Naam | Steenbergen |
---|---|
Code | 851 |
Provincie | Noord-Brabant |
Inwonertal | 24781 |
2018
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Juridisch, aansprakelijkheid, claims | De gemeente wordt aansprakelijk gesteld voor door de gemeente gegarandeerde geldleningen | None | None | None |
Gemeentefonds | Een lagere Algemene Uitkering gemeentefonds door wijziging in herverdelingsmaatstaven, doordecentralisatie van rijkstaken en/of bezuinigingen van het Rijk leidt tot een structureel tekort aan inkomsten | None | None | None |
Informatieveiligheid | Door het niet op orde zijn van de informatiebeveiliging bestaat de kans op een boete in het kader van de privacy en wet datalekken | None | None | None |
Sociaal domein | Voor de uitvoering als gevolg van de decentralisatie van taken in de WMO en jeugdzorg zijn door de toegepaste korting door het rijk op de overgedragen middelen of door onvoorziene aanspraken onvoldoende middelen in de begroting opgenomen | None | None | None |
Grondexploitatie | Bouwgrondexploitaties vallen door diverse oorzaken, zoals daling van de marktprijzen, vertraging in de uitvoering, noodzakelijke aanpassing van de invulling van het plan ed., minder winstgevend of zelfs verliesgevend uit | None | None | None |
Calamiteiten, rampen | Een ramp | None | None | None |
Projecten | Projecten, met name het project Landschappen van Allure, worden niet of niet tijdig uitgevoerd, waardoor subsidie-inkomsten worden misgelopen | None | None | None |
Sociaal domein | Door een onvoorziene stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden is het budget voor bijstandsuitkeringen en/of de rijksbijdrage ontoereikend | None | None | None |
Kapitaalgoederen | De trend om het accommodatiebeheer van gemeentelijke gebouwen op afstand te zetten kan leiden tot extra kosten als de gebouwen | None | None | None |
Personeel | De gemeente komt voor onverwachte wachtgeldaanspraken/waardeoverdracht van pensioenaanspraken als gevolg van bestuurlijke personele wisselingen te staan | None | None | None |
2019
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Minimabeleid | 20.0 | 160000.0 | 32000.0 |
Sociaal domein | Participatiewet (re-integratie en WSW) | 40.0 | None | None |
Overig | Prijsstijgingen gas en elektra | 40.0 | None | None |
Belasting | BTW sportvrijstelling | 60.0 | None | None |
Sociaal domein | WMO | 40.0 | None | None |
Sociaal domein | Jeugdzorg | 40.0 | None | None |
Dividend/Rente | Dividenduitkering Rendo | 40.0 | None | None |
Dividend/Rente | Rentestijging | 20.0 | 250000.0 | 50000.0 |
Belasting | BTW-compensatiefonds | 40.0 | 180000.0 | 72000.0 |
Belasting | Invoering vennootschapsbelasting | 40.0 | None | None |
BUIG | Participatiewet (rijksbijdrage) | 40.0 | 1386000.0 | 554400.0 |
BUIG | Participatiewet (uitkeringen) | 40.0 | 1042000.0 | 416800.0 |
Gemeentefonds | Ontwikkeling algemene uitkering uit het gemeentefonds | 40.0 | None | None |
Kapitaalgoederen | Rioolheffing | 20.0 | 3000000.0 | 600000.0 |
Omgevingswet | Omgevingswet | 60.0 | None | None |
Projecten | Investeringsprojecten ruimtelijk domein | 40.0 | 3600000.0 | 1440000.0 |
Grondexploitatie | Grondexploitatie | 20.0 | 3812000.0 | 762400.0 |
2020
Categorie | Risico | Kans | Max. impact | Gewogen bedrag |
---|---|---|---|---|
Gemeentefonds | Onjuiste parameters | None | None | None |
Gemeentefonds | Wijzigingen in de verdeelsystematiek | None | None | None |
Gemeentefonds | Lager aantal inwoners en woningen | None | None | None |
Gemeentefonds | Lagere rijksuitgaven die doorwerken naar de algemene uitkering. | None | None | None |
Gemeentefonds | In 2020 wordt geanticipeerd op een gedeeltelijke compensatie in de algemene uitkering voor de CAO Gemeenten. | None | None | None |
Sociaal domein | Open eindregelingen | None | None | None |
Sociaal domein | Problematiek bij zorgaanbieders | None | None | None |
Sociaal domein | Toenemende vergrijzing | None | None | None |
Sociaal domein | Dure maatwerkvoorzieningen Jeugd | None | None | None |
Sociaal domein | Lagere eigen bijdragen | None | None | None |
Sociaal domein | Toenemend beroep op voorzieningen onder andere door abonnementstarief. | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Aansprakelijkheid voor door gemeente gegarandeerde geldleningen Door financiële problemen bij instellingen is het risico aanwezig dat de gemeente wordt aangesproken op de garantstelling | None | None | None |
Onderwijs | Doordecetralisatie Onderwijshuisvesting | None | None | None |
GR / Verbonden partijen | Mogelijke tekorten bij verbonden partijen | None | None | None |
Omschrijving (bedragen x €1,000) | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Vaste schulden (cf.art. 46 BBV) | - | - | - | - | - | - |
B | Netto vlottende schuld (cf.art. 48 BBV) | 7.057 | 5.657 | 2.048 | 2.325 | 2.956 | 5.361 |
C | Overlopende passiva (cf.art. 49 BBV) | 3.558 | - | - | - | - | - |
D | Financiële vaste activa (cf.art. 36 lid d, e en f) | 2.486 | 3.129 | 2.653 | 2.622 | 2.592 | 2.564 |
E | Uitzettingen < 1 jaar (cf.art. 39 BBV) | 18.015 | - | - | - | - | - |
F | Liquide middelen (cf.art. 40 BBV) | 345 | 44 | -5.310 | -7.173 | -6.839 | -7.625 |
G | Overlopende activa (cf.art. 40a BBV) | 466 | - | - | - | - | - |
H | Totale baten (cf.art. 17 lid c BBV (dus excl.mutaties reserves)) | 57.199 | 58.236 | 59.909 | 59.257 | 60.862 | 61.264 |
Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | -18,70% | 4,27% | 7,85% | 11,60% | 11,83% | 17,01% |
Omschrijving (bedragen x €1,000) | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Vaste schulden (cf.art. 46 BBV) | - | - | - | - | - | - |
B | Netto vlottende schuld (cf.art. 48 BBV) | 7.057 | 5.657 | 2.048 | 2.325 | 2.956 | 5.361 |
C | Overlopende passiva (cf.art. 49 BBV) | 3.558 | - | - | - | - | - |
D | Financiële vaste activa (cf.art. 36 lid b, c, d, e en f) | 2.486 | 3.129 | 2.653 | 2.622 | 2.592 | 2.564 |
E | Uitzettingen < 1 jaar (cf.art. 39 BBV) | 18.015 | - | - | - | - | - |
F | Liquide middelen (cf.art. 40 BBV) | 345 | 44 | -5.310 | -7.173 | -6.839 | -7.625 |
G | Overlopende activa (cf.art. 40a BBV) | 466 | - | - | - | - | - |
H | Totale baten (cf.art. 17 lid c BBV (dus excl.mutaties reserves)) | 57.199 | 58.236 | 59.909 | 59.257 | 60.862 | 61.264 |
Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | -18,70% | 4,27% | 7,85% | 11,60% | 11,83% | 17,01% |
Omschrijving (bedragen x €1,000) | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Eigen vermogen (cf.art.42 BBV) | 39.275 | 33.963 | 32.134 | 29.874 | 28.671 | 28.163 |
B | Balanstotaal | 68.833 | 56.344 | 49.613 | 47.936 | 47.583 | 46.874 |
Solvabiliteit (A/B) x 100% | 57,06% | 60,28% | 64,77% | 62,32% | 60,25% | 60,08% |
Omschrijving (bedragen x €1,000) | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Niet in exploitatie genomen bouwgronden (cf.art. 38 lid a punt 1 BBV) | - | - | - | - | - | - |
B | Bouwgronden in exploitatie (cf.art. 38 lid b BBV) | 935 | 2.986 | -1.531 | -1.100 | -1.395 | -681 |
C | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl.mutaties reserves)) | 57.199 | 58.236 | 59.909 | 59.257 | 60.862 | 61.264 |
Grondexploitatie (A+B)/C x 100% | 1,63% | 5,13% | -2,56% | -1,86% | -2,29% | -1,11% |
Omschrijving (bedragen x €1,000) | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Totale structurele lasten | 57.195 | 59.648 | 61.300 | 60.747 | 62.332 | 62.738 |
B | Totale structurele baten | 57.146 | 59.967 | 61.086 | 60.729 | 62.396 | 62.705 |
C | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | 50 | 42 | 756 | 760 | 730 | 757 |
D | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | 769 | 975 | 1.463 | 1.501 | 1.470 | 1.474 |
E | Totale baten | 61.389 | 62.236 | 63.944 | 62.226 | 63.081 | 62.886 |
Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/E x 100% | 1,09% | 2,01% | 0,77% | 1,16% | 1,27% | 1,09% |
Omschrijving (bedragen x €1,000) | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 273 | 280 | 285 | 285 | 285 | 285 |
B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 152 | 155 | 159 | 159 | 159 | 159 |
C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | 338 | 356 | 389 | 389 | 389 | 389 |
D | Eventuele heffingskorting | - | - | - | - | - | - |
E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C+D) | 763 | 791 | 833 | 833 | 833 | 833 |
F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in 2019 (t-1) | 721 | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 |
Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100% | 105,83% | 106,89% | 112,57% | 112,57% | 112,57% | 112,57% |
Omschrijving risico | Aandeel in % | Beheersmaatregelen |
---|---|---|
Algemene uitkering - Onjuiste parameters | 19,86% | Opbouwen van een eenduidige registratie waarbij gecontroleerde gegevens eenmalig worden vastgelegd voor meervoudig gebruik. Met name de registratie van arbeidsmigranten vormt daarbij een risico. De sturing op juiste en tijdige regsitratie moet dit voorkomen. |
Sociaal domein | 16,68% | Zoals aangegeven bij de ontwikkelingen zijn de beheersmaatregelen voor jeugd effectief gebleken. Voor de Wmo start een soortgelijk verbetertraject, zodat ook daar de gemeente beter in control komt en waarmee budgettaire bewegingen snellerworden gesignaleerd. |
Aansprakelijkheid voor door gemeente gegarandeerde geldleningen | 14,84% | De beheersmaatregelen zijn gericht op beoordeling van de financiele documenten van de instellingen. De omvang van hetr iisico is, mede door recent verstrekte garanties en een lening, lichtjes gestegen. |
Doordecetralisatie Onderwijshuisvesting | 7,92% | De gemeente Steenbergen ontvangt jaarlijks een bedrag in de algemene uitkering voor onderwijshuisvesting. Samen met de Brabantse Wal gemeenten wordt gekeken in hoeverre deze middelen verder kunnen worden gedecentraliseerd naar de onderwjsinstellingen. Om de financiele consequenties te kunnen bepalen is een integraal huisvestingsplan (IHP) nodig. Dat plan wordt opgesteld na het traject van de toekomstvisie. Er is een risico dat de financiele gevolgen van een dergelijk plan - wat gebaseerd wordt regionaal vastgestelde uitgangspunten - afwijken van de eigen begroting. van de gemeente. |
Mogelijke tekorten bij verbonden partijen | 6,80% | De beheersmaatregelen richten zich op de beoordeling van de financiele documenten van de gemeenschappelijk regelingen. |