | 39% | 35% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 36% | 46% | 43% | 38% | 35% | 31% |
Solvabiliteitsratio | 39% | 33% | 32% | 34% | 35% | 37% |
Structurele exploitatieruimte | -1% | 0% | 2% | 2% | 1% | 1% |
Grondexploitatie | 4% | 1% | 2% | 2% | 1% | 1% |
Belastingcapaciteit | 91% | 91% | 89% | 90% | 92% | 94% |
EMU saldo (bedrag x € 1.000) | -2.203 | -2.521 | -1.371 | -134 | -139 | 90 |
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Activa | 31-dec-17 | 31-dec-18 | 31-dec-19 | 31-dec-20 | 31-dec-21 | 31-dec-22 |
Vaste Activa | ||||||
Immateriële Vaste Activa | 1.597 | 1.556 | 1.514 | 1.473 | 1.431 | 1.389 |
Materiele Vaste activa | 60.100 | 59.372 | 57.886 | 55.578 | 53.306 | 51.148 |
Financiële vaste activa | 5.867 | 5.562 | 5.356 | 4.402 | 4.315 | 4.229 |
Totaal Vaste activa | 67.564 | 64.935 | 63.242 | 59.980 | 57.621 | 55.377 |
Vlottende activa | ||||||
Voorraden | 2.835 | 1.254 | 1.220 | 1.102 | 762 | 399 |
Vordering | 4.866 | 4.866 | 4.866 | 4.866 | 4.866 | 4.866 |
Liquide middelen | - | - | - | - | - | - |
Overlopende activa | 510 | 510 | 510 | 510 | 510 | 510 |
Totaal Vlottende activa | 8.211 | 6.630 | 6.596 | 6.478 | 6.138 | 5.775 |
Totaal Activa | 75.775 | 71.565 | 69.838 | 66.458 | 63.759 | 61.152 |
Passiva | 31-dec-17 | 31-dec-18 | 31-dec-19 | 31-dec-20 | 31-dec-21 | 31-dec-22 |
Vaste passiva | ||||||
Eigen vermogen | 29.478 | 23.643 | 22.418 | 22.611 | 22.330 | 22.437 |
Voorzieningen | 10.197 | 9.434 | 9.288 | 8.961 | 9.103 | 9.086 |
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer | 26.367 | 25.304 | 23.240 | 19.874 | 15.907 | 14.437 |
Totaal Vaste passiva | 66.042 | 58.381 | 54.946 | 51.446 | 47.339 | 45.960 |
Vlottende passiva | ||||||
Vaste schulden met een rentetypische looptijd tot 1 jaar of korter | 3.761 | 9.561 | 9.561 | 9.561 | 9.561 | 9.561 |
Overlopende passiva | 5.973 | 3.623 | 5.331 | 5.451 | 6.858 | 5.630 |
Totaal Vlottende passiva | 9.734 | 13.184 | 14.892 | 15.012 | 16.419 | 15.191 |
Totaal Passiva | 75.776 | 71.565 | 69.838 | 66.458 | 63.759 | 61.152 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Risico: vangnet-uitkering wordt niet toegekend | None | None | None |
Overig | Risico: afwijking op WWB I-deel budgetten, waardoor beroep op algemene middelen onvermijdelijk is | 30.0 | 339000.0 | 101700.0 |
Gemeentefonds | Risico: bijstelling algemene uitkering gemeentefonds (AU) | None | None | 444000.0 |
Belasting | Overschotten in BTW compensatiefonds (BCF) | 50.0 | 0.0 | 0.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico: terugbetaling verstrekte geldleningen | 10.0 | 60000.0 | 6000.0 |
GR / Verbonden partijen | Risico: garanties woningbouwcorporaties | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
Overig | Risico: Nationale Hypotheek Garantie | 10.0 | 190000.0 | 19000.0 |
Overig | Risico: overige garanties | 10.0 | 500000.0 | 50000.0 |
Onderwijs | Leegstand in M.F.A.'s in eigendom van de gemeente met overwegend een onderwijsfunctie | 90.0 | 100000.0 | 90000.0 |
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | Risico: diverse gerechtelijke procedures | 90.0 | 530000.0 | 477000.0 |
Personeel | Risico: veiligheidsmaatregelen politieke ambtsdragers | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Risico verbonden partijen | 90.0 | 121111.11 | 108999.999 |
Kapitaalgoederen | Risico: eikenprocessierups | 50.0 | None | None |
Belasting | Risico: BTW SPUK en uitspraak fiscus | 70.0 | None | None |